MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2015, uge 44

Kære læser !

Igen en ganske omfangsrig MomsMail der bl.a. indeholder et par bindende svar om afgiftspligt for engangsservice af henholdsvis kålblade og palmeblade. Værd at bemærke er også en afgørelse fra Landsskatteretten om opgørelse af et tilbagebetalingskrav vedrørende kantinemoms, hvor et fradrag på 40% for lønudgifter på 40 pct. ikke godkendes.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Overview of proposed legal initiatives by the Danish government
Momsfradragsretten udvides og understreges endnu en gang
Køb af ydelser i udlandet for virksomheder med delvist momsfradrag
MiFid II og moms?
Moms i holdingselskaber
Hvordan er det nu med ... fradrag for repræsentation?
Udkast til styresignal vedrørende overgangsreglerne ved momspligt på byggegrunde: Momsfradraget skal tages nu eller aldrig!
Modernisering af momssystemet - høring
Fradrag for tab på debitorer
Seneste praksis for den momsmæssige behandling ved salg af fast ejendom
Udlejning af fast ejendom - boligformål eller ej?
Moms ved udlejning af biler til udlændinge i Danmark
Kan en serviceaftale for en bil være momsfri?
Udsteder din virksomhed fakturaerklæringer med dansk oprindelse?
Elafgift på opladning af elbiler genindføres delvist
Fakturering - underleverandører til undervisning
Udkast til styresignal om konsekvenserne af EU-Domstolens domme i de forenede sager C-108/14 (Larentia + Minerva) og C109/14 (Marenave)
International VAT Monitor: 5 - 2015
VAT and Fixed Establishments: Mysteries Solved?

Styresignaler
Liste over anerkendte flyselskaber

Bindende svar
Engangsservice - kålblade - afgiftspligtigt
Vandafgift af regnvand, søvand, afværgeforanstaltninger og renset kloak- og spildevand
Afgift - engangsservice - ikke egnet til fødevarekontakt

Afgørelser
Anmodning om tilbagebetaling af kantinemoms
Momsfritagelse ved salg af fartøj

Nyt fra EU-Domstolen
2 domme

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nye satser

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20151026' AND [SkatteraadChanged] <= '20151101') OR ([LSRChanged] >= '20151026' AND [LSRChanged] <= '20151101') OR ([ByretChanged] >= '20151026' AND [ByretChanged] <= '20151101') OR ([LandsretChanged] >= '20151026' AND [LandsretChanged] <= '20151101') OR ([HojesteretChanged] >= '20151026' AND [HojesteretChanged] <= '20151101')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

BDO

Overview of proposed legal initiatives by the Danish government

In connection with the opening of the Danish Parliament, the Danish government presented its list of intended legislation for the coming year.

EY

Momsfradragsretten udvides og understreges endnu en gang

En ny og meget vigtig afgørelse fra EU-Domstolen (Sveda UAB) fastslår, at der er momsfradrag for udgifterne til en gratis turiststi, der af virksomheden blev brugt som middel til at sælge varer og ydelser. EU-dommen flytter dermed grænserne for, hvornår der er momsfradrag.

EY

Køb af ydelser i udlandet for virksomheder med delvist momsfradrag

Kan din virksomhed kun fradrage moms delvist, og køber I ydelser i udlandet, så kan det være en god ide at tjekke, om momsen er håndteret korrekt. SKAT har nemlig sat fokus herpå.

EY

MiFid II og moms?

EU har vedtaget det såkaldte MIFID II-direktiv, der blandt andet skal øge beskyttelsen af investorkunder i forbindelse med handel med værdipapirer. Alt efter, hvordan direktivet implementeres i dansk lovgivning, kan det få afledte momsmæssige konsekvenser i forhold til de formidlingsprovisioner, som pengeinstitutterne i dag modtager uden moms.

EY

Moms i holdingselskaber

Så kom SKATs med spænding ventede udmelding til spørgsmålet om momsfradrag i holdingselskaber, og den medfører en markant ændring af momsfradragsretten i denne type af selskaber.

EY

Hvordan er det nu med ... fradrag for repræsentation?

Næsten alle virksomheder afholder udgifter til repræsentation. Men hvornår er der egentlig tale om repræsentation, og hvilke repræsentationsudgifter har en virksomhed fradrag for?

EY

Udkast til styresignal vedrørende overgangsreglerne ved momspligt på byggegrunde: Momsfradraget skal tages nu eller aldrig!

SKAT har sendt et styresignal i høring vedr. fradrag for byggemodningsomkostninger m.v. afholdt før 2011 på byggegrunde, der endnu ikke er solgt. Det er SKATs vurdering, at retten til momsfradrag er forspildt, hvis ikke fradraget tages på den sidste momsangivelse i 2015.

EY

Modernisering af momssystemet - høring

EU-Kommissionen har iværksat en offentlig høring om modernisering af momssystemet for grænseoverskridende e-handel med henblik på måske også at udvide ordningen til at omfatte fysiske varer, der bestilles online i og uden for EU.

EY

Fradrag for tab på debitorer

Byretten har taget stilling til fradragsretten for tab på debitorer. Det kan i den forbindelse igen konstateres, at besiddelse af dokumentation for inddrivelsesforsøg er vigtig.

EY

Seneste praksis for den momsmæssige behandling ved salg af fast ejendom

Afgørelser og bindende svar strømmer fortsat ud fra SKAT vedrørende afgrænsningen af, hvornår der skal beregnes moms ved salg af fast ejendom. Det eneste, der ligger fast, er, at momsfriheden tilsyneladende indskrænkes dag for dag.

EY

Udlejning af fast ejendom - boligformål eller ej?

Det er sjældent, at der er tvivl om begrebet "udlejning til boligformål". Ikke desto mindre er det vigtigt at sikre sig, at man ikke bliver omfattet af denne term, hvis man ønsker at kunne fratrække moms af omkostninger til opførelse eller ombygning af en udlejningsejendom.

EY

Moms ved udlejning af biler til udlændinge i Danmark

På det seneste har vi erfaret, at der er flere virksomheder, der er i tvivl om, hvilke regler der gælder for momsberegning ved udlejning af køretøjer til udlændinge. Vi vil derfor prøve at kaste lidt lys over emnet.

EY

Kan en serviceaftale for en bil være momsfri?

Skatterådet har bekræftet, at betaling for en serviceaftale for en bil delvist kan være momsfri. Den momsfrie andel udgør den del af betalingen for serviceaftalen, der dækker reparation af uforudsete og hændelige mekaniske svigt på bilen.

EY

Udsteder din virksomhed fakturaerklæringer med dansk oprindelse?

Mange virksomheder har tilladelse fra SKAT til at udstede fakturaerklæringer, hvoraf det fremgår, at deres varer har dansk/EU oprindelse, men de glemmer, hvilke krav der følger med sådan en tilladelse.

EY

Elafgift på opladning af elbiler genindføres delvist

Muligheden for godtgørelse udløber for visse typer af virksomheder pr. 1. januar 2016.

EY

Fakturering - underleverandører til undervisning

SKAT tilkendegiver i et styresignal, at det fremadrettet bliver muligt som underleverandør at fakturere undervisning momsfrit. Hvornår er en underleverandørydelse i sig selv omfattet?

FSR - danske revisorer

Udkast til styresignal om konsekvenserne af EU-Domstolens domme i de forenede sager C-108/14 (Larentia + Minerva) og C109/14 (Marenave)

FSR takker for den hurtige udmeldelse på området. FSR imødeser dog gerne at styresignalet bliver mere klart, således at eventuel fortolkningstvivl afhjælpes. Holdingselskabers momsforhold har længe været dækket af stor usikkerhed og forskellige regionale vurderinger, hvorfor det er vigtigt, at man med dette styresignal får helt klare retningslinjer på området.

FSR henstiller eksempelvis til en præcisering af, om den nævnte praksisændring omfatter holdingselskaber som indgår i en fællesregistrering med datterselskaberne. Endvidere bør det præciseres, hvorledes virksomhederne skal dokumentere krav, der ligger forud for den 5 årige opbevaringspligt således, at der ikke opstår regionale forskelle i sagsbehandlingen af tilbagebetalingskravene.

I afsnittet om frister for genoptagelse skelnes der ikke imellem genoptagelse af fradraget for omkostninger i forbindelse med køb af selskabsandele og genoptagelse af fradraget for øvrige generalomkostninger. FSR læser derfor udkastet til styresignalet således, at SKAT anerkender, at den danske praksis både vedrørende fradragsret for rådgiveromkostninger ved køb af selskaber og fradragsret for generalomkostninger er underkendt ved EU-domstolens dom.

Der gælder således en 10-årig forældelsesfrist i begge tilfælde, hvilket efter vores vurdering må anses for korrekt da praksisændringen i begge tilfælde skyldes underkendelsen fra EU-domstolen. Det samme bør gælde for omkostninger vedrørende salg af datterselskaber.

.

International VAT Monitor (IVM)

International VAT Monitor: 5 - 2015

I denne udgave:

  • Debate on a General Reverse Charge VA
  • EU VAT Treatment of Vouchers: Urgent Need for a Solutio
  • Transfer Pricing Adjustments and VAT
  • Does the EU VAT Directive Become the Source of Individuals’ Obligations?
  • The “Success” of the ECJ in Clarifying VAT Rules
  • Supplies under Continuing Leases: The Impact of the MBI Properties Decision
  • The European Court of Justice - Recently Decided and Pending Cases
  • VAT NEWS
  • VAT CASE NOTES

Intertax

VAT and Fixed Establishments: Mysteries Solved?

The authors discuss European case law and the VAT Implementing Regulation with regard to the concept of the fixed establishment and question whether, thirty years after it was introduced into the field of VAT, all the mysteries surrounding the fixed establishment have now been solved.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Liste over anerkendte flyselskaber

SKM2015.666.SKAT

Vedrører: Den Juridiske Vejledning 2015-2, afsnit D.A.10.1.4

Listen med godkendte flyselskaber er opdateret for 2015, og yderligere 6 selskaber er godkendt for 2015. SKAT har anerkendt, at i alt 32 flyselskaber for 2015 mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik. Luftfartsselskaber, der ønsker SKATs anerkendelse af, at de kan anses som luftfartsselskaber, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, skal en gang årligt sende meddelelse til SKAT om, at de opfylder betingelserne

 

Bindende svar: Engangsservice - kålblade - afgiftspligtigt

SKM2015.669.SR

Vedrører: Emballageafgiftsloven § 2 c

Skatterådet bekræfter, at der skal betales afgift efter emballageafgiftsloven for engangsservice fremstillet af tørrede kålblade. Endvidere præciseres, hvad der forstås ved afgiftspligtigt engangsservice.

 

Bindende svar: Vandafgift af regnvand, søvand, afværgeforanstaltninger og renset kloak- og spildevand

SKM2015.668.SR

Vedrører: Vandafgiftsloven § 1, stk. 1 og § 7

Skatterådet kan ikke bekræfte, at opsamlet regnvand, renset søvand og oppumpet grundvand i forbindelse med afværgeforanstaltninger er fritaget for vandafgiften. Skatterådet kan ikke bekræfte, at afgiftspligtigt vand kan leveres uden afgift med henvisning til, at modtageren af vandet er berettiget til godtgørelse af vandafgiften. Skatterådet kan bekræfte, at oprenset processpildevand og renset kloakvand kan leveres uden afgift.

 

Bindende svar: Afgift - engangsservice - ikke egnet til fødevarekontakt

SKM2015.667.SR

Vedrører: Emballageafgiftsloven § 2 c

Skatterådet bekræfter, at der ikke skal betales afgift efter emballageafgiftsloven for engangsservice for produkter fremstillet af palmeblade, når produkterne ikke egner sig til kontakt med fødevarer, og det klart fremgår, at produkterne ikke er egnede til kontakt med fødevarer.

 

Afgørelse: Anmodning om tilbagebetaling af kantinemoms

SKM2015.672.LSR

Vedrører: Momsloven § 29, stk. 2 og 3. Momssystemdirektivet artikel 80, stk. 1

De danske regler om kantinemoms fandtes ikke at være i strid med EU-retten. Klager fandtes endvidere ikke at være berettiget til at foretage et generelt fradrag på 40 pct. af lønninger til eget personale ved opgørelse af momsgrundlaget for kantinen.

 

Afgørelse: Momsfritagelse ved salg af fartøj

SKM2015.670.LSR

Vedrører: Momsloven § 34, stk. 1, nr. 7

Salget af en bilfærge med henblik på anvendelse til beboelse ansås for momsfritaget efter momslovens § 34, stk. 1, nr. 7.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 02-11-2015 - 01-12-2015

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 12-11-2015 dom i C-198/14 Visnapuu
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse – artikel 34 TEUF og 110 TEUF – punktafgift på visse typer af drikkevareemballage, der ikke er omfattet af et individuelt pant- og retursystem – artikel 34 TEUF og 37 TEUF – statsligt detailhandelsmonopol – krav om, at en erhvervsdrivende, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat, skal have en detailhandelstilladelse for at kunne indføre alkoholholdige drikkevarer til detailsalg på det nationale område

Tidligere dokument: C-198/14 Visnapuu - Dom
Tidligere dokument: C-198/14 Visnapuu - Ny sag

Den 25-11-2015 indstilling i C-332/14 Wolfgang und Wilfried Rey Grundstücksgemeinschaft GbR
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – ret til fradrag for indgående moms – goder og ydelser, der benyttes til såvel afgiftspligtige som afgiftsfritagne transaktioner – udlejning af en bygning med henblik på forretningsvirksomhed og beboelse – beregning af pro rata-satsen for fradraget i forhold til den del af omsætningen, der vedrører lejerne af forretningslokaler – national bestemmelse, hvorefter pro rata-satsen beregnes på grundlag af den del af bygningens areal, der vedrører disse lejere – tilbagevirkende kraft – retssikkerhed – berettiget forventning

Tidligere dokument: C-332/14 Wolfgang und Dr. Wilfried Rey Grundstücksgemeinschaft GbR - Dom
Tidligere dokument: C-332/14 Wolfgang und Wilfried Rey Grundstücksgemeinschaft GbR - Indstilling
Tidligere dokument: C-332/14 Wolfgang und Wilfried Rey Grundstücksgemeinschaft GbR - Ny sag

Den 26-11-2015 dom i C-44/15 Duval
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse – toldunion og fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – position 9025 – begrebet »termometer« – indikatorer for udsættelse for en forud fastsat aktiveringstemperatur

Tidligere dokument: C-44/15 Duval - Dom
Tidligere dokument: C-44/15 Duval - Ny sag

 

Indstillinger
C-319/14 B&S Global Transit Center

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse – EF-toldkodeks – forordning (EØF) nr. 2913/92 – artikel 203 og 204 – proceduren for ekstern forsendelse – toldskyldens opståen – unddragelse af toldtilsyn – misligholdelse af en forpligtelse – undladelse af at bringe proceduren for ekstern forsendelse til ophør – udførsel af varer, der er omfattet af den nævnte procedure, fra Den Europæiske Unions toldområde

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 203 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 1791/2006 af 20. november 2006, skal fortolkes således, at når en vare, der er henført til proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse, forlader EU’s toldområde, uden at varen er blevet frembudt for bestemmelsestoldstedet for forsendelsen, og uden at brugeren af den nævnte procedure kan indgive de tolddokumenter fra et tredjeland, der er nævnt i artikel 365, stk. 3, i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til forordning nr. 2913/92, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 214/2007 af 28. februar 2007, medfører dette, at der opstår toldskyld på grund af, at varerne er unddraget toldtilsyn.


Domme
C-174/14 Saudaçor

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 13, stk. 1 – afgiftsfritagelse – begrebet »andre offentligretlige organer« – den selvstyrende region Azorerne – enhed stiftet af regionen i form af et aktieselskab, hvoraf regionen ejer hele selskabskapitalen, og som har til opgave at udføre tjenesteydelser for regionen af almen økonomisk interesse på området for administration af regionens sundhedstjeneste – fastlæggelsen af de nærmere betingelser for disse tjenesteydelser, herunder vederlaget for dem, i programaftaler indgået mellem enheden og regionen

Domstolens dom:

1) Artikel 9, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at en aktivitet som den i hovedsagen omhandlede, som for et selskab består i til en region at levere tjenesteydelser på området for planlægning og administration af den regionale sundhedsordning inden for rammerne af programaftaler indgået mellem dette selskab og denne region, udgør økonomisk virksomhed i denne bestemmelses forstand.

2) Artikel 13, stk. 1, i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at en aktivitet som den i hovedsagen omhandlede, som for et selskab består i til en region at levere tjenesteydelser på området for planlægning og administration af den regionale sundhedsordning inden for rammerne af programaftaler indgået mellem dette selskab og denne region, henhører under reglen om fritagelse for merværdiafgift i denne bestemmelse, i tilfælde af, at denne aktivitet udgør økonomisk virksomhed i den forstand, hvori udtrykket er anvendt i direktivets artikel 9, stk. 1, hvis det kan fastslås – hvilket det tilkommer den forelæggende ret at undersøge – at selskabet skal kvalificeres som et offentligretligt organ, og at det udfører den pågældende virksomhed som offentlig myndighed, for så vidt som den forelæggende ret fastslår, at afgiftsfritagelsen for denne virksomhed ikke kan medføre konkurrencefordrejning af en vis betydning.

I denne forbindelse skal begrebet »andre offentligretlige organer« i den forstand, hvori udtrykket er anvendt i direktivets artikel 13, stk. 1, ikke fortolkes som en henvisning til definitionen af begrebet »offentligretligt organ« i artikel 1, stk. 9, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter.

Tidligere dokument: C-174/14 Saudaçor - Indstilling


C-319/14 B&S Global Transit Center

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse – EF-toldkodeks – forordning (EØF) nr. 2913/92 – artikel 203 og 204 – proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse – forordning (EØF) nr. 2454/93 – artikel 365, 366 og 859 – toldskyldens opståen – spørgsmålet, om der foreligger unddragelse fra toldtilsyn – manglende opfyldelse af en forpligtelse – undladelse af at bringe forsendelsesproceduren til ophør – udførsel af varer fra Den Europæiske Unions toldområde

Domstolens dom:

Artikel 203 og 204 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 1791/2006 af 20. november 2006, skal fortolkes således, at en misligholdelse af forpligtelsen til for bestemmelsestoldstedet at frembyde en vare, der er henført under proceduren for ekstern fælleskabsforsendelse, ikke bevirker, at der opstår toldskyld i medfør af artikel 204 i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 1791/2006, men at den opstår i medfør af artikel 203 i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 1791/2006, såfremt den omhandlede vare har forladt Den Europæiske Unions toldområde, og såfremt brugeren af nævnte procedure ikke er i stand til at fremlægge dokumenter i overensstemmelse med artikel 365, stk. 3, i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til forordning nr. 2913/92 i den affattelse, der følger af Kommissionens forordning (EF) nr. 993/2001 af 4. maj 2001, eller med artikel 366, stk. 2 og 3, i forordning nr. 2454/93 i den affattelse, der følger af Kommissionens forordning (EF) nr. 1192/2008 af 17. november 2008.

Tidligere dokument: C-319/14 B&S Global Transit Center - Indstilling


Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

New report highlights crucial role of EU customs authorities in fighting against counterfeit goods

Customs: Commission publishes the 2016 version of the Combined Nomenclature

VAT: Explanatory Notes on the place of supply rules for services connected with immovable property are available on our website

 

Nyt fra Parlamentet

Svar på spørgsmål E-012151/15  

UDTALELSE om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om gennemførelse af beskyttelsesklausulen og mekanismen til modvirkning af omgåelse ved midlertidig suspension af toldpræferencer i associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Moldova på den anden side  

UDTALELSE om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om gennemførelse af mekanismen til modvirkning af omgåelse ved midlertidig suspension af toldpræferencer i associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Georgien på den anden side  

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Import af sælprodukter - certifikatkoder

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Ændringer til Køretøjsregistret (DMR)

Tariferingsudtalelser og ændringer til FBHS


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 13 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven. (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund - Retssikkerhedspakke I).

Bilag

Bilag 3

Liste over tidligere stilede spørgsmål på alm. del, der relaterer sig til lovforslaget

Bilag 4

Henvendelse af 28/10-15 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, proceduren for indhentelse af dommerkendelser efter gældende ret, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om, hvordan lovgivningen kan indrettes, så SKAT efter en særlig hurtig procedure – eventuelt via politiet – kan indhente en dommerkendelse til at foretage kontrol, så øjemedet ikke forspildes, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om kommentar til henvendelse af 28/10-15 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om, hvorvidt SKAT må foretage kontrol på en ejendom, der tjener til privatbolig, hvis der gives tilladelse fra den person, der bor i ejendommen, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om, hvorvidt lovforslaget indebærer, at SKAT må foretage kontrol uden forudgående tilladelse, hvis øjeblikket forspildes – eller om denne mulighed kun gælder i forhold til kontrol af erhvervsmæssig virksomhed, til skatteministeren

L 15 Forslag til lov om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil, lov for Grønland om visse spil og forskellige andre love. (Natlukning af spillehaller med gevinstgivende spilleautomater og ophævelse af reglen om nedslag i afgiften for udlodninger m.v.).

Bilag

Bilag 3

Henvendelse af 28/10-15 fra Dan Automater Struer A/S

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om ændring af afgiften pr. spilleautomat fra årlig til månedlig afregning, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 28/10-2015 fra Dan Automater Struer A/S, jf. L 15 - bilag 3.

L 18 Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. (Udskydelse af forældelse som følge af utilstrækkelig funktionalitet i Ét Fælles Inddrivelsessystem).

Bilag

Bilag 3

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 4

Henvendelse af 29/10-2015 fra Dansk Fjernvarme

Bilag 5

Supplerende høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 6

Supplerende høringsskema samt høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 7

Supplerende høringssvar fra KL

Bilag 8

Henvendelse af 30/10-15 fra Aarhus Kommune

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 29/10- 15 fra Dansk Fjernvarme, jf. L 18 - bilag 4.

Spm. 2

Spm. om kommentar til henvendelse af 29/10-15 fra KL, til skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 18

Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og forskellige andre love (Indfasning af eldrevne og brændselscelledrevne køretøjer i grøn ejerafgift og registreringsafgift m.v.)

Bilag 22

Henvendelse af 29/10-15 fra Produktionsskoleforeningen om styresignal SKM.2015.466 om taxameter og moms

Bilag 24

Notat vedrørende EU-Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) …/… af xx. november 2015 til visse bestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 til præcisering af visse bestemmelser i EU-Toldkodeksen (intet KOM nummer).

Spørgsmål og svar

Spm. 34

Spm. om at bekræfte, at ændringen af momsfradragsretten for erhvervsskoler, jf. SKATs styresignal SKM2015.466.SKAT, er SKATs tolkning af EU-dommen, ti...  Svar  

Spm. 35

Spm. om det er ministerens opfattelse, at SKATs styresignal SKM2015.466.SKAT også vil ændre produktionsskolernes momsfradragsret, til skatteministeren  Svar  

Spm. 53

Spm. om, hvornår private skal betale moms af udlejning af egen ejendom, til skatteministeren  Svar  

Spm. 62

MFU spm. om aftalen om den styrkede toldkontrol holder sig indenfor rammerne af de allerede gældende danske bestemmelser, til skatteministeren  Svar  

Spm. 75

Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 29/10-15 fra Produktionsskoleforeningen om styresignal SKM.2015.466 om taxameter og moms, til skatte...  Svar  

Spm. 177

Spm. om at oplyse, om SKAT - på linje med praksis i det private erhvervsliv - har særlige regler om kontrol ved udbetaling af større beløb, f.eks. ove...  Svar