Kære læser !
Igen en ganske omfangsrig MomsMail der bl.a. indeholder et par bindende svar om afgiftspligt for engangsservice af henholdsvis kålblade og palmeblade. Værd at bemærke er også en afgørelse fra Landsskatteretten om opgørelse af et tilbagebetalingskrav vedrørende kantinemoms, hvor et fradrag på 40% for lønudgifter på 40 pct. ikke godkendes.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Overview of proposed legal initiatives by the Danish government
Momsfradragsretten udvides og understreges endnu en gang
Køb af ydelser i udlandet for virksomheder med delvist momsfradrag
MiFid II og moms?
Moms i holdingselskaber
Hvordan er det nu med ... fradrag for repræsentation?
Udkast til styresignal vedrørende overgangsreglerne ved momspligt på byggegrunde: Momsfradraget skal tages nu eller aldrig!
Modernisering af momssystemet - høring
Fradrag for tab på debitorer
Seneste praksis for den momsmæssige behandling ved salg af fast ejendom
Udlejning af fast ejendom - boligformål eller ej?
Moms ved udlejning af biler til udlændinge i Danmark
Kan en serviceaftale for en bil være momsfri?
Udsteder din virksomhed fakturaerklæringer med dansk oprindelse?
Elafgift på opladning af elbiler genindføres delvist
Fakturering - underleverandører til undervisning
Udkast til styresignal om konsekvenserne af EU-Domstolens domme i de forenede sager C-108/14 (Larentia + Minerva) og C109/14 (Marenave)
International VAT Monitor: 5 - 2015
VAT and Fixed Establishments: Mysteries Solved?
Styresignaler
Liste over anerkendte flyselskaber
Bindende svar
Engangsservice - kålblade - afgiftspligtigt
Vandafgift af regnvand, søvand, afværgeforanstaltninger og renset kloak- og spildevand
Afgift - engangsservice - ikke egnet til fødevarekontakt
Afgørelser
Anmodning om tilbagebetaling af kantinemoms
Momsfritagelse ved salg af fartøj
Nyt fra EU-Domstolen
2 domme
Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nye satser
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20151026' AND [SkatteraadChanged] <= '20151101') OR ([LSRChanged] >= '20151026' AND [LSRChanged] <= '20151101') OR ([ByretChanged] >= '20151026' AND [ByretChanged] <= '20151101') OR ([LandsretChanged] >= '20151026' AND [LandsretChanged] <= '20151101') OR ([HojesteretChanged] >= '20151026' AND [HojesteretChanged] <= '20151101')) ORDER BY AppelId DESC
BDOOverview of proposed legal initiatives by the Danish government In connection with the opening of the Danish Parliament, the Danish government presented its list of intended legislation for the coming year. |
EYMomsfradragsretten udvides og understreges endnu en gang En ny og meget vigtig afgørelse fra EU-Domstolen (Sveda UAB) fastslår, at der er momsfradrag for udgifterne til en gratis turiststi, der af virksomheden blev brugt som middel til at sælge varer og ydelser. EU-dommen flytter dermed grænserne for, hvornår der er momsfradrag. |
EYKøb af ydelser i udlandet for virksomheder med delvist momsfradrag Kan din virksomhed kun fradrage moms delvist, og køber I ydelser i udlandet, så kan det være en god ide at tjekke, om momsen er håndteret korrekt. SKAT har nemlig sat fokus herpå. |
EYEU har vedtaget det såkaldte MIFID II-direktiv, der blandt andet skal øge beskyttelsen af investorkunder i forbindelse med handel med værdipapirer. Alt efter, hvordan direktivet implementeres i dansk lovgivning, kan det få afledte momsmæssige konsekvenser i forhold til de formidlingsprovisioner, som pengeinstitutterne i dag modtager uden moms. |
EYSå kom SKATs med spænding ventede udmelding til spørgsmålet om momsfradrag i holdingselskaber, og den medfører en markant ændring af momsfradragsretten i denne type af selskaber. |
EYHvordan er det nu med ... fradrag for repræsentation? Næsten alle virksomheder afholder udgifter til repræsentation. Men hvornår er der egentlig tale om repræsentation, og hvilke repræsentationsudgifter har en virksomhed fradrag for? |
EYSKAT har sendt et styresignal i høring vedr. fradrag for byggemodningsomkostninger m.v. afholdt før 2011 på byggegrunde, der endnu ikke er solgt. Det er SKATs vurdering, at retten til momsfradrag er forspildt, hvis ikke fradraget tages på den sidste momsangivelse i 2015. |
EYModernisering af momssystemet - høring EU-Kommissionen har iværksat en offentlig høring om modernisering af momssystemet for grænseoverskridende e-handel med henblik på måske også at udvide ordningen til at omfatte fysiske varer, der bestilles online i og uden for EU. |
EYByretten har taget stilling til fradragsretten for tab på debitorer. Det kan i den forbindelse igen konstateres, at besiddelse af dokumentation for inddrivelsesforsøg er vigtig. |
EYSeneste praksis for den momsmæssige behandling ved salg af fast ejendom Afgørelser og bindende svar strømmer fortsat ud fra SKAT vedrørende afgrænsningen af, hvornår der skal beregnes moms ved salg af fast ejendom. Det eneste, der ligger fast, er, at momsfriheden tilsyneladende indskrænkes dag for dag. |
EYUdlejning af fast ejendom - boligformål eller ej? Det er sjældent, at der er tvivl om begrebet "udlejning til boligformål". Ikke desto mindre er det vigtigt at sikre sig, at man ikke bliver omfattet af denne term, hvis man ønsker at kunne fratrække moms af omkostninger til opførelse eller ombygning af en udlejningsejendom. |
EYMoms ved udlejning af biler til udlændinge i Danmark På det seneste har vi erfaret, at der er flere virksomheder, der er i tvivl om, hvilke regler der gælder for momsberegning ved udlejning af køretøjer til udlændinge. Vi vil derfor prøve at kaste lidt lys over emnet. |
EYKan en serviceaftale for en bil være momsfri? Skatterådet har bekræftet, at betaling for en serviceaftale for en bil delvist kan være momsfri. Den momsfrie andel udgør den del af betalingen for serviceaftalen, der dækker reparation af uforudsete og hændelige mekaniske svigt på bilen. |
EYUdsteder din virksomhed fakturaerklæringer med dansk oprindelse? Mange virksomheder har tilladelse fra SKAT til at udstede fakturaerklæringer, hvoraf det fremgår, at deres varer har dansk/EU oprindelse, men de glemmer, hvilke krav der følger med sådan en tilladelse. |
EYElafgift på opladning af elbiler genindføres delvist Muligheden for godtgørelse udløber for visse typer af virksomheder pr. 1. januar 2016. |
EYFakturering - underleverandører til undervisning SKAT tilkendegiver i et styresignal, at det fremadrettet bliver muligt som underleverandør at fakturere undervisning momsfrit. Hvornår er en underleverandørydelse i sig selv omfattet? |
FSR - danske revisorerFSR takker for den hurtige udmeldelse på området. FSR imødeser dog gerne at styresignalet bliver mere klart, således at eventuel fortolkningstvivl afhjælpes. Holdingselskabers momsforhold har længe været dækket af stor usikkerhed og forskellige regionale vurderinger, hvorfor det er vigtigt, at man med dette styresignal får helt klare retningslinjer på området. FSR henstiller eksempelvis til en præcisering af, om den nævnte praksisændring omfatter holdingselskaber som indgår i en fællesregistrering med datterselskaberne. Endvidere bør det præciseres, hvorledes virksomhederne skal dokumentere krav, der ligger forud for den 5 årige opbevaringspligt således, at der ikke opstår regionale forskelle i sagsbehandlingen af tilbagebetalingskravene. I afsnittet om frister for genoptagelse skelnes der ikke imellem genoptagelse af fradraget for omkostninger i forbindelse med køb af selskabsandele og genoptagelse af fradraget for øvrige generalomkostninger. FSR læser derfor udkastet til styresignalet således, at SKAT anerkender, at den danske praksis både vedrørende fradragsret for rådgiveromkostninger ved køb af selskaber og fradragsret for generalomkostninger er underkendt ved EU-domstolens dom. Der gælder således en 10-årig forældelsesfrist i begge tilfælde, hvilket efter vores vurdering må anses for korrekt da praksisændringen i begge tilfælde skyldes underkendelsen fra EU-domstolen. Det samme bør gælde for omkostninger vedrørende salg af datterselskaber. . |
International VAT Monitor (IVM)International VAT Monitor: 5 - 2015 I denne udgave:
|
IntertaxVAT and Fixed Establishments: Mysteries Solved? The authors discuss European case law and the VAT Implementing Regulation with regard to the concept of the fixed establishment and question whether, thirty years after it was introduced into the field of VAT, all the mysteries surrounding the fixed establishment have now been solved. |
Vedrører: Den Juridiske Vejledning 2015-2, afsnit D.A.10.1.4
Listen med godkendte flyselskaber er opdateret for 2015, og yderligere 6 selskaber er godkendt for 2015. SKAT har anerkendt, at i alt 32 flyselskaber for 2015 mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik. Luftfartsselskaber, der ønsker SKATs anerkendelse af, at de kan anses som luftfartsselskaber, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, skal en gang årligt sende meddelelse til SKAT om, at de opfylder betingelserne
Vedrører: Emballageafgiftsloven § 2 c
Skatterådet bekræfter, at der skal betales afgift efter emballageafgiftsloven for engangsservice fremstillet af tørrede kålblade. Endvidere præciseres, hvad der forstås ved afgiftspligtigt engangsservice.
Vedrører: Vandafgiftsloven § 1, stk. 1 og § 7
Skatterådet kan ikke bekræfte, at opsamlet regnvand, renset søvand og oppumpet grundvand i forbindelse med afværgeforanstaltninger er fritaget for vandafgiften. Skatterådet kan ikke bekræfte, at afgiftspligtigt vand kan leveres uden afgift med henvisning til, at modtageren af vandet er berettiget til godtgørelse af vandafgiften. Skatterådet kan bekræfte, at oprenset processpildevand og renset kloakvand kan leveres uden afgift.
Vedrører: Emballageafgiftsloven § 2 c
Skatterådet bekræfter, at der ikke skal betales afgift efter emballageafgiftsloven for engangsservice for produkter fremstillet af palmeblade, når produkterne ikke egner sig til kontakt med fødevarer, og det klart fremgår, at produkterne ikke er egnede til kontakt med fødevarer.
Vedrører: Momsloven § 29, stk. 2 og 3. Momssystemdirektivet artikel 80, stk. 1
De danske regler om kantinemoms fandtes ikke at være i strid med EU-retten. Klager fandtes endvidere ikke at være berettiget til at foretage et generelt fradrag på 40 pct. af lønninger til eget personale ved opgørelse af momsgrundlaget for kantinen.
Vedrører: Momsloven § 34, stk. 1, nr. 7
Salget af en bilfærge med henblik på anvendelse til beboelse ansås for momsfritaget efter momslovens § 34, stk. 1, nr. 7.
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 12-11-2015 dom i C-198/14 Visnapuu
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – artikel 34 TEUF og 110 TEUF – punktafgift på visse typer af drikkevareemballage, der ikke er omfattet af et individuelt pant- og retursystem – artikel 34 TEUF og 37 TEUF – statsligt detailhandelsmonopol – krav om, at en erhvervsdrivende, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat, skal have en detailhandelstilladelse for at kunne indføre alkoholholdige drikkevarer til detailsalg på det nationale område
Tidligere dokument: C-198/14 Visnapuu - DomDen 25-11-2015 indstilling i C-332/14 Wolfgang und Wilfried Rey Grundstücksgemeinschaft GbR
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – ret til fradrag for indgående moms – goder og ydelser, der benyttes til såvel afgiftspligtige som afgiftsfritagne transaktioner – udlejning af en bygning med henblik på forretningsvirksomhed og beboelse – beregning af pro rata-satsen for fradraget i forhold til den del af omsætningen, der vedrører lejerne af forretningslokaler – national bestemmelse, hvorefter pro rata-satsen beregnes på grundlag af den del af bygningens areal, der vedrører disse lejere – tilbagevirkende kraft – retssikkerhed – berettiget forventning
Tidligere dokument: C-332/14 Wolfgang und Dr. Wilfried Rey Grundstücksgemeinschaft GbR - DomDen 26-11-2015 dom i C-44/15 Duval
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – toldunion og fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – position 9025 – begrebet »termometer« – indikatorer for udsættelse for en forud fastsat aktiveringstemperatur
Tidligere dokument: C-44/15 Duval - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – EF-toldkodeks – forordning (EØF) nr. 2913/92 – artikel 203 og 204 – proceduren for ekstern forsendelse – toldskyldens opståen – unddragelse af toldtilsyn – misligholdelse af en forpligtelse – undladelse af at bringe proceduren for ekstern forsendelse til ophør – udførsel af varer, der er omfattet af den nævnte procedure, fra Den Europæiske Unions toldområde
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 203 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 1791/2006 af 20. november 2006, skal fortolkes således, at når en vare, der er henført til proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse, forlader EU’s toldområde, uden at varen er blevet frembudt for bestemmelsestoldstedet for forsendelsen, og uden at brugeren af den nævnte procedure kan indgive de tolddokumenter fra et tredjeland, der er nævnt i artikel 365, stk. 3, i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til forordning nr. 2913/92, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 214/2007 af 28. februar 2007, medfører dette, at der opstår toldskyld på grund af, at varerne er unddraget toldtilsyn.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 13, stk. 1 – afgiftsfritagelse – begrebet »andre offentligretlige organer« – den selvstyrende region Azorerne – enhed stiftet af regionen i form af et aktieselskab, hvoraf regionen ejer hele selskabskapitalen, og som har til opgave at udføre tjenesteydelser for regionen af almen økonomisk interesse på området for administration af regionens sundhedstjeneste – fastlæggelsen af de nærmere betingelser for disse tjenesteydelser, herunder vederlaget for dem, i programaftaler indgået mellem enheden og regionen
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-174/14 Saudaçor - Indstilling1) Artikel 9, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at en aktivitet som den i hovedsagen omhandlede, som for et selskab består i til en region at levere tjenesteydelser på området for planlægning og administration af den regionale sundhedsordning inden for rammerne af programaftaler indgået mellem dette selskab og denne region, udgør økonomisk virksomhed i denne bestemmelses forstand.
2) Artikel 13, stk. 1, i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at en aktivitet som den i hovedsagen omhandlede, som for et selskab består i til en region at levere tjenesteydelser på området for planlægning og administration af den regionale sundhedsordning inden for rammerne af programaftaler indgået mellem dette selskab og denne region, henhører under reglen om fritagelse for merværdiafgift i denne bestemmelse, i tilfælde af, at denne aktivitet udgør økonomisk virksomhed i den forstand, hvori udtrykket er anvendt i direktivets artikel 9, stk. 1, hvis det kan fastslås – hvilket det tilkommer den forelæggende ret at undersøge – at selskabet skal kvalificeres som et offentligretligt organ, og at det udfører den pågældende virksomhed som offentlig myndighed, for så vidt som den forelæggende ret fastslår, at afgiftsfritagelsen for denne virksomhed ikke kan medføre konkurrencefordrejning af en vis betydning.
I denne forbindelse skal begrebet »andre offentligretlige organer« i den forstand, hvori udtrykket er anvendt i direktivets artikel 13, stk. 1, ikke fortolkes som en henvisning til definitionen af begrebet »offentligretligt organ« i artikel 1, stk. 9, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – EF-toldkodeks – forordning (EØF) nr. 2913/92 – artikel 203 og 204 – proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse – forordning (EØF) nr. 2454/93 – artikel 365, 366 og 859 – toldskyldens opståen – spørgsmålet, om der foreligger unddragelse fra toldtilsyn – manglende opfyldelse af en forpligtelse – undladelse af at bringe forsendelsesproceduren til ophør – udførsel af varer fra Den Europæiske Unions toldområde
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-319/14 B&S Global Transit Center - IndstillingArtikel 203 og 204 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 1791/2006 af 20. november 2006, skal fortolkes således, at en misligholdelse af forpligtelsen til for bestemmelsestoldstedet at frembyde en vare, der er henført under proceduren for ekstern fælleskabsforsendelse, ikke bevirker, at der opstår toldskyld i medfør af artikel 204 i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 1791/2006, men at den opstår i medfør af artikel 203 i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 1791/2006, såfremt den omhandlede vare har forladt Den Europæiske Unions toldområde, og såfremt brugeren af nævnte procedure ikke er i stand til at fremlægge dokumenter i overensstemmelse med artikel 365, stk. 3, i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til forordning nr. 2913/92 i den affattelse, der følger af Kommissionens forordning (EF) nr. 993/2001 af 4. maj 2001, eller med artikel 366, stk. 2 og 3, i forordning nr. 2454/93 i den affattelse, der følger af Kommissionens forordning (EF) nr. 1192/2008 af 17. november 2008.
New report highlights crucial role of EU customs authorities in fighting against counterfeit goods
Customs: Commission publishes the 2016 version of the Combined Nomenclature
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Import af sælprodukter - certifikatkoder
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Ændringer til Køretøjsregistret (DMR)
Tariferingsudtalelser og ændringer til FBHS
Bilag 3 | Liste over tidligere stilede spørgsmål på alm. del, der relaterer sig til lovforslaget |
Bilag 4 |
Spm. 1 | Spm. om, proceduren for indhentelse af dommerkendelser efter gældende ret, til skatteministeren |
Spm. 2 |
Spm. 3 | Spm. om kommentar til henvendelse af 28/10-15 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk, til skatteministeren |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Bilag 3 |
Spm. 1 | Spm. om ændring af afgiften pr. spilleautomat fra årlig til månedlig afregning, til skatteministeren |
Spm. 2 |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 6 | Supplerende høringsskema samt høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 1 |
Spm. 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af 29/10-15 fra KL, til skatteministeren |
Bilag 18 |
Bilag 22 |
Bilag 24 |
Spm. 34 |
Spm. 35 |
Spm. 53 | Spm. om, hvornår private skal betale moms af udlejning af egen ejendom, til skatteministeren Svar |
Spm. 62 |
Spm. 75 |
Spm. 177 |