MomsMail 2023, uge 50

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail. MomsMail udkommer en gang mere på denne side af jul og holder herefter juleferie frem til den 8. januar 2024, hvor første udgave i 2024 udkommer.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Grønlandske virksomheder kan have penge til gode
Ikke ret til tilbagebetaling fra statskassen af urigtigt faktureret moms
Ekstraopkrævning af moms-, told- og afgifter

SKM-meddelelse
Landbrug - vejledende satser for normaludgift pr. kostdag og værdi af forbrug af egne produkter for indkomståret 2024

Bindende svar
Teleydelser/administrationsydelser - Moms - Omvendt betalingspligt

Nye straffesager

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
4 indstillinger

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Grønlandske virksomheder kan have penge til gode

Hvis I har haft rejseaktivitet i Danmark, og betalt dansk moms under opholdet, kan I have ret til at få momsen refunderet. Fristen for ansøgning om momsrefusion er den 30. september 2024 for udgifter afholdt i 2023.

Kammeradvokaten

Ikke ret til tilbagebetaling fra statskassen af urigtigt faktureret moms

En køber kunne ikke rette et krav om tilbagebetaling af en fejlagtigt faktureret moms direkte mod skattemyndighederne, da momsen ikke var indbetalt til statskassen af sælgeren, som efterfølgende var gået konkurs

PwC

Ekstraopkrævning af moms-, told- og afgifter

PwC har lavet et overblik over de hyppigste moms-, told- og afgiftsmæssige udfordringer og fejl, som begås til jul og andre højtider.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKM-meddelelse: Landbrug - vejledende satser for normaludgift pr. kostdag og værdi af forbrug af egne produkter for indkomståret 2024

SKM2023.608.SKTST

Skattestyrelsen har fastsat vejledende priser for normaludgift pr. kostdag og værdi af forbrug af egne produkter for indkomståret 2024

 

SKM-meddelelse: Rentesatsen efter opkrævningslovens § 7, stk. 2 for 2024

SKM2023.607.SKTST

Opgørelse af rentesats ifølge opkrævningslovens § 7, stk. 2, for 2024.

 

Bindende svar: Teleydelser/administrationsydelser - Moms - Omvendt betalingspligt

SKM2023.600.SR

Spørger var en serviceudbyder som bl.a. solgte teleydelser i form af en samlet løsning til virksomheder, foreninger eller privatpersoner, der ønskede at etablere eget teleselskab uden selv at have de tekniske kompetencer til at drive et teleselskab og levere telefoniydelser i eget navn.

Det bindende svar angik spørgsmålet om, hvorvidt et tilkøbsprodukt Customer Relation Management kunne anses for at være en biydelse til en teleydelse.

Skatterådet fandt, at tilkøbsproduktet Customer Relation Management, som indeholdt visse administrationsydelser, skulle anses for at være en selvstændig hovedydelse, der ikke var en teleydelse. Produktpakken var dermed ikke omfattet af den omvendte betalingspligt.

 

Nye straffesager

SKM2023.591.VLR

Straf - registreringsafgift - medvirken til falsk forklaring for retten - dokumentfalsk ved identitetsændring af bil - våbenloven

T var tiltalt for overtrædelse af registreringsafgiftsloven ved i perioden 26.11.11-17.05.12 med forsæt til at unddrage statskassen afgift at have ejet og anvendt en personbil importeret fra Tyskland til kørsel i Danmark uden at afgiftsberigtige bilen, idet bilen efter ankomst til Danmark fik indsvejset stelnummer samt påsat nummerplader med registreringsnummer, der hidrørte fra en anden skadet bil af samme mærke. T havde derved unddraget for 73.954 kr. i registreringsafgift. T var endvidere tiltalt for medvirken til falsk forklaring for retten ved at tilskynde et vidne til i strid med sandheden at forklare, at han førte T's bil samt dokumentfalsk ved at identitetsændre bilen med henblik på at undgå at betale afgifter og ved at bruge falsk registreringsnummer og nummerplade ved kørsel på færdselslovens område. Endvidere var T tiltalt for at have indfundet sig med foldekniv i retten.

T forklarede at han ikke havde medvirket til falsk forklaring, idet vidnet lavede en løgnehistorie, i stedet for at holde sig til den første forklaring, der var sandheden. Det var vidnet, der havde kørt bilen. T havde bedt en mekaniker om at registrere en bil i sit navn, fordi den var for dyr for T i forsikring. De havde den som delebil. T erindrer ikke om, det oprindeligt var ham, der købte den. T har haft 80 biler siden. De kiggede længe efter en reservebil for at kunne reparere bilen - det var det billigste. Det var reservebilen de havde hentet i Tyskland. T havde ikke fået mekanikeren til at tage stelnummeret fra sin bil til den tyske reservebil. T vidste intet om det. Da T fik sin bil tilbage fra reparation kunne han ikke se, at det var en anden bil.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen. Byretten lagde til grund, at T ikke havde været i tvivl om, at den bil, han fik udleveret, var den bil han havde hentet i Tyskland, og som han har vidst ikke var afgiftsberigtiget. Udskæring af det stelnummer, som hører til bilen, og indsvejning af et nummer stammende fra en anden bil, er dokumentfalsk i straffelovens forstand. Formålet hermed var at skuffe i retsforhold. Udskiftningen var sket efter forudgående aftale mellem T og mekanikeren eller i hvert fald med T's viden og accept. T idømtes 30 dages fængsel samt en tillægsbøde på 55.000 kr. Retten lagde ved strafudmålingen vægt på den lange sagsbehandlingstid vedrørende medvirken til falsk forklaring.

Landsretten stadfæstede byrettens dom.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 22/0013592
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-11-2023

Journalnr: 20/0061463
Afgiftspligtig person og brugtmoms
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset klager for drive selvstændig økonomisk virksomhed med handel med biler og ikke har godkendt anvendelsen af brugtmomsreglerne. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-11-2023

Journalnr: 22/0074112
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på selskabets anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for 1. og 2. halvår 2018. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-11-2023

Journalnr: 19/0042875
Moms - demohus
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om fradrag af købsmoms af udgifter til opførelse af et demohus og fradrag af købsmoms af udgifter til bygning af form til støbning af flydemodul. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse delvist idet der gives fradrag for moms af udgifter vedr. flydemodul.
Afsagt: 23-11-2023

Journalnr: 21/0038353
Eftergivelse af gæld
Klagen skyldes, at Gældsstyrelsen har afslået klagerens anmodning om delvis eftergivelse af gæld til det offentlige. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-11-2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 18-12-2023 - 16-01-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 21-12-2023 dom i C-96/22 Companhia de Distribuição Integral Logista Portugal
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - frie varebevægelser - artikel 34 TEUF - kvantitative indførselsrestriktioner - foranstaltninger med tilsvarende virkning - national lovgivning, som begrænser den mængde cigaretter, der kan overgå til forbrug i en given periode, til et loft, der svarer til månedsgennemsnittet for den mængde, der er overgået til forbrug i de foregående 12 måneder - artikel 36 TEUF - begrundelse - bekæmpelse af skatteunddragelse og misbrug - beskyttelse af den offentlige sundhed - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 7 - punktafgifters forfaldsdato - punktafgiftspligtige varers overgang til forbrug - artikel 9 - betingelser for punktafgiftens forfald og gældende punktafgiftssatser - overskridelse af den kvantitative grænse, der finder anvendelse - overskydende mængde - anvendelse af den afgiftssats, der gældende på datoen for indlevering af afslutningsangivelsen

Den 21-12-2023 dom i C-288/22 Administration de l'enregistrement, des domaines og de la TVA (TVA – Membre d’un conseil d'administration)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 9 - afgiftspligtige personer - selvstændigt udøvet økonomisk virksomhed - begrebet »økonomisk aktivitet« - begrebet »selvstændigt udøvet virksomhed« - virksomhed som bestyrelsesmedlem i et aktieselskab

Den 11-01-2024 dom i C-433/22 HPA - Construções
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - bilag IV - nr. 2) - midlertidige bestemmelser for visse arbejdskraftintensive ydelser - nedsat afgiftssats på ydelser i form af renovering og reparation af private boliger - begrebet »private boliger«

Den 11-01-2024 dom i C-537/22 Global Ink Trade
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - nægtelse af retten til fradrag - den afgiftspligtige persons forpligtelser - pligt til at udvise fornøden omhu - bevisbyrde - princippet om afgiftsneutralitet og retssikkerhedsprincippet - EU-rettens forrang - modsætning mellem retspraksis fra en national ret og EU-retten

Den 11-01-2024 indstilling i C-662/22 Fri udveksling af tjenesteydelser Airbnb Ireland Amazon Services Europe
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - forordning (EU) 2019/1150 - direktiv 2000/31/EF - artikel 3 - tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester - national lovgivning, der pålægger udbydere af onlineformidlingstjenester og onlinesøgemaskiner at registrere sig i et register over kommunikationsoperatører og betale et gebyr

 

Indstillinger
C-519/22 MAX7 Design

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - efterfølgende fastsættelse af en sikkerhedsstillelse - sikkerhedsstillelse, der er knyttet til en tredjemands skattegæld - inddragelse af skatteidentifikationsnummeret, hvis sikkerheden ikke stilles - ejendomsfriheden og friheden til at oprette og drive egen virksomhed - proportionalitetsprincippet - proportionalitet i snæver forstand - adgangen til effektive retsmidler

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 273 i Rådets direktiv 2006/112 af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med artikel 16 og 17 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder, skal fortolkes således, at disse bestemmelser er til hinder for at påbyde en sikkerhedsstillelse svarende til en anden afgiftspligtig persons ikke-betalte skattegæld, således som det er sket i den foreliggende sag.

2) Chartrets artikel 47 skal fortolkes således, at denne bestemmelse er til hinder for en lovgivning, hvorefter selve et påbud om sikkerhedsstillelse svarende til en anden afgiftspligtig persons ikke-betalte skattegæld ikke kan anfægtes indholdsmæssigt. Denne bestemmelse er også til hinder for en lovgivning, hvorefter ingen mulige retsmidler mod påbuddet af en sikkerhedsstillelse har opsættende virkning, således at betalingsfristen allerede udløber, før en myndighed har truffet afgørelse om påbuddet, og før det overhovedet har været muligt at opnå retsbeskyttelse mod det ved domstolene.


C-316/22 Gabel Industria Tessile og Canavesi

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - artikel 288 TEUF - direktivers direkte virkning - horisontal direkte virkning - vertikal direkte virkning - Foster-test - enheder, der betragtes som et statsligt organ - direktiv 2008/118/EF - elleverandør - tilbagebetaling af afgifter betalt i strid med EU-retten - procesautonomi - effektivitetsprincippet

Generaladvokatens indstilling:

1) EU-retten forpligter ikke de nationale domstole til at undlade at anvende nationale bestemmelser, som er i strid med EU-retlige bestemmelser, som ikke har direkte virkning, i tvister mellem private, men den er ikke til hinder for, at de nationale domstole gør dette i medfør af national ret. Der kan dog støttes ret på ubetingede og tilstrækkeligt præcise direktivbestemmelser over for privatretlige enheder eller organer, når de er underlagt en offentlig myndigheds myndighed eller kontrol, eller alternativt når de af en sådan myndighed er blevet tildelt udførelsen af en opgave af almen interesse og med henblik herpå har fået tillagt visse særlige beføjelser.

2) EU-retten er ikke til hinder for en national lovgivning, der ikke tillader en endelig forbruger at anmode om tilbagebetaling direkte fra staten af en afgift, der er opkrævet i strid med EU-retten, men kun giver forbrugeren mulighed for at tilbagesøge denne afgift hos den leverandør, der har opkrævet afgiften på statens vegne. Hvis tilbagebetaling fra leverandøren viser sig at være umulig eller uforholdsmæssig vanskelig, kræver effektivitetsprincippet imidlertid, at forbrugeren kan rette sit krav om tilbagebetaling direkte mod skattemyndighederne.


C-746/22 Slovenské Energetické Strojárne

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 170 - tilbagebetaling af merværdiafgift til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten - direktiv 2008/9/EF - artikel 20 - tilbagebetalingsmedlemsstatens anmodning om supplerende oplysninger - henlæggelse af proceduren på grund af manglende fremlæggelse af supplerende oplysninger inden for fristen - artikel 23 - afvisning af inddragelse af oplysninger, der først forelægges under indsigelsesproceduren

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 20, stk. 2, i Rådets direktiv 2008/9/EU af 12. februar 2008 om detaljerede regler for tilbagebetaling af moms i henhold til direktiv 2006/112/EF til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten, men i en anden medlemsstat

skal fortolkes således

at den i bestemmelsen fastsatte frist på en måned til at fremlægge supplerende oplysninger, som skatte- og afgiftsmyndigheden har anmodet om i forbindelse med vurdering af en anmodning om momsrefusion, der er fremsat af den afgiftspligtige person, der er etableret i en anden medlemsstat, ikke kan anses som en præklusiv frist.

2) Artikel 170 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv nr. 2008/9/EF af 12. februar 2008, artikel 20, stk. 2, i direktiv 2008/9 samt effektivitetsprincippet og princippet om afgiftsneutralitet

skal fortolkes således

at de er til hinder for anvendelsen af nationale regler, der udelukker muligheden for under en indsigelsesprocedure at påberåbe sig supplerende oplysninger og dokumentation, som skatte- og afgiftsmyndigheden i første instans har anmodet om, og som den afgiftspligtige først har indsendt under indsigelsesproceduren ved skatte- og afgiftsmyndigheden i anden instans.

3) Artikel 23 i direktiv 2008/9

skal fortolkes således

at den ikke er til hinder for anvendelsen af en national bestemmelse, hvorefter en procedure angående en anmodning om momsrefusion til den afgiftspligtige person, der er etableret i en anden medlemsstat, henlægges uden vurdering af anmodningen om momsrefusion, når den afgiftspligtige person ikke har opfyldt pligten til at fremlægge supplerende oplysninger, selv om skatte- og afgiftsmyndigheden har anmodet herom i medfør af direktivets artikel 20, og under den forudsætning, at der i den nationale lovgivning findes en effektiv procedure for at gøre indsigelse mod afgørelsen om henlæggelse af proceduren, der gør det muligt for den afgiftspligtige person under denne procedure at påberåbe sig supplerende oplysninger, som den afgiftspligtige ikke har fremsat inden for fristen som led i den henlagte procedure. I modsat fald skal en afgørelse om henlæggelse af proceduren anses som en afvisning af anmodningen om momsrefusion.


C-519/22 MAX7 Design

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - efterfølgende fastsættelse af en sikkerhedsstillelse - sikkerhedsstillelse, der er knyttet til en tredjemands skattegæld - inddragelse af skatteidentifikationsnummeret, hvis sikkerheden ikke stilles - ejendomsfriheden og friheden til at oprette og drive egen virksomhed - proportionalitetsprincippet - proportionalitet i snæver forstand - adgangen til effektive retsmidler

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 273 i Rådets direktiv 2006/112 af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med artikel 16 og 17 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder, skal fortolkes således, at disse bestemmelser er til hinder for at påbyde en sikkerhedsstillelse svarende til en anden afgiftspligtig persons ikke-betalte skattegæld, således som det er sket i den foreliggende sag.

2) Chartrets artikel 47 skal fortolkes således, at denne bestemmelse er til hinder for en lovgivning, hvorefter selve et påbud om sikkerhedsstillelse svarende til en anden afgiftspligtig persons ikke-betalte skattegæld ikke kan anfægtes indholdsmæssigt. Denne bestemmelse er også til hinder for en lovgivning, hvorefter ingen mulige retsmidler mod påbuddet af en sikkerhedsstillelse har opsættende virkning, således at betalingsfristen allerede udløber, før en myndighed har truffet afgørelse om påbuddet, og før det overhovedet har været muligt at opnå retsbeskyttelse mod det ved domstolene.


 

Lovtidende

Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige (Tværgående lønindeholdelse for fordringer fra flere inddrivelsessystemer m.v.), LOV nr 1566 af 12/12/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven (Gennemførelse af aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.), LOV nr 1565 af 12/12/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Nyt fra Folketinget

Vedtagne lovforslag

L 52 Forslag til lov om ændring af momsloven, opkrævningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love. (Gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere sanktioner på skatteområdet).
Vedtaget den 14. december 2023

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 4 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.).

Bilag

Bilag 15

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12/12-23

Bilag 16

Henvendelse af 12/12-23 fra Danmarks Frie AutoCampere om ændring af registreringsafgiftsloven mfl. ift. afgifter på autocampere

Spørgsmål og svar

Spm. 14

Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/12-23 fra Danmarks Frie AutoCampere, DFAC om yderligere kommentar til lovforslagets indflydelse på importen af autocampere

Spm. 15

Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/12-23 fra Danmarks Frie AutoCampere om ændring af registreringsafgiftsloven mfl. ift. afgifter på autocampere

Almindelig del

Bilag

Bilag 77

Evaluering af Retssikkerhedspakke IV

Bilag 79

Regeringens lovprogram for folketingsåret 2023-24 (statsministerens december-redegørelse)

Bilag 81

Notat om Økonomisk Redegørelse fra december 2023

Bilag 83

Aftale om grøn luftfart i Danmark

Spørgsmål og svar

Spm. 100

Vil ministeren kommentere artiklen ”Gas af genanvendt plastik til 4000 husstande kan gå til spilde”, TV2 Østjylland (tv2ostjylland.dk), og svare på, hvorfor genbrug af plastik anses som værende bæredygtigt og grønt, mens den dertilhørende overskydende gas fra forarbejdning af plastikken anses som værende et fossilt produkt?  Svar  

Spm. 180

Vil ministeren oplyse, om skatteforvaltningen har en vurdering eller formodning af omfanget af svindel ved import af brugte elbiler? Ministeren bedes yderligere be- eller afkræfte, om det overhovedet er muligt, at der kan være svindlet for en milliard kroner med registreringsafgift ved import af brugte elbiler til Danmark gennem de seneste tre år. Der henvises til artiklen ”Frygt for massiv svindel med tyske Teslaer – nu reagerer ministeren” bragt på tv2.dk den 29. november 2023.  Svar  

Spm. 181

Vil ministeren oplyse, hvad der gennemsnitligt er blevet betalt i registreringsafgift for hhv. en ny og en brugtimporteret Tesla Model 3 og Model Y i 2023?  Svar