MomsMail 2025, uge 12

Kære læser !

Hermed den sidste uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Anvendelse af mandskabsvogne udløser ofte registreringsafgift
Flere krav til opsætning og forberedelse af ladestandere
Flere penge til velgørende formål? Husk at søge momskompensation

Udkast til styresignal
Begrebet "virksomhed" i lønsumsafgiftsloven - Udkast til præciserende styresignal

Bindende svar
Mineralolieafgift - afgiftspligt - blandingsprodukt - udfyldningsregel

Afgørelser
Omkostningsgodtgørelse - Konkursbo - Generel succession - Automatisk part i den administrative klagesag ved konkursdekretets afsigelse

Nyt fra Toldstyrelsen

Nye straffesager

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Bachmann/Partners

Anvendelse af mandskabsvogne udløser ofte registreringsafgift

Motorstyrelsen og Landsskatterettens skærpede praksis vedrørende anvendelsen af mandskabsvogne i erhvervslivet udløser ofte tvivl om, hvornår transport mellem bopæl og arbejdsplads kan anses som erhvervsmæssig, og hvornår det udløser fuld [...]

Beierholm

Flere krav til opsætning og forberedelse af ladestandere

Flere og flere kører elbil. Men når en virksomhed skal installere en ladestander, kan der være afgiftsmæssige udfordringer. For at få godtgørelse af elafgiften på den strøm, der bruges, skal virksomheden nemlig selv være forbrugeren.

Beierholm

Flere penge til velgørende formål? Husk at søge momskompensation

I lighed med tidligere år er der afsat en pulje til at godtgøre en del af momsbelastningen hos velgørende foreninger, institutioner, fonde m.v. Fristen for ansøgninger vedrørende år 2024 er 1. juli 2025.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Begrebet "virksomhed" i lønsumsafgiftsloven - Udkast til præciserende styresignal

SKM2025.153.LSR

Skattestyrelsen præciserer begrebet virksomhed i lønsumsafgiftsloven i relation til obligatorisk national sambeskatning.

 

Bindende svar: Mineralolieafgift - afgiftspligt - blandingsprodukt - udfyldningsregel

SKM2025.152.SR

Det ønskes bekræftet, at spørgers produkter P1 og P2 ikke er afgiftspligtige, hverken efter udfyldningsreglen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2 (afgift af varer henhørende under KN-kode 3824 90 99, som anvendes til varmefremstilling) eller blandingsbestemmelsen i mineralolieafgiftsloven § 1, stk. 4 (afgift af hele blandingen for afgiftspligtige varer efter afgiftssatsen for den vare med den højeste afgift).

Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørgers produkter henhørende under henholdsvis KN-kode 3826 00 10 og KN-kode 3826 00 90 i den gældende toldtarif, der sælges til varmefremstilling, ikke er afgiftspligtig efter mineralolieafgiftsloven. Produkterne er omfattet af afgiftspligten efter udfyldningsreglen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2. Produkter henhørende under KN-kode 3826 00 10 og 3826 00 90 i den gældende Nomenklatur er henhørende under KN-kode 3824 90 99 i Nomenklaturen, som var gældende i 2001, jf. EU's gennemførelsesafgørelse 2018/552. Både energibeskatningsdirektivet og mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, henviser til KN-koderne fra 2001.

Skatterådet kan derimod bekræfte, at P1 ikke er afgiftspligtigt efter blandingsbestemmelsen i mineralolieafgiftsloven § 1, stk. 4. Skatterådet har ved sin afgørelse ud fra en samlet vurdering lagt vægt på, at P3 anses for alene at være anvendt til teknisk brug, uanset at der vil være en minimal rest P3 på under 0,03 pct. i spørgers produkter, og at indholdet af P3 i spørgers produkter ikke ændrer på tariferingen af spørgers produkter.

 

Afgørelse: Omkostningsgodtgørelse - Konkursbo - Generel succession - Automatisk part i den administrative klagesag ved konkursdekretets afsigelse

SKM2025.143.LSR

Sagen angik, om et konkursbo var den klageberettigede part i den underliggende klagesag ved Landsskatteretten fra konkursdekretets afsigelse den 24. februar 2022, eller om konkursboet først var part heri fra konkursboets positive tilkendegivelse om at indtræde i sagen den 22. december 2022, da dette var afgørende for, hvorvidt konkursboet var berettiget til at få dækket sine ansøgte udgifter til sagkyndig bistand i forbindelse med syn og skøn ved byretten efter reglerne om omkostningsgodtgørelse. Landsskatteretten udtalte, at det ved et selskabs konkurs var det generelle udgangspunkt, at konkursboet ved konkursdekretets afsigelse succederede i selskabets retspositioner. Da betydningen af et selskabs konkurs for administrative klagesager, herunder de tilfælde, hvor det var selskabet, der forud for konkursens indtræden havde påklaget en afgørelse til en rekursinstans, ikke var - modsat eksempelvis sager ved domstolene - særskilt reguleret, ville et konkursbo således i henhold til princippet om generel succession automatisk blive part i den administrative klagesag ved konkursdekretets afsigelse. Landsskatteretten fandt derfor, at konkursboet fra afsigelsen af konkursdekretet den 24. februar 2022 havde været den klageberettigede part i den underliggende klagesag ved Landsskatteretten, uanset at boet først den 22. december 2022 positivt tilkendegav overfor Skatteankestyrelsen som sekretariat for Landsskatteretten, at boet ville indtræde i sagen. På baggrund heraf, og da den sagkyndige bistand i forbindelse med syn og skøn ved byretten var ydet af rådgiveren efter konkursdekretets afsigelse som led i den underliggende klagesag ved Landsskatteretten, fandt Landsskatteretten, at boet var berettiget til at få dækket sine udgifter til den sagkyndige bistand med 100 % af det ansøgte beløb. Landsskatteretten ændrede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

 

Nyt fra Toldstyrelsen

Udligningstold
Der indføres en endelig udligningstold på importen af visse hjul af aluminium.
17-03-2025

Antidumpingtold
Importen af bariumcarbonat er gjort til genstand for registrering.
17-03-2025

Antidumpingtold
Der indføres en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af glasfibergarn. 
19-03-2025

Antidumpingtold
Importen af stearin-, paraffin- og vokslys samt lignende varer er gjort til genstand for registrering.
21-03-2025

 

Nye straffesager

SKM2025.151.ØLR

Straf - frifindelse - rette ansvarssubjekt - moms - skat

T var tiltalt for som forhold 1 for perioden 1. april 2012 til 31. december 2013, som indehaver af en virksomhed, med forsæt til unddragelse af moms, at have afgivet urigtige oplysninger til brug for afgiftskontrollen, idet han angav et momstilsvar på -11.156 kr., selvom momstilsvaret rettelig var 363.643 kr.

Som forhold 2 var T tiltalt for med forsæt til at unddrage det offentlige skat, at have afgivet urigtige eller vildledende oplysninger for indkomståret 2012, idet han den 27. juni 2013 angav sin skattepligtige indkomst for lavt med 99.846 kr.

Som forhold 3 var T tiltalt for med forsæt til at unddrage det offentlige skat, at have undladt inden 4 uger efter modtagelsen af sin årsopgørelse for indkomståret 2013, at meddele told- og skatteforvaltningen, at den skattepligtige indkomst var ansat for lavt med 161.817 kr.

Statskassen blev herved unddraget 374.618 kr. i moms, 66.627 kr. i skat og 20.932 kr. i arbejdsmarkedsbidrag.

T nægtede sig skyldig og nedlagde påstand om frifindelse, men udeblev under hovedforhandlingen. T ankede dommen med påstand om frifindelse. Anklagemyndigheden påstod skærpelse.

For landsretten mødte T's søn og forklarede som vidne, at det var ham, der havde drevet virksomheden, og at T ingen funktion havde. Sagen blev herefter udsat på yderligere efterforskning.

Landsretten fandt ved den nye hovedforhandling, at der efter de nu foreliggende oplysninger var en sådan usikkerhed om, hvem der reelt havde haft ansvaret for virksomhedens drift, i hvilket omfang T måtte have haft indsigt heri, og hvem der havde foretaget indberetningerne, at der ikke var ført det til domfældelse i en straffesag nødvendige bevis for T's skyld. T frifandtes herefter.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 23/0054761
Godtgørelse af tinglysningsafgift
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om godtgørelse af tinglysningsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-02-2025

Journalnr: 22/0107836
Mandskabsvogn
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet registreringsafgift under henvisning til, at køretøjet er anvendt til privat kørsel i strid med reglerne om afgiftsfritagelse som mandskabsvogn, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9, jf. § 20, stk. 5. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-02-2025

Journalnr: 24/0023393
Nægtet fradrag for købsmoms
Klagen vedrører nægtede fradrag for købsmoms af udgifter af privat karakter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-02-2025

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 24-03-2025 - 22-04-2025

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 27-03-2025 dom i C-351/24 C mod C (Preuve de l’origine d’une marchandise)
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - frie varebevægelser - toldunion - EU-toldkodeksen - artikel 119, stk. 3 - fejl begået ved udstedelse af varecertifikater - godtgørelse af eller fritagelse for import- eller eksportafgifter - den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse - tillæg I - artikel 32 - administrativt samarbejde - kontrol af oprindelsesbeviser

Den 03-04-2025 dom i C-213/24 Grzera
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 9, stk. 1 - begreberne »afgiftspligtig person« og »økonomisk virksomhed« - salg af landbrugsareal til boligudvikling - forberedelse til salg foretaget af en befuldmægtiget, der fungerer som professionel operatør - legalt formuefællesskab af aktiver mellem samejende ægtefæller

Den 03-04-2025 indstilling i C-726/23 Arcomet Towercranes
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles system for merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag af moms - transaktioner inden for Fællesskabet mellem forbundne selskaber - interne afregningspriser - erhvervelse af administrationsydelser, der leveres inden for koncernen - ydelser, der anses for ikke at være anvendt i forbindelse med afgiftspligtige transaktioner - støttedokumenter - nægtelse af retten til fradrag

Den 03-04-2025 indstilling i C-232/24 Kosmiro
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - fritagelse vedrørende ydelse af lån - artikel 135, stk. 1, litra b) - fritagelse vedrørende finansielle transaktioner - inddrivelse af fordringer - artikel 135, stk. 1, litra d) - factoring i form af fakturasalg - factoring i form af fakturafinansiering

Den 03-04-2025 dom i C-164/24 Cityland
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - systematisk manglende overholdelse af skatte- og afgiftsmæssige forpligtelser - slettelse af den afgiftspligtige person fra identifikationsregistret for merværdiafgift (moms) - proportionalitetsprincippet

Den 10-04-2025 indstilling i C-101/24 XYRALITY
Fiskale bestemmelser

Om artikel 28 i Rådets direktiv 2006/112/EF finder anvendelse under omstændigheder som i hovedsagen, hvor en tysk afgiftspligtig person (udvikleren) før den 1. januar 2015 leverede en tjenesteydelse elektronisk til ikke-afgiftspligtige personer (slutkunder) med bopæl i Fællesskabet via en appstore tilhørende en irsk afgiftspligtig person, med den konsekvens, at den irske afgiftspligtige person skal behandles, som om den pågældende havde modtaget disse tjenesteydelser fra udvikleren og leveret dem til slutkunderne, fordi appstoren [...]

Den 08-05-2025 indstilling i C-796/23 Ceská sít (Associés d’une « société »)
Fiskale bestemmelser

Om Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, og navnlig direktivets artikel 9, stk. 1, og artikel 193 er til hinder for, at pligten til at betale moms i henhold til særlige momsbestemmelser i national lovgivning, der finder anvendelse på »selskaber« (sammenslutninger af personer uden status som juridisk person), for hele selskabet påhviler en såkaldt »udpeget selskabsdeltager«, selv om en anden selskabsdeltager har ageret over for slutkunden i forbindelse med levering af tjenesteydelser [...]

Den 08-05-2025 indstilling i C-121/24 Vaniz
Fiskale bestemmelser

Om bestemmelserne i 44. betragtning til og artikel 205 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, henset til gennemsigtighedsprincippet og princippet om hæftelsens forholdsmæssighed, tillader at der indledes en procedure med henblik på at fastslå, at en person hæfter solidarisk for skyldig moms, og at fastslå omfanget af den solidariske hæftelse, efter at hovedskyldneren er ophørt med at eksistere og indgå i retsforhold [...]

 

Nyt fra EU

Nyt fra VAT committee

Agenda 126th VAT COM meeting 21-03-2025.pdf

 

Nyt fra Parlamentet

DRAFT REPORT on the proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council on the modification of customs duties applicable to imports of certain goods originating in or exported directly or indirectly from the Russian Federation and the Republic of Belarus

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/482 af 14. marts 2025 om at gøre importen af bariumcarbonat med oprindelse i Folkerepublikken Kina og Indien til genstand for registrering

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/501 af 18. marts 2025 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af glasfibergarn med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/486 af 17. marts 2025 om regler for anvendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/956 for så vidt angår betingelser og procedurer vedrørende status som godkendt CBAM-klarerer

Meddelelse om det forestående udløb af visse antidumpingforanstaltninger

Meddelelse om indledning af en antidumpingprocedure vedrørende importen af phosphorsyrling med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/511 af 20. marts 2025 om at gøre importen af stearin-, paraffin- og vokslys samt lignende varer med oprindelse i Folkerepublikken Kina til genstand for registrering

Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2025/539 af 18. marts 2025 om tilladelse til Estland til at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 og 168a i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

 

Nyt fra EUR_LEX

CELEX:32025R0486: Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/486 af 17. marts 2025 om regler for anvendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/956 for så vidt angår betingelser og procedurer vedrørende status som godkendt CBAM-klarerer

CELEX:32025D0539: Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2025/539 af 18. marts 2025 om tilladelse til Estland til at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 og 168a i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

 

Nyt fra Komotologi

268th meeting of the Customs Code Committee, Tariff and Statistical Nomenclature Section (SUB-SECTION MEC/MISC/TEX)

A2 - 127th meeting of the Customs Code Committee – General Customs Legislation Section (CCC/GEN/127)

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 151 Forslag til lov om ændring af skatteindberetningsloven, skattekontrolloven, lov om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger samt administrativt samarbejde på beskatningsområdet og toldloven. (Gennemførelse af direktiv om ændring af direktiv om administrativt samarbejde på beskatningsområdet om indberetning og udveksling af oplysninger om transaktioner i kryptoaktiver m.v.).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm. om at stille ændringsforslag, således at det - som det er tilfældet for virksomheder under tilsyn af Finanstilsynet - er de indberetningspligtige udbydere af kryptoaktivtjenester, der skal betale for omkostningerne til kontrollen med branchen fremfor statskassen

Spm. 3

Spm. om det er hensigten, at de indberettede oplysninger på sigt vil blive brugt af Skatteforvaltningen til at fortrykke de skattepligtiges årsopgørelse

Spm. 4

Spm., om hvordan der ”vil blive taget højde for byrderne” for de indberetningspligtige ved udviklingen af indberetningsløsningen, jf. høringsnotatet s. 3

Spm. 5

Spm., om at evaluere ordningen efter f.eks. 1 år og orientere udvalget om resultaterne

Spm. 6

Spm., om hvordan de indberettede oplysninger om kryptoaktiver tænkes anvendt i beskatningen af kryptoaktiver i fremtiden

Spm. 7

Spm., om hvornår lovforslaget angående beskatning af kryptoaktiver forventes at blive fremsat

Almindelig del

Bilag

Bilag 165

Publikation fra Gældsstyrelsen, marts 2025: Inddrivelsesprovenu 2024

Bilag 166

Henvendelse af 17/3-25 fra Lottoklubben Brikken Sønderborg v/ Marianne Tinnesen om de nye regler for bankospil

Bilag 167

Kopi af finansministerens svar på FIU alm. del - spm. 155-159 om årlig økonomisk ændring i 2030 som følge af udvalgte skatte- og afgiftsinitiativer siden regeringsgrundlaget

Spørgsmål og svar

Spm. 230

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. februar 2025 fra Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning om materiale omtalt på mødet i Skatteudvalget den 19. februar 2025, jf. SAU alm. del - bilag 145.  Svar  

Spm. 232

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. februar 2025 fra Camping Outdoor Danmark om materiale fra foretræde den 19. februar 2025 om brændstofforbrugsafgiftsloven, jf. SAU alm. del - bilag 147.  Svar  

Spm. 236

Vil ministeren oplyse, hvor mange pristjek der er blevet gennemført af Motorstyrelsen i 2024 ift. antal selvanmeldte brugte importerede køretøjer i 2024?  Svar  

Spm. 237

Vil ministeren oplyse, hvor mange anmeldelser om svindel vedr. forkert indberetning af nyvognspris og/eller handelspris, som Motorstyrelsen modtog i 2024?  Svar  

Spm. 248

Hvor meget vurderer ministeren, at en omlægning af registreringsafgiften til et årligt engangsbeløb baseret på bilens klimaaftryk vil have af procentuel påvirkning på værdien af brugte biler?  Svar  

Spm. 276

Vil ministeren oplyse, hvad status er i sagen med at finde en løsning på walkie-talkie bankoforeninger som oplyst i SAU alm. del - svar på spørgsmål 115?  Svar  

Spm. 280

Vil ministeren kommentere artiklen ”Maskinstation kan nu heller ikke få afgiftsgodtgørelse for at klippe læhegn og spule markdræn”, Maskinbladet den 21. marts 2025, herunder besvare følgende spørgsmål:1. Er ministeren enig i, at arbejdsopgaver på en landbrugsbedrift som hegnsklipning, spuling af dræn og tømning af fortank med slamsuger er landbrugsarbejde, hvad enten det udføres af landmanden selv eller af en maskinstation?2. Er ministeren enig i, at Skattestyrelsens rigide regler om at maskinstationen hver aften skal redegøre for antal brugte liter diesel, redegøre for alle dagens kørsler m.m., ikke giver mening, når køretøjerne ofte tankes flere gange dagligt ude i marken, når der er sæson for markarbejde og der køres i næsten døgndrift?3. Hvad er ministeren holdning til, at Odder Maskinstation som følge af Skattestyrelsens kontrolbesøg i efteråret ikke har set sig i stand til at søge refusion af dieselafgift, hvilket betyder, at virksomheden frem til høsten kommer til at mangle op til en million kroner?  Svar  

Spm. 281

Vil ministeren kommentere artiklen ”Skattestyrelsens uansvarlige påfund med ny dieselafgift”, Maskinbladet den 18. marts 2025, herunder besvare følgende spørgsmål:1. Er ministeren enig i Skattestyrelsens tolkning af en gammel landsretsdom fra 2007, der drejer sig om landevejstransport af kartofler, og som ikke har noget at gøre med landbrugskørsel til og fra marker?2. Er ministeren enig i, at hvis det er selve aktiviteten, der er afgørende for, om man kan få godtgørelse for afgifterne, så må refusionen af dieselafgiften være den samme, uanset om man er landmand eller maskinstation?3. Er ministeren enig i, at Skattestyrelsens nye hovsa-tolkning er et godt eksempel på, hvordan unødigt bureaukrati opstår i den offentlige sektor til skade for Produktionsdanmark og borgerne?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 837

Om reglerne for refusion af dieselafgift for maskinstationer.

Spm. S 838

Om Skattestyrelsens nye juridiske vejledning om godtgørelse af energiafgift.

Spm. S 839

Om, at maskinstationer fremover skal registrere, hvornår de kører på markerne, og hvornår de kører mellem markerne.

Spm. S 843

Om autocampere.

Spm. S 850

Om opkrævningen af CO2-afgift på fiskeriet.

Spm. S 865

Om skatteborgernes penge.