Kære læser !
Denne uges mest bemærkesværdige nyhed er et bindende svar, SKM2016.86.SR, hvor lovforslagsbemærkninger så at sige "nulstilles".
I bemærkningerne til forslaget til ændringsloven, L 203, der indførte momspligt på fast ejendom, beskrev Skatteministeren en 10%'s nedskrivningsregel på ombygningsudgifter mv. Reglen er relevant ved opgørelsen af væsentlighedskriteriet og dermed, om der er tale om en ny eller gammel ejendom ved salget af denne.
Da Skatteministeren i loven imidlertid er tildelt en bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om afgrænsningen af fast ejendom, og da han ikke i bekendtgørelsen har nævnt nedskrivningsreglen, så findes der ikke en sådan - i hvert fald ifølge Skatterådet.
Den mest dækkende kommentar for svaret er "absurd". Naturligvis både kan og skal Folketinget kunne forvente, at bemærkninger til et lovforslag også vil være en del af de principper loven administreres under, når loven vedtages. I modsat fald kan en minister jo sige hvad som helst til Folketinget - og når så loven er vedtaget - gøre hvad der passer ham eller hende inden for de rammer, loven tildeler.
Ud over det bindende svar er der som altid masser af fagligt nyt fra både indland og udland.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Lempet elafgift for virksomheder med forlystelsesaktiviteter
Grænserne for ”væsentlig ombygning” skrider
Høring af udkast til ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, lov om en børne- og ungeydelse og opkrævningsloven
Høring af udkast til styresignal om fjernsalg i momslovens forstand ved salg af varer fra andre EU-lande
Høring over udkast til styresignal om ophævelse af de særlige retningslinjer for e-handelsvirksomheders momsmæssige anvendelse af udlægsreglerne
Hvad skal du være opmærksom på ved kontantbetalinger?
Bindende svar
Momsfritagne og momspligtige kurser udbudt af trossamfund
Moms - Fast Ejendom - Ombygning - Væsentligheds vurdering - ombygningsudgifter kan ikke nedskrives
Domme
Chokoladeafgift - skønsmæsig forhøjelser - slik købt i udlandet
Varemærkeforfalskning - udlevering af vareprøver - erstatning uden for kontrakt
Klagefrist - overskridelse - særlige omstændigheder - sygdom
Registreringsafgift - eksportgodtgørelse - fradrag - forelæggelse - EU-domstolen
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 8
3 indstillinger
1 dom
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20160215' AND [SkatteraadChanged] <= '20160221') OR ([LSRChanged] >= '20160215' AND [LSRChanged] <= '20160221') OR ([ByretChanged] >= '20160215' AND [ByretChanged] <= '20160221') OR ([LandsretChanged] >= '20160215' AND [LandsretChanged] <= '20160221') OR ([HojesteretChanged] >= '20160215' AND [HojesteretChanged] <= '20160221')) ORDER BY AppelId DESC
Dato | Angivelse | Periode |
25-02-2016 | Moms i 2016 | Moms for januar måned 2016 |
25-02-2016 | EU-salg uden moms/DK-VIES i 2016 | Januar måned 2016 |
Dansk RevisionLempet elafgift for virksomheder med forlystelsesaktiviteter Et af regeringens forslag til vækst initiativer drejer sig om øget mulighed for godtgørelse af elafgift |
DeloitteGrænserne for ”væsentlig ombygning” skrider Nyt bindende svar fra Skatterådet skaber usikkerhed |
FSR - danske revisorerFSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
FSR - danske revisorerSKAT opfordres i høringssvaret til at angive, hvorvidt styresignalet er en præcisering af SKATs gældende fortolkning, eller om det skal forstås som en praksisændring med virkning fra offentliggørelsen. Endvidere påpeger FSR mere konkret, at et interessefællesskab som angivet ikke i sig selv er et forhold, der generelt taler for, at der er tale om fjernsalg, hvilket styresignalet lægger op til. |
FSR - danske revisorerDet er FSR – danske revisorers opfattelse, at de i høringsudkastet anførte grunde ikke er tilstrækkeligt tungtvejende til at ændre den gældende, langvarige praksis. FSR oplever generelt ikke, at ordningen i praksis systematisk administreres med fejl og i et omfang, således at anvendelsen af ordningen medfører risiko for betydelige tab af momsindtægter for staten. På baggrund heraf opfordrer FSR til, at SKAT søger en mindre indgribende afhjælpning af de vanskeligheder og fejl, der henvises til i høringsudkastet. FSR foreslår, at SKAT i stedet udarbejder en vejledning i anvendelse af reglerne eller indsætter en udvidet beskrivelse i den juridiske vejledning. FSR påpeger endvidere, at et krav om, at fakturaen skal udstedes til den endelige køber, i praksis vil betyde for postordrevirksomheder og mange andre, at det slet ikke er muligt at anvende udlægsreglerne. |
SEGESHvad skal du være opmærksom på ved kontantbetalinger? Det sker, at landmænd sælger eller køber varer eller maskiner mod kontantbetaling. Men lovgivningen er skrap for at forhindre sort arbejde og hvidvask af penge, så vær opmærksom på reglerne, uanset om du er sælger eller køber. |
Vedrører: Momslovens § 3, § 4, stk. 1, § 13, stk. 1, nr. 1- 6 og § 13, stk. 1, nr. 21
Skatterådet bekræfter, at et trossamfund ikke er momspligtig af deltagergebyret for obligatoriske kurser, X-kurser, fyraftensmøder, pædagogiske 1-dags kurser og kurser for frivillige, idet kurserne anses for at være omfattet af momsfritagelsen vedrørende varer og ydelser, der leveres af almenvelgørende eller på anden måde almennyttige foreninger. Skatterådet afviser derimod, at deltagergebyret for fællesudflugter også er fritaget for moms. Afvisningen begrundes med, at en momsfritagelse vil kunne medføre konkurrencefordrejning, idet de øvrige aktører på markedet skal sælge lignede udflugter med moms.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 9
Ombygningsomkostninger, opgjort i henhold til momsbekendtgørelsens § 55, stk. 3, kan ikke nedskrives med 10 pct. pr. år, når de skal indgå i 25 pct.-reglen i væsentlighedsvurderingen, ved vurdering af, om en ombygget bygning skal anses som en ny bygning.
Skatterådet anser udskiftning af tag som en ombygningsomkostning, der skal indgå i beregningen af 25 pct.-reglen i væsentlighedsvurderingen.
Gebyr for tilslutning af fjernvarme og omkostninger i forbindelse med ændret rørføring anser Skatterådet ikke som en ombygningsomkostning, der skal indgå i beregningen af 25 pct.-reglen i væsentlighedsvurderingen.
På det forelagte grundlag finder Skatterådet, at den pågældende ombyggede ejerlejlighed er at anse som en ny bygning, der dermed skal momses ved salg.
Vedrører: Opkrævningslovens § 5, stk. 2. Chokoladeafgiftslovens § 10a, stk. 1 og § 19, stk. 4
Sagerne angik, om der var grundlag for at tilsidesætte SKATs skønsmæssige forhøjelse af afgiftstilsvaret for chokolade- og sukkerafgift for sagsøgerens to personligt ejede slikbutikker.
SKAT foretog den 21. maj 2012 et uanmeldt kontrolbesøg i virksomhedernes to slikbutikker, hvor SKAT konstaterede, at sagsøgeren ikke var i besiddelse af købsbilag for over 3,5 ton slik, som var til stede i butikkerne. Sagsøgeren forklarede ved kontrolbesøget, at slikket var købt i Sverige, hvilket var understøttet af det forhold, at flere af slikbøtterne var forsynet med svensk mærkning. Sagsøgeren var i perioden 1. august 2010- 31. maj 2012 registreret som ejer af flere varevogne.
Dertil kom, at det fremgik af virksomhedens og sagsøgerens bankudskrifter, at han i 2011 som minimum havde købt brobilletter til Øresundsbroen 26 gange. På baggrund af disse oplysninger havde SKAT i den ene sag for perioden 1. august 2010 - 31. december 2011 forhøjet afgiftstilsvaret for chokolade- og sukkerafgift med kr. 291.987 (svarende til ca. 17,5 ton slik). I den anden sag havde SKAT for perioden 1. januar - 31. maj 2012 forhøjet afgiftstilsvaret for chokolade- og sukkerafgift med kr. 93.821 (svarende til ca. 0,5 ton slik).
Sagsøgeren gjorde bl.a. gældende, at SKATs skønsmæssige forhøjelser var udokumenteret, idet der ikke forelå dokumentation for, at sagsøgeren havde købt slik i Sverige i det omfang, som SKAT havde skønnet. Endvidere gjorde sagsøgeren gældende, at det var korrekt, at han ved kontrolbesøget havde erkendt, at slikket i butikkerne var købt i Sverige.
Byretten fastslog indledningsvist, at regnskabsgrundlaget i sagsøgerens virksomhed var så mangelfuldt, at SKAT var berettiget til at foretage de skønsmæssige fastsættelser af afgiftstilsvaret. Retten tilsidesatte sagsøgerens forklaring om, at han havde købt slikket i Danmark som utroværdig, herunder at sagsøgerens mange ture til Sverige skulle have andre formål end at købe slik. Sagsøgeren havde på den baggrund ikke godtgjort, at de skønsmæssige forhøjelser var udøvet på et forkert grundlag eller ført til et åbenbart urimeligt resultat.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Vedrører: Forældelsesloven § 2, stk. 4, § 3, stk. 3, nr. 2 og § 21, stk. 5. Varemærkeforfalskningsloven § 3, stk. 2
SKAT havde pga. mistanke om varemærkeforfalskning tilbageholdt 200 mobiltelefoner importeret fra Kina af et dansk selskab. Mobiltelefonerne blev udleveret til rettighedsindehaveren, som ved Sø- og Handelsretten fik dom for, at mobiltelefonerne krænkede rettighedsindehaverens varemærkeret, og at de derfor skulle afstås til statskassen til destruktion uden erstatning eller kompensation. Selskabet anlagde efterfølgende sag mod SKAT. Selskabet nedlagde dels en række anerkendelsespåstande vedrørende lovligheden af SKATs handlinger, og dels en række erstatningspåstande. Det var selskabets opfattelse, at SKAT havde pådraget sig et erstatningsansvar ved at udlevere alle de tilbageholdte mobiltelefoner til rettighedsindehaveren, idet selskabets mulighed for at bevise mobiltelefonernes ægthed under sagen ved Sø- og Handelsretten dermed var blevet hindret.
Byretten afviste selskabets anerkendelsespåstande, idet de var for uklare og upræcise til at indgå i en domskonklusion. Selskabet søgte ved erstatningspåstandene at anfægte Sø- og Handelsrettens retskraftige dom, hvilket ikke kunne prøves under sagen mod SKAT. Der var heller ikke påvist et grundlag for, at SKAT skulle være erstatningsansvarlig, ligesom selskabet ikke havde påvist et tab. SKAT blev derfor frifundet for selskabets erstatningspåstande.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 35a, stk. 3 og stk. 6
Sagsøgeren havde ubestridt indbragt en afgørelse til Landsskatteretten en måned efter, at klagefristen i skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3, var udløbet. Landsskatteretten afviste klagen under henvisning til, at der ikke var særlige omstændigheder, der kunne begrunde, at der blev set bort fra fristoverskridelsen, jf. skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 6. Sagsøgeren gjorde gældende, at der forelå særlige omstændigheder, da han både havde været deprimeret og fysisk syg, hvilket var årsagen til, at han ikke havde klaget rettidigt.
Retten fandt det ikke godtgjort, at sagsøgeren gennem hele den relevante periode havde været forhindret i at klage på grund af sygdommene, hvorfor der ikke forelå "særlige omstændigheder". Sagsøgeren havde heller ikke godtgjort, at der forelå andre særlige omstændigheder.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 7 b, stk. 3
Sagen angår, om reglerne for godtgørelse af registreringsafgift i forbindelse med eksport af brugte biler er i strid med fællesskabsretten. Efter en foreløbig vurdering fandt Højesteret, at de traktatbestemmelser, som eksportøren påberåber sig til støtte for anmodningen om præjudiciel forelæggelse af spørgsmål for EU-Domstolen, ikke rejser en sådan rimelig tvivl om forståelsen af fællesskabsretten af betydning for den foreliggende sag, at der er grundlag for at imødekomme eksportørens anmodning om at forelægge spørgsmål for EU-Domstolen.
Vedrører: Retsplejeloven § 507 stk. 1 og § 516 Sagen vedrører, hvorvidt SKAT kan foretage udlæg i tilskudsmidler, der er blevet udbetalt til en borger efter satspuljeordningen. Tilskuddet blev givet til brug for et projekt, som havde til formål at udvikle og facilitere selvhjælpsgrupper for stofmisbrugere. Der var dog ikke etableret en fond eller forening. Tilskudsmodtageren var således borgeren selv. Tvistepunktet i sagen var, om de af ministeriet udbetalte tilskudsmidler kunne anses for fortsat at tilhøre tilskudsgiver, selvom midlerne blev udbetalt til en bankkonto tilhørende borgeren, ligesom kontoen stod frit og ubehæftet til borgerens frie rådighed. Det var fogedretten og landsrettens synspunkt, at pengene var udlægsfritaget, fordi tilskuddet stod på en særskilt oprettet konto, ligesom der var pligt til at aflægge regnskab over for tilskudsgiver. Fogedretten og Landsrets flertal fandt som følge heraf, at midlerne fortsat tilhørte tilskudsgiver, således at midlerne ikke var en del af borgerens formue og dermed ikke kunne gøres til genstand for udlæg fra hans kreditorer, jf. retsplejelovens § 507, stk. 1. Højesteret gav SKAT fuldt medhold i sine synspunkter. Højesteret fandt, at midlerne på projektkontoen var en del af borgerens formue, således at midlerne kunne gøres til genstand for udlæg hos ham. Herved blev det fastslået, at aftalemæssigt øremærkede midler på skyldnerens bankkonto tilhører skyldneren, når skyldneren har fri og uhindret adgang til kontoen. Midlerne kan derfor gøres til genstand for udlæg, jf. herved retsplejelovens § 507, stk. 1. |
Journalnr: 15/2248824
Fritagelse for registreringsafgift
SKAT har givet afslag på ansøgningen om fritagelse for registreringsafgift ved anskaffelse af en handicapbus efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra b. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-02-2016
Journalnr: 14/0620446
Yderligere registreringsafgift
SKAT har pålagt klageren yderligere registreringsafgift med 41.726 kr. som følge af benyttelse af autocamper på færdselslovens område uden alt campingudstyrets tilstedeværelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen for så vidt angår afgiftspligten.
Afsagt: 03-02-2016
Journalnr: 13/3032198
Bindende Tariferingsoplysning
SKAT har udstedt en Bindende Tariferingsoplysning (BTO) om tarifering af proppanter, der anvendes til udfyldning af huller og revner i forbindelse med olie- og gasudvinding, i underposition 6909.19.00. Landsskatteretten stadfæster SKATs BTO.
Afsagt: 15-12-2015
Journalnr: 15/3022061
Aktindsigt
SKAT har ikke imødekommet en anmodning fra om aktindsigt i afslutningsrapporter for SKATs kontrolprojekter. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage afgørelsen, se nedenfor.
Afsagt: 14-01-2016
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 25-02-2016 dom i C-143/15 G.E. Security
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – fælles toldtarif – kombineret nomenklatur – tarifering af varer – pos. 8517, 8521, 8531 og 8543 – vare benævnt »videomultiplexer«
Tidligere dokument: C-143/15 G.E. Security - DomDen 03-03-2016 indstilling i C-229/15 Mateusiak
Fiskale bestemmelser
Skattelovgivning – moms – artikel 18, litra c), i direktiv 2006/112/EF – opkrævning af afgift på besiddelse af varer ved ophør med økonomisk virksomhed – betydningen af udløbet af perioden for regulering af fradragsbeløbet i henhold til artikel 187, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF
Tidligere dokument: C-229/15 Mateusiak - DomDen 03-03-2016 dom i C-144/15 Customs Support Holland
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – fælles toldtarif – kombineret nomenklatur – pos. 2304, 2308 og 2309 – tarifering af et sojaproteinkoncentrat
Tidligere dokument: C-144/15 Customs Support Holland - DomDen 10-03-2016 indstilling i C-543/14 Ordre des barreaux francophones og germanophone m.fl.
Fiskale bestemmelser
Moms – direktiv 2006/112/EF – gyldighed og fortolkning – ydelser, der leveres af advokater – ikke-fritagelse for moms – adgang til domstolsprøvelse – ret til juridisk bistand – processuel ligestilling – retshjælp
Tidligere dokument: C-543/14 Ordre des barreaux francophones og germanophone m.fl. - DomDen 10-03-2016 dom i C-499/14 VAD og van Aert
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – toldunion og fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – fortolkning – almindelige bestemmelser – bestemmelse 3, litra b) – begrebet »varer i sæt til detailsalg« – separate pakker
Tidligere dokument: C-499/14 VAD og van Aert - DomDen 16-03-2016 dom i T-103/14 Statsstøtte Frucona Košice mod Kommissionen
Fiskale bestemmelser
Statsstøtte – punktafgifter – delvis afskrivning af en skattegæld i henhold til en kreditorordning – afgørelse, der erklærer en støtte uforenelig med det indre marked og kræver tilbagesøgning heraf – ret til forsvar – de berørte parters processuelle rettigheder – kriteriet om den private kreditor – bevisbyrde
Tidligere dokument: T-103/14 Statsstøtte Frucona Košice mod Kommissionen - DomDen 17-03-2016 indstilling i C-11/15 Ceský rozhlas
Fiskale bestemmelser
Skattesystem – merværdiomsætningsafgift – afgiftsfritagelse – virksomhed, der udøves af offentlige radio- og tv-selskaber, der ikke har kommerciel karakter – public service radio- og tv-virksomhed – finansiering via obligatoriske licenser – kvalifikation af en sådan tjenesteydelse
Tidligere dokument: C-11/15 Ceský rozhlas - DomDen 17-03-2016 dom i C-40/15 Aspiro
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – artikel 135, stk. 1, litra a) – fritagelse for forsikringsområdet – begreberne »forsikringstransaktioner« og »ydelser udført af forsikringsmæglere og ‑formidlere i forbindelse med disse transaktioner« – skadereguleringsydelser udført i en forsikringsgivers navn og på dennes regning
Tidligere dokument: C-40/15 Aspiro - DomDen 17-03-2016 indstilling i C-493/14 Statsstøtte Dilly’s Wellnesshotel
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – statsstøtte – forordning (EF) nr. 800/2008 – former for støtte, der kan anses for at være forenelige med fællesmarkedet – støtte til miljøbeskyttelse – støtteforanstaltninger i form af nedsættelser af miljøafgifter – den ufravigelige karakter af betingelserne for fritagelse
Tidligere dokument: C-493/14 Statsstøtte Dilly’s Wellnesshotel - DomDen 17-03-2016 dom i C-84/15 Sonos Europe
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – toldunion og fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – pos. 8517, 8518, 8519, 8527 og 8543 – selvstændige apparater beregnet til at downloade, modtage og gengive digitale lydfiler i form af forstærket lyd
Tidligere dokument: C-84/15 Sonos Europe - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – fradrag af indgående moms – udstedelse af fakturaer uden skattenummer eller momsregistreringsnummer – lovgivning i en medlemsstat, hvorefter berigtigelse ex tunc af en faktura er udelukket
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 167, artikel 178, litra a), artikel 179 og artikel 226, nr. 3), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at de er til hinder for en national ordning, som den i hovedsagen omhandlede, i henhold til hvilken berigtigelse af en faktura for så vidt angår en obligatorisk oplysning, nemlig momsregistreringsnummeret, ikke har tilbagevirkende kraft, således at der kun kan foretages fradrag af moms for så vidt angår det år, hvor den oprindelige faktura blev berigtiget, ikke det år, hvor fakturaen blev udstedt.
I denne forbindelse kan medlemsstaterne træffe foranstaltninger, der sanktionerer manglende angivelse af obligatoriske oplysninger, på betingelse af, at disse respekterer proportionalitetsprincippet, samt foranstaltninger, der tidsmæssigt begrænser muligheden for at berigtige en fejlagtig eller ufuldstændig faktura, forudsat at sidstnævnte finder anvendelse på samme måde på tilsvarende rettigheder på afgiftsområdet baseret på national ret, og på de rettigheder, der er baseret på EU-retten (ækvivalensprincippet), og at de ikke gør det praktisk umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at udøve fradragsretten (effektivitetsprincippet).
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – moms – artikel 226, nr. 6) og 7), i direktiv 2006/112/EF – oplysninger på en faktura om omfang og art af en leveret ydelse samt dato for levering af denne – artikel 178, litra a), i direktiv 2006/112/EF – udøvelse af fradragsretten – krav om besiddelse af en faktura, der opfylder kravene i artikel 226 i direktiv 2006/112/EF
Generaladvokatens indstilling:
1) »En faktura, på hvilken der som oplysning om arten af en ydelse alene er anført beskrivelsen »levering af juridiske tjenesteydelser«, opfylder kravene i artikel 226, nr. 6), i direktiv 2006/112/EF, medmindre den nationale lovgivning i overensstemmelse med EU-retten hjemler en anden momsmæssig behandling af visse juridiske tjenesteydelser.
2) En faktura, på hvilken der som oplysning om omfanget af en ydelse alene er anført beskrivelsen »juridiske tjenesteydelser leveret fra en given dato og frem til i dag« eller »juridiske tjenesteydelser leveret i perioden frem til i dag«, opfylder ikke kravene i artikel 226, nr. 6), i direktiv 2006/112/EF.
3) En faktura, på hvilken der som oplysning om datoen for levering af en tjenesteydelse alene er anført beskrivelsen »juridiske tjenesteydelser leveret i perioden frem til i dag«, opfylder ikke kravene i artikel 226, nr. 7), i direktiv 2006/112/EF.
4) I henhold til artikel 178, litra a), i direktiv 2006/112/EF er det med henblik på udøvelse af fradragsretten som udgangspunkt ikke tilstrækkeligt, at den fakturamodtager, der anmoder om fradrag, supplerer de oplysninger, der i strid med artikel 226, nr. 6) eller 7), i direktiv 2006/112/EF mangler på fakturaen, med andre oplysninger, medmindre der er tale om dokumenter, der selv må anses for en del af fakturaen. Uden en berigtigelse af fakturaen er det i så fald muligt at gøre fradragsretten gældende, hvis berigtigelsen af fakturaen under alle omstændigheder ikke længere kan opfylde sin kontrolfunktion med henblik på udstederen af fakturaen.
Sagen omhandler:
Toldunionen og Den Fælles Toldtarif – begrebet »erhvervsmæssig brug« af et transportmiddel – flyvinger med en flyvelærer mod betaling
Generaladvokatens indstilling:
Undervisningsflyvninger mod betaling med helikoptere, hvor en flyvelærer og flyveelev befinder sig i helikopteren, udgør ikke »erhvervsmæssig brug« af et transportmiddel som omhandlet i artikel 555, stk. 1, litra a), i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til toldkodeksen, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 2286/2003 af 18. december 2003.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – position 3004 – brusetabletter med et calciumindhold på 500 mg – indholdet af et stof pr. anbefalet daglig dosis angivet, som er væsentligt højere end den daglige tilførsel, der anbefales for at bevare den almindelige sundhed og velfærd
Domstolens dom:
Den kombinerede nomenklatur i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif i den version, som følger af Kommissionens forordning (EU) nr. 1006/2011 af 27. september 2011, skal fortolkes således, at et produkt såsom brusetabletter med et calciumindhold på 500 mg pr. tablet, som anvendes til forebyggelse og behandling af calciummangel og til understøttelse af en særlig terapi til forebyggelse og behandling af osteoporose, og for hvilket der på etiketten for voksne anbefales en maksimal daglig dosis på 1 500 mg, tariferes under pos. 3004 i denne nomenklatur.
om indledning af forhandlinger om en frihandelsaftale mellem EU og Tunesien
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Registreringsafgift - skematisk nedskrivning
Alle eksportkøretøjer skal til udvidet registreringssyn (toldsyn)
Navne på ikke-statslige amerikanske organisationer bemyndiget til at udstede oprindelsescertifikater
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
EMCS ny version den 12. februar 2016
Bilag 110 |
Bilag 113 | Statsministerens februarredegørelse for afvikling af regeringens lovprogram 2015-16 |
Spm. 188 |
Spm. 212 |
Spm. 243 |
Spm. 244 |
Spm. 245 |
Spm. 246 |
Spm. 253 |
Spm. S 633 |