MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2015, uge 19

Kære læser !

Denne uges MomsMail indeholder en stribe artikler, både om nyligt opståede emner og emner af generel interesse. Derudover er der den forløbne uge kommet endnu et par styresignaler i høring, nemlig om henholdsvist radiofradrag i registreringsafgiften og mandskabsvogne og endelig bringer vi et enkelt bindende svar om afgiftspligt for biobrændsel.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Har SKAT ændret holdning til taxametertilskuddets fremtid…?
Eksportsalg – ikke moms på forudbetalinger
Moms – ønsker du en kortere afregningsperiode?
Statstilskud til PSO-betaling
Demobiler - registreringsafgift
Moms - efterangivelser
Hvem har ret til godtgørelse af energi- og vandafgift?
Momsfritagelse ved salg af varer til udlandet.
Fritagelsen for el- og brintbiler foreslås forlænget

Udkast til styresignal
Genoptagelse af sager, hvor radiofradraget for brugte importerede biler er nedsat med urette - styresignal
Mandskabsvogne - Personer, der arbejder i ejerens eller brugerens virksomhed - udkast til styresignal

Bindende svar
Afgiftspligt efter mineralolieafgiftsloven for biobrændsel

Domme
Moms - grænsehandelskoncept - administrativ praksis - berettigede forventninger - passivitet

Nye straffesager

Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
World Trade Organization (WTO)

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150504' AND [SkatteraadChanged] <= '20150510') OR ([LSRChanged] >= '20150504' AND [LSRChanged] <= '20150510') OR ([ByretChanged] >= '20150504' AND [ByretChanged] <= '20150510') OR ([LandsretChanged] >= '20150504' AND [LandsretChanged] <= '20150510') OR ([HojesteretChanged] >= '20150504' AND [HojesteretChanged] <= '20150510')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

BDO

Har SKAT ændret holdning til taxametertilskuddets fremtid…?

I to nye bindende svar bekræfter SKAT, at nuværende praksis, hvorefter taxametertilskuddene ikke medregnes ved opgørelsen af fradragsbrøken, er korrekt. SKAT fastholder dermed praksis, hvor efter taxametertilskud ikke skal anses som betaling for leveret undervisning.

BDO

Moms – ønsker du en kortere afregningsperiode?

Ønsker virksomheden at ændre sin afregningsperiode for moms fra halvårsvis til kvartalsvis eller fra kvartalsvis til månedsvis, skal der søges om det senest 1. juni 2015 og valget binder i 2 år.

Beierholm

Statstilskud til PSO-betaling

Folketinget vedtog den 28. april lov om statstilskud til el-intensive virksomheder. Formålet med loven er at reducere PSO-belastningen for el-intensive virksomheder.

Beierholm

Demobiler - registreringsafgift

SKAT har udsendt et nyt styresignal, hvor de præciserer, at bilforhandlere nu kan indregistrere biler til eget brug til indkøbsprisen.

Dansk Revision

Moms - efterangivelser

SKAT har lavet en ny og smidigere løsning til brug ved rettelse af en tidligere indberettet momsangivelse (efterangivelse) Løsningen kan man finde i Tast Selv Erhverv. Man skal derfor ikke længere bruge blanket 31.009.

Deloitte

Hvem har ret til godtgørelse af energi- og vandafgift?

Et driftsselskab kan få godtgørelse af energi- og vandafgift.

PwC

Fritagelsen for el- og brintbiler foreslås forlænget

Regeringen vil søge tilslutning til at forlænge afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler med ét år frem til udgangen af 2016. Det sker for at skabe arbejdsro omkring udarbejdelsen af stabile rammevilkår for indfasningen af afgiften på el- og brintbiler.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Genoptagelse af sager, hvor radiofradraget for brugte importerede biler er nedsat med urette - styresignal

15-0451256

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 4 og § 8

Skatteministeriet har i en konkret retssag indgået retsforlig. Skatteministeriet har anerkendt, at radiofradraget ved beregningen af registreringsafgiften af importerede brugte køretøjer i perioden 27. april 2008 til 31. december 2011, er blevet nedskrevet med urette.

Dette betyder, at de borgere og virksomheder, der i den nævnte periode har fået afgiftsberigtiget et importeret brugt køretøj, hvor der er foretaget fradrag for radio, kan anmode om genoptagelse.

For at SKAT kan identificere, hvilket køretøj der er tale om, skal den borger eller den virksomhed, der anmoder om genoptagelse, oplyse identifikationsoplysninger, fx stelnummer, registreringsnummer, dato, sted og ekspeditionsnummer (typisk et A nummer f.eks. A 15.001) for afgiftsberigtigelsen eller lignende entydige identifikationsoplysninger.

I styresignalet fastsættes frister for genoptagelse, reaktionsfrist og krav til den dokumentation, der skal ledsage en anmodning om genoptagelse.

 

Udkast til styresignal: Mandskabsvogne - Personer, der arbejder i ejerens eller brugerens virksomhed - udkast til styresignal

14-4308768

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1 nr. 9

SKAT præciserer med dette styresignal, hvad der skal lægges vægt på, når det skal vurderes om en person kan anses for at arbejde i ejerens eller brugerens virksomhed ifølge registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1 nr. 9.

I styresignalet fastlægges endvidere, hvem der på baggrund af styresignalet kan få genoptaget registreringsafgiften samt genoptagelsesperioden.

 

Bindende svar: Afgiftspligt efter mineralolieafgiftsloven for biobrændsel

SKM2015.294.SR

Vedrører: Mineralolieafgiftsloven § 1, stk. 1 og 2

Skatterådet bekræfter, at et biologisk produkt til varmefremstilling ikke er omfattet af afgiftspligten efter mineralolieafgiftsloven.

 

Dom: Moms - grænsehandelskoncept - administrativ praksis - berettigede forventninger - passivitet

SKM2015.292.ØLR

Vedrører: Momsloven § 14, stk. 1, nr. 2, 1. pkt.

Landsretten statuerede, at det efter en konkret fortolkning af aftalegrundlaget mellem H1 I/S og de respektive tyske samarbejdspartnere måtte lægges til grund, at kundens aftale må anses for indgået med H1 I/S og ikke med den tyske samarbejdspart, som reelt alene havde fungeret som et uselvstændigt mellemled i forbindelse med købesummens betaling og udlevering af campingvognen.

Leveringsstedet var derfor her i landet, og der skulle betales dansk moms. Af samme grund efterlevede konceptet ikke betingelserne i pkt. 2 og 6 i Skatterådets bindende svar, SKM2006.530.SR .

Landsretten afviste endelig, at appellanten kunne have haft en berettiget forventning om, at der ikke skulle betales dansk moms, og at SKAT ikke havde udvist en passivitet, og der ikke var grundlag for at anvende kildeskattelovens § 69, stk. 1, analogt.

 

Nye straffesager

SKM2015.307.VLR Straffesag - skatte- og momssvig - salg af skrot - flere tiltalte - reelle indehaver

Vedrører: Straffeloven § 23 og § 289. Momsloven § 81. Skattekontrolloven § 16

T1, der var tidligere straffet for skatte- og momssvig i f.b.m. skrothandel, var tiltalt for moms- og skattesvig af særlig grov karakter. For 2009-11 havde han undladt at selvangive lønindkomst på i alt 1.763.703 kr. og for perioden 01.03.09 - 31.12.11 havde han afgivet urigtige momsangivelser til dels i forening med T2 og T3. T1 havde derved unddraget for 537.359 kr. i moms og 800.663 kr. i skat. T2 og T3 var tiltalt for medvirken til momssvigen.

T1 forklarede at han ikke havde haft noget med selskabet at gøre. Det var hans underskrift på stiftelsesdokumentet, men han har ikke vidst hvad han skrev under på. Han har ikke modtaget regnskaber fra selskabet eller foretaget nogen former for indberetninger. Han havde ikke handlet med skrot i 2009-11.

T2 forklarede at han ikke havde noget med stiftelsen af selskabet at gøre. Han havde arvet en pose med nogle papirer fra selskabet fra en afdød, og da han var på bistandshjælp, ville han gerne have et arbejde og starte virksomhed op med skrothandel.

T3 forklarede at han ikke vidste, hvorfor hans konto skulle benyttes, og at han ikke tænkte nærmere over, at der kunne være noget forkert herved.

Byretten fandt bevist, at T1 var den reelle indehaver af selskabet, og at han drev virksomhed med køb og salg af skrot i selskabet. T1 fandtes skyldig i forsætlig skatte- og momssvig. T1 idømtes en tillægsstraf på 9 måneders ubetinget fængsel samt en tillægsbøde på 1.325.000 kr.

T2 blev dømt for forsætlig medvirken til momssvig ved at lade sig indsætte som direktør og formelt agere som sådan ved blandt andet at udarbejde momsangivelser, stå for oprettelse af en konto til selskabet og foretage hævninger på selskabets konto m.m. T2 idømtes 6 måneders fængsel, heraf 4 måneder betinget samt en tillægsbøde på 525.000 kr.

T3 blev dømt for grov uagtsom medvirken til momssvig for perioden maj 2010 - 31. december 2011 ved at stille sin konto til rådighed og ved straks at foretage kontanthævninger af de beløb, der indgik til selskabet. T3 idømtes en bøde på 175.000 kr.

Endvidere idømtes erstatningspligt.

Landsretten frifandt T3, idet det ikke fandtes bevist, at han ved grov uagtsomhed havde medvirket til momsunddragelsen. Der blev herved blandt andet henset til familierelationen til T1 og T2, karakteren af den ydede bistand samt hans lave alder (17 år). Straffene til T1 og T2 blev nedsat. Der var alene bevis for en momsunddragelse på 172.698 kr. og en skatteunddragelse på 190.000 kr. T1 idømtes tillægsstraf på 60 dages ubetinget fængsel samt en tillægsbøde på 350.000 kr. samt erstatningspligt. T2 idømtes en bøde på 275.000 kr. De 550.094 kr. ansås for momsangivet. Det var betænkeligt at lægge til grund, at købsbilagene var fiktive og ikke udtryk for reelle handler.

SKM2015.306.ØLR Straffesag - skattesvig - tilståelsessag - betydning af tilbagebetalt skat

Vedrører: Straffeloven § 289. Skattekontrolloven § 13. Arbejdsmarkedsbidragsloven § 18 (dagældende)

T var tiltalt for skattesvig for 2008 og 2009, idet han havde afgivet urigtige oplysninger til brug for opgørelse af sin skat og sit bidragsgrundlag, idet han undlod at selvangive indtægter vedrørende projektledelse og konsulentopgaver inden for oversættelsesbranchen på i alt 2.464.757 kr. Han havde derved i alt unddraget for 1.480.797 kr. i skat og 221.179 kr. i arbejdsmarkedsbidrag.

T tilstod forholdet. Han var i begge år selvstændig og drev et firma, hvor han hævede en løn, som han selvangav. Han modtog også indbetalinger fra kunder, hvor han fakturerede i eget navn, og disse penge røg uden skatte- og arbejdsmarkedsbidragstræk ind på hans private konti. Han var enig i de opgjorte unddragne beløb. Han har efterfølgende betalt pengene tilbage med rentes renter. Han var inde i sin skattemappe både i marts 2009 og 2010 for at ændre sit underholdsbidrag, men uden at ændre på den for lave indtægt.

Byretten fandt T skyldig i skattesvig. T idømtes 1 års betinget fængsel samt tillægsbøde på 1.700.000 kr. med forvandlingsstraf på 20 dage. Fængselsstraffen blev betinget, navnlig under hensyn til, at beløbet er tilbagebetalt.

Landsretten stadfæstede byrettens dom, men skærpede straffen til ubetinget fængselsstraf i 1 år samt en tillægsbøde på 1.700.000 kr. med forvandlingsstraf på 60 dage. Der var ikke grundlag for at gøre straffen helt eller delvist betinget, uanset at T havde betalt det unddragne beløb. Sagsbehandlingstiden, der var ca. 2½ år, fra SKATs indledning af sagen til landsrettens dom, kunne heller ikke føre til et andet resultat.

SKM2015.305.ØLR Straffesag - moms- og skattesvig - uregistreret virksomhed - stråmand - socialt bedrageri

Vedrører: Momsloven § 81. Skattekontrolloven § 16. Straffeloven § 89, § 279, § 289 og § 289a

T var tiltalt for momssvig, skattesvig og socialt bedrageri. T havde modtaget kontanthjælp samtidig med at have drevet uregistreret momspligtig virksomhed indenfor VVS - branchen. Han havde derved unddraget for 2.146.625 kr. i skat og 1.138.863 kr. i moms og havde uberettiget fået udbetalt 668.173 kr. i kontanthjælp og enkeltydelser.

T forklarede at han var uarbejdsdygtig på grund af depression og panikangst da han modtog kontanthjælp. Det kan godt passe, at der i den tid, hvor han modtog kontanthjælp blev indsat 8.191.176,75 kr. på hans konto, men det er beløb, der tilhører hans lillesøsters firma. Det var virksomhedens indtægter. Virksomheden benyttede sig af underleverandører. T havde ikke på noget tidspunkt overskud i virksomheden. T havde ingen lønindtægter fra firmaet, mens han modtog kontanthjælp. Han udførte alene ulønnet arbejde for virksomheden og tænkte ikke på at oplyse om virksomheden og pengene, der gik ind på hans private konto, da han modtog kontanthjælp, fordi det ikke var hans penge, men virksomhedens. Det var T, der styrede firmaet og han havde afleveret alle bilag til firmaets revisor, der foretog momsindberetninger og udfærdigede årsregnskaber.

Byretten fandt T skyldig i momssvig, skattesvig og socialt bedrageri. T idømtes ubetinget fængsel i 1 år og 8 måneder, en tillægsbøde på 1.650.000 kr. samt pligt til at tilbagebetale 668.173,89 kr. til kommunen. Ved strafudmålingen lagde byretten vægt på karakteren af de begåede forhold og den tidsmæssige udstrækning, hvorunder forholdene er begået, samt unddragelsernes størrelse. Ved tillægsbødeberegningen lagde Retten SKATs ændrede beregning til grund og fandt ikke bevis for yderligere skatte- og momsunddragelse.

Landsretten stadfæstede byretsdommen, men nedsatte fængselsstraffen til 1 år og 6 måneder samt tillægsbøden til 1.600.000 kr. Retten mente kun, at der var bevis for en samlet unddragelse på 1.600.235 kr. Retten lagde SKATs beregningsmetode til grund, hvorved der er sket fradrag for udgifter svarende til gennemsnittet for dækningsgraden i VVS - branchen i ... område.

SKM2015.304.VLR Straffesag - skattesvig - befordringsfradrag - rådgivning fra SKAT

Vedrører: Skattekontrolloven § 13

T havde for indkomstårene 2009 og 2010 afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med sine selvangivelser, idet han havde selvangivet befordringsfradrag med henholdsvis 137.507 kr. (2009) og 145.356 kr. (2010), selvom fradraget højst udgjorde 35.674 kr. for hvert af årene. T havde selvangivet fradrag for befordring 5 x om ugen, selvom han kun kørte frem og tilbage mellem hjem og arbejde en gang om ugen. Han havde derved unddraget for 73.975 kr. i skat.

T forklarede at han boede i ...1 og arbejdede i ...2. Han kørte til ...2 om søndagen og hjem igen om fredagen. I 2007 da han flyttede til ...1 henvendte han sig på Borgerservice og oplyste, at han kørte frem og tilbage en gang ugentligt og Borgerservice lavede hans skat for ham, herunder hans befordringsfradrag. Han havde blot gjort det SKAT havde sagt, at han skulle. Han havde dokumenterbare kørselsudgifter for 4.500 kr. - 5.000 kr. om måneden, og hvis han kun kan fradrage 1.500 kr. månedligt, har han ikke råd til at gå på arbejde. Det havde han oplyst til SKAT som havde rådgivet ham til at gemme dokumentation og sende det ind ved årets udgang. Han havde talt med flere skattemedarbejdere.

Byretten fandt det bevist, at T havde handlet groft uagtsomt. T burde have været bekendt med, at han ikke var berettiget til et dagligt befordringsfradrag, når han alene kørte tur retur mellem sit hjem og sin arbejdsplads én gang ugentligt. At befordringsfradraget også havde været for højt i 2007 og 2008 gjorde ikke, at T kunne støtte ret herpå vedrørende de efterfølgende indkomstår. T idømtes en bøde på 40.000 kr.

Landsretten stadfæstede byretsdommen.

SKM2015.303.ØLR Straffesag - moms- og skattesvig - tilregnelse - betydning af SKATs vejledning

Vedrører: Skattekontrolloven § 16. Momsloven § 81. Straffeloven § 289 og § 58

FD og T var tiltalte for skattesvig for årene 2008-2010 samt momssvig for perioderne 01.01.08 - 31.12.08, 01.10.09 - 31.12.09 samt 01.01.09 - 30.09.09.

De drev i fællesskab en rengøringsvirksomhed og havde undladt at selvangive overskud af virksomhed, havde afgivet urigtige oplysninger om virksomhedens momstilsvar og for perioden 01.01.09 - 30.09.09 helt undladt at angive størrelsen af virksomhedens købs- og salgsmoms.

FD var reel medindehaver af selskabet og T stod som indehaver, da FD tidligere havde haft en rengøringsvirksomhed, der var ophørt p.g.a. en gæld til SKAT.

De havde derved i alt unddraget for 927.801 kr. i skat og 633.187 kr. i moms.

FD forklarede at det selskab som deres virksomhed udførte rengøringsopgaver for havde påtaget sig at afregne skat og moms.

Byretten fandt FD og T skyldige i forsætlig moms- og skattesvig.

Der lagdes blandt andet vægt på, at SKAT i sommeren 2008 havde afholdt to møder med de tiltalte, hvor de nøje blev vejledt om deres forpligtelser som virksomhedsindehavere i relation til SKAT. T havde på møderne oplyst, at hun skulle på et bogføringskursus og at hun fremover ville stå for det regnskabsmæssige og således være garant for, at selskabet ville opfylde sine forpligtelser. FD´s forklaring til sagen fandtes konstrueret til lejligheden og heller ikke forenelig med deres forklaring om, at de havde overladt regnskabsføringen til en iransk revisor, der forsvandt.

FD og T idømtes hver 1 års fængsel, heraf 6 mdr. betinget samt en tillægsbøde på 775.000 kr. Der blev herved lagt vægt på grovheden af lovovertrædelserne, herunder at de systematisk havde udeholdt en væsentlig indtægt fra beskatning.

T ankede dommen med henblik på frifindelse for skattesvig, subsidiært formildelse.

Landsretten stadfæstede byretsdommen.


Indholdsfortegnelse 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 14/3754551
Godtgørelse af tinglysningsafgift
SKAT har afslået boets anmodning om godtgørelse af tinglysningsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-03-2015

Journalnr: 11/0299174
Tilbagebetaling af svovlafgift
SKAT har ikke imødekommet selskabets anmodning om tilbagebetaling af svovlafgift med 6.600.996 kr. for perioden 1. januar 2006 - 31. december 2009. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-03-2015

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 11-05-2015 - 09-06-2015

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 20-05-2015 indstilling i C-595/13 Fiscale Eenheid X
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – fortolkning af artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – fritagelser i henhold til sjette direktiv – forvaltning af investeringsforeninger – begrebet »investeringsforeninger« – selskab, der er stiftet af flere investorer med det ene formål at investere i fast ejendom

Tidligere dokument: EU-Domstolens dom i sag C-595/13, Fiscale Eenheid X ? Forældelse og adgang til
Tidligere dokument: C-595/13 Fiscale Eenheid X - Dom
Tidligere dokument: C-595/13 Fiscale Eenheid X - Ny sag
Tidligere dokument: C-595/13 Fiscale Eenheid X - Indstilling

Den 21-05-2015 indstilling i C-687/13 Fliesen-Zentrum Deutschland
Toldunion

Præjudiciel – Finanzgericht München (Tyskland) – anmodning om vurdering af gyldigheden af Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 917/2011 af 12. september 2011 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af keramiske fliser med oprindelse i Folkerepublikken Kina – valg af De Forenede Stater som egnet tredjeland med markedsøkonomi ved fastlæggelse af, om der foreligger dumping – ukorrekt fastsættelse af den normale værdi – urigtig udtagelse af stikprøver

Tidligere dokument: C-687/13 Fliesen-Zentrum Deutschland - Dom
Tidligere dokument: C-687/13 Fliesen-Zentrum Deutschland - Ny sag
Tidligere dokument: C-687/13 Fliesen-Zentrum Deutschland - Indstilling

Den 04-06-2015 dom i C-161/14 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige
Fiskale bestemmelser

Traktatbrudssag, hvor Kommissionen søger at få Domstolen til at fastslå, at Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til momsdirektivets artikel 98, sammenholdt med bilag III hertil, ved

at anvende en nedsat momssats på leveringer af tjenesteydelser i form af installering af »energibesparende materialer« og på de leveringer af »energibesparende materialer«, der foretages af en person, som installerer disse materialer i boliger, for så vidt som disse leveringer ikke kan anses for »[l]evering, opførelse, renovering og ombygning af boliger som led i en socialpolitik« som omhandlet i kategori 10) i bilag III til momsdirektivet 1

at anvende en nedsat momssats på leveringer af tjenesteydelser i form af installering af »energibesparende materialer« og på de leveringer af »energibesparende materialer«, der foretages af en person, som installerer disse materialer i boliger, for så vidt som disse leveringer falder uden for rammerne af renovering og reparation af private boliger som omhandlet i kategori 10a) i bilag III til momsdirektivet

at anvende en nedsat momssats på leveringer af tjenesteydelser i form af installering af »energibesparende materialer« og på de leveringer af »energibesparende materialer«, der foretages af en person, som installerer disse materialer i boliger, for så vidt som disse leveringer, selv om de falder inden for rammerne af renovering og reparation af private boliger som omhandlet i kategori 10a) i bilag III til momsdirektivet, omfatter materialer, der udgør en betydelig del af værdien af de leverede tjenesteydelser.

Tidligere dokument: C-161/14 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige - Ny sag

Den 04-06-2015 dom i C-285/14 Brasserie Bouquet
Fiskale bestemmelser

Skal artikel 4, stk. 2, i Rådets direktiv 92/83/EØF af 19. oktober 1992 om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer 1 , fortolkes således, at der ved drift på licens udelukkende forstås drift på licens ved udnyttelse af et patent eller et varemærke, eller kan det fortolkes således, at drift på licens forstås som drift på grundlag af en fremstillingsproces tilhørende tredjemand og autoriseret af denne?

Tidligere dokument: C-285/14 Brasserie Bouquet - Ny sag
Tidligere dokument: C-285/14 Brasserie Bouquet - Dom

Den 04-06-2015 indstilling i C-306/14 Biovet
Fiskale bestemmelser

Direktiv 92/83/EØF – harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer – artikel 27, stk. 1, litra d) – artikel 27, stk. 2, litra d) – fritagelse for harmoniseret punktafgift – ethanol – anvendelse i forbindelse med fremstilling af lægemidler – rengøring og desinficering

Tidligere dokument: C-306/14 Biovet - Dom
Tidligere dokument: C-306/14 Biovet - Ny sag
Tidligere dokument: C-306/14 Biovet - Indstilling

Den 04-06-2015 dom i C-678/13 Kommissionen mod Polen
Fiskale bestemmelser

Traktatbrudssøgsmål – tilsidesættelse af artikel 96-98 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med direktivets bilag III – nedsat sats – anvendelse af en nedsat momssats på medicinsk udstyr, hjælpemidler og andre apparater samt på farmaceutiske produkter, der ikke er omhandlet i momsdirektivets bilag III

 

Nye sager for domstolen

C-124/15 Salutas Pharma

Skal den kombinerede nomenklatur i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif , som ændret ved Kommissionens forordning (EU) nr. 1777/2001 af 7. september 2001 fortolkes således, at brusetabletter med et calciumindhold på 500 mg pr. tablet, som anvendes til forebyggelse og behandling af calciummangel og til understøttelse af en særlig terapi til forebyggelse og behandling af osteoporose, og for hvilke der på etik...


Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

VAT: Reducing burdens and obstacles for business when selling across borders (see 5th item)

 

Nyt fra og om skat mv. i udlandet

Klik her for at få vist nyhederne

World Trade Organization (WTO)

Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.

Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.

Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Rettelse til toldtariffen - nye opdelinger

Toldkurser (valutakurser)

Valutakurser (toldkurser) 1. maj - 31. maj 2015 - 5% udsving (BRL)(IDR)(INR)(NZD)(PHP)(THB)


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 173 Forslag til lov om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil, lov for Grønland om visse spil og forskellige andre love. (Natlukning af spillehaller med gevinstgivende spilleautomater, ophævelse af reglen om nedslag i afgiften for udlodninger, justering af gebyrskalaen for onlinekasino og væddemål, månedsafregning for onlinekasino og væddemål m.v.).

Bilag

Bilag 5

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 6

2. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/4-15 fra Dan Automater Struer A/S og herunder netartiklen "Gamblingsites gemmer sig i skattely" bragt på dr.dk den 27/11-13, til skatteministeren

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 581

MFU spm. om det samlede provenu af afgiften af spildevand for hvert af årene 1997-2014, til skatteministeren  Svar  

Spm. 582

MFU spm. om en oversigt over mængden af udledt totalnitrogen, totalfosfor og organisk materiale, til skatteministeren  Svar  

Spm. 583

MFU spm. om en oversigt for årene 1997-2014 over provenuet fra kommunerne opgjort på de tre udledningstyper, til skatteministeren  Svar  

Spm. 592

Spm. om, hvilket omtrentligt provenutab ville staten skulle finansiere, hvis virksomheder fik mulighed for at beholde differencen mellem salgsmoms og ...   Svar  

Spm. 594

Spm. om, hvor mange virksomheder, ministeren vurderer, udsender mere end 200 kg direct mail om året, til skatteministeren  Svar  

Spm. 625

MFU spm. om afgift på særlig farligt affald, til skatteministeren  Svar  

Spm. 627

Spm. om, hvorfor ministeriet ikke har fremlagt nogle retningslinjer for, hvordan brugte taxaer vil blive vurderet af SKAT, når man tager i betragtning...   Svar  

Spm. 628

Spm. om, hvornår ministeriet planlægger at fremlægge nogle retningslinjer for, hvordan brugte taxaer vil blive vurderet af SKAT, når man tager i betra...   Svar  

Spm. 629

Spm. om kommentar til artiklen "Taxisalget er gået totalt i stå" fra den nyeste udgave af Dansk Taxi Råds medlemsblad fra april 2015, til skatteminist...   Svar  

Spm. 647

Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-15 om en reform af bilafgifterne, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Å og AA, til skatteministeren  Svar  

Spm. 649

Spm. om regeringens udmelding om, at den ønsker at forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler i et år, til skatteministeren

Spm. 650

Spm. om kommentar til materiale fra Dansk Hestevæddeløb anvendt under foretræde for udvalget den 5/5-15, til skatteministeren

Spm. 652

Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 7. maj 2015 om forældede restancer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Z-Ø, til skatteministeren  Svar  

Spm. 653

Spm. om at redegøre for omfanget af problemer med at logge på SKATs TastSelv Erhverv, til skatteministeren

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1164

Synes ministeren, at det er rimeligt, at SKAT ikke har en maksimumsbegrænsning på sine ressourcer, når det kommer til at føre sager mod skatteydere, o...

Spm. S 1168

Synes ministeren, at det er rimeligt, at SKAT ikke er i stand til at redegøre for, hvilke beløb SKAT mener at have til gode hos en skatteyder, uden at...