![]() |
Kære læser !
Hermed den sidste uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Momsfradrag ved køb af arbejdsydelser fra freelancere
Moms på fast ejendom - Så kom det ventede styresignal
ViDA (VAT in a Digital Age) comes into force
Bindende svar
Forvaltning af investeringsforeninger - risikospredning ved investering i fast ejendom
Opgørelse af afgiftsgrundlag af biocidmidler
Forvaltning af investeringsforeninger - risikospredning ved investering i fast ejendom
Forvaltning af investeringsforeninger - risikospredning ved investering i fast ejendom
Forvaltning af investeringsforeninger - risikospredning ved investering i fast ejendom
Forvaltning af investeringsforeninger - risikospredning ved investering i fast ejendom
Domme
Registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3, og § 20, stk. 5 - anvendelse af afgiftsfritaget flextaxi til privat personbefordring i strid med betingelserne for fritagelsen - hæftelse for afgiften
Nyt fra Toldstyrelsen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
3 indstillinger
Nyt fra EU
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOMomsfradrag ved køb af arbejdsydelser fra freelancere Især større virksomheder køber ofte forskellige arbejdsydelser enkeltmandsvirksomheder. Den omstændighed, at virksomheden momsregistreret og fakturerer med moms, er imidlertid ingen garanti for, at købsmomsen kan fratrækkes. |
BDOMoms på fast ejendom - Så kom det ventede styresignal Driver du virksomhed indenfor området for fast ejendom, og har du risiko for at stå i en situation, hvor dit ejendomsprojekt går fra forsøg på salg til faktisk boligudlejning, så skal du være ekstra opmærksom - læs mere nedenfor. |
KPMG Acor TaxViDA (VAT in a Digital Age) comes into force How will this affect your business? |
Spørger leverede forvaltningsydelser til en alternativ investeringsfond, der havde til formål at udøve kollektiv investering gennem opkøb, opførsel, udleje, drift og salg af fast ejendom i Danmark.
Fondens formue var placeret i et 100% ejet datterselskab, der havde investeret i et grundstykke, hvorpå der var opført sammenlagt x boliger fordelt på lejligheder og rækkehuse i fleretagers bygninger samt x parkeringspladser. Ejendommen var opdelt i ejerlejligheder, der alle blev anvendt til udlejning. Parkeringspladserne blev udlejet særskilt.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørgers ydelser var omfattet af momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger i momslovens § 13, stk. 1 nr. 11, litra f., idet Skatterådet ud fra de afgivne oplysninger ikke fandt det godtgjort, at der var tilstrækkelig risikospredning.
Skatterådet bekræftede, at køb af markedsføring i form af "instore materialer" kunne holdes uden for den afgiftspligtige værdi. Det var dog en forudsætning, at der var tale om omkostninger til fysisk markedsføring til brug i butikkerne, hvori biocidmidlerne skulle sælges. Det var desuden en forudsætning, at omkostningerne ikke relaterede sig til biocidmidlernes emballage, da det fremgik af Den juridiske vejledning, at udgifter til emballage normalt skulle regnes med i afgiftsgrundlaget.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at omkostningerne til registrering af biocidmidlerne kunne holdes uden for afgiftsgrundlaget, da registreringerne var nødvendige for, at biocidmidlerne måtte sælges på det danske marked, og de derfor skulle ligestilles med omkostninger til fremstilling. Hertil kommer, at spørger i praksis ikke kunne fravælge, at leverandøren havde foretaget registreringerne. Det fremgik desuden af loven, at afgiftspligten var betinget af, at midlerne var godkendt efter danske regler eller EU-regler. Registreringerne var således en forudsætning for, at biocidmidlerne var afgiftspligtige.
Spørger leverede forvaltningsydelser til en alternativ investeringsfond, der havde til formål at udøve kollektiv investering gennem opkøb, opførsel, udleje, drift og salg af fast ejendom i Danmark.
Fondens formue var placeret i et 100% ejet datterselskab, der havde investeret i et grundstykke, hvorpå der var opført x rækkehuse og et fælleshus. Rækkehusene blev anvendt til udlejning, og var opdelt i ejerlejligheder med henblik på senere individuelt frasalg.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørgers ydelser var omfattet af momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger i momslovens § 13, stk. 1 nr. 11, litra f, idet fondens investering ikke kunne anses for at opfylde betingelsen om risikospredning.
Spørger leverede forvaltningsydelser til en alternativ investeringsfond, der havde til formål at udøve kollektiv investering gennem opkøb, opførsel, udleje, drift og salg af fast ejendom i Danmark.
Fondens formue var placeret i et 100% ejet datterselskab, der havde investeret i et lejlighedskompleks bestående af x ejerlejligheder, der blev anvendt til boligudlejning, men sat til salg i takt med at lejerne fraflyttede.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørgers ydelser var omfattet af momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger i momslovens § 13, stk. 1 nr. 11, litra f, idet fondens investering ikke kunne anses for at opfylde betingelsen om risikospredning.
Spørger leverede forvaltningsydelser til en alternativ investeringsfond, der havde til formål at udøve kollektiv investering gennem opkøb, opførsel, udleje, drift og salg af fast ejendom i Danmark.
Fondens formue var placeret i et 100% ejet datterselskab, der havde investeret i et byggeri under opførelse. Byggeriet bestod af x lejemål fordelt på bolig og erhverv. Ejendommen var opdelt i ejerlejligheder.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørgers ydelser var omfattet af momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger i momslovens § 13, stk. 1 nr. 11, litra f, idet fondens investering ikke kunne anses for at opfylde betingelsen om risikospredning.
Spørger leverede forvaltningsydelser til en alternativ investeringsfond, der havde til formål at udøve kollektiv investering gennem opkøb, opførsel, udleje, drift og salg af fast ejendom i Danmark.
Fondens formue var placeret i et 100% ejet datterselskab, der havde investeret i en fast ejendom, som blev bortforpagtet til anvendelse som hotel.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørgers ydelser var omfattet af momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger i momslovens § 13, stk. 1 nr. 11, litra f, idet fondens investering ikke kunne anses for at opfylde betingelsen om risikospredning.
Sagen angik de afgiftsmæssige konsekvenser af anvendelsen af en afgiftsfritaget flextaxi til privat personbefordring i strid med betingelserne for afgiftsfritagelsen i henhold til registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 6.
Kørslen var foretaget til privat personbefordring udenfor arbejdstid af en ansat i et flextaxiselskab, der havde leaset køretøjet af en leasingvirksomhed, og som var registreret som bruger af køretøjet i motorregisteret.
Retten fandt, at der var indtrådt pligt til at betale afgift af køretøjet i medfør af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3, og at selskabet som bruger af køretøjet hæftede for afgiften i medfør af registreringsafgiftslovens § 20, stk. 5.
Antidumpingtold
Importen af acrylonitril-butadien-styren-harpikser gøres til genstand for registrering.
05-03-2025
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 13-03-2025 dom i C-137/23 Alsen
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - fritagelse for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof - artikel 14, stk. 1, litra c) - sejlads i EU-farvande - artikel 15, stk. 1, litra f) - sejlads ad de indre vandveje - direktiv 95/60/EF - afgiftsmærkning af gasolier og petroleum - gasolie, der er beregnet til fremdrift af et skib, og som ikke er afgiftsmærket i overensstemmelse med EU-retten - afslag på at anvende punktafgiftsfritagelsen - proportionalitetsprincippet
Den 13-03-2025 dom i C-640/23 Greentech
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag for merværdiafgift (moms) - salgstransaktion, som skatte- og afgiftsmyndighederne har omkvalificeret til virksomhedsoverdragelse, der ikke er omfattet af momsens anvendelsesområde - manglende berigtigelse af fakturaen inden for forældelsesfristen - manglende mulighed for at inddrive den moms, der er betalt i forbindelse med den nævnte transaktion - effektivitetsprincippet og princippet om afgiftsneutralitet - tilbagebetaling af afgiften
Den 27-03-2025 dom i C-351/24 C mod C (Preuve de l’origine d’une marchandise)
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - frie varebevægelser - toldunion - EU-toldkodeksen - artikel 119, stk. 3 - fejl begået ved udstedelse af varecertifikater - godtgørelse af eller fritagelse for import- eller eksportafgifter - den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse - tillæg I - artikel 32 - administrativt samarbejde - kontrol af oprindelsesbeviser
Den 03-04-2025 dom i C-213/24 Grzera
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 9, stk. 1 - begreberne »afgiftspligtig person« og »økonomisk virksomhed« - salg af landbrugsareal til boligudvikling - forberedelse til salg foretaget af en befuldmægtiget, der fungerer som professionel operatør - legalt formuefællesskab af aktiver mellem samejende ægtefæller
Den 03-04-2025 dom i C-164/24 Cityland
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - systematisk manglende overholdelse af skatte- og afgiftsmæssige forpligtelser - slettelse af den afgiftspligtige person fra identifikationsregistret for merværdiafgift (moms) - proportionalitetsprincippet
Den 03-04-2025 indstilling i C-726/23 Arcomet Towercranes
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles system for merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag af moms - transaktioner inden for Fællesskabet mellem forbundne selskaber - interne afregningspriser - erhvervelse af administrationsydelser, der leveres inden for koncernen - ydelser, der anses for ikke at være anvendt i forbindelse med afgiftspligtige transaktioner - støttedokumenter - nægtelse af retten til fradrag
Den 03-04-2025 indstilling i C-232/24 Kosmiro
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - fritagelse vedrørende ydelse af lån - artikel 135, stk. 1, litra b) - fritagelse vedrørende finansielle transaktioner - inddrivelse af fordringer - artikel 135, stk. 1, litra d) - factoring i form af fakturasalg - factoring i form af fakturafinansiering
Den 10-04-2025 indstilling i C-101/24 XYRALITY
Fiskale bestemmelser
Om artikel 28 i Rådets direktiv 2006/112/EF finder anvendelse under omstændigheder som i hovedsagen, hvor en tysk afgiftspligtig person (udvikleren) før den 1. januar 2015 leverede en tjenesteydelse elektronisk til ikke-afgiftspligtige personer (slutkunder) med bopæl i Fællesskabet via en appstore tilhørende en irsk afgiftspligtig person, med den konsekvens, at den irske afgiftspligtige person skal behandles, som om den pågældende havde modtaget disse tjenesteydelser fra udvikleren og leveret dem til slutkunderne, fordi appstoren [...]
Den 08-05-2025 indstilling i C-796/23 Ceská sít (Associés d’une « société »)
Fiskale bestemmelser
Om Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, og navnlig direktivets artikel 9, stk. 1, og artikel 193 er til hinder for, at pligten til at betale moms i henhold til særlige momsbestemmelser i national lovgivning, der finder anvendelse på »selskaber« (sammenslutninger af personer uden status som juridisk person), for hele selskabet påhviler en såkaldt »udpeget selskabsdeltager«, selv om en anden selskabsdeltager har ageret over for slutkunden i forbindelse med levering af tjenesteydelser [...]
Den 08-05-2025 indstilling i C-121/24 Vaniz
Fiskale bestemmelser
Om bestemmelserne i 44. betragtning til og artikel 205 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, henset til gennemsigtighedsprincippet og princippet om hæftelsens forholdsmæssighed, tillader at der indledes en procedure med henblik på at fastslå, at en person hæfter solidarisk for skyldig moms, og at fastslå omfanget af den solidariske hæftelse, efter at hovedskyldneren er ophørt med at eksistere og indgå i retsforhold [...]
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 72 - normalværdi - artikel 80 - revurdering af afgiftsgrundlaget - holdingselskab, som udelukkende leverer afgiftspligtige tjenesteydelser til sine datterselskaber - fastsættelse af normalværdien - forhindring af momssvig og momsunddragelse
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 72 og artikel 80 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at de diverse administrationstjenesteydelser (i den foreliggende sag tjenesteydelser vedrørende virksomhedsadministration, finansiering samt ejendoms-, IT- og personaleadministration), som et ledende holdingselskab leverer til sine datterselskaber, på ingen måde altid udgør unikke ydelser, for hvilke det på forhånd er udelukket at fastsætte en sammenligningsværdi som omhandlet i dette direktivs artikel 72.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - genindførsel af varer - returvarer - momsfritagelse - artikel 143, stk. 1, litra e) - nødvendigheden af at opfylde toldretlige forskrifter - toldunion - toldkodeksen - afgiftsfritagelse ved import af returvarer - artikel 203 - artikel 86, stk. 6 - forholdet mellem toldretten og momsretten
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 143, stk. 1, litra e), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem kræver kun, at de materielle betingelser i artikel 203 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen er opfyldt. Såfremt en toldskyld som omhandlet i EU-toldkodeksens artikel 79 kun er opstået på grund af manglende efterlevelse af toldangivelsespligten i henhold til EU-toldkodeksens artikel 158, stk. 1, og frembydelsespligten i henhold til EU-toldkodeksens artikel 139, stk. 1, eller manglende ansøgning om toldfritagelse i henhold til EU-toldkodeksens artikel 203, er genindførsel af returvarer som omhandlet i EU-toldkodeksens artikel 203 fritaget for moms. Af denne grund er det uden betydning for fritagelsen for importmoms i henhold til momsdirektivets artikel 143, stk. 1, litra e), om undtagelseskriteriet i EU-toldkodeksens artikel 86, stk. 6 (manglende forsøg på at begå urigtigheder), er opfyldt.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - godtgørelse af eller fritagelse for import- eller eksportafgifter - forordning (EØF) nr. 1430/79 - EU-toldkodeksen - forordning (EU) nr. 952/2013 - betingelser for godtgørelse af egen drift - frist på tre år fra datoen for meddelelse af toldskylden - toldmyndighedens kendskab til de berørte erhvervsdrivendes identitet og de beløb, der skal tilbagebetales til hver af disse, uden at den har pligt til at foretage tilbundsgående undersøgelser - retten til god forvaltning
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 2, stk. 2, i Rådets forordning (EØF) nr. 1430/79 af 2. juli 1979 om godtgørelse af eller fritagelse for import- eller eksportafgifter, gentaget i artikel 236, stk. 2, tredje afsnit, i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks,
skal fortolkes således, at
for at toldmyndighederne af egen drift kan godtgøre uretmæssigt opkrævet told, skal disse inden udløbet af en frist på tre år fra det tidspunkt, hvor denne told blev bogført, have konstateret, at nævnte told ikke var skyldig efter lovgivningen. For at godtgørelsen kan ske, skal denne konstatering omfatte de berørte virksomheders identitet og de beløb, der skal tilbagebetales til hver enkelt af dem. De hertil nødvendige undersøgelser skal stå i rimeligt forhold til alvoren af den situation, som den kompetente myndighed skal afhjælpe.
Et kig frem: 3.-16. marts 2025
Updated Guidance on the Preferential Rules of Origin
Written Consultation on the draft implementing regulation on authorisation of CBAM declarants
Bilag 156 | Publikation fra Toldstyrelsen, marts 2025: Tilbageholdt narkotika 2024 |
Bilag 158 |
Bilag 159 | Henvendelse af 3/3-25 vedrørende elafgiften, fra Martin Christensen, Ringsted |
Spm. 210 |
Spm. 211 |
Spm. 212 |
Spm. 251 |
Spm. 252 |
Spm. 253 |
Spm. 254 |
Spm. 255 |
Spm. 257 |
Spm. 258 |
Spm. 259 |
Spm. 260 |
Spm. 261 |
Spm. 262 |
Spm. H |