Kære læser !
Denne uges MomsMail indeholder en hel del relevant nyhedsstof. For det første er der en pæn række artikler og dernæst følger dels to udkast til styresignaler og tre endelige styresignaler.
Mest interesse af det hele har nok nyhederne om momsfradrag i holdingselskaber - som næsten må kaldes den "uendelige historie". Jeg kan faktisk ikke huske, hvornår diskussionen om holdningselskabernes momsfradragsret startede - men det er længe siden.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Sidste udkald for momsfradrag for byggemodningsudgifter m.v. afholdt før 2011
Finansloven 2016
Forslag om fjernelse af NOx-afgiften pr. 1. juli 2016
Salg af kurser til udenlandske virksomheder
Reklameafgiften er droppet
Momsfradrag i holdingselskaber
Derivatives & Financial Instruments: 5 - 2015
Moms i holdingselskaber
Forslag til finanslov – klare prioriteter for skatteområdet
Udkast til styresignal
Udkast til styresignal - moms - udlevering af overskudsfødevarer
Moms - fradragsret for rådgiveromkostninger ved køb af selskaber - genoptagelse - udkast til Styresignal
Styresignaler
Dokumentation af den maksimalt indfyrede effekt for biobrændsler indfyret på gasmotorer og kedler
Moms - Konkursboer - fradragsret - omkostninger ved gældssanering i konkurs og kurators honorar for arbejde med pålæg af konkurskarantæne - styresignal
Præcisering af praksis fastlagt i SKM2014.7.SR vedrørende elvarmesats i elopvarmede helårsboliger med solceller - genoptagelse efter principperne i skatteforvaltningslovens § 31 - styresignal
Bindende svar
Fast driftssted og kursusvirksomhed i Danmark
Moms - frivillig registrering - boligformål
Moms - lovændring - omvendt betalingspligt for elektricitet - omfang og periodisering
Skatterådet bekræftede, at spørger kan få afgiftslempelse efter el-patronordningen på et elkedelanlæg.
Afgørelser
Bindende svar angående hvorvidt salg af klagers grunde er momsfritaget
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
2 domme
Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150928' AND [SkatteraadChanged] <= '20151004') OR ([LSRChanged] >= '20150928' AND [LSRChanged] <= '20151004') OR ([ByretChanged] >= '20150928' AND [ByretChanged] <= '20151004') OR ([LandsretChanged] >= '20150928' AND [LandsretChanged] <= '20151004') OR ([HojesteretChanged] >= '20150928' AND [HojesteretChanged] <= '20151004')) ORDER BY AppelId DESC
BeierholmSidste udkald for momsfradrag for byggemodningsudgifter m.v. afholdt før 2011 Virksomheder, der har afholdt udgifter til byggemodning m.v. før 2011 vedrørende byggegrunde, der fra 1. januar 2011 er blevet momspligtige, skal senest tilbagesøge momsen af udgifterne i momsangivelsen for sidste momsperiode i 2015. Glemmer man det, er momsfradraget tabt. |
BeierholmFinanslovoplægget sigter på at styrke konkurrenceevnen og skabe arbejdspladser i hele Danmark – det skal ske ved at lette skatter og afgifter for 2,4 mia. DKK. |
DeloitteForslag om fjernelse af NOx-afgiften pr. 1. juli 2016 Regeringen lægger i sit finanslovsforslag op til, at NOx-afgiften skal afskaffes. |
DeloitteSalg af kurser til udenlandske virksomheder SKAT har nu offentliggjort det endelige styresignal, der betyder, at salg af længerevarende momspligtige kurser til udenlandske virksomheder skal ske uden pålæg af moms. Det samme er gældende ved salg til udenlandske virksomheder af ikke tidsmæssigt sammenhængende undervisningsforløb, undervisning af blot én person og undervisning af én enkelt virksomheds medarbejdere i kundens lokaler. |
DeloitteSKAT har nu offentliggjort det endelige styresignal, der betyder, at salg af længerevarende momspligtige kurser til udenlandske virksomheder skal ske uden pålæg af moms. Det samme er gældende ved salg til udenlandske virksomheder af ikke tidsmæssigt sammenhængende undervisningsforløb, undervisning af blot én person og undervisning af én enkelt virksomheds medarbejdere i kundens lokaler. |
DeloitteMomsfradrag i holdingselskaber SKAT har nu offentliggjort det endelige styresignal, der betyder, at salg af længerevarende momspligtige kurser til udenlandske virksomheder skal ske uden pålæg af moms. Det samme er gældende ved salg til udenlandske virksomheder af ikke tidsmæssigt sammenhængende undervisningsforløb, undervisning af blot én person og undervisning af én enkelt virksomheds medarbejdere i kundens lokaler. |
DeloitteHar I erhvervet byggegrunde inden 2011 - men ikke solgt disse endnu? Virksomheder der har afholdt omkostninger til byggemodning, revisor, advokat mv. på en byggegrund inden 1. januar 2011, skal inden udgangen af 2015 angive momsen af disse omkostninger på momsangivelsen for at opnå godtgørelse. |
Derivatives & Financial Instruments (DFI)Derivatives & Financial Instruments: 5 - 2015 I denne udgave:
|
EYSå kom SKATs med spænding ventede udmelding til spørgsmålet om momsfradrag i holdingselskaber, og den medfører en markant ændring af momsfradragsretten i denne type af selskaber. |
RSM plusForslag til finanslov – klare prioriteter for skatteområdet Regeringen har netop offentliggjort finanslovsforslaget for 2016 samt publikationen "Stramme rammer – klare prioriteter. Klik her for at læse de mest centrale emner for skatte- og afgiftsområdet. |
Fødevareproducenter, fødevaregrossister og supermarkeder m.fl., som udleverer overskudsvarer bl.a. til Folkekirkens Nødhjælp med henblik på videresalg efter organisationens WeFood koncept, mod en enhedspris, f.eks. per kg/ton fødevarer, kan anvende denne pris som momsgrundlag, jf. momslovens § 4, stk. 1 og § 27, stk. 1.
EU-Domstolens dom af 16. juli 2015 i de forenede sager C-108/14 (Larentia + Minerva) og C-109/14 (Marenave) ændrer dansk praksis om, at holdingselskaber kun har delvis fradragsret, jf. momslovens § 38, stk. 2, for moms af omkostninger forbundet med erhvervelse af selskabsandele i datterselskaber, hvor det er hensigten at foretage indgriben i administrationen af datterselskabet.
Praksisændringen betyder, at holdingselskaber i visse tilfælde kan få fuldt fradrag for moms af omkostningerne, jf. momslovens § 37, stk. 1.
Vedrører: NOx-afgiftslovens bilag 1, nr. 17 og 18. CO2-afgiftslovens § 1, stk. 2, og § 2, stk. 1, nr. 16. Svovlafgiftsloven § 1, nr. 14
Notatet angiver retningslinjer for, hvorledes den "maksimalt indfyrede effekt" kan dokumenteres ved SKATs kontrol af afgiftsopgørelser i forbindelse med udledninger af NO x metan og svovl for biobrændsler, der indfyres på kedler og gasmotorer.
Vedrører: Momsloven § 37, stk. 1
SKAT meddeler, at det er SKATs opfattelse, at konkursboer efter momsregistrerede virksomheder, har fradragsret for moms af omkostninger, der er afholdt af boet til gennemførelse af gældssanering for skyldneren, jf. konkurslovens § 236, stk. 2.
SKAT meddeler endvidere, at det er SKATs opfattelse, at kurators arbejde med at føre sager for skifteretten om pålæg af konkurskarantæne, må anses for udført for skifteretten. Konkursboer efter momsregistrerede virksomheder har dermed ikke fradragsret for momsen af kurators salær som fastsat af skifteretten, jf. konkurslovens § 166.
Vedrører: Elafgiftsloven § 2, stk. 1 og § 6, stk. 1
SKAT præciserer hvordan en elopvarmet helårsboligs egenproduktion af elektricitet, der udveksles med det kollektive el-net, skal indgå i opgørelsen af forbruget af elektricitet, der giver ret til elvarmesats i henhold til elafgiftslovens § 6, stk. 1. Det er SKATs opfattelse, at "medregnes i de 4.000 kWh, som fremgår af elafgiftslovens § 6, stk. 1, " betyder, at solcelle-el, der leveres til det kollektive net, og som er omfattet af en af nettoafregningsordningerne (årsbaseret nettoafregning eller timebaseret nettoafregning), forlods kan modregnes i de 4.000 kWh, der skal betales fuld elafgift af, når boligenheden er registreret i BBR som elopvarmet helårsbolig.
Styresignalet fastsætter samtidig mulighederne for genoptagelse for net- og transmissionsvirksomhederne, og fastslår at elvarmekunderne ikke kan rejse et krav direkte imod SKAT.
Vedrører: Selskabsskatteloven § 2, stk. 1, litra a. Momsloven § 13, § 16 og § 46
Selskab A er et selskab i B Group, der påtænker at levere en række undervisningsydelser til kunder i Danmark. Efter det oplyste forestår spørger undervisning her i landet p.t. for én enkelt kunde - selskab X. Der sker her - i kundens lokaler - virksomhedsudøvelse af spørger, nemlig undervisning og instruktion af kundens personale, herunder indledende teoretisk undervisning for deltagerne, og hvor undervisningen gennemføres enten af spørgers medarbejdere eller af medarbejdere i andre koncernselskaber / freelancere på spørgers vegne. Kursusdeltagerne deltager herefter senere i træning hos spørger i Y-land. Skatterådet kan ikke bekræfte, at Selskab A ikke er skattepligtig af et fast driftssted i Danmark, i forbindelse med de påtænkte undervisningsydelser til kunder i Danmark.
Derimod kan Skatterådet bekræfte, at Selskab A ikke har et fast forretningssted i momsmæssig henseende som følge af de uddannelsesaktiviteter, der udføres i Danmark, samt at Selskab A ikke vil være forpligtet til at opkræve moms som følge af de uddannelsesaktiviteter, der udføres i Danmark.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 8 og § 51
Skatterådet bekræfter, at spørgers udlejning af ejendommen til X ikke vil være udtryk for udlejning til boligformål i momslovens forstand.
Vedrører: Momsloven § 23, stk. 2, § 27, stk. 1 og § 46, stk. 1, nr. 11
Skatterådet kan ikke bekræfte, at elektricitet produceret i juni 2015 og faktureret 20-25 dage efter udløbet af produktionsmåneden momsmæssigt kan anses for leveret før 1. juli 2015. Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger kan anvende de nye regler om omvendt betalingspligt for visse leveringer af elektricitet i forbindelse med alle korrektioner af tidligere afregninger, som foretages efter 30. juni 2015, når den tidligere afregning og dermed korrektionen vedrører elektricitet leveret før 1. juli 2015. Skatterådet kan derimod bekræfte, at en række negative priselementer (balanceomkostninger, netomkostninger, producentgebyr og administrationsomkostning) ved spørgers køb af elektricitet er omfattet af den omvendte betalingspligt som negative priselementer ved opgørelsen af vederlaget for elektricitet leveret af vindmølleejere til spørger.
Vedrører: Elafgiftsloven § 11, stk. 16 og 17
Skatterådet bekræftede, at en fjernvarmeproducent kan få tilbagebetalt en del af afgiften af elektricitet, som fjernvarmeproducenten har indkøbt og anvendt til varmefremstilling på elkedler etablerer på fjernvarmeproducentens grund, hvor kedlerne er ejet af et kommunalt varmeselskab.
Vedrører: Momsloven § 3, stk. 1, § 13, stk. 1, nr. 8, § 13, stk. 1, nr. 9, litra b og § 13, stk. 2
Udstykning og salg af ejendom med en tilhørende grund, som havde været beboet af klageren samt udlejet, ansås for momspligtig økonomisk virksomhed.
Journalnr: 13/2919349
Forhøjelse af momstilsvaret
SKAT har forhøjet selskabets salgsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-08-2015
Journalnr: 13/0221573
Moms af yderligere omsætning
Klagen vedrører moms af forhøjelse af omsætning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-09-2015
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 15-10-2015 dom i C-306/14 Biovet
Fiskale bestemmelser
Direktiv 92/83/EØF – harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer – artikel 27, stk. 1, litra d) – artikel 27, stk. 2, litra d) – fritagelse for harmoniseret punktafgift – ethanol – anvendelse i forbindelse med fremstilling af lægemidler – rengøring og desinficering
Tidligere dokument: C-306/14 Biovet - DomDen 15-10-2015 indstilling i C-430/14 Stretinskis
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – toldunion – toldværdi – begrebet »indbyrdes afhængige personer med henblik på fastsættelsen af toldværdien« – familie- eller slægtsskabsforhold mellem køberen, en fysisk person, og direktøren for det selskab, der har solgt varerne
Tidligere dokument: C-430/14 Stretinskis - DomDen 22-10-2015 dom i C-264/14 Hedqvist
Fiskale bestemmelser
Skatteret – merværdiafgift – veksling af den virtuelle valuta »bitcoin« til en konventionel valuta – artikel 2, stk. 1, litra c), i direktiv 2006/112/EF – afgift på tjenesteydelser mod vederlag – artikel 135, stk. 1, litra d), i direktiv 2006/112/EF – afgiftsfritagelse for transaktioner med handelsdokumenter – artikel 135, stk. 1, litra e) i direktiv 2006/112/EF – afgiftsfritagelse for transaktioner med valuta – artikel 135, stk. 1, litra f), i direktiv 2006/112/EF – afgiftsfritagelse for transaktioner med adkomstbeviser
Tidligere dokument: C-264/14 Hedqvist - DomDen 22-10-2015 dom i C-277/14 PPUH Stehcemp
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – beskatning – merværdiafgift – sjette direktiv – ret til fradrag – afslag – salg foretaget af en enhed, som anses for ikke-eksisterende
Tidligere dokument: C-277/14 PPUH Stehcemp - DomDen 22-10-2015 dom i C-126/14 Sveda
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 168 – ret til fradrag – fradrag for moms erlagt ved erhvervelsen eller fremstillingen af investeringsgoder – fritidssti, som direkte er beregnet til offentlighedens gratis anvendelse – anvendelse af oplevelsessti som middel til at gennemføre afgiftspligtige transaktioner
Tidligere dokument: C-126/14 Sveda - DomDen 29-10-2015 dom i C-174/14 Saudaçor
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 13, stk. 1 – afgiftsfritagelse – begrebet »andre offentligretlige organer« – den selvstyrende region Azorerne – enhed stiftet af regionen i form af et aktieselskab, hvoraf regionen ejer hele selskabskapitalen, og som har til opgave at udføre tjenesteydelser for regionen af almen økonomisk interesse på området for administration af regionens sundhedstjeneste – fastlæggelsen af de nærmere betingelser for disse tjenesteydelser, herunder vederlaget for dem, i programaftaler indgået mellem enheden og regionen
Tidligere dokument: C-174/14 Saudaçor - DomDen 29-10-2015 dom i C-319/14 B&S Global Transit Center
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – EF-toldkodeks – forordning (EØF) nr. 2913/92 – artikel 203 og 204 – proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse – forordning (EØF) nr. 2454/93 – artikel 365, 366 og 859 – toldskyldens opståen – spørgsmålet, om der foreligger unddragelse fra toldtilsyn – manglende opfyldelse af en forpligtelse – undladelse af at bringe forsendelsesproceduren til ophør – udførsel af varer fra Den Europæiske Unions toldområde
Tidligere dokument: C-319/14 B&S Global Transit Center - Indstilling
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – det fælles merværdiafgiftssystem – direktiv 2006/112/EF – artikel 9 og 13 – artikel 5, stk. 3, og artikel 4, stk. 2, TEU – økonomisk virksomhed, der udøves af en organisatorisk enhed under en kommune i en anden egenskab end offentlig myndighed – organisatorisk enhed under en kommune, hvis økonomiske virksomhed ikke opfylder kriteriet om selvstændighed – mulighed for at anse en sådan enhed for momspligtig som omhandlet i bestemmelserne i direktiv 2006/112
Domstolens dom:
Artikel 9, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at offentligretlige organer, såsom de i hovedsagen omhandlede budgetbundne enheder under en kommune, ikke kan anses for merværdiafgiftspligtige, for så vidt som de ikke opfylder det i denne bestemmelse fastsatte selvstændighedskriterium.
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Kammarrätten i Sundsvall (Sverige) – fortolkning af artikel 4, stk. 2, og artikel 21, stk. 5, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27.10.2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet og af Rådets direktiv 2008/118/EF af 16.12.2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF – nævnte direktivers forenelighed med en national lovgivning, hvorefter der opkræves en afgift på den termiske effekt i enhver atomreaktor hos alle, som har tilladelse til at eje og drive en atomreaktor
Domstolens dom:
1) Artikel 4, stk. 2, og artikel 21, stk. 5, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for en national lovgivning som den i hovedsagen omhandlede, i medfør af hvilken der opkræves en afgift på termisk effekt i atomreaktorer, for så vidt som en sådan afgift ikke er omfattet af dette direktivs anvendelsesområde.
2) Rådets direktiv 92/12/EØF om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed skal fortolkes således, at en afgift, der pålægges termisk effekt i en atomreaktor, ikke udgør en punktafgift som omhandlet i dette direktiv.
Commission publishes report on tax reforms in EU Member States
Customs: EU-New Zealand cooperation agreement initialled
Final Study Report (1.84 Mb) Study on the Fiscalis 2020 and Customs 2020 Performance Measurement Framework - The study aims at contributing to and completing the draft performance measurement framework developed by the EC to enable the measurement of the Customs and Fiscalis 2020 programmes’ implementation, processes and results using a comprehensive, detailed and feasible monitoring system. It focusses on the functioning of the programmes and their outputs, results and long term impact, without assessing in-depth the underlying tax/customs policy. 2/10/2015 2013 Update Report to the Study to quantify and Analyse the VAT Gap in 26 EU Member States (1.16 Mb) This report provides estimates of the VAT Gap for 26 EU Member States for 2013, as well as revised estimates for the period 2009-2012. It is a follow-up to the “Study to quantify and analyse the VAT Gap in the EU-27 Member States”, published in October 2014. See the press release (IP/15/5592) and the frequently asked questions (MEMO/15/5593). 4/08/2015
Nyhedsbrev til virksomheder
Nedsat elafgift på landstrøm til skibe
Rettelse til toldtariffen - udligningstold
Forklarende bemærkning til KN og tariferingsforordninger
Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige (Udskydelse af forældelse som følge af utilstrækkelig funktionalitet i Ét Fælles Inddrivelsessystem)
Oprettelsesdato: 30-09-2015
Høringsfrist: 27-10-2015
Bilag 51 | Orientering om "SKAT ud af krisen" - oplæg ved skatteministeren den 25. september 2015 |
Bilag 53 |
Spm. 177 |