MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2017, uge 18

Kære læser !

Denne uges MomsMail indeholder bl.a. en lille håndfuld domme fra EU-domstolen, herunder én der formentlig kommer til at ændre dansk praksis på området for moms af kantineydelser på skoler og lignende.

NB: Vi skal gøre opmærksom på, at vi i den kommende uge udfører systemarbejde på MomsMail, hvorfor der i løbet af torsdag den 11. maj vil blive lukket for adgang. Vi forventer at være online igen i løbet af fredag formiddag.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Moms ved salg af varer til virksomhedens medarbejdere
Nyt om indberetning af statsstøtte af afgiftsgodtgørelse, som overstiger 500.000 euro årligt
Er dine toldkoder up to date? Der er kommet ny toldtarif og dermed nye toldkoder for 2017

Bindende svar
Afgiftsfritagelse - biomasseaffald til varmefremstilling
Afgiftspligt for motor, som trækker en generator til elfremstilling samt en varmepumpe

Domme
Erstatningsansvar - indbetalinger - solidarisk hæftende
Afskæring af retsmøde - inhabilitet - retlig interesse og klageberettigelse

Nyt på inddrivelsesområdet

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
3 domme

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20170501' AND [SkatteraadChanged] <= '20170507') OR ([LSRChanged] >= '20170501' AND [LSRChanged] <= '20170507') OR ([ByretChanged] >= '20170501' AND [ByretChanged] <= '20170507') OR ([LandsretChanged] >= '20170501' AND [LandsretChanged] <= '20170507') OR ([HojesteretChanged] >= '20170501' AND [HojesteretChanged] <= '20170507')) ORDER BY AppelId DESC

Angivelsesfrister den kommende uge

Dato Angivelse Periode
10-05-2017 A-skat mv. for små og mellemstore virksomheder i 2016 April 2017
10-05-2017 A-skat og AM-bidrag i 2017 April 2017

Indholdsfortegnelse 

Artikler og interessante links

BDO

Moms ved salg af varer til virksomhedens medarbejdere

Ikke alle indkøb i en virksomhed foretages med henblik på salg til virksomhedens kunder. Mange steder sker der også salg til medarbejderne, og det kan i visse situationer give momsmæssige udfordringer.

PwC

Nyt om indberetning af statsstøtte af afgiftsgodtgørelse, som overstiger 500.000 euro årligt

Hvis din virksomhed har modtaget afgiftsgodtgørelse af elafgift m.m. på mere end 500.000 euro årligt, skal du indberette statsstøtte til SKAT. Læs sidste nyt om reglerne nedenfor.

PwC

Er dine toldkoder up to date? Der er kommet ny toldtarif og dermed nye toldkoder for 2017

Toldtariffen anvendes ved import af varer, og alle varer skal have en toldkode. Toldkoden er afgørende for, hvor meget, der skal betales i told ved import til EU. Hvis du ikke er opmærksom på, at toldkoden er ændret, kan du risikere store efterbetalinger i told.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Afgiftsfritagelse - biomasseaffald til varmefremstilling

SKM2017.324.SR

Vedrører: Kulafgiftsloven § 7a, stk. 2, nr. 1 og 4, og stk. 3, nr. 1 og 5.

Skatterådet bekræfter, at der ikke skal betales afgift efter kulafgiftsloven ved varmefremstilling ved afbrænding af skaller og støv fra forarbejdning af korn, ærter, majs og soja. Der er tale om affald og dermed afgiftspligt efter kulafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 5 og 6, men skallerne og støvet er fritaget for afgift, da skallerne og støvet kan tilføres forbrændingsanlæg uden kommunalanvisning efter biomassebekendtgørelsen, jf. kulafgiftslovens § 7 a, stk. 2, nr. 1 og stk. 3, nr. 1.

 

Bindende svar: Afgiftspligt for motor, som trækker en generator til elfremstilling samt en varmepumpe

SKM2017.323.SR

Vedrører: Gasafgiftsloven § 1, stk. 1-3 Gasafgiftsloven § 8, stk. 2

Da det måleteknisk ikke er muligt at opdele varmefremstillingen fra spørgers anlæg i henholdsvis varme fra kraftvarmedelen og varme fra varmepumpen, og afgiftslovgivningen ikke fastsætter regler for denne fordeling, bekræfter Skatterådet, at hele anlægget kan betragtes som ét kraftvarmeanlæg, når elfremstillingen er reel.

 

Dom: Erstatningsansvar - indbetalinger - solidarisk hæftende

SKM2017.320.BR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 20

Sagen omhandlede, hvorvidt SKAT Inddrivelse var erstatningsansvarlig som følge af sin håndtering af indbetalinger fra flere solidarisk hæftende.

Den 22. december 2015 traf SKAT afgørelse overfor sagsøger samt to andre personer om opkrævning af registreringsafgift, idet det registreringspligtige køretøj var blevet ombygget på en sådan måde, at køretøjet havde mistet sin afgiftsmæssige identit, uden dette var indberettet til SKAT. SKAT forhøjede herefter registreringsafgiften med kr. 31.425,-

Sagsøger indbetalte det fulde beløb til SKAT den 25. januar 2016.

Ved brev af 8. marts 2016 anmodede sagsøger om tilbagebetaling af det af ham indbetalte beløb, idet han henviste til, at der var indgået en aftale om den endelige fordeling af kravet mellem de solidarisk hæftende, og at en anden af de solidarisk hæftende derfor ville indbetale registreringsafgiften til SKAT.

Den 8. marts 2016 blev registreringsafgiften på ny indbetalt til SKAT, og den 18. marts 2016 refunderede SKAT beløbet til indbetaleren (en anden solidarisk hæftende) med henvisning til, at der var tale om en overskydende betaling.

Ved efterfølgende e-mails oplyste en medarbejder ved SKAT, at det var en fejl, at beløbet ikke var blevet udbetalt til sagsøgeren. Disse oplysninger korrigerede SKAT dog efterfølgende.

Retten fandt, at SKAT Inddrivelse ikke havde handlet ansvarspådragende ved at udbetale beløbet til den anden solidarisk hæftende fremfor sagsøgeren, idet der ikke eksisterede et krav på tidspunktet for tilbagebetalingen, og sagsøgerens skrivelse af 8. marts 2016 var en meddelelse om tilbagebetaling af et beløb, som sagsøgeren ikke i forhold til SKAT var berettiget til at kræve tilbagebetalt.

Retten bemærkede yderligere, at det forhold, at en skattemedarbejder efterfølgende havde oplyst, at der var begået en fejl, ikke i sig selv kunne tillægges nogen betydning.

Endelige bemærkede retten, at sagsøgeren heller ikke havde godtgjort, at han havde lidt et tab.

 

Dom: Afskæring af retsmøde - inhabilitet - retlig interesse og klageberettigelse

SKM2017.319.BR

Vedrører: Forvaltningslovens §§ 3-6 Skatteforvaltningslovens § 44, stk. 3 og § 35a

For så vidt angår spørgsmålet om afskæring af retsmøde udtalte byretten i de tre sambehandlede sager, at der ikke består en ubetinget ret til fremmøde i Landsskatteretten, og at der i skatteforvaltningslovens § 44, stk. 3, udtrykkeligt er skabt hjemmel for, at en anmodning om fremmøde kan afslås. Byretten fandt, at der ikke forelå formalitetsmangler ved selve afgørelserne om at afvise fremmøde, og at der ikke var påvist omstændigheder, der kunne give anledning til at tilsidesætte skønnet over, at fremmøde var overflødigt.

For så vidt angår spørgsmålet om habilitet udtalte byretten, at der generelt ikke foreligger inhabilitet, fordi en sagsbehandler behandler flere sager vedrørende samme skatteyder, og der er hverken i sagernes karakter eller sagsbehandlerens arbejde med sagerne noget, der kan give anledning til en formodning om, at sagsbehandleren skulle have haft en særlig interesse i sagernes udfald, og at denne interesse skulle have påvirket forberedelsen af sagerne, hvis afgørelse sagsbehandleren i øvrigt ikke deltog i. Der var således intet grundlag for sagsøgerens påstand om, at Skatteankestyrelsens sagsbehandler skulle have været inhabil. Der var heller ikke grundlag for sagsøgerens påstand om, at Landsskatteretten havde pådraget sig myndighedsinhabilitet.

Endelig havde sagsøgeren gjort gældende, at sagsøgeren havde partsstatus og dermed var klageberrettiget i sagsøgerens tidligere ægtefælles skatteansættelse. Hertil udtalte byretten, at sagsøgeren blev skilt fra sin daværende ægtefælle den 30. juli 2008, og sambeskatningen ophørte denne dato. Efter denne dato havde den tidligere ægtefælles personlige skatteforhold som udgangspunkt ingen relevans for sagsøgeren, og sagsøgeren havde derfor ikke partsstatus i ægtefællens skattesager. Sagsøgeren havde som følge heraf ingen retlig interesse i sin forhenværende ægtefælles skattesag.

Endelig fandt byretten, at sagsøgerens henvisninger til EMRK ikke kunne føre til et andet resultat, og Skatteministeriet blev derfor frifundet i alle tre sager.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2017.338.LSR Modregning i overskydende skat til dækning af renter og gebyr vedrørende gæld til Statens Administration og SKAT - Forældelse

Vedrører: Inddrivelsesloven § 17 Forældelseslovens § 2, stk. 1, § 3, stk. 1, § 5, stk. 1, nr. 3, § 19, stk. 1 og § 30, stk. 1 og stk. 3 Danske Lov 5-14-4 1908-lovens § 1, nr. 2, § 2, 2. pkt.

Landsskatteretten fandt, at klageren måtte anses at have været påmindet om en studiegæld, og at forældelsen herved var blevet afbrudt. SKAT var endvidere berettiget til at fortage modregning i klagerens overskydende skat i de ikke-forældede krav.

SKM2017.329.ØLR Inddrivelse - indsigelse over en parkeringsafgift - opsættende virkning

Vedrører: Gældsinddrivelsesloven § 2, stk. 2

I en sag, havde SKAT ikke tillagt skyldners indsigelse mod en parkeringsafgift opsættende virkning efter gældsinddrivelseslovens § 2, stk. 2. Skyldner protesterede mod dette og gjorde gældende, at der gælder en uskyldsformodning og derfor burde inddrivelsen være tillagt opsættende virkning. SKAT gjorde under sagen gældende, at hovedreglen ifølge gældsinddrivelseslovens § 2, stk. 2, er, at et krav ikke skal tillægges opsættende virkning, men at SKAT har mulighed for at beslutte dette.

SKAT henvist endvidere til, at den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har fastslået, at EMRK art. 6 ikke er til hinder for, at en strafferetlig sanktion kan fuldbyrdes inden der foreligger en endelig domstolsafgørelse. Fogedretten fandt, at parkeringsafgiften var pålagt med rette og at SKATs tvangsinddrivelse forud for sagens indenretlige afgørelse havde været berettiget.

Sagen blev med Procesbevillingsnævnets tilladelse indbragt for Østre Landsret, der gav SKAT medhold i, at der kunne foretages inddrivelse af parkeringsafgiften, uanset at der var gjort indsigelse mod afgiftens berettigelse. Østre Landsret kom til dette resultat, selvom Landsretten samtidig fandt, at parkeringsafgiften var pålagt med urette.

- Fejl og misforståelser i debatten om gæld – her er fakta

Skatteministeriet offentliggjorde tirsdag den 25. april en ny analyse fra PwC, der giver et nyt og mere retvisende billede af, hvor meget borgernes gæld til det offentlige egentlig er værd. På den baggrund er der i medierne og offentligheden opstået en række større misforståelser. Her følger, hvad der er op og ned.


Indholdsfortegnelse 

Nye straffesager

SKM2017.328.VLR Straf - importørsag - punktafgiftssvig - tidligere indskærpelse

Vedrører: Øl- og vinafgiftslovens § 25, stk. 1, punkt 2, jf. stk. 5 og 6, jf. § 6, stk. 1, 2. punktum Dagældende mineralvandsafgiftslov § 21, stk. 1, punkt 2 og stk. 5 og 6, jf. § 10 a, stk. 5, jf. straffelovens § 3 Miljøbeskyttelsesloven § 110, stk. 3 og stk. 8, jf. § 9, stk. 2, nr. 3, jf. pantb

T var tiltalt for den 5. juni 2013 ved grænsen at have indført 5.976 dåser øl, 180 dåser cider og 69 liter vin og 2.088 dåser mineralvand bestemt til videreoverdragelse i Danmark, uden at være registreret som varemodtager, uden at anmelde varetransporten til SKAT og uden at indbetale afgiften inden varetransporten fra Tyskland samt uden at være tilmeldt som importør hos Dansk Retursystem A/S. T havde i juni 2012 fået en indskærpelse.

T's forklarede at de 60 kasser øl og 30 kasser cola tilhørte hans barn. Endvidere var varerne indført med henblik på eget brug. Han skulle anvende en del af de indkøbte drikkevarer, som var hans, til en fødselsdag, ligesom der også skulle afholdes en fest for folkene på nogle minkfarme.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen. Retten lagde navnlig vægt på mængden af drikkevarer og T's usikre og skiftende forklaringer samt den indskærpelse T modtog den 19. juni 2012. T idømtes en bøde på 20.000 kr.

Landsretten stadfæstede byretsdommen.

SKM2017.326.ØLR Straf - momssvig - flere tiltalte - bogført med forkerte momskoder - retfærdig rettergang

Vedrører: Straffelovens § 289, jf. momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1 Straffelovens § 289, jf. momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1 nr. 2, jf. § 47, stk. 1, 1. pkt. og stk. 5, 1. pkt. og § 52, stk. 6, nu § 52a, stk. 6 EMRK art. 6

T1, T2 og T3 var tiltalt for grov momssvig. De havde i forening og efter aftale, som reelle ledere og bestyrelsesmedlemmer af et selskab og T1 tillige som direktør, afgivet urigtige oplysninger om virksomhedens momstilsvar for perioden 1. maj 2007 - 31. december 2008, idet de angav momstilsvaret for lavt, hvorved de unddrog for 41.696.682 kr. i moms. De tiltalte anvendte en forkert momskode K i deres bogføringssystem over en periode på mere end 1½ år. T1 var tillige tiltalt for at have drevet uregistreret momspligtig virksomhed i perioden 10. januar 2009 til 31. juli 2009 og på trods heraf udstedt fakturaer med moms uden at angive og afregne momsen til SKAT, hvorved han unddrog for 5.365.898 kr. i moms.

T1 forklarede at han havde skrevet efterangivelsen under på grund af SKATs uanmeldte kontrol. Efter møder med revisor, lå det klart, at selskabet ikke havde indberettet moms korrekt. T1 vidste ikke hvorfor der løbende var blevet bogført forkert. Han vidste dengang ikke at C5 opererede med forskellige koder alt efter hvilket land fakturaerne kom fra. Han ved ikke, om man kan rette fra I til K for den enkelte postering. Han har aldrig ændret momskoder i systemet, aldrig hørt om andre, der har gjort det og T1 har heller aldrig givet besked herom eller hørt om andre, der har givet besked herom.

T2 forklarede at han intet har haft med bogføringen af gøre og heller ikke har givet instruks om bogføringen. Han havde ikke password til den del af C5-systemet, der vedrørte selskabet. Han havde intet kendskab til selskabets momstilsvar, og han blev heller ikke som bestyrelsesmedlem orienteret om størrelsen af det.

T3 forklarede at havde været butikschef og ikke var inde over indeholdelser af A-skat og momsangivelserne. Han så aldrig disse tal, som bogholderiet havde ansvaret for.

Byretten fandt T1, T2 og T3 skyldig i tiltalen. T1 idømtes 4 års fængsel og tillægsbøde 47.025.000 kr. T2 idømtes 3½ års fængsel og en tillægsbøde på 41.675.000 kr. T3 idømtes 3½ års fængsel og en tillægsbøde på 41.675.000 kr. De tiltaltes idømtes tillige in solidum at betale erstatning til SKAT. Byretten fandt det bevist, at anvendelsen af den forkerte momskode K er en følge af manuelle indtastninger, som måtte karakteriseres som bevidste handlinger. Der blev herved lagt vægt på det meget store antal indtastninger og at den fejlagtige bogføring er sket ved alle større fakturabeløb. Selskabet ville have svært ved at finansiere den løbende drift i perioden, hvis det havde bogført med en korrekt momskode. Den forkerte momskode K blev anvendt gradvis hyppigere og især ved store fakturabeløb. Anvendelse af en forkert momskode medførte en ubalance i bogføringssystemet og systemet giver selv meddelelse om ubalancen.

Landsretten stadfæstede byretsdommen vedrørende T1 og T2. T3 frifandtes. Anvendelsen af den forkerte momskode i bogføringssystemet anså retten for et udslag af bevidst urigtig bogføring med det formål at sløre, at den løbende angivelse af momstilsvar overfor SKAT var for lav. T1 idømtes fængsel i 4 år og 3 måneder samt en tillægsbøde på 42.175.000 kr. T2 idømtes fængsel i 4 år samt en tillægsbøde på 41.675.000 kr. De tiltalte fik ikke medhold i at EMRK art. 6 var overtrådt og retten henviste blandt andet til de tiltaltes manglende medvirken til sagens opklaring og fremme, samt sagens omfang og komplekse karakter. Sagsbehandlingstiden skulle dog indgå i strafudmålingen som en formildende omstændighed.

SKM2017.325.ØLR Forsvarersalær i administrativ straffesag - nedsættelse - sagens omfang og forløb

Vedrører: Forsvarerbistandslovens § 4

I en afsluttet administrativ straffesag havde forsvareren anmodet byretten om at få tillagt salær for 13 timers arbejde dækkende korrespondance og telefonsamtaler med SKAT og sin klient, gennemgang af sagens dokumenter, afholdelse af to møder med klienten, forberedelse og undersøgelse af retspraksis samt deltagelse i mødet hos SKAT.

Byretten tillagde forsvareren salær på 27.625 kr. inkl. moms.

SKAT kærede afgørelsen til landsretten med påstand om nedsættelse af det tillagte salær, idet der i lignende sager sædvanligvis tilkendes et salær på under 10.000 kr. inkl. moms. Sagen vedrørte en forhøjelse af T's aktieindkomst med 358.316 kr. i et enkelt indkomstår. Sagen indeholdt få bilag. Der havde i forbindelse med sagen været en enkelt telefonisk drøftelse mellem SKAT og forsvareren om flytning af et møde. Samtalen varede højst 15 minutter. Selve mødet hos SKAT varede i alt 35 minutter.

Landsretten nedsatte salæret til 10.000 kr. inkl. moms henset til sagens omfang og forløb.


Indholdsfortegnelse 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 15/0781706
Moms, privatbenyttelsesafgift - bil benyttet privat samt sponsorat
Klagen vedrører forhøjelser og ændringer som følge af, at varevogn er benyttet privat samt fradrag for sponsorat. Landsskatteretten ændrer den del af afgørelsen, der vedrører bilen heraf afledte ændringer, til det selvangivne og stadæster vedrørende ikke godkendt fradrag for sponsorudgift.

Afsagt: 03-04-2017

Journalnr: 13/5391997
Genoptagelse af skatteansættelsen og momstilsvaret
SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen samt momstilsvaret. Landsskatteretten godkender genoptagelse.
Afsagt: 03-04-2017

Journalnr: 14/0576029
Moms - gratis synsprøver
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning om nedsættelse af selskabets momstilsvar, idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-04-2017

Journalnr: 16/0484554
Momsfradrag - båd
Klagen skyldes, at SKAT har ændret afgiftstilsvaret, idet der ikke er godkendt fradrag for moms, jf. momslovens § 37, for udgifter vedrørende en båd. Landsskatteretten hjemviser sagen.
Afsagt: 07-04-2017

Journalnr: 12/0237156
Momsfradrag - båd
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt fradrag for moms, jf. momslovens § 37, stk. 1, for udgifter vedrørende en båd. Landsskatteretten hjemviser sagen til fornyet behandling.
Afsagt: 07-04-2017

Journalnr: 14/4013636
Momsfradrag - båd
Klagen skyldes, at SKAT har ændret afgiftstilsvaret, idet der ikke er godkendt fradrag for moms, jf. momslovens § 37, stk. 1, for udgifter vedrørende en båd. Landsskatteretten hjemviser sagen til SKAT.
Afsagt: 07-04-2017

Journalnr: 14/1073333
Opgørelse af momsgrundlag - konkursbor
Klagen vedrører bindende svar på, om konkursbo er berettiget til at fastsætte den momspligtige værdi af arbejder og leverancer, der efter konkursdekretets afsigelse er foretaget af boet, således at opgørelsen baseres på stadeværdien pr. datoen for afsigelsen af konkursdekretet. SKAT har svaret benægtende. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-04-2017

Journalnr: 14/3178140
Registreringsafgift - varevogn
Klagen vedrører opkrævning af registreringsafgift af varevogn indrettet med 5 sæder. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-04-2017

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 08-05-2017 - 06-06-2017

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 11-05-2017 dom i C-36/16 Posnania Investment
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra a) - artikel 14, stk. 1 - afgiftspligtige transaktioner - begrebet »levering af varer mod vederlag« - overdragelse af en fast ejendom til staten eller en regional enhed til betaling af en skattegæld - ikke omfattet

Tidligere dokument: C-36/16 Posnania Investment - Dom
Tidligere dokument: C-36/16 Posnania Investment - Indstilling

Den 11-05-2017 dom i C-59/16 The Shirtmakers
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - artikel 32, stk. 1, litra e), nr. i) - toldværdi - transaktionsværdi - fastsættelse - begrebet »transportomkostninger

Tidligere dokument: C-59/16 The Shirtmakers - Dom
Tidligere dokument: C-59/16 The Shirtmakers - Ny sag

Den 16-05-2017 dom i C-682/15 Berlioz Investment Fund
Fiskale bestemmelser

Præjudicielel forelæggelse - direktiv 2011/16/EU - administrativt samarbejde på beskatningsområdet - artikel 1, stk. 1 - artikel 5 - anmodning om oplysninger rettet til tredjemand - manglende efterkommelse - sanktion - begrebet »forventet relevans« af de ønskede oplysninger - den bistandssøgte myndigheds kontrol - rettens prøvelse - rækkevidde - Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - artikel 51 - gennemførelse af EU-retten - artikel 47 - adgang til effektive retsmidler - rettens og tredjemands adgang til den bistandssøgende myndigheds anmodning om oplysninger

Tidligere dokument: C-682/15 Berlioz Investment Fund - Dom
Tidligere dokument: C-682/15 Berlioz Investment Fund - Indstilling

Den 18-05-2017 dom i C-624/15 Litdana
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 314 - fortjenstmargenordningen - betingelser for anvendelse - de nationale afgiftsmyndigheders afslag på at give en afgiftspligtig ret til at anvende fortjenstmargenordningen - oplysninger på fakturaerne om både leverandørens anvendelse af fortjenstmargenordningen og momsfritagelsen - leverandørens manglende anvendelse af fortjenstmargenordningen på leveringen - indicier, der giver anledning til mistanke om uregelmæssigheder eller svig ved leveringen

Tidligere dokument: C-624/15 Litdana - Dom
Tidligere dokument: C-624/15 Litdana - Ny sag

Den 18-05-2017 dom i C-154/16 Latvijas dzelzcelš
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - EF-toldkodeks - forordning (EØF) nr. 2913/92 - artikel 94, stk. 1, og artikel 96 - proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse - den hovedforpligtedes ansvar - artikel 203, 204 og artikel 206, stk. 1 - toldskyldens opståen - spørgsmålet, om der foreligger unddragelse fra toldtilsyn - misligholdelse af en af de forpligtelser, som følger af anvendelsen af en toldprocedure - den omhandlede vare er helt tilintetgjort eller er gået uigenkaldeligt tabt af grunde, som kan henføres til varens egen beskaffenhed, som følge af hændelige omstændigheder eller force majeure - artikel 213 - solidarisk hæftelse for toldskylden - direktiv 2006/112/EF - merværdiafgift (moms) - artikel 2, stk. 1, og artikel 70 og 71 - afgiftspligtens indtræden og afgiftens forfald - artikel 201, 202 og 205 - personer, der hæfter for erlæggelse af momsen - bestemmelsestoldstedets konstatering af manglende last - aflæsningsanordningen i en tankvogn ikke lukket korrekt eller beskadiget

Tidligere dokument: C-154/16 Latvijas dzelzcelš - Dom
Tidligere dokument: C-154/16 Latvijas dzelzceļš - Ny sag

Den 31-05-2017 indstilling i C-101/16 Paper Consult
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - formaliteten - direktiv 2006/112/EF - skatter og afgifter - ret til fradrag for merværdiafgift (moms) - nægtet - fakturaer udstedt af en afgiftspligtig person, der er erklæret inaktiv af skattemyndighederne - fortegnelse over afgiftspligtige personer, som er erklæret inaktive - risiko for afgiftssvig - tidsmæssig begrænsning af retsvirkningerne af den dom, der skal afsiges

Tidligere dokument: C-101/16 Paper Consult - Dom
Tidligere dokument: C-101/16 Paper Consult - Indstilling
Tidligere dokument: C-101/16 Paper Consult - Ny sag

Den 01-06-2017 dom i C-571/15 Wallenborn Transports
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - proceduren for ekstern forsendelse - transport af varer via en frihavn i en medlemsstat - lovgivning i denne medlemsstat, som udelukker frihavne fra det indenlandske skatteområde - spørgsmålet, om der foreligger unddragelse fra toldtilsyn - toldskyldens opståen og momsens forfald

Tidligere dokument: C-571/15 Wallenborn Transports - Dom
Tidligere dokument: C-571/15 Wallenborn Transports - Indstilling
Tidligere dokument: C-571/15 Wallenborn Transports - Ny sag

Den 01-06-2017 indstilling i C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente
Handelspolitik

Appel - subsidier- import af fotovoltaiske moduler af krystallinsk silicium og nøglekomponenter hertil (dvs. celler) med oprindelse i eller afsendt fra Folkerepublikken Kina - endelig told - tilsagn - antagelse til realitetsbehandling - delvis annullation - udskillelse

Tidligere dokument: C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente - Dom
Tidligere dokument: C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente - Indstilling

Den 05-07-2017 indstilling i C-375/16 Butin
Fiskale bestemmelser

1. Forudsætter artikel 226, nr. 5), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (momsdirektivet) angivelse af en adresse for den afgiftspligtige person, på hvilken han udøver sine erhvervsaktiviteter?

2. Såfremt første spørgsmål besvares benægtende [...]

 

Indstillinger
C-300/16 P Statsstøtte Kommissionen mod Frucona Košice

Sagen omhandler:

Appel - statsstøtte - kriteriet om den private erhvervsdrivende - kriterier for anvendeligheden og anvendelsen af dette princip - samlet vurdering - bevisbyrde - bevisbedømmelse

Generaladvokatens indstilling:

På baggrund af ovenstående foreslår jeg Domstolen at træffe om, at appellen forkastes og Kommissionen tilpligtes at betale sagens omkostninger.


Domme
C-274/15 Kommissionen mod Luxembourg

Sagen omhandler:

Traktatbrud - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra f) - momsfritagelse for selvstændige grupper af personers ydelser til deres medlemmer - artikel 168, litra a), og artikel 178, litra a) - ret til fradrag for gruppens medlemmer - artikel 14, stk. 2, litra c), og artikel 28 - et medlems handlinger i eget navn for gruppens regning

Domstolens dom:

1) Storhertugdømmet Luxembourg har tilsidesat de forpligtelser, der påhviler det i medfør af artikel 2, stk. 1, litra c), artikel 132, stk. 1, litra f), artikel 168, litra a), artikel 178, litra a), artikel 14, stk. 2, litra c), og artikel 28 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2010/45/EU af 13. juli 2010, idet det har fastlagt den ordning for merværdiafgift vedrørende selvstændige grupper af personer, som er fastsat for det første i artikel 44, stk. 1, litra y), i texte coordonné de la loi du 12 février 1979 concernant la taxe sur la valeur ajoutée (den konsoliderede udgave af lov af 12.2.1979 vedrørende merværdiafgift), sammenholdt med artikel 2, litra a), og artikel 3 i règlement grand-ducal du 21 janvier 2004 relatif à l’exonération de la TVA des prestations de services fournies à leurs membres par des groupements autonomes de personnes (storhertugelig anordning af 21.1.2004 om momsfritagelse for de ydelser, som selvstændige grupper af personer leverer til deres medlemmer), for det andet i denne anordnings artikel 4, sammenholdt med circulaire administrative n° 707, du 29 janvier 2004 (administrativt cirkulære nr. 707 af 29.1.2004), for så vidt som det knytter kommentarer til nævnte artikel 4, og for det tredje i note du 18 décembre 2008 rédigée par le groupe de travail actif au sein du comité d’observation des marchés (COBMA) en accord avec l’administration de l’Enregistrement et des Domaines (note af 18.12.2008, der blev udfærdiget af momsarbejdsgruppen under komitéen til overvågning af markedet (COBMA) efter aftale med skatte- og afgiftsmyndigheden).

2) I øvrigt frifindes Storhertugdømmet Luxembourg.

3) Storhertugdømmet Luxembourg betaler sagsomkostningerne.

Tidligere dokument: C-274/15 Kommissionen mod Luxembourg - Indstilling


C-33/16 A

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 148, litra d) - fritagelse - ydelser, der udføres for at dække et direkte behov i forbindelse med fartøjer, som anvendes til sejlads i rum sø, og deres ladning - lastning og losning, som udføres af en underentreprenør for mellemmands regning

Domstolens dom:

1) Artikel 148, litra d), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at ydelser med lastning og losning af et fartøj er ydelser, der udføres for at dække et direkte behov i forbindelse med ladningen af de i dette direktivs artikel 148, litra a), nævnte fartøjer.

2) Artikel 148, litra d), i direktiv 2006/112 skal for det første fortolkes således, at ikke alene ydelser vedrørende lastning og losning af et fartøj, der er omfattet af dette direktivs artikel 148, litra a), som finder sted i sidste omsætningsled for en sådan ydelse, men ligeledes ydelser, der gennemføres i et tidligere omsætningsled, såsom en ydelse, der leveres af en underentreprenør til en erhvervsdrivende, som derefter viderefakturerer den til en speditør eller transportør, kan være fritaget, og for det andet således, at ydelser med lastning og losning, som leveres til ihændehaveren af denne ladning, såsom eksportøren eller importøren af denne, ligeledes kan fritages.

Tidligere dokument: C-33/16 A - Indstilling


C-699/15 Brockenhurst College

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelser - restaurations- og underholdningsydelser, der mod vederlag leveres af en uddannelsesinstitution til en begrænset del af offentligheden

Domstolens dom:

Artikel 132, stk. 1, litra i), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at aktiviteter, som udøves under sådanne omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede, og som består i, at eleverne på en videregående uddannelsesinstitution i forbindelse med deres uddannelse mod vederlag leverer restaurations- og underholdningsydelser til tredjemænd, kan kvalificeres som ydelser »med nær tilknytning« til uddannelsesydelsen og derfor momsfritages, når disse ydelser er uomgængelig nødvendige for deres uddannelse, og når de ikke tager sigte på at give denne institution yderligere indtægter ved udførelse af transaktioner i direkte konkurrence med momspligtige erhvervsvirksomheder, hvilket det tilkommer den nationale ret at efterprøve.

Tidligere dokument: C-699/15 Brockenhurst College - Indstilling


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

Udkast til Rådets konklusioner om finansiering af toldvæsenet - Erklæring fra den østrigske, danske, finske og svenske delegation

RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Det Blandede Udvalg nedsat ved den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse for så vidt angår ændringen af tillæg II til denne konvention

RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Det Blandede Udvalg, som er nedsat ved den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse, hvad angår Ukraines anmodning om at blive kontraherende part i denne konvention

 

Nyt fra Parlamentet

Kommissionens Gennemførelsesforordning om berigtigelse til og ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 om gennemførelsesbestemmelser til visse bestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 om EU-toldkodeksen  

 

Nyt fra EUR_LEX

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/754 af 28. april 2017 om åbning og forvaltning af EU-toldkontingenter for visse forarbejdede landbrugsvarer og andre landbrugsvarer med oprindelse i Ecuador

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

L210 om ændring af registreringsafgiftsloven, vægtafgiftsloven og lov om brændstofforbrugsafgift samt varsling af nye felter i Motorregistret (DMR)

Rettelse til toldtariffen - tekst ændring

Udfærdigelse af erstatningsudtalelser om oprindelse til EU, Norge og Schweiz

Rettelse til Toldtariffen - antidumpingtold

REX - Erstatningsbeviser - præferenceoprindelse

Rettelse til Toldtariffen - tillægstold

Nyt fra Skatteministeriet

Skrupforkert påstand at borgere snydes for 79 mia. kr.


Indholdsfortegnelse 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om afgift af visse klorerede opløsningsmidler  

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 182 Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, ligningsloven, momsloven, tinglysningsafgiftsloven, toldloven og forskellige andre love. (Tilretning af elpatronordningen, valgfrihed for flypendleres beregningsgrundlag for befordringsfradrag, betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tingslysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld m.v.).

Bilag

Bilag 5

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 6

1. udkast til betænkning

Bilag 7

Betænkning afgivet den 4. maj 2017

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren

L 182 A Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, ligningsloven, momsloven, tinglysningsafgiftsloven, toldloven og forskellige andre love. (Tilretning af elpatronordningen, valgfrihed for flypendleres beregningsgrundlag for befordringsfradrag, betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld m.v.).

Bilag

Bilag 5

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 6

1. udkast til betænkning

Bilag 7

Betænkning afgivet den 4. maj 2017

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren

L 182 B Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, ligningsloven, momsloven, tinglysningsafgiftsloven, toldloven og forskellige andre love. (Tilretning af elpatronordningen, valgfrihed for flypendleres beregningsgrundlag for befordringsfradrag, betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld m.v.).

Bilag

Bilag 5

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 6

1. udkast til betænkning

Bilag 7

Betænkning afgivet den 4. maj 2017

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren

L 196 Forslag til lov om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil og lov om Danske Spil A/S. (Liberalisering af onlinebingo, heste- og hundevæddemål og væddemål på kapflyvning med brevduer samt indførelse af et særligt bidrag til hestevæddeløbssporten).

Bilag

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 210 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love. (Udskydelse af indfasning af registreringsafgift på eldrevne køretøjer m.v., midlertidigt fradrag for batterikapacitet, forlængelse af ordning med lav afgift på el til opladning af eldrevne køretøjer og særlig ordning for elbusser, ændring af beregning af brændstofforbrug for gasdrevne biler og gasdrevne pluginhybridbiler og nedsættelse af afgift af metanol iblandet vand).

Bilag

Bilag 1

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 2

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 3

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvordan det hænger sammen med, at man samtidig vil indføre en særlig begrænsning i momsregistrerede virksomheders adgang til afgiftsgodtgørelse i elafgiftslovens § 11, stk. 3., hvilket er en klar stramning i forhold til gældende praksis, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om ministeren er enig i at den foreslåede afgiftsstigning på erhvervsmæssig opladning af elbiler m.v. efter 2019 er er en klar stramning i forhold til gældende praksis, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om ministeren mener, at det virker logisk og hensigtsmæssigt, at ville indføre en specifik særregel for batteriopladninger til elbiler i den generelle regel om elafgiftsrefusion, til skatteministeren

Spm. 4

Spm. om at bekræfte, at lovforslaget ikke gælder elmotorcykler, som fortsat skal betale 40 pct. i registreringsafgift, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om at oplyse om elmotorcykler på andre måder afviger i afgiftssystemet i forhold til reglerne gældende for elbiler, og i givet fald hvorfor, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om at sikre, at afgiftskonceptet for elmotorcykler følger regler, som modsvarer til afgiftskonceptet for elbiler, til skatteministeren

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 319

Spm. om at redegøre for størrelsen af provenuet, hvis fradraget for bilradioer fjernes, til skatteministeren  Svar  

Spm. 320

Spm. om at redegøre for størrelsen af provenuet, hvis fradraget for blokeringsfri bremser fjernes, til skatteministeren  Svar  

Spm. 321

Spm. om at redegøre for størrelsen af provenuet, hvis fradraget for elektroniske stabiliserings program (ESP) fjernes, til skatteministeren  Svar  

Spm. 322

Spm. om at redegøre for størrelsen af provenuet ved at hæve grænsen for fradraget for brændstoføkonomi fra de nuværende 16 km/l for benzinbiler og 18 ...  Svar  

Spm. 331

Spm. om at redegøre for reglerne for refusion af registreringsafgift ved eksport, til skatteministeren  Svar  

Spm. 332

Spm., om SKAT eller Skatteministeriet er bekendt med sager, hvor SKAT har refunderet registreringsafgift for kørertøjer ved eksport, selvom der ikke h...  Svar  

Spm. 333

Spm., hvor mange gange SKAT har refunderet registreringsafgift ved eksport af kørertøjer med tilladelse til taxikørsel, og som der ikke var betalt reg...  Svar  

Spm. 335

MFU spm. om, hvad provenuet ville være, hvis man pålagde produkter anmeldt til Produktregisteret en afgift på 5 kr. for hvert kemikalie, der indgår i ...  Svar  

Spm. 336

MFU spm. om, hvad mindreprovenuet ville blive, hvis man fjernede moms på reparationer, til skatteministeren  Svar  

Spm. 368

Spm. om at oplyse det samlede provenu fra registreringsafgiften for hvert af årene 2010-2016 i 2017-priser, til skatteministeren  Svar