Kære læser !
Denne uges MomsMails mest iøjenfaldende nyhed er, at Vestre Landsret har besluttet at forelægge EU-Domstolen spørgsmålet om momspligt for en ejendom, der sælges til nedrivning. Sagen har verseret herhjemme, først ved Skatterådet så ved Landsskatteretten og nu ved Landsretten hvor den er indbragt af Skatteministeriet.
Det, der undrer mig mest, er egentlig Kammeradvokatens indstilling til sagsøgtes ønske om at få sagen for EU-Domstolen, noget som Kammeradvokaten - på Skatteministeriets vegne - anser for fuldstændig unødvendigt.
Ja ja, jeg ved godt, at Skatteministeriet skal sørge for, at få statens finanser kradset ind, men når der åbenlyst er uenighed om spørgsmålet, hvor to danske instanser er gået i hver sin retning - hvorfor så ikke bakke op om, at få en uvildig opmand til at afgøre tvisten ? Og når man nu kan få den højeste autoritet på området, EU-Domstolen, ind som dommer i kampen, hvorfor så ikke støtte, at denne kommer på banen?
Du finder nyheden i afsnittet "Nyt fra domstol.dk".
God læselyst og god Kr. Himmelfartsdag.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Privat kørsel i varebiler på gule plader
Momsfrit salg fra genbrugsbutikker
Eksportmomsordningen afskaffes delvist
Salg af eksisterende fast ejendom eller byggegrund? - Nu forelægges spørgsmålet EU-Domstolen
The Obstacles to Concluding the EU-Canada Comprehensive Economic and Trade Agreement and Lessons for the Future
Addressing the Challenges Facing the Use of E-Signatures Within the ASEAN Single Window
Meeting the Challenges of Customs Compliance in a Post TFTEA and Reinvigorated Trade Enforcement Environment
WCO Immediate Release Guidelines State of Application in CEFTA
Vietnamese Businesses Not Yet Taking Advantage of Trade Remedies: Realities and Solutions
Fast ejendom – moms ved tvangsauktion
SKATs fortolkning af begrebet byggegrund ender i EU-Domstolen
Udkast til styresignal
Genoptagelse i perioden 1. januar 2010 - 15. juni 2011 for opgørelses af kuldioxidafgift for affaldsvirksomheder
Bindende svar
Moms - fællesregistrering - fast ejendom
Tilskud til egnsteater ikke omfattet af momsloven
Afgørelser
Inddragelse af prøveskilte samt tildeling af karensperiode
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 nye sager
3 domme
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20170515' AND [SkatteraadChanged] <= '20170521') OR ([LSRChanged] >= '20170515' AND [LSRChanged] <= '20170521') OR ([ByretChanged] >= '20170515' AND [ByretChanged] <= '20170521') OR ([LandsretChanged] >= '20170515' AND [LandsretChanged] <= '20170521') OR ([HojesteretChanged] >= '20170515' AND [HojesteretChanged] <= '20170521')) ORDER BY AppelId DESC
BDOPrivat kørsel i varebiler på gule plader Lovlig privat kørsel i en varebil på gule plader, hvor momsen af anskaffelsessummen er fratrukket, forudsætter, at der er købt et dagsbevis, men det er stadig SKAT, der skal bevise, at der er kørt privat i bilen. |
BeierholmMomsfrit salg fra genbrugsbutikker Salg af re-designede varer |
BeierholmEksportmomsordningen afskaffes delvist Som led i finansieringen af Nordsøaftalen afskaffes dele af eksportmomsordningen – nemlig den del af ordningen der giver mulighed for et rentefrit lån fra staten, den såkaldte forskudsmomsordning. |
EYSalg af eksisterende fast ejendom eller byggegrund? - Nu forelægges spørgsmålet EU-Domstolen Vestre Landsret har i en ny kendelse besluttet, at EU-Domstolen skal anmodes om at fastslå, hvilke kriterier og fortolkningselementer der skal anvendes ved vurdering af, om salg af en eksisterende ejendom skal anses for en momspligtig overdragelse af en byggegrund, når køber har til hensigt at nedrive ejendommen. |
Global Trade and Customs JournalThis article examines three issues arising out of the EU-Canada Comprehensive Economic and Trade Agreement and puts forward suggestions as to how they may be avoided in future EU agreements. The three issues are the participation of EU Member States as parties to such agreements (‘mixity’), the goal of regulatory convergence and the provision of an investor-state dispute resolution mechanism. |
Global Trade and Customs JournalAddressing the Challenges Facing the Use of E-Signatures Within the ASEAN Single Window On December 2005, the ASEAN member states passed the ASEAN Single Window (ASW) Agreement which paved the way for the implementation of a regional single window system that would integrate the members’ National Single Window (NSW) systems. This regional system is expected to facilitate trade within the ASEAN Economic Community. However, the successful operation of these systems largely depends the presence of a legal framework that would support the cross-jurisdictional recognition of members’ electronically authenticated documents that are exchanged between the NSWs and ASW. This article explores the role of e-signatures in single window operation, and assesses the challenges facing the cross-jurisdictional recognition of e-signatures under the ASW. |
Global Trade and Customs JournalIn the international trade environment, basic import issues have always presented challenges for customs compliance because each import issue represents a distinct custom law discipline. For importers into the U.S., compounding the pre-existing challenges are the enhanced enforcement tools enacted in 2016 under various provisions of the Trade Facilitation and Trade Enforcement Act of 2015 (TFTEA), which is now being fully implemented by U.S. Customs and Border Protection. This article examines through self-assessment questions, how trade compliance risk assessment can be used by companies to confront the increased customs compliance challenges in a reinvigorated U.S. trade enforcement paradigm. |
Global Trade and Customs JournalWCO Immediate Release Guidelines State of Application in CEFTA The application of the World Customs Organisation Immediate Release Guidelines (WCO IRG) is pivotal for the expedited movement of goods across borders and the facilitation of trade. Nonetheless, there is no universal application of the Guidelines globally and therefore an uneven standard of trade facilitation exists. With the forthcoming ratification of the Bali Trade Facilitation Agreement (TFA) an opportunity exists for countries and regions alike to not only improve the application of WCO IRG in order to prepare for the TFA, but to stimulate economic growth. |
Global Trade and Customs JournalVietnamese Businesses Not Yet Taking Advantage of Trade Remedies: Realities and Solutions Trade remedies are considered a safety valve to ensure fair trade and protect domestic production against negative impacts. Anti-dumping, countervailing and safeguard measures, three pillars of trade remedies are increasingly popular in international trade practices as evidenced by the increase in the number of trade remedy investigations in recent decades. |
PwCFast ejendom – moms ved tvangsauktion Den 11. maj blev der vedtaget et lovforslag, der i nogle tilfælde ændrer den momsmæssige håndtering ved salg af fast ejendom på tvangsauktion. Det kommer især til at påvirke rekvirenten. |
PwCSKATs fortolkning af begrebet byggegrund ender i EU-Domstolen Vestre Landsret har i en ny kendelse besluttet, at EU-Domstolen skal tage stilling til fortolkningen af begrebet ”byggegrund”. |
Ændring af praksis vedrørende opgørelse af kuldioxidafgiften for perioden 1. januar 2010 - 15. juni 2011 for affaldsforbrændingsvirksomheder uden tilladelse til udledning af CO2 efter lov om CO2-kvoter, som følge af Landsskatterettens afgørelse af 3. juni 2016, SKM2017.268.LSR.
Vedrører: Momsloven § 4, § 13 og § 47, stk. 4.
Skatterådet kan bekræfte, at transaktionerne inden for en konkrete fællesregistrering ikke skal pålægges moms.
Skatterådet kan endvidere bekræfte, at Spørger kan opnå fuld momsfradragsret for omkostningerne til opførelse af fast ejendom, når et selskab er etableret med henblik på køb af byggegrunde og opførelse af en ejendom, når ejendommene opføres med henblik på momspligtigt salg.
Se dog begrundelsen.
Vedrører: Momsloven § 27, stk. 1.
Skatterådet kan bekræfte, at det årlige beløb, som i henhold til egnsteateraftalen med kommunen skal prioriteres til udgifter forbundet med Spørgers engagement i undervisning på en dramaskole, ikke er omfattet af momsloven.
Vedrører: Registreringsbekendtgørelsen § 76, stk. 1 og stk. 6, § 77, stk. 2, § 79, § 117, stk. 3 og stk. 5 Bekendtgørelse af lov om registrering af køretøjer (lovbekendtgørelse nr. 16 af 9. januar 2013), § 7, stk. 5 Straffelovens § 1
Landsskatteretten fandt, at tildeling af en karensperiode i forbindelse med inddragelse af prøveskilte var uhjemlet. Landsskatteretten lagde til grund, at tildelingen af karensperioden var en bebyrdende forvaltningsakt, der havde karakter af en straflignende sanktion. Idet tildelingen af karensperioden ikke havde hjemmel i registreringsloven eller registreringsbekendtgørelsen, tilsidesatte Landsskatteretten denne.
Vedrører: Registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1 (dagældende) og § 9, stk. 1
Spørgsmålet i sagen var, om et leasingselskab ved indregistreringen og afgiftsberigtigelsen af to køretøjer havde anvendt den korrekte afgiftspligtige værdi i medfør af den dagældende registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1. Det følger af denne bestemmelse, at der altid skal indregnes en samlet mindsteavance for importør og forhandler på 9 pct. (mindstebeskatningsprisen).
Retten fandt, at der ved beregningen af mindstebeskatningsprisen skulle tages udgangspunkt i den enkelte importørs indkøbspris, og at der hverken efter indholdet i registreringsafgiftslovens § 9, stk. 1 og 2, eller retspraksis var holdepunkt for at antage, at andre importørers - i dette tilfælde den officielle importørs - mindstebeskatningspriser kunne anvendes ved afgiftsberigtigelsen.
Herefter fandt retten, at en indsigelse fra sagsøgeren om, at der skulle foreligge en administrativ praksis om adgang til at afgiftsberigtige på baggrund af en anden importørs mindstebeskatningspris, ikke kunne føre til en anden vurdering.
I sagen havde sagsøgeren ydermere en række EU-retlige indsigelser angående registreringsafgiftslovens bestemmelsers overensstemmelse med artikel 110, 34 og 101 TEUF.
Med hensyn til artikel 110 TEUF om forbud mod diskriminerende interne afgifter fandt retten, at sagsøgerens indsigelse om en forskelsbehandling mellem autoriserede forhandleres og parallelimportørers import af køretøjer ikke omfattes af artikel 110 TEUF, idet bestemmelsen udelukkende forbyder forskelsbehandling af udenlandske varer over for indenlandske varer. Med henvisning til, at Danmark ikke har en indenlandsk produktion af køretøjer fandt retten således, at sagsøgerens indsigelse ikke var omfattet af diskriminationsforbuddet i artikel 110 TEUF.
Retten fandt endvidere, at registreringsafgiftslovens bestemmelser heller ikke er i strid med artikel 34 TEUF om varernes fri bevægelighed, idet anvendelsesområdet for denne bestemmelse ikke omfatter områder, der dækkes af artikel 110 TEUF.
Endelig fandt retten, at artikel 101, stk. 1 TEUF finder anvendelse på aftaler mellem virksomheder og ikke på medlemsstaternes lovgivning. Herudover fandt retten, at registreringsafgiftslovens §§ 8 og 9 ikke har til formål at virke konkurrenceforvridende og ikke fremmer en sådan adfærd. Retten bemærkede i den forbindelse, at registreringsafgiftens beregning er baseret på objektive og saglige kriterier, og at det står forhandlere frit for at fastsætte deres salgspriser.
Skatteministeriet blev som følge heraf frifundet.
Journalnr: 13/0025155
Reguleringsforpligtelse - ferielejligheder
Klagen skyldes, at SKAT har henset til, at udlejning af ferielejligheder i forbindelse med matrikulering ændrer status fra momspligtig til momsfri, hvorfor der indtræder en reguleringsforpligtigelse, jf. momslovens § 43, stk. 3, nr. 1. og at klager selv skal afregne denne. Endvidere at selskabet ikke har fradrag for indkøb, der vedrører momslovens § 13, stk. 1, nr. 8. Endelig er afregnet salgsmoms af momsfri udlejning tilbagebetalt. Påstand om ugyldighed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen og hjemviser til SKAT for beregning heraf.
Afsagt: 25-04-2017
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 31-05-2017 indstilling i C-101/16 Paper Consult
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - formaliteten - direktiv 2006/112/EF - skatter og afgifter - ret til fradrag for merværdiafgift (moms) - nægtet - fakturaer udstedt af en afgiftspligtig person, der er erklæret inaktiv af skattemyndighederne - fortegnelse over afgiftspligtige personer, som er erklæret inaktive - risiko for afgiftssvig - tidsmæssig begrænsning af retsvirkningerne af den dom, der skal afsiges
Tidligere dokument: C-101/16 Paper Consult - DomDen 01-06-2017 dom i C-571/15 Wallenborn Transports
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - proceduren for ekstern forsendelse - transport af varer via en frihavn i en medlemsstat - lovgivning i denne medlemsstat, som udelukker frihavne fra det indenlandske skatteområde - spørgsmålet, om der foreligger unddragelse fra toldtilsyn - toldskyldens opståen og momsens forfald
Tidligere dokument: C-571/15 Wallenborn Transports - DomDen 01-06-2017 indstilling i C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente
Handelspolitik
Appel - subsidier- import af fotovoltaiske moduler af krystallinsk silicium og nøglekomponenter hertil (dvs. celler) med oprindelse i eller afsendt fra Folkerepublikken Kina - endelig told - tilsagn - antagelse til realitetsbehandling - delvis annullation - udskillelse
Tidligere dokument: C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente - DomDen 08-06-2017 indstilling i C-246/16 Di Maura
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel anmodning - momsret - begrænsning til retten til nedsættelse af afgiftsgrundlaget ved aftalepartnerens ikke-betaling (artikel 11, punkt C, stk. 1, andet punktum, i sjette direktiv 77/388/EØF, henholdsvis artikel 90, stk. 2, i direktiv 2006/112/EF) - medlemsstaternes gennemførelsesmargen - proportionaliteten i perioden for den erhvervsdrivendes forfinansiering
Tidligere dokument: C-246/16 Di Maura - DomDen 14-06-2017 dom i C-26/16 Santogal M-Comércio e Reparação de Automóveis
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 138, stk. 2, litra a) - betingelserne for fritagelse for leveringer inden for Fællesskabet af et nyt transportmiddel - erhververens bopæl i bestemmelsesmedlemsstaten - midlertidig indregistrering i bestemmelsesmedlemsstaten - risiko for afgiftssvig - sælgers gode tro - sælgers diligenspligt
Tidligere dokument: C-26/16 Santogal M-Comércio e Reparação de Automóveis - DomDen 14-06-2017 dom i C-38/16 Compass Contract Services
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - tilbagebetaling af med urette indbetalt moms - momsfradragsret - betingelser - ligebehandlingsprincippet og princippet om afgiftsneutralitet - effektivitetsprincippet - nationale bestemmelser, der indfører en forældelsesfrist
Tidligere dokument: C-38/16 Compass Contract Services - IndstillingDen 05-07-2017 indstilling i C-375/16 Butin
Fiskale bestemmelser
1. Forudsætter artikel 226, nr. 5), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (momsdirektivet) angivelse af en adresse for den afgiftspligtige person, på hvilken han udøver sine erhvervsaktiviteter?
2. Såfremt første spørgsmål besvares benægtende [...]
[Skal] artikel 135, stk. 1, litra f), og artikel 15, stk. 2, i Rådets direktiv 2006/112/EF … fortolkes således, at de kun omfatter parterne i aftaler om salg af brugsrettigheder til fast ejendom, der bliver indgået, eller om de også kan fortolkes således, at de ligeledes omfatter appellantens aktivitet, der består i at hverve kunder og fremme salget af tjenesteydelser og herved sikre, at den virksomhed, der udbyder disse tjenesteydelser, gennemfører salget heraf, i overensstemmelse med... | |
Er bestemmelserne i artikel 30 TEUF til hinder for en fortolkning, der indebærer, at en afgiftspligtig, som reelt har betalt en afgift med tilsvarende virkning, kan anmode om tilbagebetaling af det beløb, der er blevet betalt på grundlag af denne afgift, selv om betalingsordningen vedrørende denne afgift i den nationale lovgivning er blevet udformet således, at afgiften overvæltes på den europæiske forbruger? Er tilbagebetalingen af det beløb, der er blevet opkrævet på grundlag af denne... |
Sagen omhandler:
Præjudicielel forelæggelse - direktiv 2011/16/EU - administrativt samarbejde på beskatningsområdet - artikel 1, stk. 1 - artikel 5 - anmodning om oplysninger rettet til tredjemand - manglende efterkommelse - sanktion - begrebet »forventet relevans« af de ønskede oplysninger - den bistandssøgte myndigheds kontrol - rettens prøvelse - rækkevidde - Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - artikel 51 - gennemførelse af EU-retten - artikel 47 - adgang til effektive retsmidler - rettens og tredjemands adgang til den bistandssøgende myndigheds anmodning om oplysninger
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-682/15 Berlioz Investment Fund - Indstilling1) Artikel 51, stk. 1, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder skal fortolkes således, at en medlemsstat gennemfører EU-retten som omhandlet i denne bestemmelse, og at Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder dermed finder anvendelse, når den i sin lovgivning foreskriver, at en retsundergiven, der nægter at afgive oplysninger i forbindelse med en udveksling mellem skattemyndigheder på grundlag af bl.a. bestemmelserne i Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF, pålægges en bøde.
2) Artikel 47 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder skal fortolkes således, at en retsundergiven, der er blevet pålagt en bøde på grund af manglende efterkommelse af en administrativ afgørelse, hvorved denne pålægges at afgive oplysninger i forbindelse med en udveksling af oplysninger mellem nationale skattemyndigheder i henhold til direktiv 2011/16, har ret til at anfægte lovligheden af denne afgørelse.
3) Artikel 1, stk. 1, og artikel 5 i direktiv 2011/16 skal fortolkes således, at den »forventede relevans« af de oplysninger, som en medlemsstat anmoder en anden medlemsstat om at meddele den, udgør en betingelse, som anmodningen om oplysninger skal opfylde for at udløse en forpligtelse for den bistandssøgte medlemsstat til at efterkomme den, og dermed en betingelse for, at det påbud, som denne medlemsstat retter til en retsundergiven, og den sanktion, som pålægges denne på grund af manglende efterkommelse af dette påbud, er lovlige.
4) Artikel 1, stk. 1, og artikel 5 i direktiv 2011/16 skal fortolkes således, at den kontrol, som udøves af den bistandssøgte myndighed, over for hvilken den bistandssøgende myndighed har fremsat en anmodning om oplysninger i henhold til dette direktiv, ikke er begrænset til spørgsmålet, om denne anmodning formelt set er forskriftsmæssig, men skal gøre det muligt for denne bistandssøgte myndighed at sikre sig, at de ønskede oplysninger ikke er blottet for enhver forventet relevans under hensyn til identiteten af den berørte skattepligtige person og af den eventuelt underrettede tredjemand samt under hensyn til, hvad der tjener den pågældende skatteundersøgelse. Disse samme bestemmelser i direktiv 2011/16 og artikel 47 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder skal fortolkes således, at den nationale ret inden for rammerne af et søgsmål anlagt af en retsundergiven til prøvelse af en sanktion, som den pågældende er blevet pålagt af den bistandssøgte myndighed på grund af manglende efterkommelse af et påbud, som denne myndighed har udstedt foranlediget af en anmodning om oplysninger fra den bistandssøgende myndighed i henhold til direktiv 2011/16, ud over en kompetence til at ændre den pålagte sanktion har kompetence til at foretage en prøvelse af lovligheden af dette påbud. Hvad angår den betingelse for lovligheden af det nævnte påbud, der vedrører den forventede relevans af de ønskede oplysninger, er domstolsprøvelsen begrænset til en kontrol af, om en sådan relevans åbenlyst ikke foreligger.
5) Artikel 47, stk. 2, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder skal fortolkes således, at en ret i den bistandssøgte medlemsstat inden for rammerne af domstolsprøvelsen skal have adgang til den anmodning om oplysninger, som den bistandssøgende medlemsstat har rettet til den bistandssøgte medlemsstat. Den berørte retsundergivne har derimod ikke en ret til at få adgang til denne anmodning om oplysninger i dens helhed, idet den forbliver et hemmeligt dokument i overensstemmelse med artikel 16 i direktiv 2011/16. For fuldt ud at kunne få sin sag prøvet for så vidt angår spørgsmålet om manglende forventet relevans af de ønskede oplysninger er det principielt tilstrækkeligt, at den pågældende råder over de oplysninger, som er omhandlet i dette direktivs artikel 20, stk. 2.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 314 - fortjenstmargenordningen - betingelser for anvendelse - de nationale afgiftsmyndigheders afslag på at give en afgiftspligtig ret til at anvende fortjenstmargenordningen - oplysninger på fakturaerne om både leverandørens anvendelse af fortjenstmargenordningen og momsfritagelsen - leverandørens manglende anvendelse af fortjenstmargenordningen på leveringen - indicier, der giver anledning til mistanke om uregelmæssigheder eller svig ved leveringen
Domstolens dom:
Artikel 314 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2010/45/EU af 13. juli 2010, skal fortolkes således, at den er til hinder for, at de kompetente myndigheder i en medlemsstat nægter en afgiftspligtig person, som har modtaget en faktura, hvorpå der både er anført oplysninger om fortjenstmargenordningen og fritagelsen for merværdiafgift (moms), retten til at anvende fortjenstmargenordningen, selv om det af en afgiftskontrol, som de nævnte myndigheder efterfølgende gennemfører, fremgår, at den afgiftspligtige videreforhandler, der har leveret de brugte genstande, rent faktisk ikke havde anvendt den nævnte ordning på leveringen af disse varer, medmindre de kompetente myndigheder godtgør, at den afgiftspligtige person ikke handlede i god tro eller ikke traf enhver foranstaltning, som med rimelighed kunne kræves, for at sikre, at de gennemførte transaktioner ikke førte til selskabets deltagelse i momssvig, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - EF-toldkodeks - forordning (EØF) nr. 2913/92 - artikel 94, stk. 1, og artikel 96 - proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse - den hovedforpligtedes ansvar - artikel 203, 204 og artikel 206, stk. 1 - toldskyldens opståen - spørgsmålet, om der foreligger unddragelse fra toldtilsyn - misligholdelse af en af de forpligtelser, som følger af anvendelsen af en toldprocedure - den omhandlede vare er helt tilintetgjort eller er gået uigenkaldeligt tabt af grunde, som kan henføres til varens egen beskaffenhed, som følge af hændelige omstændigheder eller force majeure - artikel 213 - solidarisk hæftelse for toldskylden - direktiv 2006/112/EF - merværdiafgift (moms) - artikel 2, stk. 1, og artikel 70 og 71 - afgiftspligtens indtræden og afgiftens forfald - artikel 201, 202 og 205 - personer, der hæfter for erlæggelse af momsen - bestemmelsestoldstedets konstatering af manglende last - aflæsningsanordningen i en tankvogn ikke lukket korrekt eller beskadiget
Domstolens dom:
1) Artikel 203, stk. 1, i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 648/2005 af 13. april 2005, skal fortolkes således, at denne bestemmelse ikke finder anvendelse i et tilfælde, hvor de varer, der er omfattet af proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse, ikke i fuldt omfang frembydes ved bestemmelsestoldstedet, som fastsat ved denne procedure, som følge af, at en del af varerne er helt tilintetgjort eller er gået uigenkaldeligt tabt, hvilket godtgøres på passende vis.
2) Artikel 204, stk. 1, litra a), i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 648/2005, skal fortolkes således, at når varer, der er omfattet af proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse, ikke i fuldt omfang frembydes ved bestemmelsestoldstedet, som fastsat ved denne procedure, og det på passende vis godtgøres, at varerne er helt tilintetgjort eller er gået uigenkaldeligt tabt, opstår der som følge af denne situation, der udgør misligholdelse af en af de forpligtelser, der opstår ved anvendelse af denne ordning, nemlig betingelsen om at varerne skal frembydes i intakt stand for bestemmelsestoldstedet, i princippet en toldskyld ved indførsel for den del af varerne, der ikke har været frembudt for dette toldsted. Det tilkommer den nationale ret at undersøge, om en omstændighed såsom beskadigelse af en aflæsningsanordning i det foreliggende tilfælde opfylder de kriterier, der karakteriserer begreberne »force majeure« og »hændelige omstændigheder« som omhandlet i artikel 206, stk. 1, i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 648/2005, nemlig om det viser sig at være en usædvanlig omstændighed for en erhvervsdrivende, der handler på området for transport af væsker, og som denne ikke har nogen indflydelse på, og om konsekvenserne heraf ikke kunne være undgået, heller ikke selv om den pågældende erhvervsdrivende havde udvist den størst mulige påpasselighed. I forbindelse med denne undersøgelse skal retten bl.a. tage hensyn til, om de erhvervsdrivende, såsom den hovedforpligtede og transportøren, har overholdt de bestemmelser og krav, der gælder for så vidt angår tankenes tekniske stand og sikkerheden ved transport af væsker såsom opløsningsmiddel.
3) Artikel 2, stk. 1, litra d), artikel 70 og 71 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at der ikke skal betales moms for den del af en vare henført under proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse, der er helt tilintetgjort eller er gået uigenkaldeligt tabt.
4) Bestemmelserne i artikel 96, stk. 1, litra a), i forordning nr. 2913/92, sammenholdt med denne forordnings artikel 204, stk. 1, litra a), og stk. 3, som ændret ved forordning nr. 648/2005, skal fortolkes således, at den hovedforpligtede hæfter for betaling af den toldskyld, der er opstået i forbindelse med en vare henført under proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse, selv om transportøren ikke har overholdt de forpligtelser, der påhviler ham i henhold til denne forordnings artikel 96, stk. 2, bl.a. forpligtelsen til at frembyde varerne i intakt stand for bestemmelsestoldstedet inden for den fastsatte frist.
5) Artikel 96, stk. 1, litra a), og stk. 2, artikel 204, stk. 1, litra a), og stk. 3, samt artikel 213 i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 648/2005, skal fortolkes således, at en medlemsstats toldmyndigheder ikke er forpligtede til at pålægge solidarisk ansvar på en transportør, der samtidig med den hovedforpligtede skal anses for at hæfte for betaling af toldskylden.
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til Toldtariffen - nye opdelinger
Rettelse til Toldtariffen - antidumpingtold
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om toldbehandling
Bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen
Oprettelsesdato: 19-05-2017
Høringsfrist: 29-05-2017
Høring over udkast til lovforslag om ændring af Lov om afgift af elektricitet
Oprettelsesdato: 20-05-2017
Høringsfrist: 24-05-2017
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Spm. 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/5-17 fra DOGA, til skatteministeren |
Bilag 5 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministere |
Bilag 6 |
Spm. 7 |
Bilag 197 | Henvendelse af 17/5-17 fra AutoCamperRådet vedrørende afgift for campingbiler/autocampere |
Spm. 344 | Spm. om det forventede provenutab, såfremt samtlige råstofafgifter afskaffes, til skatteministeren Svar |
Spm. 347 |
Spm. 348 |
Spm. 349 |
Spm. S 1182 |
Spm. US 55 |
Spm. US 56 |