MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2015, uge 14

Kære læser !

Denne uges MomsMail bærer tydeligt præg af, at den forløbne uge har været en kort uge, som mange har brugt til at holde lidt ferie: Der er forholdsvist få nyheder.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Domme
Erhvervelsesmoms - tysk bil - vederlaget for varen

Nyt fra domstol.dk

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte kendelser

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteverket, Sverige
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
foreignHogstadomstolen, Sverige
Skatteetaten, Norge
World Trade Organization (WTO)

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150330' AND [SkatteraadChanged] <= '20150405') OR ([LSRChanged] >= '20150330' AND [LSRChanged] <= '20150405') OR ([ByretChanged] >= '20150330' AND [ByretChanged] <= '20150405') OR ([LandsretChanged] >= '20150330' AND [LandsretChanged] <= '20150405') OR ([HojesteretChanged] >= '20150330' AND [HojesteretChanged] <= '20150405')) ORDER BY AppelId DESC

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Dom: Erhvervelsesmoms - tysk bil - vederlaget for varen

SKM2015.227.BR

Vedrører: Momslovens § 31

Sagen drejede sig om, hvilket vederlag sagsøgeren havde betalt for en Audi i Tyskland. Vederlagets størrelse var afgørende for beregningen af erhvervelsesmomsen for køretøjet i forbindelse med sagsøgerens erhvervelse af køretøjet i Tyskland, jf. momslovens § 31.

SKAT havde lagt til grund, at det faktiske vederlag for køretøjet var EUR 51.500, og SKAT havde på denne baggrund afkrævet yderligere kr. 58.780,- i erhvervelsesmoms hos sagsøgeren i forbindelse med hans erhvervelse og indførsel af køretøjet i Danmark fra Tyskland. Dette støttede SKAT bl.a. på en skriftlig erklæring fra sælgeren af køretøjet i Tyskland.

Byretten lagde til grund, at det pågældende køretøj ifølge faktura af 24. oktober 2006 var blevet solgt til et tysk selskab til en pris af EUR 57.626,82 inklusive tysk moms, hvori var indeholdt en storkunderabat på 12 %, og at listeprisen for køretøjet var EUR 65.485,02 inklusive tysk moms. Retten lagde endvidere til grund, at køretøjet skulle leveres til den i sagen omtalte tyske sælger af køretøjet, som havde videresolgt køretøjet til sagsøgeren.

Den tyske sælger af køretøjet havde i en skriftlig erklæring til de tyske afgiftsmyndigheder oplyst, at køretøjet var blevet solgt til sagsøgeren til en pris af EUR 51.500, dvs. EUR 13.985,02 under listeprisen og EUR 6.126,82 under den købspris, som det tyske selskab havde betalt.

I en tilståelsessag ved Byretten var sagsøgeren blevet dømt for at have afgivet urigtige eller vildledende oplysninger om købsprisen for køretøjet, idet han under sagen tilstod, at den faktiske købspris var EUR 35.000, og ikke EUR 20.000, som erklæret i forbindelse med afgiftsberigtigelsen.

Retten lagde endvidere til grund, at sagsøgeren var bekendt med reglerne om parallelimport af biler, herunder at det var købsprisen, der dannede grundlag for afgiftsberigtigelsen, og at dokumentation for købsprisen således var vigtig, men at sagsøgeren på trods af dette ikke havde sikret sig dokumentation for den faktiske købspris.

På denne baggrund fandt retten det for godtgjort, at købsprisen for køretøjet skulle fastsættes til EUR 51.500, som angivet i den tyske sælgerens skriftlige erklæring til de tyske afgiftsmyndigheder.

Skatteministeriet blev herefter frifundet.

 

Nye straffesager

SKM2015.230.ØLR Straffesag - skattesvig - sort løn - socialt bedrageri

Vedrører: Skattekontrolloven § 16. Straffeloven § 289a

T var tiltalt for med forsæt til at unddrage skat indenfor fristen at have undladt at meddele SKAT, at skatteansættelserne for 2006-2008 var for lave med ikke under 300.000 kr., hvorved han havde unddraget for 193.296 kr. i skat i alt. T var tillige tiltalt for socialt bedrageri ved i perioden 1. januar 2006 til 31. marts 2009 forsætligt i samarbejde med sine arbejdsgivere at have afgivet urigtige oplysninger overfor kommunen om sin arbejdsevne og antal arbejdstimer til brug for afgørelser om betaling af løntilskud, idet han fortav at han kunne og reelt arbejdede fuld tid, hvilket formåede kommunen til at udbetale i alt 397.769 kr. til hans arbejdsgiver. T var i fleksjob. Arbejdsgiveren førte en særlig "bog" over overarbejdstimer og "sort løn" blev udbetalt i naturalier.

T forklarede at han var i fleksjob på grund af dårlig ryg og at han ikke arbejdede længere end de aftalte 22 timer om ugen. Han huskede ikke hvordan timesedlerne var udfyldt. Der var ingen aftale om, at man kunne få trukket sine private køb i stedet for løn. Man skulle betale senere og han havde ikke anden mulighed end at betale kontant.

Byretten fandt T skyldig i skattesvig og socialt bedrageri. Den lagde til grund at T i indkomstårene 2006-2008 har modtaget værdier for ikke under 300.000 kr., der blev modregnet i T's løntilgodehavende for merarbejde og ferietillæg, uden at der blev berigtiget A-skat. T idømtes en fængselsstraf på 4 måneders betinget fængsel og en bøde på 250.000 kr. Der blev herved lagt vægt på hans gode personlige forhold og at han ikke tidligere var straffet.

T ankede byretsdommen vedrørende socialt bedrageri.

Landsretten stadfæstede byretsdommen, men forhøjede frihedsstraffen til 8 måneders betinget fængsel og bøden til 260.000 kr. Den lagde herved vægt på karakteren og omfanget af det sociale bedrageri.

SKM2015.229.ØLR Straffesag - momssvig - stråmand - direktør - momskarussel

Vedrører: Straffeloven § 289. Momsloven § 81

T var tiltalt for som direktør i et selskab for perioden 1. april 2011 - 31. september 2011 at have undladt at angive størrelsen af selskabets udgående og indgående moms, for perioden 1. oktober 2011 - 31. december 2011 at have afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med selskabets momsangivelser og for perioden 1. januar 2012 - 31. marts 2012 at have undladt at angive størrelsen af selskabets udgående og indgående moms. Han havde derved unddraget for 5.433.065 kr. i moms i alt. Selskabet handlede med elektronisk udstyr.

T påstod frifindelse.

Byretten frifandt T. Selvom T blev registreret som direktør, var det ikke ham der stod for driften, som hovedsagelig blev varetaget af en anden. T havde således intet at gøre med selskabets handler, og det var heller ikke ham, der havde foretaget momsangivelserne.

Landsretten fandt T skyldig i momssvig. T kunne ikke have været helt uvidende om det passerede, men havde accepteret risikoen for, at selskabet blev drevet med ham som direktør uden at reglerne om afregning af moms blev fulgt. Selskabet var blevet oprettet med T som direktør, T var i banken og fik en bankkonto han kunne disponere over og selskabet fik hjemmeadresse hos ham. T holdt sig ikke helt ude af selskabet, men stillede spørgsmål og fik forelagt enkelte udenlandske fakturaer, ligesom T talte med et par leverandører. T idømtes fængsel i 1 år og 6 måneder, men blev gjort betinget under henvisning til T's beskedne rolle i selskabet og til, at T ikke aktivt har medvirket i gerningsindholdet. T blev tillige idømt en tillægsbøde på 5.425.000 kr. samt at skulle betale erstatning til SKAT på 5.433.065 kr.

SKM2015.228.ØLR Straffesag - skattesvig - lønindkomst - ansat på ambassade

Vedrører: Skattekontrolloven § 16

T var tiltalt for skattesvig for 2009 og 2010, hvor han havde undladt at oplyse, at indkomsten var ansat for lavt, idet honorarindtægter fra ambassadeansættelse ikke var medtaget. Han havde derved unddraget for 374.284 kr. i skat i alt.

T nægtede sig skyldig. T forklarede, at han havde dobbelt statsborgerskab. Ambassaden trak ikke skat. Ansatte på ambassaden skulle selv kontakte kommunen, som sørgede for, at de som B-skatteyder fik girokort til at indbetale skatten. Han havde ikke hvert år fra 1991-2009 modtaget girokort til indbetaling af B-skat. Han har betalt nogle af de girokort han modtog men ikke i alle årene. Fra 2005 til 2009 hørte han ikke fra SKAT. Han havde været ude for en dyb personlig krise og led af en svær depression. I en periode fik han ikke åbnet breve eller kontaktet SKAT og var ikke i stand til at lave sine selvangivelser. SKAT har hele tiden vidst, at han var ansat på ambassaden og kendte hans indtægt. Han har på intet tidspunkt forsøgt at unddrage SKAT penge. Han gik ud fra, at når han ikke havde indsendt sin selvangivelse, så fastsatte de hans indtægt baseret på det den var de tidligere år.

Byretten frifandt T med dissens. Rettens flertal var ikke sikre på at T's manglende indgivelser for netop disse år, var udtryk for, at T forsætligt ønskede at unddrage skat. Han kunne meget vel have undladt at selvangive sin indtægt i tillid til, at han ville blive skønsmæssigt ansat korrekt, som i forudgående år.

Landsretten fandt T skyldig i forsætlig skattesvig. T idømtes en ubetinget fængselsstraf på 60 dage samt en tillægsbøde på 350.000 kr. Retten lagde til grund, at T var skattepligtig til Danmark af honorarindtægterne, da han har været hjemmehørende i Danmark i hele perioden, var ansat på x ambassade i Danmark og er dansk statsborger. T havde ikke reageret på de fremsendte årsopgørelser for 2009 og 2010, selvom han udtrykkeligt i de fremsendte opgørelser var gjort opmærksom på sin pligt hertil. T havde i en længere periode forud for de omhandlede indkomstår været i kontakt med SKAT omkring sine skatteforhold. Det kunne ikke ændre herved, at han heller ikke i de forudgående år havde indberettet sine indtægter fra ambassaden til SKAT.


Indholdsfortegnelse 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 11/0299818
Grænsehandelskoncept
SKAT har truffet afgørelse om at opkræve klageren 3.133.377 kr. mere i moms end angivet i perioden 1. januar 2008 til 30. juni 2010 for salg af campingvogne, der af klageren blev transporteret til en samarbejdspartner i Tyskland for dér at blive afhentet af private kunder, jf. momslovens § 4, stk. 1, og § 14, nr. 2. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, således at den foretagne forhøjelse af klagerens momstilsvar nedsættes til 0 kr.
Afsagt: 27-01-2015

Journalnr: 12/0190679
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-01-2015

Journalnr: 13/0027812
Regulering af registreringsafgift
SKAT har ikke imødekommet selskabets anmodning om regulering af registreringsafgift vedrørende 11 køretøjer med i alt 164.360 kr. på baggrund af overgangsbestemmelsen i lov nr. 411 af 11. maj 2012, § 2, stk. 3, om mulighed for afgiftsberigtigelse på baggrund af mindstebeskatningsprisen. Landsskatteretten træffer afgørelse i overensstemmelse med stemmeflertallet, hvorfor SKATs afgørelse ændres, således, at anmodningen om regulering af registreringsafgift vedrørende 9 af de 11 køretøjer imødekommes. Der er tale om køretøj nr. 1 og 3-10. Der er ikke herved taget stilling til den talmæssige opgørelse.
Afsagt: 13-02-2015

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 06-04-2015 - 05-05-2015

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 16-04-2015 dom i C-42/14 Wojskowa Agencja Mieszkaniowa w Warszawie
Fiskale bestemmelser

Skal bestemmelserne i artikel 14, stk. 1, artikel 15, stk. 1, og artikel 24, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem 1 (EUT L 347, s. 1, med senere ændringer; herefter »direktiv 2006/112«) fortolkes således, at der er tale om levering af elektricitet, varme og vand samt affaldsrenovation fra udlejer til lejeren, som er den direkte bruger af disse goder og tjenesteydelser, når disse goder og tjenesteydelser leveres til den pågældende ejendom af tredjemænd, hvis speciale de hører under, og udlejer er part i de pågældende leveringsaftaler og alene opkræver de afholdte udgifter hos lejeren, der er den faktiske bruger af disse goder og tjenesteydelser?

Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Forhøjer de udgifter, som lejeren har afholdt til elektricitet, varme, vandforsyning og affaldsrenovation vedrørende lokalerne, afgiftsgrundlaget (husleje) i den forstand, hvori dette udtryk er anvendt i artikel 73 i direktiv 2006/112, ved udlejning, eller udgør de omhandlede leveringer [af goder] og tjenesteydelser særskilte ydelser i forhold til ydelsen »udlejning af lokaler«?

Tidligere dokument: C-42/14 Wojskowa Agencja Mieszkaniowa w Warszawie - Ny sag
Tidligere dokument: C-42/14 Wojskowa Agencja Mieszkaniowa w Warszawie - Dom

Den 16-04-2015 dom i T-576/11 Schenker Customs Agency mod Kommissionen
Toldunion

Annullation af Kommissionens afgørelse K (2011) 5208 endelig af 27. juli 2011, hvorved det blev fastslået, at der skulle opkræves importafgifter efterfølgende, og at fritagelsen for disse afgifter ikke var berettiget i et særligt tilfælde, der omhandler import af glyphosat, der hidrører fra Taiwan (sag REM 01/2010)

Tidligere dokument: T-576/11 Schenker Customs Agency mod Kommissionen - Dom

Den 21-04-2015 dom i C-114/14 Kommissionen mod Sverige
Fiskale bestemmelser

Det fastslås, at Kongeriget Sverige har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 132, stk. 1, litra a), og artikel 135, stk. 1, litra h), i Rådets direktiv 2006/112/EF 1 af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, idet det ikke har fritaget posttjenester leveret af det offentlige postvæsen, og hertil knyttede leveringer af varer fra merværdiafgift, og idet det ikke har fritaget levering til pålydende værdi af postfrimærker, som kan anvendes til frankering på det nationale område, fra merværdiafgift.

Tidligere dokument: C-114/14 Kommissionen mod Sverige - Ny sag
Tidligere dokument: C-114/14 Kommissionen mod Sverige - Dom

Den 22-04-2015 indstilling i C-126/14 Sveda
Fiskale bestemmelser

Sagen forelægges for Den Europæiske Unions Domstol med henblik på en præjudiciel afgørelse af, om artikel 168 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem kan fortolkes således, at en afgiftspligtig person har ret til at fradrage indgående moms betalt i forbindelse med produktionen eller erhvervelsen af investeringsgoder beregnet til erhvervsformål, såsom de i denne sag omhandlede, som i) direkte er beregnet til offentlighedens gratis anvendelse, men som ii) kan anerkendes som et middel til at tiltrække besøgende til et sted, hvor den afgiftspligtige som et led i udøvelsen af sin økonomiske virksomhed planlægger at levere varer og/eller ydelser.

Tidligere dokument: C-126/14 Sveda - Dom
Tidligere dokument: C-126/14 Sveda - Ny sag
Tidligere dokument: C-126/14 Sveda - Indstilling

Den 23-04-2015 dom i C-16/14 Property Development Company
Fiskale bestemmelser

Udgør byggerenter, som i henhold til artikel 35, stk. 4, i Rådets fjerde direktiv 78/660/EØF af 25. juli 1978 kan medregnes i kostprisen, i det omfang de vedrører fremstillingsperioden, en del af afgiftsgrundlaget for en udtagelse som omhandlet i artikel 5, stk. 6, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977, især af »kostprisen« som omhandlet i sjette direktivs artikel 11, punkt A, stk. 1, litra b), og/eller biomkostningerne som omhandlet i sjette direktivs artikel 11, punkt A, stk. 2?

Tidligere dokument: C-16/14 Property Development Company - Ny sag
Tidligere dokument: C-16/14 Property Development Company - Dom

Den 23-04-2015 dom i C-111/14 GST – Sarviz AG Germania
Fiskale bestemmelser

Skal artikel 193 i direktiv 2006/112/EF 1 fortolkes således, at momsen udelukkende påhviler enten af den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer eller ydelser, eller den person, som varerne eller ydelserne leveres til, hvis den afgiftspligtige levering af varer eller ydelser foretages af en afgiftspligtig, som ikke er etableret i den medlemsstat, hvor momsen skal betales, såfremt den pågældende medlemsstat foreskriver dette, men ikke påhviler begge personer samtidig?

Hvis det antages, at momsen kun påhviler af en af de to personer, nemlig enten af leverandøren/tjenesteyderen eller af erhververen/modtageren, hvis dette er fastsat i den pågældende medlemsstat, skal reglen i direktivets artikel 194 da også følges i de tilfælde, hvor modtageren af tjenesteydelserne fejlagtigt har anvendt ordningen om omvendt betalingspligt, fordi han antog, at tjenesteyderen ikke havde et fast forretningssted i afgiftsmæssig forstand på Republikken Bulgariens område, men tjenesteyderen imidlertid havde etableret et fast forretningssted med henblik på de udførte tjenesteydelser?

Skal princippet om afgiftsneutralitet, som har grundlæggende betydning for etableringen af det fælles merværdiafgiftssystem og dets funktion, fortolkes således, at det tillader en afgiftskontrolpraksis som den i hovedsagen omhandlede, hvorefter momsen, selv om modtageren af tjenesteydelsen har anvendt ordningen om omvendt betalingspligt, på ny også faktureres hos tjenesteyderen, når man tager hensyn til, at modtageren allerede har faktureret momsen for tjenesteydelsen, der ikke er nogen risiko for afgiftsindtægterne, og berigtigelsesbestemmelserne for afgiftsdokumenterne i den nationale lovgivning ikke kan anvendes?

Skal princippet om afgiftsneutralitet fortolkes således, at det ikke tillader, at skattemyndighederne på grundlag af en national bestemmelse nægter leverandøren af en tjenesteydelse, for hvilken modtageren har faktureret momsen i henhold til ZDDS’ artikel 82, stk. 2, tilbagebetaling af den flere gange fakturerede moms, når skattemyndighederne har nægtet modtageren ret til at fradrage den flere gange fakturerede moms med den begrundelse, at det pågældende afgiftsdokument ikke foreligger, men berigtigelsesbestemmelsen i den nationale lovgivning imidlertid ikke længere kan anvendes, fordi der foreligger en endelig afgiftskontrolafgørelse?

Tidligere dokument: C-111/14 GST – Sarviz AG Germania - Ny sag
Tidligere dokument: C-111/14 GST – Sarviz AG Germania - Dom

Den 23-04-2015 dom i C-635/13 ALKA
Toldunion

Præjudiciel – Tribunalul București (Rumænien) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 1549/2006 af 17. oktober 2006 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif – rå frø af grøntsagsgræskar i skal, der skal behandles termisk og mekanisk med henblik på anvendelse som menneskeføde (i form af fødevarer som snack) – fortolkning af Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF- toldkodeks – krav, der skal opfyldes af indehaveren af et varecertifikat EUR.1 for at være omfattet af toldpræferencer efter artikel 98

Tidligere dokument: C-635/13 ALKA - Dom

Den 30-04-2015 dom i C-97/14 SMK
Fiskale bestemmelser

Skal momsdirektivets artikel 55, der var i kraft indtil den 1. januar 2010, fortolkes således, at den kun omhandler de afgiftspligtige modtagere af tjenesteydelser, som ikke har, eller ikke er forpligtet til at have, et momsregistreringsnummer i den medlemsstat, hvor tjenesteydelserne faktisk udføres?

Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende, er det da udelukkende momsdirektivets artikel 52, der finder anvendelse med henblik på at fastlægge leveringsstedet for ydelserne?

Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, skal momsdirektivets artikel 55, der var i kraft indtil den 1. januar 2010, da fortolkes således, at det, når en afgiftspligtig, der modtager tjenesteydelser i henhold til en kontrakt, har, eller ...

Tidligere dokument: C-97/14 SMK - Ny sag
Tidligere dokument: C-97/14 SMK - Dom

 

Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

Customs: Cooperation between the EU and Georgia, the Republic of Moldova and Ukraine

 

Nyt fra og om skat mv. i udlandet

Klik her for at få vist nyhederne

World Trade Organization (WTO)

Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.

Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.

Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Rettelse til toldtariffen - antdumpingtold


Indholdsfortegnelse 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om afgift af svovl