MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2015, uge 15

Kære læser !

Efter påskens lidt korte nyhedslister er vi tilbage på vant niveau med en stribe interessante artikler og afgørelser.

I denne uge bringer vi en dom fra Højesteret, der - som sådan - ikke handler om moms, men den berører et spørgsmål, jeg i hvert fald af og til bliver stillet. Nemlig om tilkendte udgifter i forbindelse med en retssag skal være med eller uden tillæg af moms. Højesteret fastslår, at dette afhænger af modtagers momsmæssige stilling.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Der sælges mange dagsbeviser til gulpladebiler
Når momsregistreringen glemmes
Nyt udkast til styresignal fra SKAT om demobiler
Erhvervsskoler – udlagt undervisning skal ikke pålægges moms
VAT on Private Use of Company Cars in Cross-Border Situations: Double or Non-taxation?
The New EU VAT Rules on the Place of Supply of B2C E-Services: Practical Consequences - The German Example
European Taxation: 4 - 2015
Appellate Body Report in China: Rare Earths ? Addressing Violations of WTO-Plus Obligations
General Rule 5(b) for the Interpretation of the Tariff
An APO System in EU Trade Defence Investigations: No Guts, No Glory
The Quest for Finding the Balance between Transparency and Confidentiality in EU Trade Defence Cases
Administrative Protective Orders in Taiwan Trade Remedy Proceedings
Additional Insights on APO Practice and Procedure in Anti-dumping and Countervailing Duty Proceedings in Canada, Mexico and the United States
Man høster som bekendt, som man sår

Udkast til styresignal
Momsregistrering af konkursboer

Bindende svar
Moms - fællesregistrering efter momsreguleringsperiodens udløb
Skatterådet afviser at tage stilling til spørgsmål om afgiftslempelse efter el-patronordningen
Moms - Formidling af salg af kapitalandele i ejendomsselskab
Overdragelse af en fast ejendom var momspligtig, men tinglysning af adkomst var ikke i sig selv en leverance mod vederlag
Momsfritagelse - Ydelser leveret af selvstændige grupper af personer

Domme
Proces - overskridelse af søgsmålsfrist - domstol - afvisning
Omkostningsgodtgørelse - rimelighedsvurdering - kompleksitet - skøn honorar
Afgift af glødelamper - afgiftsgodtgørelse - dokumentation

Nyt fra domstol.dk

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 16
4 nye sager

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteverket, Sverige
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
World Trade Organization (WTO)

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150406' AND [SkatteraadChanged] <= '20150412') OR ([LSRChanged] >= '20150406' AND [LSRChanged] <= '20150412') OR ([ByretChanged] >= '20150406' AND [ByretChanged] <= '20150412') OR ([LandsretChanged] >= '20150406' AND [LandsretChanged] <= '20150412') OR ([HojesteretChanged] >= '20150406' AND [HojesteretChanged] <= '20150412')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

BDO

Der sælges mange dagsbeviser til gulpladebiler

I 2014 blev der i gennemsnit solgt 507 dagsbeviser om ugen, og samlet steg salget med 36 % i forhold til 2013, som var det første år med mulighed for at frikøbe gulpladebiler til privat brug i nogle få dage.

DELACOUR

Nyt udkast til styresignal fra SKAT om demobiler

Mange indsigelser til SKATs første udkast til styresignal vedrørende den af-giftsmæssige behandling af demobiler får SKAT til at sende et nyt udkast til styresignal i høring.

Deloitte

Erhvervsskoler – udlagt undervisning skal ikke pålægges moms

Bindende svar om momshåndtering af udlagt undervisning

EC Tax Review

VAT on Private Use of Company Cars in Cross-Border Situations: Double or Non-taxation?

Because the Netherlands and Germany approach the taxation of private use of company cars for VAT differently this may result in double or non-taxation. Double taxation in case the employer is a Dutch entrepreneur and the employee lives in Germany. Nontaxation if the employer is a German entrepreneur and the employee lives in the Netherlands. In this article the author seeks the answer to the question which country applies the correct approach. Her conclusion is that the legislation in both countries needs adjustment.

EC Tax Review

The New EU VAT Rules on the Place of Supply of B2C E-Services: Practical Consequences - The German Example

This article provides a comprehensive summary of the new place of supply rules regarding electronic services ('e-services') supplied to non-taxable persons with a special focus on electronically supplied services. The new rules, which apply as from 1 January 2015, are interpreted especially on the basis of the Explanatory Notes on the European Union ('EU') Value Added Tax ('VAT') changes to the place of supply of telecommunications, broadcasting and electronic services that enter into force in 2015 (Council Implementing Regulation (EU) No. 1042/2013) published on 3 April 2014 by the European Commission ('EC'). The article aims to illustrate important impacts of the new rules on the VAT Law of the different EU Member States with particular regard to Germany. E-business as well as local tax authorities are faced with significant challenges in order to apply the new rules governing the place of supply of eservices correctly. The article deals especially with the definition of electronically supplied services, the determination of the location of the customer including presumption rules, the service commission framework and the mini One-Stop Shop ('MOSS') scheme. Some important weaknesses of the new rules are pointed out. Precisely, potential double taxation situations, technical, economical and legal difficulties in connection with the determination of the location of the customer and potential infringements of EU Law are discussed. The author analyses potentials for improvement not only on EU but also on German Level. Finally, useful information regarding the new introduced MOSS scheme is provided.

European Taxation (ET)

European Taxation: 4 - 2015

I denne udgave:

  • Luxembourg Reshapes Its Transfer Pricing Landscape
  • Secondary Establishments in EU VAT and Treaty Law
  • BEPS Impact on EU Law: Hybrid Payments and Abusive Tax Behaviour
  • Commission
  • Council
  • Court of Justice
  • Opinion Statement FC 15/2014 on Developing a Multilateral Instrument to Modify Bilateral Tax Treaties
    (BEPS Action 15)
  • Has the Pension Reform in Armenia Solved the Existing Problems or Merely Created a New, Bigger One?
  • Belgian Ruling Commission’ s Opinion on the Concept of “Employer” within the Meaning of Article 15 of the OECD Model
  • Corporate Income Tax Act Changes
  • New CFC Rules

Global Trade and Customs Journal

Appellate Body Report in China: Rare Earths ? Addressing Violations of WTO-Plus Obligations

The Appellate Body has once again rejected the ability of China, a recently acceded World Trade Organization (WTO) Member, to have recourse to Article XX of the GATT 1994 to justify a violation of a WTO-plus obligation. It emphasized that even an express textual reference to Article XX in the relevant provision in an Accession Protocol is not dispositive as to whether an Article XX defence is available to that Member to justify a breach of a WTO-plus obligation. Rather, that determination must be conducted on a case-by-case basis, taking into account the text and context of the relevant provisions in the Accession Protocol, the agreements in the WTO legal framework, and the nature of the obligation at issue. This latest report in the trilogy of cases suggests that it will be extremely difficult for a recently acceded Member to have recourse to a general exception to justify a violation of a WTO-plus obligation.

Global Trade and Customs Journal

General Rule 5(b) for the Interpretation of the Tariff

When imported goods are packed, it must be determined whether the packing is to be classified separately from the imported good, in accordance with its objective characteristics, or, conversely, in the same tariff code as the imported goods. The classification of packings is governed by General Interpretative Rule 5. In the present article, we will focus on rule 5(b) and offer guidance on the classification of packed goods.

Global Trade and Customs Journal

An APO System in EU Trade Defence Investigations: No Guts, No Glory

The lack of transparency remains a major problem in the administration of trade defence instruments (TDI) by the European Union (EU) and the many World Trade Organization (WTO) members that have found inspiration in the EU TDI system. Adoption of an administrative protective order (APO) system, similar to that used by the United States (US) since 1979, seems the only solution to increasing transparency in a meaningful manner.

Global Trade and Customs Journal

The Quest for Finding the Balance between Transparency and Confidentiality in EU Trade Defence Cases

Authors: Derk Bienen, Managing Partner at BKP Development Research & Consulting GmbH.

Global Trade and Customs Journal

Administrative Protective Orders in Taiwan Trade Remedy Proceedings

Authors: Doris Lin, An associate partner. Kaiwei Chan, Attorney at Lee & Li, Attorneys-at-Law.

Global Trade and Customs Journal

Additional Insights on APO Practice and Procedure in Anti-dumping and Countervailing Duty Proceedings in Canada, Mexico and the United States

Authors: Darrel PearsonJessica Horwitz, Adrian B. Vazquez, Tercero & Zepeda, Mexico [for Mexico]. Patrick J. Togni, King & Spalding LLP, Washington [for United States].

PwC

Man høster som bekendt, som man sår

Få styr på afgiftsreglerne i landbruget og høst fordelene heraf. Afgiftsreglerne for landbrugsvirksomheder adskiller sig på flere punkter fra de almindelige afgiftsregler. Med denne flyer får du et hurtigt overblik over de specielle regler, der gælder for din landbrugsvirksomhed.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Momsregistrering af konkursboer

15-0958307

SKAT ændrer praksis for, hvornår konkursboer skal momsregistreres.

 

Bindende svar: Moms - fællesregistrering efter momsreguleringsperiodens udløb

SKM2015.239.SR

Vedrører: Momsloven § 8, § 23, § 37, § 38, § 43, § 44 og § 47

Skatterådet bekræfter: at et serviceselskab kan forudfakturere alle serviceomkostninger til et leasingselskab for hele kontraktperiodens længde på 8-12 år, når leasingselskabet samtidig betaler fakturaen, at når serviceselskabet indgår i en fællesregistrering med en momsfri virksomhed, forøges fællesregistreringens delvise fradragsprocent, når serviceselskabets momspligtige omsætning forøges, at serviceselskabet fuldt ud kan fratrække moms af alle udgifter, der direkte kan henføres til de momspligtige aktiviteter, at leasingselskabet løbende kan fakturere serviceydelserne til leasingtager i takt med, at serviceselskabet udfører service på busserne, og at der ikke skal betales moms eller opgøres og indbetales en momsreguleringsforpligtelse, hvis samtlige aktiver og passiver, herunder forudbetalt service og forbrugsmaterialet, overdrages fra leasingselskabet til et busoperatørselskab (leasingtager) på et tidspunkt, hvor leasingselskabet efter reguleringsperiodens udløb er blevet fællesregistreret med busoperatørselskabet.

 

Bindende svar: Skatterådet afviser at tage stilling til spørgsmål om afgiftslempelse efter el-patronordningen

SKM2015.238.SR

Vedrører: Elafgiftsloven, Gasafgiftsloven og Skatteforvaltningsloven

Skatterådet afviste at tage stilling til spørgsmål om elafgiftslempelse efter el-patronordningen. Hjemmel

 

Bindende svar: Moms - Formidling af salg af kapitalandele i ejendomsselskab

SKM2015.235.SR

Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 9 og 11. Bekendtgørelsen til momsloven § 57, stk. 5

Skatterådet bekræfter, at levering af ejendomsmægler- og rådgivningsydelser, der medrører en transaktion af aktier/anparter i selskaber, der er eneejere af fast ejendom, efter en konkret vurdering, kan anses som momsfritagne 'forhandlinger', når de leveres af en mellemmand.

 

Bindende svar: Overdragelse af en fast ejendom var momspligtig, men tinglysning af adkomst var ikke i sig selv en leverance mod vederlag

SKM2015.234.SR

Vedrører: Momsloven § 3, stk. 1, § 4, § 13, stk. 1, nr. 9 samt § 13, stk. 3

Det bindende svar vedrører salget af en fast ejendom, bestående af et større og meget velbeliggende areal samt de bygninger, som ligger på en del af arealet. Køber ønsker at gennemføre et projekt, hvorved der opføres boliger på ejendommen. Det er endnu ikke fastlagt, hvorledes projektet skal gennemføres.

Arealet består af én matrikel samt en del af en anden matrikel. De to matrikler udgør ifølge tinglysningen én samlet ejendom.

Skatterådet kan ikke bekræfte, at sælger kan overdrage ejendommene til køberne uden at købesummen tillægges moms

Skatterådet kan ikke bekræfte, at sælger kan overdrage den matrikel, som bygningerne ligger på, til køberne uden at den del af købesummen, som fordeles på matriklen, tillægges moms.

Skatterådet kan bekræfte, at situationen beskrevet i købsaftalens pkt. 3.4, ikke indebærer, at der momsmæssigt er sket en leverance mod vederlag af arealet og Del nr. 3 fra sælger til køberne og/eller fra køberne til andre aftagere, jf. momslovens § 4.

 

Bindende svar: Momsfritagelse - Ydelser leveret af selvstændige grupper af personer

SKM2015.233.SR

Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 19. og nr. 11. Lønsumsafgiftsloven § 4, stk. 1

Skatterådet kan bekræfte, at leverancer i form af forskellige særlige ydelser (som ikke er omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, leveret af spørger i form af et aktieselskab, med det formål at levere disse ydelser til de enkelte medlemmer, anses for at være momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 19 (selvstændige gruppers leverancer til medlemmer).

Endvidere bekræfter Skatterådet, at den fritagelse, som spørger vil kunne opnå efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 19, ikke vil omfatte de af spørgers ydelser, der allerede i dag er momsfritaget efter momslovens § 13, stk.1, nr. 11.

Endeligt kan Skatterådet bekræfte, at spørger skal betale lønsumsafgift efter lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 1 (metode 4), hvis spørgers momsfrie aktiviteter i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, udgør mindre end 50 % af spørgers omsætning.

En række spørgsmål bortfalder med henvisning til besvarelsen af ovennævnte.

 

Dom: Proces - overskridelse af søgsmålsfrist - domstol - afvisning

SKM2015.236.BR

Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 48, stk. 3

Den skattepligtige indbragte en kendelse afsagt af Skatteankestyrelsen for retten. Retten havde først modtaget stævningen efter udløbet af søgsmålsfristen i skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3. Da der var vejledt om søgsmålsfristen, og da denne måtte anses for en absolut fristregel, blev sagen afvist.

 

Dom: Omkostningsgodtgørelse - rimelighedsvurdering - kompleksitet - skøn honorar

SKM2015.232.BR

Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 52, stk. 2 og § 57, stk. 3

Sagen angik, hvorvidt SKAT havde lagt vægt på usaglige hensyn, herunder udøvet magtfordrejning, da SKAT, og efterfølgende Skatteankestyrelsen, nedsatte sagsøgerens godtgørelsesberettigede honorar. Sagsøgeren gjorde gældende, at afgørelserne var ugyldige, idet nedsættelsen af honoraret måtte være begrundet i, at sagsøgeren offentligt havde ytret kritik af SKATs sagsbehandling. Af SKATs og Skatteankestyrelsens afgørelser fremgik det, at vurderingen af om honoraret var rimeligt, var foretaget efter de momenter, som følger af forarbejderne til skatteforvaltningslovens § 57, stk. 3. Sagsøgte gjorde gældende, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at SKAT havde foretaget et fejlagtigt skøn, og at det heller ikke var godtgjort, at SKAT havde lagt vægt på usaglige hensyn, herunder udøvet magtfordrejning. Retten fandt, efter en samlet vurdering, at der ikke var grundlag for at forhøje honoraret, hvorfor der ikke var grundlag for at tilsidesætte skatteankestyrelsens afgørelse som ugyldig. Sagsøgte blev herefter frifundet.

 

Dom: Afgift af glødelamper - afgiftsgodtgørelse - dokumentation

SKM2015.231.BR

Vedrører: Forbrugsafgiftsloven § 24, stk. 1

Sagen handlede om, hvorvidt sagsøgeren havde ret til afgiftsgodtgørelse på kr. 844.360,- for glødelampeafgift efter forbrugsafgiftslovens § 24, stk. 1, 2. pkt. Retten fandt, at sagsøgeren ikke havde godtgjort at have købt glødelamper med en indeholdt glødelampeafgift på kr. 844.360,-, idet de fremlagte købsfakturaer var udstedt til et andet selskab end sagsøgeren. Derudover fandt retten, at betingelserne i sagsøgerens bevilling om afgiftsgodtgørelse ved udførsel ikke var opfyldt, idet de fremlagte fakturaer ikke indeholdt en nærmere angivelse af antal og type af glødelamper, lige som glødelampeafgiften ikke var angivet. De angivelser over type og antal af glødelamper, som var foretaget af sagsøgerens daglige leder, kunne ikke anses for tilstrækkelig dokumentation. Endelig fandt retten, at det ikke var dokumenteret, at de i sagen omhandlede glødelamper var afgiftsberigtiget ved erhvervelsen, henset til at glødelamperne blev købt for kr. 39.825,-, til trods for en hævdet afgiftsværdi på kr. 844.360.

Skatteministeriet blev derfor frifundet for sagsøgerens påstand om ret til udbetaling af afgiftsgodtgørelse.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 13-04-2015 - 12-05-2015

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 16-04-2015 dom i C-42/14 Wojskowa Agencja Mieszkaniowa w Warszawie
Fiskale bestemmelser

Skal bestemmelserne i artikel 14, stk. 1, artikel 15, stk. 1, og artikel 24, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem 1 (EUT L 347, s. 1, med senere ændringer; herefter »direktiv 2006/112«) fortolkes således, at der er tale om levering af elektricitet, varme og vand samt affaldsrenovation fra udlejer til lejeren, som er den direkte bruger af disse goder og tjenesteydelser, når disse goder og tjenesteydelser leveres til den pågældende ejendom af tredjemænd, hvis speciale de hører under, og udlejer er part i de pågældende leveringsaftaler og alene opkræver de afholdte udgifter hos lejeren, der er den faktiske bruger af disse goder og tjenesteydelser?

Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Forhøjer de udgifter, som lejeren har afholdt til elektricitet, varme, vandforsyning og affaldsrenovation vedrørende lokalerne, afgiftsgrundlaget (husleje) i den forstand, hvori dette udtryk er anvendt i artikel 73 i direktiv 2006/112, ved udlejning, eller udgør de omhandlede leveringer [af goder] og tjenesteydelser særskilte ydelser i forhold til ydelsen »udlejning af lokaler«?

Tidligere dokument: C-42/14 Wojskowa Agencja Mieszkaniowa w Warszawie - Ny sag
Tidligere dokument: C-42/14 Wojskowa Agencja Mieszkaniowa w Warszawie - Dom

Den 16-04-2015 dom i T-576/11 Schenker Customs Agency mod Kommissionen
Toldunion

Annullation af Kommissionens afgørelse K (2011) 5208 endelig af 27. juli 2011, hvorved det blev fastslået, at der skulle opkræves importafgifter efterfølgende, og at fritagelsen for disse afgifter ikke var berettiget i et særligt tilfælde, der omhandler import af glyphosat, der hidrører fra Taiwan (sag REM 01/2010)

Tidligere dokument: T-576/11 Schenker Customs Agency mod Kommissionen - Dom

Den 21-04-2015 dom i C-114/14 Kommissionen mod Sverige
Fiskale bestemmelser

Det fastslås, at Kongeriget Sverige har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 132, stk. 1, litra a), og artikel 135, stk. 1, litra h), i Rådets direktiv 2006/112/EF 1 af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, idet det ikke har fritaget posttjenester leveret af det offentlige postvæsen, og hertil knyttede leveringer af varer fra merværdiafgift, og idet det ikke har fritaget levering til pålydende værdi af postfrimærker, som kan anvendes til frankering på det nationale område, fra merværdiafgift.

Tidligere dokument: C-114/14 Kommissionen mod Sverige - Ny sag
Tidligere dokument: C-114/14 Kommissionen mod Sverige - Dom

Den 22-04-2015 indstilling i C-126/14 Sveda
Fiskale bestemmelser

Sagen forelægges for Den Europæiske Unions Domstol med henblik på en præjudiciel afgørelse af, om artikel 168 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem kan fortolkes således, at en afgiftspligtig person har ret til at fradrage indgående moms betalt i forbindelse med produktionen eller erhvervelsen af investeringsgoder beregnet til erhvervsformål, såsom de i denne sag omhandlede, som i) direkte er beregnet til offentlighedens gratis anvendelse, men som ii) kan anerkendes som et middel til at tiltrække besøgende til et sted, hvor den afgiftspligtige som et led i udøvelsen af sin økonomiske virksomhed planlægger at levere varer og/eller ydelser.

Tidligere dokument: C-126/14 Sveda - Dom
Tidligere dokument: C-126/14 Sveda - Ny sag
Tidligere dokument: C-126/14 Sveda - Indstilling

Den 23-04-2015 dom i C-16/14 Property Development Company
Fiskale bestemmelser

Udgør byggerenter, som i henhold til artikel 35, stk. 4, i Rådets fjerde direktiv 78/660/EØF af 25. juli 1978 kan medregnes i kostprisen, i det omfang de vedrører fremstillingsperioden, en del af afgiftsgrundlaget for en udtagelse som omhandlet i artikel 5, stk. 6, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977, især af »kostprisen« som omhandlet i sjette direktivs artikel 11, punkt A, stk. 1, litra b), og/eller biomkostningerne som omhandlet i sjette direktivs artikel 11, punkt A, stk. 2?

Tidligere dokument: C-16/14 Property Development Company - Ny sag
Tidligere dokument: C-16/14 Property Development Company - Dom

Den 23-04-2015 dom i C-111/14 GST – Sarviz AG Germania
Fiskale bestemmelser

Skal artikel 193 i direktiv 2006/112/EF 1 fortolkes således, at momsen udelukkende påhviler enten af den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer eller ydelser, eller den person, som varerne eller ydelserne leveres til, hvis den afgiftspligtige levering af varer eller ydelser foretages af en afgiftspligtig, som ikke er etableret i den medlemsstat, hvor momsen skal betales, såfremt den pågældende medlemsstat foreskriver dette, men ikke påhviler begge personer samtidig?

Hvis det antages, at momsen kun påhviler af en af de to personer, nemlig enten af leverandøren/tjenesteyderen eller af erhververen/modtageren, hvis dette er fastsat i den pågældende medlemsstat, skal reglen i direktivets artikel 194 da også følges i de tilfælde, hvor modtageren af tjenesteydelserne fejlagtigt har anvendt ordningen om omvendt betalingspligt, fordi han antog, at tjenesteyderen ikke havde et fast forretningssted i afgiftsmæssig forstand på Republikken Bulgariens område, men tjenesteyderen imidlertid havde etableret et fast forretningssted med henblik på de udførte tjenesteydelser?

Skal princippet om afgiftsneutralitet, som har grundlæggende betydning for etableringen af det fælles merværdiafgiftssystem og dets funktion, fortolkes således, at det tillader en afgiftskontrolpraksis som den i hovedsagen omhandlede, hvorefter momsen, selv om modtageren af tjenesteydelsen har anvendt ordningen om omvendt betalingspligt, på ny også faktureres hos tjenesteyderen, når man tager hensyn til, at modtageren allerede har faktureret momsen for tjenesteydelsen, der ikke er nogen risiko for afgiftsindtægterne, og berigtigelsesbestemmelserne for afgiftsdokumenterne i den nationale lovgivning ikke kan anvendes?

Skal princippet om afgiftsneutralitet fortolkes således, at det ikke tillader, at skattemyndighederne på grundlag af en national bestemmelse nægter leverandøren af en tjenesteydelse, for hvilken modtageren har faktureret momsen i henhold til ZDDS’ artikel 82, stk. 2, tilbagebetaling af den flere gange fakturerede moms, når skattemyndighederne har nægtet modtageren ret til at fradrage den flere gange fakturerede moms med den begrundelse, at det pågældende afgiftsdokument ikke foreligger, men berigtigelsesbestemmelsen i den nationale lovgivning imidlertid ikke længere kan anvendes, fordi der foreligger en endelig afgiftskontrolafgørelse?

Tidligere dokument: C-111/14 GST – Sarviz AG Germania - Ny sag
Tidligere dokument: C-111/14 GST – Sarviz AG Germania - Dom

Den 23-04-2015 dom i C-635/13 ALKA
Toldunion

Præjudiciel – Tribunalul București (Rumænien) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 1549/2006 af 17. oktober 2006 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif – rå frø af grøntsagsgræskar i skal, der skal behandles termisk og mekanisk med henblik på anvendelse som menneskeføde (i form af fødevarer som snack) – fortolkning af Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF- toldkodeks – krav, der skal opfyldes af indehaveren af et varecertifikat EUR.1 for at være omfattet af toldpræferencer efter artikel 98

Tidligere dokument: C-635/13 ALKA - Dom

Den 30-04-2015 dom i C-97/14 SMK
Fiskale bestemmelser

Skal momsdirektivets artikel 55, der var i kraft indtil den 1. januar 2010, fortolkes således, at den kun omhandler de afgiftspligtige modtagere af tjenesteydelser, som ikke har, eller ikke er forpligtet til at have, et momsregistreringsnummer i den medlemsstat, hvor tjenesteydelserne faktisk udføres?

Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende, er det da udelukkende momsdirektivets artikel 52, der finder anvendelse med henblik på at fastlægge leveringsstedet for ydelserne?

Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, skal momsdirektivets artikel 55, der var i kraft indtil den 1. januar 2010, da fortolkes således, at det, når en afgiftspligtig, der modtager tjenesteydelser i henhold til en kontrakt, har, eller ...

Tidligere dokument: C-97/14 SMK - Ny sag
Tidligere dokument: C-97/14 SMK - Dom

 

Nye sager for domstolen

C-11/15 Český rozhlas

Kan public service radio- og tv-virksomhed, der finansieres af obligatoriske lovpligtige afgifter, størrelsen af hvilke fastsættes ved lov, på grundlag af ejerskab til en radiomodtager, besiddelse heraf eller ret til at anvende den af andre retlige grunde, betragtes som »levering af en tjenesteydelse mod vederlag« som omhandlet i artikel 2, stk. 1, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgifts...

C-24/15 Plöckl

Tillader artikel 22, stk. 8, og artikel 28c, punkt A, litra a), første afsnit, og litra d), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 medlemsstaterne at give afslag på en afgiftsfritagelse for en levering inden for Fællesskabet (her: overførsel inden for Fællesskabet), hvis leverandøren ganske vist ikke har truffet alle rimelige foranstaltninger med hensyn til formelle krav i forbindelse med notering af momsregistreringsnummeret, men der ikke er konkrete indicier for en afgiftsunddr...

C-64/15 BP Europa

Skal artikel 10, stk. 4, i direktiv 2008/118/EF fortolkes således, at betingelserne i denne bestemmelse kun er opfyldt, hvis den samlede mængde varer, der bevæges under en afgiftssuspensionsordning, ikke er nået frem til deres bestemmelsessted, eller kan bestemmelsen, henset til artikel 10, stk. 6, i direktiv 2008/118/EF, også anvendes i situationer, hvor kun en del af de punktafgiftspligtige varer, der bevæges under en afgiftssuspensionsordning, ikke er nået frem til bestemmelsesstedet?

<...

C-66/15 Kommissionen mod Grækenland

Den Hellenske Republik har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 56-62 TEUF, idet den har fastsat, at en tjenesteyder, som er etableret i en anden medlemsstat, skal betale fuld registreringsafgift ved indregistrering af et motorkøretøj, der lejes eller leases af personer, som er bosiddende i Den Hellenske Republik, uden at tage hensyn til varigheden af leje- (eller leasing)kontrakten eller til varigheden af den periode, hvori det pågældende køretøj er blevet anvendt på det græsk...


Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

Final report

Evaluation of current arrangements for movements of excise goods released for consumption Executive summary This Study evaluates the current arrangements for movements of excise goods that have been released for consumption (Chapter V of Council Directive 2008/118/EC) and proposes some careful recommendations in order to improve this type of trade. The Study covers intra-EU movements of excisable consignments between traders and distance selling of excise goods to private individuals. Personal purchases by travellers for their own use and transported by the traveller himself, in accordance with Article 32 of the Directive, are excluded from the scope of the study. The Study was prepared on the basis of data collected throughout written questionnaires, on line surveys and interviews with selected Member States administrations, economic operators and consumer organisations. The Study is accompanied by the Executive Summary and an Appendix which provides the details of the feedback received through the comprehensive surveys.

 

Nyt fra Parlamentet

KOMMISSIONENS GENNEMFØRELSESFORORDNING (EU) …/… af XXX om åbning og forvaltning af EU-toldkontingenter for fisk og fiskevarer med oprindelse i Republikken Serbien  

 

Nyt fra og om skat mv. i udlandet

Klik her for at få vist nyhederne

World Trade Organization (WTO)

Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.

Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.

Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Rettelse til toldtariffen - nye opdelinger

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Toldkurser (valutakurser)

Valutakurser (toldkurser) 1. april - 30. april 2015 - 5% udsving (RUB)

Politikker

Guidelines for Tax Governance


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 144 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og momsloven. (Tilpasninger til engrosmodellen m.v. og indførelse af omvendt betalingspligt på gas- og elmarkedet).

Bilag

Bilag 5

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelse af 13/3-15 fra Dansk Energi, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om det er samfundsøkonomiske fornuftigt, at lovforslaget kræver, at der for erhvervskunder skal være identitet mellem afgiftsbeløbet på elhandelsvirksomhedens faktura og det for kunden tilhørende afgiftsbeløb på netselskabets faktura, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om det er mest enkelt for en kunde at blive acontofaktureret ud fra andelstal, andelskvotienter og residualforbrug, som netselskabets faktura er baseret på, eller at blive acontofaktureret ud fra sidste års målte forbrug, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om ministeren vurderer, at det vil have mærkbar negativ betydning for afgiftsprovenuet, hvis der indføres en modifikation til elafgiftslovens § 7, stk. 3, 4. og 5. pkt., så der i perioder mellem måleraflæsninger kan acontofaktureres elafgifter ud fra kundens forventede årsforbrug, som netvirksomheden allerede er ansvarlig for at indberette til datahubben, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om virksomheden BIRN får flere eller færre administrative byrder med den aktuelle udformning af skatteopkrævningen ved engrosmodellen, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om at sikre, at erhvervsvirksomheder ikke bliver forsinket i forhold til at kunne afslutte deres regnskaber endeligt omkring den 8.-10. hverdag i måneden, til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om ministeren er enig i, at konsekvensen af den såkaldte værnsregel er, at elhandelsvirksomhederne skal afvente netvirksomhedernes faktura for en forbrugsperiode, før en momsregistreret erhvervskunde kan faktureres for elafgifter, til skatteministeren

Spm. 11

Spm. om ministeren finder det proportionalt i forhold til de med kravet forbundne administrative byrder og omkostninger, at elhandelsvirksomhederne skal afvente og kontrollere 70 netvirksomheders fakturaer, før elhandelsvirksomhederne kan fakturere deres momsregistrerede erhvervskunder for elafgifter, til skatteministeren

Spm. 12

Spm. om det understøtter en vellykket implementering af engrosmodellen at fastsætte faktureringsregler, der betyder, at elhandelsvirksomhedernes kundehåndtering og fakturering bliver afhængige af den enkelte netvirksomhed på en måde, som står i klar kontrast til formålet med engrosmodellen om enkelhed for kunden og ligestilling for alle elleverandører uanset ejerforhold, til skatteministeren

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 581

MFU spm. om det samlede provenu af afgiften af spildevand for hvert af årene 1997-2014, til skatteministeren  Svar  

Spm. 582

MFU spm. om en oversigt over mængden af udledt totalnitrogen, totalfosfor og organisk materiale, til skatteministeren  Svar  

Spm. 583

MFU spm. om en oversigt for årene 1997-2014 over provenuet fra kommunerne opgjort på de tre udledningstyper, til skatteministeren  Svar  

Spm. 592

Spm. om, hvilket omtrentligt provenutab ville staten skulle finansiere, hvis virksomheder fik mulighed for at beholde differencen mellem salgsmoms og ...   Svar  

Spm. 593

MFU spm. om, hvordan SIFA-Bingo i Aalborg kan drives videre under den nye spillebekendtgørelse, til skatteministeren  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1010

Mener ministeren, at det er rimeligt, at den nye bekendtgørelse om spil reelt gør det umuligt at drive SIFA-Bingo i Aalborg videre?

Spm. S 1026

Finder ministeren det rimeligt, at der endnu ikke er truffet en afgørelse om reklameafgiften?

Spm. S 1027

Finder ministeren det tilfredsstillende, at chokoladekæden Frellsen forventer at lukke flere butikker som direkte konsekvens af unfair konkurrence fra...

Spm. S 1042

Er ministeren enig med forskeren Ferdinand Rauch, der i rapporten »Advertising Expenditure and Consumer Prices« fra Centre for Economic Performance på...

Spm. S 1043

Er ministeren enig med den grafiske branche i, at det oprindeligt beregnede merprovenu som følge af reklameafgiften på 190 mio. kr. er urealistisk høj...

Spm. S 1045

Er ministeren enig med Dansk Elbil Alliances branchechef, Lærke Flader, når hun, den 10. april 2015 udtaler, at hele elbilbranchen risikerer at gå ful...

Spm. S 973

Vil ministeren videreføre el- og brintbilers fritagelse for registrerings, vægt- og ejerafgift efter 2015?

Spm. S 981

Mener ministeren, at det er i orden, at der ved manglende licensbetaling gøres udlæg i folks løn, selv om der er flere sager, hvor det har vist sig, a...

Spm. S 982

Mener ministeren, at det er rimeligt, at borgere gøres til kastebolde mellem DR og SKAT i sager, hvor de har gjort indsigelser imod en afgørelse om li...

Spm. S 987

Mener ministeren, at borgeres retssikkerhed er tilstrækkelig sikret, når SKAT f.eks. i sager om opkrævning af licens, hvor der er gjort indsigelse imo...