![]() |
Kære læser !
Hermed den sidste uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Skattemyndighederne sætter lup på bilhandlere
Moms ved virksomheders leasing af biler på hvide plader
Nemmere momshåndtering ved bogføring af køb
Styresignaler
Styresignal - Ændring af praksis - berigtigelse af fejlagtigt faktureret salgsmoms - genoptagelse
Bindende svar
Chokoladeafgift - Dækningsafgift af kiks med kakaofyld
Momsfritagelse af ydelser leveret af almennyttig forening til dets medlemmer.
Afgørelser
Ikke godkendt momsfritagelse vedrørende selvejende institutions omsætning fra de administrative fællesskaber i henhold til momslovens § 9, jf. § 3, stk. 2, nr. 3
Domme
Sagsbehandlingsfejl - Grov uagtsomhed - Skærpet uagtsomhedsvurdering ved overtrædelse af momsloven
Nyt fra Toldstyrelsen
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOSkattemyndighederne sætter lup på bilhandlere Personalerabat er helt normalt i mange virksomheder, og som udgangspunkt giver det ikke skattemæssige udfordringer, hvis en arbejdsgiver sælger sine varer til medarbejderne til kostpris. Når det gælder nye biler, er sagen dog en anden. |
BDOMoms ved virksomheders leasing af biler på hvide plader I modsætning til ved køb, hvor ingen del af momsen kan fratrækkes, kan der ved leasing af personbiler foretages fradrag for en del af momsen af leasingydelserne. Det er der en god grund til. |
BDONemmere momshåndtering ved bogføring af køb Som vi beskrev i vores artikel i Depechen i september 2024, trådte en lovændring i 2024 i kraft, som havde til henblik at rette op på problemet med den praktiske asymmetri i rentereglerne. Ændringen betød, at Skatteministeren fik bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for et andet tidspunkt for udøvelsen af fradragsretten for købsmoms end leverings- og faktureringstidspunktet. |
Skattestyrelsen har revurderet praksis for berigtigelse af fejlagtigt faktureret salgsmoms.
Efter revurderingen er det Skattestyrelsens opfattelse, at momslovens § 52 a, stk. 7, må anses for en særregel, der regulerer spørgsmålet om ugrundet berigelse i tilfælde, hvor den afgiftspligtige i modstrid med momsloven og momspraksis med urette har faktureret med moms. For at få tilbagebetalt moms, er der herefter (alene) en betingelse om udstedelse af kreditnota eller ny faktura. Skattestyrelsen vil ikke længere betinge tilbagebetaling af, at den afgiftspligtige forpligter sig til at videregive tilbagebetalingen til sine kunder. Hvis leverandøren har gjort forældelse gældende over for aftageren, men har indgivet eller opretholdt et tilbagebetalingskrav over for Skattestyrelsen, vil Skattestyrelsen dog nægte tilbagebetaling til leverandøren.
Hvis det er umuligt for leverandøren at udstede kreditnotaer eller nye fakturaer, vil Skattestyrelsen ikke stille krav om kreditnotaer eller nye fakturaer. Disse tilfælde omfattes ikke af praksisændringen.
Tilsvarende er praksis for tilbagebetaling til lønmodtagere, der med urette har optrådt som afgiftspligtige personer og udstedt fakturaer med moms, uændret.
Styrelsen har samtidig revurderet sin hidtidige forståelse af anvendelsesområdet for momslovens § 52 a, stk. 7. Momslovens § 52 a, stk. 7, finder efter Skattestyrelsens opfattelse direkte anvendelse, og ikke blot analog anvendelse, i tilfælde, hvor den afgiftspligtige med urette har pålagt moms på fakturaen, har indbetalt momsen til Skattestyrelsen og derefter anmoder om tilbagebetaling af den fejlagtigt opkrævede moms. Den ændrede opfattelse vil ikke i sig selv få betydning for Skattestyrelsens behandling af anmodninger om genoptagelse.
Spørger ønskede bekræftet, om der i forbindelse med import af 3 varianter af kiks med kakaofyld fra et andet EU-land, som herefter skulle distribueres til dansk dagligvarehandel, skulle svares afgift af kiksenes fulde vægt eller om der alene skulle svares dækningsafgift af de afgiftspligtige bestanddele i fyldet.
Skatterådet bekræftede, at de pågældende produkter i deres helhed, dvs. kiks inklusive fyld, ikke var omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1-9. Der skulle derfor ikke betales afgift af det samlede produkt.
Efter chokoladeafgiftslovens § 22 skulle der svares dækningsafgift af de bestanddele, der var afgiftspligtige efter lovens kapitel 1.
Skatterådet bekræftede, at hele fyldets vægt i produkterne var at anse som selvstændige bestanddele, som i beskaffenhed og sammensætning var omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, som kakao af enhver art.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at der alene skulle betales dækningsafgift af indholdet af kakao og kakaosmør i fyldet i kiksene.
Spørgsmål 3 og 4 ansås ikke for at være omfattet af de situationer, hvor der kunne gives et bindende svar. Spørgsmålene blev derfor afvist jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1.
Spørger var en forening, som primært havde fagforeningsmæssige aktiviteter, idet Spørger repræsenterede sine underliggende kredsforeningers medlemmer over for deres arbejdsgivere. Medlemmer af Spørger var et antal kredsforeninger, hvori arbejdstagerne var medlemmer. Spørger leverede mod betaling af et samdriftskontingent en række administrationsydelser til kredsforeningerne.
Skatterådet fandt, at en del af Spørgers ydelser til kredsforeningerne kunne omfattes af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 4, som omhandler kontingenter til almennyttige foreninger. Der blev herved henset til, at ydelserne måtte anses for leveret i nær tilknytning til Spørgers fagforeningsmæssige formål.
Ingen af ydelserne kunne derimod omfattes af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 19, som momsfritager leveringer foretaget af selvstændige grupper, idet prisen på ydelserne ikke svarede til det reelle ressourcetræk, som medgik til de konkrete ydelser, som de enkelte kredsforeninger modtog fra Spørger.
De resterende ydelser kunne derimod omfattes af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 21, idet Spørger var en almennyttig forening omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 4.
Samlet set bekræftede Skatterådet derfor, at alle Spørgers ydelser til kredsforeningerne var momsfritagne.
Sagen angik, om en selvejende institutions omsætning fra fire administrative fællesskaber var fritaget for moms i henhold til momslovens § 9, jf. § 3, stk. 2, nr. 3. Spørgsmålet var, om den selvejende institution var et offentligretligt organ, som udøvede virksomhed, der blev varetaget i egenskab af offentlig myndighed. Den selvejende institution havde over for SKAT oplyst, at den havde valgt ikke at være under den offentlige forvaltning i henhold til § 4 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om Institutioner for Erhvervsrettet Uddannelse. I overensstemmelse hermed fremgik det ikke af den selvejende institutions vedtægt, at den havde besluttet at være inden for den offentlige forvaltning. Den selvejende institution var derfor ikke et offentligretligt organ og kunne således ikke anses for en afgiftspligtig person i henhold til momslovens § 3, stk. 2, nr. 3. Som vært for de administrative fællesskaber oppebar institutionen indtægter af en vis varig karakter ved levering af ydelser mod vederlag. Henset hertil fandt Landsskatteretten, at den selvejende institution var en afgiftspligtig person, hvis leveringer af ydelser var momspligtige, jf. momslovens § 3 og § 4, stk. 1. Den omstændighed, at den selvejende institution ikke havde haft til hensigt at opnå økonomisk gevinst kunne ikke føre til et andet resultat.
Landsskatteretten tog ikke stilling til, om fællesskabernes leverancer var omfattet af momslovens § 9, idet den selvejende institution ikke kunne anses for omfattet af momslovens § 3, stk. 2, nr. 3. De administrative fællesskaber kunne i øvrigt ikke anses for selvstændige grupper efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 19, idet der ikke var etableret en selvstændig gruppe, hvori den selvejende institution og partnerne fra de administrative fællesskaber var medlemmer.
Landsskatteretten stadfæstede herefter SKATs afgørelse.
Sagen angik bl.a., om SKAT's afgørelse var ugyldig, idet den afgiftspligtige ikke forud for afsigelsen af afgørelsen havde deltaget i et møde med SKAT på trods af anmodninger herom. Retten bemærkede, at grundlaget for rettens prøvelse var Landsskatterettens afgørelse, og at der ikke var sket sagsbehandlingsfejl ved Landsskatterettens behandling af sagen.
Derudover angik sagen, om der var grundlag for ekstraordinær genoptagelse. Den afgiftspligtige gjorde gældende, at han alene havde handlet simpelt uagtsomt ved at angive for lidt i momstilsvar. Retten fandt, at den afgiftspligtige set i lyset af hans uddannelses- og arbejdsmæssige baggrund som revisor, og idet der ved overtrædelse af momslovgivningen efter praksis anlægges en skærpet uagtsomhedsvurdering, havde handlet groft uagtsomt, og at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, dermed var opfyldt.
På denne baggrund blev Skatteministeriet frifundet.
Godt at vide, når du tester DMS Import
Når Toldstyrelsen åbner testmiljøet for DMS Import 20. maj, kan du med fordel holde dig orienteret om testmiljøet og kommende opdateringer i systemet.
19-05-2025
Fejl i DMS? Sådan giver du besked
Hvis du oplever en fejl i DMS Import, DMS Eksport eller DMS Forsendelse, vil vi gerne høre fra dig. Vi har brug for en række oplysninger, så vi kan behandle din sag.
19-05-2025
Nyt webinar: Få styr på de nye angivelser i DMS Import
På et nyt webinar kan du få en introduktion til DMS Import og de nye angivelser.
19-05-2025
Antidumpingtold
Registrering af importen af endeløse filamenter af glasfibervarer med oprindelse i Bahrain, Egypten og Thailand
19-05-2025
Antidumpingtold
Importen af krydsfiner af nåletræsved med oprindelse i Brasilien gøres til genstand for registrering.
21-05-2025
Antidumpingtold
Importen af visse varer af støbejern med oprindelse i Indien og Tyrkiet gøres til genstand for registrering.
21-05-2025
Journalnr: 24/0069052
Momsfradrag - iPhone og spillertøj
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for moms vedrørende udgifter til iPhone og af udgifter til spillertøj. Landsskatteretten ændrer afgørelsen i overvejende grad.
Afsagt: 16-04-2025
Journalnr: 24/0012495
Momsfradrag - underleverandører
Klagen vedrører nægtet fradrag for moms af udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-04-2025
Journalnr: 24/0012488
Momsfradrag - underleverandører
Klagen vedrører nægtelse af fradrag for købsmoms for udgifter til underleverandører. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist i én af de omhandlede afgiftsperioder og stadfæster herudover.
Afsagt: 08-04-2025
Journalnr: 24/0013658
Momsfradrag - underleverandører
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret i forbindelse med nægtet momsfradrag for udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-04-2025
Journalnr: 21/0103579
Salgsmoms af indsætninger
Klagen vedrører beregning af salgsmoms af konkrete indsætninger. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul i tre af de fire omhandlede afgiftsperioder. Fsv. angår den fjerde afgiftsperiode nedsættes salgsmomsen delvist.
Afsagt: 09-04-2025
Journalnr: 21/0090991
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen med mindre nedsættelser.
Afsagt: 11-04-2025
Journalnr: 23/0095475
Skønsmæssig ændring af salgsmoms og købsmoms
Klagen vedrører skønsmæssig ændring af salgsmoms og købsmoms. Landsskatteretten stadfæster ændringen af salgsmomsen og nedsætter det ansatte fradrag for købsmoms.
Afsagt: 15-04-2025
Journalnr: 22/0050215
Tarifering
Klagen skyldes, at Toldstyrelsen har efteropkrævet selskabet tarifmæssig told og importmoms som følge af en efterkontrol af selskabets import af en vare af glas, der blev anvendt som belysningsartikel. Toldstyrelsen har ændret varekoden, idet det er styrelsens opfattelse, at varen skal tariferes under position 7013 99 00 90 i den Kombinerede Nomenklatur som en dekorationsgenstand af glas. Det er selskabets opfattelse, at varen skal tariferes under position 9405 50 00 90 som en ikke-elektrisk belysningsartikel. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-04-2025
Journalnr: 22/0100881
Tarifering
Klagen skyldes, at Toldstyrelsen har efteropkrævet selskabet tarifmæssig told og imortmoms som følge af en efterkontrol af selskabets import af et vareparti fra Kina, der bl.a. omfattede en varen, som blev anvendt som belysningsartikel. Toldstyrelsen har ændret tariferingen af varen, idet det er styrelsens opfattelse, at den skal tariferes under position 7013 99 00 90 i den Kombinerede Nomenklatur som en dekorationsgenstand af glas. Det er selskabets opfattelse, at varen skal tariferes under position 9405 50 00 90 som en ikke-elektrisk belysningsartikel. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-04-2025
Journalnr: 23/0009401
Tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens afgørelse om, at 17 tinglysninger af påtegninger vedrørende pantstiftende vedtægter i 17 ejerlejligheder ikke opfylder betingelserne for afgiftsfrihed i tinglysningsafgiftslovens § 9, stk. 1, hvorfor der skal betales yderligere tinglysningsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-04-2025
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 12-06-2025 dom i C-125/24 Palmstråle
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - momsfritagelse - artikel 143, stk. 1, litra e) - genindførsel af varer - betingelse, at returvarerne er fritaget for importafgifter - forordning (EU) nr. 952/2013 - artikel 86, stk. 6, og artikel 203 - toldskyld opstået som følge af manglende overholdelse af en formel forpligtelse foreskrevet i toldlovgivningen - tilfælde, hvor en sådan gæld opstår
Den 12-06-2025 indstilling i C-433/24 Galerie Karsten Greve
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - særordninger for brugte genstande, kunstgenstande, samlerobjekter og antikviteter - artikel 316 - afgiftspligtige videreforhandlere - fortjenstmargenordningen - begrebet »kunstner« - juridisk person
Den 19-06-2025 dom i C-645/23 Hera Comm
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 1, stk. 2 - yderligere indirekte afgifter på punktafgiftspligtige varer - elektricitet - national lovgivning om indførelse af en tillægspunktafgift på elektricitet - ingen særlige formål - tillægsafgift til regionale og lokale myndigheder, som af de nationale retsinstanser anses for at være i strid med direktiv 2008/118 - den endelige forbrugers tilbagesøgning af den uretmæssigt betalte afgift hos leverandøren
Den 19-06-2025 dom i C-785/23 Bulgarian posts
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - fritagelse i forbindelse med visse former for virksomhed af almen interesse - artikel 132 - det offentlige postvæsen - direktiv 97/67/EF - artikel 12 - befordringspligtig postvirksomhed - begrebet »offentligt postvæsen« og begrebet »tjenesteydelse af almen interesse«
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - tilbagebetaling af indgående moms til afgiftspligtige, der er etableret i udlandet, i henhold til direktiv 2008/9/EF - såkaldt »tooling« - afgiftspligtig eller afgiftsfri levering af værktøjet, der forbliver på stedet - uafhængig transaktion eller sekundær ydelse i forhold til den afgiftsfrie levering inden for Fællesskabet af de hermed fremstillede komponenter - uafhængige transaktioner eller en enkelt sammensat levering inden for Fællesskabet - kunstig opsplitning af transaktionerne - en enkelt levering inden for Fællesskabet uden transport af værktøjet?
Generaladvokatens indstilling:
Hvis modtageren af komponenter, der er leveret afgiftsfrit inden for Fællesskabet og er fremstillet af en underentreprenør ved hjælp af specialværktøj, der befinder sig i Bulgarien, erhverver dette specialværktøj fra ejeren (en tredjemand, der er etableret i udlandet) og fortsat anvender dette til fremstilling af komponenterne i Bulgarien, foreligger der en levering, som er afgiftspligtig i Bulgarien. En overdragelse af råderetten over specialværktøjet udgør ikke selv en afgiftsfri levering inden for Fællesskabet og kan heller ikke betragtes som en underordnet sekundær ydelse i forhold til underentreprenørens afgiftsfrie levering inden for Fællesskabet af de fremstillede komponenter eller som en del af en enkelt afgiftsfri sammensat levering inden for Fællesskabet. Artikel 4 i direktiv 2008/9 udelukker således ikke retten til tilbagebetaling af den betalte moms.
Call for proposals – EU Tax Observatory
MEDDELELSE FRA EUROPA-KOMMISSIONEN
CELEX:52025XC02923: MEDDELELSE FRA EUROPA-KOMMISSIONEN
Committee on Administrative Cooperation for Taxation - 25th meeting (online)
Bekendtgørelse om vejledning af en sigtet under en administrativ straffesag, der bliver behandlet af Skatteforvaltningen, BEK nr 511 af 19/05/2025. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen, BEK nr 518 af 13/05/2025. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen
Oprettelsesdato: 19-05-2025
Høringsfrist: 16-06-2025
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v.
Oprettelsesdato: 20-05-2025
Høringsfrist: 16-06-2025
Bilag 223 |
Bilag 224 |
Bilag 228 |
Bilag 229 |
Bilag 230 | Orientering om brev til interessenter vedr. bimålerordning og udvidet refusionsordning |
Spm. 292 |
Spm. 314 |
Spm. 379 |
Spm. 380 |
Spm. 381 |
Spm. 382 |
Spm. 383 |