MomsMail 2023, uge 18

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Den Grønne Skattereform
Ændring af lønsumsmetode for finansielle virksomheder
Akter udvekslet mellem Borger- og retssikkerhedschefen og Vurderingsstyrelsen anset for interne, jf. offentlighedslovens § 23

Udkast til styresignal
Udkast til styresignal - mineralolieafgiftsloven - praksisændring - tilbagebetaling af den særlige overskudsvarmeafgift for raffinaderier - orientering om ny mulighed for skønsmæssig opgørelse af almindelig overskudsvarmeafgift i denne forbindelse.
Præcisering af praksis - chokolade- og kakaoovertrukne varer - udkast til styresignal

Bindende svar
Afgiftspligt - mineralolieafgiftsloven - Liquefied Biogas - LBG

Afgørelser
Krav om tilbagebetaling af tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse som følge af nye oplysninger
Krav om tilbagebetaling af tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse som følge af nye oplysninger
Spillemyndigheden - Afslag på anmodning om aktindsigt - Tavshedspligten i skatteforvaltningsloven
El-patronordningen - Kraftvarmekapacitet - Berettigelse til godtgørelse
Momsfritagelse for MR-helkropsscanninger
Moms - ikke momsfritagelse - avis

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
4 domme

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Den Grønne Skattereform

Den Grønne Skattereform har til formål at nedsætte forbruget af fossile brændsler som fx naturgas, olie, kul, affaldsvarme mv. Dette sker gennem en øget afgiftsbeskatning inden for de områder, der kan opnå afgiftsgodtgørelse/-fritagelse helt eller delvist. Ved energiforbrug til formål, der ikke...

Deloitte

Ændring af lønsumsmetode for finansielle virksomheder

Med et nyt styresignal ændrer Skattestyrelsen kriterierne for den vurdering, som virksomheder med finansielle aktiviteter skal foretage, når det skal afgøres, om virksomheden skal betale lønsumsafgift efter metode 2 eller metode 4.

Folketingets Ombudsmand

Akter udvekslet mellem Borger- og retssikkerhedschefen og Vurderingsstyrelsen anset for interne, jf. offentlighedslovens § 23

Klage over Skatteankestyrelsens afgørelse i en sag om aktindsigt.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Udkast til styresignal - mineralolieafgiftsloven - praksisændring - tilbagebetaling af den særlige overskudsvarmeafgift for raffinaderier - orientering om ny mulighed for skønsmæssig opgørelse af almindelig overskudsvarmeafgift i denne forbindelse.

23-0087945

Ved en lovteknisk fejl i lov nr. 138 af 25. februar 2020 blev den særlige afgiftspligt for overskudsvarme fra energiprodukter, der anvendes til at producere tilsvarende energiprodukter, ophævet i mineralolieafgiftsloven fra og med den 1. januar 2022.

Ved lov nr. 329 af 28. marts 2023 er den særlige afgiftspligt for den pågældende overskudsvarme genindført.

Styresignalet beskriver muligheden for genoptagelse i tilfælde, hvor virksomheder, der anvender energiprodukter til at producere tilsvarende energiprodukter (herefter benævnt raffinaderier), har betalt den særlige overskudsvarmeafgift for perioden.

Endvidere beskriver styresignalet en adgang til skønsmæssig opgørelse af anden overskudsvarme i de situationer, hvor ovennævnte virksomheder ikke har kunnet måle eller ikke har målt andelen af anden overskudsvarme, hvoraf der fortsat skal betales almindelig overskudsvarmeafgift.

 

Udkast til styresignal: Præcisering af praksis - chokolade- og kakaoovertrukne varer - udkast til styresignal

22-0225309

Styresignalet præciserer, at der for produkter, som er helt overtrukket med chokolade eller andre varer med indhold af kakao skal foretages en konkret vurdering af, hvorvidt chokoladen eller kakaoen er karaktergivende for produktet og dermed omfattet af det afgiftspligtige vareområde i lovens § 1, stk. 1, nr. 1.

 

Bindende svar: Afgiftspligt - mineralolieafgiftsloven - Liquefied Biogas - LBG

SKM2023.191.SR

LBG (Liquefied Biogas) fremstilles ved kraftig nedkøling af biogas. Nedkølingen bevirker, at biogassen skifter tilstand fra gasformig til flydende tilstand, dvs. til LBG.

Skatterådet kan ikke bekræfte, at LBG til varmefremstilling eller som motorbrændstof er afgiftspligtig som biogas efter gasafgiftsloven. LBG er en art LPG (Liquefied Petroleum Gas), og LBG til varmefremstilling eller som motorbrændstof er derfor afgiftspligtig efter reglerne for LPG i mineralolieafgiftsloven.

Skatterådet kan bekræfte, at der ikke skal betales afgift efter CO2-afgiftsloven for LBG, der anvendes som motorbrændstof.

 

Afgørelse: Krav om tilbagebetaling af tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse som følge af nye oplysninger

SKM2023.204.LSR

Sagen angik, om det var med rette, at SKAT havde krævet tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse tilbagebetalt, idet klageren ikke blev anset for at være forpligtet til at betale for de ansøgte udgifter. Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsen som udgangspunkt var berettiget til at kræve udbetalt omkostningsgodtgørelse tilbagebetalt, som Skattestyrelsen havde udbetalt med urette, medmindre der forelå særlige omstændigheder, som kunne begrunde en fravigelse af dette udgangspunkt. Efter det oplyste om aftalegrundlaget og parternes kundskab hertil og under hensyn til karakteren af godtgørelsen fandt Landsskatteretten, at der ikke forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af udgangspunktet om, at den udbetalte omkostningsgodtgørelse kunne kræves tilbagebetalt. Landsskatteretten stadfæstede derfor SKATs afgørelse.

 

Afgørelse: Krav om tilbagebetaling af tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse som følge af nye oplysninger

SKM2023.203.LSR

Sagen angik, om det var med rette, at SKAT havde krævet tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse tilbagebetalt, idet klageren ikke blev anset for at være forpligtet til at betale for de ansøgte udgifter. Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsen som udgangspunkt var berettiget til at kræve udbetalt omkostningsgodtgørelse tilbagebetalt, som Skattestyrelsen havde udbetalt med urette, medmindre der forelå særlige omstændigheder, som kunne begrunde en fravigelse af dette udgangspunkt. Efter det oplyste om aftalegrundlaget og parternes kundskab hertil og under hensyn til karakteren af godtgørelsen fandt Landsskatteretten, at der ikke forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af udgangspunktet om, at den udbetalte omkostningsgodtgørelse kunne kræves tilbagebetalt. Dette gjaldt uanset, at omkostningsgodtgørelsen blev udbetalt uden et konkret forbehold. Da kravet ikke var forældet, stadfæstede Landsskatteretten SKATs afgørelse.

 

Afgørelse: Spillemyndigheden - Afslag på anmodning om aktindsigt - Tavshedspligten i skatteforvaltningsloven

SKM2023.202.LSR

Sagen angik, om Spillemyndigheden kunne meddele afslag på en anmodning om aktindsigt i, hvorvidt Danske Spil, (Klasselotteriet), Landbrugslotteriet eller Varelotteriet har ansøgt om nye former for spil, som kan kvalificeres som et klasselotteri, eller om Danske Spil selv eller i regi Det Danske Klasselotteri A/S har søgt om tilladelse til at udbyde andre spil med den begrundelse, at oplysningerne er omfattet af tavshedspligten i skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, jf. offentlighedslovens § 35.

Landsskatteretten fandt ikke, at lov om spil efter sit indhold kunne anses for at være en lov om skatter i bred forstand. Den skærpede tavshedspligt i skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, fandt derfor ikke anvendelse på de oplysninger, som der var anmodet om aktindsigt i. Landsskatteretten hjemviste afgørelsen, således at Spillemyndigheden som 1. instans kunne træffe en ny afgørelse vedrørende anmodningen om aktindsigt efter offentlighedslovens øvrige regler.

 

Afgørelse: El-patronordningen - Kraftvarmekapacitet - Berettigelse til godtgørelse

SKM2023.201.LSR

Sagen angik et decentralt kraftvarmeværks opgørelse af godtgørelse af gas- og kuldioxidafgift. Det decentrale kraftvarmeværk blev drevet af et selskab. Varmeforsyningsnettet fik i den omhandlede periode varme leveret fra tre kilder, herunder overskudsvarme fra en fabrik. Selskabet havde i perioden angivet godtgørelse af gas- og kuldioxidafgift af gasforbrug på gaskedler efter gasafgiftslovens § 8, stk. 4, og kuldioxidafgiftslovens § 7, stk. 6. SKAT traf afgørelse om, at selskabet ikke var berettiget til godtgørelse, fordi selskabet ikke opfyldte betingelsen i gasafgiftslovens § 8, stk. 5, og kuldioxidafgiftslovens § 7, stk. 7, om, at mindst 100 % af varmeleverancen i mindst 75 % af året skulle kunne dækkes af kraftvarmeenheden, da selskabet ikke havde medregnet overskudsvarme fra fabrikken til varmeleverancen ved opgørelsen af, om selskabet havde kraftvarmekapacitet. SKAT foretog ekstraordinær genoptagelse med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten fandt, at begrebet "varmeleverance" i gasafgiftslovens § 8, stk. 5, og kuldioxidafgiftslovens § 7, stk. 7, skulle forstås således, at det var selskabets varmeleverancer fra de af selskabet drevne anlæg til varmeforsyningsnettet, der skulle medregnes. Selskabet havde derfor ikke lavet en fejl, da selskabet opgjorde kraftvarmekapaciteten uden at medregne varmen fra fabrikken. Der var derfor ikke grundlag for, at selskabet kunne anses for at have handlet groft uagtsomt, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. SKATs afgørelse for den ekstraordinære periode bortfaldt derfor.

Da SKAT ikke havde kontrolleret, om de øvrige betingelser for godtgørelse efter el-patronordningen var opfyldt, blev den ordinære periode hjemvist til fornyet behandling.

SKAT havde også krævet godtgørelse af afgift vedrørende stilstandsvarme tilbagebetalt, idet SKAT fandt, at selskabet havde anvendt en forkert beregningsmetode. Landsskatteretten fandt, at der var en sådan tvivl om det faktiske grundlag for SKATs afgørelse, at SKAT ikke havde opfyldt sin pligt efter det forvaltningsretlige officialprincip til at oplyse sagen. Denne del bortfaldt derfor.

Videre havde SKAT ændret selskabets godtgørelse af afgift vedrørende stilstandsvarme for at tage højde for den øgede afgiftsbelastning på varmen som følge af SKATs ændringer vedrørende godtgørelse i henhold til el-patronordningen. Denne del af afgørelsen hjemviste Landsskatteretten til fornyet behandling.

 

Afgørelse: Momsfritagelse for MR-helkropsscanninger

SKM2023.200.LSR

Klagen skyldtes, at Skattestyrelsen i et bindende svar havde svaret "Nej" til, om et selskabs levering af MR-helkropsscanninger var fritaget for moms efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 1. Landsskatteretten bemærkede, at det afgørende for den momsretlige kvalifikation var arten af den ydelse, der leveredes, og at de personer, der skulle levere de påtænkte ydelser, herunder radiografer og speciallæger, havde de krævede faglige kvalifikationer. Landsskatteretten skulle således tage stilling til, om de påtænkte ydelser momsretligt kunne kvalificeres som "behandling af personer". Landsskatteretten lagde til grund, at de af selskabet påtænkte leverede ydelser i form af MR-helkropsscanninger var rettet mod kunder, der efter en lægefaglig vurdering havde udvist særlige indikationer på helbredsmæssige risici for sygdomme eller sundhedsmæssige anomalier. Efter en samlet konkret vurdering fandt Landsskatteretten, at leveringen af de påtænkte ydelser bestående i MR-helkropsscanninger var omfattet af begrebet "anden egentlig sundhedspleje", jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 1. Landsskatteretten henså særligt til, at ydelserne havde som hovedformål at forebygge og eventuelt diagnosticere sygdomme og sundhedsmæssige uregelmæssigheder, således at alvorlige sygdomme, som fx kræft, kunne blive diagnosticeret tidligt i forløbet og behandlet. Landsskatteretten fandt det i den forbindelse uden betydning for momsfritagelsen, om det ved helkropsscanningerne viste sig, at kunderne ikke led af en sygdom eller sundhedsmæssig uregelmæssighed, henset til de bagvedliggende formål med bestemmelsen. Landsskatteretten ændrede herefter Skattestyrelsens besvarelse af det stillede spørgsmål til et "Ja".

 

Afgørelse: Moms - ikke momsfritagelse - avis

SKM2023.198.LSR

Sagen angik, om et ugeblad kunne anses for en avis og dermed sælges med en momssats på 0 %, jf. momslovens § 34, stk. 1, nr. 18. Landsskatteretten fandt, at ugebladet kun i begrænset omfang indeholdt kommentarer eller uddybede emner, der havde været aktuelle siden sidste udgivelse, hvorfor ugebladet ikke primært blev læst på grund af sit indhold af aktuelt nyhedsstof. Ugebladet fremtrådte endvidere ikke som avislignende i teknisk og typografisk henseende (papirkvalitet, tryk, layout mv.). Henset hertil fandt Landsskatteretten, at ugebladet ikke kunne anses for en avis i momsmæssig henseende. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skatterådets besvarelse af det bindende svar.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 20/0095598
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar vedrørende ikke angivet salgsmoms og ikke godkendt momsfradrag vedrørende fakturaer fra to underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-04-2023

Journalnr: 20/0077065
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 19-04-2023

Journalnr: 17/0084348
Sommerhusudlejning
Klagen skyldes, at SKAT har svaret nej til, at Spørgers formidling af sommerhusudlejning ikke omfattes af de særlige regler om rejsebureau moms, selv om enkelte ejere af sommerhuse som led i udlejning af deres sommerhuse stiller fri adgang til en svømmehal til rådighed for lejerne. Landsskatteretten ændrer det bindende svar.
Afsagt: 14-04-2023

Journalnr: 20/0076434
Registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har konstateret, at sagens motorkøretøj er omfattet af registreringsafgiftspligten i Danmark som personbil, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3, jf. § 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-04-2023

Journalnr: 20/0090756
Registreringsafgift - mandskabsvogn
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har truffet afgørelse om opkrævning af registreringsafgift, da det er Motorstyrelses opfattelse, at køretøjet er anvendt i strid med reglerne om afgiftsfritagelse af mandskabsvogne, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-04-2023

Journalnr: 20/0101698
Tobaksafgift - ikke rette modtager
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning tobaksafgift af 20 kg groftskåret røgtobak. som klageren er anset for at have indført. Landsskatteretten nedsætter Skattestyrelsens opkrævning af tobaksafgift til 0 kr.
Afsagt: 21-04-2023

Journalnr: 21/0054696
Gældseftergivelse
Klagen skyldes, at Gældsstyrelsen har afslået klagerens anmodning om eftergivelse af gæld til det offentlige. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-04-2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 08-05-2023 - 06-06-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 11-05-2023 dom i C-620/21 MOMTRADE RUSE
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra g) - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring, som præsteres af organer, der er anerkendt af den pågældende medlemsstat som foretagender af almennyttig karakter - tjenesteydelser, der leveres til en ikke-afgiftspligtig person i en anden medlemsstat end den, hvor tjenesteyderen er etableret - vurdering af ydelsernes art og betingelsen om, at der er tale om et organ, der er anerkendt som foretagende af almennyttig karakter - fastlæggelse af den relevante nationale ret - begrebet »den pågældende medlemsstat«

Tidligere dokument: C-620/21 MOMTRADE RUSE - Indstilling

Den 17-05-2023 dom i C-105/22 Fri udveksling af tjenesteydelser Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (Taxation des véhicules d’occasion exportés)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - frie varebevægelser - fiskale bestemmelser - artikel 110 TEUF - punktafgifter - eksport af et køretøj, der er indregistreret i en medlemsstat, til et land i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) - afslag på at godtgøre den punktafgift, der er erlagt for dette køretøj, op til et beløb, som er proportionalt med varigheden af køretøjets anvendelse på indregistreringsmedlemsstatens område - princippet om én enkelt punktafgiftsopkrævning og proportionalitetsprincippet

Den 17-05-2023 dom i C-365/22 État belge (TVA – Véhicules vendus pour pièces)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fortjenstmargenordningen - artikel 311 - begrebet »brugte genstande« - udrangerede køretøjer solgt som reservedele

Den 17-05-2023 dom i C-418/22 Cezam
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - merværdiafgift (moms) - pligt til angivelse og til betaling af momsen - artikel 273 - sanktioner fastsat for det tilfælde, at den afgiftspligtige person ikke opfylder sine forpligtelser - proportionalitetsprincippet og princippet om momsens neutralitet - ret til fradrag af moms - sanktionernes forenelighed med EU-retten

Den 25-05-2023 dom i C-114/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (TVA – Acquisition fictive)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag af moms - nægtelse - nægtelse begrundet i, at transaktionen er ugyldig i henhold til national civilret

Den 25-05-2023 indstilling i C-249/22 GIS
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af tjenesteydelser mod vederlag - begreb - offentlig radio- og fjernsynsvirksomhed, der finansieres ved hjælp af en obligatorisk afgift, som pålægges personer, der ejer radio- og TV-modtagere, og som befinder sig i områder, hvor der udsendes jordbaserede radio- og TV-programmer - artikel 378, stk. 1, og bilag X, del A, nr. 2) - akten vedrørende vilkårene for Østrigs tiltrædelse - artikel 151, stk. 1, og bilag XV, del IX, nr. 2), litra h) - undtagelse - anvendelsesområde

Den 25-05-2023 dom i C-368/22 Danish Fluid System Technologies
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - forordning (EØF) nr. 2658/87 - toldunion - fælles toldtarif - tarifering - kombineret nomenklatur - pos. 7307 - rørfittings - underposition 7307 22 10 - muffer

 

Domme
C-166/21 Kommissionen mod Pologne (Exonération de l’accise sur l’alcool utilisé pour la fabrication de médicaments)

Sagen omhandler:

Traktatbrud - punktafgifter for alkohol og alkoholholdige drikkevarer - direktiv 92/83/EØF - fritagelse for harmoniseret punktafgift - ethanol, der anvendes til fremstilling af lægemidler - artikel 27, stk. 1, litra d) - fritagelse betinget af, at alkoholen henføres under en afgiftssuspensionsordning - ikke muligt at opnå tilbagebetaling af erlagte punktafgifter - proportionalitetsprincippet

Domstolens dom:

1) Republikken Polen frifindes.

2) Europa-Kommissionen bærer sine egne omkostninger og betaler de af Republikken Polen afholdte omkostninger.

3) Den Tjekkiske Republik bærer sine egne omkostninger.

C-97/21 MV - 98

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 - manglende udstedelse af et afgiftsmæssigt kassebilag - Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - artikel 50 - princippet ne bis in idem - kumulation af administrative sanktioner af strafferetlig karakter for det samme forhold - artikel 49, stk. 3 - straffes forholdsmæssighed - artikel 47 - adgang til effektive retsmidler - rækkevidden af domstolsprøvelsen af den foreløbige fuldbyrdelse af en sanktion

Domstolens dom:

Artikel 273 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem og artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder skal fortolkes således, at disse bestemmelser er til hinder for en national lovgivning, hvorefter en skattepligtig person for en og samme overtrædelse af en afgiftsforpligtelse og efter afslutningen af særskilte og selvstændige procedurer kan pålægges såvel en økonomisk sanktion som en foranstaltning til forsegling af et forretningslokale - idet de nævnte foranstaltninger kan indbringes for forskellige retsinstanser - såfremt den nævnte lovgivning ikke sikrer en koordinering af procedurerne, hvorved den yderligere byrde, som kumulationen af de nævnte foranstaltninger indebærer, kan begrænses til det strengt nødvendige, og ikke gør det muligt at sikre, at strengheden af alle de pålagte sanktioner svarer til den pågældende overtrædelses grovhed.

C-516/21 Finanzamt X (Outillages og machines fixés à demeure)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 2, første afsnit, litra c) - undtagelser til fritagelsen fastsat i artikel 135, stk. 1, litra l) - leje af udstyr og maskiner, der installeres på brugsstedet, i forbindelse med forpagtning af en landejendom

Domstolens dom:

Artikel 135, stk. 2, første afsnit, litra c), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem
skal fortolkes således, at
denne bestemmelse ikke finder anvendelse på udlejning af udstyr og maskiner, der installeres på brugsstedet, når denne udlejning udgør en sekundær ydelse i forhold til en hovedydelse, der består af bortforpagtning af en bygning, som gennemføres inden for rammerne af en forpagtningsaftale, der er indgået mellem de samme parter, og som er fritaget i medfør af dette direktivs artikel 135, stk. 1, litra l), og disse ydelser udgør én enkelt økonomisk ydelse.
C-127/22 Balgarska telekomunikatsionna kompania

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 185 - regulering af fradrag for indgående moms - varer, der er blevet frasorteret - efterfølgende salg som affald - ødelæggelse eller bortskaffelse, som er behørigt påvist eller godtgjort

Domstolens dom:

1) Artikel 185, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at

frasorteringen af en vare, som den afgiftspligtige person har vurderet som ubrugelig i forbindelse med sin sædvanlige økonomiske virksomhed, hvorefter varen sælges som affald ved en momspligtig transaktion, ikke udgør »ændringer af de elementer, som er taget i betragtning ved fastsættelsen af fradragsbeløbet« som omhandlet i denne bestemmelse.

2) Artikel 185 i direktiv 2006/112

skal fortolkes således, at

frasorteringen af en vare, som den afgiftspligtige person har vurderet som ubrugelig i forbindelse med sin sædvanlige økonomiske virksomhed, efterfulgt af en frivillig ødelæggelse af denne vare udgør »ændringer af de elementer, som er taget i betragtning ved fastsættelsen af fradragsbeløbet« som omhandlet i denne artikels stk. 1. En sådan situation udgør imidlertid en »ødelæggelse« som omhandlet i nævnte artikels stk. 2, første afsnit, uanset om den er frivillig, således at denne ændring ikke medfører en forpligtelse til regulering, forudsat at denne ødelæggelse er behørigt påvist eller godtgjort, og nævnte vare objektivt set havde mistet enhver nytteværdi i forbindelse med den afgiftspligtige persons økonomiske virksomhed. Den behørigt dokumenterede bortskaffelse af en vare skal sidestilles med dens ødelæggelse, for så vidt som den konkret indebærer, at varen forsvinder uigenkaldeligt.

3) Artikel 185 i direktiv 2006/112

skal fortolkes således, at

den er til hinder for bestemmelser i national ret, der foreskriver regulering af fradraget for indgående moms ved erhvervelsen af en vare, når denne er blevet frasorteret, idet den afgiftspligtige person har vurderet, at den var blevet ubrugelig i forbindelse med dennes sædvanlige økonomiske virksomhed, og denne vare efterfølgende har været genstand for et momspligtigt salg eller er blevet ødelagt eller bortskaffet på en måde, der konkret indebærer, at den pågældende vare er forsvundet uigenkaldeligt, forudsat at denne ødelæggelse er blevet behørigt påvist eller godtgjort, og nævnte vare objektivt set havde mistet enhver nytteværdi i forbindelse med den afgiftspligtiges økonomiske virksomhed.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

Customs Union: Commission welcomes ECA report on the EU’s AEO Programme

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

berigtigelse til kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/265 af 9. februar 2023 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af keramiske fliser med oprindelse i indien og tyrkiet ( eut l 41 af 10.2.2023 )

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/919 af 4. maj 2023 om ændring af gennemførelsesforordning (eu) 2017/804 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse sømløse rør af jern (undtagen af støbejern) eller stål (undtagen af rustfrit stål), med cirkulært tværsnit, med udvendig diameter på over 406,4 mm, med oprindelse i folkerepublikken kina

 

Nyt fra EUR_LEX

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/745 af 3. april 2023 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/808 af 5. april 2023 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

 

Høringsportalen

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om merværdiafgift (momsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om afgift af lønsum m.v.
Oprettelsesdato: 03-05-2023
Høringsfrist: 17-05-2023

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 74 Forslag til lov om vejafgift.

Bilag

Bilag 8

Henvendelse af 3/5-23 fra ITD om foretræde for udvalgetForside (pdf-version)
Høring - Kilometerbaseret vejafgift oktober 2022_ITD (pdf-version)

Bilag 9

Dansk Industris præsentation om at kilometerafgiften hæmmer den grønne omstilling

Bilag 10

Henvendelse af 4/5-23 fra DTL-Danske Vognmænd om anmodning om foretræde for udvalget

Spørgsmål og svar

Spm. 40

Spm., om antallet af nye regler, afgifter og offentlige nyansættelser under regeringens hidtidige embedsperiode

Spm. 41

MFU spm. om ministeren vurderer, at det er muligt efter EU-reglerne at fritage lastbiler på biogas og/eller biodiesel for kilometerafgiften?

Spm. 42

MFU spm., om ministeren vurderer, at det er muligt efter EU-reglerne at afgiftsfritage el-lastbiler

Spm. 43

MFU spm. om, hvor mange flere el-lastbiler regeringen forventer på vejene i 2025 og 2030 som følge af kilometerafgiften samt CO2-effekten af de ekstra el-lastbiler

Spm. 44

MFU spm., om ministeren vurderer, at en CO2-afgift på diesel er en mere præcis beskatning af CO2 end en kilometerafgift for lastbiler

Spm. 45

MFU spm., om virksomhedernes udgifter til ladestandere er medregnet i ministerens vurdering af antallet af el-lastbiler i 2030

Spm. 46

MFU spm. om, hvor mange offentligt tilgængelige ladestandere vil regeringen opsætte inden 2025 langs det omfattede vejnet

Spm. 47

MFU spm., om lovforslagets CO2 effekter, og forudsætninger herfor

Spm. 48

Spm. om, hvorvidt høringer kan være et virksomt redskab til at afklare eventuelle tvivlsspørgsmål i den parlamentariske proces

Spm. 49

Spm., om en liste, hvor samtlige vejstrækninger, der indgår i lovforslagets bilag, nævnes ved vejnavns nævnelse

Spm. 50

Spm. om, hvilke vejstrækninger på erhvervshavne, der indgår i lovforslaget om vejafgift

Spm. 51

Spm. om, hvor stor andelen af det samlede provenu som de ovenfor nævnte vejstrækninger på erhvervshavne ventes at bidrage med

Spm. 52

Spm., om ministeren vil foretage en vurdering af, om inklusionen af vejstrækninger på erhvervshavne vil have en negativ effekt på søtransporten, eller om de med fordel kunne udelades

Spm. 53

Spm. om, hvorfor afgiftssatserne i lovforslaget er markant højere end de afgiftssatser, der fremgår af den politiske aftale, som offentliggjort på Skatteministeriets hjemmeside dateret 29. marts 2023

Spm. 54

Spm., om reglerne for at køre med farligt gods (ADR) på en elektrisk lastbil

Spm. 55

Spm., om vognmænd vil blive udsat for unfair offentlige konkurrence, når statens og kommunernes lastbiler undtages, mens eksterne vognmænd, der kører for staten og kommunerne gennem udbud ikke bliver undtaget

Spm. 56

Spm., om regeringen kan bekræfte, at kommuner og staten ikke kan undtage egne lastbiler for kilometerafgiften, og dermed ikke får en fordel ved at køre med egne lastbiler, der er undtaget, frem for sende arbejdsopgaver i udbud til eksterne vognmænd, der betaler kilometerafgift

Spm. 57

Spm., om ministeren kan garantere, at regeringen ikke også sætter afgifterne på diesel op, så transportvirksomhederne ikke bliver dobbeltbeskattet

Spm. 58

Spm. om, hvor mange lastbiler der er indregistreret i hver CO2-emissionsklasse

Spm. 59

Spm., om EU-reglerne giver mulighed for, at lastbiler på 100 pct. biogas og 100 pct. biodiesel bliver registreret i Co2-emissionsklasse 4 eller 5

Spm. 60

Spm., om ministeren kan redegøre for, hvordan ejerne/brugerne af lastbiler kan finde deres emissionsklasse

Spm. 61

Spm. om, hvilken emissionsklasse hører en gaslastbil på CNG/LNG til

Spm. 62

Spm. om, hvordan man når frem til det regnestykke?

Spm. 63

Spm. om, hvad regeringens forventninger er til antallet af nulemissionslastbiler (antal og andel af bestanden af danske lastbiler) i henholdsvis 2023, 2025, 2030 og 2035 med eller uden gennemførelse af en vejafgift, som forslået i L 74

Spm. 64

Spm. om, hvordan regeringen ser på den enkelte vognmandsvirksomheds mulighed for at opnå CO2-emissionsklasse 5, dvs. at skifte til et nulemissionskøretøj ift. deres og deres kunders (afsenderes og modtageres) geografiske beliggenhed, størrelse af lastbil/vægt af gods, turlængder og forudsigelighed af turmønstre

Spm. 65

Spm., om i hvilket omfang det lykkes at opkræve bøder på udenlandske køretøjer i forbindelse med håndhævelsen af de nuværende miljøzoner

Spm. 66

Spm. om, hvilke konkrete tiltag der er tale om, og hvordan den erhvervsøkonomisk gevinst på ca. 1 mia. kr. fremkommer

Spm. 67

Spm. om, hvordan den CO2-differentierede kilometerafgift koordineres, hvor regeringen har valgt ”maksimal CO2-diffentiering” i henhold til EU's direktiv om vejafgifter, med CO2- og energiafgifter på brændstoffer (diesel) og de kommende regler for, at vejtransport omfattes af CO2-kvotesystemet

Spm. 68

Spm. om, hvilke fordyrelser af transporter til og fra danske havne, herunder de der ligger i miljøzoner, vil de foreslåede vejafgifter give anledning til

Spm. 69

Spm. om, hvorfor disse forhold ikke længere er tungtvejende hensyn

Spm. 70

Spm., om regeringen vil gøre mere for at kickstarte den grønne omstilling af branchen ved hjælp af markant flere støttemidler til køb af grønne lastbiler i denne svære opstartsfase, hvor bilerne er ca. 3 gange så dyre som konventionelle lastbiler

Spm. 71

Spm., om, hvor stor en procentdel statens omkostninger til at administrere og opkræve den nuværende vejbenyttelsesafgift udgør i forhold til statens indtægter fra denne vejbenyttelsesafgift (ca. 500 mio. kr. årligt)

Spm. 72

Spm., om det er muligt inden for EU-reglerne, at Danmark fastsætter en afgiftsstruktur- og sats for en kilometerbaseret og CO2-differentieret vejafgift for lastbiler, der sikrer en afgiftsbetaling til statskassen på niveau med den vejbenyttelsesafgiftsbetaling, der er under det nuværende system (dvs. ca. 500 mio. kr. årligt)

Spm. 73

Spm. om, hvor meget ministeren skønner, at de årlige offentlige merudgifter for hhv. stat, regioner og kommuner bliver ved indførelsen af vejafgiften

Spm. 74

Spm., om ministeren kan bekræfte, at dette er tilfældet og samtidig redegøre for, om regeringen vil tage initiativ til at komme med sådan en plan, så der kan findes en balance mellem hensynet til sektorens konkurrencekraft, jobskabelse og grønne omstilling

Spm. 75

Spm, om kommentar til henvendelsen af 3/5-23 fra ITD

Spm. 76

Spm. om at kommentere materialet fra Dansk Industri

Spm. 77

Spm., om at kommentere henvendelsen af 4/5-23 fra DTL-Danske Vognmænd

L 75 Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af momsloven (Indberetning af betalingsoplysninger til bekæmpelse af grænseoverskridende momssvig, omvendt betalingspligt for teleydelser, notifikationsordning i visse afgiftslove, ændring af regler om ansvarsfrihed, tydeliggørelse af praksis om skærpede bøder, oplysningspligt i forbindelse med delvis momsfradragsret, justering af regler om udtagning, fritagelse for lønsumsafgift på energivirksomheders aktiviteter vedrørende indefrysning i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger, ændring af regler om kompetence til opkrævning af visse underholdsbidrag m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm., om ministeren kan bekræfte, at det alene er energivirksomheders aktiviteter i forbindelse med indefrysningsordningen, som vil blive fritaget for lønsumsafgift

Spm. 3

Spm., om ministeren mener, at det er retfærdigt over for kunderne, at energivirksomhederne skal fritages for lønsumsafgift, mens kunderne i samme periode har haft høje energiregninger

Spm. 4

Spm., om ministeren kan bekræfte, at energibranchens rekordstore overskud medfører, at en lønsumsafgift ikke nødvendigvis vil blive overvæltet på deres kunder

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 83

Vil ministeren i tabelform og grafisk vurdere, hvordan de økonomiske effekter, herunder fordelingseffekterne, af højere priser på cigaretter påvirker forskellige indkomstgrupper, der som minimum omfatter kontanthjælpsmodtagere, almindelige LO-arbejdere, pensionister, funktionærer og direktører, ud fra en gennemsnitspris pr. pakke på 60, 70, 80, 90 og 100 kr.?Det er en opdatering af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 683 (folketingsåret 2020-21).  Svar  

Spm. 84

Vil ministeren i tabelform og grafisk anskueliggøre den årlige provenueffekt og den akkumulerede varige provenueffekt frem til 2030 fra tobaksafgiften, forudsat at gennemsnitsprisen på 20 cigaretter fra 1. januar 2024 politisk besluttes til henholdsvis 65-100 kr., anskueliggjort med 5 kroners intervaller?Det er en opdatering af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 684 (folketingsåret 2020-21).  Svar  

Spm. 85

Vil ministeren i tabelform og grafisk anskueliggøre den årlige provenueffekt og den akkumulerede varige provenueffekt frem til 2030 fra tobaksafgiften forudsat en årlig indeksering af afgiften på 1,8 pct. fra den 1. januar 2024?Det er en opdatering af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 685 (folketingsåret 2020-21).  Svar  

Spm. 86

Vil ministeren – evt. med bidrag fra finansministeren – oplyse, hvilken effekt en forhøjelse af afgiften på cigaretter vil have for graden af ulighed målt ved Ginikoefficienten, såfremt afgiften hæves, således at gennemsnitsprisen på en pakke cigaretter er henholdsvis 65, 70, 80, 90 eller 100 kr.?Det er en opdatering af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 686 (folketingsåret 2020-21).  Svar  

Spm. 87

Vil ministeren redegøre for udviklingen i grænsehandlen med cigaretter, hvis gennemsnitsprisen på en pakke cigaretter er henholdsvis 60, 70, 80, 90 eller 100 kr.? I redegørelsen bedes Sverige blive inkluderet.Det er en opdatering af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 687 (folketingsåret 2020-21).  Svar  

Spm. 88

Vil ministeren redegøre for udviklingen i den illegale handel med cigaretter, hvis gennemsnitsprisen på en pakke cigaretter er henholdsvis 60, 70, 80, 90 eller 100 kr.?Det er en opdatering af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 688 (folketingsåret 2020-21).  Svar  

Spm. 197

Anerkender ministeren, at øgede momsafgifter på kunstnerisk virksomhed kan øge danskernes incitament til at opsige danske tv-pakkeabonnementer, som har et stort udbud af dansk produceret indhold, og i stedet købe abonnement hos en udenlandsk streamingtjeneste med begrænset – eller intet – dansk produceret indhold? Hvis ministeren anerkender dette, hvad mener ministeren så om, at et fald i efterspørgslen på dansk produceret indhold kan ramme alle de aktører, der producerer dansk indhold, og derigennem rettighedsøkonomien og kulturlivet i Danmark?  Svar  

Spm. 198

Hvad vil ministeren sige til de mange danskere, som frygter, at udbuddet af dansk produceret film, tv og musik vil falde som følge af momsændringen?  Svar  

Spm. 199

Hvordan harmonerer en øget afgift på flere hundrede millioner kroner årligt til den danske film og tv-branche med regeringens politik om, at kunsten og kulturens stilling i samfundet skal løftes?  Svar  

Spm. 230

Vil ministeren redegøre for, om det fortsat er ministerens ønske, at der findes en model, der fremtidssikrer SIFA Bingo, som i snart 40 år har doneret overskud til idrætsforeninger i Aalborg?  Svar  

Spm. 231

Hvordan forholder ministeren sig til, at SIFA Bingo for mange ældre medborgere opleves som en daglig, social aktivitet – på lige fod med samlingspunkter som banko-arrangementer – som for dem er med til at højne deres livskvalitet?  Svar  

Spm. 232

Vil ministeren redegøre for, om man vil undersøge mulighederne for, at SIFA Bingo kan indgå i kommende forhandlinger på bankoområdet, når overskuddet hos SIFA - ligesom med mange bankoforeninger - går til almennyttigt formål?  Svar  

Spm. 234

Vil ministeren opgøre, hvor meget skiftende regeringer har øget arbejdsudbuddet og BNP gennem ændringer af skattesystemet netto siden 2001?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 576

Om at Spillemyndigheden politianmelder bankohaller for at spille for meget banko.

Spm. S 578

Om Spillemyndighedens politianmeldelse af 38 bingo- og bankoforeninger.