MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2015, uge 11

Kære læser !

Den forløbne uge er præget af en stribe spændende afgørelser - både fra dansk hånd og fra EU-Domstolen - om så vidt forskellige emner som OPP, medicinske tests, produktion af overskudsvarme samt plejepersonale og vikarydelser. Derudover er der nyt fra afgørelsesdatabasen - men intet ekstraordinært spændende at bemærke der.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Frokost på jobbet – skat og moms
Personaleudgifter, reklame eller repræsentation?
Personbiler (hvidpladebiler)
Link mellem transfer pricing og toldværdi
Bekendtgørelse om offentlige almennyttige lotterier og Bekendtgørelse om almennyttige foreningslotterier
International VAT Monitor: 1 - 2015
Indbetalinger til virksomhedens skattekonto
Trade Policy Review: Japan
Everything you ever wanted to know about quantitative restrictions
Panels established at the request of Chinese Taipei and Canada
Advanced course on the TBT Agreement underway in Geneva
Azerbaijan accession negotiations need to move beyond routine — Chairman
Indonesia files dispute against the US over anti-dumping duties on paper products
RevisorPosten nr. 1 2015

SKAT-meddelelser
Liste over anerkendte flyselskaber

Bindende svar
OPP-projekt - stadionanlæg
En forening fandtes at være en afgiftspligtig person, hvis ydelser var leverancer mod vederlag. Ydelserne var dog afgiftsfritaget
Levering af medicinske tests til detektion af kromosom abnormaliteter i fosteret er momsfritaget
Skatterådet fandt, at produktion af overskudsvarme fra raffinaderi var overskudsvarme

Kendelser
Godtgørelse af tinglysningsafgift
Campingvogne solgt via virksomhed i udlandet

Ikke offentliggjorte kendelser

Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteverket, Sverige
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150309' AND [SkatteraadChanged] <= '20150315') OR ([LSRChanged] >= '20150309' AND [LSRChanged] <= '20150315') OR ([ByretChanged] >= '20150309' AND [ByretChanged] <= '20150315') OR ([LandsretChanged] >= '20150309' AND [LandsretChanged] <= '20150315') OR ([HojesteretChanged] >= '20150309' AND [HojesteretChanged] <= '20150315')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

Beierholm

Personaleudgifter, reklame eller repræsentation?

Vi skal holde julefrokost. Er udgiften fradragsberettiget?

Beierholm

Personbiler (hvidpladebiler)

Denne information er en beskrivelse af de skatte-, moms- og afgiftsmæssige konsekvenser ved anvendelse af personbiler (hvidpladebiler).

Deloitte

Link mellem transfer pricing og toldværdi

Husk koordineret tilgang til priser mellem forbundne parter

FSR - danske revisorer

Bekendtgørelse om offentlige almennyttige lotterier og Bekendtgørelse om almennyttige foreningslotterier

FSR bemærker at der i den foreslåede bekendtgørelses § 4, stk. 3, forekommer i anden linje at mangle ”komité eller fælleskab”, da der refereres til stk. 2, hvori begge er nævnt.

International VAT Monitor (IVM)

International VAT Monitor: 1 - 2015

I denne udgave:

  • New Rules from 2015 Onwards for Telecommunications, Radio and Television Broadcasting, and Electronically Supplied Services
  • Amendments to the VAT Systems of EU Member States on 1 January 2015 - Update
  • The 2015 Rules for Electronically Supplied Services - Compliance Issues
  • Scanning the Scope of Skandia
  • New Rules for Head Office to Branch Scenarios - Comments on the Skandia Case
  • Publishing Industry and Reduced VAT Rates: An Open Question
  • Practical Information on European VAT
  • VAT NEWS
  • VAT CASE NOTES
  • ECJ VAT CASES

Revisionsinstituttet

Indbetalinger til virksomhedens skattekonto

Flere og flere oplever at få udbetalt penge fra SKAT selvom de ikke har noget til gode hos SKAT. Baggrunden er SKATs praksis vedrørende indbetalinger i forhold til forfaldstidspunkter.

RSM plus

RevisorPosten nr. 1 2015

Læs blandt andet om følgende i denne udgave af RevisorPosten:

  • Stiftelse af fonde og foreninger - selskabsretligt og skatteretligt
  • "Kan arbejdsgiver bestemme over medarbejderens ferie?"
  • Virksomhedens nødplan ved længerevarende sygdom
  • Udenretlig inddrivelse af gæld Digitale indberetninger for selskaber
  • Gældende faktureringsregler
  • Medarbejderes brug af sociale medier
  • Udskudt skat
  • Vi noterer at ... 

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKAT-meddelelse: Liste over anerkendte flyselskaber

SKM2015.189.SKAT

Vedrører: Momsloven § 34, stk. 1, nr. 10-12 og § 34, stk. 3. Momsbekendtgørelsen § 36a

Listen med godkendte flyselskaber er opdateret for 2015, og 22 selskaber er pt. godkendt for 2015. SKAT har anerkendt, at de 22 flyselskaber for 2015 mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik. Luftfartsselskaber, der ønsker SKATs anerkendelse af, at de kan anses som luftfartsselskaber, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, skal en gang årligt sende meddelelse til SKAT om, at de opfylder betingelserne.

 

Bindende svar: OPP-projekt - stadionanlæg

SKM2015.194.SR

Vedrører: Lovbekendtgørelse nr. 1106 af 9. september 2014 om skattemæssige afskrivninger. Lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 om merværdiafgift

Skatterådet bekræftede, at et OPP-selskab (OPP-leverandør) kan anses som ejer i skattemæssig henseende af et stadionanlæg, bestående af en sportsbane og tilhørende bygninger og således kan foretage skattemæssige afskrivninger på aktiverne. Det blev forudsat, at de almindelige betingelser i afskrivningsloven er opfyldt.

OPP-leverandøren vil stifte et SPV (et aktieselskab, anpartsselskab eller partnerselskab) og vil på en langsigtet lejekontrakt udleje et stadionanlæg, stadion-support-funktioner samt lounge-faciliteter til en erhvervsdrivende fond, der tillige skal forestå den daglige ikke tekniske drift af stadionanlægget samt udvikle og stå for aktiviteterne på stadion, herunder afvikling af sportsbegivenheder, koncerter, udlejning til events mv. Kommunen vil stille en underskudsgaranti over for fonden vedrørende driften af fonden. Underskudsgarantien begrænses af kommunalfuldmagten, idet kommunen kun har kompetence til at dække underskud, når stadionet anvendes til kommunale formål.

OPP-kontrakten har en løbetid på 30 år og indeholder en køberet og en købepligt for kommune til at købe anlægget og en salgsret og en salgspligt for OPP-leverandøren til at sælge anlægget til kommunen efter OPP-kontraktens udløb til et forud fastsat beløb, der udgør 56 % af anlægssummen for aktivet. Kontrakten udbydes som en grundkøbsaftale med indbyggede forpligtelser for grundkøber.

SKAT udtalte vejledende, at OPP-leverandøren kan anses for ejer af bygninger m.v. i momsmæssig henseende, således at OPP-leverandøren kan opnå en frivillig momsregistrering for udlejning af fast ejendom.

Da den frivillige registrering ikke kan omfatte udlejning til boligformål, kan den del af byggeriet, der anvendes til sportscollege (beboelse med kollegieværelser) dog ikke blive omfattet af en frivillig momsregistrering.

 

Bindende svar: En forening fandtes at være en afgiftspligtig person, hvis ydelser var leverancer mod vederlag. Ydelserne var dog afgiftsfritaget

SKM2015.193.SR

Vedrører: Momsloven § 3, 4, stk. 1 og § 13, stk. 1, nr. 4

Skatterådet fandt, at en forening, som var stiftet af tre fagforeninger, var en afgiftspligtig person og at de ydelser, som foreningen leverede til medlemmerne skulle anses for levering mod vederlag. Skatterådet bekræftede endvidere, at foreningens ydelser var fritaget for afgift, idet betingelserne i momslovens § 13, stk. 1, nr. 4 var opfyldt, herunder at leverancen skete til medlemmer med et fagforeningsmæssigt formål. Da Skatterådet havde bekræftet, at der var tale om momsfritagne ydelser bortfaldt spørgsmål 4 og 5.

 

Bindende svar: Levering af medicinske tests til detektion af kromosom abnormaliteter i fosteret er momsfritaget

SKM2015.187.SR

Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 1

Skatterådet kan bekræfte, at Spørgers levering af tests med henblik på at teste fostre for kromosomfejl, herunder eksempelvis Downs syndrom, til hospitaler og klinikker er fritaget for moms i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 1 Hjemmel

Skatteforvaltningsloven § 21, stk. 4, nr. 1

 

Bindende svar: Skatterådet fandt, at produktion af overskudsvarme fra raffinaderi var overskudsvarme

SKM2015.186.SR

Vedrører: Mineralolieafgiftsloven § 9, stk. 11 og 13 samt § 11, stk. 9

Skatterådet bekræftede, at ny produktion af overskudsvarme fra et raffinaderi var overskudsvarme.

 

Kendelse: Godtgørelse af tinglysningsafgift

SKM2015.188.LSR

Vedrører: Tinglysningsloven § 23, stk. 2. Vurderingsloven § 4 og § 8, stk. 3, 3. pkt.

En § 4-vurdering kunne ikke anses at udgøre en klage som omhandlet i tinglysningslovens § 23, stk. 2. Der kunne derfor ikke som følge af omvurderingen ske nedsættelse af tinglysningsafgiften.

 

Kendelse: Campingvogne solgt via virksomhed i udlandet

SKM2015.184.LSR

Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1, § 14, nr. 2 og § 34

Ved et selskabs salg af campingvogne i et grænsehandelskoncept fandt Landsskatteretten, at levering til kunden var sket i Danmark og ikke fra samarbejdspartneren i Tyskland. Retten fandt dog, at selskabet på baggrund af SKATs kontroller kunne støtte ret på SKATs tilkendegivelser, således at der ikke skulle svares dansk moms.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 12/0266483
Glasarbejder - unika
SKAT har forhøjet virksomhedens salgsmoms, som følge af at glasarbejder ikke er anset for unika, og dermed er ikke omfattet af momslovens § 30, stk. 3, jf. § 69, stk. 4, nr. 2 og 4. Visse værker anses for unika.
Afsagt: 08-12-2014

Journalnr: 12/0214968
Momsfradrag - bespisning
Klagen skyldes, at SKAT for perioden 1. januar 1995 - 31. december 2005 ikke har imødekommet en anmodning fra vedrørende tilbagebetaling af 58.928,80 kr. i indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning af forretningsforbindelser og ansatte, idet dokumentationskravet ikke er anset for opfyldt, jf. styresignalerne SKM2010.622.SKAT og SKM2011.829.SKAT. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, idet selskabet anses for berettiget til tilbagebetaling af indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning af forretningsforbindelser og ansatte i forbindelse med møder for perioden 1. januar 1995 - 31. december 2005.
Afsagt: 09-12-2014

Journalnr: 13/0162240
Momsfradrag - tab på debitorer mm
Klagen skyldes, at SKAT har efteropkrævet moms, idet der er nægtet fradrag for moms af tab på varedebitorer, jf. momslovens § 27, stk. 6, nægtet fradrag for moms af nedslag for udbedring af fejl og mangler, jf. momslovens § 27, stk. 4, samt nægtet fradrag for moms i henhold til en faktura, jf. momslovens § 37. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-12-2014

Journalnr: 12/0269161
Momsfradrag - ydelser ikke leverede
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet fradrag for fakturaer, hvor de fakturerede ydelser ikke ses for leverede. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-12-2014

Journalnr: 11/0301069
Momsfradrag nægtet - unormale forhold
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet fradrag for momsen af en række købsfakturaer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-12-2014

Journalnr: 13/5121698
Bekæmpelsesmiddelafgift - ekstraordinær genoptagelse
SKAT har truffet afgørelse om opkrævning af bekæmpelsesmiddelafgift for perioden 1. januar 2007 - 1. maj 2010 med 624.202 kr., da SKAT har fundet, at betingelserne for ekstraordinær ændring af selskabets afgiftstilsvar efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3) er opfyldt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-12-2014

Journalnr: 12/0191320
Tingslysningsafgift - adkomstændring
SKAT har ikke anset tinglysning af en adkomstændring for omfattet af tinglysningslovens § 6a, da indskyder af ejendommen ikke er identisk med den tinglyste adkomsthaver ifølge tingbogen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-12-2014

Journalnr: 12/0188886
Tingslysningsafgift - ejerskifte
SKAT har ikke anset tinglysning af et ejerskifte for omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 6a, da indskyder af ejendommen ikke er den tinglyste adkomsthaver ifølge tingbogen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-12-2014

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 16-03-2015 - 14-04-2015

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 26-03-2015 dom i C-499/13 Macikowski
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 9, 193 og artikel 199, stk. 1, litra g), artikel 206, 250 samt 252 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsmæssig neutralitet – afgiftspålæggelse af en levering af en fast ejendom i forbindelse med en tvangsfuldbyrdelsesprocedure – national retsforskrift der forpligter den foged, der gennemfører et sådant salg, at betale moms af en sådan transaktion – betaling af købsprisen til den kompetente ret og nødvendigheden af at sidstnævnte overfører det momsbeløb, der skal betales, til fogeden – fogedens økonomiske og strafferetlige ansvar i tilfælde af manglende betaling af momsen – forskel mellem den lovmæssige frist for en afgiftspligtig persons betaling af momsen og den frist, der er fastsat for en sådan foged – umuligt at fradrage den indgående afgift

Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Komornik - Ny sag
Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Indstilling
Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Dom

Den 26-03-2015 dom i C-7/14 P Wünsche Handelsgesellschaft International mod Kommissionen
Toldunion

Appel iværksat til prøvelse af dom afsagt af Retten (Tredje Afdeling) den 12. november 2013 i sag T-147/12, Wünsche Handelsgesellschaft International mod Kommissionen, hvorved Retten frifandt Kommissionen for en påstand om annullation af Kommissionens afgørelse K(2011) 6393 endelig af 16. september 2011, der fastslår, at det i et konkret tilfælde var uberettiget at indrømme en fritagelse for importafgifter – tilsidesættelse af artikel 220, stk. 2, litra b), og artikel 239 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks – utilstrækkelig begrundelse af Rettens dom

 

Nye sager for domstolen

C-4/15 Argos Supply Trading

Skal begrebet »forarbejdningsvirksomhederne i Fællesskabet« i EF-toldkodeksens artikel 148, litra c) , i forbindelse med en prøvelse af de økonomiske forudsætninger for en procedure for passiv forædling fortolkes således, at der herved også forstås Fællesskabets producenter af råstoffer og halvfabrikata, som svarer til de ikke-fællesskabsvarer, der anvendes i forarbejdningsprocessen?


Indstillinger
C-584/13 Mapfre asistencia og Mapfre warranty

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Cour de cassation (Frankrig) – fortolkning af artikel 2 og 13, punkt B, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – begrebet forsikringstransaktioner – begrebet levering af tjenesteydelser – kvalificering af en ydelse, der består i mod betaling af et fast beløb at garantere mod skade på en brugt bil, og som leveres af en erhvervsdrivende, der er uafhængig af forhandleren af bilen – momsfritagelse

Generaladvokatens indstilling:

En tjenesteydelse, som består i, at en enhed, som er uafhængig af brugtbilsforhandleren, for et vist tidsrum og mod forudbetaling af et fast beløb yder en garanti, der dækker reparationsomkostningene for disse køretøjer i tilfælde af en teknisk skade, som dækkes af denne garanti, er omfattet af kategorien forsikringstransaktioner som omhandlet i artikel 13, punkt B, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag.


Domme
C-594/13 «go fair» Zeitarbeit

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Bundesfinanzhof (Tyskland) – fortolkning af artikel 132, stk. 1, litra g), og artikel 134, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fritagelse i forbindelse med visse former for virksomhed af almen interesse – levering af ydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring, som præsteres af offentligretlige organer eller af andre organer, der er anerkendt som foretagender af almennyttig karakter – en national medlemsstats lovgivning, der udelukker statsprøvede plejearbejdere, der levere deres ydelser ad anden vej

Domstolens dom:

Artikel 132, stk. 1, litra g), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at hverken statsprøvede plejemedarbejdere, der leverer deres ydelser direkte til plejekrævende personer, eller et vikarbureau, der stiller sådant personale til rådighed for institutioner, der er anerkendt som foretagender af almennyttig karakter, henhører under begrebet »organer, der er anerkendt [...] som foretagender af almennyttig karakter«, som findes i denne bestemmelse


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår behandlingen af vouchere

Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår behandlingen af vouchere

 

Nyt fra Kommissionen

State aid: Commission opens in-depth investigation into Hungarian advertisement tax

 

Nyt fra Parlamentet

om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

Bilag til Fælles forslag til Rådets afgørelse om Unionens holdning i Associeringsrådet, nedsat ved associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Ukraine på den anden side, for så vidt angår vedtagelsen af en henstilling om gennemførelse af associeringsdagsordenen EU-Ukraine  

Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 11. marts 2015 om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om åbning og forvaltning af en række EU-toldkontingenter for oksekød af høj kvalitet, svinekød, fjerkrækød, hvede og blandsæd af hvede og rug samt klid og andre restprodukter (kodifikation) (COM(2014)0594 – C8-0169/2014 – 2014/0276(COD))  

om årlig skattebetænkning  

 

Nyt fra og om skat mv. i udlandet

Klik her for at få vist nyhederne

World Trade Organization (WTO)

Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.

Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.

Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Rettelse ti toldtariffen - nye opdelinger

Tariferingsforordninger og ændringer af supplerende bestemmelser til KN

Toldkurser (valutakurser)

Valutakurser (toldkurser) 1. marts - 31. marts 2015 - 5% udsving (AUD, CAD, CNY, HKD, IDR, INR, JPY, KRW, MYR, PHP, RUB, SGD, THB, USD)


Indholdsfortegnelse 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om afgift af bekæmpelsesmidler  

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 123 Forslag til lov om ændring af momsloven. (Importmoms på dansksprogede magasiner, tidsskrifter og lignende sendt fra lande uden for EU og bemyndigelse til lempelse og fritagelse vedrørende faktureringspligt).

Bilag

Bilag 17

Henvendelse af 10/3-15 fra Audio Media A/S

Bilag 18

Materiale fra Dansk Magasinpresses Redaktørforening anvendt under foretræde den 11. marts 2015

Bilag 19

Materiale fra Advokat Anders Torbøl anvendt under foretræde den 11. marts 2015

Bilag 20

Betænkning afgivet den 11. marts 2015

Spørgsmål og svar

Spm. 38

Spm. om den samlede mulige gevinst ved den nuværende trykning i tredjelande m.v., til skatteministeren

Spm. 39

Spm. om den samlede mulige beskæftigelsesmæssige gevinst i den grafiske branche maksimalt kan udgøre mellem 12 og 24 ekstra arbejdspladser, til skatteministeren

Spm. 40

Spm. om at redegøre for det forventede provenu på 40 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, til skatteministeren

Spm. 41

Spm. om, hvilken beskæftigelsesmæssig konsekvens ministeren vurderer, at lovforslaget vil have i Danmark, til skatteministeren

Spm. 42

Spm. om at redegøre for om Skatteministeriet har noget grundlag for at afvise, at lovforslaget, hvis det bliver vedtaget, vil betyde, at 20 eller flere magasiner med mere end 1,5 mio. læsere vil være tvunget til at lukke, til skatteministeren

Spm. 43

Spm. om at kommentere tabet af op mod 218 arbejdspladser ved indførelse af moms på dansksprogede magasiner, som anført af Copenhagen Economics, til skatteministeren

Spm. 44

Spm. om, hvordan udviklingen i salget af dansksprogede abonnementsbaserede magasiner har været siden år 2000, til skatteministeren

Spm. 45

Spm. om, med hvilken begrundelse ministeren anser den konkurrenceforvridning lovforslaget således vil skabe for mere acceptabel end den eksisterende konkurrenceforvridning inden for den grafiske branche, som forslaget angiveligt forsøger at fjerne, til skatteministeren

Spm. 46

Spm. om, hvordan ministeren kan vurdere, hvorvidt trykningen af magasiner vil blive flyttet til Danmark som konsekvens af en lovændring, til skatteministeren

Spm. 47

Spm. om, hvordan et magasin defineres i henhold til bemærkningerne i lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 48

Spm. om, præcis hvilke kriterier der ligges til grund for tidskrifter m.m., der vil blive momsbelagt ved en afgiftspålægning, til skatteministeren

Spm. 49

Spm. om at ministeren bekræfte, at hvis det i et scenarium, hvor alle 9 mio. importerede magasiner til Danmark, jf. Post Danmarks oplysninger, skulle være på dansk, og hver enkelt skal behandles individuelt og pålægges et gebyr på 160 kr., vil det kunne koste 1.440.000.000 kr. at opkræve moms på henved 40 mio. kr., til skatteministeren

Spm. 50

Spm. om at andre lande i EU ham bekendt ikke har samme problemstilling som Danmark og derfor ikke har haft behov for samme usædvanlige lovindgreb som i Danmark, til skatteministeren

Spm. 51

Spm. om kommentar til henvendelse af 4/3-15 fra Danske Medier, til skatteministeren

Spm. 52

Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 5/3-2015 fra Dansk Journalistforbund, til skatteministeren

Spm. 53

Spm. om at garantere, at lovforslagets genererede merprovenu vil blive brugt til at sænke skatter og afgifter, til skatteministeren

Spm. 54

Spm. om kommentar til henvendelse af 10/3-15 fra Audio Media A/S, til skatteministeren

Spm. 55

Spm. om, i hvilken størrelsesorden lovforslaget forventes at bidrage til at øge omsætningen og beskæftigelsen for grafiske virksomheder i Danmark og EU, til skatteministeren

Spm. 56

Spm. om, hvad ministeren mener med "den utilsigtede udnyttelse af momsreglerne", sådan som ministeren skriver i svaret på spørgsmål 41, til skatteministeren

Spm. 57

Spm. om kommentar til materiale fra Dansk Magasinpresses Redaktørforening anvendt under foretræde den 11. marts 2015, til skatteministeren

Spm. 58

Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/2-15 fra Advokat Anders Torbøl, til skatteministeren

Spm. 59

Spm. om kommentar til materiale fra Advokat Anders Torbøl anvendt under foretræde den 11. marts 2015, til skatteministeren

L 144 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og momsloven. (Tilpasninger til engrosmodellen m.v. og indførelse af omvendt betalingspligt på gas- og elmarkedet).

Bilag

Bilag 3

Henvendelse af 13/3-15 fra Dansk Energi

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelse af 13/3-15 fra Dansk Energi, til skatteministeren

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 478

MFU spm. om behandlingstiden for Skats motorcentre til at sagsbehandle og afgøre samt værdiansætte køretøjer, til skatteministeren  Svar  

Spm. 495

MFU spm. om ministeren vil redegøre for den samlede økonomiske effekt på borgerne som følge af de eksisterende energiafgifter, herunder specifikt afgi...   Svar  

Spm. 496

MFU spm. om ministeren vil redegøre for den samlede økonomiske effekt på borgerne, til skatteministeren  Svar  

Spm. 497

MFU spm. om ministeren vil sammenligne den samlede økonomiske effekt på borgerne ved henholdsvis bevarelse af den nuværende PSO-finansiering versus en...   Svar  

Spm. 504

Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 24/2-15 om offentlige myndigheders mulighed for at bruge anonyme anmeldeordninger, jf. SAU alm. del – s...   Svar  

Spm. 524

Spm. om afgiftesbetaling af teaterprogrammer til forbrugernes postkasser, til skatteministeren  Svar