MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2016, uge 22

Kære læser !

En særdeles omfangsrig MomsMail med bl.a. en længere række artikler - og også en god stribe dokumenter fra EU- domstolen.

Jeg vil i denne uge minde om, at forslag til indhold altid er mere end velkomne - også selv om de rækker ud over formidling af nyheder. Som eksempel på noget sådant kan jeg nævne, at jeg i øjeblikket bruger en del af min tid på at digitalisere og strukturere alle beslutninger mv. fra EU's Momskomite. Når jeg er færdig - og det tager lidt tid endnu for materialet er temmelig omfangsrigt - bliver databasen (som er søgbar) gjort tilgængelig for alle brugere af MomsMail.

Det er faciliteter som den, jeg tænker på, når jeg skriver "rækker ud over formidling af nyheder". Har du forslag af den art, så send dem meget gerne til mig, så kigger jeg på dem.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
SKAT udskyder igen virkningstidspunktet – moms – taxametertilskud
Momsudfordringer ved EU-køb
The Automatic Exchange of Tax Information and the Protection of Personal Data in the European Union: Reflections on the Latest Jurisprudential and Normative Advances
International Cooperation to Avoid Double Taxation in the Field of VAT: Does the Court of Justice Produce a Revolution?
BEPS and Transfer Pricing but What about VAT and Customs?
Rene tekniske it-leverancer kan ikke anses som momsfri forvaltning
Fradragsret - kulturel institution
Ydelser fra private leverandører på det sociale område
Når et bindende svar ikke længere er bindende
Fuld omkostningsgodtgørelse til selskaber og fonde
Hvordan er det nu med fradrag for ... moms på biler, der er splitleaset?
Regeringen vil afskaffe PSO-afgiften
Energi & Forsyning - Juni 2016
Tackling VAT Fraud in Europe: The International Puzzle Continues . . .
Tax Considerations for the European Union's Digital Single Market Strategy
Prospects on the Relationship between Chinese Direct Tax Incentives and Subsidy Rules of the World Trade Organization
Nyt fra Energi & Forsyning maj 2016
Taxametertilskud og fradragsret – Godt nyt til uddannelsessektoren – Praksisændring udskudt igen
Moms ved salg af bygninger til nedrivning

Styresignaler
Moms - styresignal SKM2015.466.SKAT - Erhvervsskoler - Udskydelse af virkningstidspunkt

Bindende svar
Fast driftssted af ombygningsarbejde på to skibe
Moms - Udlejning af olietanke og tilknyttede ydelser anset som ydelser vedrørende fast ejendom

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 23
4 nye sager
1 indstilling
5 domme

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20160530' AND [SkatteraadChanged] <= '20160605') OR ([LSRChanged] >= '20160530' AND [LSRChanged] <= '20160605') OR ([ByretChanged] >= '20160530' AND [ByretChanged] <= '20160605') OR ([LandsretChanged] >= '20160530' AND [LandsretChanged] <= '20160605') OR ([HojesteretChanged] >= '20160530' AND [HojesteretChanged] <= '20160605')) ORDER BY AppelId DESC

Angivelsesfrister den kommende uge

Dato Angivelse Periode
10-06-2016 A-skat mv. for små og mellemstore virksomheder i 2016 Maj 2016

Indholdsfortegnelse 

Artikler og interessante links

BDO

SKAT udskyder igen virkningstidspunktet – moms – taxametertilskud

SKAT har d. 1. juni udsendt en meddelelse (SKM2016.245.SKAT) hvoraf det fremgår, at den udmeldte praksisændring omkring den momsmæssige behandling af taxametertilskud udskydes til d. 1. januar 2017.

BDO

Momsudfordringer ved EU-køb

Ikke alle køb i andre EU-lande er omfattet af reglerne om reverse charge. Ikke desto mindre er mange bogføringssystemer programmeret til at behandle det sådan, og det fører selvsagt til fejl.

DLA Piper

Nyt fra Energi & Forsyning maj 2016

Bliv opdateret på seneste nyt inden for energi og forsyning i vores seneste nyhedsbrev.

EC Tax Review

The Automatic Exchange of Tax Information and the Protection of Personal Data in the European Union: Reflections on the Latest Jurisprudential and Normative Advances

In this article, we examine from the perspective of the fundamental right to protection of personal data, the main problems derived from the generalization of the automatic exchange of tax information and, more specifically, the treatment of this issue in Directive 2011/16 EU on administrative cooperation in the tax area in its original text and after the changes incurred to date to promote the automatic exchange of information at the community level. The study is based mainly on the opinions of the European Data Protection Supervisor (EDPS) and the latest EU Court of Justice’s case law.

EC Tax Review

International Cooperation to Avoid Double Taxation in the Field of VAT: Does the Court of Justice Produce a Revolution?

The EU Court of Justice recently confirmed that EU Member States have a duty to cooperate to help ensure that Value Added Tax (VAT) is correctly assessed. In the Court’s view, this implies that they have to exchange information whenever a request for information may prove expedient, or even necessary for determining where the VAT is due. This judgment deviates from former case law. It may considerably affect the rights of taxable persons facing a double VAT taxation of their transactions. This article provides an overview of (possible) implications of this judgment.

EC Tax Review

BEPS and Transfer Pricing but What about VAT and Customs?

Authors: Martijn Schippers, Member of the Customs Team of EY, The Netherlands.

EY

Rene tekniske it-leverancer kan ikke anses som momsfri forvaltning

Det første bindende svar i forlængelse af SKATs styresignal om ATP-dommen er netop offentliggjort. I det bindende svar fastslår SKAT, at it-leverancer af rent teknisk karakter ikke kan anses som momsfrie forvaltningsydelser, men derimod er momspligtige.

EY

Fradragsret - kulturel institution

Skatterådet har i et bindende svar fastslået, at en kulturel institution ikke kan fradrage moms fuldt ud på omkostninger vedrørende bygningsvedligehold, udstillinger, anlæg m.v. EU-Domstolens dom i sag C-126/14 - Sveda kan ikke føre til andet resultat.

EY

Ydelser fra private leverandører på det sociale område

Et nyt bindende svar fra SKAT fastslår klart, at der ikke kan sættes lighedstegn mellem leverancer efter bl.a. servicelovens regler og momsfritaget social forsorg og bistand. Den momsmæssige behandling af sådanne ydelser skal derimod bero på en konkret vurdering og ikke på den lovhjemmel, som kommunen har. Disponeringsmuligheder ved salg i konsignationSKAT har taget stilling til tidspunktet for fradragsretten for moms ved salg af varer, der opbevares i konsignation hos sælger. SKATs svar gør det muligt at imødekomme forskellige ønsker fra sælgerens leverandører i EU.

EY

Når et bindende svar ikke længere er bindende

Skatterådet trækker to bindende svar om, hvorvidt tilskud til erhvervsskoler skal indgå ved opgørelsen af den delvise momsfradragsprocent, tilbage (SKM2016.185.SR/SKM2016.186.SR). Skatterådet er nu af den opfattelse, at tilskuddet skal indgå i forbindelse med opgørelse af den delvise momsfradragsprocent.

EY

Fuld omkostningsgodtgørelse til selskaber og fonde

Skatteministeriet offentliggjorde den 3. maj 2016 den nye Retssikkerhedspakke II - "Borgeren skal stå stærkere". I retssikkerhedspakken stilles der blandt andet forslag om, at der skal indføres en sagsbehandlingsgaranti for de mest almindelige klagesager fra små og mellemstore virksomheder, og så skal der igen indføres fuld omkostningsgodtgørelse for selskaber og fonde.

EY

Hvordan er det nu med fradrag for ... moms på biler, der er splitleaset?

Spørgsmålet om adgangen til momsfradrag for biler er et af de områder, hvor vi oftest ser fejl hos virksomhederne. Leasingaftaler kan indgås på mange forskellige vilkår, og splitleasing er en særlig gren af leasingområdet, som du kan læse mere om her.

EY

Regeringen vil afskaffe PSO-afgiften

Regeringen udmeldte den 10. maj 2016, at den ønsker at afskaffe PSO-afgiften på elregningen. Finansieringen af PSO-udgifter til vindmøller og andre investeringer i vedvarende energi skal med forslaget flyttes over på finansloven.

EY

Energi & Forsyning - Juni 2016

I denne udgave

  • Omlægning af regnskabsår for fjernvarmeselskaber
  • Afskaffelse af PSO-afgiften gør Danmark grønnere
  • Solceller underlægges mildere skatteregler
  • Elektronisk ESPD ved EU-udbud - hvad, hvorfor og hvordan?
  • Hvilke danske energihandelsselskaber bliver omfattet af MiFID II?
  • EY's magasin Energi & Forsyning nr. 55
  • Opdateret lovsamling for vandsektoren
  • Deltag i diskussionerne i vores 4 ERFA-grupper
  • • Aktuelle seminarer

Intertax

Tackling VAT Fraud in Europe: The International Puzzle Continues . . .

The G20, the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) and the EU have taken several initiatives to improve transparency and exchange of information to combat tax avoidance and tax evasion, including VAT fraud. A coordinated international approach seems to be the only solution to effectively fight VAT fraud within the EU. An analysis of the developments in international cooperation, however, shows that Member States (MS) seem to underuse other means of international cooperation that exist besides the exchange of information. The exchange of information on its turn seems to be mainly used within the national context. We conclude that due to a lack of coherence in the ‘control’ systems of MS and due to the fact that ‘coordination’ does not always mean ‘collaboration’, MS still seem to address this ‘European’ problem mainly on a national level which does not lead to a substantial decrease of the level of VAT fraud (including a lower tax gap) within the EU.

Intertax

Tax Considerations for the European Union's Digital Single Market Strategy

In this article, the authors analyse the EU concept of the Digital Single Market from an Indirect Tax and Direct Tax perspective. The analysis will focus on the current status quo and will discuss the recently proposed EU plans to design robust Indirect Tax and Direct Tax rules, as well as regulations for the future. The authors propose ideas and solutions that can be taken into account by the Commission and various stakeholders in an open debate to optimize the legislation for all parties involved. These ideas share the same common ground for Indirect Tax and Direct Tax. Where deemed necessary, the authors include Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) initiatives as well.

Intertax

Prospects on the Relationship between Chinese Direct Tax Incentives and Subsidy Rules of the World Trade Organization

After the accession to the World Trade Organization (WTO), China encountered an increasing number of international trade disputes with other Members with respect to Subsidies and Countervailing Measures (SCM). Among all the countervailing investigations towards China, the main complaints were Chinese tax incentives such as specific tax reductions and exemptions, or tax preferences related to export or import. This article introduces the general situation of Chinese direct tax incentives, and their compatibility with subsidy rules in the WTO. Further, it attempts to find out tensions between the Chinese direct tax incentives and the WTO’s subsidy rules, and the main reasons behind the tensions. Consequently, it provides recommendations for China to alleviate the tensions. On the other hand, it offers further prospect for the WTO with respect to its subsidy rules and its role in regulating taxation. This article finds out that there are tensions between the Chinese tax incentives and the WTO’s system. China has a state-oriented attitude towards tax incentives, and there is a lack of internal legal control over the granting of them. Therefore, Chinese tax incentives can easily cause tensions with the WTO’s subsidy rules. Moreover, the tensions can be explained by the differences of the relationship between the government and the market, and the differences on the rule of law in China and the WTO system. Consequently, this article suggests a common platform based on the common objects and purposes of Chinese tax systems and the WTO to alleviate tensions.

PwC

Taxametertilskud og fradragsret – Godt nyt til uddannelsessektoren – Praksisændring udskudt igen

SKAT har tidligere udskudt praksisændringen om taxametertilskud og opgørelse af fradragsret for skoler – nu udskydes ændringen indtil årsskiftet 

Revisorgruppen Danmark

Moms ved salg af bygninger til nedrivning

Landsskatteretten underkender SKAT's hidtidige praksis

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Moms - styresignal SKM2015.466.SKAT - Erhvervsskoler - Udskydelse af virkningstidspunkt

SKM2016.245.SKAT

Vedrører: Momsloven § 27, stk. 1

SKAT udskyder virkningstidspunktet for praksisændringen i SKM2015.466.SKAT , jf. SKM2015.791.SKAT fra den 1. juli 2016 til den 1. januar 2017.

 

Bindende svar: Fast driftssted af ombygningsarbejde på to skibe

SKM2016.250.SR

Vedrører: Selskabsskatteloven § 2, stk. 1, litra a. Dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyskland art, 5.3. Momsloven § 14, stk. 1, nr. 3 Momsloven § 16, stk. 1 Momsloven § 34, stk. 1, nr. 7 og § 46, stk. 1, nr. 2 og 3 samt stk. 3. Momsforordningens art. 11, stk. 1-3

Skatterådet bekræftede, at de beskrevne aktiviteter med ombygning af to skibe medfører et fast driftssted i Danmark for spørger, jf. art. 5, 3 i den dansk-tyske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Skatterådet bekræftede, at spørgers aktiviteter i forhold til de beskrevne projekter ikke medførte, at spørger kunne anses som etableret i Danmark i momsmæssig forstand, jf. momslovens § 16, stk. 1 og § 46, stk. 1, nr. 2. Skatterådet bekræftede også, at det momsmæssige leveringssted for de ydelser, som leveredes til spørgeren om bord på de to skibe ikke lå i Danmark.

 

Bindende svar: Moms - Udlejning af olietanke og tilknyttede ydelser anset som ydelser vedrørende fast ejendom

SKM2016.249.SR

Vedrører: Momsloven § 18

Skatterådet bekræfter, at spørgers udlejning af olietanke har momsmæssigt beskatningssted i Danmark, som ydelser vedrørende fast ejendom. Skatterådet bekræfter, at en række ydelser knyttet til udlejningen af en olietank momsmæssigt skal anses for en del af udlejningsydelsen og derfor har beskatningssted i Danmark som ydelser vedrørende fast ejendom.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 06-06-2016 - 05-07-2016

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 09-06-2016 dom i C-332/14 Wolfgang und Dr. Wilfried Rey Grundstücksgemeinschaft GbR
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 77/388/EØF – artikel 17, stk. 5, tredje afsnit – anvendelsesområde – fradrag for indgående afgift – goder og tjenesteydelser, der både anvendes til afgiftspligtige transaktioner og afgiftsfritagne transaktioner (goder og tjenesteydelser til blandet anvendelse) – fastlæggelse af, til hvilken brug goder og tjenesteydelser, der er erhvervet til opførelsen, anvendelsen og vedligeholdelsen af en bygning, der delvis tjener til at gennemføre transaktioner, der giver ret til fradrag, og delvis til transaktoner, der ikke giver ret til fradrag, skal henføres – ændring i den nationale lovgivning, der fastsætter de nærmere bestemmelser for beregningen af pro rata-satsen for fradraget – artikel 20 – berigtigelse af fradragene – retssikkerhed – berettiget forventning

Tidligere dokument: C-332/14 Wolfgang und Dr. Wilfried Rey Grundstücksgemeinschaft GbR - Dom
Tidligere dokument: C-332/14 Wolfgang und Wilfried Rey Grundstücksgemeinschaft GbR - Indstilling
Tidligere dokument: C-332/14 Wolfgang und Wilfried Rey Grundstücksgemeinschaft GbR - Ny sag

Den 09-06-2016 dom i C-288/15 MIS
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – fælles toldtarif – tarifering – underposition 6211 33 10 00 0 – strålebeskyttelsesforklæde

Tidligere dokument: C-288/15 MIS - Dom
Tidligere dokument: C-288/15 MIS Medical Systems Imaging - Ny sag

Den 14-06-2016 indstilling i C-432/15 Baštová
Fiskale bestemmelser

Beskatning – moms – direktiv 2006/112/EF – definition af »levering af ydelser mod vederlag« – hestevæddeløb – pengepræmier – fradrag for indgående afgift – drift af væddeløbsstalde – brug af sportsfaciliteter

Tidligere dokument: C-432/15 Baštová - Dom
Tidligere dokument: C-432/15 Baštová - Ny sag

Den 16-06-2016 dom i C-229/15 Mateusiak
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – artikel 18, litra c), og artikel 184 og 187 – afgiftspligtige transaktioner – ophør af afgiftspligtig økonomisk virksomhed – besiddelse af varer, der har givet anledning til et momsfradrag – regulering af fradrag – reguleringsperiode – afgiftspålæggelse i henhold til artikel 18, litra c), i direktiv 2006/112 efter reguleringsperiodens udløb

Tidligere dokument: C-229/15 Mateusiak - Dom
Tidligere dokument: C-229/15 Mateusiak - Indstilling

Den 16-06-2016 dom i C-200/15 Kommissionen mod Portugal
Fiskale bestemmelser

Om Den Portugisiske Republik har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 110 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, idet den med henblik på at fastsætte den afgiftspligtige værdi af brugte køretøjer indført på det portugisiske område fra en anden medlemsstat har anvendt en ordning for beregning af køretøjernes værdiforringelse, som ikke tager hensyn til deres reelle værdi og særligt ikke tager hensyn til køretøjernes værdiforringelse før de er et år gamle, eller til yderligere værdiforringelser i tilfælde af køretøjer, som er mere end fem år gamle.

Tidligere dokument: C-200/15 Kommissionen mod Portugal - Ny sag

Den 16-06-2016 dom i C-186/15 Kreissparkasse Wiedenbrück
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – fradrag for indgående afgift – artikel 173, stk. 1 – varer og tjenesteydelser, der benyttes til såvel afgiftspligtige som afgiftsfritagne transaktioner (varer og tjenesteydelser til blandet brug) – fastsættelse af størrelsen af fradraget i merværdiafgiften – pro rata-satsen for fradraget – artikel 174 – pro rata-satsen for fradraget beregnes i henhold til en omsætningsbaseret fordelingsnøgle – artikel 173, stk. 2 – undtagelsesordning – artikel 175 – afrundingsreglen for pro rata-satsen for fradraget – artikel 184 og 185 – regulering af fradrag

Tidligere dokument: C-186/15 Kreissparkasse Wiedenbrück - Dom

Den 16-06-2016 dom i C-291/15 EURO 2004. Hungary
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse – toldunion – den fælles toldtarif – toldværdi – fastsættelse af toldværdien – transaktionsværdi – den pris, som faktisk er betalt – grund til at betvivle sandheden af den angivne pris – angivet pris lavere end den pris, der er betalt i forbindelse med andre transaktioner vedrørende lignende varer

Tidligere dokument: C-291/15 EURO 2004. Hungary - Dom
Tidligere dokument: C-291/15 EURO 2004. Hungary - Ny sag

Den 22-06-2016 dom i C-267/15 Gemeente Woerden
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift – indgående afgift – fradrag

Tidligere dokument: C-267/15 Gemeente Woerden - Dom

Den 22-06-2016 dom i C-11/15 Ceský rozhlas
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – sjette direktiv 77/388EØF – merværdiafgift – artikel 2, nr. 1) – levering af tjenesteydelser, som foretages mod vederlag – begreb – offentlig radio- og tv-virksomhed – finansiering med en obligatorisk lovpligtig licensafgift

Tidligere dokument: C-11/15 Ceský rozhlas - Dom
Tidligere dokument: C-11/15 Ceský rozhlas - Indstilling
Tidligere dokument: C-11/15 Český rozhlas - Ny sag

Den 29-06-2016 indstilling i C-378/15 Mercedes Benz Italia
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – sjette direktiv 77/388/EØF – artikel 17, stk. 5, tredje afsnit – fradrag for indgående afgift – pro rata-fradrag – beregning

Tidligere dokument: C-378/15 Mercedes Benz Italia - Dom
Tidligere dokument: C-378/15 Mercedes Benz Italia - Indstilling
Tidligere dokument: C-378/15 Mercedes Benz og Gia’ Daimlerchrysler - Ny sag

 

Nye sager for domstolen

C-141/16 Stanleybet Malta og Stoppani

Er artikel 26 og 52 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, bl.a. henset til Domstolens egen praksis på området for væddemål og hasardspil i dommene Gambelli, Placanica og Costa og Cifone og på området for afgiftsmæssig forskelsbehandling i dommene Lindman, Kommissionen mod Spanien og Bianco og Fabretti, samt til de EU-retlige principper om ligebehandling, forbud mod forskelsbehandling og beskyttelse af den berettigede forventning, til hinder for en national lovgivning som den ita...

C-154/16 Latvijas dzelzceļš

Skal artikel 203, stk. 1, i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks fortolkes således, at den altid finder anvendelse, når varer, der var omfattet af den eksterne fællesskabsforsendelse, ikke i fuldt omfang fremlægges ved bestemmelsestoldstedet, selv om det på passende vis godtgøres, at varerne er gået til grunde eller er gået uigenkaldeligt tabt?

Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, spørges, om et passende....

C-151/16 Vakarų Baltijos laivų statykla

Skal artikel 14, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet, som senest ændret ved Rådets direktiv 2004/75/EF af 29. april 2004 , fortolkes således, at punktafgift ikke kan pålægges leveringen af energiprodukter under omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede, hvor disse produkter leveres som brændstof til et skib med henblik på sejlads i [EU]-farvande, der har til formål uden...

C-164/16 Mercedes Benz Financial Services UK

1) Hvad skal der forstås ved ordene »en kontrakt [...] med den klausul, at ejendomsretten under normale forhold erhverves senest ved betaling af det sidste afdrag« i artikel 14, stk. 2, litra b)[, i direktiv 2006/112] ?

2) Kræver udtrykket »under normale forhold« – navnlig i forbindelse med den foreliggende sag – at en skattemyndighed begrænser sig til at identificere eksistensen af en købsoption, som kan udnyttes senest ved betaling af det sidste afdrag?

3...


Indstillinger
C-412/15 TMD

Sagen omhandler:

Moms – fradrag – momsdirektivets artikel 132, stk. 1, litra d) – begrebet »blod« – levering af blodplasma til fremstilling af lægemidler

Generaladvokatens indstilling:

– begrebet »blod« i momsdirektivets artikel 132, stk. 1, litra d), omfatter levering af blodplasma, som er udvundet af blod fra mennesker

– dette begreb omfatter også blodplasma, som er beregnet til fremstilling af lægemidler.


Domme
C-226/14 Eurogate Distribution DHL Hub Leipzig

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift – toldoplagsprocedure – proceduren for ekstern forsendelse – toldskyld, der opstår som følge af misligholdelse af en forpligtelse – merværdiafgiftens forfald

Domstolens dom:

1) Artikel 7, stk. 3, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 2004/66/EF af 26. april 2004, skal fortolkes således, at der ikke skal betales merværdiafgift af varer, der er blevet genudført som ikke-fællesskabsvarer, såfremt disse varer ikke er ophørt med at være dækket af en af de toldordninger, der er omhandlet i denne bestemmelse, på tidspunktet for deres genudførsel, men er fraført disse ordninger på grund af denne genudførsel, og dette gælder, selv hvis der er opstået en toldskyld udelukkende på grundlag af artikel 204 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 648/2005 af 13. april 2005.

2) Artikel 236, stk. 1, i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 648/2005, sammenholdt med bestemmelserne i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, skal fortolkes således, at i en situation som den i hovedsagen omhandlede findes der ikke nogen merværdiafgiftspligtig person, idet merværdiafgiften på varer, der er blevet genudført som ikke-fællesskabsvarer, ikke skyldes, når disse varer ikke er udført fra de i dette direktivs artikel 61 omhandlede toldordninger, og dette gælder, selv hvis der er opstået en toldskyld udelukkende på grundlag af artikel 204 i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 648/2005. Denne forordnings artikel 236 skal fortolkes således, at den ikke kan finde anvendelse i situationer vedrørende godtgørelse af merværdiafgift.

Tidligere dokument: C-226/14 Eurogate Distribution DHL Hub Leipzig - Indstilling


C-81/15 Kapnoviomichania Karelia

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – den generelle ordning for punktafgifter – direktiv 92/12/EØF – forarbejdede tobaksvarer, som forsendes under en ordning med suspension af punktafgifter – den godkendte oplagshavers hæftelse – mulighed for medlemsstaterne for at lade den godkendte oplagshaver hæfte solidarisk for betalig af bøder idømt gerningsmændene bag et smugleri – proportionalitetsprincippet og retssikkerhedsprincippet

Domstolens dom:

Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed, som ændret ved Rådets direktiv 92/108/EØF af 14. december 1992, sammenholdt med EU-rettens almindelige principper, navnlig retssikkerhedsprincippet og proportionalitetsprincippet, skal fortolkes således, at det er til hinder for en national lovgivning – som den i hovedsagen omhandlede, som gør det muligt at erklære bl.a. ejerne af varer, som forsendes under en ordning med suspension af punktafgifter, solidarisk hæftende for betalingen af bøder pålagt i tilfælde af en overtrædelse begået i løbet af omsætningen af disse varer, når disse ejere er knyttet til gerningsmændene for overtrædelsen ved et kontraktforhold, som gør disse til ejernes repræsentanter – i henhold til hvilken den godkendte oplagshaver erklæres solidarisk hæftende for betalingen af de pågældende beløb, uden at han kan undgå denne hæftelse ved at godtgøre, at han er helt uden indflydelse på overtrædelsens bagmænds handlinger, selv om denne oplagshaver i henhold til national ret hverken var ejer af disse varer på tidspunktet for overtrædelsen eller knyttet til overtrædelsens gerningsmænd ved et kontraktforhold, som gjorde disse til hans repræsentanter.

Tidligere dokument: C-81/15 Karelia - Indstilling


C-418/14 ROZ-SWIT

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse – punktafgifter – direktiv 2003/96/EF – forskellig punktafgiftssats for motorbrændstof og brændsel til opvarmning – betingelserne for anvendelse af satsen for brændsel til opvarmning – fremlæggelse af en månedlig oversigt over erklæringer i henhold til hvilke, de købte varer er bestemt til opvarmningsformål – anvendelse af punktafgiftssatsen for motorbrændstof i tilfælde af, at der ikke er fremlagt en sådan oversigt – proportionalitetsprincippet

Domstolens dom:

På grundlag af disse præmisser kender Domstolen (Niende Afdeling) for ret:

Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet, som ændret ved Rådets direktiv 2004/75/EF af 29. april 2004 og proportionalitetsprincippet skal fortolkes således, at de:

– ikke er til hinder for en national lovgivning, i henhold til hvilken sælgerne af brændsel til opvarmning er forpligtede til inden for en fastsat frist at fremlægge en månedlig oversigt over købernes erklæringer, hvorefter de købte varer er bestemt til opvarmningsformål, og

– er til hinder for en national lovgivning, i henhold til hvilken det i tilfælde af manglende fremlæggelse af en sådan oversigt inden for den fastsatte frist er punktafgiftssatsen for motorbrændstof, som finder anvendelse på den solgte brændsel til opvarmning, skønt det er fastslået, at der ikke er tvivl om varernes bestemmelse til opvarmningsformål.


C-355/14 Polihim-SS

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse – indirekte skatter – punktafgifter – direktiv 2008/118/EF – punktafgifternes forfald – artikel 7, stk. 2 – begrebet »punktafgiftspligtige varer forlader en afgiftssuspensionsordning« – beskatning af energiprodukter og elektricitet – direktiv 2003/96/EF – artikel 14, stk. 1, litra a) – anvendelse af energiprodukter til produktion af elektricitet – en mellemhandlers køb og videresalg af energiprodukter, der befinder sig i et afgiftsoplag – direkte levering af energiprodukterne til en erhvervsdrivende med henblik på produktion af elektricitet – angivelse i afgiftsdokumenterne af mellemhandleren som »modtager« af varerne – manglende opfyldelse af de i national ret fastsatte krav for punktafgiftsfritagelse – afslag på fritagelse – bevis for anvendelse af varerne på vilkår, der giver mulighed for punktafgiftsfritagelse – proportionalitet

Domstolens dom:

1) Artikel 7, stk. 2, i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF skal fortolkes således, at salget af en punktafgiftspligtig vare, som en godkendt oplagshaver har oplagt i et afgiftsoplag, først indebærer en overgang til forbrug heraf på det tidspunkt, hvor varen fysisk forlader dette afgiftsoplag.

2) Artikel 14, stk. 1, litra a), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet, sammenholdt med artikel 7 i direktiv 2008/118, skal fortolkes således, at bestemmelsen er til hinder for, at de nationale myndigheder giver afslag på at punktafgiftsfritage energiprodukter, der efter at være blevet solgt af en godkendt oplagshaver til en mellemhandler, videresælges af sidstnævnte til en endelig forbruger, som opfylder samtlige krav i national ret for en punktafgiftsfritagelse, og til hvem den godkendte oplagshaver direkte har leveret varerne fra sit afgiftsoplag, alene med den begrundelse, at den mellemliggende køber, der af den godkendte oplagshaver er blevet angivet som modtager heraf, ikke har egenskab af endelig forbruger, som i henhold til national ret har tilladelse til at modtage punktafgiftsfritagne energiprodukter.


C-263/15 Lajvér

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – artikel 9, stk. 1 – begreberne »merværdiafgiftspligtig person« og »økonomisk virksomhed« – artikel 24, stk. 1 – begrebet »levering af ydelser« – landbrugstekniske bygge- og anlægsarbejder – opførelse og udnyttelse af et rørsystem til vandafledning foretaget af et handelsselskab uden gevinst for øje – betydningen af, at af bygge- og anlægsarbejder er finansieret gennem statsstøtte og EU-støtte

Domstolens dom:

1) Artikel 9, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolke således, at udnyttelsen af landbrugstekniske bygge- og anlægsarbejder som de i hovedsagen omhandlede, som foretages af et handelsselskab uden fortjeneste for øje, der alene på supplerende vis udøver denne virksomhed erhvervsmæssigt, udgør økonomisk virksomhed i denne bestemmelses forstand, desuagtet det forhold, at disse bygge- og anlægsarbejder i væsentligt omfang er blevet finansieret gennem statsstøtte, og det forhold at udnyttelsen alene giver indtægter i form af afgifter af beskeden størrelse, når afgiften på grund af varigheden af den fastsatte opkrævningsperiode er af en vis varig karakter.

2) Artikel 24 i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at udnyttelsen af landbrugstekniske bygge- og anlægsarbejder som de i hovedsagen omhandlede udgør levering af ydelser, som foretages mod vederlag, idet de er direkte forbundet med den afgift, der er modtaget eller skal modtages, forudsat at dette beskedne afgiftsbeløb udgør en modværdi for den leverede ydelse, og desuagtet det forhold, at ydelserne leveres som et led i opfyldelsen af forpligtelser, som er fastsat ved lov. Det påhviler den forelæggende ret at vurdere, om det afgiftsbeløb, som er modtaget eller skal modtages, i sin egenskab af modydelse kan karakterisere en direkte forbindelse mellem de ydelser, som er foretaget eller skal foretages, og denne modydelse, og følgelig, om leveringen af ydelserne er foretaget mod vederlag. Den forelæggende ret skal nærmere bestemt sikre sig, at den afgift, som sagsøgerne i hovedsagen har fastsat, ikke kun delvist udgør et vederlag for de ydelser, som er foretaget eller skal foretages, og at størrelsen heraf ikke er blevet fastsat på grundlag af andre faktorer, som i givet fald potentielt kan drage tvivl om den direkte forbindelse mellem ydelserne og modydelserne herfor.


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 8683 2016 INIT: RÅDETS AFGØRELSE om fastsættelse af den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Verdenshandelsorganisationens Almindelige Råd vedrørende Den Europæiske Unions anmodning om en forlængelse af WTO-fritagelsen, for så vidt angår den autonome præferenceordning for det vestlige Balkan

ST 9549 2016 INIT: Udkast til RÅDETS AFGØRELSE om fastsættelse af den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Verdenshandelsorganisationens Almindelige Råd vedrørende Den Europæiske Unions anmodning om en forlængelse af WTO-fritagelsen, for så vidt angår den autonome præferenceordning for det vestlige Balkan - Vedtagelse

 

Nyt fra Kommissionen

The EU publishes the UCC Customs Data Model (EU_CDM)

 

Nyt fra Parlamentet

UDKAST TIL UDTALELSE om på vej mod et endeligt momssystem og bekæmpelse af momssvig  

Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om ændring af Rådets gennemførelsesafgørelse 2013/676/EU om bemyndigelse af Rumænien til fortsat at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 193 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem  

Meddelelse fra Kommissionen til Rådet i henhold til artikel 395 i Rådets direktiv 2006/112/EF  

Forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EU) 2015/2265 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse fiskevarer for perioden 2016-2018  

 

Nyt fra EUR_LEX

Forslag til RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter

Forslag til RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Rettelse til toldtariffen - nye opdelinger

Referat

Referat fra møde i IT-følgegruppen d. 31. marts 2016


Indholdsfortegnelse 

Lovtidende

Bekendtgørelse om tilskud til biogas, der sælges til transport, benyttes til procesformål i virksomheder eller anvendes til varmeproduktion  

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v.  

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 150 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer og lov om spil. (Ændring af reglerne om forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer, ændring af reglerne om udbetaling af eksportgodtgørelse, fastsættelse af brændstofforbruget for særligt store personbiler, nedsættelse af pristillægget for ønskenummerplader m.v.).

Bilag

Bilag 20

Supplerende hørigssskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 21

Ændringsforslag til 3. behandling stillet den 27. maj 2016

Spørgsmål og svar

Spm. 18

Spm. om at oplyse, om han agter at tage særlige initiativer for at styrke kontrollen med udenlandske leasingselskaber og anvendelsen af storkundeordningen som følge af lovforslaget, til skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 209

Henvendelse af 30/5-16 fra Det Økologiske Råd om nedsættelse af elafgift til varmepumper

Bilag 210

Henvendelse af 30/5-16 fra FLEXTO a/s om håndteringen af overdragelser af ønskeplader

Spørgsmål og svar

Spm. 437

MFU spm. om at redegøre for konsekvenserne af at indføre en afgift på henholdsvis kød generelt, oksekød, ikke-økologisk oksekød og kød fra alle drøvty...  Svar  

Spm. 440

Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/5-16 fra Dansk Hestevæddeløb ApS vedrørende foretræde om liberalisering af hestespillet, til skatteministeren  Svar  

Spm. 462

Spm. om skattemyndighederne i Danmark har mulighed for at kontrollere kontantbetalinger på samme måde som i Sverige, til skatteministeren  Svar  

Spm. 463

Spm. om, hvilke muligheder der i dag findes for at indhente oplysninger digitalt om virksomheders skatte- og momsindbetalinger, til skatteministeren  Svar  

Spm. 464

Spm. om, at lette byrderne for små og mellemstore virksomheder ved at indberetninger om moms, skat mm. bruges til, at der automatisk generes skattereg...  Svar  

Spm. 465

Spm. om, i hvilket omfang og hvordan SKAT kontrollerer de årsregnskaber, der indsendes fra virksomhederne, til skatteministeren  Svar  

Spm. 466

Spm. om, hvordan reglerne om virksomheders indberetning af regnskaber til myndighederne samt virksomheders revisionspligt har udviklet sig over de sen...  Svar  

Spm. 478

Spm. om ministeren kan redegøre for de forventede effekter på forbrugerpriserne af nedsættelsen af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct. for...  Svar  

Spm. 489

Spm. om at oplyse, hvorfor grænsen for kontante betalinger er fastsat til 10.000 kr., og om der er væsentlige barrierer for at sænke beløbsgrænsen, ti...  Svar  

Spm. 492

MFU spm. om at oplyse, om der er udarbejdet retningslinjer for udstedelsen af forhøjede bøder for manglende betaling af vejbenyttelsesafgift, til skat...  Svar  

Spm. 493

MFU spm. om Skatteministeriet efter 1. januar 2015 har modtaget henvendelser fra brancheorganisationer eller virksomheder om håndhævelsen af de nye bø...  Svar  

Spm. 494

MFU spm. om at fremsende et overblik over sanktionsniveauet for manglende betaling af vejbenyttelsesafgift i de enkelte lande i eurovignette-samarbejd...  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1127

Vil ministeren arbejde for at sikre, at ordningen om historiske nummerplader kommer til at omfatte nummerplader til flere køretøjer: busser, lastbiler...

Spm. S 1209

Mener ministeren, at det er rimeligt, at Landsskatteretten har stadfæstet et krav fra SKAT om, at der skal betales moms af barnløshedsbehandling, hvis...