MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2015, uge 50

Kære læser !

En ganske omfangsrig MomsMail i denne uge, med en hel del interessante artikler og afgørelser. I øjnene springer bl.a. styresignalet om moms af byggemodninger og EU-Domstolens dom i C-595/13 Fiscale Eenheid X.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Momsfradrag Holdingselskaber
Konteringsark til elafgifter for 2016
Handling fee ved salg af nye biler til leasingselskab
Gymnasier skal momsregistreres
Forvaltning af ejendomsinvesteringer kan også fritages for moms
Sidste udkald for fradrag for udgifter til byggemodning m.v. afholdt før 1. januar 2011
Hvordan er det nu med fradrag for ... julegaver til medarbejdere og kunder?
Høring af udkast til ny bekendtgørelse om momsrefusionsordning for kommuner og regioner
Høring om udkast til ændring af bekendtgørelsen om tilskud til maritime uddannelsesinstitutioner
Høring af lovforslag om nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.
Høring af ændringsbekendtgørelse som følge af L 56, forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love
Preferential Origin Disputes: Is the Good Faith Defence under EU Law Being Eroded?
Bounty Hunter Reward System: A Necessary Management Evil? ? A Case Study of Sri Lanka Customs
Strengthening the Fight against Customs Fraud in the EU: New European Parliament and Council Regulation Amending Regulation 515/1997
Causation in Trade Remedy Actions: Problems with the 'But for' Test
The Customs Valuation Treatment of Advertisement with regard to Imported Goods
Fraud Risks in Customs Bonded Warehouses in Tunisia
Pakistan's Trade Performance in Two Decades of the WTO Regime: Implications for the Future
Finanslov 2016 - Overblik på skatte-, moms-og afgiftsområdet
Får din virksomhed godtgjort el- og vandafgift korrekt? Lad vores regneark gøre arbejdet for dig
Forudbestil PwC’s afgiftsvejledning for 2016
Fuldt momsfradrag for aktive holdingselskaber – stopuret er sat i gang
Afgiftssatser 2016
Fejl i SKATs IT system udskyder forældelse af gæld til det offentlige
Beretning om SKATs kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder (nr. 6/2015)

Udkast til styresignal
Genoptagelse som følge af SKM2015.447.LSR om tilbagebetaling af energiafgift ved brug af elpatronordningen - styresignal

Styresignaler
Godtgørelse af moms af udgifter til byggemodning, advokat, revisor m.v. - styresignal
Rentesatsen efter opkrævningslovens § 7, stk. 2 for 2016

Bindende svar
Splitleasing selvstændigt erhvervsdrivende
Elafgift - godtgørelse - opvaskemaskiner

Afgørelser
Spørgsmål om toldtarifposition af to slags rødvinsgløgg i forbindelse med opkrævning af spiritusafgift.
Spørgsmål om hvorvidt handlingsfee i forbindelse med leasingkøretøj, skal medregnes i den afgiftspligtige værdi i henhold til registreringsafgiftsloven

Domme
Registreringsafgift - udenlandske firmabiler - hæftelse - nyt spørgsmål - hjemvisning
Moms - skrotbiler - affaldsbehandling - forventningsprincippet

Nyt på inddrivelsesområdet

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 51
3 domme

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
VERO Skat, Finland
Skatteetaten, Norge

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20151207' AND [SkatteraadChanged] <= '20151213') OR ([LSRChanged] >= '20151207' AND [LSRChanged] <= '20151213') OR ([ByretChanged] >= '20151207' AND [ByretChanged] <= '20151213') OR ([LandsretChanged] >= '20151207' AND [LandsretChanged] <= '20151213') OR ([HojesteretChanged] >= '20151207' AND [HojesteretChanged] <= '20151213')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

Dansk Revision

Momsfradrag Holdingselskaber

Holdingselskabers momsfradragsret ved køb af selskabsandele har hidtil skullet opgøres efter et skøn. SKAT har nu meddelt, at momsfradraget skal opgøres efter de almindelige regler. I styresignalet ændres også praksis for holdingselskabers fradrag for øvrige generalomkostninger.

Deloitte

Konteringsark til elafgifter for 2016

Der er kommet nye satser for godtgørelse for erhvervsmæssig kørsel, samt fradrag for befordring mellem hjem og arbejde.

Deloitte

Handling fee ved salg af nye biler til leasingselskab

Landsskatteretten stadfæster, at flere af de elementer, der indgår i aftaler om handling fee, skal medgå i den afgiftspligtige værdi, da de ikke har karakter af ekstraudstyr eller besidder det fornødne element af finansiering.

EY

Gymnasier skal momsregistreres

Hvornår skal gymnasierne momsregistreres ved køb af mobiltelefoner og bærbare computere? Det handler blandt andet om valg af leverandør.

EY

Forvaltning af ejendomsinvesteringer kan også fritages for moms

EU-Domstolen har i en konkret sag fastslået, at et ejendomsselskab, der investerer direkte i fast ejendom, også kan anses som en investeringsforening i momsmæssig forstand, der kan købe forvaltning uden moms. Det er en udvidelse i forhold til dansk praksis. Domstolen åbner dog ikke for muligheden for en udvidelse af det momsmæssige forvaltningsbegreb.

EY

Sidste udkald for fradrag for udgifter til byggemodning m.v. afholdt før 1. januar 2011

SKAT har nu offentliggjort det endelige styresignal, der vedrører godtgørelse af udgifter til byggemodning, advokat, revisor m.v. afholdt før 2011 på byggegrunde, der endnu ikke er solgt.

EY

Hvordan er det nu med fradrag for ... julegaver til medarbejdere og kunder?

Julen nærmer sig, og der skal både arrangeres en ordentlig julefrokost for medarbejderne, og der skal, i mange tilfælde, købes gaver. Inden for bestemte brancher er det kutyme, at virksomheden giver vingaver til sine kunder, men er denne udgift fradragsberettiget?

FSR - danske revisorer

Høring af udkast til ny bekendtgørelse om momsrefusionsordning for kommuner og regioner

FSR henstiller til at bekendtgørelsens § 2, stk. 5 bør have virkning fra 1. januar 2015 i stedet for 1. januar 2016, så man sikrer samme retsstilling mellem kommuner der selv afholder omkostningerne og trafikselskaber.

FSR - danske revisorer

Høring om udkast til ændring af bekendtgørelsen om tilskud til maritime uddannelsesinstitutioner

FSR ser det meget glædeligt, at de maritime uddannelsesinstitutioner, med den forslåede bekendtgørelse, bliver omfattet af en sådan momskompensationsordning pr. 1. januar 2016.

Det skal dog bemærkes, at momskompensationsordningen ikke omfatter momsfradraget på udgifter vedrørende institutionernes bygninger. Da den foreslåede momskompensationsordning ikke omfatter institutionernes anlægsinvesteringer i bygninger, bliver de maritime uddannelsesinstitutioner ekstra hårdt ramt i forhold til de øvrige erhvervsuddannelser, som har en momskompensationsordning, der også dækker anlægsinvesteringer i bygninger. Dette skyldes, at de maritime institutioner nu skal tilbagebetale en stor del af den købsmoms, som de iflg. de tidligere regler tog fradrag for i forbindelse med bygningsinvesteringer.

Det er derfor beklageligt, at der ikke indføres samme kompensationsmodel som den, der eksisterer over for erhvervsskolerne under Undervisningsministeriet og andre skoler under Uddannelses- og Forskningsministeriet.

FSR - danske revisorer

Høring af lovforslag om nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.

FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil.

FSR - danske revisorer

Høring af ændringsbekendtgørelse som følge af L 56, forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love

FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil.

Global Trade and Customs Journal

Preferential Origin Disputes: Is the Good Faith Defence under EU Law Being Eroded?

Under certain circumstances, importers in the EU can invoke the so-called good faith defence when goods imported, pursuant to preferential trade arrangements, which are accompanied by certificates of origin, are later found not to qualify for such preferential duty treatment. The application of the good faith defence is already subject to strict conditions. This article will review whether certain developments, such as, in particular, the replacement of certificates of origin by systems of self-certification of origin, may erode the good faith defence under EU law, and in general what effects such developments may have on this defence.

Global Trade and Customs Journal

Bounty Hunter Reward System: A Necessary Management Evil? ? A Case Study of Sri Lanka Customs

Making successful management reforms and employing modern change management techniques requires striking a balance between employee satisfaction and operational performance. In this endeavour, Sri Lanka Customs has found that the incentive of rewards takes the centre stage between operational performance and employee satisfaction. This case study dissects various elements involved in a 150-year old, ‘pay half the catch’ customs rewards scheme that was approved by the Parliament, but has yet to be exposed to the outside modern world. Is Customs an enforcer, collector, protector or a facilitator? Is reward an indispensable feature or a management evil? Is the enforcer role compromised due to the exorbitance of the reward money? Does the facilitator role make a hole in the enforcer role? What are the criticisms? Does the interest in rewards result in increasing harassment of importers and exporters? Could there be reforms?

Global Trade and Customs Journal

Strengthening the Fight against Customs Fraud in the EU: New European Parliament and Council Regulation Amending Regulation 515/1997

In the context of the fight against customs fraud the EU recently adopted an amendment to Regulation 515/97, its basic instrument for mutual assistance. This article provides an analysis and assessment of the amended Regulation, as well as background information and clarifications on the main issues addressed: the Container Status Messages and customs declarations enabling a better detection of fraud; admissibility of mutual assistance evidence in judicial procedures; better protection of information supplied by the Member States; streamlined data protection supervision; and institutional adaptation to the Lisbon Treaty.

Global Trade and Customs Journal

Causation in Trade Remedy Actions: Problems with the 'But for' Test

Trade policy commentators have advocated the use of the ‘but for’ test in determining causation in trade remedy investigations. While a ‘but for’ or counterfactual analysis has been fairly common in tort and contract cases, it may not be appropriate in the settings of trade remedy actions. Trade remedy actions often include multiple causes and involve longer periods of investigation. Furthermore, the efficacy of ‘but for’ test in conducting nonattribution analysis is ambiguous. The article argues that a typical ‘but for’ analysis is not susceptible for empirical observation and may require complex economic or statistical analysis, which may not be in the interests of all WTO members.

Global Trade and Customs Journal

The Customs Valuation Treatment of Advertisement with regard to Imported Goods

Globalization has led to companies driving their marketing in global scale, transcending national frontiers and borders. Brand marketing, including international advertisement, has become especially relevant as companies want to have a global presence and reach a wider range of consumers. It is therefore the purpose of this article to examine the customs valuation treatment granted to advertising expenses.

Global Trade and Customs Journal

Fraud Risks in Customs Bonded Warehouses in Tunisia

Customs fraud and informal trade have grown exponentially in Tunisia in recent years. Several studies have been conducted to try to identify the sources of this phenomenon and to estimate its scale. Customs bonded warehouses (magasins et aires de dédouanement – MAD) are suspected to be major sources of goods for this parallel trade sector. In this article, two approaches have been used to identify and quantify the fraud risks in these facilities. The first approach is based on interviews and observations in the field and the second is based on statistical analysis that uses the customs value density of goods sold on informal markets as an explanatory variable. Undervaluing goods leads to revenue losses estimated at more than USD 150 million per year. Several deficiencies have been identified as potential sources of fraud and the inspection and monitoring system needs to be amended.

Global Trade and Customs Journal

Pakistan's Trade Performance in Two Decades of the WTO Regime: Implications for the Future

In the Financial Year 2014–2015, which marks the completion of two decades of the WTO trading arrangements, Pakistan registered the highest ever trade deficit of USD 22.95 billion. Mehnaz Bhaur conducts a trend analysis and finds out that the country’s trade deficit is a systemic issue characterized by a gradually widening trade gap, which has undergone a further decline in the previous year.

PwC

Finanslov 2016 - Overblik på skatte-, moms-og afgiftsområdet

Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det konservative Folkeparti indgået aftale om finansloven for 2016.

PwC

Får din virksomhed godtgjort el- og vandafgift korrekt? Lad vores regneark gøre arbejdet for dig

I 2016 ændres satserne for godtgørelse af el- og vandafgift. Vi har derfor opdateret vores regneark til brug for beregning af godtgørelse af el- og vandafgift, så det kan anvendes efter de gældende regler for 2016.

PwC

Forudbestil PwC’s afgiftsvejledning for 2016

Forudbestil en trykt version af afgiftsvejledningen for 2016Hvis du ønsker at forudbestille en trykt version af vores nye afgiftsvejledning for 2016 kan du gøre det via vores hjemmeside:

PwC

Fuldt momsfradrag for aktive holdingselskaber – stopuret er sat i gang

Fuldt fradrag

PwC

Afgiftssatser 2016

Fra og med 1. januar 2016 indekseres mange af energi- og miljøafgiftssatserne årligt på baggrund af stigningen i nettoprisindekset.

Ret&Råd Advokater

Fejl i SKATs IT system udskyder forældelse af gæld til det offentlige

Hvis du har gæld til det offentlige, betyder en ny lov, at din gæld tidligst foræl-des den 20. november 2021. Loven er blevet indført som følge af de alvorlige fejl i SKATs it system, der fik myndighederne til at suspendere al inddrivelse af gæld i september 2015.

Rigsrevisionen

Beretning om SKATs kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder (nr. 6/2015)

Beretningen handler om SKATs kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder. SKAT skal gennem sin kontrolindsats sikre, at virksomheder, der ikke følger reglerne, betaler de rigtige skatter og afgifter.

Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om SKATs kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder er tilfredsstillende. Rigsrevisionen besvarer følgende spørgsmål i undersøgelsen:

  • Er SKATs kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder tilrettelagt tilfredsstillende?
  • Har SKATs kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder haft en tilfredsstillende virkning?

Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i maj 2015.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Genoptagelse som følge af SKM2015.447.LSR om tilbagebetaling af energiafgift ved brug af elpatronordningen - styresignal

15-2814066

I styresignalet beskrives en ændring af praksis vedrørende ordningen om afgiftslempelse for fjernvarme (elpatronordningen) som følge af Landsskatterettens afgørelse i SKM2015.447.LSR.

Landsskatteretten traf afgørelse om, at klager var berettiget til tilbagebetaling af gasafgift efter gasafgiftslovens § 8, stk. 4, uden at der skulle ske modregning af forskellen mellem den faktiske kuldioxidafgift og grænsen for tilbagebetaling af kuldioxidafgift efter kuldioxidafgiftslovens § 7, stk. 7.

I styresignalet fastsættes frister for genoptagelse, reaktionsfrist og krav til den dokumentation, der skal ledsage en anmodning om genoptagelse.

Der er adgang til genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, og § 32, stk. 1, nr. 1, fra og med den 1. november 2011.

 

Styresignal: Godtgørelse af moms af udgifter til byggemodning, advokat, revisor m.v. - styresignal

SKM2015.767.SKAT

Vedrører: Note 2 vedrørende lov nr. 520 af 12. juni 2009, som ændret ved lov nr. 1361 af 8. december 2010, § 3, stk. 3

Virksomheder, der skal betale moms af levering af byggegrunde, som virksomheden har i behold 5 år efter den 1. januar 2011, skal senest ved udgangen af 2015 anmode om godtgørelse af fradragsberettiget moms af virksomhedens udgifter til byggemodning, advokat, revisor m.v. vedrørende de omhandlede byggegrunde, der er afholdt før momspligtens indtræden den 1. januar 2011, jf. § 1 i lov nr. 520 af 12. juni 2009.

Godtgørelsen gives ved fradrag som indgående afgift (købsmoms) på momsangivelsen for den sidste afgiftsperiode i 2015, jf. § 134, stk. 7, i bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 (Momsbekendtgørelsen).

Overgangsbestemmelsen i lovens § 3, stk. 3, jf. note 2 til lovbekendtgørelse nr. 106 23. januar 2013, angiver en absolut frist for ansøgning om godtgørelse af afgift. Det er på denne baggrund SKATs opfattelse, at reglerne i skatteforvaltningslovens § 31 og § 32, ikke kan finde anvendelse.

 

Styresignal: Rentesatsen efter opkrævningslovens § 7, stk. 2 for 2016

SKM2015.760.SKAT

Vedrører: Lovbekendtgørelse nr. 1180 af 30. september 2015, om opkrævning af skatter og afgifter m.v. (opkrævningsloven) § 7.

Opgørelse af rentesats ifølge opkrævningslovens § 7, stk. 2, for 2016.

 

Bindende svar: Splitleasing selvstændigt erhvervsdrivende

SKM2015.763.SR

Vedrører: Ligningsloven § 16, stk. 4. Momsloven § 42

Skatterådet kunne ikke godkende en splitleasingaftale, som gik ud på at en selvstændigt erhvervsdrivende indgik en aftale indenfor virksomhedsordningen og en anden vedrørende sig selv privat. Skatterådet svarer herudover at de momsmæssige konsekvenser efter momslovens § 42, stk. 4, er påvirket af at splitleasingkonstruktionen ikke kan godkendes skatteretligt.

 

Bindende svar: Elafgift - godtgørelse - opvaskemaskiner

SKM2015.755.SR

Vedrører: Elafgiftsloven § 11, stk. 1

Skatterådet kunne bekræfte, at der kan opnås elafgiftsgodtgørelse af elforbrug anvendt til elopvaskemaskiner, hvori der vaskes produktionsudstyr, jf. ELAL § 11, stk. 1.

 

Afgørelse: Spørgsmål om toldtarifposition af to slags rødvinsgløgg i forbindelse med opkrævning af spiritusafgift.

SKM2015.758.LSR

Vedrører: Spiritusafgiftsloven § 1, § 2, stk. 1 og 2. Vinafgiftsloven § 3, stk. 1 og 2, §§ 3 A-3 C

Et gløgg-produkt, der var tilsat rom, kunne ikke henføres til KN-position 2206, idet alkoholindholdet i produkter omfattet af position 2206 hverken helt eller delvis måtte være opnået ved tilsætning af spiritus, gløgg-produktet blev herefter henført til position 2208, "andre spiritusholdige drikkevarer".

 

Afgørelse: Spørgsmål om hvorvidt handlingsfee i forbindelse med leasingkøretøj, skal medregnes i den afgiftspligtige værdi i henhold til registreringsafgiftsloven

SKM2015.754.LSR

Vedrører: Registreringsafgiftsbekendtgørelsen § 36. Registreringsafgiftsloven § 8 stk. 1, stk. 3 og stk. 5

Ved afgørelsen tog Landsskatteretten stilling til opgørelsen af den afgiftspligtige værdi af et nyt leasingkøretøj efter registreringsafgiftslovens § 8 vedrørende handlingsfee, som betaltes til bilforhandlere i forbindelse med købet af køretøjet.

 

Dom: Registreringsafgift - udenlandske firmabiler - hæftelse - nyt spørgsmål - hjemvisning

SKM2015.771.ØLR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1, § 1, stk. 4 og 5 samt § 19, stk. 2 (dagældende)

Sagen omhandlede, om appellanten hæftede for betaling af registreringsafgift vedrørende fem biler i henhold til den dagældende registreringsafgiftslovs § 19, stk. 2.

Landsretten fandt, at appellanten måtte anses for selvstændigt erhvervsdrivende i Tyskland, og at han derfor var omfattet af registreringsafgiftslovens § 1, stk. 4. Landsretten fandt imidlertid, at appellanten hverken havde løftet bevisbyrden for, at bilerne skulle anvendes i Tyskland i den erhvervsmæssige virksomhed, eller at kilometerkriteriet kunne føre til afgiftsfritagelse. Herefter hæftede appellanten for registreringsafgiften.

Endelig fandt landsretten, at spørgsmålet om opgørelsen af størrelsen af registreringsafgiften, som følge at der efterfølgende var betalt registreringsafgift vedrørende fire af de fem biler, var et nyt spørgsmål. Spørgsmålet havde imidlertid en sådan sammenhæng med sagens hovedspørgsmål, at det kunne prøves under sagen i medfør af skatteforvaltningslovens § 48, stk. 1, 2. pkt., fordi appellanten ellers kunne lide et uforholdsmæssigt retstab.

I den forbindelse fandt landsretten, at skattemyndighederne måtte anses for forpligtet til at tage stilling til, hvilken betydning den betalte registreringsafgift har for appellantens hæftelse. Sagen blev herefter hjemvist for fire af sagens biler, idet landsretten ikke fandt spørgsmålet egnet til afgørelse under retssagen. Byrettens dom vedrørende den sidste og femte bil blev stadfæstet.

 

Dom: Moms - skrotbiler - affaldsbehandling - forventningsprincippet

SKM2015.768.VLR

Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1

Det blev ved Højesterets dom i SKM2012.529.HR fastslået, at når appellanten skrotter biler, der er indleveret til appellanten, leverer selskabet en momspligtig skrotningsydelse til bilejerne.

Der var ikke for landsretten fremkommet oplysninger, som gav grundlag for at antage, at appellanten i den periode, som sagen angik, havde ændret måden at drive virksomhed på.

Appellanten var derfor også for denne periode forpligtet til at betale moms af vederlaget for affaldsbehandlingen af de pågældende biler, jf. momslovens § 4.

Appellanten gjorde gældende, at SKAT med SKM2006.751.SKAT havde ændret praksis for afgiftsperioder, der lå efter de perioder, som Højesteret havde taget stilling til. SKM2006.751.SKAT måtte således efter sin ordlyd forstås sådan, at appellanten for disse perioder ikke leverede en momspligtig skrotningsydelse, men derimod en momsfri intern ydelse. Herved var der efter appellantens opfattelse skabt en praksis, som ikke med tilbagevirkende kraft kunne ændres i forhold til selskabet.

Landsretten afviste appellantens synspunkt med henvisning til ordlyden af meddelelsen. Landsretten fastslog herudover, at appellantens forståelse af meddelelsen ville være i strid med momslovgivningen, hvorfor appellanten tillige af denne grund ikke kunne støtte ret på meddelelsen.

Byretten var nået til samme resultat.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2015.757.VLR Udlæg - uden forudgående underretning - udrejst fra Danmark - kendskab til adresse - CPR-register

Vedrører: Skatteinddrivelsesloven § 5. Retsplejeloven § 493

Sagen omhandlede overordnet, hvorvidt SKAT var berettiget til at foretage udlæg uden forudgående underretning.

I sagen havde SKAT foretaget udlæg i skyldners ejendom uden forudgående underretning, idet SKAT ikke havde kendskab til skyldners adresse i udlandet. Skyldner gjorde efterfølgende indsigelse mod udlægget, idet SKAT, efter skyldners opfattelse, ikke var berettiget til at foretage udlægget uden forudgående underretning. Fogedretten stadfæstede udlægget. Som begrundelse herfor anførte fogedretten, at skyldner ikke havde registreret sin adresse i Det Centrale Personregister. Skyldner kærede herefter fogedrettens kendelse til Vestre Landsret. I den forbindelse gjorde skyldner gældende, at SKAT, igennem en tidligere ransagning på skyldners adresse i Letland og som følge af, at skyldners adresse var blevet oplyst i forbindelse med den løbende korrespondance under sagsbehandlingen, var bekendt med skyldners adresse, hvorfor udlægget ikke kunne foretages uden forudgående underretning.

SKAT nedlagde påstand om, at fogedrettens kendelse skulle stadfæstes. Til støtte herfor gjorde SKAT gældende, at SKAT, ved opslag i Det Centrale Personregister, havde udfoldet rimelige bestræbelser på at fremsøge skyldners adresse. Idet skyldner ikke havde registreret sin udlandsadresse i Det Centrale Personregister, var det ikke muligt for at SKAT at finde frem til skyldners adresse. Herudover gjorde SKAT gældende, at adresser, der oplyses i forbindelse med korrespondancen med SKAT ikke ændrer på, at SKAT, ved opslag i Det Centrale Personregister, har udfoldet rimelige bestræbelser på at fremsøge skyldners adresse, hvorfor udlægget, uanset det af skyldner anførte, kunne foretages uden forudgående underretning.

Landsretten stadfæstede fogedrettens kendelse, idet landsretten fandt, at SKAT, ved opslag i Det Centrale Personregister, havde udfoldet rimelige bestræbelser på at fremsøge skyldners adresse. Udlægget kunne derfor foretages uden forudgående underretning.


Indholdsfortegnelse 

Nye straffesager

SKM2015.773.VLR Straffesag - medvirken til skattesvig - ophør af skattepligt for tidligere ægtefælle - fælleskonto

Vedrører: Skattekontrollovens § 13. Straffeloven § 289 og § 290

T's tidligere ægtefælle havde først indhentet en bindende forhåndsbesked om ophør af fuld skattepligt, hvis han lod sig separere og skille, opgav sin helårsbolig i Danmark, fik fast bopæl i udlandet og blev fuldt skattepligtig til udlandet.

Parret blev herefter separeret/skilt, men reelt var de stadig sammen og havde opretholdt deres samliv i det fælles hjem. T's tidligere ægtefælle afgav diverse erklæringer til SKAT, folkeregisteret, banker, m.fl. om at være fraflyttet Danmark og at han ikke måtte bo hos den tidligere ægtefælle m.m. T havde ført en kalender og hendes tidligere ægtefælle en dagbog, som var taget ved ransagningen og anvendt i retten.

T var tiltalt for medvirken til at hendes tidligere ægtefælle afgav urigtige og vildledende oplysninger til brug for skatteansættelsen for indkomstårene 2003-2011.

I anden række var T tiltalt for hæleri af særlig grov karakter ved i årene 2003-2011 at have modtaget 5.822.639 kr. af den af hendes tidligere ægtefælle, unddragne skat på en konto i Luxembourg, som de sammen stod som indehavere af.

T var tillige tiltalt for skattesvig af særlig grov karakter for 2006-2011 ved ikke i sine selvangivelser at oplyse over for SKAT om renteindtægterne fra bankkontoen i Luxembourg på i alt 587.789 kr.

T forklarede at hun havde haft et forhold til deres parterapeut siden 1983 og det var derfor de blev skilt, da det blev opdaget. Hun har ikke forstand på økonomi og har aldrig skrevet sin selvangivelse selv. Hun havde været med til ét møde i Luxembourg vedrørende kontostiftelsen, men det var ikke forgået på dansk, så hun har ikke forstået det hele. Hun kunne ikke konkret huske det med, at der er skrevet "JA" til at kontohaverne hver for sig kan disponere over kontoen. Hun taler kun med sin tidligere ægtefælle om praktiske ting omkring barn og børnebørn. De har ikke noget samliv. Af prestigemæssige grunde holdt de facaden udadtil i en periode. Hun rejste stadigvæk sammen med sin tidligere ægtefælle, men ikke som et par og hun betalte for sin del af rejseudgifterne.

Byretten fandt T skyldig i forsætlig skattesvig m.h.t. et beløb på 195.704 kr. Straffen blev fastsat til fængsel i 30 dage samt en tillægsbøde på 195.000 kr. Efter størrelsen af det unddragne beløb, blev T frifundet for overtrædelse af straffelovens § 289. T blev tillige frifundet for medvirken til den tidligere ægtefælles skattesvig samt hæleri. Det kunne ikke udelukkes, at T havde anset separationen, bodelingen og skilsmissen som led i en lovlig skattetænkning og på tidspunktet for oprettelsen af den udenlandske konto havde de en høj levestandard p.g.a. store pensionsudbetalinger sammenholdt med at det ikke i sig selv er ulovligt at oprette en konto i Luxembourg, hvorfor der ikke var ført det fornødne bevis for, at T var klar over, at der ved kontooprettelsen blev skjult udbytte.

Landsretten ændrede byretsdommen, så fængselsstraffen udgik og bøden forhøjedes til 330.000 kr. ud fra størrelsen af det unddragne beløb.

SKM2015.770.ØLR Straffesag - momssvig - ikke reaktion på skønsmæssige ansættelser - forældelse

Vedrører: Momsloven § 81

T var tiltalt for momssvig for som indehaver af en personlig datavirksomhed at have afgivet urigtige momsangivelser og fortiet oplysninger over for SKAT, idet han den 2. og 3. april 2009 for 2008 angav et momstilsvar, der var 78.516 kr. for lavt og den 19. maj 2009 for 2006 angav et momstilsvar, der var 98.177 kr. for lavt. T havde undladt i de omhandlede kvartaler at indberette sit momstilsvar, og dette var hver gang blevet skønsmæssigt ansat. T foretog senere momsindberetninger. T havde derved unddraget for 176.693 kr. i moms.

T nægtede sig skyldig og påstod strafferetlig forældelse. T erkendte, at der var en manglende momsbetaling, som opgjort af SKAT. T forklarede, at hans revisor foretog gennemgående revision og også udfærdigede momsefterangivelser. T mente, at han havde styr på at indberette moms, men foretog ingen kontrol af oplysningerne i forbindelse med indberetningerne. Han indtastede fakturaoplysninger i bogholderisystemet. Systemet lavede nærmest momsafregningerne automatisk. Både T og hans kone foretog momsindberetninger på grundlag af bogholderisystemets oplysninger.

Byretten fandt T skyldig i forsætlig momssvig. T idømtes en bøde på 145.000 kr. Bøden blev reduceret fra 290.000 kr. til 145.000 kr. under henvisning til den lange sagsbehandlingstid. Der var ikke indtrådt forældelse. Forældelsesfristen skulle regnes fra de foretagne indberetninger den 2. og 3. april 2009 for 2008 samt den 19. maj 2009 for 2006.

Landsretten stadfæstede byretsdommen.

SKM2015.769.ØLR Straffesag - moms - og skattesvig - fiktive fakturaer - dokumentfalsk - uregistreret virksomhed - vognmand

Vedrører: Straffeloven § 171. Momsloven § 81. Skattekontrolloven § 16

T var tiltalt for dokumentfalsk, skatte- og momssvig. T havde brugt 30 falske fakturaer som angav at hidrøre fra to selskaber med henblik på at snyde i skat og moms. T havde drevet uregistreret momspligtig virksomhed. T havde derved unddraget for 177.278 kr. i moms og 210.515 kr. i skat.

T forklarede at han ikke har været selvstændig vognmand, men var ansat i selskabet og fik udbetalt løn hver måned. Han tjekkede ikke op, om der var indeholdt A-skat. Efterfølgende fandt T ud af, at firmaet ikke gav ham løn, men afregnede ham, som de gjorde til deres vognmænd. De udstedte fakturaer. Lønnen svingede afhængig af, hvor mange timer T havde. Han fik både timeløn og akkord. T tjekkede aldrig sine årsopgørelser fra SKAT, så han bemærkede ikke, at der var to år, hvor han ikke havde nogen indtægt overhovedet. Han havde ikke haft noget med de falske fakturaer at gøre, men var klar over, at der er et større problem i transportbranchen med falske fakturaer.

Byretten fandt T skyldig i skatte- og momssvig. Retten fandt det ubestridt, at fakturaerne var falske. T havde en interesse i at blive honoreret i henhold til de falske fakturaer, idet han så kunne begå moms- og skattesvig. Uanset om der var andre, der måtte være indblandet i udstedelsen af de falske fakturaer, fandt retten, at T havde gjort brug af de omhandlede falske fakturaer til at skuffe i retsforhold. T idømtes 4 måneders fængsel og tillægsbøde på 375.000 kr.

Landsretten stadfæstede byretsdommen.


Indholdsfortegnelse 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 13/0233449
Hæftelse for A-skat og AM-bidrag og momsfradragsret
SKAT har anset klageren for at hæfte for manglende afregning af A-skat og AM-bidrag samt for ikke at være berettiget til fradrag for moms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-09-2015

Journalnr: 15/1114858
Lystbåde i momsmæssig henseende
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet salgsmoms for ApS, da et solgt fartøj er anset for en lystbåd og dermed ikke omfattet af fritagelsen i momslovens § 34, stk. 1, nr. 7. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, således at der ikke skal ske forhøjelse af selskabets salgsmoms.
Afsagt: 06-10-2015

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 14-12-2015 - 12-01-2016

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 17-12-2015 dom i C-419/14 WebMindLicenses
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – artikel 2, 24, 43, 250 og 273 – leveringssted for elektronisk leverede tjenesteydelser – kunstig fastlæggelse af dette leveringssted ved hjælp af et arrangement uden økonomisk realitet – misbrug af rettighed – forordning (EU) nr. 904/2010 – Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder – artikel 7, 8, 41, 47, 48, artikel 51, stk. 1, og artikel 52, stk. 1 og 3 – ret til forsvar – ret til kontradiktion – afgiftsmyndighedens anvendelse af beviser, som er tilvejebragt uden den afgiftspligtiges vidende i forbindelse med en sideløbende uafsluttet straffesag – aflytning af telekommunikation og beslaglæggelse af e-mail

Tidligere dokument: C-419/14 WebMindLicenses - Dom
Tidligere dokument: C-419/14 WebMindLicenses - Indstilling

Den 17-12-2015 indstilling i C-550/14 Envirotec Denmark
Fiskale bestemmelser

Skattelovgivning – merværdiafgift – artikel 198, stk. 2, i direktiv 2006/112/EF – kundens betalingspligt ved levering af guld som råmetal eller som halvforarbejdede produkter – guldbarrer bestående af en sammensmeltning af diverse guldholdige metalgenstande

Tidligere dokument: C-550/14 Envirotec Denmark - Dom
Tidligere dokument: C-550/14 Envirotec Denmark - Indstilling
Tidligere dokument: C-550/14 Envirotec Denmark - Ny sag

Den 17-12-2015 indstilling i C-528/14 X
Toldunion

Fælles toldtarif – forordning (EF) nr. 1186/2009 – artikel 3 ff. – fritagelse for importafgifter – personlige ejendele – flytning af det sædvanlige opholdssted fra et tredjeland til Den Europæiske Union – begrebet »sædvanligt opholdssted« – udelukkelse af muligheden for, at der samtidigt kan etableres et sædvanligt opholdssted i et tredjeland og i en EU-medlemsstat – kriterier for fastlæggelse af det sædvanlige opholdssted

Tidligere dokument: C-528/14 X - Dom
Tidligere dokument: C-528/14 X - Indstilling

Den 23-12-2015 indstilling i C-40/15 Aspiro
Fiskale bestemmelser

Skatter og afgifter – merværdiafgift – artikel 135, stk. 1, litra a), i direktiv 2006/112/EF – afgiftsfritagelse for forsikringstransaktioner og ydelser udført af forsikringsmæglere og -formidlere i forbindelse med disse transaktioner – forsikringsgivers udlicitering af skadereguleringen

Tidligere dokument: C-40/15 Aspiro - Dom
Tidligere dokument: C-40/15 Aspiro - Indstilling

Den 23-12-2015 dom i C-250/14 Air France - KLM Hop!-Brit Air
Fiskale bestemmelser

Merværdiafgift – afgiftspligtens indtræden og forfald – luftbefordring – billet, der er blevet købt, men som ikke er blevet brugt – levering af transportydelsen – udstedelse af billetten – tidspunkt for betaling af afgiften

Tidligere dokument: C-250/14 Air France - KLM Hop!-Brit Air - Dom
Tidligere dokument: C-250/14 Air France - KLM - Ny sag

 

Domme
C-595/13 Fiscale Eenheid X

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse – sjette momsdirektiv – fritagelser – artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6) – investeringsforeninger – begreb – investering i fast ejendom – forvaltning af investeringsforeninger – begreb – faktisk drift af en fast ejendom

Domstolens dom:

1) Artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 91/680/EØF af 16. december 1991, skal fortolkes således, at investeringsselskaber som de i hovedsagen omhandlede selskaber, hvori der er indskudt kapital af flere investorer, som bærer den risiko, der er forbundet med forvaltningen af aktiverne indskudt i disse selskaber med henblik på køb, besiddelse, administration og salg af fast ejendom for at opnå et afkast, der udloddes til samtlige andelshavere i form af en dividendeudbetaling, idet de sidstnævnte også drager fordel af andelens værdistigning, kan anses for »investeringsforeninger« som omhandlet i denne bestemmelse, såfremt den pågældende medlemsstat har underlagt disse selskaber et særligt statsligt tilsyn.

2) Sjette direktivs artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6), skal fortolkes således, at begrebet »forvaltning« i denne bestemmelse ikke omfatter den faktiske drift af en investeringsforenings faste ejendom.

Tidligere dokument: C-595/13 Fiscale Eenheid X - Indstilling


C-183/15 TSI

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – underposition 9027 10 10 – aerodynamiske ultraviolet-partikelstørrelsesmåleapparater – manuelle partikeltællere

Domstolens dom:

Den kombinerede nomenklatur i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1031/2008 af 19. september 2008, skal fortolkes således, at aerodynamiske ultraviolet-partikelstørrelsesmåleapparater og manuelle partikeltællere som de i hovedsagen omhandlede ikke skal tariferes i underposition 9027 10 10 i KN.


C-427/14 Veloserviss

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse – EF-toldkodeksen – efterfølgende kontrol af angivelserne – princippet om beskyttelse af den berettigede forventning – begrænsning i national ret af omprøvning af resultaterne af en efterfølgende kontrol – mulighed – afgørelse vedrørende den oprindelige efterfølgende kontrol – ukorrekte eller ufuldstændige oplysninger, som ikke var kendt på datoen for afgørelsen

Domstolens dom:

Artikel 78, stk. 3, i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2700/2000 af 16. november 2000, skal fortolkes således, at den er til hinder for en nationale lovgivning såsom den i hovedsagen omhandlede, som begrænser toldmyndighedernes mulighed for at gennemføre en fornyet revision eller efterfølgende kontrol og at drage konsekvenserne heraf ved at fastsætte en ny toldskyld, for så vidt som denne begrænsning vedrører en periode på tre år, regnet fra datoen for den oprindelige toldskylds opståen, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.


Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

Customs: Extension of the Convention on a common transit procedure and the Convention on the simplification of formalities in trade of goods

 

Nyt fra Parlamentet

Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter  

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Ukraine - Ikrafttrædelse af associeringsaftale / DCFTA

Information om EU´s forsendelsesordning - alternativ dokumentation for procedurens ophør

Mindskede stempelmærker på røgtobak og cigaretter

Ændring af lov om afgifter på spil


Indholdsfortegnelse 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om forskellige forbrugsafgifter  

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 13 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven. (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund - Retssikkerhedspakke I).

Bilag

Bilag 8

Program for ekspertmøde den 9. december 2015

Bilag 9

Materiale til brug for ekspertmøde om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde

Bilag 10

Materiale brugt ved ekspertmøde om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde den 9. december 2015

Bilag 11

2. udkast til betænkning

Bilag 12

Betænkning afgivet den 10. december 2015

Spørgsmål og svar

Spm. 7

Spm. om at oplyse, om Skatteministeriet påtænker at iværksætte konkrete kampagner rettet mod sort arbejde og i bekræftende fald hvilke, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om ministeren vil oplyse, om andre offentlige myndigheder har mulighed for at udøve myndighedskontrol på deres respektive område ved hjælp af en særlig ”fast track-ordning”, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om ministeren vil oversende et notat til udvalget med konkrete bud på, hvilke alternative muligheder ministeren ser for SKATs udøvelse af kontrol, til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om ministeren kan redegøre for, hvilke konkrete initiativer regeringen vil igangsætte for at bekæmpe sort arbejde, til skatteministeren

Spm. 11

Spm. om ministeren kan bekræfte, at regeringen er af den holdning, at der ikke lovgivningsmæssigt kan gøres mere for at bekæmpe sort arbejde, til skatteministeren

Spm. 12

Spm. om, SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde, til skatteministeren

Spm. 13

Spm. om kommentar til oplæg fra ekspertmøde den 9. december fra CEPOS og Dansk Byggeri, til skatteministeren

Spm. 14

Spm. om, med baggrund i lovforslagets karakter bedes ministeren, i forlængelse af svaret på spørgsmål 8, oplyse om ministeren finder svaret tilfredsstillende, til skatteministeren

Spm. 15

Spm. om, hvilke alternative muligheder der er for SKATs udøvelse af kontrol, der skal afdække sort arbejde og social dumping, til skatteministeren

Spm. 16

Spm. om ministeren er villig til bevare SKATs hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund, til skatteministeren

Spm. 17

Spm. om ministeren kan oplyse, hvilke skattepligtige oplysninger, der skal være tilgængelige for SKAT, til skatteministeren

Spm. 18

Spm. om, hvordan det vil være muligt at få større klarhed over skattepligtige oplysninger fra udenlandske arbejdstagere og virksomheder, inden disse påbegynder arbejde i Danmark, til skatteministeren

Spm. 19

Spm. om, hvordan den nuværende registrering i RUT kan ændres, til skatteministeren

Spm. 20

Spm. om ministeren kan redegøre for udviklingen i opdagelsesrisikoen for så vidt angår sort arbejde i periode 2005-2015, til skatteministeren

Spm. 21

Spm. om ministeren kan oversende det materiale, der blev benyttet ved SKATs dialogmøde, til skatteministeren

L 15 Forslag til lov om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil, lov for Grønland om visse spil og forskellige andre love. (Natlukning af spillehaller med gevinstgivende spilleautomater og ophævelse af reglen om nedslag i afgiften for udlodninger m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 4

Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-15 fra Dan Automater Struer A/S, til skatteministeren

L 45 Forslag til lov om ændring af kursgevinstloven, ligningsloven, pensionsafkastbeskatningsloven, statsskatteloven og forskellige andre love. (Skattemæssig behandling af negative renter, forrentning af pensionsafkastskat og renter vedrørende visse pensionsordninger m.v.).

Bilag

Bilag 5

1. udkast til betænkning

Bilag 6

Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 7

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 8

2. udkast til betænkning

Bilag 9

Betænkning afgivet den 10. december 2015

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om de fremsendte ændringsforslag, jf. bilag 7, sendes i ekstern høring, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om ændringsforslagene, jf. bilag 7, har provenumæssige konsekvenser, til skatteministeren

L 46 Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, arbejdsmarkedsbidragsloven, kildeskatteloven, ligningsloven og pensionsbeskatningsloven. (Indførelse af land-for-land-rapportering for store multinationale koncerner, gennemførelse af ændring af direktiv om administrativt samarbejde på beskatningsområdet m.v.).

Bilag

Bilag 5

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 6

1. udkast til betænkning

Bilag 7

Betænkning afgivet den 10. december 2015

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at bekræfte, at IBIS fremadrettet vil blive tilføjet Skatteministeriets høringsliste, når lovforslag vedrørende bekæmpelse af skattely mv. sendes i høring, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om at oplyse, hvilke danske koncerner der omfattes af kravet om land for land rapportering som følge af, at beløbsgrænsen for omsætning på koncernniveau sættes til 750 mio. euro (svarende til 5,6 mia. kr.), til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om at oplyse, hvor mange multinationale selskaber/koncerner i OECD-landene, der vil være omfattet af kravet om land for land rapportering, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om regeringen internationalt vil arbejde for at udvide antallet af koncerner, der omfattes af kravet om land for land rapporteringen, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om, hvordan regeringen vil forholde sig til, at en lang række lande ikke har kapaciteten til at leve op til aftaler med krav om gensidig informationsudveksling med de danske skattemyndigheder, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om en udenlandsk koncern med et datterselskab i Danmark vil kunne sanktioneres økonomisk og/eller retsforfølges, såfremt datterselskabet ikke leverer de oplysninger, de ifølge lovforslaget vil være forpligtet til, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om det er korrekt, at informationer svarende til dem, der skal oplyses i de årlige land til land-rapporteringer, i dag er frit tilgængelige i CVR-registeret for virksomheder, der kun opererer i Danmark, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om, hvorfor der er begrænsninger for, hvilke formål skattemyndighederne må bruge oplysningerne i de årlige land til land-rapporteringer til, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om det er korrekt, at lovforslaget forudsætter gensidighed, til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om, hvorfor man ikke for de selskaber, der skal udarbejde de årlige land til land-rapporteringer, har anvendt samme størrelseskriterium, som fremgår af § 7 i årsregnskabsloven for store virksomheder, til skatteministeren

Spm. 11

Spm. om at bekræfte, at implementeringen af lovforslaget ikke forudsætter tilførelse af ekstra årsværk til området i SKAT, til skatteministeren

Spm. 12

Spm. om at tage initiativ til et ændringsforslag, der fremrykker forslagets ikrafttrædelse til indkomståret 2017 for så vidt angår selskaber med forskudt indkomstår, til skatteministeren

L 56 Forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love. (Momsgodtgørelse for ambassader m.v., bemyndigelse til momskontrol af betalingsoplysninger, tilpasning af reglerne om herboende repræsentant for motoransvars- og lystfartøjsforsikringer, tilpasning af adgangen til indhentelse og registrering af oplysninger i Køretøjsregisteret, afskaffelse af befordringsfradrag m.v. for skattefritagne personer m.v.).

Bilag

Bilag 4

1. udkast til betænkning

Bilag 5

Betænkning afgivet den 10. december 2015

L 56 A Forslag til lov om ændring af momsloven og forskelligeandre love. (Momsgodtgørelse for ambassader m.v., bemyndigelse til momskontrol af betalingsoplysninger, tilpasning af reglerne om herboende repræsentant for motoransvars- og lystfartøjsforsikringer, tilpasning af adgangen til registrering af oplysninger i Køretøjsregisteret, afskaffelse af befordringsfradrag m.v. for skattefritagne personer m.v.)

Bilag

Bilag 4

1. udkast til betænkning

Bilag 5

Betænkning afgivet den 10. december 2015

L 56 B Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer.(Tilpasning af adgangen til indhentelse af oplysningeri Køretøjsregisteret).

Bilag

Bilag 4

1. udkast til betænkning

Bilag 5

Betænkning afgivet den 10. december 2015

L 61 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og forskellige andre love. (Indfasning af eldrevne og brændselscelledrevne køretøjer i grøn ejerafgift og registreringsafgift m.v.).

Bilag

Bilag 6

Henvendelse af 7/12-15 fra Partnerskabet for brint og brændselsceller

Bilag 7

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 5

Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 25/11-15 fra Thomas Fals, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/12-15 fra Partnerskabet for brint og brændselsceller, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om at beregne, hvad det vil koste at forlænge særregel om, at el til opladning af elbiler som led i momsregistreret virksomhed sker til den lave processats på 0,4 øre pr. kWh, bortfalder fra 1. januar 2016 frem til 2020, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om at bekræfte ministerens udsagn ved 1. behandlingen om, at han ved det opfølgende møde i aftalekredsen i august 2016 vil se positivt på at forlænge ordningen, hvor den lave processats på 0,4 øre pr. kWh finder anvendelse for så vidt angår ladestandere og opladning som led i momsregistreret virksomhed, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om, hvilken metode ministeren i givet fald vil benytte ved pålægning af fuld registreringsafgift i forhold til f.eks. at beregne antal km pr. liter, til skatteministeren

L 65 Forslag til lov om ophævelse af reklameafgiftsloven. (Ophævelse af reklameafgiftsloven).

Bilag

Bilag 3

1. udkast til betænkning

L 69 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven. (Nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.).

Bilag

Bilag 6

1. udkast til betænkning

Bilag 7

Henvendelse af 11/12-15 fra DACF Dansk Autocamper Forening

Spørgsmål og svar

Spm. 3

Spm. om at foretage et regneeksempel for en brugt importeret bil, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/11-15 fra DACF Dansk Autocamper Forening vedrørende foretræde om afgifter på autocampere, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om at redegøre for, hvad grundlaget er for vurderingen af SKATs brug af 2-4 årsværk i januar og februar 2016 i forbindelse med administrationen af tilbagebetalingen for biler indregistreret i perioden fra den 20. november 2015 til den 31. december 2015, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/12-15 fra DACF Dansk Autocamper Forening, til skatteministeren

L 70 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af kvælstofoxider og forskellige andre love. (Nedsættelse af NOx-afgiften, tilretning og senere ophævelse af NOx-afgiftsloven, indførelse af forbrugsregistrering for afgifterne på affaldsvarme og ændring af visse miljø- og energiafgifter).

Bilag

Bilag 5

1. udkast til betænkning

Almindelig del

Bilag

Bilag 65

Beretning nr. 6/2015 om SKATs kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder, fra Statsrevisorerne

Spørgsmål og svar

Spm. 97

Spm. om at vurdere den tekniske mulighed for og konsekvenserne ved at ændre lovgivningen om reparationsgrænsen for trafikskadede biler, til skattemini...  Svar  

Spm. 133

Spm. om ministeren vil oplyse, hvilken hjemmel SKAT har til at kontrollere, hvilke danskere der kører hyrevogn i regi af Uber, til skatteministeren  Svar  

Spm. 134

Spm. om provenutabet fra 2017 til 2025 ved en fuld afskaffelse af chokoladeafgiften og sukkervareafgiften, til skatteministeren  Svar  

Spm. 135

Spm. om provenutabet fra 2018 til 2025 ved at reducere samtlige afgiftssatser i chokoladeafgiftsloven med 2/3, til skatteministeren  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 345

Vil ministeren oplyse, om han skattemæssigt vil ligestille private ejere af bevaringsværdige træskibe med bevaringsværdige træskibe i forenings- og er...