MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2015, uge 03

Kære læser !

En uge med blandede nyheder, hvor byrettens dom om omvendt betalingspligt for byggeydelser er værd at fremhæve. Retten giver virksomheden medhold i, at den den ikke er rette aftager af ydelserne og dermed heller ikke hæfter for momsen.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Bestil bogen: Skat, moms og personalegoder 2015
Moms af advokatudgifter i ekspropriationssager
Nyt om moms i 2015
Tax Alert January 2015

Bindende svar
OPP-projekt - parkeringshus og parkeringsplads
Ansat filialdirektør og fast driftssted for udenlandsk selskab
Deltagelse i kliniske forsøg er en momspligtig transaktion
Tilrådighedsstillelse af akutlægebil for momsfritaget

Domme
Registreringsafgift - afgiftsmæssig identitet - angivelsesfrist - berettigede forventninger
Rette indkomstmodtager - indsætninger på bankkonto - manglende bogføring
Moms - omvendt betalingspligt - rette leverandør af ydelser

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte kendelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 4
2 nye sager

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nye satser

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150112' AND [SkatteraadChanged] <= '20150118') OR ([LSRChanged] >= '20150112' AND [LSRChanged] <= '20150118') OR ([ByretChanged] >= '20150112' AND [ByretChanged] <= '20150118') OR ([LandsretChanged] >= '20150112' AND [LandsretChanged] <= '20150118') OR ([HojesteretChanged] >= '20150112' AND [HojesteretChanged] <= '20150118')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

BDO

Bestil bogen: Skat, moms og personalegoder 2015

SKAT har offentliggjort alle de nye beløbsgrænser og satser. Vi har derfor opdateret vores lille opslagsværk med skattesatser, beløbsgrænser og en omtale af de skatte- og momsregler, der gælder for personalegoder.

BDO

Moms af advokatudgifter i ekspropriationssager

Landskatteretten har i en ny afgørelse fastslået, at der ikke kunne opnås fradrag for moms af advokatudgifter i forbindelse med ekspropriation af en ejendom, da udgiften knyttede sig til en momsfritagen transaktion.

Dansk Revision

Nyt om moms i 2015

I det følgende omtaler vi ændringer på momsområdet i 2015.

RSM plus

Tax Alert January 2015

Tax Alert er et nyhedsbrev fra RSM plus' internationale samarbejdspartner, som følger op på de væsentligste ændringer i skatteforholdene i Europa. 

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: OPP-projekt - parkeringshus og parkeringsplads

SKM2015.48.SR

Vedrører: Afskrivningsloven § 1 og § 14, stk. 1. Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a. Momsloven § 3, § 4, stk. 1, § 37, stk. 1, § 38, stk. 1 og 2, § 39, stk. 1 og 5, § 43 samt § 44

Skatterådet kunne bekræfte, at en OPP-leverandør i skattemæssig henseende kan anses for ejer af et P-hus, der skal opføres i tilknytning til en offentlig virksomhed.

OPP-leverandøren var ifølge den indgåede kontrakt tillige forpligtet til at opføre en helikopterlandingsplads på taget af huset. Helikopterlandingspladsen skulle opføres som en særskilt entreprise, der skulle afregnes, når arbejdet blev afleveret.

Det nye P-hus skulle udgøre én ejerlejlighed, der blev ejet af OPP-leverandøren, mens helikopterlandingspladsen med tilknyttede faciliteter skulle udgøre én ejerlejlighed, der blev ejet af den offentlige myndighed A. Byggegrunden ville blive overdraget vederlagsfrit til ejerlejlighedsforeningen, når denne blev stiftet. I OPP-kontraktens 15-årige løbetid skulle leverandøren drive parkeringshuset samt drive virksomhed med overfladeparkering på det areal, der ligger op til P-huset. Arealet ejes af den offentlige myndighed, og OPP-leverandøren betaler en kvartalsmæssig ydelse (enhedsbetaling), for at kunne råde over arealet. Ydelsernes størrelse er delvis bestemt af størrelsen af indtægten ved at drive parkeringsvirksomhed.

OPP-kontrakten indeholdt en klausul om såvel ret som pligt for den offentlige myndighed A til at købe P-huset til en pris, der - ifølge spørgeren - ville svare til den forventede markedspris og udgøre 82 % af bygge- og anlægssummen.

Skatterådet bekræftede endvidere, at enhedsbetalingen (lejebetaling for det grundareal, hvorpå der skulle drives parkeringsplads kunne fradrages som en driftsomkostning.

Endelig bekræftede Skatterådet, at OPP-leverandøren havde fuldt momsfradrag for udgifter til opførelse og drift af P-huset, men kun delvist momsfradrag for udgifter til etablering og drift af det parkeringstekniske udstyr.

 

Bindende svar: Ansat filialdirektør og fast driftssted for udenlandsk selskab

SKM2015.41.SR

Vedrører: Selskabsskatteloven § 2, stk. 1, litra a. Momsloven § 4 og § 16

A driver virksomhed med x-ydelser og løsninger. Virksomheden er stiftet i X-Land. Koncernen har etableret B-selskab i Y land til håndtering af aktiviteterne inden for et nærmere geografisk område. Som led i koncernens udvidelse af aktiviteter er C-filial blevet oprettet med henblik på at formidle kontakt til danske kunder. C-filial er således den danske filial til B-selskab. Skatterådet kan ikke bekræfte, at C-filial, filial af B-selskab, Y-land, ved udførelsen af de beskrevne aktiviteter ikke er begrænset skattepligtig efter reglerne i selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a. Derimod kan Skatterådet bekræfte, at C-filial, ikke har et fast forretningssted i Danmark efter reglerne i momsforordningens artikel 11, stk. 2.

 

Bindende svar: Deltagelse i kliniske forsøg er en momspligtig transaktion

SKM2015.39.SR

Vedrører: Momsloven § 4 og § 13, stk. 1, nr. 1

Skatterådet bekræfter, at Spørgers deltagelse i kliniske forsøg er at anse for afgiftspligtige transaktioner, samt at Spørgers ydelser ikke er momsfritagne i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 1. Det har i denne forbindelse ingen betydning, hvem der tager initiativ til forsøgene.

Rådet afviser at svare på nogle af de stillede spørgsmål, idet de ikke kan besvares med den fornødne sikkerhed.

 

Bindende svar: Tilrådighedsstillelse af akutlægebil for momsfritaget

SKM2015.34.SR

Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 15

Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørgers tilrådighedsstillelse af akutlægebil med fører under de nærmere anførte omstændighederne er omfattet af momspligten. Under hensyn til det aftalte mellem parterne må ydelsen i stedet anses for momsfritaget personbefordring.

Rådet kan heller ikke bekræfte, at såfremt ydelsen faktureres i 3 selvstændige dele, så bliver disse hver især momspligtige.

 

Dom: Registreringsafgift - afgiftsmæssig identitet - angivelsesfrist - berettigede forventninger

SKM2015.45.BR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3 (dagældende) samt § 7a, stk. 1, 2 og 5. Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1

Sagen angik spørgsmålet, om sagsøgerens motorcykel var blevet ændret i en sådan grad, at den havde mistet sin afgiftsmæssige identitet.

Der var i sagen enighed om, at motorcyklens motor og gearkasse blev udskiftet i 2010, og at der i denne forbindelse blev fjernet et af tre beslag fra motorcyklens stel. Motorudskiftningen medførte ikke en effektforøgelse på over 20 %. Der var endvidere enighed om, at sagsøgeren i hvert fald havde foretaget ændringer af motorcyklens baghjul, bagskærm, sæde, udstødningsrør, fodhvilerkit, forgaffel og bremsere. Retten fandt, at ændringerne, herunder særligt af motorcyklens stel og motor, medførte, at motorcyklen ikke havde bevaret sin afgiftsmæssige identitet, og sagsøgeren som følge heraf med rette var opkrævet ny registreringsafgift, idet der hverken var tale om reparationer eller genopbygning af motorcyklen.

Retten fandt endvidere opkrævningen var foretaget rettidigt i medfør af den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Endelig fastslog retten, at sagsøgeren ikke havde haft nogen berettiget forventning om, ikke at blive opkrævet ny registreringsafgift.

 

Dom: Rette indkomstmodtager - indsætninger på bankkonto - manglende bogføring

SKM2015.37.BR

Vedrører: Skattekontrolloven § 1 og § 3. Momsloven § 3 og § 4. Skatteforvaltningsloven § 31 og § 32

I indkomståret 2007 blev der indsat kr. 490.323 på en bankkonto tilhørende sagsøgeren. Indsætningerne stammede fra en række byggeentrepriser, men var ikke selvangivet af sagsøgeren. Der var endvidere ikke udarbejdet regnskab for selskabet. På denne baggrund forhøjede skattemyndighederne skønsmæssigt sagsøgerens skattepligtige indkomst og momstilsvar med henholdsvis kr. 490.323 og kr. 123.495.

Sagsøgeren gjorde gældende, at selskabet ikke var rette indkomstmodtager af beløbene, da selskabet alene havde udlånt bankkonto og CVR-nummer til to bekendte, der havde udført entreprisearbejderne, fordi de pågældende ikke selv havde mulighed for at oprette bankkonto og CVR-nummer.

Retten fandt, at sagsøgeren ikke havde løftet bevisbyrden for, at denne ikke var rette indkomstmodtager af beløbene indsat på kontoen, bl.a. henset til, at sagsøgeren som den eneste kunne disponere over kontoen. Derudover fandt retten det ikke dokumenteret, at selskabet havde afholdt yderligere fradragsberettigede udgifter end, hvad skattemyndighederne allerede havde indrømmet.

Henset til, at sagsøgeren hverken havde bogført eller angivet momsbeløb vedrørende entreprisesummerne, fandt retten endvidere, at sagsøgeren havde handlet i hvert fald groft uagtsomt, hvorfor ansættelsesfristen i skatteforvaltningslovens § 31 havde været suspenderet, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. At SKAT ikke i sin afgørelse havde henvist til bestemmelsen, fandt retten ikke kunne føre til afgørelsens ugyldighed, da de faktiske omstændigheder, som gav anledning til suspensionen af fristen, var nævnt i afgørelsen, og da retten fandt, at afgørelsen materielt var korrekt.

 

Dom: Moms - omvendt betalingspligt - rette leverandør af ydelser

SKM2015.33.BR

Vedrører: Momsloven § 46, stk. 1, nr. 3

Sagsøgeren, et ejendomsselskab, havde fået leveret momspligtige entreprenørydelser i forbindelse med renoveringen af en ejendom. Sagen drejede sig om, hvorvidt selskabet hæftede for betaling af momsen af de leverede ydelser efter reglerne om omvendt betalingspligt, jf. momslovens § 46, stk. 1, nr. 3, jf. både § 16, stk. 1, og § 18. Efter disse regler hæfter aftageren af en tjenesteydelse for momsen af ydelsen, såfremt ydelsen har leveringssted her i landet og leveres af en afgiftspligtig person etableret i udlandet.

Spørgsmålet var, om entreprenørydelserne til sagsøgeren måtte anses for leveret af nogle danske entreprenørselskaber eller af et litauisk selskab.

Sagsøgeren påstod, at ydelserne var leveret af de danske entreprenørselskaber, som sagsøgeren havde indgået en hovedentrepriseaftale med om renoveringen af ejendommen, og at det litauiske selskab alene havde fungeret som underentreprenør til de danske selskaber.

Retten foretog en konkret bevismæssig vurdering af, om de danske entreprenørselskaber alene havde fungeret som uselvstændige mellemled mellem sagsøgeren og det litauiske selskab, og dermed om ydelserne i momsmæssig henseende måtte anses for leveret direkte fra det litauiske selskab til sagsøgeren med den følge, at sagsøgeren hæftede for momsen af ydelserne efter reglerne om omvendt betalingspligt.

Retten fandt efter en samlet vurdering ikke grundlag for at fastslå, at de danske selskaber alene havde fungeret som uselvstændige mellemled. Sagsøgeren fik derfor medhold i sin påstand om, at det ikke hæftede for momsen af ydelserne efter reglerne om omvendt betalingspligt.

 

Nye straffesager

SKM2015.35.VLR Straffesag - skattesvig - udeholdte indtægter - skyldnersvig

Vedrører: Straffeloven § 189 og § 283. Skattekontrolloven § 16.

T var tiltalt for i årene 2005, 2006 og 2007, ikke inden 4 uger efter modtagelse af årsopgørelse, at have reageret på en for lav skatteansættelse idet værdi af fri bil, fri bolig og honorarindkomst (Finders Fee) ikke var medtaget, hvorved der i alt var unddraget 1.570.512 kr. i skat.

T var endvidere tiltalt for skyldnersvig, idet han lod honorar (Finders Fee), der tilkom ham, indsætte på en bankkonto der tilhørte et selskab, men som han var den eneste, der kunne disponere over, hvorved han ved forstikkelse unddrog pengene fra at kunne tjene sine fordringshavere eller nogen enkelt af disse til fyldestgørelse.

Byretten fandt T skyldig i den rejste tiltale. T havde erkendt, at have haft fri bil til rådighed og T havde ikke sandsynliggjort at der var betalt for benyttelsen. Vedrørende fri bolig fandt retten, at T, der efter skilsmisse blev boende i boligen ikke havde betalt for benyttelsen og med forsæt til skatteunddragelse undlod at meddele skattemyndighederne oplysning herom.

Vedrørende honoraret fandt 2 dommere at indkomsten tilkom T alene.

Byretten fandt, at straffelovens § 289 efter praksis, forudsætter afgiftsunddragelser på 500.000 kr. eller mere. Det afgørende måtte være, om der for de enkelte indkomstår forelå afgiftsunddragelser over denne grænse.

Byretten fastsatte tillægsstraffen til fængsel i 2 år og en tillægsbøde på 1.500.000 kr.

Ved Landsretten påstod anklagemyndigheden frifindelse for den del af forholdene, der vedrørte fri bolig. Herefter var skatteunddragelsen på 1.210.512 kr.

Landsretten tiltrådte, at T forsætligt undlod at give underretning om, at hans indkomst var højere end SKATs ansættelser.

Landsretten fandt, at efter forholdenes karakter og unddragelsernes omfang, at forholdene samlet henførtes under straffelovens § 289.

Byretten dom blev stadfæstet med en ændring, at tillægsbøden blev nedsat til 1.200.000 kr.


Indholdsfortegnelse 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 12/0208403
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at virksomheden, ikke har fået imødekommet sin anmodning om genoptagelse og ændring af momstilsvaret for perioden 28. februar 2007 - 30. juni 2008. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-10-2014

Journalnr: 12/0210786
Moms af bespisning
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning fra organisationen, vedrørende tilbagebetaling af indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning af forretningsforbindelser og ansatte i forbindelse med mødebespisning, idet dokumentationskravet ikke er anset for opfyldt, jf. styresignalerne SKM2010.622.SKAT og SKM2011.829.SKAT. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, idet organisationens principale påstand om, at organisationen er berettiget til yderligere tilbagebetaling af indgående afgift imødekommes.
Afsagt: 23-10-2014

Journalnr: 12/0210914
Moms af bespisning
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning fra foreningen, vedrørende tilbagebetaling af indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning af forretningsforbindelser og ansatte, for perioden i forbindelse med mødebespisning, idet dokumentationskravet ikke er anset for opfyldt, jf. styresignalerne SKM2010.622.SKAT og SKM2011.829.SKAT. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, idet foreningens principale påstand om, at foreningen er berettiget til tilbagebetaling af indgående afgift imødekommes.
Afsagt: 23-10-2014

Journalnr: 12/0210930
Moms af bespisning
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning fra foreningen, vedrørende tilbagebetaling af indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning af forretningsforbindelser og ansatte i forbindelse med mødebespisning, idet dokumentationskravet ikke er anset for opfyldt, jf. styresignalerne SKM2010.622.SKAT og SKM2011.829.SKAT. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, idet foreningens principale påstand om, at foreningen er berettiget til tilbagebetaling af indgående afgift imødekommes.
Afsagt: 23-10-2014

Journalnr: 12/0205209
Moms af bespisning
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning fra [Forening1], herefter benævnt foreningen, vedrørende tilbagebetaling indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning af forretningsforbindelser og ansatte, i forbindelse med mødebespisning, idet dokumentationskravet ikke er anset for opfyldt, jf. styresignalerne SKM2010.622.SKAT og SKM2011.829.SKAT. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, idet foreningens principale påstand om, at foreningen er berettiget til tilbagebetaling af indgående afgift imødekommes.
Afsagt: 23-10-2014

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 19-01-2015 - 17-02-2015

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 22-01-2015 dom i C-55/14 Régie communale autonome du stade Luc Varenne
Fiskale bestemmelser

Sagen vedrører momspligt for tilrådelighedsstillelse af sportsfaciliteter.

Tidligere dokument: C-55/14 Régie communale autonome du stade Luc Varenne - Ny sag
Tidligere dokument: C-55/14 Régie communale autonome du stade Luc Varenne - Dom

Den 12-02-2015 dom i C-349/13 Oil Trading Poland
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 3, stk. 3, i Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed og artikel 1, stk. 3, litra a), i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF – smøreolie – olier, der anvendes til andet end brændsel til opvarmning eller motorbrændstof – punktafgiftspligt – harmoniserede punktafgifter på forbrug af energiprodukter

Tidligere dokument: C-349/13 Oil Trading Poland - Ny sag
Tidligere dokument: C-349/13 Oil Trading Poland - Dom

Den 12-02-2015 dom i C-662/13 Surgicare
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Supremo Tribunal Administrativo (Portugal) – fortolkning af Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag og af Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fradrag for indgående moms – transaktioner, der udgør misbrug – gældende national lovgivning, der foreskriver en obligatorisk forudgående procedure, der skal sikre den afgiftspligtige persons ret til forsvar inden for misbrug på afgiftsområdet – udeladelse af at anvende denne procedure på momsområdet, hvis skattemyndighederne mistænker, at der foreligger misbrug fra den afgiftspligtige persons side

Tidligere dokument: C-662/13 Surgicare - Dom

Den 12-02-2015 dom i C-134/13 Raytek og Fluke Europe
Toldunion

Præjudiciel – First-Tier Tribunal (Tax Chamber) (Det Forenede Kongerige) – fortolkning af Kommissionens forordning (EU) nr. 314/2011 af 30. marts 2011 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur – gyldighed med hensyn til tarifering af termiske infrarøde kameraer

Tidligere dokument: C-134/13 Raytek og Fluke Europe - Ny sag

 

Nye sager for domstolen

C-518/14 Senatex

Er den virkning ex nunc af den første fakturering, som Domstolen fastslog i dom af 29. april 2004, Terra Baubedarf-Handel (C-152/02) , for så vidt angår et tilfælde som det foreliggende, hvor der er foretages tilføjelser til en ufuldstændig faktura, som følge af Domstolens domme af 15. juli 2010, Pannon Gép Centrum (C-368/09) og af 8. maj 2013, »Petroma Transport (C-271/12) blevet relativeret, således at Domstolen reelt ønskede at tillade virkning med tilbagevirkende kraft i et s...

C-516/14 Barlis 06 – Investimentos Imobiliários e Turísticos

Tillader den korrekte fortolkning af momsdirektivets artikel 226, nr. 6), at Autoridade Tributária e Aduaneira anser beskrivelsen i en faktura, hvori der nævnes »juridiske tjenesteydelser leveret fra en given dato og frem til i dag« eller blot »juridiske tjenesteydelser leveret i perioden frem til i dag«, for utilstrækkelig, når det tages i betragtning, at myndigheden i medfør af samarbejdsprincippet har mulighed for at indhente de supplerende oplysninger, som e...


Domme
C-133/13 Q

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Raad van State (Nederlandene) – fortolkning af artikel 63 og 167, stk. 2, TEUF, artikel 4, stk. 3, TEU, artikel 5, stk. 1, i Rådets direktiv 2010/24/EU af 16. marts 2010 om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger, og artikel 3, stk. 7, i Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF – gaveafgifter – national lovgivning, der fritager på det nationale område beliggende landejendomme (»landgoederen«), der gives som gave, fra gaveafgift – statsborger, der ønsker at give en landejendom, der ligger uden for dette område, i gave – manglende fritagelse for denne gave, alene med den begrundelse, at landejendommen er beliggende uden for det nationale område

Domstolens dom:

Artikel 63 TEUF skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for en lovgivning i en medlemsstat som den i hovedsagen omhandlede, hvorefter en fritagelse for gaveafgift vedrørende visse ejendomme, der er beskyttede, på grund af at de er en del af den nationale kulturelle og historiske arv, er begrænset til de af disse ejendomme, der er beliggende på den pågældende medlemsstats område, for så vidt som denne fritagelse ikke er udelukket for så vidt angår ejendomme, der ville kunne indgå i den pågældende medlemsstats nationale kulturelle og historiske arv på trods af deres beliggenhed på en anden medlemsstats område.


Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

Volume 1 (4.94 Mb)

Study on the economic effects of the current VAT rules for passenger transport Volume 2 (6.3 Mb) Volume 3 The current VAT rules for passenger transport activities can create distortions of competition, notably owing to differences among Members States in the application of VAT exemptions or reduced rates. Even where exemptions or reduced rates do not apply, the complexity of the current place-of-supply rules increase compliance costs and may cause voluntary or involuntary non-compliance. Since the last large-scale review in 1997, the passenger transport sector has changed in a considerable way, as a result of the greater impacts of airline deregulation, implementation of rail concessioning, and the deregulation of bus transport. The cruise industry has also changed and experienced high growth. Hence, the importance of the distortions has increased. This study contributes to the debate on possible options for reform by providing a summary of the current state of the passenger transport market, a review of the current VAT regime, an assessment of the impact of many of the distortions and an eva....

  

 

Nyt fra Parlamentet

KOMMISSIONENS GENNEMFØRELSESFORORDNING (EU) Nr. …/.. af XXX om ændring af bilag I til Rådets forordning (EF) nr. 32/2000 med henblik på indførelse af Unionens nye GATT-bundne toldkontingenter for chokolade, sukkervarer og kiks.  

KOMMISSIONENS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE af XXX om en undtagelse fra oprindelsesreglerne i Rådets afgørelse 2013/755/EF for rå rørsukker fra Curaçao  

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Rettelse til toldtariffen - Antidumping

Ansøgninger om toldsuspension eller toldkontingent med virkning fra 01.01.2016

Toldkurser (valutakurser)

Valutakurser (toldkurser) 1. januar - 31. januar 2015 - 5% udsving (BRL)(INR)(JPY)(KRW)(TRY)


Indholdsfortegnelse 

Høringsportalen

Lov om ændring af momsloven (Indførelse af omvendt betalingspligt for indenlandsk handel med gas, elektricitet og tilhørende certifikater)
Oprettelsesdato: 15-01-2015
Høringsfrist: 12-02-2015

Forslag til lov om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil, lov for Grønland om visse spil, lov om offentligt hasardspil i turneringsform og ligningsloven.
Oprettelsesdato: 16-01-2015
Høringsfrist: 16-02-2015

Bekendtgørelsen om ændring af bekendtgørelse om gevinstgivende spilleautomater i spillehaller og restaurationer
Oprettelsesdato: 16-01-2015
Høringsfrist: 16-01-2015

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 98 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, kursgevinstloven, selskabsskatteloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre love. (Exitskat og henstand for fysiske personer, gennemførelse af ændring af moder-/datterselskabsdirektivet, justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne og opgørelsesprincipper for fordringer og gæld m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om bemærkningerne til lovforslaget – afsnit 2.6 – om ændring af procentsatsen for kildeskatten på udbetaling af royalties mv., til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om ministeren kan sikre, at ændringerne med hensyn til exitskat ikke betyder, at der – på kort og på længere sigt – er en øget mulighed for at flytte aktiver ud af landet uden at betale skat i Danmark, til skatteministeren

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 283

Spm. om at oplyse antallet af magasiner, der årligt importeres til Danmark, som er skrevet på dansk, og som har en værdi på under 80 kr. pr. styk, til...   Svar  

Spm. 284

Spm. om, hvilke konsekvenser ministeren vurderer, at "Forslag til Lov om ændring af momsloven" vil have for danskernes adgang til magasiner trykt på d...   Svar  

Spm. 285

Spm. om, hvor meget forslaget vil koste de danske biblioteker og uddannelsesinstitutioner, der abonnerer på magasiner, der er trykt uden for EU, til s...   Svar  

Spm. 286

Spm. om ministeren er enig i, at det i høring udsendte lovforslag om moms på dansksprogede magasiner sendt fra lande uden for EU skaber en klar diskri...   Svar  

Spm. 287

Spm. om at redegøre for konsekvenserne for den sociale profil hos magasinabonnenter og den mulige fremadrettede sociale slagside i det i høring udsend...   Svar  

Spm. 288

Spm. om, i hvilket omfang tilgængeligheden af magasiner trykt på dansk vil blive berørt som følge af "Forslag til Lov om ændring af momsloven", til sk...   Svar  

Spm. 289

Spm. om, hvad ministerens kommentarer er til, at det i høring udsendte udkast til lovforslag om moms på magasiner sendt fra lande uden for EU først og...   Svar  

Spm. 290

Spm. om ministeren finder, i relation til "Forslag til Lov om ændring af momsloven", at det er i overensstemmelse med regeringens politik at diskrimin...   Svar  

Spm. 291

MFU spm. om ministeren vil foranledige, at der i en begrænset årrække indføres afgiftsfritagelse på trafiksikkerhedsudstyr som f.eks. træthedsdetektor...   Svar  

Spm. 297

Spm. om at kommentere kronikken i Børsen 15. december 2014: "Staten vil ikke rette sine momsfejl" af Kim Pedersen, til skatteministeren  Svar  

Spm. 311

MFU spm. om Danmark kan opkræve moms af en handel, som et andet EU-lands skattemyndigheder allerede har opkrævet moms af tidligere, til skatteminister...   Svar  

Spm. 312

MFU spm. om ministeren vil være indstillet på at give henstand med betaling af momsen, indtil der er en afklaring om tilbagebetaling af den allerede b...   Svar  

Spm. 313

MFU spm. om Skatteministeriet og/eller Kammeradvokaten vil yde bistand til de danske campingforhandlere om afklaring med de tyske skattemyndigheder om...   Svar  

Spm. 314

MFU spm. om ministeren er enig i, at uenighed mellem to EU-lande om, hvilket land der har retten til momsen af en handel, bør afklares mellem myndighe...   Svar  

Spm. 367

Spm. om ministeren vil oplyse de af Danmarks Statistiks syv definerede husstandsgruppers årlige forbrug af fødevarer, drikkevarer og tobak samt moms o...   Svar  

Spm. 369

MFU spm. om ministeren kan afvise, at regeringens forslag om at indføre importmoms på dansksprogede magasiner vil få alvorlige konsekvenser for det da...   Svar  

Spm. 370

MFU spm. om ministeren kan afvise, at forslaget om importmoms på dansksprogede magasiner vil medføre konkurrenceforvridning mellem danske og udenlands...   Svar  

Spm. 373

Spm. om hvor mange indregistrerede autocampere over 2.500 kg, der var henholdsvis pr. 1. juli 2012, 1. januar 2013, 1. juli 2013, 1.januar 2014, 1. ju...   Svar