MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2017, uge 06

Kære læser !

Denne uges MomsMail indeholder bl.a. en pæn stribe ikke-offentliggjorte afgørelser fra Landsskatteretten.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Moms ved leasing af personbiler
Momsundersøgelse 2017
Kantineordninger 2017
Biler, skat og moms
Beregn din godtgørelse af el- og vandafgift for 2017 med PwC’s regneark
Moms på salg af byggegrunde
Kørsel i gulpladebiler

Styresignaler
Genoptagelse - Ændring af praksis ved afgiftsberegning af brugte biler, der er synet og godkendt med integrerede børnesæder - styresignal

Bindende svar
OPP projekt, afskrivninger ejerlejligheder - ejerskab - frivillig momsregistrering
Moms - studenterkørsel i veteranbiler/lastbiler kan anses for momsfri personbefordring

Domme
Registreringsafgift - eksportgodtgørelse af brugte køretøjer - dokumentation

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 nye sager
2 domme

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20170206' AND [SkatteraadChanged] <= '20170212') OR ([LSRChanged] >= '20170206' AND [LSRChanged] <= '20170212') OR ([ByretChanged] >= '20170206' AND [ByretChanged] <= '20170212') OR ([LandsretChanged] >= '20170206' AND [LandsretChanged] <= '20170212') OR ([HojesteretChanged] >= '20170206' AND [HojesteretChanged] <= '20170212')) ORDER BY AppelId DESC

Angivelsesfrister den kommende uge

Dato Angivelse Periode
15-02-2017 Lønsumsafgift i 2017 Metode 2 (januar 2017)

Indholdsfortegnelse 

Artikler og interessante links

BDO

Moms ved leasing af personbiler

Ved leasing af firmabiler på hvide plader kan en del af momsen af de løbende leasingydelser fratrækkes. Når det gælder momsen af udbetalingen, er det kun undtagelsesvis, at der er fradrag.

BDO

Momsundersøgelse 2017

Sammen med ni andre europæiske BDO-lande er vi blevet udvalgt til at bidrage til en undersøgelse af, hvilke momsmæssige udfordringer virksomhederne i Europa i øjeblikket står overfor.

Beierholm

Kantineordninger 2017

I mange virksomheder er der etableret en kantineordning. Formen af kantineordningen varierer meget i forhold til virksomhedens størrelse. Det er forskelligt, om virksomheden selv ansætter køkkenpersonale og driver kantinen, eller kantinedriften udliciteres til et cateringfirma.

Dansk Revision

Biler, skat og moms

Opdateret, faktuel information krydret med drømmebilleder og biler fra nu og fra en svunden tid. Få alt at vide om gulpladebiler, almindelige firmabiler, valget imellem firmabil og egen bil samt meget mere.

PwC

Beregn din godtgørelse af el- og vandafgift for 2017 med PwC’s regneark

Vi har udarbejdet et regneark, som din virksomhed kan anvende til beregning af virksomhedens godtgørelse af el- og vandafgifter i 2017.

SEGES

Moms på salg af byggegrunde

Den 1. januar 2011 blev en del af momsfritagelsen på salg af fast ejendom ophævet. Det betyder bl.a., at virksomheder som udgangspunkt skal betale moms, når de sælger byggegrunde

SEGES

Kørsel i gulpladebiler

Reglerne for, hvornår du bliver anset for at have kørt privat i en gulpladebil, er ikke enkle og overskuelige.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Genoptagelse - Ændring af praksis ved afgiftsberegning af brugte biler, der er synet og godkendt med integrerede børnesæder - styresignal

SKM2017.78.SKAT

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 7, og § 8, stk. 6

Skatterådet har i SKM2016.472.SR truffet afgørelse om, at den afgiftspligtige værdi af en brugt personbil, der er synet og godkendt med integrerede børnesæder, kan nedsættes med 6.000 kr. pr. integrereret sæde, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 6, jf. § 4, stk. 7, 1. pkt. Skatterådet har endvidere truffet afgørelse om, at værdien af fradraget ikke skal nedsættes som følge af, at bilen er brugt, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7, 2. pkt. modsætningsvis.

Skatterådets afgørelse indebærer en praksisændring, idet fradraget for integrerede børnesæder tidligere alene har været beregnet for nye personbiler, der var synet og godkendt med integrerede børnesæder.

Det betyder, at borgere og virksomheder, der har fået afgiftsberigtiget en brugt personbil, der var synet og godkendt med integrerede børnesæder, kan anmode om genoptagelse af afgiftsberegningen.

I styresignalet fastsættes frister for genoptagelse, reaktionsfrist og krav til den dokumentation, der skal ledsage en anmodning om genoptagelse.

 

Bindende svar: OPP projekt, afskrivninger ejerlejligheder - ejerskab - frivillig momsregistrering

SKM2017.84.SR

Vedrører: Afskrivningsloven § 1, § 14, og § 19, Momsloven § 4, stk. 1 og stk. 3, nr. 2, § 13, stk. 1, nr. 8, og § 51, stk. 1, 1 - 4 pkt., Skatteforvaltningsloven § 21, stk. 3

Skatterådet kan bekræfte, at OPP-leverandøren anses som ejer i skattemæssig henseende af ca. 6.000 m2 kommunale arealer, fordelt på ejerlejligheder, bestående af erhvervs- og energihus, bibliotek og konferencecenter, børnehus og kampsportcenter, selvom OPP-kontrakten indeholder en køberet for Spørger til at købe ejendommen og en salgsret for OPP-leverandøren til at sælge ejendommen til kommunen efter OPP-kontraktens udløb til forud fastsat handelsværdi. Der er tale om ejerlejligheder og om lejlighederne er afskrivningsberettiget skal derfor vurderes efter afskrivningslovens § 19 om delvis erhvervsmæssig anvendte bygninger. OPP-leverandøren kan derfor afskrive på lejlighederne i det omfang, de anvendes erhvervsmæssigt til et afskrivningsberettiget formål efter afskrivningsloven § 14. Der vil derfor kun kunne ske delvis afskrivning på lejligheder bestående af erhvervs- og energihus, bibliotek og konferencecenter, da anvendelsen erhvervs- og energihus anses for kontorformål, som ikke er afskrivningsberettiget.

SKAT udtaler vejledende, at OPP-leverandøren kan anses for ejer af ejerlejlighederne i momsmæssig henseende, således at OPP-leverandøren kan opnå en frivillig momsregistrering for udlejning af lejlighederne.

 

Bindende svar: Moms - studenterkørsel i veteranbiler/lastbiler kan anses for momsfri personbefordring

SKM2017.83.SR

Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 15

Skatterådet bekræfter, at studenterkørsel i veteranbiler/lastbiler kan anses for momsfri personbefordring. Den personbefordring, der finder sted i veteranbiler/lastbiler kan ikke anses for momspligtig "passagerkørsel med bus" i momslovens forstand, uanset at køretøjet er indrettet til befordring af mere end 9 personer, inkl. føreren.

 

Dom: Registreringsafgift - eksportgodtgørelse af brugte køretøjer - dokumentation

SKM2017.86.VLR

Vedrører: Registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 1 og § 7 c, stk. 1

Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt appellanten kunne anses for at have dokumenteret, at et antal brugte køretøjer kunne anses for udført fra landet, og at betingelserne for udbetaling af afgiftsgodtgørelse af køretøjerne i henhold til registreringsafgiftslovens §§ 7 b og 7 c dermed var opfyldt. Det var ubestridt, at køretøjerne var afmeldt fra Køretøjsregisteret.

Byretten fandt, at de i sagen fremlagte fakturaer ikke udgjorde tilstrækkelig dokumentation for udførslen, ligesom de under sagen afgivne forklaringer fra sagsøgeren og en af køberne af bilerne var forbundet med en sådan usikkerhed om handlerne og påtegningerne på fakturaerne om handlerne, at fakturaerne heller ikke på dette grundlag kunne anses som fornøden dokumentation. Forklaringerne var i øvrigt ikke understøttet af objektive bevisdokumenter for udførslen, så som fragtdokumenter, vognmandskvitteringer eller lignende.

Byretten lagde videre vægt på, at erhvervelserne af flere af bilerne var bestridt over for de tyske afgiftsmyndigheder af den tyske virksomhed, der fremstod som køber af bilerne på de fremlagte fakturaer, og på, at denne bestridelse ikke senere var berigtiget af virksomheden over for de tyske myndigheder.

På denne baggrund fandt byretten det ikke tilstrækkeligt dokumenteret, at bilerne var udført af landet. Den udbetalte eksportgodtgørelse var derfor med rette krævet tilbagebetalt af SKAT. Byretten fulgte dermed landsrettens retsanvendelse i SKM2014.428.VLR (stadfæstet af Højesteret i U2016.142 H/ SKM2016.14.HR ).

Landsretten stadfæstede byrettens dom og tiltrådte byrettens begrundelse.

For så vidt angår beviskravet i henhold til registreringsafgiftslovens §§ 7 b og 7 c udtalte landsretten, at det følger af forarbejderne til § 7 c, at der ved udførsel til andre EU-lande skal fremlægges passende dokumentation i form af faktura, dokumentation for indregistrering eller andet, som skattemyndighederne finder egnet som dokumentation. Der gælder således et egentligt dokumentationskrav, og det er ikke tilstrækkeligt, at det alene er sandsynliggjort, at et køretøj er udført af Danmark.

Landsretten fandt ikke, at de i sagen fremlagte fakturaer alene udgjorde tilstrækkelig dokumentation for udførslen. Landsretten bemærkede i samme forbindelse, at den påståede købers påtegning på fakturaerne måtte anses for at være blevet påført efter, at spørgsmålet om appellantens godtgørelse af registreringsafgift ved eksport af bilerne opstod.

Efter en samlet vurdering af de afgivne forklaringer og fremlagte dokumenter tiltrådte Landsretten, at appellanten ikke havde dokumenteret at have udført bilerne af Danmark. Ud over de af byretten anførte grunde tillagde landsretten det vægt, at appellanten ikke havde foretaget de pligtige listeindberetninger af salgene, og det ikke kunne udelukkes, at den ene af de to påståede købere var fængslet på tidspunktet for udstedelsen af en del af fakturaerne, og at den anden af de påståede købere var afmeldt for momsregistrering på tidspunktet for udstedelsen af fakturaerne (Stadfæstelse af SKM2014.805.BR ).

 

Høringssvar til udkast til styresignal:
Moms på salg af byggegrunde

Udkastet til styresignal: 14-5318569

SKAT præciserer, hvornår en levering anses for en levering af en byggegrund i momsmæssig forstand.

Høringssvar:

  • Dansk Byggeri
  • DI
  • Advokatrådet
  • Dansk Erhverv
  • Danske Advokater
  • FSR - Danske Revisorer
  • SEGES
  • SEGES 2
  •  

    Høringssvar til udkast til styresignal:
    Genoptagelse - Ændring af praksis ved afgiftsberegning af brugte biler, der er synet og godkendt med integrerede børnesæder - udkast til styresignal

    Udkastet til styresignal: 16-1091816

    Skatterådet har i SKM2016.472.SR truffet afgørelse om, at den afgiftspligtige værdi af en brugt personbil, der er synet og godkendt med integrerede børnesæder, kan nedsættes med 6.000 kr. pr. integrereret sæde, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 6, jf. § 4, stk. 7, 1. pkt. Skatterådet har endvidere truffet afgørelse om, at værdien af fradraget ikke skal nedsættes som følge af, at bilen er brugt, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7, 2. pkt. modsætningsvis.

    Skatterådets afgørelse indebærer en praksisændring, idet fradraget for integrerede børnesæder tidligere alene har været beregnet for nye personbiler, der var synet og godkendt med integrerede børnesæder.

    Det betyder, at borgere og virksomheder, der har fået afgiftsberigtiget en brugt personbil, der var synet og godkendt med integrerede børnesæder, kan anmode om genoptagelse af afgiftsberegningen.

    I styresignalet fastsættes frister for genoptagelse, reaktionsfrist og krav til den dokumentation, der skal ledsage en anmodning om genoptagelse.

    Høringssvar:

  • Motorhistorisk Samråd
  • Autobranchen
  • Bilbranchen
  • Dansk Bilbrancheråd
  • Dansk Byggeri
  •  

    Nye straffesager

    SKM2017.85.VLR Straf – skattesvig – udeholdt omsætning - momssvig

    Vedrører: Straffelovens § 289, jf. skattekontrollovens § 13, stk. 1. Dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 18, stk. 2, jf. stk. 1, litra a Momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1

    T var tiltalt for moms- og skattesvig. T havde for indkomstårene 2006-2012 afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med sine selvangivelser, idet han ikke selvangav det fulde beløb fra overskud af sin virksomhed, hvorved der var udeholdt omsætning på i alt 1.259.641 kr. T havde endvidere angivet virksomhedens salgsmoms for perioden 1. januar 2006 til 31. december 2012 for lavt med 329.780 kr. T havde derved unddraget for 677.297 kr. i skat, 42.232 kr. i arbejdsmarkedsbidrag og 329.780 kr. i moms.

    I et skab i virksomheden var der fundet delvist håndskrevne regnskaber for indkomstårene 2005-2010. For 2011 og 2012 var der alene i retten fremlagt opgørelser over antallet af såkaldte nul-opslag på virksomhedens kasseapparat.

    T's forklaring blev lydoptaget.

    Byretten fandt T skyldig i moms- og skattesvig for indkomstårene 2006-2010, men frifandt T vedrørende indkomstårene 2011 og 2012 på grund af manglende beviser. T idømtes 6 måneders fængsel betinget af vilkår om samfundstjeneste og en tillægsbøde på 670.000 kr.

    Landsretten stadfæstede byretsdommen, men fandt efter parternes samstemmende påstande, at skattesvigdelen vedrørende indkomstårene 2006 og 2007 strafmæssigt er forældet. T idømtes 3 måneders fængsel betinget af vilkår om samfundstjeneste og tillægsbøden blev nedsat til 520.000 kr.

    SKM2017.81.ØLR Straf – momssvig - selskaber

    Vedrører: Straffelovens § 289, jf. momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1. Straffelovens § 289, jf. momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 2, jf. § 57, stk. 1, 1. pkt.

    T var tiltalt for grov momssvig. I forening med en anden medtiltalt havde T for perioden 16. oktober 2007 - 31. december 2008 afgivet urigtige momsangivelser vedrørende et selskab, idet de havde angivet et momstilsvar på 15.969 kr., selvom det rettelig var 2.577.205 kr. For perioden 1. januar 2009 til 30. september 2009 havde de undladt at angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift. T var endvidere tiltalt for i forening med medtiltalte, at have undladt at angive størrelsen af et andet selskabs udgående og indgående afgift for perioden 1. juli 2009 til 30. juni 2010. T var direktør i selskaberne og medtiltalt den reelle leder. De havde derved i forening unddraget for 6.147.851 kr. i moms i alt.

    T ønskede ikke at afgive forklaring for byretten.

    Byretten fandt T skyldig i momssvig for perioderne 16. oktober 2007-31. december 2008 og 1. januar 2009 til 30. september 2009, men frifandtes for perioden 1. juli 2009 - 30. juni 2010 på grund af sparsomme oplysninger om det andet selskab. De tiltalte havde ikke medvirket til at belyse, at selskabet var berettiget til et større momsfradrag. T idømtes en tillægsstraf på 1 år og 6 måneders fængsel samt en tillægsbøde på 4.420.000 kr. På grund af den lange sagsbehandlingstid blev 1 år af fængselsstraffen gjort betinget.

    Landsretten stadfæstede byretsdommen. På grund af T's rolle i momsunddragelsen, fandt retten ikke grundlag for at nedsætte bøden.


    Indholdsfortegnelse 

    Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

    Journalnr: 16/0048801
    Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
    SKAT har ikke imødekommet anmodning om ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret for perioden fra den 1. januar 2012 til den 30. juni 2012, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 13-12-2016

    Journalnr: 16/0152797
    Genoptagelse af momstilsvaret
    Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet anmodning om genoptagelse af virksomhedens afgiftstilsvar for perioden 1. januar 2009 til 11. april 2011, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 23-11-2016

    Journalnr: 15/3155231
    Genoptagelse af momstilsvaret
    Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om genoptagelse af afgiftstilsvaret for perioden 2. januar 2011 til 30. juni 2012, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 23-11-2016

    Journalnr: 14/0204473
    Moms - gratis synsprøver
    Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning om nedsættelse af virksomhedens momstilsvar, idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 23-12-2016

    Journalnr: 14/0231837
    Moms - gratis synsprøver
    Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning om nedsættelse af virksomhedens momstilsvar, idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 06-01-2017

    Journalnr: 14/0575918
    Moms - gratis synsprøver
    Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning om nedsættelse af virksomhedens momstilsvar, idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten ændrer afgørelsen delvist.
    Afsagt: 25-11-2016

    Journalnr: 14/2002477
    Moms - gratis synsprøver
    Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning om nedsættelse af virksomhedens momstilsvar, idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten ændrer afgørelsen delvist.
    Afsagt: 23-11-2016

    Journalnr: 14/2661145
    Moms - gratis synsprøver
    Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning om nedsættelse af virksomhedens momstilsvar, idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten ændrer afgørelsen delvist.
    Afsagt: 25-11-2016

    Journalnr: 13/0180705
    Momsfradrag - fakturakrav
    Klagen vedrører nægtet momsfradrag for modtagne fakturaer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 22-11-2016

    Journalnr: 16/0425016
    Skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret
    Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvar på baggrund af indsætninger på bankkonti. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 23-11-2016

    Journalnr: 11/0300798
    Økonomisk virksomhed
    Klagen skyldes, at SKAT ikke har anset klageren for at drive selvstændig økonomisk virksomhed med bådudlejning derfor har ændret momstilsvaret. Landsskatteretten fastslår, at der er tale om økonomisk virksomhed men overlader det til SKAT at opgøre momsfradraget ved anskaffelsen af driftsmidlet.
    Afsagt: 06-12-2016

    Journalnr: 15/2336495
    Autocamper
    Ved beregningen af registreringsafgift ved import af køretøjet har SKAT vurderet, at køretøjet ikke opfylder camperbestemmelserne, hvorfor køretøjet skal afgiftsberigtiges med 180 % registreringsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 04-01-2017

    Journalnr: 16/1480557
    Registreringsafgift - varevogn
    Klagen skyldes, at SKAT har pålagt klageren yderligere registreringsafgift på hans indregistrerede varebil, der er indrettet med sengeramme med madras og tæpper i varerummet. Væggene var beklædt med et tykt stofmateriale. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 05-01-2017

    Journalnr: 15/1473573
    Varevogn indrettet til personbefordring
    Klagen vedrører opkrævning af registreringsafgift på varevogn indrettet med "bagsæde"
    Afsagt: 22-12-2016

    Journalnr: 15/2197396
    Efteropkrævning af lønsumsafgift - fristgennembrud
    Klagen skyldes, at SKAT har ændret virksomhedens lønsumsafgift for perioden fra den 1. januar 2008 til den 31. december 2011 i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 06-12-2016

    Journalnr: 13/5736730
    Genoptagelse af skatteankenævnets afgørelse
    Skatteankenævnet har nægtet genoptagelse af sin afgørelse af 29. oktober 2008 vedrørende klagerens skatteansættelse for indkomståret 2004. Landsskatteretten stadfæster skatteankenævnets afgørelse.
    Afsagt: 03-01-2017

     

    Nyt fra EU-domstolen

    Retsliste 13-02-2017 - 14-03-2017

    Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

    Den 15-02-2017 dom i C-592/15 British Film Institute
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift – sjette direktiv 77/388/EØF – artikel 13, punkt A, stk. 1, litra n) – fritagelser til fordel for visse kulturelle tjenesteydelser – ingen direkte virkning – fastlæggelse af, hvilke kulturelle tjenesteydelser der kan fritages – medlemsstaternes skønsmæssige beføjelse

    Tidligere dokument: C-592/15 British Film Institute - Dom
    Tidligere dokument: C-592/15 British Film Institute - Indstilling
    Tidligere dokument: C-592/15 British Film Institute - Indstilling

    Den 16-02-2017 indstilling i C-36/16 Posnania Investment
    Fiskale bestemmelser

    Anmodning om præjudiciel afgørelse – skattelovgivning – det fælles merværdiafgiftssystem – afgiftspligtige transaktioner – levering mod vederlag – en afgiftspligtig persons handlinger i denne egenskab – afgiftspligt ved overdragelse af et gode som betaling til udligning af en afgiftsgæld

    Tidligere dokument: C-36/16 Posnania Investment - Dom
    Tidligere dokument: C-36/16 Posnania Investment - Indstilling

    Den 16-02-2017 dom i T-191/14 Lubrizol France mod Rådet
    Toldunion

    Artikel 1 og 4 i Rådets forordning (EU) nr. 1387/2013 af 17. december 2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1344/2011 annulleres, for så vidt som de tilsidesætter sagsøgerens ret til erhvervelse af tre toldsuspensioner i henhold til de tidligere TARIC-koder 2918 2900.80, 3811 2900.10 og 3811 9000.30, under henvisning til, at den indeholder åbenbare retlige og faktiske fejl og blev vedtaget under overtrædelse af væsentlige formforskrifter og sikkerhedskrav.

    Den 16-02-2017 dom i C-145/16 Aramex Nederland
    Toldunion

    Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – toldunion og fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – gyldighed – forordning (EU) nr. 301/2012 – pos. 8703 og 8711 – trehjulet køretøj benævnt »Spyder«

    Tidligere dokument: C-145/16 Aramex Nederland - Dom
    Tidligere dokument: C-145/16 Aramex Nederland - Ny sag

    Den 01-03-2017 indstilling i C-326/15 DNB Banka
    Fiskale bestemmelser

    Afgiftsret – merværdiafgift – artikel 132, stk. 1, litra f), i direktiv 2006/112/EF – afgiftsfritagelse for selvstændige gruppers ydelser til deres medlemmer – et direktivs direkte virkning – definition af en »selvstændig gruppe af personer«

    Tidligere dokument: C-326/15 DNB Banka - Dom
    Tidligere dokument: C-326/15 DNB Banka - Indstilling

    Den 01-03-2017 indstilling i C-605/15 Aviva
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel anmodning – skatteret – momsret – afgiftsfritagelse for en selvstændig gruppe som omhandlet i momsdirektivets artikel 132, stk. 1, litra f) – anvendelse på forsikringstjenesteydelser – anvendelse på grænseoverskridende grupper – vurdering af, om der foreligger konkurrenceforvridning – medlemsstaternes pligt til yderligere konkretisering af en direktivbestemmelse med direkte gyldighed

    Tidligere dokument: C-605/15 Aviva - Dom
    Tidligere dokument: C-605/15 Aviva - Indstilling
    Tidligere dokument: C-605/15 Aviva - Ny sag

    Den 02-03-2017 indstilling i C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla
    Fiskale bestemmelser

    Anmodning om præjudiciel afgørelse – punktafgiftsreglerne – afgiftsfritagelse for levering af energiprodukter – anvendelse som motorbrændstof til sejlads – medlemsstaternes krav til sikring af korrekt og enkel anvendelse – manglende beviser – proportionalitet – overførsel af principperne i momslovgivningen

    Tidligere dokument: C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla - Dom
    Tidligere dokument: C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla - Indstilling
    Tidligere dokument: C-151/16 Vakarų Baltijos laivų statykla - Ny sag

    Den 07-03-2017 dom i C-390/15 RPO
    Fiskale bestemmelser
    Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift (moms) – direktiv 2006/112/EF – nr. 6) i bilag III – gyldighed – retspleje – ændring af et forslag til Rådets direktiv efter, at Parlamentet har afgivet udtalelse – manglende fornyet høring af Parlamentet – artikel 98, stk. 2 – gyldighed – udelukket at anvende en nedsat momssats på elektronisk levering af digitale bøger – ligebehandlingsprincippet – to situationers sammenlignelighed – elektronisk levering af digitale bøger og levering af bøger på alle fysiske medier

    Tidligere dokument: C-390/15 RPO - Dom
    Tidligere dokument: C-390/15 RPO - Indstilling

    Den 09-03-2017 dom i C-573/15 Oxycure Belgium
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 98, stk. 2. – bilag III, nr. 3) og 4) – princip om afgiftsneutralitet – lægebehandling ved hjælp af ilt – reduceret momssats – iltflasker – normalsats for moms – iltkoncentratorer

    Tidligere dokument: C-573/15 Oxycure Belgium - Dom
    Tidligere dokument: C-573/15 Oxycure Belgium - Indstilling
    Tidligere dokument: C-573/15 Oxycure Belgium - Ny sag

    Den 09-03-2017 dom i C-173/15 GE Healthcare
    Toldunion

    Præjudiciel forelæggelse – toldunion – EF-toldkodeksen – artikel 32, stk. 1, litra c) – fastsættelse af toldværdien – royalties eller licensafgifter vedrørende varer, der skal værdiansættes – begreb – forordning (EØF) nr. 2454/93 – artikel 160 – »betingelse for salg« af de varer, der skal værdiansættes – betaling af royalties eller licensafgifter til fordel for et selskab, der er forbundet med såvel sælgeren som køberen af varerne – artikel 158, stk. 3 – justerings- og fordelingsforanstaltninger

    Tidligere dokument: C-173/15 GE Healthcare - Dom
    Tidligere dokument: C-173/15 GE Healthcare - Indstilling
    Tidligere dokument: C-173/15 GE Healthcare - Ny sag

    Den 16-03-2017 dom i C-211/16 Bimotor
    Fiskale bestemmelser

    Er fællesskabsbestemmelserne om moms (Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17.5.1977, som ændret ved direktiv 2002/38/EF og direktiv 2006/112/EF) til hinder for en national bestemmelse – såsom artikel 34, stk. 1, i lov nr. 388 af 23. december 2000 – hvorefter tilbagebetaling eller modregning af momstilgodehavender for hvert enkelt skatteår ikke er tilladt i deres fulde omfang, men alene op til en fastlagt øvre grænse?

    Den 22-03-2017 dom i C-666/15 X og GoPro Coöperatief
    Toldunion

    Skal Kommissionens forklarende bemærkninger til underposition 8525 80 30 og underpositionerne 8525 80 91 og 8525 80 99 i den kombinerede nomenklatur fortolkes således, at der også er tale om en videosekvens af »en varighed på 30 minutter eller derover«, når videobillederne kan optages i mere end 30 minutter i »video record«-mode, selv om videobillederne lagres i særskilte filer, som hver har en varighed af under 30 minutter, og betragteren under afspilningen særskilt må åbne hver fil med en varighed af under 30 minutter, men det på en pc ved hjælp af en [...]

     

    Nye sager for domstolen

    C-556/16 Lutz

    a) Skal Kommissionens forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur til underpos. 6212 2000 (EUT 2015 C 76, s. 1, s. 255) fortolkes således, at »panties« har »begrænset horisontal elasticitet«, når blot den horisontale elasticitet er mindre end den vertikale [...]

    C-612/16 C & J Clark International

    1) Finder en forældelsesfrist anvendelse på opkrævningen af den antidumpingtold, der indførtes ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/1395 af 18. august 2016 og Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/1647 af 13. september 2016 (under ét »de anfægtede forordninger«), og i givet fald på grundlag af hvilken retsforskrift?

    2) Er de anfægtede forordninger ugyldige, fordi de savner et gyldigt retsgrundlag og [...]


    Domme
    C-21/16 Euro Tyre

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 131 og 138 – betingelserne for fritagelse for leveringer inden for Fællesskabet – momsinformationsudvekslingssystemet (VIES) – manglende registrering af erhververen – afslag på indrømmelse af fritagelse – lovlighed

    Domstolens dom:

    Artikel 131 og artikel 138, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at de er til hinder for, at afgiftsmyndigheden i en medlemsstat giver afslag på at indrømme fritagelse for en levering inden for Fællesskabet for merværdiafgift alene med den begrundelse, at erhververen, der har hjemsted i bestemmelsesmedlemsstaten og er indehaver af et gyldigt merværdiafgiftsregistreringsnummer til transaktioner i denne medlemsstat, på tidspunktet for leveringen hverken var registreret i merværdiafgiftsinformationsudvekslingssystemet eller underlagt en afgiftsordning for erhvervelser inden for Fællesskabet, når der ikke er konkrete indicier for en afgiftsunddragelse, og det er fastslået, at de materielle betingelser for fritagelsen er opfyldt. I dette tilfælde er dette direktivs artikel 138, stk. 1, fortolket i lyset af proportionalitetsprincippet, også til hinder for et sådant afslag i tilfælde, hvor sælgeren havde kendskab til de omstændigheder, der kendetegner erhververens situation i forhold til anvendelsen af merværdiafgiften, og var bekendt med, at erhververen efterfølgende ville blive registreret som forhandler inden for Fællesskabet med tilbagevirkende kraft.


    C-441/15 Madaus

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – pos. 3824 90 97 og 2106 90 92 – en vare i pulverform bestående af calciumkarbonat (95%) og modificeret stivelse (5%)

    Domstolens dom:

    Den kombinerede nomenklatur, som er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse, som følger af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 1001/2013 af 4. oktober 2013, skal fortolkes således, at en vare som den i hovedsagen omhandlede, der anvendes til fremstilling af calciumtabletter i form af almindelige tabletter, brusetabletter og tyggetabletter, bestående af kemisk defineret calciumkarbonat i pulverform og modificeret stivelse, som er tilføjet for at opnå bedre tabletteringsevne, med et stivelsesindhold på under 5 vægtprocent, skal tariferes i pos. 2106 i denne nomenklatur.


    Nyt fra EU

    Nyt fra Rådet

    Told 2000 -Forberedelse af Rådets holdning i Forligsudvalget

    RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Frankrig til at indgå en aftale med Det Schweiziske Forbund om lufthavnen Basel-Mulhouse, der indeholder bestemmelser, som afviger fra artikel 5 i direktiv 2006/112/EF

    Told 2000 -Forberedelse af Rådets holdning i Forligsudvalget

    RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om ændring af gennemførelsesafgørelse 2013/677/EU om bemyndigelse af Luxembourg til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 285 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

    Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Republikken Estland til at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

    Udkast til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om ændring af gennemførelsesafgørelse 2013/677/EU om bemyndigelse af Luxembourg til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 285 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem - Vedtagelse

    Udkast til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Frankrig til at indgå en aftale med Det Schweiziske Forbund om lufthavnen Basel-Mulhouse, der indeholder bestemmelser, som afviger fra artikel 5 i direktiv 2006/112/EF - Vedtagelse

    BILAG til Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Det Blandede Udvalg EU-Mexico om ændringer af bilag III til afgørelse nr. 2/2000 truffet af Det Fælles Råd EF-Mexico den 23. marts 2000 om definition af begrebet produkter med oprindelsesstatus og metoder for administrativt samarbejde

    Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Det Blandede Udvalg EU-Mexico om ændringer af bilag III til afgørelse nr. 2/2000 truffet af Det Fælles Råd EF-Mexico den 23. marts 2000 om definition af begrebet produkter med oprindelsesstatus og metoder for administrativt samarbejde

     

    Nyt fra Parlamentet

    Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Republikken Estland til at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem  

    UDKAST TIL UDTALELSE om På vej mod en ny ramme for handel mellem EU og Tyrkiet og modernisering af toldunionen  

    MEDDELELSE TIL MEDLEMMERNE Andragende nr. 0173/2016 af Jens Genzer, tysk statsborger, om afgifter på mousserende vin  

     

    Nyt fra EUR_LEX

    Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Republikken Estland til at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

    Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Det Blandede Udvalg EU-Mexico om ændringer af bilag III til afgørelse nr. 2/2000 truffet af Det Fælles Råd EF-Mexico den 23. marts 2000 om definition af begrebet produkter med oprindelsesstatus og metoder for administrativt samarbejde

    Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Det Blandede Udvalg EU-Mexico om ændringer af bilag III til afgørelse nr. 2/2000 truffet af Det Fælles Råd EF-Mexico den 23. marts 2000 om definition af begrebet produkter med oprindelsesstatus og metoder for administrativt samarbejde

     

    Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

    Nyhedsbrev til virksomheder

    Stop for import af sildehaj (Lamna nasus) fra Færøerne og Norge fra den 6. februar 2017

    Niveaulister til værdisættelse af motorkøretøjer - Februar 2017

    Nye eller opdaterede satser fra Skatteministeriet

    Lystfartøjsforsikringsafgiftsloven
    Afgiftssatser i lystfartøjsforsikringsafgiftsloven


    Indholdsfortegnelse 

    Nyt fra Folketinget

    Almindelig del

    Bilag

    Bilag 115

    Hermed følger præsentationer m.v. fra Skatteudvalgets møder med Norges Finansdepartement og Kulturdepartement under udvalgsrejsen til Oslo den 29.-30. januar 2017.

    Bilag 116

    Grunhd- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv om ændring af momssystemdirektivet for så vidt angår midlertidig anvendelse af en generel ordning for omvendt betalingspligt ved levering af varer og tjenesteydelser over en bestemt værdi, fra skatteministeren

    Spørgsmål og svar

    Spm. 169

    Spm. om, hvor mange bilejere, der i hvert af årene 2013-2016 har fået tilbagebetalt forholdsmæssig betaling af registreringsafgift, henholdsvis helt e...  Svar  

    Spm. 170

    Spm. om, at leasingselskaber i dag – ved at købe biler fra bilimportører til kunstigt lave priser – har mulighed for at få tilbagebetalt hele den regi...  Svar  

    Spm. 171

    Spm. om reglerne omkring leasing af biler betyder, at virksomheder og borgere i dag helt eller delvist kan undgå at betale registreringsafgift, til sk...  Svar  

    Spm. 182

    Spm. om ministeren bedes oplyse, om Skatteministeriet eller SKAT kender til enkeltstående tilfælde, hvor medarbejdere er skiftet fra Skatteministeriet...  Svar  

    Spm. 204

    Spm. om SKATs fjernelse af momsfritagelse på Post Danmarks pakker var en følge af et krav fra EU, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 207

    Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W...  Svar  

    Spm. 210

    Spm. om ministeren til give en fortolkning af begrebet ”almindelige pris” i SKATs vejledning vedrørende beregning af registreringsafgift, til skattemi...  Svar