MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2015, uge 12

Kære læser !

Ugens nyheder er primært et par gode artikler og en del nyt fra Folketinget.

Du vil i denne uge kunne se en lille ændring. Jeg var selv blevet lidt træt af alle nyhederne fra WTO i listen med artikler, så nyheder fra WTO er nu blevet flyttet ned under "Nyt fra andre lande og organisationer". Husk, at nyhederne normalt er "lukkede", og du skal klikke på linket "Klik her for at få vist nyhederne" for at få åbnet listen.

Hvis du nu sidder og tænker: "Det var på tide, den ændring burde de have haft lavet for længe siden", så husk, at vi hos TaxCon altid er lydhøre overfor konstruktiv og ordentlig kritik. Så har du forslag og ønsker til forbedringer, så send mig en mail, jeg skal nok svare - også selvom vi ikke umiddelbart kan eller vil følge dit forslag.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Konkurrencer kan også være omfattet af spilafgiften
Overskudsvarmeafgift – myter og misforståelser

Domme
Brugtmomsordningen - motorkøretøjer - skønsmæssig forhøjelse
Registreringsafgift - parallelimport - luksusbil - hæftelse

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 13

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteverket, Sverige
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
World Trade Organization (WTO)

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150316' AND [SkatteraadChanged] <= '20150322') OR ([LSRChanged] >= '20150316' AND [LSRChanged] <= '20150322') OR ([ByretChanged] >= '20150316' AND [ByretChanged] <= '20150322') OR ([LandsretChanged] >= '20150316' AND [LandsretChanged] <= '20150322') OR ([HojesteretChanged] >= '20150316' AND [HojesteretChanged] <= '20150322')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

PwC

Konkurrencer kan også være omfattet af spilafgiften

Flere og flere virksomheder udbyder konkurrencer, bl.a. via Facebook. Mange virksomheder er dog ikke opmærksomme på, at før de afholder disse konkurrencer, skal de registreres for spilafgift. Hvad med din virksomhed?

PwC

Overskudsvarmeafgift – myter og misforståelser

Er overskudsvarmeafgiften en hindring? Læs mere her, om hvad der er fakta.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Dom: Brugtmomsordningen - motorkøretøjer - skønsmæssig forhøjelse

SKM2015.205.VLR

Vedrører: Momsloven § 71. Opkrævningsloven § 5, stk. 2. Momsbekendtgørelsen § 92 (dagældende)

Sagen angik en forhøjelse af skatteyderens momstilsvar for 2007, herunder navnlig om appellanten var berettiget til at benytte brugtmomsordningen. Skatteyderen drev virksomhed med køb og salg af brugte biler.

Der var under sagen enighed om, at skattemyndighederne havde været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar for 2007. Spørgsmålet i sagen var herefter, om skatteyderen efterfølgende havde udbedret sit regnskabsgrundlag i en sådan grad, at brugtmomsordningen alligevel fandt anvendelse, og om det af skattemyndighederne udøvede skøn over udeholdt omsætning på baggrund af ikke bogførte handler via en auktionshjemmeside samt manglende dags dato kvitteringer kunne tilsidesættes som åbenbart urimeligt eller foretaget på et forkert grundlag.

Efter karakteren og omfanget af manglerne ved skatteyderens regnskabs- og bilagsmateriale, fandt landsretten ikke, at skatteyderen ved de senere udstedte fakturaer havde opfyldt betingelserne for at anvende brugtmomsordningen i 2007.

Landsretten fandt endvidere ikke, at skatteyderen havde løftet bevisbyrden for, at skattemyndighedernes skønsmæssige ansættelser vedrørende de manglende dags dato kvitteringer og de ikke bogførte handler via auktionshjemmesiden var åbenbart urimelige eller hvilede på et forkert grundlag.

Landsretten stadfæstede herefter byrettens dom af 3. december 2013 ( SKM2014.123.BR ), hvorved Skatteministeriet var blevet frifundet.

 

Dom: Registreringsafgift - parallelimport - luksusbil - hæftelse

SKM2015.204.ØLR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 19, stk. 2 (dagældende)

Landsretten stadfæstede, at sagsøgeren hæftede for registreringsafgiften af det i sagen omhandlede køretøj. Sagen var en del af et sagskompleks, som er afgjort ved Højesterets dom i en prøvesag i SKM2013.447.HR . (Stadfæstelse af SKM2013.913.BR ).

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 23-03-2015 - 21-04-2015

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 26-03-2015 dom i C-499/13 Macikowski
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 9, 193 og artikel 199, stk. 1, litra g), artikel 206, 250 samt 252 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsmæssig neutralitet – afgiftspålæggelse af en levering af en fast ejendom i forbindelse med en tvangsfuldbyrdelsesprocedure – national retsforskrift der forpligter den foged, der gennemfører et sådant salg, at betale moms af en sådan transaktion – betaling af købsprisen til den kompetente ret og nødvendigheden af at sidstnævnte overfører det momsbeløb, der skal betales, til fogeden – fogedens økonomiske og strafferetlige ansvar i tilfælde af manglende betaling af momsen – forskel mellem den lovmæssige frist for en afgiftspligtig persons betaling af momsen og den frist, der er fastsat for en sådan foged – umuligt at fradrage den indgående afgift

Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Komornik - Ny sag
Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Indstilling
Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Dom

Den 26-03-2015 dom i C-7/14 P Wünsche Handelsgesellschaft International mod Kommissionen
Toldunion

Appel iværksat til prøvelse af dom afsagt af Retten (Tredje Afdeling) den 12. november 2013 i sag T-147/12, Wünsche Handelsgesellschaft International mod Kommissionen, hvorved Retten frifandt Kommissionen for en påstand om annullation af Kommissionens afgørelse K(2011) 6393 endelig af 16. september 2011, der fastslår, at det i et konkret tilfælde var uberettiget at indrømme en fritagelse for importafgifter – tilsidesættelse af artikel 220, stk. 2, litra b), og artikel 239 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks – utilstrækkelig begrundelse af Rettens dom

Den 16-04-2015 dom i C-42/14 Wojskowa Agencja Mieszkaniowa w Warszawie
Fiskale bestemmelser

Skal bestemmelserne i artikel 14, stk. 1, artikel 15, stk. 1, og artikel 24, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem 1 (EUT L 347, s. 1, med senere ændringer; herefter »direktiv 2006/112«) fortolkes således, at der er tale om levering af elektricitet, varme og vand samt affaldsrenovation fra udlejer til lejeren, som er den direkte bruger af disse goder og tjenesteydelser, når disse goder og tjenesteydelser leveres til den pågældende ejendom af tredjemænd, hvis speciale de hører under, og udlejer er part i de pågældende leveringsaftaler og alene opkræver de afholdte udgifter hos lejeren, der er den faktiske bruger af disse goder og tjenesteydelser?

Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Forhøjer de udgifter, som lejeren har afholdt til elektricitet, varme, vandforsyning og affaldsrenovation vedrørende lokalerne, afgiftsgrundlaget (husleje) i den forstand, hvori dette udtryk er anvendt i artikel 73 i direktiv 2006/112, ved udlejning, eller udgør de omhandlede leveringer [af goder] og tjenesteydelser særskilte ydelser i forhold til ydelsen »udlejning af lokaler«?

Tidligere dokument: C-42/14 Wojskowa Agencja Mieszkaniowa w Warszawie - Ny sag
Tidligere dokument: C-42/14 Wojskowa Agencja Mieszkaniowa w Warszawie - Dom

Den 16-04-2015 dom i T-576/11 Schenker Customs Agency mod Kommissionen
Toldunion

Annullation af Kommissionens afgørelse K (2011) 5208 endelig af 27. juli 2011, hvorved det blev fastslået, at der skulle opkræves importafgifter efterfølgende, og at fritagelsen for disse afgifter ikke var berettiget i et særligt tilfælde, der omhandler import af glyphosat, der hidrører fra Taiwan (sag REM 01/2010)

Tidligere dokument: T-576/11 Schenker Customs Agency mod Kommissionen - Dom

 

Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

VAT 2015: final report on national rules relating to telecomm, broadcasting and e-services…

Customs: The 2015 version of the Explanatory Notes to the Combined Nomenclature is available

Economic Study on Publications on all Physical Means of Support and Electronic Publications in the context of VAT Final  

 

Nyt fra Parlamentet

om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

Antal toldere i EU  

KOMMISSIONENS GENNEMFØRELSESFORORDNING (EU) …/… af XXX om ændring af forordning (EØF) nr. 2454/93 og forordning (EU) nr. 1063/2010 for så vidt angår oprindelsesregler i forbindelse med arrangementet med generelle toldpræferencer og præferencetoldforanstaltninger for visse lande eller territorier  

Handelsaftale mellem EU og USA: Fordele for europæere?

Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet Årlig rapport om gennemførelsen af del IV i associeringsaftalen mellem EU og Mellemamerika  

 

Nyt fra og om skat mv. i udlandet

Klik her for at få vist nyhederne

World Trade Organization (WTO)

Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.

Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.

Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Rapport

Årsrapport 2014

Nyhedsbrev til virksomheder

Opdatering af FB til KN

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Niveaulister til værdisættelse af motorkøretøjer - Rettelse til ajourføringen fra Februar 2015

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Nyhedsbrev - Kommissionens gennemførelsesforordning 2015/428 af 10. marts 2015

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Toldkurser (valutakurser)

Valutakurser (toldkurser) 1. marts - 31. marts 2015 - 5% udsving (BRL)

Blanket

Kvittering for modtagelse af udlodningsmidler fra spillehaller


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 123 Forslag til lov om ændring af momsloven. (Importmoms på dansksprogede magasiner, tidsskrifter og lignende sendt fra lande uden for EU og bemyndigelse til lempelse og fritagelse vedrørende faktureringspligt).

Bilag

Bilag 21

Internt dokument

Bilag 22

Henvendelse af 17/3-15 fra advokat Anders Torbøl

Spørgsmål og svar

Spm. 55

Spm. om, i hvilken størrelsesorden lovforslaget forventes at bidrage til at øge omsætningen og beskæftigelsen for grafiske virksomheder i Danmark og EU, til skatteministeren

Spm. 56

Spm. om, hvad ministeren mener med "den utilsigtede udnyttelse af momsreglerne", sådan som ministeren skriver i svaret på spørgsmål 41, til skatteministeren

Spm. 57

Spm. om kommentar til materiale fra Dansk Magasinpresses Redaktørforening anvendt under foretræde den 11. marts 2015, til skatteministeren

Spm. 58

Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/2-15 fra Advokat Anders Torbøl, til skatteministeren

Spm. 59

Spm. om kommentar til materiale fra Advokat Anders Torbøl anvendt under foretræde den 11. marts 2015, til skatteministeren

Spm. 60

Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/3-15 fra advokat Anders Torbøl, til skatteministeren

Spm. 61

Spm. om justitsministeren ikke vil bidrage med Justitsministeriets juridiske vurdering af sagen, jf. svar på spm. 243, til skatteministeren

Spm. 62

Spm. om ministeren enig i, at nøjagtig samme argumentation, som justitsministeren har lagt til grund for sit svar, jf. svar på spm. 242, til skatteministeren

Spm. 63

Spm. om at oplyse, om Justitsministeriet har været i kontakt med det finske justitsministerium under hensyn til, at Finland i december 2014 besluttede ikke at gennemføre et tilsvarende forslag, jf. svar på spm. 244, til skatteministeren

Spm. 64

Spm. om at uddybe justitsministerens begrundelse for, hvordan justitsministeren er nået frem til sit resultat, samt hvorvidt Justitsministeriet i den forbindelse tog i betragtning, at lovforslaget – hvis vedtaget – ville føre til lukning af omkring 20 magasiner, jf. svar på spm. 244, til skatteministeren

Spm. 65

Spm. om at oversende den ny dokumentation til Folketinget samt redegøre for, hvilken udvikling og hvilke begivenheder der har ledt til en ny retstilstand på området, til skatteministeren

Spm. 66

Spm. om en ikrafttrædelsesdato pr. 1. juli 2015 er realistisk, set i lyset af at mange har forudbetalt deres abonnement et år forud, til skatteministeren

Spm. 67

Spm. om, hvem der har pligt til at betale momsen efter 1. juli 2015, såfremt et abonnement er forudbetalt, til skatteministeren

Spm. 68

MFU spm. om at bekræfte, at alle former for varer med en værdi på under 80 kr. fremover kan sendes til Danmark momsfrit – dog på nær magasiner – forudsat at lovforslaget vedtages, til skatteministeren

Spm. 69

MFU spm. om at oplyse den samlede anslåede årsværdi af varer under 80 kr., der sendes momsfrit til Danmark, opdelt på brancher/kategorier, til skatteministeren

Spm. 70

MFU spm. om at juridisk begrunde en eventuel tilbagevisning af det af advokat Anders Torbøl anførte i henvendelsen, jf. svar på spm. 60, til skatteministeren

Spm. 71

MFU spm. om Skatteministeriet har modtaget en henvendelse fra Europa-Kommissionen vedrørende forslaget om pålæggelse af moms på magasiner (L-123) og proceduren for opkrævning af denne moms, herunder det af Post Danmark påtænkte gebyr, til skatteministeren

L 144 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og momsloven. (Tilpasninger til engrosmodellen m.v. og indførelse af omvendt betalingspligt på gas- og elmarkedet).

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm. om det er samfundsøkonomiske fornuftigt, at lovforslaget kræver, at der for erhvervskunder skal være identitet mellem afgiftsbeløbet på elhandelsvirksomhedens faktura og det for kunden tilhørende afgiftsbeløb på netselskabets faktura, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om det er mest enkelt for en kunde at blive acontofaktureret ud fra andelstal, andelskvotienter og residualforbrug, som netselskabets faktura er baseret på, eller at blive acontofaktureret ud fra sidste års målte forbrug, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om ministeren vurderer, at det vil have mærkbar negativ betydning for afgiftsprovenuet, hvis der indføres en modifikation til elafgiftslovens § 7, stk. 3, 4. og 5. pkt., så der i perioder mellem måleraflæsninger kan acontofaktureres elafgifter ud fra kundens forventede årsforbrug, som netvirksomheden allerede er ansvarlig for at indberette til datahubben, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om, hvorfor netselskaberne skal tillægges en pligt til at undersøge og træffe beslutning om, at en elkunde er berettiget til at være registreret med et særligt elafgiftsforhold, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om ministeren enig i, at der er tale om dobbeltadministration, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om fordele ved en ændring, således at validering og håndtering af særlige afgiftsforhold kun foregår mellem elhandelsvirksomheden og Energinet.dk uden involvering af netselskaber, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om virksomheden BIRN får flere eller færre administrative byrder med den aktuelle udformning af skatteopkrævningen ved engrosmodellen, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om at sikre, at erhvervsvirksomheder ikke bliver forsinket i forhold til at kunne afslutte deres regnskaber endeligt omkring den 8.-10. hverdag i måneden, til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om ministeren er enig i, at konsekvensen af den såkaldte værnsregel er, at elhandelsvirksomhederne skal afvente netvirksomhedernes faktura for en forbrugsperiode, før en momsregistreret erhvervskunde kan faktureres for elafgifter, til skatteministeren

Spm. 11

Spm. om ministeren finder det proportionalt i forhold til de med kravet forbundne administrative byrder og omkostninger, at elhandelsvirksomhederne skal afvente og kontrollere 70 netvirksomheders fakturaer, før elhandelsvirksomhederne kan fakturere deres momsregistrerede erhvervskunder for elafgifter, til skatteministeren

Spm. 12

Spm. om det understøtter en vellykket implementering af engrosmodellen at fastsætte faktureringsregler, der betyder, at elhandelsvirksomhedernes kundehåndtering og fakturering bliver afhængige af den enkelte netvirksomhed på en måde, som står i klar kontrast til formålet med engrosmodellen om enkelhed for kunden og ligestilling for alle elleverandører uanset ejerforhold, til skatteministeren

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 499

MFU spm. om de administrative omkostninger i Danmark, hvis momsen i restaurationsbranchen blev lempet fra 25 pct. til 12 pct., til skatteministeren  Svar  

Spm. 521

Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/3-15 fra Henrik Brandt, Roskilde vedrørende problemer med at indberette moms til SKAT, til skatteministeren  Svar  

Spm. 553

Spm. om, hvilket momsprovenu statskassen har fået ind i 2014 via bestemmelsen i momsloven om, at EU-virksomheder med fjernsalg af varer til Danmark, s...   Svar  

Spm. 554

Spm. om, hvilket momsprovenu statskassen har fået ind i 2014 i forbindelse med EU-virksomheders fjernsalg af services til Danmark, til skatteministere...   Svar  

Spm. 555

Spm. om, hvilket momsprovenu statskassen har fået ind i 2014 i forbindelse med fjernsalg af varer fra netbutikker, der er etableret uden for EU, til d...   Svar  

Spm. 556

Spm. om, hvilket momsprovenu statskassen har fået ind i 2014 i forbindelse med fjernsalg af services fra netbutikker, der er etableret uden for EU, ti...   Svar  

Spm. 557

Spm. om, hvorfor regeringen valgte at indføre omvendt betalingspligt på mobiltelefoner, netværksudstyr mv. pr. 1. juli 2014, til skatteministeren  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 921

Er det fortsat ministerens hensigt at afskaffe reklameafgiften?

Spm. S 922

Hvor længe mener ministeren, at man med rimelighed kan udskyde en afgørelse om reklameafgiften under skyldig hensyntagen til de mange virksomheder, de...