Kære læser !
Selvom det har været efterårsferie for mange, har der ikke været stilstand på nyhedsfronten - der er både dansk og internationalt nyt.
Sidst i MomsMail i denne uge kan du se et lille nyt punkt. I RegnskabsMail bringer vi løbende en liste over kurser med relevans for revisorer og bogholdere, og vi tænkte, at dele af denne nok kunne have interesse for MomsMails læsere.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Crowdfunding og moms
International VAT Monitor: 5 - 2016
Hardball fra SKAT – moms og fast ejendom
Moms på kortgebyrer – får vi afregnet moms af alt det, vi skal?
Momsregistreret i Norge? Så skal du være OBS på ændringer fra 1. januar 2017
Lovforslag om godtgørelse af elafgift for forlystelser (L25 2016)
Lovforslag om indberetning af afgiftsgodtgørelse til SKAT (L29 2016)
Forudbestil PwC’s afgiftsvejledning for 2017
Styresignaler
Retningslinjer for sagstilskæring
Bindende svar
Momsfritagelse vederlag for lægekonsultationer
Postordrevirksomhed - udlæg - porto - udenlandsk postselskab
Momspligt af analyser for problematisk kemi
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 43
1 indstilling
1 dom
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20161017' AND [SkatteraadChanged] <= '20161023') OR ([LSRChanged] >= '20161017' AND [LSRChanged] <= '20161023') OR ([ByretChanged] >= '20161017' AND [ByretChanged] <= '20161023') OR ([LandsretChanged] >= '20161017' AND [LandsretChanged] <= '20161023') OR ([HojesteretChanged] >= '20161017' AND [HojesteretChanged] <= '20161023')) ORDER BY AppelId DESC
Dato | Angivelse | Periode |
25-10-2016 | Moms i 2016 | Moms for september måned 2016 |
25-10-2016 | EU-salg uden moms/DK-VIES i 2016 | September måned 2016/3. kvartal 2016 |
BDOCrowdfunding i den form, hvor bidragyderne stilles i udsigt, at de på et senere tidspunkt vil modtage varer eller ydelser fra iværksætteren, giver ofte momsmæssige udfordringer. |
International VAT Monitor (IVM)International VAT Monitor: 5 - 2016 I denne udgave:
|
PwCHardball fra SKAT – moms og fast ejendom SKAT har gennem længere tid været særdeles aktive inden for moms på fast ejendom, og praksis på området er efterhånden mangfoldig – uden at det dog på nogen måde har skabt klare linjer – nærmere tværtimod. |
PwCMoms på kortgebyrer – får vi afregnet moms af alt det, vi skal? Gennem de seneste år har dansk praksis om kortgebyrer ændret sig væsentligt. Tidligere var praksis, at man – når kreditkortgebyret blev specificeret særskilt – kunne og skulle fakturere det uden moms. |
PwCMomsregistreret i Norge? Så skal du være OBS på ændringer fra 1. januar 2017 Ny håndtering af importmoms og flere felter på momsangivelsen |
PwCLovforslag om godtgørelse af elafgift for forlystelser (L25 2016) Skatteministeren har netop fremsat lovforslag om, at forlystelser fremover kan få godtgørelse af elafgifter efter de almindelige godtgørelsesregler. |
PwCLovforslag om indberetning af afgiftsgodtgørelse til SKAT (L29 2016) Skatteministeren har netop fremsat forslag om, at virksomheder, der benytter sig af afgiftsgodtgørelse af afgifter på energiprodukter, skal indberette tilbagebetalingsbeløbet til SKAT, hvis det samlede beløb overstiger EUR 500.000 om året. |
PwCForudbestil PwC’s afgiftsvejledning for 2017 Hvis du ønsker at forudbestille en trykt version af vores nye afgiftsvejledning for 2017 kan du gøre det via vores hjemmeside. |
Vedrører: Grundloven § 43. Forvaltningsloven
SKAT har udarbejdet retningslinjer for sagstilskæring for at understøtte en korrekt, ensartet og lovlig sagsbehandling i forbindelse med indsatsprojekter.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 1
Skatterådet kan bekræfte, at det vederlag Spørger modtager for at levere lægekonsultationer til patienterne er momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 1.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 13, § 16, stk. 1, § 27 og § 46, stk. 1, nr. 3
Skatterådet kan ikke bekræfte, at udenlandsk porto, som betales af et andet selskab, men som viderefaktureres til Spørger kan anses som udlæg for porto ved Spørgers fakturering af sine kunder.
Skatterådet kan derimod bekræfte at porto, som Spørger betaler direkte til et udenlandsk postselskab, kan anses som udlæg for porto i medfør af gebyrordningen i TfS2000,700TSS, ved Spørgers fakturering af sine kunder.
Skatterådet bekræfter, at leveringsstedet for de omhandlede fragtydelser, som leveres af et udenlandsk postselskab, er Danmark.
Derimod kan Skatterådet ikke bekræfte, at et udenlandsk postselskab, som i sit hjemland er pålagt befordringspligt, kan levere postydelserne momsfrit i Danmark, idet momsfritagelsen efter momsloven alene omfatter den eller de virksomheder, som er udpeget som postbefordringspligtige virksomheder i Danmark.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 1
Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørgers levering af analyse, diagnose og behandling for at reducere ophobning af problematisk kemi i kroppen, fx hormon-forstyrrende og allergifrem-kaldende stoffer, carcinogener (kræftfremkaldende stoffer), mv. på baggrund af analyse af urin-, blod- eller hårprøve eller på baggrund af analyse af støvprøver og luftprøver i hjemmet er momsfritagne, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 1.
Journalnr: 13/0168941
Moms af udeholdt omsætning
Klagen vedrører moms af udeholdt omsætning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-09-2016
Journalnr: 10/0215871
Momsfradrag - byggeri - privat anvendelse
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet klagerens afgiftstilsvar vedrørende udgift til byggeri, da en del af byggeriet anses for privat. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-09-2016
Journalnr: 15/3239079
Yderligere momstilsvar
Klagen vedrører ansættelse af yderligere momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-09-2016
Journalnr: 16/0321387
Godtgørelse af tinglysningsafgift
SKAT har truffet afgørelse om, at der ikke er grundlag for godtgørelse af tinglysningsafgift ved tinglysning af skøde. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-09-2016
Journalnr: 13/0154469
Skat at udførte beløb
Klagen skyldes, at udførte beløb ved udrejse er anset som skattepligtig indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-09-2016
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 26-10-2016 indstilling i C-679/15 Ultra-Brag
Toldunion
EF-toldkodeks – artikel 202, stk. 3 – artikel 212a – toldskyld opstået som følge af ikke-forskriftsmæssig indførsel af varer – debitorbegrebet – medarbejder hos juridisk person ansvarlig for ikke-forskriftsmæssig indførsel af varer – en ansats adfærd og viden tilregnes arbejdsgiver
Tidligere dokument: C-679/15 Ultra-Brag - DomDen 27-10-2016 indstilling i C-126/15 Kommissionen mod Portugal
Fiskale bestemmelser
Fiskale bestemmelser – forbrugsbeskatning af forarbejdet tobak – direktiv 2008/118/EF – artikel 7, artikel 9, stk. 1, og artikel 39, stk. 3 – begrænsning af markedsføring og salg – afgiftsmærker – proportionalitet
Tidligere dokument: C-126/15 Kommissionen mod Portugal - DomDen 10-11-2016 indstilling i C-564/15 Farkas
Fiskale bestemmelser
Det fælles merværdiafgiftssystem – direktiv 2006/112/EF – ordningen for omvendt betalingspligt – artikel 199, stk. 1, litra g) – skattemyndighedernes afgørelse om en »afgiftsforskel«, der skyldes af en køber af en vare– ingen mulighed for at fradrage indgående moms – pålæggelse af en bøde – bødens forholdsmæssighed
Tidligere dokument: C-564/15 Farkas - DomDen 10-11-2016 dom i C-432/15 Baštová
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – artikel 2, stk. 1, litra c) – begrebet »levering af tjenesteydelser mod vederlag« – en afgiftspligtig persons tilrådighedsstillelse af en hest til arrangøren af et hestevæddeløb – vurdering af modværdien – ret til fradrag af de udgifter, der er forbundet med forberedelsen af den afgiftspligtige persons heste til væddeløb – generelle udgifter i tilknytning til hele den økonomiske virksomhed – bilag III, punkt 14 – nedsat momssats for adgang til brug af sportsfaciliteter – anvendelse på drift af en væddeløbsstald – transaktion bestående af en samlet ydelse eller af flere uafhængige ydelser
Tidligere dokument: C-432/15 Baštová - DomDen 10-11-2016 dom i C-449/14 P Statsstøtte DTS Distribuidora de Televisión Digital mod Kommissionen
Fiskale bestemmelser
Stævning (EUT/EFT) HTML / PDF
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift (moms) – direktiv 2006/112/EF – princip om afgiftsneutralitet – lægebehandling ved hjælp af ilt – nedsat momssats – balloner og andre iltbeholdere – normalsats for moms – iltkoncentrator – begrebet »handicap
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 98, stk. 1 og 2, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2006/138/EF af 19. december 2006, og bilag III, punkt 3 og 4, til dette direktiv, er ikke til hinder for en national bestemmelse, hvorved en nedsat sats for merværdiafgift (moms) ikke finder anvendelse på levering og/eller udlejning af iltkoncentratorer, såsom de i hovedsagen omhandlede, eftersom disse apparater hverken er farmaceutiske produkter som omhandlet i punkt 3 i bilag III til direktiv 2006/112, som ændret, eller udelukkende er til handicappedes brug som omhandlet i dette bilags punkt 4, hvilket det tilkommer den forelæggende ret af efterprøve.
Princippet om afgiftsneutralitet skal ikke fortolkes således, at det tillader, at der lægges hindringer i vejen for anvendelsesområdet for de kategorier, der er opregnet i henholdsvis punkt 3 og 4 i bilag III til direktiv 2006/112 ved at anvende en nedsat sats for merværdiafgift på levering og/eller udlejning af produkter, der ikke modsvarer definitionerne i de nævnte punkter.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – toldunion – EF-toldkodeks – forordning (EØF) nr. 2913/92 – forordning (EØF) nr. 2454/93 – toldværdi – indregning af royalties og licensafgifter for varemærker i toldværdien – betaling af royalties og licensafgifter for varemærker til et selskab, der er afhængigt af både sælgeren og køberen af varerne – royalties og licensafgifter vedrørende salget af varer og vedrørende præstation af tjenesteydelser og brug af et beskyttet navn – passende fordeling på grundlag af objektive og målelige oplysninger
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 32, stk. 1, litra c), i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 1791/2006 af 20. november 2006, skal fortolkes således, at den ikke kræver, at royalty- og licensafgiftsbeløbet vedrørende varemærker fastsættes allerede på tidspunktet for toldskyldens opståen, for at den i denne artikel fastsatte justering af toldværdien af de indførte varer forsynet med det pågældende mærke kan finde anvendelse.
2) Artikel 32, stk. 1, litra c), i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 1791/2006, skal fortolkes således, at den giver mulighed for, at royalties og licensafgifter for varemærker kan »vedrøre« de indførte varer forsynet med det pågældende mærke som omhandlet i denne artikel og i artikel 157, stk. 2, i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning nr. 2913/92, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1792/2006 af 23. oktober 2006, selv om disse royalties og licensafgifter kun til dels vedrører de pågældende varer.
3) Artikel 32, stk. 1, litra c), i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 1791/2006, samt artikel 159 og 160 i forordning nr. 2454/93, som ændret ved forordning nr. 1792/2006, skal fortolkes således, at betalingen af royalties og licensafgifter for varemærker kan udgøre en »betingelse for salg« af de indførte varer, når den virksomhed, som disse royalties og licensafgifter for varemærker betales til, inden for den samme koncern er afhængig af både sælgeren og køberen af disse varer, og den sidstnævnte er forpligtet til at betale de pågældende royalties og licensafgifter for varemærker på anmodning af sælgeren eller den af ham afhængige virksomhed, idet det ikke er muligt for køberen at erhverve varerne fra en anden leverandør, som ikke er afhængig af sælgeren. Det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve, om disse betingelser er opfyldt i hovedsagen.
4) Justeringen i henhold til artikel 32, stk. 1, litra c), i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 1791/2006, og den i artikel 158, stk. 3, i forordning nr. 2454/93, som ændret ved forordning nr. 1792/2006, omhandlede passende fordeling på grundlag af objektive og målelige oplysninger af på den ene side de royalties og licensafgifter for varemærker, der vedrører de indførte varer, og på den anden side de royalties og licensafgifter for varemærker, der vedrører tjenesteydelser præsteret efter indførslen, kan foretages, dersom varernes toldværdi ikke kan fastsættes på grundlag af den i artikel 29 i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 1791/2006, anførte transaktionsværdi, men hvor denne værdi kun kan fastsættes på grundlag af den i artikel 31, stk. 1, i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 1791/2006, fastsatte alternative fremgangsmåde.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – afgifter – merværdiafgift – sjette direktiv – artikel 28c, punkt A, litra a) og d) – overførsel af varer inden for Den Europæiske Union – ret til fritagelse – manglende overholdelse af en forpligtelse til at angive et momsregistreringsnummer tildelt af bestemmelsesmedlemsstaten – ingen konkrete holdepunkter for at antage, at der foreligger afgiftssvig – afslag på at indrømme fritagelsen – spørgsmålet, om afslaget er tilladt
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-24/15 Plöckl - IndstillingArtikel 22, stk. 8, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 2005/92/EF af 12. december 2005, som affattet ved sjette direktivs artikel 28h, og sjette direktivs artikel 28c, punkt A, litra a), første afsnit, og litra d), skal fortolkes således, at de er til hinder for, at oprindelsesmedlemsstatens skattemyndigheder giver afslag på at indrømme en fritagelse for merværdiafgift for en overførsel inden for Fællesskabet med den begrundelse, at den afgiftspligtige person ikke har angivet et registreringsnummer for denne afgift tildelt af bestemmelsesmedlemsstaten, når der ikke foreligger konkrete holdepunkter for at antage, at der foreligger svig, genstanden er overført til en anden medlemsstat, og de øvrige betingelser for fritagelsen også er opfyldt.
Momsfritagelse for offentlige postvæsner
Efter CETA: De EU-handelsaftaler der er på trapperne
Bekendtgørelse af lov om afgift af konsum-is
Spm. 707 |
Spm. 708 |
Spm. 709 |