MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2015, uge 24

Kære læser !

En spændende uge, hvor SKAT bl.a. har udsendt udkast til styresignaler om definitionen på investeringsforeninger og momspligten ved forvaltningen af sådanne. Derudover bringer vi i denne uge en lille stak domme fra EU-Domstolen, ligesom Skatterådet har udtalt sig om moms ved leasing af lystbåd i Frankrig og om elvarmesatsen for en landbrugsejendom.

Nu nærmer sommerferien sig jo, og som sædvanligt holder vi en pause med udsendelsen af både SkatteMail og MomsMail i ugerne 27 - 32. Den sidste udsendelse inden ferien sker den 29. juni og den første efter ferien den 10. august. I år vil vores server være lukket fra midt i juli og en periode frem. Forhåbentlig ikke så længe, men nok en uges tid. Årsagen er, at vi skifter vores gamle server ud med en ny og alle vores programmer skal flyttes. Forhåbentlig går det let og smertefrit, men vi har forberedt os på, at vi kan få udfordringer.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Tilskudsordning til PSO-afgiften
Moms ved forvaltning af pensionskasser - SKAT sender styresignal i høring som følge af ATP-dommen
Længe ventet styresignal om definitionen af investeringsforeninger er sendt i høring
Kommende EU-dom kan lempe dansk praksis vedrørende momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger
Momsrefusion i udlandet - får du søgt?
2015-25. Delvist afslag på aktindsigt i oplysninger om Skatteministeriets møder med lobbyister om ændring af nordsøbeskatningen
Udkast til bekendtgørelse om ændring af tinglysningsafgiftsbekendtgørelsen
Tax Alert June 2015

Udkast til styresignal
Skadesforsikringsafgift - lovændring fra 1. juli 2015 - vejhjælps-abonnementer, som udbydes sammen med andre ydelser uden særskilt vederlag - udkast til styresignal
SKATs retningslinjer for tilbagebetaling af beløb opkrævet i strid med EU-retten - udkast til styresignal
Praksisændring - Investeringsforeninger omfattet af momsfritagelsen i momsloven § 13, stk. 1, nr. 11, litra f - udkast til styresignal

Bindende svar
Moms - leasingarrangement - erhvervelse af en ny lystbåd
Moms - leasingarrangement - erhvervelse af en ny lystbåd
Elafgift - elvarmesats - landbrugsejendom - privat og erhvervsmæssig brug

Afgørelser
Afgiftslempelse for fjernvarme

Nyt fra domstol.dk

Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag
3 domme

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
foreignHogstadomstolen, Sverige

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150608' AND [SkatteraadChanged] <= '20150614') OR ([LSRChanged] >= '20150608' AND [LSRChanged] <= '20150614') OR ([ByretChanged] >= '20150608' AND [ByretChanged] <= '20150614') OR ([LandsretChanged] >= '20150608' AND [LandsretChanged] <= '20150614') OR ([HojesteretChanged] >= '20150608' AND [HojesteretChanged] <= '20150614')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

Deloitte

Tilskudsordning til PSO-afgiften

Efter forudgående aftale med Energistyrelsen om energieffektiviseringer kan el-intensive virksomheder med bestemte branchekoder modtage et tilskudsbeløb på ca. 7 øre per kWh.

EY

Moms ved forvaltning af pensionskasser - SKAT sender styresignal i høring som følge af ATP-dommen

Efter længere tids venten på SKATs stillingtagen til de momsmæssige konsekvenser af ATP-dommen har SKAT endeligt sendt et styresignal i høring herom. Styresignalet åbner mulighed for tilbagesøgning af moms for tidligere år i relation til forvaltningsydelser leveret til pensionskasser, der med urette har været pålagt moms.

EY

Længe ventet styresignal om definitionen af investeringsforeninger er sendt i høring

Det momsmæssige begreb investeringsforeninger har de seneste år været en tvetydig størrelse, hvor der ikke har været en klar praksis på området. I forlængelse af nogle EU-domme, herunder særligt ATP-dommen, har SKAT nu udarbejdet et udkast til styresignal, der skal hjælpe med afgrænsningen af det momsmæssige begreb investeringsforeninger.

EY

Kommende EU-dom kan lempe dansk praksis vedrørende momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger

Generaladvokaten har i en konkret sag udtalt, at et investeringsselskab, der investerer direkte i fast ejendom, kan anses for en investeringsforening i momsmæssig forstand, hvis investeringsselskabet er underlagt et særligt statsligt tilsyn. Generaladvokatens udtalelse kommer samtidig med, at SKAT har sendt et styresignal i høring vedrørende den momsmæssige definition af en investeringsforening.

EY

Momsrefusion i udlandet - får du søgt?

Hvis din virksomhed har haft momspligtige omkostninger i lande uden for EU (bl.a. Schweiz og Norge), så er fristen for at søge om momsrefusion oftest den 30. juni 2015. Hvis din virksomhed har afholdt momspligtige omkostninger i andre EU lande, så er fristen for at søge om momsrefusion 30. september 2015.

Folketingets Ombudsmand

2015-25. Delvist afslag på aktindsigt i oplysninger om Skatteministeriets møder med lobbyister om ændring af nordsøbeskatningen

En journalist klagede til ombudsmanden over, at Skatteministeriet havde givet delvist afslag på aktindsigt i oplysninger om Skatteministeriets møder med lobbyister vedrørende ændring af nordsøbeskatningen i 2013.

Skatteministeriet undtog bl.a. dokumenter og oplysninger med den begrundelse, at de var omfattet af den særlige tavshedspligt i skatteforvaltningslovens § 17 og dermed ikke omfattet af retten til aktindsigt, jf. offentlighedslovens § 35.

Ombudsmanden kunne som udgangspunkt ikke kritisere, at ministeriet undtog oplysninger, herunder navnene på de virksomheder, der deltog i møderne, i en række dokumenter med henvisning til offentlighedslovens § 35, jf. skatteforvaltningslovens § 17. Ombudsmanden bemærkede dog, at navnet på en medarbejder hos SKAT ikke kunne undtages med hjemmel i offentlighedslovens § 35, jf. skatteforvaltningslovens § 17.

Ombudsmanden konstaterede desuden, at en række navngivne olie- og gasselskaber i forbindelse med regeringens ændring af nordsøbeskatningen havde udtrykt deres holdninger til ændring af nordsøbeskatningen offentligt – bl.a. i medierne og i en henvendelse til Folketingets Klima-, Energi- og Bygningsudvalg. Det havde også tidligere været omtalt i pressen, at en række navngivne olie- og gasselskaber hyrede kommunikationsfirmaer for at forsøge at påvirke forhandlingerne om ændring af nordsøbeskatningen.

Det fremgik ikke af Skatteministeriets afgørelse, om ministeriet i forbindelse med vurderingen af, om oplysningerne var omfattet af skatteforvaltningslovens § 17, overvejede, i hvilket omfang oplysningerne faktisk var offentligt tilgængelige, og i givet fald, hvilken betydning dette havde for afgørelsen om aktindsigt.

Ombudsmanden henstillede til ministeriet at genoptage sagen for – i lyset af det anførte – på ny at overveje, om der var grundlag for yderligere aktindsigt i oplysninger om Skatteministeriets møder med lobbyister om ændring af nordsøbeskatningen i 2013.

(Sag nr. 15/00282)

FSR - danske revisorer

Udkast til bekendtgørelse om ændring af tinglysningsafgiftsbekendtgørelsen

FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil.

RSM plus

Tax Alert June 2015

Tax Alert er et nyhedsbrev fra RSM plus' internationale samarbejdspartner, som følger op på de væsentligste ændringer i skatteforholdene i Europa.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Skadesforsikringsafgift - lovændring fra 1. juli 2015 - vejhjælps-abonnementer, som udbydes sammen med andre ydelser uden særskilt vederlag - udkast til styresignal

15-1774816

Fra 1. juli 2015 skal virksomheder, der udbyder vejhjælps-abonnementer, betale skadesforsikringsafgift. Virksomheder, som udbyder abonnementer på vejhjælp sammen med f.eks. levering af en bil eller en reparationsydelse bliver dog ikke afgiftspligtige i situationer, hvor de ikke påtager sig en forsikringsrisiko, men køber abonnementerne til deres kunder hos en vejhjælpsvirksomhed.

 

Udkast til styresignal: SKATs retningslinjer for tilbagebetaling af beløb opkrævet i strid med EU-retten - udkast til styresignal

14-4912638

Retningslinjer for tilbagebetaling af beløb opkrævet i strid med EU-retten.

 

Udkast til styresignal: Praksisændring - Investeringsforeninger omfattet af momsfritagelsen i momsloven § 13, stk. 1, nr. 11, litra f - udkast til styresignal

14-0348011

Praksisændring pr. 1. januar 2016. I overensstemmelse med EU-domstolens praksis omfatter momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger alene forvaltningsydelser, som leveres enten til institutter for kollektiv investering i værdipapirer, som er omfattet af UCITS-direktivet eller til investeringsinstitutter, som efter en konkret vurdering anses for at foretage tilsvarende transaktioner eller besidder sammenlignelige træk i en sådan grad, at de konkurrerer med UCITS-investeringsinstitutterne.

 

Bindende svar: Moms - leasingarrangement - erhvervelse af en ny lystbåd

SKM2015.399.SR

Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1 og stk. 3, nr. 2 samt § 11, stk. 1, nr. 2

Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger ikke skal betale dansk erhvervelsesmoms ved leasing af en ny lystbåd i Frankrig. Efter en samlet konkret bedømmelse er den sandsynlige udgang af kontraktforholdet, at ejendomsretten til båden vil overgå til spørger senest ved betaling af det sidste lejebeløb, og at aftaleforholdet derfor skal anses som levering af en vare. På den baggrund skal spørger betale dansk erhvervelsesmoms.

 

Bindende svar: Moms - leasingarrangement - erhvervelse af en ny lystbåd

SKM2015.398.SR

Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1 og stk. 3, nr. 2 samt § 11, stk. 1, nr. 2

Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger ikke skal betale dansk erhvervelsesmoms ved leasing af en ny lystbåd i Frankrig. Efter en samlet konkret bedømmelse er den sandsynlige udgang af kontraktforholdet, at ejendomsretten til båden vil overgå til spørger senest ved betaling af det sidste lejebeløb, og at aftaleforholdet derfor skal anses som levering af en vare. På den baggrund skal spørger betale dansk erhvervelsesmoms.

 

Bindende svar: Elafgift - elvarmesats - landbrugsejendom - privat og erhvervsmæssig brug

SKM2015.387.SR

Vedrører: Elafgiftsloven § 6, stk. 1, 1. pkt.

Skatterådet bekræfter, at spørger er berettiget til afgiftsreduktion på det private elforbrug, der overstiger 4.000 kWh, idet spørgers stuehus er en helårsbolig, der opvarmes ved elektricitet. Det er uden betydning, at ejendommen er registreret som en erhvervsejendom ved elselskabet.

Skatterådet afviser at besvare det sidste spørgsmål om hvorvidt det kan bekræftes, at der skal opstilles individuelle varmemålere, der fordeler elforbruget i henholdsvis bolig og erhverv.

 

Afgørelse: Afgiftslempelse for fjernvarme

SKM2015.394.LSR

Vedrører: Gasafgiftsloven § 8, stk. 4 og 5. Lov nr. 1417 af 21. december 2005

Sagen angik et fjernvarmeselskab, som distribuerede og solgte varme direkte til ca. 1.500 varmeforbrugere, der også ejede selskabet. Selskabet havde kedler til produktion af varme på basis af naturgas og bioolie. Ud over den varme som produceredes på selskabets anlæg indkøbte det varme fra sit helejede datterselskab H2 ApS, som fakturerede selskabet for varmeleverancerne. Datterselskabet ejede et kraftvarmeværk med to naturgasdrevne motorer, hvor der produceredes elektricitet og varme. Den producerede elektricitet leveredes til en netvirksomhed. Datterselskabet oppebar indtægterne ved salg af elektricitet. Kraftvarmeværket var placeret umiddelbart i nærheden af selskabets kedler, og varmen blev sammenført direkte i én ledning, som gik ud til forbrugerne. Datterselskabet havde også en flisfyret kedel, som lå uden for byen.

Selskabet måtte anses for at købe varme, som var produceret på datterselskabets kraftvarmeanlæg, fra datterselskabet. Selskabet kunne således ikke anses for at have kraftvarmekapacitet og opfyldte derfor ikke betingelserne for tilbagebetaling af gasafgift i henhold til gasafgiftslovens § 8, stk. 4. Det kunne ikke føre til et andet resultat, at selskabet havde en driftsaftale med datterselskabet, og at det stillede driftspersonale og -ledelse til rådighed for datterselskabet, ligesom det heller ikke kunne føre til et andet resultat, at produktionen blev planlagt og afviklet ud fra den samlede økonomi i begge selskaber. Selskabets anmodning om tilbagebetaling af gasafgift kunne derfor ikke imødekommes.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 15-06-2015 - 14-07-2015

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 25-06-2015 indstilling i C-174/14 Saudaçor
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 13, stk. 1 – afgiftsfritagelse – begrebet »andre offentligretlige organer« – den selvstyrende region Azorerne – enhed stiftet af regionen i form af et aktieselskab, hvoraf regionen ejer hele selskabskapitalen, og som har til opgave at udføre tjenesteydelser for regionen af almen økonomisk interesse på området for administration af regionens sundhedstjeneste – fastlæggelsen af de nærmere betingelser for disse tjenesteydelser, herunder vederlaget for dem, i programaftaler indgået mellem enheden og regionen

Tidligere dokument: C-174/14 Saudaçor - Dom
Tidligere dokument: C-174/14 Saudaçor - Ny sag
Tidligere dokument: C-174/14 Saudaçor - Indstilling

Den 25-06-2015 dom i C-187/14 DSV Road
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse – EF-toldkodeks – forordning (EØF) nr. 2913/92 – artikel 203 og 204 – forordning (EØF) nr. 2454/93 – artikel 859 – proceduren for ekstern forsendelse – toldskyldens opståen – spørgsmålet, om der foreligger unddragelse fra toldtilsyn – manglende opfyldelse af en forpligtelse – for sen frembydelse af varerne for bestemmelsestoldstedet – varer, som modtageren har nægtet at modtage, og som er blevet sendt tilbage uden at være blevet frembudt for toldkontoret – varer, som på ny er blevet henført under en procedure for ekstern forsendelse ved et nyt dokument – direktiv 2006/112/EF – artikel 168, litra e) – transportørens fradrag af importmoms

Tidligere dokument: C-187/14 DSV Road - Ny sag
Tidligere dokument: C-187/14 DSV Road - Dom

Den 30-06-2015 indstilling i C-276/14 Gmina Wroclaw
Fiskale bestemmelser

Kan en organisatorisk enhed under en kommune (der er en lokal myndighed i Polen) i lyset af artikel 4, stk. 2, jf. artikel 5, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Union, anses for momspligtig, hvis den udøver andre former for virksomhed end dem, der påhviler den i dens egenskab af offentlig myndighed som omhandlet i artikel 13 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem , selv om den ikke opfylder betingelsen om selvstændighed (uafhængighed) i henhold til dette direktivs artikel 9, stk. 1?

Tidligere dokument: C-276/14 Gmina Wroclaw - Dom
Tidligere dokument: C-276/14 Gmina Wroclaw - Indstilling

Den 02-07-2015 dom i C-209/14 NLB Leasing
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – levering af varer eller ydelser – leasingkontrakt – tilbagelevering af en fast ejendom, der er omfattet af en leasingkontrakt, til leasinggiveren – begrebet »annullation, afbestilling, ophævelse, ikke-betaling eller kun delvis betaling« – leasinggiverens ret til nedsættelse af afgiftsgrundlaget – dobbelt afgiftsopkrævning – særskilte ydelser – princip om afgiftens neutralitet

Tidligere dokument: C-209/14 NLB Leasing - Dom

Den 02-07-2015 dom i C-334/14 De Fruytier
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – sjette momsdirektiv – fritagelse for visse former for virksomhed af almen interesse – artikel 13, punkt A, stk. 1, litra b) og c) – hospitalsbehandling og pleje – transaktioner i nær tilknytning – virksomhed bestående i transport af organer og prøver fra mennesker med henblik på medicinske analyser eller pleje eller terapeutisk behandling – selvstændig virksomhed – hospitaler og centre for lægebehandling og diagnostik – lignende institution

Tidligere dokument: C-334/14 De Fruytier - Dom

Den 09-07-2015 dom i C-144/14 Cabinet Medical Veterinar Tomoiaga Andrei
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Tribunalul Maramureș (Rumænien) – fortolkning af artikel 273 og 287, nr. 18, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. december 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 347, s. 1) – proportionalitetsprincippet og retssikkerhedsprincippet – spørgsmål om, hvorvidt veterinære tjenester kan pålægges afgift – national lovgivning, som fandt anvendelse forud for tiltrædelsen, hvorefter dyrelægers ydelser, som er ydet i forbindelse med deres virksomhed, er momsfritaget – forpligtelse til med tilbagevirkende kraft at betale moms, forhøjet med bøde og renter – afgiftsmyndighedernes registrering af personer i registret over afgiftspligtige med henblik på opkrævning af afgiften – muligheden for at påberåbe sig en dom afsagt af Domstolen, som ikke er oversat til det officielle sprog for retssubjektet for afgiftsreglen

Tidligere dokument: C-144/14 Cabinet Medical Veterinar Tomoiaga Andrei - Dom

Den 09-07-2015 dom i C-183/14 Salomie og Oltean
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift (moms) – direktiv 2006/112/EF – artikel 167, 168, 179 og 213 – den nationale afgiftsmyndigheds ændring af kvalificeringen af en transaktion inden for en momspligtig økonomisk virksomhed – retssikkerhedsprincippet – princippet om beskyttelse af den berettigede forventning – national lovgivning, som underlægger udøvelsen af fradragsretten et krav om momsregistrering af den pågældende erhvervsdrivende og erlæggelse af et a conto-beløb af afgiften

Tidligere dokument: C-183/14 Salomie og Oltean - Ny sag
Tidligere dokument: C-183/14 Salomie og Oltean - Dom

Den 09-07-2015 dom i C-331/14 Trgovina Prizma
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – sjette direktiv 77/388/EØF – artikel 2, nr. 1), og artikel 4, stk. 1 – afgiftspligt – ejendomstransaktioner – salg af grunde overført til den private formue hos en fysisk person, der udøver erhverv som selvstændig erhvervsdrivende – afgiftspligtig person, der optræder i denne egenskab

Tidligere dokument: C-331/14 Trgovina Prizma - Ny sag
Tidligere dokument: C-331/14 Trgovina Prizma - Dom

Den 09-07-2015 indstilling i C-198/14 Visnapuu
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse – artikel 34 TEUF og 110 TEUF – punktafgift på visse typer af drikkevareemballage, der ikke er omfattet af et individuelt pant- og retursystem – artikel 34 TEUF og 37 TEUF – statsligt detailhandelsmonopol – krav om, at en erhvervsdrivende, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat, skal have en detailhandelstilladelse for at kunne indføre alkoholholdige drikkevarer til detailsalg på det nationale område

Tidligere dokument: C-198/14 Visnapuu - Dom
Tidligere dokument: C-198/14 Visnapuu - Ny sag

 

Nye sager for domstolen

C-120/15 Kovozber

Skal artikel 183, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF i den affattelse, der følger af direktiv 2006/138/EF , fortolkes således, at den er til hinder for en national lovgivning, som med henblik på at fastsætte betingelserne for tilbagebetaling af overskydende moms underlægger tildeling af morarenter (i forbindelse med for sen tilbagebetaling af moms


Domme
C-256/14 Lisboagás GDL

Sagen omhandler:

Er EU-retten til hinder for, at der beregnes moms, når en privat virksomhed, der stiller infrastruktur til naturgasdistribution til rådighed, uden tillæg af noget yderligere beløb overvælter de beløb, der svarer til den afgift for brug af jordbunden (Taxas de Ocupação do Subsolo), som er betalt til de kommuner, i hvilke de rørledninger, der indgår i denne infrastruktur, befinder sig, på en virksomhed, som erhverver den førstnævnte virksomheds tjenesteydelser?

Når de lokale administrative myndigheder opkræver afgiften for brug af jordbunden under udøvelse af deres myndighedsbeføjelser uden at beregne moms, er EU-retten da til hinder for, at der beregnes moms, når de beløb, der svarer til den nævnte afgift, som er blevet betalt af en privat virksomhed, der stiller infrastruktur til naturgasdistribution til rådighed, overvæltes på en virksomhed, som erhverver den førstnævnte virksomheds tjenesteydelser?

Domstolens dom:

Artikel 9, stk. 1, artikel 73, artikel 78, stk. 1, litra a), og artikel 79, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at afgifter som de i hovedsagen omhandlede, som betales til kommuner af det selskab, der er indehaver af koncessionen til gasdistributionsnettet, på grund af brugen af disse kommuners offentlige område, og som dernæst overvæltes af dette selskab på et andet selskab, der varetager markedsføringen af gassen, og herefter af det sidstnævnte selskab på de endelige forbrugere, i medfør af dette direktivs artikel 73 skal medregnes i merværdiafgiftsgrundlaget for den ydelse, som leveres af det førstnævnte af disse selskaber til det sidstnævnte.


C-272/14 Baby Dan

Sagen omhandler:

Skal spindlere med de konkrete karakteristika henføres til KN position 7318 eller til KN position 8302?

Domstolens dom:

Den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse, der følger af henholdsvis Kommissionens forordning (EF) nr. 1214/2007 af 20. september 2007 og Kommissionens forordning (EF) nr. 1031/2008 af 19. september 2008, skal fortolkes således, at en vare som den i hovedsagen omhandlede, der gør det muligt at montere flytbare børnesikkerhedsgitre til en væg eller en karm, skal tariferes i den kombinerede nomenklaturs pos. 7318.


C-58/14 Amazon EU

Sagen omhandler:

Skal varebeskrivelsen i underpos. 8543 7010 i den kombinerede nomenklatur fortolkes således, at kun apparater, som udelukkende har oversættelses- eller ordbogsfunktioner, skal tariferes deri?

Såfremt spørgsmål 1 skal besvares benægtende:

Skal også apparater, i hvilke oversættelses- eller ordbogsfunktionen ikke er væsentlig i forhold til deres hovedfunktion (her læsefunktionen), tariferes i underpos. 8543 7010 i den kombinerede nomenklatur?

Domstolens dom:

Den kombinerede nomenklatur, der findes i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 861/2010 af 5. oktober 2010, skal fortolkes således, at en e-bogslæser til elektroniske bøger med oversættelses- og ordbogsfunktion skal tariferes i underposition 8543 70 90 og ikke i underposition 8543 70 10, når disse funktioner ikke er e-bogslæserens hovedfunktion, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.


Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

Commission orders Estonia and Poland to deliver missing information on tax practices; requests tax rulings from 15 Member States

Customs: EU and Japan make progress towards digitalised procedures

 

Nyt fra Parlamentet

Forskelle i skatteligning for danske pensionister bosat i Frankrig  

Bilag Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om anvendelse af de ordninger for varer med oprindelse i bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i aftaler om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler (omarbejdning)  

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om anvendelse af de ordninger for varer med oprindelse i bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i aftaler om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler (omarbejdning)  

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Fra den 1. juli skal der betales skadesforsikringsafgift af vejhjælpsabonnementer

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Toldkurser (valutakurser)

Valutakurser (toldkurser) 1. juni - 30. juni 2015 - 5% udsving (TRY)(ZAR)

Referat

Referat fra finanskontaktudvalgsmødet den 23. marts 2015


Indholdsfortegnelse