MomsMail 2025, uge 25

Kære læser !

Hermed den sidste uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Reduceret moms på fødevarer – en smuk, men nok utopisk tanke
Har du tidligere betalt moms af dit bestyrelseshonorar, har du muligvis penge til gode
Kædesvig og ledelsesansvar – er du opmærksom på de skærpede regler i opkrævningsloven?

Styresignaler
Begrebet "virksomhed" i lønsumsafgiftsloven - Præciserende styresignal

Bindende svar
Skatte- og momspligt ved Play2Earn - Krypto - Spil - Moms
Bindende svar - afvisning - tidligere afgivet bindende svar
Nedsættelse af momsgrundlaget - salg til detailhandlere - rabat til endelige forbrugere
Tobaksafgift - Produkt uden indhold af tobak anset for groftskåret røgtobak

System teknisk
Afgift - fakturering uden elafgift - forbrug og leasingydelse - VE-anlæg

Nyt fra Toldstyrelsen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
2 domme

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Reduceret moms på fødevarer – en smuk, men nok utopisk tanke

Skatteministeren har opdateret tallene for, hvor meget det vil koste statskassen, hvis der skulle indføres nul-moms på frugt og grønt, eller hvis momssatsen for alle fødevarer skulle nedsættes fra 25 % til 15 %.

Redmark

Har du tidligere betalt moms af dit bestyrelseshonorar, har du muligvis penge til gode

Har du tidligere betalt moms af et bestyrelseshonorar, kan det være fordelagtigt at søge om genoptagelse, da bestyrelsesarbejde som hovedregel er fritaget moms.

TVC Advokatfirma

Kædesvig og ledelsesansvar – er du opmærksom på de skærpede regler i opkrævningsloven?

Med virkning fra 1. januar 2024 kan ledelsesmedlemmer i virksomheder pålægges personlig, ubegrænset og solidarisk hæftelse i Skattestyrelsens kontrolsager vedr. kædesvig.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Begrebet "virksomhed" i lønsumsafgiftsloven - Præciserende styresignal

SKM2025.344.SKTST

Skattestyrelsen præciserer begrebet virksomhed i lønsumsafgiftsloven i relation til obligatorisk national sambeskatning.

 

Bindende svar: Skatte- og momspligt ved Play2Earn - Krypto - Spil - Moms

SKM2025.345.SR

Spørger ønsker bekræftet, at Spørgers aktiviteter med NFT'er, BIGTIME-tokens samt in-game genstande mv. i Web3/play2earn-spillet Big Time, som følge af Spørgers systematiske tilretning, og omfattende udgifter, skal anses som næring, at aktiviteterne ikke er momspligtige og at indkomsten ikke skal beskattes på retserhvervelsestidspunktet.

Det er Skatterådets opfattelse, at alle aktiviteterne inde i spillet skal anses som spil, og at gevinsterne skal beskattes på retserhvervelsestidspunktet efter statsskattelovens § 4 f. Dette skyldes, at spillet indeholder elementer, hvor en deltager har en chance for at vinde en gevinst samt at spillet anses for direkte omfattet af spillelovens § 5, stk. 1, nr. 8. Da der er tale om spil, kan der ikke være tale om næring for så vidt angår aktiviteterne inde i spillet.

Det er Skatterådets opfattelse, at aktiviteterne uden for spillet ikke kan anses som næring og at afståelserne skal beskattes på afståelsestidspunktet efter statsskattelovens § 5 a. Der er herved lagt vægt på, at Spørgers handel med de pågældende NFT'er og tokens kun har været i gang i en kort periode, at Spørgers afståelser har været i begrænset omfang, og at Spørgers gevinster løbende geninvesteres i spillet i form af køb af yderligere NFT'er, leje af Spaces samt leje af TimeWardens mv.

Der er desuden lagt vægt på, at Spørgers handel foregår i hans fritid ved siden af anden kryptohandel, som heller ikke er vurderet som næring, idet Spørger ikke har en uddannelsesmæssig baggrund eller professionel tilknytning til de finansielle markeder i øvrigt. Der er endeligt lagt vægt på, at Spørger kan anvende aktiverne privat, ikke har markedsført sine NFT'er, og at han blot sætter dem til salg i nær tilknytning til spillet på Openloot.com, hvor køberne efter det oplyste ikke er bevidste om, hvem de handler med.

Skatterådet kan bekræfte, at Spørger agerer som en afgiftspligtig person, når spørger sælger og udlejer NFT'ere og BIGTIME tokens, fordi Spørgers salg og udleje sker med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter. Der er ved vurderingen lagt vægt på, at Spørger forventer at have en høj årlig omsætning og et højt årligt antal handler. Der er også lagt vægt på, at Spørger har en typisk adfærd for en erhvervsdrivende indenfor området.

Det er ved den momsmæssige vurdering, af om der er tale om økonomisk virksomhed, ikke af betydning om køb, salg og udleje foregår udenfor eller indenfor spillets rammer.

Skatterådet kan ikke bekræfte at Spørger anvendelse af BIGTIME-tokens kan momsfritages, det er dog Skatterådets opfattelse, at Spørgers anvendelse af BIGTIME-tokens i forbindelse med dannelse af kosmetiske NFT'ere (skins) ikke kan anses for levering mod vederlag. Anvendelsen er derfor ikke omfattet af momslovens anvendelsesområde, og Spørger skal derfor ikke afregne moms i forbindelse med denne anvendelse.

Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørgers salg af BIGTIME-tokens er momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra d, fordi BIGTIME-tokens ikke kan anses som et betalingsmiddel i momslovens forstand. Det er Skatterådets opfattelse, at BIGTIME-tokens ikke kun kan anvendes som betalingsmiddel til køb af skins og veksling til kryptovaluta. BIGTIME-tokens kan også anvendes som en virtuel "polet"/adgangsbillet til portaler i spillet og som en nødvendig ressource for at udføre håndværk og opgradering i spillet.

Det er i den forbindelse ikke relevant for vurderingen af, om Spørger er momspligtig af salg af BIGTIME-tokens, hvordan disse er fremkommet. Det relevante for den momsmæssige vurdering, er det Spørger leverer (BIGTIME-tokens).

 

Bindende svar: Bindende svar - afvisning - tidligere afgivet bindende svar

SKM2025.342.SR

Spørger ønskede bekræftet, at fartøjet Yolene kunne klassificeres som et skib, der af interessentskabet anvendtes erhvervsmæssigt, og at udleje af køjepladser dermed var omfattet af momslovens fritagelse i § 34, stk. 1, nr. 7. Spørger ønskede også bekræftet, at udlejning af køjepladser udgjorde udlejning på hotellignende vilkår. Hvis spørgsmål 1 og 2 ikke kunne bekræftes, ønskede spørger bekræftet, at der var tale om udlejning af løsøre, der udnyttedes/benyttedes uden for EU, hvorfor leveringsstedet ikke var i Danmark, jf. momslovens § 16, stk. 5.

Skatterådet afviste at give bindende svar, da spørger i 2024 havde fået bindende svar. Det var Skatterådets opfattelse, at spørger allerede på baggrund af det tidligere bindende svar kendte de skattemæssige konsekvenser af sin levering af ydelser i form af deltagelse i togt mv. Skatterådet skulle i den forbindelse bemærke, at det ikke var hensigtsmæssigt, hvis Skatterådet kunne bruges som ekstra klageinstans eller tilsynsmyndighed.

 

Bindende svar: Nedsættelse af momsgrundlaget - salg til detailhandlere - rabat til endelige forbrugere

SKM2025.341.SR

Spørger sælger varer i Danmark til detailhandlere. Der opkræves dansk moms af salgene. Detailhandlerne sælger produkterne videre til endelige forbrugere i Danmark, hvilket også sker med dansk moms. Den endelige forbruger kan for bestemte udvalgte produkter angive serienummeret i Spørgers online portal. Dette udløser en rabat i form af udstedelse af et betalingskort til kunden med et beløb, der svarer til en nærmere angivet rabat i forhold til, hvilket produkt forbrugeren har købt. Muligheden for at oplyse serienummer på portalen mod udbetaling af rabatten oplyses til kunden i forbindelse med købet. Det pågældende betalingskort udstedes af et selskab i Y3-land, der samtidig udbetaler beløbet svarende til rabatten på betalingskortet til kunden. Selskabet i Y3-land opkræver et koncernforbundet selskab i Y2-land de beløb, der udbetales på de pågældende betalingskort. Der opkræves således et beløb svarende til de cash back-rabatter, som er ydet de pågældende kunder, som har registreret produktets serienummer i online-portalen. Selskabet i Y2-land opkræver efterfølgende det tilsvarende beløb hos Spørger. Spørger ender således med at bære nøjagtig den rabat, som er udbetalt til de endelige forbrugere. Skatterådet bekræftede under henvisning til EU-Domstolens praksis for rabatter til endelige forbrugere, at spørger kan nedsætte sit momsgrundlag med den omhandlede rabat.

 

Bindende svar: Tobaksafgift - Produkt uden indhold af tobak anset for groftskåret røgtobak

SKM2025.340.SR

Skatterådet bekræftede, at et tobaksfrit produkt, som er fremstillet til at blive anvendt i et elektronisk rygeapparat, blev anset for at opfylde betingelserne for groftskåret røgtobak.

 

System teknisk: Afgift - fakturering uden elafgift - forbrug og leasingydelse - VE-anlæg

SKM2025.343.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørger (der var et aktieselskab, som var fulgt ud ejet af X kommune) kunne fakturere X kommune uden elafgift efter elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c, ved forbrug af elektricitet fra et VE-anlæg, der var eget af Spørger og blev stillet til rådighed for X kommune. Skatterådet begrundede sin afgørelse med, at X kommune hverken var elproducent eller lejer i en udlejningsejendom, hvorefter har X kommune ikke havde ret til afgiftsfritagelse for egetforbruget af elektricitet.

 

Nyt fra Toldstyrelsen

Antidumpingtold
Der indføres en midlertidig antidumpingtold på importen af skruer uden hoved.
17-06-2025

Kom og test med os i DMS Online for import (København)
Tag din computer under armen, og test med os i DMS Online for import. Toldstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og Netcompany inviterer virksomheder til testsessioner, hvor vi kan kigge med og hjælpe, når du tester i DMS Online.
18-06-2025

ICS2: Udrulningsvinduet for vej- og jernbanetransport lukker 1. september
1. september 2025 lukker det sidste udrulningsvindue for ICS2. Virksomheder, som transporterer varer ind i EU via vej eller jernbane, skal derfor koble sig på ICS2 inden 1. september.
18-06-2025

Tarifering af stabilisator baseret på gellangummi
Kommissionen har vedtaget en forordning, der fastlægger tariferingen af stabilisator baseret på gellangummi.
19-06-2025

Tarifering af alkoholholdig drikkevare
Kommissionen har vedtaget en forordning, der fastlægger tariferingen af en alkoholholdig drikkevare.
19-06-2025

Tarifering af ikke-elektriske belysningsartikler
Kommissionen har vedtaget en ændring af de forklarende bemærkninger om ikke-elektriske belysningsartikler.
19-06-2025

Tarifering af Samosa og Briwat
Kommissionen har vedtaget en tilføjelse til de forklarende bemærkninger om ”Samosa” og ”Briwat”.
19-06-2025

Ændring af FB til position 3907
Kommissionen har vedtaget en ændring i de forklarende bemærkninger.
18-06-2025

Udligningstold
Berigtigelse til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/796 om indførelse af en endelig udligningstold på importen af mobilt adgangsudstyr.
18-06-2025

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 23-06-2025 - 22-07-2025

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 03-07-2025 indstilling i C-796/23 Ceská sít (Associés d’une « société »)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 9, stk. 1 - begrebet »afgiftspligtig person« - retsevne - henføring af transaktionen til en afgiftspligtig person - flere personers fælles handling som selskabsdeltagere i et selskab uden retsevne - bestemmelse af den betalingspligtige for momsen

Tidligere dokumenter:

Den 03-07-2025 dom i C-605/23 Ati-19
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 - artikel 47, stk. 1, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - adgang til effektive retsmidler - administrativ tvangsforanstaltning i form af forsegling af et forretningslokale - anmodning om udsættelse - begrænset domstolsprøvelse

Tidligere dokumenter:

    Den 03-07-2025 dom i C-733/23 Beach and bar management
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 - artikel 49, stk. 3, og artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - princippet ne bis in idem - kumulation af strafferetlige og administrative sanktioner for den samme overtrædelse - økonomisk sanktion og forsegling af et forretningslokale - foreløbig fuldbyrdelse af forseglingen - proportionalitetsprincippet

    Tidligere dokumenter:

      Den 03-07-2025 dom i C-808/23 Högkullen
      Fiskale bestemmelser

      Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 72 - normalværdi - artikel 80 - revurdering af afgiftsgrundlaget - moderselskab, der leverer tjenesteydelser til sine datterselskaber inden for rammerne af den aktive administration af disse - fastsættelse af normalværdien

      Tidligere dokumenter:

      Den 09-07-2025 dom i T-534/24 Gotek
      Fiskale bestemmelser

      Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgift - direktiv 2008/118/EF - artikel 7 - punktafgiftens forfald - overgang til forbrug - energiprodukter - tidspunktet for punktafgiftens forfald - fiktiv levering af punktafgiftspligtige varer, der angives på falske fakturaer

      Tidligere dokumenter:

        Den 10-07-2025 dom i C-276/24 KONREO
        Fiskale bestemmelser

        Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 205 - solidarisk hæftelse - hæftelsens betingelser og omfang - bekæmpelse af momssvig - moms, som leverandøren ikke har indbetalt - nægtelse af at indrømme modtageren af leveringen ret til fradrag af moms - mulighed for at pålægge modtageren af leveringen solidarisk hæftelse for betalingen af den moms, som påhviler leverandøren - proportionalitetsprincippet

        Tidligere dokumenter:

          Den 10-07-2025 indstilling i C-379/24 Agrupació de Neteja Sanitaria Educat Serveis auxiliars
          Fiskale bestemmelser

          Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra f) - fritagelse af såkaldte de facto-grupper - fritagelse af tjenesteydelser, som muligvis ikke er uomgængelig nødvendige, men nyttige for medlemmernes fritagne virksomhed - direkte nødvendige tjenester for udøvelsen af den afgiftsfritagne virksomhed - spørgsmålet om, hvorvidt der foreligger konkurrenceforvridning som følge af indrømmelse af en EU-retligt fastsat afgiftsfritagelse

          Tidligere dokumenter:

           

          Indstillinger
          C-101/24 XYRALITY

          Sagen omhandler:

          Præjudiciel forelæggelse - afgifter - fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 28 - overdragelse af udførelse af tjenesteydelser - artikel 44 og 45 - tjenesteydelsens leveringssted - artikel 203 - angivelse af moms på en faktura - elektronisk levering af tjenesteydelser til slutkunder, der ikke er afgiftspligtige personer, og som har bopæl på EU’s område, af en mobilapplikationsudvikler med hjemsted i en medlemsstat via en markedsplads for applikationer, der drives af en enhed med hjemsted i en anden medlemsstat

          Generaladvokatens indstilling:

          1) Artikel 28 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2008/8/EF af 12. februar 2008

          skal fortolkes således, at

          den finder anvendelse på levering af tjenesteydelser i form af elektronisk tilrådighedsstillelse af software (mobilapps) samt biydelser via en platform (markedsplads for applikationer) før den 1. januar 2015 med den virkning, at den afgiftspligtige person, der driver markedspladsen for applikationer, anses for at have modtaget disse tjenesteydelser fra applikationsudvikleren og for at have leveret dem til slutkunderne.

          2) Artikel 28 i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2008/8, skal fortolkes således, at

          stedet for levering af den fiktive tjenesteydelse, som en tredjemand leverer til en afgiftspligtig person, der deltager på de betingelser, der er fastsat i artikel 28, om levering af tjenesteydelser til ikke-afgiftspligtige personer med bopæl i en medlemsstat, skal fastsættes i henhold til artikel 44 i det nævnte direktiv.

          3) Artikel 203 i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2008/8,

          skal fortolkes således, at

          en tredjemand, for hvis regning en afgiftspligtig person deltager i levering af tjenesteydelser på de betingelser, der er fastsat i artikel 28 i dette direktiv, ikke er forpligtet til at betale merværdiafgift, på grund af at den afgiftspligtige person, med tredjemandens samtykke, har angivet denne som tjenesteyder og oplyst momsbeløbet i ordrebekræftelser, der er sendt elektronisk til slutkunderne, som ikke er afgiftspligtige personer.


           

          Domme
          C-645/23 Hera Comm

          Sagen omhandler:

          Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 1, stk. 2 - yderligere indirekte afgifter på punktafgiftspligtige varer - elektricitet - national lovgivning om indførelse af en tillægspunktafgift på elektricitet - ingen særlige formål - tillægsafgift til regionale og lokale myndigheder, som af de nationale retsinstanser anses for at være i strid med direktiv 2008/118 - den endelige forbrugers tilbagesøgning af den uretmæssigt betalte afgift hos leverandøren

          Domstolens dom:

          1) Artikel 1, stk. 2, i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF

          skal fortolkes således, at

          en tillægspunktafgift på en vare, der alene udgør en brøkdel eller et multiplum af den punktafgift, som dette produkt allerede er pålagt, men hvor indtægterne heraf henføres til andre offentlige myndigheder end dem, som punktafgiften henføres til, og som ikke følger de fritagelsesregler, der finder anvendelse herpå, kan anses for en afgift, der er forskellig fra denne punktafgift og således er omfattet af begrebet »yderligere indirekte afgifter« som omhandlet i denne bestemmelse, idet medlemsstaterne kan opkræve en sådan afgift, for så vidt som den forfølger et særligt formål, der er forskelligt fra punktafgiften.

          2) EU-retten skal fortolkes således, at en national ret, for hvilken der er indbragt en tvist mellem private om tilbagebetaling af en afgift, der er betalt med urette, med den begrundelse, at de bestemmelser i national ret, hvorved denne afgift blev indført, er i strid med artikel 1, stk. 2, i direktiv 2008/118, som fastslår, at det ikke er muligt at fortolke disse bestemmelser i national ret i overensstemmelse med EU-retten, ikke alene på grundlag af EU-retten er forpligtet til at undlade at anvende de nævnte bestemmelser i national ret. EU-retten kræver imidlertid, at den endelige forbruger, i tilfælde af at det er umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at opnå tilbagebetaling af den med urette betalte afgift fra leverandøren, skal være i stand til at rette sit krav om tilbagebetaling direkte mod den pågældende medlemsstat.

          C-785/23 Bulgarian posts

          Sagen omhandler:

          Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - fritagelse i forbindelse med visse former for virksomhed af almen interesse - artikel 132 - det offentlige postvæsen - direktiv 97/67/EF - artikel 12 - befordringspligtig postvirksomhed - begrebet »offentligt postvæsen« og begrebet »tjenesteydelse af almen interesse«

          Domstolens dom:

          1) Artikel 132, stk. 1, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med artikel 12, andet og fjerde led, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/67/EF af 15. december 1997 om fælles regler for udvikling af Fællesskabets indre marked for posttjenester og forbedring af disse tjenesters kvalitet, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/6/EF af 20. februar 2008,

          2) skal fortolkes således, at

          3) denne bestemmelse er til hinder for, at levering af posttjenester, som en indehaver af en individuel licens til at varetage den befordringspligtige posttjeneste foretager i henhold til særskilte kontrakter, er omfattet af den fritagelse for merværdiafgift, som denne artikel 132 fastsætter, når sådanne tjenesteydelser, der har til formål at opfylde de berørte personers særlige behov uden at blive tilbudt alle brugere, leveres på andre og gunstigere vilkår end dem, som er godkendt af den nationale myndighed, der i den pågældende medlemsstat er udpeget til at regulere posttjenesten, eller dem, som er fastsat i reglerne for denne tjeneste.

           

          Nyt fra EU

          Nyt fra Kommissionen

          Commission welcomes political agreement to simplify and strengthen the carbon border adjustment mechanism

           

          Nyt fra Parlamentet

          DRAFT OPINION on the proposal for a Council directive restructuring the Union framework for the taxation of energy products and electricity (recast)

           

          Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

          Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1189 af 13. juni 2025 om indførelse af en midlertidig antidumpingtold på importen af skruer uden hoved med oprindelse i Folkerepublikken Kina

          Meddelelse fra Kommissionen om anvendelsen af den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse eller protokollerne om oprindelsesregler for diagonal kumulation mellem de kontraherende parter i denne konvention

          Berigtigelse til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/796 af 24. april 2025 om indførelse af en endelig udligningstold på importen af mobilt adgangsudstyr med oprindelse i Folkerepublikken Kina og om ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/45 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af mobilt adgangsudstyr med oprindelse i Folkerepublikken Kina (EUT L, 2025/796, 25.4.2025)

          Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1220 af 16. juni 2025 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

          Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1221 af 16. juni 2025 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

          Forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur

          Forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur

          Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2025/1227 af 17. juni 2025 om ændring af tolden på import af visse varer med oprindelse i eller eksporteret fra Den Russiske Føderation og Republikken Belarus

          Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1202 af 19. juni 2025 om udvidelse af den endelige antidumpingtold, der indførtes ved gennemførelsesforordning (EU) 2022/558 på importen af visse grafitelektrodesystemer med oprindelse i Folkerepublikken Kina, til også at omfatte importen af kunstig grafit i blokke eller cylindre med oprindelse i Folkerepublikken Kina

          P10_TA(2025)0029 — Aftale mellem EU og Norge: ændring af indrømmelser for alle de toldkontingenter, der er omfattet af EU-liste CLXXV, som følge af Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union — Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 12. marts 2025 om udkast til Rådets afgørelse om indgåelse på Unionens vegne af aftalen i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om ændring af aftalen mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge i henhold til artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelser for alle de toldkontingenter, der er omfattet af EU-liste CLXXV, som følge af Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union (13817/2023 – C10-0189/2024 – 2023/0341(NLE)) (Godkendelse)

          Meddelelse om det forestående udløb af visse antidumpingforanstaltninger

           

          Nyt fra EUR_LEX

          CELEX:52025XC03223: Meddelelse om indledning af en udløbsundersøgelse af antisubsidieforanstaltningerne vedrørende importen af visse vævede og/eller stingfæstnede stoffer af glasfiber med oprindelse i Folkerepublikken Kina og Egypten

          CELEX:32025R0796R(04): Berigtigelse til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/796 af 24. april 2025 om indførelse af en endelig udligningstold på importen af mobilt adgangsudstyr med oprindelse i Folkerepublikken Kina og om ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/45 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af mobilt adgangsudstyr med oprindelse i Folkerepublikken Kina (EUT L, 2025/796, 25.4.2025)

          CELEX:32025R1220: Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1220 af 16. juni 2025 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

          CELEX:32025R1221: Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1221 af 16. juni 2025 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

          CELEX:32025R1227: Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2025/1227 af 17. juni 2025 om ændring af tolden på import af visse varer med oprindelse i eller eksporteret fra Den Russiske Føderation og Republikken Belarus

          CELEX:32025R1206: Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1206 af 19. juni 2025 om suspension af GSP+-toldpræferencerne for så vidt angår import af ethanol med oprindelse i Pakistan

          CELEX:52025XC03446: Forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur

          CELEX:52025XC03447: Forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur

           

          Nyt fra Komotologi

          271st Meeting of the Customs Code Committee Tariff and Statistical Nomenclature Section (SUB-SECTION COMBINED NOMENCLATURE)

           

          Lovtidende

          Bekendtgørelse om registrering af køretøjer, BEK nr 663 af 10/06/2025. Udstedt af Skatteministeriet

          Bekendtgørelse for Grønland om landbaserede væddemål, BEK nr 687 af 11/06/2025. Udstedt af Skatteministeriet

          Bekendtgørelse om landbaserede væddemål, BEK nr 686 af 11/06/2025. Udstedt af Skatteministeriet

          Bekendtgørelse for Grønland om online væddemål, BEK nr 685 af 11/06/2025. Udstedt af Skatteministeriet

          Bekendtgørelse om online væddemål, BEK nr 684 af 11/06/2025. Udstedt af Skatteministeriet

          Bekendtgørelse for Grønland om onlinekasino, BEK nr 683 af 11/06/2025. Udstedt af Skatteministeriet

          Bekendtgørelse om onlinekasino, BEK nr 682 af 11/06/2025. Udstedt af Skatteministeriet

           

          Nyt fra Folketinget

          Almindelig del

          Bilag

          Bilag 252

          Publikation fra Gældsstyrelsen: Tidlig indsats overfor virksomheder med stor gæld

          Bilag 254

          Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2024

          Spørgsmål og svar

          Spm. 379

          Vil ministeren redegøre for udviklingen af det strukturelle skattetryk som følge af gennemførte og aftalte ændringer under de forskellige regeringer fra 2001 og frem til i dag?  Svar  

          Spm. 380

          Vil ministeren kommentere præsentationen fra Kosan Gas anvendt ved foretræde for udvalget torsdag den 22. maj 2025, jf. SAU alm. del - bilag 229, og herunder oplyse, hvad det vil koste at afgiftsfritage flydende grøn gas (rLG)?  Svar  

          Spm. 381

          Vil ministeren kommentere materialet fra Kosan Gas anvendt ved foretræde for udvalget torsdag den 22. maj 2025, jf. SAU alm. del - bilag 229, 217 og 231 (internt)?  Svar  

          Spm. 382

          Vil ministeren kommentere materialet fra Kosan Gas anvendt ved foretræde for udvalget torsdag den 22. maj 2025, jf. SAU alm. del - bilag 229, 217 og 231 (internt)?  Svar  

          Spm. 383

          Vil ministeren - fra en landdistriktsvinkel - kommentere materialet fra Kosan Gas anvendt ved foretræde for udvalget torsdag den 22. maj 2025, jf. SAU alm. del - bilag 229, 217 og 231 (internt)?  Svar  

          Spm. 385

          Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at fjerne tinglysningsafgiftens faste afgift på 1.850 kr. for boliger med en salgspris under 1. mio. kr.? Det skal i besvarelsen lægges til grund, at fritagelsen for tinglysningsafgiftens faste afgift kun omfatter tinglysning af ejerskifte (og ikke pant), samt at fritagelsen kun omfatter ejerboliger og ikke erhvervsejendomme.  Svar  

          Spm. 386

          Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at fjerne tinglysningsafgiftens variable del for boliger med en salgspris under 1. mio. kr.? Det skal i besvarelsen lægges til grund, at fritagelsen for tinglysningsafgiftens variable del kun omfatter tinglysning af ejerskifte (og ikke pant), samt at fritagelsen kun omfatter ejerboliger og ikke erhvervsejendomme.  Svar  

          Spm. 388

          Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at fritage pantbelagte emballager for emballageafgiften?  Svar  

          Spm. 425

          Vil ministeren evt. i fortrolig form og med bidrag fra justitsministeren redegøre for, om hver af de fem rocker- og bandemedlemmer, der ifølge Skatteministeriet/Gældsstyrelsen har fået eftergivet gæld til det offentlige siden 2021, efterfølgende har begået kriminalitet af en grovhed, der har betydet, at deres gæld skulle genopstå i medfør af den nyligt indgåede aftale om betinget gældseftergivelse? Der henvises til artiklen ”Bandemedlemmers gæld var slettet for evigt – også hvis de begik ny kriminalitet. Nu bliver loven lavet om”, berlingske.dk, den 27. februar 2025.  Svar  

          Spm. 426

          Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser ved en totalafskaffelse af afgiften på kaffe? Ministeren bedes ligeledes forholde sig til de administrative byrder, der er forbundet med kaffeafgiften hos både virksomheder og myndigheder. Der henvises til artiklen ”Kaffesalget er gået amok: Steget med 76 procent”, bt.dk, den 9. juni.  Svar  

          Spm. 427

          Vil ministeren oplyse henholdsvis den gennemsnitlige pris pr. 1. april 2025 for en pakke med 20 cigaretter og andelen af cigaretter, der forbruges uden at være købt i beskattet tilstand i det pågældende land? Spørgsmålet bedes besvaret for landene Danmark, Tyskland, Sverige, Norge, Finland, Nederlandene og Belgien.  Svar  

          Spm. 428

          Vil ministeren oplyse, hvorledes grænsehandelen med cigaretter har udviklet sig i Danmark siden ophævelsen af 24-timers reglen for grænsehandel, der fandt sted i 2004, herunder hvilke lande cigaretter købt uden for Danmarks grænser er handlet i samt udviklingen over tid, dvs. fra 2004 til 2024?  Svar  

          Spm. 429

          Kan ministeren oplyse, hvorvidt cigaretter og andre nikotinprodukter fungerer som "magnetvarer", altså som årsag til, at den danske forbruger foretager en indkøbstur til typisk Tyskland, Sverige eller Polen og benytter indkøbsturen til samtidig at handle andre varer?  Svar  

          Spm. 430

          Vil ministeren oplyse, i hvilket omfang nogle af de lande som vi i Danmark typisk sammenligner os med, har konkrete planer om at hæve afgiften på cigaretter, andre former for tobaksprodukter og/eller nikotinprodukter inden for de kommende år? Spørgsmålet bedes besvaret for landene Tyskland, Sverige, Norge, Finland, Nederlandene og Belgien.  Svar  

          Spm. 431

          Vil ministeren opdatere SUU alm. del - svar på spørgsmål nr. 128 af 30. oktober 2017 (2017-2018), hvor ministeren bedes redegøre for sammenhængen mellem udviklingen i prisen på en pakke cigaretter i Norge og den norske stats provenu fra tobaksafgifter? Udviklingen bedes illustreret i en samlet graf for perioden 1990-2024 indeholdende to kurver: én kurve, der viser udviklingen i prisen på en pakke cigaretter i Norge, og en anden kurve der viser udviklingen i den norske stats provenu fra tobaksafgifter.  Svar  

          Spm. 432

          Vil ministeren kommentere artiklen ”Det kan ikke betale sig at plukke dem: Tonsvis af blåbær går tabt”, TV MIDTVEST, den 18. juni 2025, herunder besvare følgende spørgsmål:- Finder ministeren det rimeligt, at den nye vejafgift øger transportudgifterne for erhvervsdrivende så meget, i dette tilfælde med 33 procent, at en bæravler er tvunget til at opgive sin forretning og destruere 25.000 bærbuske?- Er ministeren ikke enig i, at det er bedre for dansk økonomi og for klimaet at have en bærproduktion i Danmark, i stedet for at importere bær med skibe og i kølecontainere fra udlandet, sågar helt fra Peru og Chile, med betydelige skadelige konsekvenser for miljøet til følge, og vil ministeren genoverveje vejafgiften i lyset af de negative effekter, som vejafgiften kaster af sig?  Svar  

          Bilag fra andre udvalg end Folketingets Skatteudvalg

          Europaudvalget
          Offentligt referat af Europaudvalgets møde 23/5-25

          Transportudvalget
          Spm., om de samfundsøkonomiske gevinster ved at stille krav om, at nummerpladen følger køretøjet i hele dets levetid