MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2015, uge 17

Kære læser !

Denne uges MomsMail indeholder bl.a. en stribe artikler. tre bindende svar om så forskellige emner som momspligt for tatovører, momsfrihed for udlagt undervisning og godtgørelse af energiafgifter til en svømmehal samt - sidst men ikke mindst - en række EU domme, der givetvis skal nærlæses nærmere.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Momsmæssig fællesregistrering
Ejendomsmægleres formidling af salg af kapitalandele i ejendomsselskaber - kan være momsfritaget
Varebiler (gulpladebiler) 2015
SKAT udsender nyt udkast til styresignal om overflytning af avance
Endeligt styresignal fra SKAT vedrørende demobiler
Momsfritagelse ved salg af varer til udlandet.
Styresignal vedrørende momsregistrering af konkursboer
VAT Connecting Factors: Relevance of the Place of Supply
IPOS and the Italian Financial Transaction Tax
Vær opmærksom ved varekøb i Tyskland

Bindende svar
Tatovører, som tegner i frihånd, udøver ikke kunstnerisk virksomhed, og tilknyttede tatovører var ikke selvstændigt erhvervsdrivende
Godtgørelse af energiafgift - Svømmehal - OPS
Vederlag for udlagt undervisning - momsfritaget

Ikke offentliggjorte kendelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 18
2 nye sager
1 indstilling
4 domme

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Skatteetaten, Norge
World Trade Organization (WTO)

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150420' AND [SkatteraadChanged] <= '20150426') OR ([LSRChanged] >= '20150420' AND [LSRChanged] <= '20150426') OR ([ByretChanged] >= '20150420' AND [ByretChanged] <= '20150426') OR ([LandsretChanged] >= '20150420' AND [LandsretChanged] <= '20150426') OR ([HojesteretChanged] >= '20150420' AND [HojesteretChanged] <= '20150426')) ORDER BY AppelId DESC

Angivelsesfrister den kommende uge

Dato Angivelse Periode
29-04-2015 A-skat mv. for store virksomheder i 2016 April 2016

Indholdsfortegnelse 

Artikler og interessante links

BDO

Momsmæssig fællesregistrering

Skatterådet har fastslået, at der skal betales moms af forudbetalinger, og at dette forøger den delvise fradragsprocent ved fællesregistrering, men at SKAT kan påbyde sektoropdeling i sådanne tilfælde.

Beierholm

Ejendomsmægleres formidling af salg af kapitalandele i ejendomsselskaber - kan være momsfritaget

Skatterådet har i et nyt bindende svar afgjort, at ejendomsmægler- og rådgiverydelser, der vedrører salg af kapitalandele i ejendomsselskaber, var fritaget for moms.

Beierholm

Varebiler (gulpladebiler) 2015

"Varebiler (gulpladebiler)" er nu ajourført med de aktuelle oplysninger for 2015.

DELACOUR

SKAT udsender nyt udkast til styresignal om overflytning af avance

SKAT er tidligere blevet ”slået hjem” af en kendelse fra Landsskatteretten om overflytning af avance, og SKAT har derfor netop den 17. april 2015 offentliggjort et udkast til styresignal om genoptagelse af enkel-te typer af disse sager.

DELACOUR

Endeligt styresignal fra SKAT vedrørende demobiler

Så kom SKATs længe ventede styresignal vedrørende den afgiftsmæssige behandling af demobiler. Styresignalet fastslår dog, at det alene er autoforhandlere, der udtager biler til eget brug, der kan bruge styresignalet.

Deloitte

Momsfritagelse ved salg af varer til udlandet.

Danmark har ingen fast praksis for, hvor lang tid en vareleverance ud af Danmark må ligge på lager i Danmark, efter salget er sket, for at der stadig kan være tale om eksportsalg og faktureres uden dansk moms. SKAT siger nu, at udførslen kan foretages inden for ”rimelig” tid og fortsat være momsfri.

FSR - danske revisorer

Styresignal vedrørende momsregistrering af konkursboer

FSR gør opmærksom på, at nogle boer kører uden momspligtige aktiviteter, men med afholdelse af omkostninger til fx revisor og advokat i længere perioder end de 3 år, der er omfattet af den ordinære genoptagelsesfrist i skatteforvaltningsloven. Efter FSRs opfattelse bør det af styresignalet fremgå, hvordan sådanne situationer skal behandles.

Intertax

VAT Connecting Factors: Relevance of the Place of Supply

The recent modifications on the place of supply rules regarding broadcasting, telecommunications and electronic services have brought a renewed interest on VAT connecting factors. Goods moving between EU countries and third countries have been traditionally subject to a rather straightforward set of provisions, as the implementation of the destination principle mainly relies on the traditional border tax adjustments. However, when dealing with supplies of services or with intra-Community transactions, the complexity of the place of supply rules increases as the realization of the destination principle depends exclusively on these provisions. In the absence of any further mechanism, these rules must lead to taxation of the 'import' of goods and services in order to guarantee tax neutrality in the domestic market, while they must also ensure that relevant 'exports' are not subject to European VAT in order to remove a tax obstacle from domestic entrepreneurs carrying on their activity in the global markets.

Intertax

IPOS and the Italian Financial Transaction Tax

The Italian Financial Transaction Tax introduced by the 2013 Stability Law applies in general to transfers of the ownership of shares. However, exclusions from taxation and tax debenture reduction are provided for transactions that take place in regulated markets and in multilateral trading facilities, with the clear aim of favouring development of these trading venues. Regarding initial public offerings, it may be observed that an offer for the subscription of newly issued shares in the primary market is not subject to the Italian Financial Transaction Tax (IFTT) while an explicit exclusion is not clearly stated by the regulatory framework in respect to an offer for the sale of existing shares on the secondary market. In this article, the authors analyse the latter issue.

SEGES

Vær opmærksom ved varekøb i Tyskland

Det kan være tillokkende at køre til Tyskland og købe varer til sin virksomhed, da visse varer er billigere syd for grænsen, men som virksomhedsejer er det vigtigt at være bevidst om, hvilke varer du med fordel kan købe i udlandet til brug i virksomheden.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Tatovører, som tegner i frihånd, udøver ikke kunstnerisk virksomhed, og tilknyttede tatovører var ikke selvstændigt erhvervsdrivende

SKM2015.275.SR

Vedrører: Momsloven § 4, stk., 1 og § 13, stk. 1, nr. 7. Statsskatteloven § 4

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at selskabets ansatte kan anses for at udøve kunstnerisk virksomhed og dermed er fritaget for moms efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, når de ansatte tatovører arbejder i frihånd. Skatterådet kan heller ikke bekræfte, at to navngivne tatovører, som er parter i de i sagen indgåede lejekontrakter, kunne anses for selvstændigt erhvervsdrivende tatovører.

 

Bindende svar: Godtgørelse af energiafgift - Svømmehal - OPS

SKM2015.271.SR

Vedrører: Vandafgiftsloven § 9. Elafgiftsloven § 11. Elafgiftsloven bilag 1

Skatterådet bekræfter, at spørger er at anse som forbruger af vand i forbindelse med drift og vedligehold af en svømmehal. Spørger har herefter mulighed for at få godtgjort vandafgiften efter vandafgiftslovens § 9, i det omfang vandet er brugt til momspligtig aktivitet.

Skatterådet bekræfter videre, at spørger ligeledes er berettiget til godtgørelse for elektricitet anvendt til procesformål i svømmehallen, på nær elektricitet udtaget i stikkontakter, samt delvis godtgørelsesberettiget for forbruget i saunaen og dampbadet.

Afslutningsvis bekræfter skatterådet, at vandrutsjebanen i svømmehallen ikke gør, at der er tale om bilagsvirksomhed efter elafgiftslovens § 11, stk. 2.

 

Bindende svar: Vederlag for udlagt undervisning - momsfritaget

SKM2015.269.SR

Vedrører: Momsloven § 4 og § 13, stk. 1, nr. 3

Skatterådet kan ikke bekræfte, at den betaling Spørger opkræver af X for gennemførelse af udlagt undervisning, er momspligtig.

Derimod kan rådet bekræfte, at Spørgers udlejning af lærere er momspligtig, ligesom det beløb, som Spørger opkræver de studerendes deltagelse i ekskursioner og for selvstuderendes deltagelse i prøver er omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 3.

Endelig kan rådet bekræfte, at Spørgers levering af udlagt undervisning, udlejning af undervisere, ekskursioner med de studerende og afholdelse af eksaminer for sanktionerede studerende sammen med Spørgers øvrige undervisningsaktivitet udgør én integreret aktivitet inden for momsloven, og at Spørger ved beregning af Spørgers delvise fradragsret derfor skal anvende momslovens § 38, stk. 1.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 12/0189120
Grænsehandelskoncept
SKAT har truffet afgørelse om, at klageren skal svare dansk moms af salg af campingvogne i perioden 1. oktober 2006 til 31. december 2009 med 8.554.486 kr., da salget skete til danske kunder her i landet, inden campingvognene blev transporteret til klagerens samarbejdspartner i Tyskland. Spørgsmål om ekstraordinær genoptagelse og om fastlæggelse af momsgrundlaget. SKATs afgørelse om, at klageren skal svare moms med 25 pct. af salgsbeløbet, ændres til 20 pct. af salgsbeløbet, jf. momslovens § 27, stk. 1.
Afsagt: 04-03-2015

Journalnr: 14/0460714
Moms af bespisning
Klagen skyldes, at SKAT for perioden 1. oktober 1994 - 28. februar 2002 ikke har imødekommet en anmodning fra [virksomhed1] ApS, herefter benævnt selskabet, vedrørende tilbagebetaling af 5.660.974 kr. i indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning af forretningsforbindelser og ansatte, idet dokumentationskravet ikke er anset for opfyldt, jf. styresignalerne SKM2010.622.SKAT og SKM2011.829. SKAT. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, idet selskabets principale påstand om, at selskabet er berettiget til yderligere tilbagebetaling af indgående afgift, i alt 4.701.275 kr., for perioden 1. oktober 1994 - 28. februar 2002, imødekommes.
Afsagt: 05-03-2015

Journalnr: 12/0198059
Momsfradrag - fremmed arbejde
Klagen vedrører nægtet momsfradrag af udgifter til fremmed arbejde. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-03-2015

Journalnr: 13/6434774
Momspligt af erstatning
Klagen vedrører momspligt af erstatning. Landsskatteretten ændrer det bindende svar.
Afsagt: 18-03-2015

Journalnr: 13/6500118
Momspligt for entrebilletter
SKAT har afslået klagerens anmodning om tilbagebetaling af et momsbeløb på 4.230.873,51 kr. for perioden 1. marts 2010 - 25. april 2013, da klagerens salg af entrébilletter er foretaget mod vederlag og dermed omfattet af momspligten, uanset om køberne har benyttet billetterne, jf. momslovens § 4, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-03-2015

Journalnr: 14/4609040
Antidumping- og udligningstold
SKAT har for 5 indførsler den 17. september 2014 af solcellemoduler med angivet oprindelse i Japan stillet krav om sikkerhedsstillelse for antidumping- og udligningstold efter artikel 248, stk. 1, i Gennemførelsesbestemmelserne til EF-Toldkodeksen med i alt 2.007.046 kr. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-03-2015

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 27-04-2015 - 26-05-2015

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 30-04-2015 dom i C-97/14 SMK
Fiskale bestemmelser

Skal momsdirektivets artikel 55, der var i kraft indtil den 1. januar 2010, fortolkes således, at den kun omhandler de afgiftspligtige modtagere af tjenesteydelser, som ikke har, eller ikke er forpligtet til at have, et momsregistreringsnummer i den medlemsstat, hvor tjenesteydelserne faktisk udføres?

Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende, er det da udelukkende momsdirektivets artikel 52, der finder anvendelse med henblik på at fastlægge leveringsstedet for ydelserne?

Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, skal momsdirektivets artikel 55, der var i kraft indtil den 1. januar 2010, da fortolkes således, at det, når en afgiftspligtig, der modtager tjenesteydelser i henhold til en kontrakt, har, eller ...

Tidligere dokument: C-97/14 SMK - Ny sag
Tidligere dokument: C-97/14 SMK - Dom

Den 20-05-2015 indstilling i C-595/13 Fiscale Eenheid X
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – fortolkning af artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – fritagelser i henhold til sjette direktiv – forvaltning af investeringsforeninger – begrebet »investeringsforeninger« – selskab, der er stiftet af flere investorer med det ene formål at investere i fast ejendom

Tidligere dokument: EU-Domstolens dom i sag C-595/13, Fiscale Eenheid X ? Forældelse og adgang til
Tidligere dokument: C-595/13 Fiscale Eenheid X - Dom
Tidligere dokument: C-595/13 Fiscale Eenheid X - Ny sag
Tidligere dokument: C-595/13 Fiscale Eenheid X - Indstilling

Den 21-05-2015 indstilling i C-687/13 Fliesen-Zentrum Deutschland
Toldunion

Præjudiciel – Finanzgericht München (Tyskland) – anmodning om vurdering af gyldigheden af Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 917/2011 af 12. september 2011 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af keramiske fliser med oprindelse i Folkerepublikken Kina – valg af De Forenede Stater som egnet tredjeland med markedsøkonomi ved fastlæggelse af, om der foreligger dumping – ukorrekt fastsættelse af den normale værdi – urigtig udtagelse af stikprøver

Tidligere dokument: C-687/13 Fliesen-Zentrum Deutschland - Dom
Tidligere dokument: C-687/13 Fliesen-Zentrum Deutschland - Ny sag
Tidligere dokument: C-687/13 Fliesen-Zentrum Deutschland - Indstilling

 

Nye sager for domstolen

C-73/15 Vicdantrans

Skal artikel 110 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde fortolkes således, at den er til hinder for, at en medlemsstat indfører en afgift benævnt »miljømærke« som den, der er omhandlet i OUG [Ordonanṭa de urgenṭa a Guvernului (hastedekret)] nr. 9/2013, der anvendes ved indregistrering af brugte motorkøretøjer fra en anden medlemsstat, eller ved overdragelse af ejendomsretten til brugte motorkøretøjer, som er købt på det indenlandske marked, men hvilken afgi...

C-126/15 Kommissionen mod Portugal

Det fastslås, at Den Portugisiske Republik har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 7, artikel 9, stk. 1, og artikel 39, stk. 3, i direktiv 2008/118/EF om den generelle ordning for punktafgifter samt proportionalitetsprincippet, idet den har undergivet cigaretpakker, der allerede er blevet pålagt afgift og er overgået til forbrug i et givet år, et forbud mod markedsføring og salg til offentligheden ved udløbet af den uforholdsmæssigt korte frist, som er fastsat i artikel 27 i b...


Indstillinger
C-126/14 Sveda

Sagen omhandler:

Sagen forelægges for Den Europæiske Unions Domstol med henblik på en præjudiciel afgørelse af, om artikel 168 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem kan fortolkes således, at en afgiftspligtig person har ret til at fradrage indgående moms betalt i forbindelse med produktionen eller erhvervelsen af investeringsgoder beregnet til erhvervsformål, såsom de i denne sag omhandlede, som i) direkte er beregnet til offentlighedens gratis anvendelse, men som ii) kan anerkendes som et middel til at tiltrække besøgende til et sted, hvor den afgiftspligtige som et led i udøvelsen af sin økonomiske virksomhed planlægger at levere varer og/eller ydelser.

Generaladvokatens indstilling:

Momsdirektivets artikel 168 skal fortolkes således, at en afgiftspligtig person har ret til at fradrage den moms, der er blevet erlagt ved fremstillingen eller erhvervelsen af investeringsgoder, som umiddelbart er bestemt til at benyttes gratis af offentligheden, men som anvendes som et middel til at få besøgende til at opsøge et sted, hvor den afgiftspligtige planlægger at udbyde varer og/eller tjenesteydelser inden for udøvelsen af sin økonomiske virksomhed.


Domme
C-114/14 Kommissionen mod Sverige

Sagen omhandler:

Det fastslås, at Kongeriget Sverige har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 132, stk. 1, litra a), og artikel 135, stk. 1, litra h), i Rådets direktiv 2006/112/EF 1 af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, idet det ikke har fritaget posttjenester leveret af det offentlige postvæsen, og hertil knyttede leveringer af varer fra merværdiafgift, og idet det ikke har fritaget levering til pålydende værdi af postfrimærker, som kan anvendes til frankering på det nationale område, fra merværdiafgift.

Domstolens dom:

1) Kongeriget Sverige har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 132, stk. 1, litra a), og artikel 135, stk. 1, litra h), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, idet det ikke har fritaget levering af ydelser og dertil knyttede varer præsteret af det offentlige postvæsen, bortset fra personbefordring og telekommunikation, såvel som levering til pålydende værdi af postfrimærker, som kan anvendes til frankering på det nationale område, fra merværdiafgift.

2) Kongeriget Sverige betaler sagens omkostninger.


C-16/14 Property Development Company

Sagen omhandler:

Udgør byggerenter, som i henhold til artikel 35, stk. 4, i Rådets fjerde direktiv 78/660/EØF af 25. juli 1978 kan medregnes i kostprisen, i det omfang de vedrører fremstillingsperioden, en del af afgiftsgrundlaget for en udtagelse som omhandlet i artikel 5, stk. 6, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977, især af »kostprisen« som omhandlet i sjette direktivs artikel 11, punkt A, stk. 1, litra b), og/eller biomkostningerne som omhandlet i sjette direktivs artikel 11, punkt A, stk. 2?

Domstolens dom:

Artikel 11, punkt A, stk. 1, litra b), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag skal fortolkes således, at beskatningsgrundlaget for beregningen af merværdiafgiften for en udtagelse i den forstand, hvori udtrykket er anvendt i dette direktivs artikel 5, stk. 7, litra b), af en ejendom, som en afgiftspligtig person har ladet opføre, i et tilfælde som det i hovedsagen omhandlede er købsprisen på tidspunktet for denne udtagelse af ejendomme, hvis beliggenhed, størrelse og andre væsentlige kendetegn er sammenlignelige med den omhandlede ejendom. Det er i denne forbindelse uden betydning, om en del af denne købspris stammer fra betaling af byggerenter.


C-111/14 GST – Sarviz AG Germania

Sagen omhandler:

Skal artikel 193 i direktiv 2006/112/EF 1 fortolkes således, at momsen udelukkende påhviler enten af den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer eller ydelser, eller den person, som varerne eller ydelserne leveres til, hvis den afgiftspligtige levering af varer eller ydelser foretages af en afgiftspligtig, som ikke er etableret i den medlemsstat, hvor momsen skal betales, såfremt den pågældende medlemsstat foreskriver dette, men ikke påhviler begge personer samtidig?

Hvis det antages, at momsen kun påhviler af en af de to personer, nemlig enten af leverandøren/tjenesteyderen eller af erhververen/modtageren, hvis dette er fastsat i den pågældende medlemsstat, skal reglen i direktivets artikel 194 da også følges i de tilfælde, hvor modtageren af tjenesteydelserne fejlagtigt har anvendt ordningen om omvendt betalingspligt, fordi han antog, at tjenesteyderen ikke havde et fast forretningssted i afgiftsmæssig forstand på Republikken Bulgariens område, men tjenesteyderen imidlertid havde etableret et fast forretningssted med henblik på de udførte tjenesteydelser?

Skal princippet om afgiftsneutralitet, som har grundlæggende betydning for etableringen af det fælles merværdiafgiftssystem og dets funktion, fortolkes således, at det tillader en afgiftskontrolpraksis som den i hovedsagen omhandlede, hvorefter momsen, selv om modtageren af tjenesteydelsen har anvendt ordningen om omvendt betalingspligt, på ny også faktureres hos tjenesteyderen, når man tager hensyn til, at modtageren allerede har faktureret momsen for tjenesteydelsen, der ikke er nogen risiko for afgiftsindtægterne, og berigtigelsesbestemmelserne for afgiftsdokumenterne i den nationale lovgivning ikke kan anvendes?

Skal princippet om afgiftsneutralitet fortolkes således, at det ikke tillader, at skattemyndighederne på grundlag af en national bestemmelse nægter leverandøren af en tjenesteydelse, for hvilken modtageren har faktureret momsen i henhold til ZDDS’ artikel 82, stk. 2, tilbagebetaling af den flere gange fakturerede moms, når skattemyndighederne har nægtet modtageren ret til at fradrage den flere gange fakturerede moms med den begrundelse, at det pågældende afgiftsdokument ikke foreligger, men berigtigelsesbestemmelsen i den nationale lovgivning imidlertid ikke længere kan anvendes, fordi der foreligger en endelig afgiftskontrolafgørelse?

Domstolens dom:

1) Artikel 193 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2010/88/EU af 7. december 2010, skal fortolkes således, at den betalingspligtige for merværdiafgiften alene er den afgiftspligtige person, der leverer en tjenesteydelse, når ydelsen er leveret fra et fast forretningssted i den medlemsstat, hvor denne afgift skal betales.

2) Artikel 194 i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2010/88, skal fortolkes således, at den ikke giver skattemyndighederne i en medlemsstat mulighed for at betragte modtageren af en tjenesteydelse leveret fra tjenesteyderens faste forretningssted som betalingspligtig for merværdiafgiften, når såvel sidstnævnte som modtageren af disse ydelser er etableret på samme medlemsstats område, selv om modtageren allerede har betalt denne afgift på grundlag af den fejlagtige antagelse, at den pågældende tjenesteyder ikke havde et fast forretningssted i denne medlemsstat.

3) Princippet om merværdiafgiftens neutralitet skal fortolkes således, at det er til hinder for en national bestemmelse, hvorefter skattemyndighederne har mulighed for at give tjenesteyderen afslag på godtgørelse af denne afgift, som han har indbetalt, når modtageren af disse ydelser, som ligeledes har indbetalt den pågældende afgift for de samme ydelser, har fået afslag på retten til fradrag med den begrundelse, at han ikke var i besiddelse af det tilsvarende afgiftsdokument, idet den nationale lovgivning ikke giver mulighed for berigtigelse af afgiftsdokumenter, når der foreligger en afgiftskontrolafgørelse.


C-635/13 ALKA

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Tribunalul București (Rumænien) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 1549/2006 af 17. oktober 2006 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif – rå frø af grøntsagsgræskar i skal, der skal behandles termisk og mekanisk med henblik på anvendelse som menneskeføde (i form af fødevarer som snack) – fortolkning af Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF- toldkodeks – krav, der skal opfyldes af indehaveren af et varecertifikat EUR.1 for at være omfattet af toldpræferencer efter artikel 98

Domstolens dom:

Med henblik på at foretage tariferingen af de i hovedsagen omhandlede græskarfrø tilkommer det den forelæggende ret at afgøre, om disse almindeligvis anvendes til udvinding af spiselige eller industrielle olier eller fedtstoffer, uden at være omfattet af position 1201-1206 i den kombinerede nomenklatur, som er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i de udgaver, der følger af henholdsvis Kommissionens forordning (EF) nr. 1549/2006 af 17. oktober 2006 og Kommissionens forordning (EF) nr. 1214/2007 af 20. september 2007. Hvis dette er tilfældet, skal de nævnte frø tariferes i position 1207 i den kombinerede nomenklatur på grund af deres karakter af olieholdige frø, uafhængigt af, om de faktisk anvendes til udvinding af spiselige eller industrielle olier eller fedtstoffer, til udsæd eller til menneskeføde. I modsat fald henhører de nævnte frø under position 1209 i den kombinerede nomenklatur, hvis de stadig var i besiddelse af spireevnen på tidspunktet for indførslen, uafhængigt af, om de faktisk anvendes til udsæd eller til menneskeføde, eller i position 1212 i den kombinerede nomenklatur, hvis de ikke længere var i besiddelse af spireevnen.


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

RÅDETS FORORDNING om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse tunge olier og lignende produkter

BILAG Protokol til ændret forslag til Rådets afgørelse om indgåelse på vegne af Den Europæiske Union og dens medlemsstater af protokollen til aftalen om samarbejde og om toldunion mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Republikken San Marino på den anden side vedrørende Republikken Kroatiens deltagelse som kontraherende part efter dens tiltrædelse af Den Europæiske Union

Ændret forslag til RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse på vegne af Den Europæiske Union og dens medlemsstater af protokollen til aftalen om samarbejde og om toldunion mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Republikken San Marino på den anden side vedrørende Republikken Kroatiens deltagelse som kontraherende part efter dens tiltrædelse af Den Europæiske Union

 

Nyt fra Parlamentet

reducerede momssatser for e-bøger og e-aviser  

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om handel med visse stålprodukter mellem Den Europæiske Union og Republikken Kasakhstan (kodifikation)  

ADDENDUM
til betænkning
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om visse procedurer for anvendelse af stabiliserings- og associeringsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien på den anden side (kodifikation)

Ændret forslag til Rådets afgørelse om indgåelse på vegne af Den Europæiske Union og dens medlemsstater af protokollen til aftalen om samarbejde og om toldunion mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Republikken San Marino på den anden side vedrørende Republikken Kroatiens deltagelse som kontraherende part efter dens tiltrædelse af Den Europæiske Union  

Bilag Protokol til ændret forslag til Rådets afgørelse om indgåelse på vegne af Den Europæiske Union og dens medlemsstater af protokollen til aftalen om samarbejde og om toldunion mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Republikken San Marino på den anden side vedrørende Republikken Kroatiens deltagelse som kontraherende part efter dens tiltrædelse af Den Europæiske Union  

Indførsel af tekstilvarer fra en række tredjelande, som ikke er omfattet af specifikke EU-regler for indførsel

 

Nyt fra og om skat mv. i udlandet

Klik her for at få vist nyhederne

World Trade Organization (WTO)

Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.

Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.

Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Nu er det muligt at rette en momsangivelse i TastSelv Erhverv

EU's forsendelsesordning - bortfald af kravet om forudanmeldelse for godkendt afsender

Toldkurser (valutakurser)

Valutakurser (toldkurser) 1. april - 30. april 2015 - 5 % udsving (RUB)

Blanket

Rettelse til momsangivelsen

Nyhedsbrev til borgere

Fejlberegning af vægtafgift på campingvogne og ældre biler


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 173 Forslag til lov om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil, lov for Grønland om visse spil og forskellige andre love. (Natlukning af spillehaller med gevinstgivende spilleautomater, ophævelse af reglen om nedslag i afgiften for udlodninger, justering af gebyrskalaen for onlinekasino og væddemål, månedsafregning for onlinekasino og væddemål m.v.).

Bilag

Bilag 2

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 3

1. udkast til betænkning

Bilag 4

Henvendelse af 23/4-15 fra Dan Automater Struer A/S

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/4-15 fra Dan Automater Struer A/S og herunder netartiklen "Gamblingsites gemmer sig i skattely" bragt på dr.dk den 27/11-13, til skatteministeren

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 564

Spm. om, hvilke initiativer ministeren har taget for at sikre, at vognmænd, der reelt fungerer i Danmark på trods af en fiktiv adresse i udlandet, ogs...   Svar  

Spm. 565

Spm. om ministeren er opmærksom på det forhold, at der angiveligt sker direkte momsrefusion til firmaer med domicil i f.eks. Rumænien, til skatteminis...   Svar  

Spm. 566

Spm. om ministeren har overvejet, hvordan man kan kontrollere vognmandsbranchen, så der kommer reel og fair konkurrence, til skatteministeren  Svar  

Spm. 567

Spm. om ministeren har overvejet, at kontrol af chaufførers faktiske timeforbrug kunne ske ved tachografudskrifter, til skatteministeren  Svar  

Spm. 575

MFU spm. om, i hvilket omfang SKAT's tilsyn med virksomheder er risikobaseret, til skatteministeren  Svar  

Spm. 576

MFU spm. om at redegøre for SKAT's uddannelse af sine kontrollanter, til skatteministeren  Svar  

Spm. 612

Spm. om det er korrekt, at SKAT har "uhindret adgang til vores hjem", sådan som det fremgår af Det Konservative Folkepartis helsidesannonce den 15. ap...   Svar  

Spm. 627

Spm. om, hvorfor ministeriet ikke har fremlagt nogle retningslinjer for, hvordan brugte taxaer vil blive vurderet af SKAT, når man tager i betragtning...   Svar  

Spm. 628

Spm. om, hvornår ministeriet planlægger at fremlægge nogle retningslinjer for, hvordan brugte taxaer vil blive vurderet af SKAT, når man tager i betra...   Svar  

Spm. 629

Spm. om kommentar til artiklen "Taxisalget er gået totalt i stå" fra den nyeste udgave af Dansk Taxi Råds medlemsblad fra april 2015, til skatteminist...   Svar  

Spm. 635

Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have for momsprovenuet ved at fjerne momsen for de sociale virksomheder, til skatteministeren  Svar  

Spm. 636

Spm. om, hvad det samlede årlige statslige provenu har været fra afgifter og skatter som følge af vandsektorloven, til skatteministeren  Svar  

Spm. 637

Spm. om at kommentere artiklen "Skatteklager slår alle rekorder" bragt i Politiken den 11. april 2015 samt redegøre for udviklingen i antallet af sage...

Spm. 639

Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/4-15 fra Dansk Hestevæddeløb vedrørende foretræde om analysen "Ny model for spil på heste - En god forretning...

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1054

Mener ministeren, der er behov for ændringer i SKATs brug af Kammeradvokaten, i og med at Kammeradvokaten bistår SKAT med at erklære virksomheder konk...

Spm. S 1082

Vil ministeren arbejde for at tillade SIFA at afholde tv-bingo ved hjælp af en regelforenkling og et friere spillemarked?

Spm. S 1108

Mener ministeren, at det er fair overfor de mange vognmænd, at der ikke er fremkommet nogle retningslinjer for, hvordan brugte taxaer vil blive vurder...

Spm. S 1109

Hvad er ministerens holdning til, at der ifølge artiklen »Taxisalget er gået totalt i stå« fra den nyeste udgave af Dansk Taxi Råds medlemsblad fra ap...

Spm. S 985

Hvad er ministerens holdning til, at det i Arbejdstilsynets såkaldte RUT-tilsyn indgår i de interne retningslinjer at føre kontrol inde i borgeres pri...