MomsMail 2025, uge 10

Kære læser !

Hermed den sidste uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Momsfradrag ved køb af arbejdsydelser fra freelancere
Moms på fast ejendom - Så kom det ventede styresignal
ViDA (VAT in a Digital Age) comes into force

Bindende svar
Forvaltning af investeringsforeninger - risikospredning ved investering i fast ejendom
Opgørelse af afgiftsgrundlag af biocidmidler
Forvaltning af investeringsforeninger - risikospredning ved investering i fast ejendom
Forvaltning af investeringsforeninger - risikospredning ved investering i fast ejendom
Forvaltning af investeringsforeninger - risikospredning ved investering i fast ejendom
Forvaltning af investeringsforeninger - risikospredning ved investering i fast ejendom

Domme
Registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3, og § 20, stk. 5 - anvendelse af afgiftsfritaget flextaxi til privat personbefordring i strid med betingelserne for fritagelsen - hæftelse for afgiften

Nyt fra Toldstyrelsen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
3 indstillinger

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Momsfradrag ved køb af arbejdsydelser fra freelancere

Især større virksomheder køber ofte forskellige arbejdsydelser enkeltmandsvirksomheder. Den omstændighed, at virksomheden momsregistreret og fakturerer med moms, er imidlertid ingen garanti for, at købsmomsen kan fratrækkes.

BDO

Moms på fast ejendom - Så kom det ventede styresignal

Driver du virksomhed indenfor området for fast ejendom, og har du risiko for at stå i en situation, hvor dit ejendomsprojekt går fra forsøg på salg til faktisk boligudlejning, så skal du være ekstra opmærksom - læs mere nedenfor.

KPMG Acor Tax

ViDA (VAT in a Digital Age) comes into force

How will this affect your business?

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Forvaltning af investeringsforeninger - risikospredning ved investering i fast ejendom

SKM2025.122.SR

Spørger leverede forvaltningsydelser til en alternativ investeringsfond, der havde til formål at udøve kollektiv investering gennem opkøb, opførsel, udleje, drift og salg af fast ejendom i Danmark.

Fondens formue var placeret i et 100% ejet datterselskab, der havde investeret i et grundstykke, hvorpå der var opført sammenlagt x boliger fordelt på lejligheder og rækkehuse i fleretagers bygninger samt x parkeringspladser. Ejendommen var opdelt i ejerlejligheder, der alle blev anvendt til udlejning. Parkeringspladserne blev udlejet særskilt.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørgers ydelser var omfattet af momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger i momslovens § 13, stk. 1 nr. 11, litra f., idet Skatterådet ud fra de afgivne oplysninger ikke fandt det godtgjort, at der var tilstrækkelig risikospredning.

 

Bindende svar: Opgørelse af afgiftsgrundlag af biocidmidler

SKM2025.121.SR

Skatterådet bekræftede, at køb af markedsføring i form af "instore materialer" kunne holdes uden for den afgiftspligtige værdi. Det var dog en forudsætning, at der var tale om omkostninger til fysisk markedsføring til brug i butikkerne, hvori biocidmidlerne skulle sælges. Det var desuden en forudsætning, at omkostningerne ikke relaterede sig til biocidmidlernes emballage, da det fremgik af Den juridiske vejledning, at udgifter til emballage normalt skulle regnes med i afgiftsgrundlaget.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at omkostningerne til registrering af biocidmidlerne kunne holdes uden for afgiftsgrundlaget, da registreringerne var nødvendige for, at biocidmidlerne måtte sælges på det danske marked, og de derfor skulle ligestilles med omkostninger til fremstilling. Hertil kommer, at spørger i praksis ikke kunne fravælge, at leverandøren havde foretaget registreringerne. Det fremgik desuden af loven, at afgiftspligten var betinget af, at midlerne var godkendt efter danske regler eller EU-regler. Registreringerne var således en forudsætning for, at biocidmidlerne var afgiftspligtige.

 

Bindende svar: Forvaltning af investeringsforeninger - risikospredning ved investering i fast ejendom

SKM2025.120.SR

Spørger leverede forvaltningsydelser til en alternativ investeringsfond, der havde til formål at udøve kollektiv investering gennem opkøb, opførsel, udleje, drift og salg af fast ejendom i Danmark.

Fondens formue var placeret i et 100% ejet datterselskab, der havde investeret i et grundstykke, hvorpå der var opført x rækkehuse og et fælleshus. Rækkehusene blev anvendt til udlejning, og var opdelt i ejerlejligheder med henblik på senere individuelt frasalg.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørgers ydelser var omfattet af momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger i momslovens § 13, stk. 1 nr. 11, litra f, idet fondens investering ikke kunne anses for at opfylde betingelsen om risikospredning.

 

Bindende svar: Forvaltning af investeringsforeninger - risikospredning ved investering i fast ejendom

SKM2025.118.SR

Spørger leverede forvaltningsydelser til en alternativ investeringsfond, der havde til formål at udøve kollektiv investering gennem opkøb, opførsel, udleje, drift og salg af fast ejendom i Danmark.

Fondens formue var placeret i et 100% ejet datterselskab, der havde investeret i et lejlighedskompleks bestående af x ejerlejligheder, der blev anvendt til boligudlejning, men sat til salg i takt med at lejerne fraflyttede.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørgers ydelser var omfattet af momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger i momslovens § 13, stk. 1 nr. 11, litra f, idet fondens investering ikke kunne anses for at opfylde betingelsen om risikospredning.

 

Bindende svar: Forvaltning af investeringsforeninger - risikospredning ved investering i fast ejendom

SKM2025.116.SR

Spørger leverede forvaltningsydelser til en alternativ investeringsfond, der havde til formål at udøve kollektiv investering gennem opkøb, opførsel, udleje, drift og salg af fast ejendom i Danmark.

Fondens formue var placeret i et 100% ejet datterselskab, der havde investeret i et byggeri under opførelse. Byggeriet bestod af x lejemål fordelt på bolig og erhverv. Ejendommen var opdelt i ejerlejligheder.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørgers ydelser var omfattet af momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger i momslovens § 13, stk. 1 nr. 11, litra f, idet fondens investering ikke kunne anses for at opfylde betingelsen om risikospredning.

 

Bindende svar: Forvaltning af investeringsforeninger - risikospredning ved investering i fast ejendom

SKM2025.114.SR

Spørger leverede forvaltningsydelser til en alternativ investeringsfond, der havde til formål at udøve kollektiv investering gennem opkøb, opførsel, udleje, drift og salg af fast ejendom i Danmark.

Fondens formue var placeret i et 100% ejet datterselskab, der havde investeret i en fast ejendom, som blev bortforpagtet til anvendelse som hotel.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørgers ydelser var omfattet af momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger i momslovens § 13, stk. 1 nr. 11, litra f, idet fondens investering ikke kunne anses for at opfylde betingelsen om risikospredning.

 

Dom: Registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3, og § 20, stk. 5 - anvendelse af afgiftsfritaget flextaxi til privat personbefordring i strid med betingelserne for fritagelsen - hæftelse for afgiften

SKM2025.115.BR

Sagen angik de afgiftsmæssige konsekvenser af anvendelsen af en afgiftsfritaget flextaxi til privat personbefordring i strid med betingelserne for afgiftsfritagelsen i henhold til registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 6.

Kørslen var foretaget til privat personbefordring udenfor arbejdstid af en ansat i et flextaxiselskab, der havde leaset køretøjet af en leasingvirksomhed, og som var registreret som bruger af køretøjet i motorregisteret.

Retten fandt, at der var indtrådt pligt til at betale afgift af køretøjet i medfør af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3, og at selskabet som bruger af køretøjet hæftede for afgiften i medfør af registreringsafgiftslovens § 20, stk. 5.

 

Nyt fra Toldstyrelsen

Antidumpingtold
Importen af acrylonitril-butadien-styren-harpikser gøres til genstand for registrering.
05-03-2025

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 10-03-2025 - 08-04-2025

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 13-03-2025 dom i C-137/23 Alsen
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - fritagelse for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof - artikel 14, stk. 1, litra c) - sejlads i EU-farvande - artikel 15, stk. 1, litra f) - sejlads ad de indre vandveje - direktiv 95/60/EF - afgiftsmærkning af gasolier og petroleum - gasolie, der er beregnet til fremdrift af et skib, og som ikke er afgiftsmærket i overensstemmelse med EU-retten - afslag på at anvende punktafgiftsfritagelsen - proportionalitetsprincippet

Den 13-03-2025 dom i C-640/23 Greentech
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag for merværdiafgift (moms) - salgstransaktion, som skatte- og afgiftsmyndighederne har omkvalificeret til virksomhedsoverdragelse, der ikke er omfattet af momsens anvendelsesområde - manglende berigtigelse af fakturaen inden for forældelsesfristen - manglende mulighed for at inddrive den moms, der er betalt i forbindelse med den nævnte transaktion - effektivitetsprincippet og princippet om afgiftsneutralitet - tilbagebetaling af afgiften

Den 27-03-2025 dom i C-351/24 C mod C (Preuve de l’origine d’une marchandise)
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - frie varebevægelser - toldunion - EU-toldkodeksen - artikel 119, stk. 3 - fejl begået ved udstedelse af varecertifikater - godtgørelse af eller fritagelse for import- eller eksportafgifter - den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse - tillæg I - artikel 32 - administrativt samarbejde - kontrol af oprindelsesbeviser

Den 03-04-2025 dom i C-213/24 Grzera
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 9, stk. 1 - begreberne »afgiftspligtig person« og »økonomisk virksomhed« - salg af landbrugsareal til boligudvikling - forberedelse til salg foretaget af en befuldmægtiget, der fungerer som professionel operatør - legalt formuefællesskab af aktiver mellem samejende ægtefæller

Den 03-04-2025 dom i C-164/24 Cityland
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - systematisk manglende overholdelse af skatte- og afgiftsmæssige forpligtelser - slettelse af den afgiftspligtige person fra identifikationsregistret for merværdiafgift (moms) - proportionalitetsprincippet

Den 03-04-2025 indstilling i C-726/23 Arcomet Towercranes
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles system for merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag af moms - transaktioner inden for Fællesskabet mellem forbundne selskaber - interne afregningspriser - erhvervelse af administrationsydelser, der leveres inden for koncernen - ydelser, der anses for ikke at være anvendt i forbindelse med afgiftspligtige transaktioner - støttedokumenter - nægtelse af retten til fradrag

Den 03-04-2025 indstilling i C-232/24 Kosmiro
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - fritagelse vedrørende ydelse af lån - artikel 135, stk. 1, litra b) - fritagelse vedrørende finansielle transaktioner - inddrivelse af fordringer - artikel 135, stk. 1, litra d) - factoring i form af fakturasalg - factoring i form af fakturafinansiering

Den 10-04-2025 indstilling i C-101/24 XYRALITY
Fiskale bestemmelser

Om artikel 28 i Rådets direktiv 2006/112/EF finder anvendelse under omstændigheder som i hovedsagen, hvor en tysk afgiftspligtig person (udvikleren) før den 1. januar 2015 leverede en tjenesteydelse elektronisk til ikke-afgiftspligtige personer (slutkunder) med bopæl i Fællesskabet via en appstore tilhørende en irsk afgiftspligtig person, med den konsekvens, at den irske afgiftspligtige person skal behandles, som om den pågældende havde modtaget disse tjenesteydelser fra udvikleren og leveret dem til slutkunderne, fordi appstoren [...]

Den 08-05-2025 indstilling i C-796/23 Ceská sít (Associés d’une « société »)
Fiskale bestemmelser

Om Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, og navnlig direktivets artikel 9, stk. 1, og artikel 193 er til hinder for, at pligten til at betale moms i henhold til særlige momsbestemmelser i national lovgivning, der finder anvendelse på »selskaber« (sammenslutninger af personer uden status som juridisk person), for hele selskabet påhviler en såkaldt »udpeget selskabsdeltager«, selv om en anden selskabsdeltager har ageret over for slutkunden i forbindelse med levering af tjenesteydelser [...]

Den 08-05-2025 indstilling i C-121/24 Vaniz
Fiskale bestemmelser

Om bestemmelserne i 44. betragtning til og artikel 205 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, henset til gennemsigtighedsprincippet og princippet om hæftelsens forholdsmæssighed, tillader at der indledes en procedure med henblik på at fastslå, at en person hæfter solidarisk for skyldig moms, og at fastslå omfanget af den solidariske hæftelse, efter at hovedskyldneren er ophørt med at eksistere og indgå i retsforhold [...]

 

Indstillinger
C-808/23 Högkullen

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 72 - normalværdi - artikel 80 - revurdering af afgiftsgrundlaget - holdingselskab, som udelukkende leverer afgiftspligtige tjenesteydelser til sine datterselskaber - fastsættelse af normalværdien - forhindring af momssvig og momsunddragelse

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 72 og artikel 80 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at de diverse administrationstjenesteydelser (i den foreliggende sag tjenesteydelser vedrørende virksomhedsadministration, finansiering samt ejendoms-, IT- og personaleadministration), som et ledende holdingselskab leverer til sine datterselskaber, på ingen måde altid udgør unikke ydelser, for hvilke det på forhånd er udelukket at fastsætte en sammenligningsværdi som omhandlet i dette direktivs artikel 72.


C-125/24 Palmstråle

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - genindførsel af varer - returvarer - momsfritagelse - artikel 143, stk. 1, litra e) - nødvendigheden af at opfylde toldretlige forskrifter - toldunion - toldkodeksen - afgiftsfritagelse ved import af returvarer - artikel 203 - artikel 86, stk. 6 - forholdet mellem toldretten og momsretten

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 143, stk. 1, litra e), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem kræver kun, at de materielle betingelser i artikel 203 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen er opfyldt. Såfremt en toldskyld som omhandlet i EU-toldkodeksens artikel 79 kun er opstået på grund af manglende efterlevelse af toldangivelsespligten i henhold til EU-toldkodeksens artikel 158, stk. 1, og frembydelsespligten i henhold til EU-toldkodeksens artikel 139, stk. 1, eller manglende ansøgning om toldfritagelse i henhold til EU-toldkodeksens artikel 203, er genindførsel af returvarer som omhandlet i EU-toldkodeksens artikel 203 fritaget for moms. Af denne grund er det uden betydning for fritagelsen for importmoms i henhold til momsdirektivets artikel 143, stk. 1, litra e), om undtagelseskriteriet i EU-toldkodeksens artikel 86, stk. 6 (manglende forsøg på at begå urigtigheder), er opfyldt.


C-206/24 Caves Andorranes

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - godtgørelse af eller fritagelse for import- eller eksportafgifter - forordning (EØF) nr. 1430/79 - EU-toldkodeksen - forordning (EU) nr. 952/2013 - betingelser for godtgørelse af egen drift - frist på tre år fra datoen for meddelelse af toldskylden - toldmyndighedens kendskab til de berørte erhvervsdrivendes identitet og de beløb, der skal tilbagebetales til hver af disse, uden at den har pligt til at foretage tilbundsgående undersøgelser - retten til god forvaltning

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 2, stk. 2, i Rådets forordning (EØF) nr. 1430/79 af 2. juli 1979 om godtgørelse af eller fritagelse for import- eller eksportafgifter, gentaget i artikel 236, stk. 2, tredje afsnit, i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks,

skal fortolkes således, at

for at toldmyndighederne af egen drift kan godtgøre uretmæssigt opkrævet told, skal disse inden udløbet af en frist på tre år fra det tidspunkt, hvor denne told blev bogført, have konstateret, at nævnte told ikke var skyldig efter lovgivningen. For at godtgørelsen kan ske, skal denne konstatering omfatte de berørte virksomheders identitet og de beløb, der skal tilbagebetales til hver enkelt af dem. De hertil nødvendige undersøgelser skal stå i rimeligt forhold til alvoren af den situation, som den kompetente myndighed skal afhjælpe.


 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

Et kig frem: 3.-16. marts 2025

 

Nyt fra Kommissionen

Updated Guidance on the Preferential Rules of Origin

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Meddelelse om indledning af en udløbsundersøgelse af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af hjul af stål med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/412 af 3. marts 2025 om at gøre importen af acrylonitril-butadien-styren-harpikser med oprindelse i Republikken Korea og Taiwan til genstand for registrering

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/431 af 5. marts 2025 om berigtigelse af gennemførelsesforordning (EU) 2025/120 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af elektriske cykler med oprindelse i Folkerepublikken Kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1036

Meddelelse om indledning af en antidumpingprocedure vedrørende importen af krydsfiner af nåletræsved med oprindelse i Brasilien

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/475 af 6. marts 2025 om fastsættelse af importtolden for visse sorter af afskallet ris fra den 7. marts 2025

 

Nyt fra EUR_LEX

CELEX:52025PC0048: Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Handelsspecialudvalget vedrørende Administrativt Samarbejde i forbindelse med Moms og Inddrivelse af Skatter og Afgifter, der er nedsat ved handels- og samarbejdsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab på den ene side og Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland på den anden side

 

Nyt fra Komotologi

Written Consultation on the draft implementing regulation on authorisation of CBAM declarants

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 156

Publikation fra Toldstyrelsen, marts 2025: Tilbageholdt narkotika 2024

Bilag 158

Uddrag af marts-redegørelsen på skatteministerens område (Status for lovforslag m.v. 2024/25 - Marts-redegørelsen)

Bilag 159

Henvendelse af 3/3-25 vedrørende elafgiften, fra Martin Christensen, Ringsted

Spørgsmål og svar

Spm. 210

Vil ministeren redegøre for sit kendskab til teknologi fra firmaet Countercheck eller lignende, som kan identificere pakker med f.eks. narko i selve pakkedistributionen, herunder om planerne for at indføre et krav til pakkedistributionsselskaberne i Danmark om at indføre dette, jf. at et samarbejde i Holland mellem myndighederne, distributionsselskabet DPD og virksomheden Countercheck (datterselskab til tysk-danske Beumer) billedscanner og bruger AI-teknologi som kan identificere ulovlige pakker? Her blev i alt 17,6 millioner pakker scannet i 2023, hvoraf 22.264 forsendelser indeholdt ulovlige varer – det er ulovligt indhold, der identificeres vel at mærke EFTER toldmyndighedernes behandling. Der ønskes ikke en redegørelse for ODIN-scannerne, men en reel stillingtagen til om regeringen reelt vil fjerne de ekstra pakker, det er muligt i pakkedistributionsleddet. Det kan oplyses, at et krav vil koste pakkeselskaberne under 1 mio. kr. at anskaffe og yderligere 1 mio. kr. at drifte årligt.  Svar  

Spm. 211

Vil ministeren redegøre for, hvad argumentet er for ikke at stille krav til pakkedistributionsselskaberne om at scanne efter narko, som ifølge dem selv vælter ind i pakkedistributionsleddet som småpakker - og hvor man kan fjerne op til 50 gange mere end ODIN-scannerne - efter at de har været i brug ved grænsen?  Svar  

Spm. 212

Vil ministeren redegøre for, om det er politiet eller toldmyndighederne, som skal tage sig af narko og våben fundet i pakkedistributionsselskaberne? Ministeren bedes indgående redegøre for, hvem der har hvilke forpligtelser i den henseende.  Svar  

Spm. 251

Hvordan vil ministeren sikre, at fiskerierhvervet ikke vil lide likviditetsmæssige tab som følge af den nye praksis for CO2-afgift på fiskeriet, især hvis der opstår forsinkelser i refusionen?  Svar  

Spm. 252

Vil ministeren i forlængelse af svar på EUU alm. del - spørgsmål 38 (2024-25) oversende svaret fra Estland i sin fulde længde, som de danske myndigheder modtog, herunder oversende evt. korrespondance i forlængelse heraf?  Svar  

Spm. 253

Kan ministeren bekræfte, at der i den danske oversættelse af EU's momsdirektiv frem til 2006 blev anvendt formuleringen ”Tjenesteydelser præsteret af forfattere...” i stedet for formuleringen "Ydelser leveret af forfattere..." jf. bilag X del B? I bekræftende fald bedes ministeren redegøre for baggrunden for denne ændring, herunder om ministeren mener, at der er meningsforskelle mellem de to formuleringer.  Svar  

Spm. 254

I forlængelse af svar på EUU alm. del - spørgsmål 36 (2024-25) bedes ministeren redegøre mere konkret for, hvad baggrunden var for at opdatere Den juridiske vejledning 2012-2, idet spørgeren bemærker, at det kræver, at den hidtidige praksis er underkendt ved afgørelse eller dom, eller hvis myndighederne foretager ny fortolkning af lovgivningen? I sidstnævnte tilfælde bedes ministeren redegøre for, hvad der fik myndighederne til at foretage denne nye fortolkning herunder oversende evt. notater om nyfortolkningen.  Svar  

Spm. 255

Vil ministeren kommentere artiklen: ”175.000 personer i udlandet skylder Danmark over 18 milliarder”, DR.dk, den 4. marts 2025 samt besvare følgende spørgsmål:• Hvilke gældstyper er der oftest tale om f.eks. SU-gæld, manglende betaling for daginstitutioner, børnepenge m.v.? Herudover bedes antallet af personer med en størrelse af gæld i intervallet 0-9.999 kr., 10.000-19.999 kr. osv. oplyses.• Hvordan kan det være, at Gældsstyrelsen mangler adresseoplysninger på omkring halvdelen af skyldnere i udlandet, når der i mange tilfælde er tale om EU-borgere, og hvilke vanskeligheder gør sig gældende?• Hvordan kan det være, at der er et meget stort antal skyldnere i vores naboland Sverige, og hvilke problemer gør sig gældende?• Hvorfor benytter Gældsstyrelsen sig ikke af private inkassofirmaer i tilfælde, hvor gælden er stor nok til, at der kan være et inddrivelsespotentiale, og evt. lader inkassofirmaet beholde 25 pct. af det inddrevne beløb som betaling?• Er det muligt at indberette skyldnere af meget store beløb til SIS – Schengen Information System, for at få dem udleveret til Danmark, og i givet fald bedes det oplyst, hvor stort beløbet i så fald skal være?• Er det muligt at indberette ikke-EU-borgere til SIS, der skylder meget store beløb, som værende uønskede i Danmark, og dermed udelukke de pågældende fra at kunne indrejse til Schengenlande?• Vil Gældsstyrelsen opdage det, hvis en skyldner med udenlandsk baggrund er udrejst af Danmark til en ukendt adresse, og hvor gældsinddrivelse har vist sig ikke mulig, igen indrejser til Danmark? Og vil vedkommende kun blive opdaget, hvis der søges kontakt med danske myndigheder som f.eks. Folkeregisteret. • Hvordan håndterer Gældsstyrelsen situationer, hvor ét medlem af en familie med gæld til det offentlige udrejser af Danmark til en ukendt adresse, og hvor resten af familien fortsat er bosat i Danmark med f.eks. børn i daginstitutioner, som der ikke betales for?• Er det muligt at stille krav om, at borgere der kommer fra lande, hvorfra der er mange skyldnere som f.eks. Polen, Rumænien, Sverige m.fl., skal stille en garanti på f.eks. 59.052 kr., som er den garanti udlændinge skal stille ved familiesammenføring, når de tilmelder sig Folkeregistret (2025-niveau)og dermed tager fast ophold i Danmark?• Er det muligt at stille krav om, at udenlandske studerende som betingelse for SU skal stille en garanti på f.eks. 59.052 kr., som er den garanti udlændinge skal stille ved familiesammenføring (2025-niveau)?• Er det muligt at stille krav om, at udlændinge, der vil oprette sig i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), skal stille en bankgaranti lignende den garanti udlændinge skal stille ved familiesammenføring?• Vil regeringen under det danske formandskab i EU sætte fokus på problemet, så inddrivelse af gæld på tværs af landegrænserne i EU bliver lettere?Spørgsmålet ønskes besvaret senest 2 dage inden afholdelse af SAU alm. del - samrådsspørgsmål H.  Svar  

Spm. 257

Kan ministeren oplyse provenueffekten før og efter tilbageløb og adfærd af at fastholde afgiftsfritagelsen for elafgift på opladning af el- og hybridbiler? Ministeren bør ligeledes estimere effekten heraf på salget af el- og hybridbiler.  Svar  

Spm. 258

Vil ministeren oplyse effekterne af at indføre én flad afgiftssats på alkohol på 75 kr./l med en skattefri bundgrænse på 0,5 pct. og uden tillægsafgift på mousserende vin? Ministeren bedes ligeledes oplyse, hvad afgiftssatsen skulle være, hvis omlægningen skulle være provenuneutral for statskassen. Svaret bedes oplyse provenueffekten opdelt på øl, vin og spiritus samt inkludere grænsehandelseffekterne enkeltvis og samlet, og estimere reduktionen i de administrative omkostninger for virksomheder og det offentlige.  Svar  

Spm. 259

Vil ministeren oplyse den provenuneutrale afgiftssats for vin, så der er én sats fremfor de nuværende tre, med en skattefri bundgrænse på 0,5 pct. og uden tillægsafgift på mousserende vin? Svaret bedes inkludere grænsehandelseffekterne og estimere reduktionen i de administrative omkostninger for virksomheder og det offentlige.  Svar  

Spm. 260

Vil ministeren på baggrund af besvarelsen SAU alm. del - spørgsmål nr. 318 (folketingsåret 2017-18) opdatere provenuskønnet for, hvad det vil koste at give virksomheder fuld momsafløftning for erhvervsmæssige restaurationsydelser? Ministeren bedes endvidere redegøre for de økonomiske og erhvervsmæssige effekter ved at indføre ret for virksomheder til at fradrage henholdsvis 50 pct. og 75 pct. af momsen på restaurationsbesøg? Svaret bedes indeholde både de skønnede provenueffekter efter tilbageløb og adfærd samt en vurdering af de forventede effekter på erhvervsturismen.  Svar  

Spm. 261

Kan den lave CO2-afgift, der gælder for virksomheder, herunder Nordsøen der er omfattet af EU's kvotehandelssystem, kunne hæves uden at udløse den kompensationsaftale, der er aftalt med de tidligere DUC-selskaber, hvis ændringen omfatter alle danske selskaber omfattet af kvotesystemer?  Svar  

Spm. 262

Kan CO2-afgiften hæves uden at udløse kompensationsaftalen aftalt med de tidligere DUC-selskaber, hvis forhøjelsen gælder alle virksomheder inden for olie- og gasforarbejdning herunder alle selskaber, der udvinder olie og gas, raffinaderier og lignede virksomheder?  Svar  

Samrådsspørgsmål

Spm. H

Samrådsspm., om at redegøre for indsatsen med gældsinddrivelse hos skyldnere, der ikke længere er bosat i Danmark med særlig fokus på ikke-danske statsborgere