MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2015, uge 10

Kære læser !

En uge med så forskellige emner som elafgiftspligt for lejede solcelleanlæg, godtgørelse af olieafgift og momspligt for markedsføring af forsikringer gennem søgemaskine - bare for at nævne nogle.

Derudover er der, tro mod sædvanen, masser af artikler og nyt fra Folketinget. Sidst men ikke mindst, har der også været gang i arbejdet hos EU-Domstolen, hvor der både er indstillinger og domme med i denne uge.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Ny frist for indberetning af halvårs- og kvartalsmoms
SKAT sætter fokus på mellemstore og store virksomheder
Oversigt over skatte- og momsfradrag ved repræsentation
Moms ved salg af ombyggede ejendomme giver udfordringer
Nyt momssystem stiller strenge regnskabskrav
Husk at få godtgjort elafgiften korrekt
Number 3, December 2014
Items proposed for consideration at the next meeting of Dispute Settlement Body
Members continue to be divided on “rules” role in post-Bali work programme
TRIPS down memory lane — for a very current purpose
EU donates over EUR 2 million to increase participation of developing countries in trade negotiations
Debate on members’ paper on agricultural domestic support reveals diverging views

Bindende svar
Ikke afgiftsgodtgørelse efter mineralolieafgiftsloven for olie til afprøvning af scrubbere i skibsmotorer.
Vederlag for markedsføring af forsikringer gennem søgemaskine er momspligtigt
Elafgift - solcelleanlæg - ikke fritagelse for elafgiften, når solcelleanlægget er lejet
Afvisning - samme spørgsmål verserer ved Landsskatteretten

Domme
Moms - salg af telekort - danske grossister - indkøb fra EU søsterselskab - ekstraordinær genoptagelse

Ikke offentliggjorte kendelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 11
1 indstilling
5 domme

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteverket, Sverige
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150302' AND [SkatteraadChanged] <= '20150308') OR ([LSRChanged] >= '20150302' AND [LSRChanged] <= '20150308') OR ([ByretChanged] >= '20150302' AND [ByretChanged] <= '20150308') OR ([LandsretChanged] >= '20150302' AND [LandsretChanged] <= '20150308') OR ([HojesteretChanged] >= '20150302' AND [HojesteretChanged] <= '20150308')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

BDO

Ny frist for indberetning af halvårs- og kvartalsmoms

Der har de seneste dage været meget ustabil drift på TastSelv Erhverv. Dette gør det nærmest umuligt at gennemføre de lovpligtige indberetninger af halvårs- og kvartalsmoms, hvor fristen er den 2. marts 2015.

Bech-Bruun

SKAT sætter fokus på mellemstore og store virksomheder

SKAT vil fremadrettet fokusere på mellemstore og store virksomheder. Store selskaber og internationale koncerner er fortsat et fokusområde. Det fremgår af SKATs netop offentliggjorte aktivitetsplan for 2015.

PwC

Moms ved salg af ombyggede ejendomme giver udfordringer

Momsreglerne for konverteringsprojekter – fx ombygning af en eksisterende erhvervsejendom til nye lejligheder – giver fortsat projektudviklere praktiske udfordringer. Det skyldes, at det er uklart, hvad er der skal anses for ”ombygningsarbejder” og medregnes til værdien heraf, hvilket kan være afgørende for, om der skal afregnes moms ved salget i sidste ende. Se, hvordan Skatterådet har forholdt sig til dette i et nyt bindende svar.

PwC

Nyt momssystem stiller strenge regnskabskrav

Er din virksomhed ramt af de strenge regnskabskrav i det ”nye” momssystem Mini-One-Stop-Shop (MOSS)? Regnskabskravene har vist sig at være mere omfattende end de krav danske virksomheder er vant til ved B2C-levering af teleydelser, radio- og tv-spredningstjenester og elektroniske ydelser (2015-ydelser). Derfor giver vi dig her et overordnet indblik i regnskabskravene.

PwC

Husk at få godtgjort elafgiften korrekt

PwC har tidligere erfaret, at op mod 85 % af virksomhederne ikke får godtgjort elafgiften korrekt. Er din virksomhed én af dem?

World Journal of VAT/GST Law

Number 3, December 2014

I denne udgave:

  • Holding complexity: analysing the CJEU's VAT case law as a network
  • The preferred treatment of the fixed establishment in European VAT
  • VAT status of legal entities appointed as directors of Belgian companies: VAT or no VAT?
  • Polish landscape in the area of VAT rates for foodstuffs from the perspective of the neutrality principle
  • Internet and the concept of 'fixed establishment' of the recipient of a supply of services: Case C-605/12 (Welmory)
  • Cross-border supplies and VAT groups: the Skandia America Corp judgment

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Ikke afgiftsgodtgørelse efter mineralolieafgiftsloven for olie til afprøvning af scrubbere i skibsmotorer.

SKM2015.173.SR

Vedrører: Mineralolieafgiftsloven § 9, stk. 6, nr. 2

Skatterådet afkræftede, at der kunne opnås godtgørelse efter mineralolieafgiftsloven for olieforbrug til afprøvning af såkaldte scrubbere (partikelfiltre) i skibsmotorer. Under hensyn til SKATs tavshedspligt offentliggøres det bindende svar i redigeret udgave.

 

Bindende svar: Vederlag for markedsføring af forsikringer gennem søgemaskine er momspligtigt

SKM2015.172.SR

Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 10

Skatterådet bekræfter, at vederlag for salg af leads, kvalificerede leads og data fra en søgemaskine er momspligtige transaktioner, som ikke kan omfattes af momsfritagelsen i momslovens §13, stk. 1, nr. 10.

 

Bindende svar: Elafgift - solcelleanlæg - ikke fritagelse for elafgiften, når solcelleanlægget er lejet

SKM2015.171.SR

Vedrører: Elafgiftsloven § 2, stk. 1, litra c

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at en lejer af et solcelleanlæg kan blive fritaget for elafgift efter elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c, når lejer har det fulde driftsansvar for elproduktionen og samtidigt er den direkte forbruger af den producerede elektricitet. For at kunne opnås fritagelse for elafgiften efter elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c, om fritagelse for elafgift, er det en betingelse, at det er samme juridiske enhed, der er elproducent, ejer af anlægget og forbruger af elektriciteten, eller at der er tale om en lejer i en udlejningsejendom, hvor udlejer ejer anlægget.

 

Bindende svar: Afvisning - samme spørgsmål verserer ved Landsskatteretten

SKM2015.170.SR

Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 24, stk. 2

Skatterådet afviste at behandle en anmodning om bindende svar, idet det taler afgørende imod en afgivelse af et bindende svar, at der verserede en sag for Landsskatteretten, der reelt omhandler samme skatteyder og samme skattemæssige vurdering af samme (løbende) disposition. Der er herved henset til, at Landsskatteretten er en overordnet myndighed set i forhold til Skatterådet. Dette gælder uanset, at der ikke er tale om samme periode.

 

Dom: Moms - salg af telekort - danske grossister - indkøb fra EU søsterselskab - ekstraordinær genoptagelse

SKM2015.174.BR

Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1, § 15 (dagældende) og § 37, stk. 1. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3

Skatteministeriet fik medhold i, at sagsøgeren havde foretaget momspligtigt salg her i landet, i eget navn og for egen regning, af såkaldt singlefunktionelle telekort ("prepaid calling cards") til danske grossister. Kortene var indkøbt fra sagsøgerens EU-søsterselskab, som havde faktureret salgene til sagsøgeren med "0 moms", dvs. som omvendt betalingspligtige salg af telekort (teleydelser) her i landet. Salgene fra sagsøgeren var momspligtige i medfør af momslovens § 4, stk. 1. Det var ikke godtgjort, at grossisterne havde leveret momspligtige formidlingsydelser for sagsøgeren til efterfølgende led i handelskæden (detailhandlere og danske slutbrugere af telekortene). Sagsøgeren havde derfor ikke fradragsret i henhold til momslovens § 37, stk. 1, for momsen af nogle afregningsbilag, som sagsøgeren selv havde udstedt til de danske grossister (selvfakturering).

Det var derfor med rette, at SKAT havde forhøjet både sagsøgerens salgsmoms samt nedsat den angivne fradragsberettigede købsmoms. Skatteministeriet fik endelig medhold i, at kravet ikke var delvist forældet efter skatteforvaltningsloven, eftersom sagsøgeren måtte anses for at have handlet groft uagtsomt i sine momsangivelser, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 12/0190399
Moms af parkeringsafgifter
SKAT har ikke imødekommet en anmodning om tilbagebetaling af moms vedrørende parkeringsafgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-12-2014

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 09-03-2015 - 07-04-2015

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 12-03-2015 dom i C-594/13 «go fair» Zeitarbeit
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Bundesfinanzhof (Tyskland) – fortolkning af artikel 132, stk. 1, litra g), og artikel 134, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fritagelse i forbindelse med visse former for virksomhed af almen interesse – levering af ydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring, som præsteres af offentligretlige organer eller af andre organer, der er anerkendt som foretagender af almennyttig karakter – en national medlemsstats lovgivning, der udelukker statsprøvede plejearbejdere, der levere deres ydelser ad anden vej

Tidligere dokument: C-594/13 «go fair» Zeitarbeit - Dom

Den 12-03-2015 dom i T-249/12 Vestel Iberia mod Kommissionen
Toldunion

Annullation af Kommissionens afgørelse K(2010) 22 endelig af 18. januar 2010, hvorved de spanske myndigheder blev meddelt, at det var begrundet at foretage en efterfølgende bogføring af importafgifter, og at afgiftsfritagelsen for disse afgifter ikke var begrundet i en bestemt sag vedrørende importen af farvefjernsynsmodtagere fra Tyrkiet (sag REM 02/08)

Den 12-03-2015 dom i T-269/12 Makro autoservicio mayorista mod Kommissionen
Toldunion

Annullation af Kommissionens afgørelse K(2010) 22 endelig af 18. januar 2010, hvorved de spanske myndigheder blev meddelt, at det var begrundet at foretage en efterfølgende bogføring af importafgifter, og at afgiftsfritagelsen for disse afgifter ikke var begrundet i en bestemt sag vedrørende importen af farvefjernsynsmodtagere fra Tyrkiet (sag REM 02/08)

Den 26-03-2015 dom i C-499/13 Macikowski
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 9, 193 og artikel 199, stk. 1, litra g), artikel 206, 250 samt 252 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsmæssig neutralitet – afgiftspålæggelse af en levering af en fast ejendom i forbindelse med en tvangsfuldbyrdelsesprocedure – national retsforskrift der forpligter den foged, der gennemfører et sådant salg, at betale moms af en sådan transaktion – betaling af købsprisen til den kompetente ret og nødvendigheden af at sidstnævnte overfører det momsbeløb, der skal betales, til fogeden – fogedens økonomiske og strafferetlige ansvar i tilfælde af manglende betaling af momsen – forskel mellem den lovmæssige frist for en afgiftspligtig persons betaling af momsen og den frist, der er fastsat for en sådan foged – umuligt at fradrage den indgående afgift

Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Komornik - Ny sag
Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Indstilling
Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Dom

Den 26-03-2015 dom i C-7/14 P Wünsche Handelsgesellschaft International mod Kommissionen
Toldunion

Appel iværksat til prøvelse af dom afsagt af Retten (Tredje Afdeling) den 12. november 2013 i sag T-147/12, Wünsche Handelsgesellschaft International mod Kommissionen, hvorved Retten frifandt Kommissionen for en påstand om annullation af Kommissionens afgørelse K(2011) 6393 endelig af 16. september 2011, der fastslår, at det i et konkret tilfælde var uberettiget at indrømme en fritagelse for importafgifter – tilsidesættelse af artikel 220, stk. 2, litra b), og artikel 239 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks – utilstrækkelig begrundelse af Rettens dom

 

Indstillinger
C-526/13 Fast Bunkering Klaipeda

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Mokestinių ginčų komisija prie Lietuvos Respublikos vyriausybės (Litauen) – fortolkning af artikel 148, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fritagelse for leveringer af varer til forsyninger til fartøjer, som anvendes til sejlads i rum sø – anvendelse af denne fritagelse på leveringer til mellemmænd, der handler i eget navn – varernes endelige anvendelse behørigt fastslået inden leveringen – indlevering af beviser for denne anvendelse til afgiftsmyndighederne inden leveringen

Generaladvokatens indstilling:

Når det under de betingelser, der er fastsat i artikel 148, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, fastslås, at en sælger leverer varer bestemt som brændstof og forsyninger til et fartøj a) direkte til fartøjets driftsherre, således at b) sidstnævnte umiddelbart og ubetinget erhverver, og sælgeren samtidig fortaber, retten til som ejer at råde over disse varer, og c) ingen andre erhverver eller fortaber en sådan ret over de samme varer, så er den transaktion, hvorved sælgeren overdrager den pågældende ret, den transaktion, hvorved fartøjets driftsherre erhverver samme ret, og samtlige mellemliggende transaktioner, hvorved tredjeparter kan opnå og videregive rettigheder, som ikke omfatter retten til som ejere at råde over varerne, fritaget for moms.

Under andre omstændigheder er det kun de transaktioner, hvorved fartøjets driftsherre erhverver retten til som ejer at råde over varerne, der er fritaget for moms i henhold til den pågældende bestemmelse.

Under alle omstændigheder tilkommer det den kompetente nationale ret i lyset af de relevante faktiske omstændigheder at fastslå, hvem der erhverver retten til at råde over varerne, som hvis han ejede disse, og på hvilket tidspunkt, idet en sådan afgørelse ikke alene er afhængig af overdragelsen af den retlige ejendomsret til varerne i henhold til gældende lovgivning.


Domme
C-175/14 Prankl

Sagen omhandler:

Om artikel 7, stk. 1 og 2, og artikel 9, stk. 1, i Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed i den affattelse, der følger af Rådets direktiv 92/108/EØF af 14. december 1992 , fortolkes således, at de er til hinder for nationale bestemmelser, hvorefter der også i transitmedlemsstaten skal betales punktafgifter (tobaksafgift) på punktafgiftspligtige varer (cigaretter), som er overgået til forbrug i en (første) medlemsstat, og uden anvendelse af et ledsagedokument som omhandlet i direktivets artikel 7, stk. 4, er blevet transporteret ad landevej igennem en eller flere andre medlemsstater (transitmedlemsstater) til en anden medlemsstat (bestemmelsesmedlemsstaten) med henblik på dér at blive solgt

Domstolens dom:

Artikel 7, stk. 1 og 2, og artikel 9, stk. 1, i Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed, som ændret ved Rådets direktiv 92/108/EØF af 14. december 1992, skal fortolkes således, at transitmedlemsstater i et tilfælde, hvor punktafgiftspligtige varer, som ulovligt er blevet indført på en medlemsstats område, er blevet transporteret uden anvendelse af det ledsagedokument, der kræves i henhold til direktivets artikel 7, stk. 4, på vej til en anden medlemsstat, på hvis område disse varer er blevet opdaget af de kompetente myndigheder, også kan opkræve punktafgift hos den lastbilchauffør, som har foretaget denne transport, idet denne for første gang oplagde disse varer til erhvervsmæssige formål på transitmedlemsstaternes område.


C-479/13 Kommissionen mod Frankrig

Sagen omhandler:

Traktatbrudssøgsmål – tilsidesættelse af artikel 96 og 98 i og bilag II og III til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem og bestemmelserne i Rådets forordning (EU) nr. 282/2011 af 15. marts 2011 om foranstaltninger til gennemførelse af momsdirektivet – anvendelse af en reduceret momssats for digitale bøger eller e-bøger

Domstolens dom:

1) Den Franske Republik har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 96 og 98 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2010/88/EU af 7. december 2010, sammenholdt med bilag II og III til det pågældende direktiv og Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 af 15. marts 2011 om foranstaltninger til gennemførelse af direktiv 2006/112, idet den har anvendt en nedsat sats for merværdiafgift på levering af e-bøger.

2) Den Franske Republik bærer sine egne omkostninger og betaler Europa-Kommissionens omkostninger.

3) Kongeriget Belgien bærer sine egne omkostninger.


C-502/13 Kommissionen mod Luxembourg

Sagen omhandler:

Traktatbrudssøgsmål – tilsidesættelse af artikel 96-99, 110 og 114 i samt bilag II og III til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem og bestemmelserne i Rådets forordning (EU) nr. 282/2011 af 15. marts 2011 om foranstaltninger til gennemførelse af momsdirektivet – anvendelse af en »stærkt reduceret« momssats på 3% for digitale bøger eller e-bøger

Domstolens dom:

1) Storhertugdømmet Luxembourg har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 96-99, 110 og 114 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2010/88/EU af 7. december 2010, sammenholdt med bilag II og III til det pågældende direktiv og Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 af 15. marts 2011 om foranstaltninger til gennemførelse af direktiv 2006/112, idet det har anvendt en sats for merværdiafgift på 3% på levering af digitale bøger eller e-bøger.

2) Storhertugdømmet Luxembourg bærer sine egne omkostninger og betaler Europa-Kommissionens omkostninger

3) Kongeriget Belgien og Rådet for Den Europæiske Union bærer deres egne omkostninger.


C-553/13 Statoil Fuel & Retail

Sagen omhandler:

Om finansieringen af driften af den offentlige transport i en lokal myndigheds område betragtes som særligt formål i den forstand, hvori dette udtryk er anvendt i artikel 1, stk. 2, i Rådet for Den Europæiske Unions direktiv 2008/118/EF, såfremt den lokale myndighed har pligt til at varetage og finansiere en sådan opgave mm.

Domstolens dom:

Artikel 1, stk. 2, i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF skal fortolkes således, at det ikke er muligt at anse en afgift som den i hovedsagen omhandlede, for så vidt som den pålægges detailhandel med punktafgiftspligtigt flydende brændstof, for at forfølge et særligt formål som omhandlet i denne bestemmelse, når den har til formål at finansiere tilrettelæggelsen af den offentlige transport i det område, der hører under den myndighed, som pålægger afgiften, og når denne myndighed uanset eksistensen af denne afgift er forpligtet til at varetage og finansiere denne virksomhed, selv om indtægterne fra denne afgift udelukkende er blevet anvendt til at gennemføre denne virksomhed. Nævnte bestemmelse skal derfor fortolkes således, at den er til hinder for en national lovgivning som den i hovedsagen omhandlede, som indfører en sådan salgsafgift på detailhandel med punktafgiftspligtigt flydende brændstof.


C-547/13 Oliver Medical

Sagen omhandler:

Præjudiciel – Administratīvā rajona tiesa (Letland) – fortolkning af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif, med senere ændringer, samt af Kommissionens forordning (EF) nr. 119/2008 af 7. februar 2008 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur – laserapparater og ultralydsapparater samt deres komponenter og tilbehør – tarifering i pos. 9018 (medicinske instrumenter og apparater) og 9019 (apparater til mekanoterapi mv.) eller i pos. 8543 (ikke-medicinske elektriske maskiner og apparater) – kriterier for tarifering

Domstolens dom:

Den kombinerede nomenklatur, som er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse, der følger af henholdsvis Kommissionens forordning (EF) nr. 1214/2007 af 20. september 2007, Kommissionens forordning (EF) nr. 1031/2008 af 19. september 2008, Kommissionens forordning (EF) nr. 948/2009 af 30. september 2009, Kommissionens forordning (EU) nr. 861/2010 af 5. oktober 2010 og Kommissionens forordning (EU) nr. 1006/2011 af 27. september 2011, skal fortolkes således, at med henblik på at afgøre, om produkter som de i hovedsagen omhandlede skal tariferes i denne nomenklaturs pos. 9018 som apparater eller instrumenter beregnet til medicinske formål eller i nomenklaturens pos. 9019 som apparater til mekanoterapi snarere end i nævnte nomenklaturs pos. 8543 som elektriske apparater med selvstændig funktion, skal der tages hensyn til samtlige relevante forhold i den foreliggende sag, for så vidt som disse vedrører de objektive karakteristika og egenskaber, der er knyttet til disse produkter. De relevante forhold, der skal vurderes, omfatter bl.a. den anvendelse, som producenten har tiltænkt de nævnte produkter, samt fremgangsmåden og stedet for anvendelse heraf. Den omstændighed, at produkterne er beregnet til behandlingen af en eller flere forskellige sygdomme, og den omstændighed, at behandlingen skal foretages i et godkendt lægecenter under overvågning af en sundhedsfagligt kvalificeret person, udgør indikationer, der kan godtgøre, at produkterne er beregnet til medicinske formål. Omvendt taler den omstændighed, at disse produkter hovedsageligt muliggør kosmetiske forbedringer, og den omstændighed, at produkterne kan anvendes uden for lægelige rammer, f.eks. på en skønhedssalon, og uden indgriben fra en sundhedsfagligt kvalificeret person, for, at de nævnte produkter ikke er beregnet til medicinske formål. Målene, vægten og den anvendte teknologi udgør ikke elementer, der er afgørende ved tariferingen af produkter som de i hovedsagen omhandlede i samme nomenklaturs pos. 9018.


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Den Blandede Komité, der er nedsat i henhold til aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab på den ene side og Danmarks regering og Færøernes landsstyre på den anden side, vedrørende erstatning af nævnte aftales protokol nr. 3 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og ordninger for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der for så vidt angår oprindelsesreglerne henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) …/… af 26.2.2015 om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 673/2005 om indførelse af tillægstold på importen af visse produkter med oprindelse i Amerikas Forenede Stater

BILAG til KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) .../.. om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 673/2005 om indførelse af tillægstold på importen af visse produkter med oprindelse i Amerikas Forenede Stater

 

Nyt fra Kommissionen

Call for expressions of interest for a FISCALIS workshop on "VAT rules for passenger transport", Ankara, 27-29 April 2015  

Taxation explained: Read "Promoting the internal market and economic growth"

 

Nyt fra og om skat mv. i udlandet

Klik her for at få vist nyhederne

World Trade Organization (WTO)

Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.

Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.

Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Rettelse til toldtariffen - udligningstold


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 123 Forslag til lov om ændring af momsloven. (Importmoms på dansksprogede magasiner, tidsskrifter og lignende sendt fra lande uden for EU og bemyndigelse til lempelse og fritagelse vedrørende faktureringspligt).

Bilag

Bilag 13

Kopi af alm. del - svar på spm. 430 om kommentar til henvendelsen af 19/12-14 fra Jacobsen Publications A/S vedrørende foretræde om moms på magasiner (momsloven), fra skatteministeren

Bilag 14

Henvendelse af 4/3-15 fra Danske Medier

Bilag 15

Fortroligt dokument

Bilag 16

Henvendelse af 5/3-2015 fra Dansk Journalistforbund

Spørgsmål og svar

Spm. 3

MFU spm. om hvor mange enkeltforsendelser der i dag er mærket med CN22, til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om i hvor stort omfang ministeren mener, at køb af dansksprogede magasiner, tidsskrifter o.lign. omlægges til køb af ikke-dansksprogede magasiner, tidsskrifter o.lign., til skatteministeren

Spm. 15

Spm. om, hvad de beskæftigelsesmæssige konsekvenser er af lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 16

Spm. om, hvad er de beskæftigelsesmæssige konsekvenser i henholdsvis trykkeindustrien og magasinbranchen er, til skatteministeren

Spm. 17

Spm. om, hvor mange magasiner og tidsskrifter ministeren forventer, forsvinder fra markedet på grund af dette lovforslag, til skatteministeren

Spm. 18

Spm. om ministeren vil oplyse, om der findes andre lande i Europa, som har en tilsvarende sprogskat på sit eget sprog, til skatteministeren

Spm. 19

Spm. om, hvor stor en del af abonnenterne på dansksprogede magasiner, som er over 60 år, til skatteministeren

Spm. 21

Spm. om der i SKAT afsættes ekstra ressourcer til at kontrollere, at der opkræves importmoms på magasiner og tidsskrifter og kontrol af, at de reelt er dansksprogede, til skatteministeren

Spm. 24

Spm. om ministeren er enig i, dansksprogede magasiner og tidsskrifter i forvejen, i de fleste tilfælde, vil være dyrere end sammenlignelige ikke-dansksprogede magasiner og tidsskrifter, da markedet for de dansksprogede magasiner er mindre, og at dette lovforslag vil gøre prisforskellen større, til skatteministeren

Spm. 27

Spm. om ministeren kan oplyse, om Skatteministeriet i forbindelse med udarbejdelsen af L 123, har forespurgt EU-Kommissionen om tilladelse til at diskriminere det danske sprog på magasiner importeret til Danmark fra lande uden for EU, til skatteministeren

Spm. 28

Spm. om ministeren kan oplyse, om EU har givet tilladelse til, at man kan diskriminere udgivelser på dansksprogede magasiner, men at der ikke er givet tilladelse til at diskriminere på andre sprog, til skatteministeren

Spm. 29

Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad der ligger til grund for dette skøn over mængden af importerede magasiner, jf. SAU alm. del - svar på spm. 283, til skatteministeren

Spm. 30

Spm. om ministeren oversende den dokumentation, der danner grundlag for de fremsatte påstande i SAU alm. del - svar på spm. 284, til skatteministeren

Spm. 31

Spm. om indførelsen af moms på dansksprogede magasiner vil medføre flytning af trykaktiviteter til Danmark eller til andre EU-lande, til skatteministeren

Spm. 32

Spm. om konkurrencefordele til udenlandske magasiner, til skatteministeren

Spm. 33

Spm. om ministeren skønner, at der er en vis men beskeden konkurrence mellem dansksprogede magasiner og magasiner på andre sprog, til skatteministeren

Spm. 38

Spm. om den samlede mulige gevinst ved den nuværende trykning i tredjelande m.v., til skatteministeren

Spm. 39

Spm. om den samlede mulige beskæftigelsesmæssige gevinst i den grafiske branche maksimalt kan udgøre mellem 12 og 24 ekstra arbejdspladser, til skatteministeren

Spm. 40

Spm. om at redegøre for det forventede provenu på 40 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, til skatteministeren

Spm. 41

Spm. om, hvilken beskæftigelsesmæssig konsekvens ministeren vurderer, at lovforslaget vil have i Danmark, til skatteministeren

Spm. 42

Spm. om at redegøre for om Skatteministeriet har noget grundlag for at afvise, at lovforslaget, hvis det bliver vedtaget, vil betyde, at 20 eller flere magasiner med mere end 1,5 mio. læsere vil være tvunget til at lukke, til skatteministeren

Spm. 43

Spm. om at kommentere tabet af op mod 218 arbejdspladser ved indførelse af moms på dansksprogede magasiner, som anført af Copenhagen Economics, til skatteministeren

Spm. 44

Spm. om, hvordan udviklingen i salget af dansksprogede abonnementsbaserede magasiner har været siden år 2000, til skatteministeren

Spm. 45

Spm. om, med hvilken begrundelse ministeren anser den konkurrenceforvridning lovforslaget således vil skabe for mere acceptabel end den eksisterende konkurrenceforvridning inden for den grafiske branche, som forslaget angiveligt forsøger at fjerne, til skatteministeren

Spm. 46

Spm. om, hvordan ministeren kan vurdere, hvorvidt trykningen af magasiner vil blive flyttet til Danmark som konsekvens af en lovændring, til skatteministeren

Spm. 47

Spm. om, hvordan et magasin defineres i henhold til bemærkningerne i lovforslaget, til skatteministeren

Spm. 48

Spm. om, præcis hvilke kriterier der ligges til grund for tidskrifter m.m., der vil blive momsbelagt ved en afgiftspålægning, til skatteministeren

Spm. 49

Spm. om at ministeren bekræfte, at hvis det i et scenarium, hvor alle 9 mio. importerede magasiner til Danmark, jf. Post Danmarks oplysninger, skulle være på dansk, og hver enkelt skal behandles individuelt og pålægges et gebyr på 160 kr., vil det kunne koste 1.440.000.000 kr. at opkræve moms på henved 40 mio. kr., til skatteministeren

Spm. 50

Spm. om at andre lande i EU ham bekendt ikke har samme problemstilling som Danmark og derfor ikke har haft behov for samme usædvanlige lovindgreb som i Danmark, til skatteministeren

Spm. 51

Spm. om kommentar til henvendelse af 4/3-15 fra Danske Medier, til skatteministeren

Spm. 52

Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 5/3-2015 fra Dansk Journalistforbund, til skatteministeren

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 436

MFU spm. om, hvor mange arbejdspladser Danmark taber som følge af danskernes grænsehandel i Tyskland, til skatteministeren  Svar  

Spm. 437

Spm. om at redegøre for den konstaterede provenuudvikling i forhold til prisforhøjelsen på ønskenummerplader, jf. L122 (2011-2012), til skatteminister...   Svar  

Spm. 466

MFU spm. om kommentar til den kritik, der fremføres i artiklen "Ekspert: SKATs metode strider mod menneskerettighederne", der blev bragt på tv2.dk den...   Svar  

Spm. 517

MFU spm. om, hvor mange flere beskæftigede i restaurationsbranchen det vil medføre, hvis momsen i branchen blev lempet fra 25 pct. til 12 pct., til sk...   Svar  

Spm. 518

Spm. om at sikre, at SKATs systemer ikke bryder sammen, når erhvervsdrivende skal indberette moms, til skatteministeren  Svar  

Spm. 519

Spm. om, hvor mange erhvervsdrivende, der har været påvirket af SKATs svigtende systemer, til skatteministeren  Svar  

Spm. 521

Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/3-15 fra Henrik Brandt, Roskilde vedrørende problemer med at indberette moms til SKAT, til skatteministeren  Svar  

Spm. 522

MFU spm. om indfasningen og stigningerne i afgiften på farligt affald, til skatteministeren   Svar  

Spm. 523

MFU spm. om det vil være muligt at sikre en længere overgangsperiode og indkøringsperiode af affaldsafgiften, til skatteministeren   Svar  

Spm. 524

Spm. om afgiftesbetaling af teaterprogrammer til forbrugernes postkasser, til skatteministeren  Svar  

Spm. 531

MFU spm. om problemer med www.skat.dk og regeringens ønske om øget digitalisering, til skatteministeren  Svar  

Spm. 532

MFU spm. om, hvad ministeren påtænker at gøre for at nedbringe de meget lange ventetider i forbindelse med opkald til SKAT, til skatteministeren  Svar  

Spm. 536

MFU spm. om oplysning af antallet af båd- og campingforhandlere, der d.d. er under konkurs på grund af SKATs efteropkrævning af moms, til skatteminist...   Svar  

Spm. 537

MFU spm. om efteropkrævning af moms hos båd- og campingforhandlere, til skatteministeren  Svar  

Spm. 538

MFU spm. om redegørelse for indholdet af den aftale, som SKATs advokat har indgået med de tyske skattemyndigheder, til skatteministeren  Svar  

Spm. 539

MFU spm. om SKAT – på baggrund af sine egne erfaringer – vil give vejledning om tilbagesøgning af tysk moms til de båd- og campingforhandlere, hvor SK...   Svar  

Spm. 540

MFU spm. om, hvor mange forhandlersager SKAT p.t. har tabt ved Landsskatteretten, og hvor mange af disse sager SKAT enten har indbragt for domstolene,...   Svar  

Spm. 541

MFU spm. om det er SKATs hensigt at indbringe samtlige forhandlersager, som SKAT måtte tabe ved Landsskatteretten, for domstolene, til skatteministere...   Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 768

Mener ministeren, at det er rimeligt at indføre et forbud mod, at foreningsbaserede bingospil foregår online og på TV?

Spm. S 769

Mener ministeren, at det er rimeligt at indføre et forbud mod, at deltagelse i foreningsbaserede bingospil kan betales via mobiltelefonen og mod, at m...

Spm. S 770

Vil ministeren sikre, at spillebekendtgørelsen udformes sådan, at foreninger som SIFA i Aalborg fortsat kan have indtægter på bingospil, som kan under...

Spm. S 782

Hvad agter ministeren at gøre for at sikre, at indberetning af moms glider mere gnidningsfrit for virksomheder, da SKAT på det seneste har haft mange ...