MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2015, uge 20

Kære læser !

En MomsMail, hvor særlig interesse skal lægges på tre bindende svar og tre kendelser. Skatterådet har udtalt sig om så forskellige emner som kilometerkriteriet for udenlandske firmebiler, hospitalers salg og omvendt betalingspligt på en tablet. Landsskatteretten har afgjort sager om tilbagebetaling af svovlafgift og momspligt for ikke udnyttede entrebilletter.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Changes in the Treatment of Trademark Royalties in EU Customs Law: The Example of 3D Printing
Much Ado About ?Nothing?: 2016, China and Market Economy Status
Customs Agency Enforcement of IPRs in an FTZ
Notification of the GCC to the WTO as a Customs Union: The Whys and Hows
Strengere momskontrol med nethandel

Styresignaler
Genoptagelse af en nærmere afgrænset type sager i SKATs indsatsprojekt ”Flytning af avance på biler” som følge af Landsskatterettens kendelse i SKM2014.718.LSR – styresignal

Bindende svar
Udenlandsk firmabil - kørsel til lufthavn ikke kørsel mellem bopæl og arbejdsplads
Hospitalers salg af blodplasma, lægeerklæringer mv.
Omvendt betalingspligt på salg af tablet med begrænset anvendelse.

Kendelser
Tilbagebetaling af svovlafgift
Tilbagebetaling af svovlafgift
Momspligt for ikke-udnyttede entrebilletter

Domme
Registreringsafgift - hæftelse - prøveskilte - anvendelse

Nyt på inddrivelsesområdet

Ikke offentliggjorte kendelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 21

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
World Trade Organization (WTO)

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150511' AND [SkatteraadChanged] <= '20150517') OR ([LSRChanged] >= '20150511' AND [LSRChanged] <= '20150517') OR ([ByretChanged] >= '20150511' AND [ByretChanged] <= '20150517') OR ([LandsretChanged] >= '20150511' AND [LandsretChanged] <= '20150517') OR ([HojesteretChanged] >= '20150511' AND [HojesteretChanged] <= '20150517')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

Global Trade and Customs Journal

Changes in the Treatment of Trademark Royalties in EU Customs Law: The Example of 3D Printing

A careful comparison of the legal framework of trademark royalties for 3D printed objects such as lamps under the Community Customs Code and the Union Customs Code confirms that trademark royalties will become dutiable under the new EU Customs Law regime. The new regime achieves legal certainty, but at a price for importers.

Global Trade and Customs Journal

Much Ado About ?Nothing?: 2016, China and Market Economy Status

Authors: Bernard O’Connor, Lawyer practising in Brussels and Milan: www.NCTM.IT.

Global Trade and Customs Journal

Customs Agency Enforcement of IPRs in an FTZ

The recent global proliferation of free trade zones (FTZs) has increased the difficulty of protecting intellectual property rights (IPR), as criminals take advantage of these zones' relaxed oversight and reduced customs controls by manufacturing and shipping illegal goods within and outside of these zones. IPR enforcement in FTZs remains a contentious issue internationally. Some international harmonization of national rules has occurred under the auspices of the World Customs Organization (WCO) and the World Trade Organization (WTO). Yet, as shown by the US and to a lesser extent China, national law has increasingly tightened around IPR enforcement in FTZs. National enforcement of trade-related IPR rules in FTZs will serve the Shanghai Pilot Free Trade Zone well. Chinese Customs regulations fail to provide adequate remedies for dealing with IPR infringing goods in this FTZ, especially remedies covering in-transit goods and Original Equipment Manufacturer (OEM) goods.

Global Trade and Customs Journal

Notification of the GCC to the WTO as a Customs Union: The Whys and Hows

Authors: Bashar H. Malkawi, Acting Dean and Professor of Law, University of Sharjah, UAE.

PwC

Strengere momskontrol med nethandel

Regeringen vil stramme op på kontrollen med udenlandske e-handelsfirmaer (e-commerces) ved salg til danske privatkunder efter fjernsalgsreglerne.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Genoptagelse af en nærmere afgrænset type sager i SKATs indsatsprojekt ”Flytning af avance på biler” som følge af Landsskatterettens kendelse i SKM2014.718.LSR – styresignal

SKM2015.318.SKAT

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 1

SKAT har i forbindelse med indsatsprojektet "Flytning af avance på biler" truffet en række afgørelser om betaling af yderligere registreringsafgift under henvisning til, at der er sket overflytning af avance fra nye biler til brugte biler.

Landsskatteretten har i SKM2014.718 afgjort, at det ikke er tilstrækkeligt for at dokumentere, at der er overflyttet avance, at det objektivt er konstateret, at et nyt køretøj er solgt med negativ avance samtidig med, at der er konstateret et overskud på den samlede handel med køber.

Landsskatterettens afgørelse i SKM2014.718.LSR er ikke indbragt for domstolene.

SKAT vil af egen drift genoptage sager, hvor SKAT, på tilsvarende vis som i SKM2014.718.LSR , har fundet, at der er sket flytning af avance alene på grundlag af en objektiv konstatering af, at et nyt køretøj er solgt med negativ avance samtidig med, at der er konstateret et overskud på den samlede handel med køber.

 

Bindende svar: Udenlandsk firmabil - kørsel til lufthavn ikke kørsel mellem bopæl og arbejdsplads

SKM2015.327.SR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 4, 5 og 6

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at erhvervsmæssig kørsel mellem spørgers bopæl og Københavns Lufthavn i en udenlandsk indregistreret firmabil, kunne betragtes som kørsel mellem bopæl og arbejdsplads, og dermed som kørsel i udlandet i forhold til opgørelsen af kilometerkriteriet.

 

Bindende svar: Hospitalers salg af blodplasma, lægeerklæringer mv.

SKM2015.326.SR

Vedrører: Momsloven § 4, § 13, stk. 1, nr. 1, og § 37, stk. 1

Skatterådet kan bekræfte, at hospitalers levering af visse typer lægeattester, visse typer blodprøveudtagninger, visse typer analyser og udlejning af undervisere er momspligtige ydelser. Rådet kan derimod ikke bekræfte, at hospitalers salg af blodplasma er momspligtig.

For så vidt angår hospitalernes momsfradragsret kan rådet tillige bekræfte, at hospitalerne er berettigede til delvist momsfradrag af fællesomkostninger, ligesom hospitalerne skal opgøre den delvise momsfradragsprocent ud fra en omsætningsfordeling, hvor modtagne tilskud ikke medregnes i den samlede omsætning.

 

Bindende svar: Omvendt betalingspligt på salg af tablet med begrænset anvendelse.

SKM2015.325.SR

Vedrører: Momsloven § 46, stk. 1, nr. 10

Skatterådet kan ikke bekræfte, at salg af Panasonic tablet Toughpad FZ-G1 med begrænset anvendelsesmulighed falder uden for reglerne om omvendt betalingspligt i momslovens § 46.

 

Kendelse: Tilbagebetaling af svovlafgift

SKM2015.323.LSR

Vedrører: Dagældende svovlafgiftslov § 33, stk. 3, 6 og 7. Lov nr. 1384 af 21. december 2009 § 15, stk. 1 og 14-16. Lov nr. 393 af 6. juni 2002 § 5, nr. 6 Lov nr. 464 af 9. juni 2004 § 4, § 5 og § 12, nr. 6. Lov om CO2-kvoter § 9

Selskab ansås ikke berettiget til tilbagebetaling af svovlafgift i henhold til § 15, stk. 4, i lov nr. 1384 af 21. december 2009 om ændring af lov om afgift af elektricitet mv., idet varmen fra kraftvarmeværket ikke var leveret til virksomheden, men produceret på virksomhedens eget anlæg.

 

Kendelse: Tilbagebetaling af svovlafgift

SKM2015.322.LSR

Vedrører: CO2-kvoteloven § 9. Dagældende svovlafgiftslov § 33, stk. 3 og 7. Lov nr. 464 af 9. juni 2004 § 4 og § 5. Lov nr. 1384 af 21. december 2009 § 12, nr. 6 og § 15, stk. 1 og 14-16. Svovlafgiftslovens § 33, stk. 6

Selskab ansås ikke for berettiget til tilbagebetaling af svovlafgift i henhold til § 15, stk. 4, i lov nr. 1384 af 21. december 2009 om ændring af lov om afgift af elektricitet mv., idet selskabet ikke i den omhandlede periode havde tilladelse til udledning af kuldioxid efter CO2-kvotelovens § 9.

 

Kendelse: Momspligt for ikke-udnyttede entrebilletter

SKM2015.315.LSR

Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1 og § 23, stk. 1-3

LSR stadfæstede SKATs afslag på klagerens anmodning om tilbagebetaling af et momsbeløb på 4.230.873,51 kr. for perioden 1. marts 2010 - 25. april 2013, da klagerens salg af entrébilletter var foretaget mod vederlag og dermed omfattet af momspligten, uanset om køberne havde benyttet billetterne, jf. momslovens § 4, stk. 1.

 

Dom: Registreringsafgift - hæftelse - prøveskilte - anvendelse

SKM2015.328.BR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 20, stk. 1 Lov om registrering af køretøjer § 2, stk. 1, nr. 1 Bekendtgørelse om registrering af køretøjer

Sagen omhandlede sagsøgerens hæftelse for registreringsafgiften af en bil af mærket ...(specialbil), jf. registreringsafgiftslovens § 20. Omdrejningspunktet i sagen var, hvorvidt bilen var blevet taget i brug på færdselslovens område og hvorvidt sagsøgeren var ejer af bilen.

Retten fandt, at sagsøgeren - bl.a. ved kørsel til G1 og til G2 - havde ført bilen med prøveskilte i strid med reglerne i registreringsbekendtgørelsens § 77, stk. 2 og 3. Bilen var således taget i brug på færdselslovens område og skulle derfor have været indregistreret, jf. registreringslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Retten fandt endvidere, at sagsøgeren på tidspunktet for registreringspligtens indtræden var den reelle ejer af bilen. Retten lagde i den forbindelse bl.a. vægt på,

  • at sagsøgeren havde afgivet uoverensstemmende oplysninger om ejerskabet til bilen,
  • at han ubestridt havde haft bilen i sin varetægt i et år,
  • at han havde anvendt bilen i privat øjemed og
  • at det selskab, som sagsøgeren hævdede var ejer af bilen, ikke havde købt biler i det relevante år.

Sagsøgeren hæftede derfor for registreringsafgiften af bilen, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2015.319.BR Inddragelse af registreringsforhold - sikkerhedsstillelse - sagsbehandlingsfejl

Vedrører: Opkrævningsloven § 11

Skattemyndighederne havde truffet afgørelse om inddragelse af sagsøgerens registreringsforhold, jf. opkrævningslovens § 11, stk. 9, idet sagsøgeren ikke havde stillet sikkerhed for sine restancer til SKAT, jf. opkrævningslovens § 11, stk. 5.

Sagsøgeren nedlagde i sagen principalt påstand om, at SKATs afgørelse om inddragelse af sagsøgerens registreringsforhold skulle fremdateres og subsidiært om, at afgørelsen var ugyldig. Til støtte for den subsidiære påstand gjorde sagsøgeren bl.a. gældende, at SKAT havde begået en fejl ved opgørelsen af den krævede sikkerhedsstillelse, idet SKAT havde medtaget renter i grundlaget for beregning af sikkerhedsstillelsen, hvilket ifølge sagsøgeren var i strid med opkrævningslovens § 11, stk. 5, 1. pkt., der ifølge bestemmelsens ordlyd giver adgang til at kræve sikkerhed for en virksomheds "restancer med skatter eller afgifter m.v., der opkræves efter denne lov".

Retten fandt hverken, at der var grundlag for at fremdatere SKATs afgørelse eller for at anse SKATs afgørelse for ugyldig, hvorfor Skatteministeriet blev frifundet. Vedrørende grundlaget for beregning af sikkerhedsstillelsen fandt retten, at opkrævningsloven indeholder hjemmel til, at renter kan indgå i beregningen heraf, jf. opkrævningslovens § 11, stk. 5, jf. § 7, jf. § 1.


Indholdsfortegnelse 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 14/2343302
Dokumentation for købsmoms
SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar, da SKAT ikke har godkendt de fakturaer, virksomheden har fremlagt som dokumentation for den angivne købsmoms, jf. momsbekendtgørelsens § 58, jf. § 40, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-04-2015

Journalnr: 13/6493397
For meget udbetalt købsmoms
Klagen vedrører SKATs opkrævning af for meget udbetalt købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-04-2015

Journalnr: 13/0200346
Moms - kreditnotaer
SKAT har ikke godkendt momsfradrag for kreditnotaer, jf. momslovens § 27, stk. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-04-2015

Journalnr: 14/1264695
Godtgørelse af tinglysningsafgift
SKAT har afslået klagerens anmodning om godtgørelse af tinglysningsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-03-2015

Journalnr: 11/0299716
Tilbagebetaling af svovlafgift
SKAT har ikke imødekommet selskabets anmodning om tilbagebetaling af svovlafgift med 4.576.972 kr. for perioden 1. januar 2006 - 31. december 2009. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-03-2015

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 18-05-2015 - 16-06-2015

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 20-05-2015 indstilling i C-595/13 Fiscale Eenheid X
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – fortolkning af artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – fritagelser i henhold til sjette direktiv – forvaltning af investeringsforeninger – begrebet »investeringsforeninger« – selskab, der er stiftet af flere investorer med det ene formål at investere i fast ejendom

Tidligere dokument: EU-Domstolens dom i sag C-595/13, Fiscale Eenheid X ? Forældelse og adgang til
Tidligere dokument: C-595/13 Fiscale Eenheid X - Dom
Tidligere dokument: C-595/13 Fiscale Eenheid X - Ny sag
Tidligere dokument: C-595/13 Fiscale Eenheid X - Indstilling

Den 21-05-2015 indstilling i C-687/13 Fliesen-Zentrum Deutschland
Toldunion

Præjudiciel – Finanzgericht München (Tyskland) – anmodning om vurdering af gyldigheden af Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 917/2011 af 12. september 2011 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af keramiske fliser med oprindelse i Folkerepublikken Kina – valg af De Forenede Stater som egnet tredjeland med markedsøkonomi ved fastlæggelse af, om der foreligger dumping – ukorrekt fastsættelse af den normale værdi – urigtig udtagelse af stikprøver

Tidligere dokument: C-687/13 Fliesen-Zentrum Deutschland - Dom
Tidligere dokument: C-687/13 Fliesen-Zentrum Deutschland - Ny sag
Tidligere dokument: C-687/13 Fliesen-Zentrum Deutschland - Indstilling

Den 04-06-2015 dom i C-161/14 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige
Fiskale bestemmelser

Traktatbrudssag, hvor Kommissionen søger at få Domstolen til at fastslå, at Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til momsdirektivets artikel 98, sammenholdt med bilag III hertil, ved

at anvende en nedsat momssats på leveringer af tjenesteydelser i form af installering af »energibesparende materialer« og på de leveringer af »energibesparende materialer«, der foretages af en person, som installerer disse materialer i boliger, for så vidt som disse leveringer ikke kan anses for »[l]evering, opførelse, renovering og ombygning af boliger som led i en socialpolitik« som omhandlet i kategori 10) i bilag III til momsdirektivet 1

at anvende en nedsat momssats på leveringer af tjenesteydelser i form af installering af »energibesparende materialer« og på de leveringer af »energibesparende materialer«, der foretages af en person, som installerer disse materialer i boliger, for så vidt som disse leveringer falder uden for rammerne af renovering og reparation af private boliger som omhandlet i kategori 10a) i bilag III til momsdirektivet

at anvende en nedsat momssats på leveringer af tjenesteydelser i form af installering af »energibesparende materialer« og på de leveringer af »energibesparende materialer«, der foretages af en person, som installerer disse materialer i boliger, for så vidt som disse leveringer, selv om de falder inden for rammerne af renovering og reparation af private boliger som omhandlet i kategori 10a) i bilag III til momsdirektivet, omfatter materialer, der udgør en betydelig del af værdien af de leverede tjenesteydelser.

Tidligere dokument: C-161/14 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige - Ny sag

Den 04-06-2015 dom i C-285/14 Brasserie Bouquet
Fiskale bestemmelser

Skal artikel 4, stk. 2, i Rådets direktiv 92/83/EØF af 19. oktober 1992 om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer 1 , fortolkes således, at der ved drift på licens udelukkende forstås drift på licens ved udnyttelse af et patent eller et varemærke, eller kan det fortolkes således, at drift på licens forstås som drift på grundlag af en fremstillingsproces tilhørende tredjemand og autoriseret af denne?

Tidligere dokument: C-285/14 Brasserie Bouquet - Ny sag
Tidligere dokument: C-285/14 Brasserie Bouquet - Dom

Den 04-06-2015 indstilling i C-306/14 Biovet
Fiskale bestemmelser

Direktiv 92/83/EØF – harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer – artikel 27, stk. 1, litra d) – artikel 27, stk. 2, litra d) – fritagelse for harmoniseret punktafgift – ethanol – anvendelse i forbindelse med fremstilling af lægemidler – rengøring og desinficering

Tidligere dokument: C-306/14 Biovet - Dom
Tidligere dokument: C-306/14 Biovet - Ny sag
Tidligere dokument: C-306/14 Biovet - Indstilling

Den 04-06-2015 dom i C-678/13 Kommissionen mod Polen
Fiskale bestemmelser

Traktatbrudssøgsmål – tilsidesættelse af artikel 96-98 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med direktivets bilag III – nedsat sats – anvendelse af en nedsat momssats på medicinsk udstyr, hjælpemidler og andre apparater samt på farmaceutiske produkter, der ikke er omhandlet i momsdirektivets bilag III

Den 11-06-2015 dom i C-256/14 Lisboagás GDL
Fiskale bestemmelser

Er EU-retten til hinder for, at der beregnes moms, når en privat virksomhed, der stiller infrastruktur til naturgasdistribution til rådighed, uden tillæg af noget yderligere beløb overvælter de beløb, der svarer til den afgift for brug af jordbunden (Taxas de Ocupação do Subsolo), som er betalt til de kommuner, i hvilke de rørledninger, der indgår i denne infrastruktur, befinder sig, på en virksomhed, som erhverver den førstnævnte virksomheds tjenesteydelser?

Når de lokale administrative myndigheder opkræver afgiften for brug af jordbunden under udøvelse af deres myndighedsbeføjelser uden at beregne moms, er EU-retten da til hinder for, at der beregnes moms, når de beløb, der svarer til den nævnte afgift, som er blevet betalt af en privat virksomhed, der stiller infrastruktur til naturgasdistribution til rådighed, overvæltes på en virksomhed, som erhverver den førstnævnte virksomheds tjenesteydelser?

Tidligere dokument: C-256/14 Lisboagás GDL, Sociedade Distribuidora de Gás Natural de Lisboa - Ny sag
Tidligere dokument: C-256/14 Lisboagás GDL - Dom

Den 11-06-2015 dom i C-272/14 Baby Dan
Toldunion

Skal spindlere med de konkrete karakteristika henføres til KN position 7318 eller til KN position 8302?

Tidligere dokument: C-272/14 Baby Dan - Ny sag
Tidligere dokument: C-272/14 Baby Dan - Dom

Den 11-06-2015 dom i C-58/14 Amazon EU
Toldunion

Skal varebeskrivelsen i underpos. 8543 7010 i den kombinerede nomenklatur fortolkes således, at kun apparater, som udelukkende har oversættelses- eller ordbogsfunktioner, skal tariferes deri?

Såfremt spørgsmål 1 skal besvares benægtende:

Skal også apparater, i hvilke oversættelses- eller ordbogsfunktionen ikke er væsentlig i forhold til deres hovedfunktion (her læsefunktionen), tariferes i underpos. 8543 7010 i den kombinerede nomenklatur?

Tidligere dokument: C-58/14 Amazon EU - Ny sag
Tidligere dokument: C-58/14 Amazon EU - Dom

 

Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

EU and Turkey announce modernisation of Customs Union

 

Nyt fra og om skat mv. i udlandet

Klik her for at få vist nyhederne

World Trade Organization (WTO)

Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.

Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.

Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Niveaulister til værdisættelse af motorkøretøjer - Maj 2015

Toldkurser (valutakurser)

Valutakurser (toldkurser) 1. maj - 31. maj 2015 - 5% udsving (KRW)

Referat

Referat fra møde i Toldkontaktudvalget den 12. februar 2015


Indholdsfortegnelse 

Høringsportalen

Bekendtgørelse om dokumentation af elafgiftsforhold og om registrerede virksomheders overførsel af oplysninger om elafgiftsforhold til Energi-net.dk
Oprettelsesdato: 12-05-2015
Høringsfrist: 01-06-2015

Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet
Oprettelsesdato: 13-05-2015
Høringsfrist: 27-05-2015

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 595

Spm. om at komme med eksempler på afgifter, der tidligere har reduceret virksomhedernes udgifter, og uddybe, hvorledes ministen er nået frem til, at r...   Svar  

Spm. 597

Spm. om, hvorfor konkursbo ikke tidligere har skullet være momsregistreret, til skatteministeren  Svar  

Spm. 598

Spm. om staten har mistet penge på, at konkursboer ikke har været momsregistrerede, som det fremgår af programmet "Advokaternes tag-selv bord" i DR de...   Svar  

Spm. 600

Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14. april 2015 (grænsehandelsrapporten), jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål X, til skattemini...   Svar  

Spm. 601

Spm. om, hvilken lovgivning der har givet konkursboer lov til at fakturere moms uden at være momsregistrerede, til skatteministeren  Svar  

Spm. 602

Spm. om, i hvilke tilfælde det er lovligt at fakturere med moms, hvor der samtidig ikke fremgår CVR nr. og et fortløbende fakturanummer på fakturaen, ...   Svar  

Spm. 613

Spm. om, hvorfor den manglende momsbetaling ikke skulle have haft provenumæssige konsekvenser, jf. ministerens udtalelser til DR den 14. april 2015 på...   Svar  

Spm. 614

Spm. om at redegøre for den såkaldte momsmodel, som advokat Boris Frederiksen i tv-udsendelsen ”Advokaternes tag-selv bord” den 13. april 2015 oplyste...   Svar  

Spm. 615

Spm. om at oplyse, om SKAT har godkendt, at et konkursbo foretager salg af aktiver med angivelse af det konkursramte selskabs CVR nummer, til skattem...   Svar  

Spm. 616

Spm. om at oplyse, om et konkursbo, der lader sig registrere for moms, kan få godtgjort negativ moms, f.eks. som følge af afløftning af moms på advoka...   Svar  

Spm. 617

Spm. om, hvor mange konkursboer, der i 2012 og 2013 har afregnet moms ved afslutningen af boet, og i hvor mange tilfælde dette har medført, at der er ...   Svar  

Spm. 618

Spm. om at bekræfte, at hvis SKAT har ment, at et konkursbo ikke drev økonomisk virksomhed, da der var tale om afvikling af boets aktiver, så medfører...   Svar  

Spm. 619

Spm. om at bekræfte, at hvis SKAT har ment, at et konkursbo ikke drev økonomisk virksomhed, og boet ikke skal momsregistreres, så skal der beregnes mo...   Svar  

Spm. 620

Spm. om, i hvilket omfang et konkursbo kan overtage momsreguleringsforpligtelsen fra den konkursramte virksomhed, til skatteministeren  Svar  

Spm. 621

Spm. om, hvordan SKAT har været stillet for sit krav, hvis konkursboet først ved konkursboets afslutning har indberettet moms, der er opkrævet ved sal...   Svar  

Spm. 635

Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have for momsprovenuet ved at fjerne momsen for de sociale virksomheder, til skatteministeren  Svar  

Spm. 636

Spm. om, hvad det samlede årlige statslige provenu har været fra afgifter og skatter som følge af vandsektorloven, til skatteministeren  Svar  

Spm. 647

Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-15 om en reform af bilafgifterne, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Å og AA, til skatteministeren  Svar  

Spm. 652

Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 7. maj 2015 om forældede restancer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål Z-Ø, til skatteministeren  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1230

Er det rimeligt, at skatteyderen er nødt til at bruge ressourcer til revisor og/eller advokat til at gennemgå SKATs restanceoversigter/KOBRA for at si...