Kære læser !
En MomsMail hvor det mest bemærkelsesværdige er to udkast til styresignal, i det ene ophæves muligheden for e-handelsvirksomheder for at anvende udlægsreglerne på porto , mens det det andet omhandler beregning af UCITS-investeringsforeningers delvise fradragsret efter momslovens § 38, stk. 1.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Biler skat og moms 2016
Lejers anvendelse kan få betydning for udlejers adgang til frivillig momsregistrering
Østre Landsret udvider adgangen til skønsmæssig fordeling af fællesomkostninger
2015-61. Revisionsselskabs klageberettigelse i sag om omkostningsgodtgørelse – personlig konkurs hos den godtgørelsesberettigede
Høring over afsnit til Den juridiske vejledning om afgift efter gasafgiftsloven, svovlafgiftsloven, NOx-afgiftsloven og CO2-afgiftsloven på gas fremstillet på basis af biomasse
Udkast til styresignal
Beregning af UCITS-investeringsforeningernes delvise fradragsret efter momslovens § 38, stk. 1 - udkast til styresignal
Udkast til styresignal - Moms - ophævelse af de særlige retningslinjer for e-handelsvirksomheders anvendelse af udlægsreglerne
Styresignaler
Moms - afgiftspligtig person - EU-domstolens dom den 29. september 2015 i sag C-276/14, Gmina Wroclaw
Domme
Moms - købsmoms - A-skat - indeholdelse
Syn og skøn - spørgsmål til skønsmanden
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 2
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20160104' AND [SkatteraadChanged] <= '20160110') OR ([LSRChanged] >= '20160104' AND [LSRChanged] <= '20160110') OR ([ByretChanged] >= '20160104' AND [ByretChanged] <= '20160110') OR ([LandsretChanged] >= '20160104' AND [LandsretChanged] <= '20160110') OR ([HojesteretChanged] >= '20160104' AND [HojesteretChanged] <= '20160110')) ORDER BY AppelId DESC
Dato | Angivelse | Periode |
15-01-2016 | Lønsumsafgift i 2016 | Metode 1, 3 og 4 (4. kvartal 2015) og Metode 2 (december 2015) |
Dansk RevisionVi har opdateret publikationen Biler skat og moms 2016. |
DELACOURLejers anvendelse kan få betydning for udlejers adgang til frivillig momsregistrering Når en ejendom udlejes i flere led, er det alene den faktiske anvendelse i sidste led, der har betydning for, om tidligere led er berettiget til en frivillig momsregistrering. En sådan praksis kan få store økonomiske konsekvenser for ejere af udlejningsejendomme, hvis det viser sig, at en efterfølgende lejer anvender ejendommen til boligformål. |
DELACOURØstre Landsret udvider adgangen til skønsmæssig fordeling af fællesomkostninger Østre Landsrets har i to domme af henholdsvis 11. og 13. november 2015 udvidet adgangen til anvendelse af momslovens § 38, stk. 2, i forbindelse med opgørelse af den delvise momsfradragsret på fællesomkostninger. Spørgsmålet er, om dommene er i overensstemmelse med momssystemdirektivet og momslovens bestemmelser omkring opgørelsen af den delvise momsfradragsret. |
Folketingets OmbudsmandEt revisionsselskab havde ydet sagkyndig bistand til en klient, i forbindelse med at klienten indbragte sine skattesager for byretten. Klienten gik efterfølgende personligt konkurs. Revisionsselskabet søgte SKAT om omkostningsgodtgørelse for den bistand, selskabet havde ydet til klienten. Da den godtgørelsesberettigede (klienten) var gået personligt konkurs, var ansøgningsskemaet om omkostningsgodtgørelse underskrevet af konkursboets kurator. Af skemaet fremgik det, at kravet på at modtage omkostningsgodtgørelse var overdraget til bistandsyder (revisionsselskabet). SKAT afslog dog ansøgningen om omkostningsgodtgørelse, fordi ansøgningsskemaet ikke var underskrevet af den godtgørelsesberettigede. Revisionsselskabet klagede til Skatteankestyrelsen over afslaget, men Skatteankestyrelsen afviste klagen, fordi revisionsselskabet ikke var part i forhold til sagen om omkostningsgodtgørelse og dermed heller ikke var klageberettiget. Ombudsmanden mente ikke, at kurator kunne overdrage kravet på omkostningsgodtgørelse til revisionsselskabet. Da kravet heller ikke i øvrigt kunne anses for overdraget til revisionsselskabet af den godtgørelsesberettigede, var ombudsmanden enig med Skatteankestyrelsen i, at revisionsselskabet ikke havde en sådan direkte interesse i SKATs afgørelse, at selskabet kunne anses for part og dermed klageberettiget. Ombudsmanden mente imidlertid, at Skatteankestyrelsens begrundelse ikke opfyldte kravene i forvaltningslovens § 24, jf. § 22. Skatteankestyrelsen burde over for revisionsselskabet have redegjort for, hvorfor styrelsen ikke mente, det var godtgjort, at kravet var overdraget til revisionsselskabet. Ombudsmanden fandt også, at styrelsen i relevant omfang burde have forholdt sig til revisionsselskabets argumenter for, hvorfor selskabet skulle have partsstatus. (Sag nr. 14/04355) |
FSR - danske revisorerFSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
SKAT har udarbejdet udkast til styresignal om opgørelsen af omsætningen i forbindelse med delvis fradragsret og levering af ydelser til kunder uden for EU.
SKAT har revurderet praksis, som fastlagt i TfS2000,700, og hvorefter e-handelsvirksomheder (postordrevirksomheder) i forbindelse med forsendelser til kunder, kan anvende udlægsreglerne i momslovens § 27, stk. 3, nr. 3, på virksomhedens indkøb af porto efter særligt lempelige regler.
De særlige lempelige regler for postordrevirksomheder, som er beskrevet i TfS2000,700 ophæves med virkning fra 1. august 2016. E-handelsvirksomheder m.v. skal herefter i alle tilfælde anvende momslovens almindelige regler.
Vedrører: Momsloven § 3, stk. 1 og § 3, stk. 1, nr. 2 og § 9
Skatteministeriet overvejer i øjeblikket, om EU-domstolens dom i sag C-276/14, Gmina Wroclaw, bør have konsekvenser for dansk praksis, herunder særligt for den momsmæssige behandling af statslige, regionale og kommunale institutioner.
Vedrører: Gasafgiftsloven § 10, stk. 1, 4, 5 og 9
Skatterådet bekræftede, at spørger kan anvendes reglerne om afgift af overskudsvarme, jf. gasafgiftslovens § 10, stk. 9, for den restvarme, som via economisere indvindes fra røggassen fra spørgers specialkedel, der anvendes til afbrænding af lugtstoffer i henhold til miljøkrav, og som leveres som fjernvarme til et varmeværk.
Vedrører: Momslovens § 37. Kildeskatteloven § 46, stk. 1 og § 69, stk. 1
Sagen drejede sig om, hvorvidt SKAT med rette havde nægtet skatteyderen, der drev rengøringsvirksomhed, fradrag for indgående moms på fakturaer udstedt af underleverandører af rengøringsydelser, og hvorvidt skatteyderen hæftede for ikke-indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
Retten fandt, at der var rejst sådan tvivl om de udstedte fakturaers realitet, at skatteyderen ikke alene ved fremlæggelsen af fakturaerne havde løftet bevisbyrden for, at underleverandørerne havde leveret ydelser til skatteyderen, der berettiger til et fradrag efter momslovens § 37.
Retten lagde herved bl.a. vægt på, at skatteyderen ikke kunne fremlægge samarbejdsaftaler, korrespondance eller anden dokumentation for kontakt med underleverandørerne, timesedler, eller nærmere oplysning om arten og omfanget af det udførte arbejde, ejerne af underleverandørerne eller de medarbejdere, der udførte rengøringsopgaverne, selv om samarbejdet strakte sig over en længere periode.
Da skatteyderen ikke havde løftet bevisbyrden for, at arbejdet var udført af underleverandørerne, og da arbejdet ikke kunne være udført af hovedanpartshaveren selv, lagde retten endvidere til grund, at skatteyderen havde yderligere ansatte, der ikke var indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for. Herefter, og da der ikke forelå oplysninger om, at skatteyderen ikke havde handlet forsømmeligt ved at undlade at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, fandt retten det berettiget, at skattemyndighederne havde anset skatteyderen for indeholdelsespligtig af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for ansatte udover det selvangivne.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Vedrører: Den Juridiske Vejledning 2015-2 A.A.11.2.2
I en sag, hvor den materielle skattesag verserede ved Skatteankestyrelsen, var der tvist om formuleringen af et spørgetema.
Landsretten udtalte, at det af forarbejderne til lov nr. 737/2014 fremgik, at der med den gennemførte revision af reglerne om syn og skøn var tilsigtet en friere adgang for parterne til at stille spørgsmål til skønsmanden, således at det i stedet blev overladt til retten efterfølgende at vurdere både spørgsmål og svar, herunder relevansen af spørgsmålene som led i den almindelige bevisvurdering af den foreliggende tvist.
Efter lovændringen i 2014 skulle retten fastsætte en overordnet ramme for skønsforretningen. I overensstemmelse hermed kunne retten efter retsplejelovens § 197, stk. 2, kun afvise spørgsmål, som var uden for skønsmandens faglige kompetence eller afgørelsen om foretagelse af syn og skøn, som skønnedes at være åbenbart overflødige, jf. retsplejelovens § 341, eller som på utilbørlig måde forsøgte at lede skønsmanden i en bestemt retning, eller som forudsatte, at skønsmanden tog stilling til spørgsmål, som det var op til retten at tage stilling til.
Landsretten fandt herefter, at to afsnit, hvoraf det fremgik, at parterne var enige om et aktuelt forhold, hvor enigheden var bestridt, skulle udgå af skønstemaet.
Herudover fandt landsretten ikke grundlag for i medfør af retsplejelovens § 197 at afvise øvrige dele af spørgetemaet, hvorved landsretten navnlig bemærkede, at de i øvrigt omtvistede passager ikke på utilbørlig måde fandtes at forsøge at lede skønsmændene i en bestemt retning.
I styresignalet beskrives en ændring af praksis vedrørende ordningen om afgiftslempelse for fjernvarme (elpatronordningen) som følge af Landsskatterettens afgørelse i SKM2015.447.LSR.
Landsskatteretten traf afgørelse om, at klager var berettiget til tilbagebetaling af gasafgift efter gasafgiftslovens § 8, stk. 4, uden at der skulle ske modregning af forskellen mellem den faktiske kuldioxidafgift og grænsen for tilbagebetaling af kuldioxidafgift efter kuldioxidafgiftslovens § 7, stk. 7.
I styresignalet fastsættes frister for genoptagelse, reaktionsfrist og krav til den dokumentation, der skal ledsage en anmodning om genoptagelse.
Der er adgang til genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, og § 32, stk. 1, nr. 1, fra og med den 1. november 2011.
Høringssvar:
SKM2016.8.ØLR Straffesag - registreringsafgift - momssvig - bilimport - fiktive selskaber | Vedrører: Straffeloven § 289. Registreringsafgiftsloven § 27. Momsloven § 81 T var tiltalt for som direktør og daglig leder af et anpartsselskab forsætligt at have afgivet urigtige oplysninger om registreringsafgiftsgrundlaget for en lang række biler og momssvig i forbindelse hermed. T havde sammen med andre stiftet nogle fiktive selskaber, der importerede biler og fremlagde ved afgiftsberigtigelsen hos SKAT en række dokumenter, hvorefter bilerne skulle være købt gennem et spansk selskab. Det spanske selskab var fiktivt eller uden reel indhold. Formålet med at udfærdige og gøre brug af de spanske købs- og salgsdokumenter var alene at give urigtige oplysninger om bilernes værdi dels i forhold til beregning af registreringsafgift og dels i forhold til momspligten. Han havde derved unddraget for 8.860.944 kr. i registreringsafgift og 6.876.201 kr. i moms. T forklarede at han ikke var særlig kyndig udi bilbranchen. Han havde ikke noget specialkundskab til registreringsafgift. Han huskede ikke et spansk selskab. Det var ikke hans underskrifter på afgiftsanmeldelserne m.m. og han husker ikke noget om det. Byretten fandt bevist, at T havde forsæt til momssvig og svig med registreringsafgift. T idømtes ubetinget fængsel i 3 år, tillægsbøde på 5 mio. kr. samt erstatningspligt på 14.948.950,50 kr. Der blev herved lagt vægt på den systematiske afgiftsunddragelse via selskaber stiftet til lejligheden og som efterfølgende var gået konkurs uden aktiver, og på at fortjenesten var delt nogenlunde ligeligt mellem T og medtiltalte. Landsretten stadfæstede byretsdommen med den ændring, at fængselsstraffen forhøjedes til 4 år og byrettens bestemmelse om erstatning udgik. Fængselsstraffen forhøjedes, under hensyn til størrelsen af det samlede unddragne beløb, at T måtte anses for at være en af hovedmændene bag unddragelserne samt at T relativt kort tid før gerningstidspunktet i indeværende sag var idømt en langvarig fængselsstraf for berigelseskriminalitet. |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 12-01-2016 indstilling i C-226/14 Eurogate Distribution DHL Hub Leipzig
Fiskale bestemmelser
EF-toldkodeksen – toldoplag – procedure for ekstern forsendelse – opståen af toldskyld som følge af misligholdelse af en forpligtelse – for sen bogføring i lagerregnskabet – for sen frembydelse af varerne for det kompetente toldsted – sjette direktiv – momsdirektivet – momsens forfald – forbindelse mellem toldskyld og momsskyld
Tidligere dokument: C-226/14 Eurogate Distribution DHL Hub Leipzig - DomDen 14-01-2016 indstilling i C-546/14 Degano Trasporti
Fiskale bestemmelser
Merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – erhvervsdrivende i økonomiske vanskeligheder – akkord med kreditorer – delvis betaling af momsskyld til medlemsstaten – princippet om loyalt samarbejde
Tidligere dokument: C-546/14 Degano Trasporti - DomDen 21-01-2016 dom i C-335/14 Les Jardins de Jouvence
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – sjette direktiv 77/388/EØF – fritagelser – artikel 13, punkt A, stk. 1, litra g) – virksomhed af almen interesse – tjenesteydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring, der leveres af offentligretlige organer eller af andre organer, der er anerkendt som foretagender af almennyttig karakter – plejebolig
Tidligere dokument: C-335/14 Les Jardins de Jouvence - DomDen 21-01-2016 dom i C-430/14 Stretinskis
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – toldunion – toldværdi – begrebet »indbyrdes afhængige personer med henblik på fastsættelsen af toldværdien« – familie- eller slægtsskabsforhold mellem køberen, en fysisk person, og direktøren for det selskab, der har solgt varerne
Tidligere dokument: C-430/14 Stretinskis - DomDen 28-01-2016 dom i C-64/15 BP Europa
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – den generelle ordning for punktafgifter – direktiv 2008/118/EF – uregelmæssighed opstået under en bevægelse af punktafgiftspligtige varer – bevægelse af varer under en afgiftssuspensionsordning – varemanko ved leveringen – opkrævning af punktafgift ved manglende bevis for, at varerne er ødelagte eller gået tabt
Tidligere dokument: C-64/15 BP Europa - DomDen 28-01-2016 indstilling i C-81/15 Karelia
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – punktafgifter – direktiv 92/12/EØF – godkendt oplagshavers hæftelse – medlemsstaternes mulighed for at anse den godkendte oplagshaver for at hæfte solidarisk for betalingen af de økonomiske sanktioner, som pålægges gerningsmændene bag smugleri
Tidligere dokument: C-81/15 Kapnoviomichania Karelia - DomDen 04-02-2016 indstilling i C-409/14 Schenker
Toldunion
Fælles toldtarif – tarifpositioner – klassificering i den kombinerede nomenklatur – direktiv 2008/118 – indførsel af punktafgiftspligtige varer – toldsuspensionsprocedure – retsvirkninger af en toldangivelse med angivelse af en forkert underposition i den kombinerede nomenklatur – uregelmæssigheder under transport af punktafgiftspligtige varer
Tidligere dokument: C-409/14 Schenker - Dom
Nyhedsbrev til virksomheder
Oprindelsesdokumentation for toldkontingenter med oprindelse i Ukraine
Bilag 79 | Henvendelse af 30/12-15 fra Lars Brink, Lemming vedrørende restanceinddrivelse i bagervirksomheder |
Bilag 80 |
Bilag 81 | Henvendelse af 8/1-16 fra AK Frem om "Hvor bliver foreningernes støtte kroner af?" |
Spm. 166 |
Spm. 168 | Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 8/1-2016 fra AK Frem, til skatteministeren Svar |
Spm. S 448 |
Spm. J |