![]() |
Kære læser !
Hermed den sidste uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Momsfradrag for udgifter til leje af fast ejendom er ikke altid lige til…
Skatteministeren letter bilforhandleres økonomiske bindinger
Tjek momsen når du sælger eller bortforpagter landbrugsjord
Praksisændring for momshåndtering ved betingede rabatter
Responsible Tax Matters: CSRD reporting and legislative developments
Udkast til styresignal
Udkast til styresignal - forvaltning af investeringsforeninger - investeringsrisiko - genoptagelse
Domme
Dagældende registreringsafgiftslovs § 7 c, stk. 1, 4. pkt. - krav om toldsyn af brugte køretøjer, der var mindre end 10 år gamle på det tidspunkt, da de blev anmeldt til eksport af en selvanmelder
Chokoladeafgift - sukkervarer - glasurprodukter - fast administrativ praksis
Momslovens § 12 - ikke pligt til at betale importmoms af varer, som var unddraget toldtilsyn ved indførslen til Danmark fra Y2-land, da varerne ikke var blevet optaget i Unionens økonomiske kredsløb, idet de var udført til Y3-land
Nyt fra Toldstyrelsen
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
3 domme
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOMomsfradrag for udgifter til leje af fast ejendom er ikke altid lige til… Skatterådet har således bekræftet den benhårde praksis om, at moms af udgifter vedrørende parkeringspladser til personbiler ikke kan fratrækkes. Det gælder uanset, om p-pladsen er lejet som del i en samlet lejeaftale om leje af fast ejendom, eller om parkeringspladserne findes på egen grund. |
BDOSkatteministeren letter bilforhandleres økonomiske bindinger Bilforhandlere, leasingselskaber m.fl. som er registreret som selvanmeldere hos Motorstyrelsen, kan fra 1. juli 2025 se frem til en mindre økonomisk binding hos Motorstyrelsen. |
BeierholmTjek momsen når du sælger eller bortforpagter landbrugsjord Mange landmænd er ikke opmærksomme på de særlige momsregler, der gælder ved udlejning og bortforpagtning af landbrugsjord. Samtidig skal landmænd, der tænker på at sælge inden for få år, tænke sig grundigt om, fordi momsfri udlejning af jorden kan få indflydelse på, om jorden sidenhen kan sælges momsfrit. |
EYPraksisændring for momshåndtering ved betingede rabatter Skattestyrelsen har i den juridiske vejledning ændret krav til momshåndtering ved udnyttelse af betingede rabatter. |
KPMG Acor TaxResponsible Tax Matters: CSRD reporting and legislative developments 7 min read |
Skattestyrelsen ændrer på baggrund af EU-Domstolens dom i de forenede sager C-639/22 - C-644/22, praksis for pensionsordninger, der er garanterede (foruddefinerede) uden at være fuldstændigt garanterede. Fx ordninger med rente- eller ydelsesgaranti og mulighed, men ikke garanti, for bonus.
I forbindelse med pensionsordninger med en garanti til pensionskunderne, der ikke er fuldstændig, skal der ved stillingtagen til, om pensionsinstituttet/-ordningen kan anses for en investeringsforening, ske en konkret aftaleretlig vurdering af, om størrelsen af pensionsrettighederne og -ydelserne hovedsageligt afhænger af resultatet af pensionsinstituttets investeringer.
Praksis om, at pensionsordninger med betingede garantier på visse betingelser efter en konkret vurdering kan anses for ugaranterede pensionsordninger, ophæves.
Anmodningen drejede sig om, hvorvidt der skulle afregnes chokolade- og sukkervareafgift, når Spørger fremstillede en mazarintærte til videresalg i henholdsvis en bagt og en ubagt version. I mazarintærten indgik en mazarinmasse, hvor i der yderligere indgik en kernemasse med indhold af abrikoskerner. Kernemassen vurderedes at være omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 3.
Skatterådet bekræftede, at der ved egen fremstilling af et delprodukt, der i sig selv er omfattet af afgiftspligten, men som i virksomheden anvendes til fremstilling af en ikke-afgiftspligtig vare, ikke indtræder afgiftspligt.
Spørger skulle derfor ikke afregne chokolade- og sukkervareafgift, når den anvendte kernemasse, indgik i en af Spørger eget fremstillet færdigvare, som vurderes ikke at være omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1
Sagsøgeren, der var en registreret virksomhed (selvanmelder) fik ikke medhold i, at Motorstyrelsen havde undladt at udøve et pligtmæssigt skøn ved at efteropkræve udbetalt godtgørelse af fire brugte køretøjer i henhold til registreringsafgiftslovens §§ 7 b og 7 c med den begrundelse, at køretøjerne, der på anmeldelsestidspunkterne var mindre end 10 år gamle og derfor ikke omfattet af det obligatoriske krav om toldsyn efter de dagældende regler, ikke havde været undergivet toldsyn, jf. den dagældende registreringsafgiftslovs § 7 c, stk. 1, 4. pkt. Retten fandt derfor, at afgørelserne vedrørende de fire køretøjer ikke var behæftet med en retlig mangel, som kunne medføre deres ugyldighed.
Retten bemærkede, at kravet om toldsyn var kundgjort over for sagsøgeren, dels ved et nyhedsbrev fra Motorstyrelsen, som sagsøgeren var bekendt med, dels ved en individuel underretning af sagsøgeren. Retten bemærkede endelig, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at køretøjerne var blevet toldsynet af en godkendt synsvirksomhed.
På denne baggrund blev Skatteministeriet frifundet.
Sagen angik i første række, om to glasurprodukter var afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som "sukkervarer af enhver art". I anden række angik sagen, om der i afgiftsperioden eksisterede en fast administrativ praksis, hvorefter glasur som vareart, faldt udenfor det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Retten udtalte, at afgiftspligten beror på en konkret helhedsvurdering, hvor der lægges afgørende vægt på sammensætningen af produktet og produktets karakter efter forarbejdningen.
Retten fandt, at de to glasurprodukter var afgiftspligtige. Retten lagde ved sin vurdering vægt på, at glasurprodukterne var forarbejdede produkter, der ud over glukosesirup og sukker bestod af bl.a. farvestoffer, emulgatorer og surhedsregulerende midler.
Skatteyderen havde ikke påvist eksistensen af en fast administrativ praksis, hvorefter glasur som vareart faldt udenfor afgiftspligten i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Importafgiftspligtige varer i form af navnlig en løfteramme til olieboringsudstyr, der var indført til Danmark fra Y2-land, var ved indførslen - hvad der var ubestridt for landsretten - blevet unddraget toldtilsyn, og som følge heraf opstod der toldskyld for appellanten, jf. artikel 203, stk. 1, i EF-toldkodeksen. Spørgsmålet for landsretten var, om der kunne opkræves importmoms af varerne.
Østre Landsret fandt på baggrund af en samlet konkret bevismæssig vurdering af de fremlagde oplysninger, herunder oplysninger fremlagt for landsretten, at appellanten - et Y-land speditionsfirma - havde godtgjort, at varerne ikke var blevet optaget i Unionens økonomiske kredsløb, jf. hertil EU-Domstolens dom i sag C-26/18, Federal Express, da varerne måtte anses for udført fra Y1-kommune, Y4-land til Y3-land. Der kunne derfor ikke opkræves importmoms af varerne i medfør af momslovens § 12 (ændring af SKM2023.327.BR)
Nu kan du teste eksport, forsendelse og H7 i det opdaterede testmiljø
Toldstyrelsen har 28. april opdateret testmiljøet til DMS og opfordrer virksomheder, som benytter DMS til eksport, forsendelse og H7, til at teste igen. Vi melder snarest muligt ud, hvornår virksomheder kan teste import.
28-04-2025
Udligningstold
Berigtigelse af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/500 om indførelse af en endelig udligningstold på importen af visse hjul af aluminium.
29-04-2025
Antidumpingtold
Berigtigelse til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/261 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af biodiesel.
29-04-2025
Antidumpingtold
Berigtigelse af gennemførelsesforordning (EU) 2025/261 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af biodiesel.
30-04-2025
Midlertidig opbevaring samles i én angivelse med DMS Import
Når DMS Import sættes i drift, vil der også være ændringer med hensyn til midlertidig opbevaring. Midlertidig opbevaring samles i én angivelse, den såkaldte G4-angivelse. Derudover skal virksomheder på sigt til at benytte vareregistrering i DMS.
02-05-2025
Journalnr: 23/0087208
Erhvervelsesmoms og momsfradrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet momstilsvaret, idet Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens EU-erhvervelsesmoms, jf. momslovens § 22, stk. 2, og ikke indrømmet fradrag for købsmoms, jf. momslovens § 37, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-03-2025
Journalnr: 21/0078483
Grænsehandel - eget forbrug
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af ølafgift for varer, som er indkøbt i Tyskland. Landsskatteretten ændrer afgørelsen delvist.
Afsagt: 24-03-2025
Journalnr: 24/0026769
Momsfradrag - retssag
Klagen vedrører nægtet fradrag for købsmoms i forbindelse med retssag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-03-2025
Journalnr: 23/0074104
Momsfradrag - underleverandører mv
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for selskabets udgifter til underleverandører, samt nedsættelse af angivet købsmoms i øvrigt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-03-2025
Journalnr: 23/0040657
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-03-2025
Journalnr: 22/0054401
Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms. Landsskatteretten nedsætter forhøjelserne delvist.
Afsagt: 26-03-2025
Journalnr: 23/0040645
Yderligere momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af yderligere momstilsvar. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 28-03-2025
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 08-05-2025 dom i C-405/24 L (Petits envois non commerciaux)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 143, stk. 1, litra b) - fritagelse ved indførsel - direktiv 2006/79/EF - varer i småforsendelser uden erhvervsmæssig karakter fra tredjelande - modtager, der er bosiddende i en anden medlemsstat end indførselsmedlemsstaten
Den 08-05-2025 dom i C-615/23 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Services de transport public)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles system for merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 73 - afgiftsgrundlag - modværdi - tilskud, der er direkte forbundet med en transaktions pris - kollektive offentlige transporttjenester - kompensation, der betales af en lokal myndighed til tjenesteyderen til dækning af påløbne omkostninger - direkte sammenhæng mellem kompensationen og de leverede tjenesteydelser
Den 08-05-2025 indstilling i C-744/23 Zlakov
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - vederlagsfri tjenesteydelse på grund af usikkerhed om et resultatbaseret salær - juridiske tjenesteydelser, som en momsregistreret advokat har udført pro bono - lovbestemt mindstesalær, som den tabende part skal betale, hvis sagen vindes
Den 08-05-2025 indstilling i C-121/24 Vaniz
Fiskale bestemmelser
Om bestemmelserne i 44. betragtning til og artikel 205 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, henset til gennemsigtighedsprincippet og princippet om hæftelsens forholdsmæssighed, tillader at der indledes en procedure med henblik på at fastslå, at en person hæfter solidarisk for skyldig moms, og at fastslå omfanget af den solidariske hæftelse, efter at hovedskyldneren er ophørt med at eksistere og indgå i retsforhold [...]
Den 08-05-2025 dom i C-252/24 Prisum Healthcare
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - den fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering - pos. 2106 og 2202 - kosttilskud i flydende form
Den 08-05-2025 indstilling i C-72/24 Keladis I Keladis II
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØS) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - forordning (EU) nr. 952/2013 - EU-toldkodeks - indførsel af varer - svig som følge af for lavt værdiansatte indførsler af varer - sekundære metoder til fastsættelse af toldværdien - administrativ praksis, der anvender den »laveste antagelige pris til fastsættelse af toldværdien«
Den 15-05-2025 dom i C-782/23 Tauritus
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EU-toldkodeksen - metode til toldværdiansættelse - artikel 70 - transaktionsværdi - varer, der importeres på grundlag af en midlertidig købspris - endelig pris afhænger af diverse faktorer, der er ukendte på tidspunktet for antagelsen af toldangivelsen
Den 22-05-2025 indstilling i C-234/24 Brose Prievidza
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - tilbagebetaling af indgående moms til afgiftspligtige, der er etableret i udlandet, i henhold til direktiv 2008/9/EF - såkaldt »tooling« - afgiftspligtig eller afgiftsfri levering af værktøjet, der forbliver på stedet - uafhængig transaktion eller sekundær ydelse i forhold til den afgiftsfrie levering inden for Fællesskabet af de hermed fremstillede komponenter - uafhængige transaktioner eller en enkelt sammensat levering inden for Fællesskabet - kunstig opsplitning af transaktionerne - en enkelt levering inden for Fællesskabet uden transport af værktøjet?
Den 19-06-2025 indstilling i C-436/24 Lyko Operations
Fiskale bestemmelser
Om et instrument i form af point - som omhandlet i den foreliggende sag - udgøre en voucher i henhold til definitionen i momsdirektivets artikel 30a, når pointene tildeles inden for rammerne af et kundeloyalitetsprogram, som er udformet således[,] at en kunde, som køber varer, modtager point i forhold til købets omfang, og derefter i forbindelse med et kommende køb har ret til at anvende pointene for at modtage yderligere varer fra sælgerens sortiment [...]
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - forordning (EU) 2018/1672 - artikel 3, stk. 1 - manglende angivelse af et kontantbeløb - fastsættelse af værdien af et kontantbeløb, der lyder på udenlandske valutaer - vekselkursen for en valuta, der ikke offentliggøres af Den Europæiske Centralbank - ukrainske hryvnia
Domstolens dom:
C-278/24 GenzynskiArtikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1672 af 23. oktober 2018 om kontrol med likvide midler, der føres ind i eller ud af Unionen, og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1889/2005
skal fortolkes således, at
denne bestemmelse ikke er til hinder for, at en medlemsstat med henblik på at afgøre, om den angivelsespligt, der er fastsat i denne bestemmelse, finder anvendelse, fastsætter værdien af et kontantbeløb, der lyder på andre valutaer end euro, for hvis omveksling Den Europæiske Centralbank (ECB) ikke offentliggør en referencevalutakurs, ved at basere sig på den kurs, der er angivet på et websted som udtryk for pariteten mellem euroen og den pågældende valuta på den dato, hvor den pågældende person rejste ind i eller ud af Unionens område, selv om denne kurs er højere end den kurs, der er angivet på et andet websted, såfremt
- denne kurs for det første er en af de kurser, der reelt og ofte anvendes på transaktioner, hvor den pågældende valuta omveksles til euro
- denne kurs for det andet er blevet angivet af den pågældende medlemsstat på en klar, forståelig og entydig måde som den kurs, der finder anvendelse i dette øjemed
- oplysningerne om denne kurs for det tredje er frit og let tilgængelige, og
- de berørte personer for det fjerde således har været i stand til med sikkerhed at få kendskab hertil senest på det tidspunkt, hvor de rejste ind i eller ud af Unionens område.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 - foranstaltninger, der skal sikre en korrekt opkrævning af moms - en afgiftspligtig persons momsgæld - national lovgivning, der fastsætter solidarisk hæftelse for en tidligere bestyrelsesformand for den afgiftspligtige person - fritagelse for solidarisk hæftelse - ingen forsømmelse - konkursbegæring - én enkelt kreditor - proportionalitet - ligebehandling - ejendomsret - retssikkerhed
Domstolens dom:
C-330/24 Celní jednatelství ZelinkaArtikel 273 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv (EU) 2018/1695 af 6. november 2018, sammenholdt med artikel 325 TEUF, ejendomsretten, ligebehandlingsprincippet, proportionalitetsprincippet og retssikkerhedsprincippet,
skal fortolkes således, at
denne bestemmelse ikke er til hinder for en national ordning, hvorefter
- et bestyrelsesmedlem eller tidligere bestyrelsesmedlem i et selskab, der har en momsskyld, hæfter solidarisk med dette selskab for afgiftsrestancer, der er opstået i løbet af medlemmets mandatperiode
- denne hæftelse er begrænset til afgiftsrestancer, for hvilke tvangsfuldbyrdelse over for det nævnte selskab har vist sig helt eller delvist resultatløs, og
- fritagelsen for den nævnte hæftelse bl.a. er betinget af, at bestyrelsesmedlemmet eller det tidligere bestyrelsesmedlem fører bevis for, at der rettidigt er indgivet konkursbegæring for det samme selskab, eller at den manglende indgivelse af denne begæring ikke skyldes forsømmelse fra medlemmets side,
for så vidt som dette bestyrelsesmedlem eller tidligere bestyrelsesmedlem med henblik på at godtgøre, at der ikke foreligger en sådan forsømmelse, faktisk har adgang til at gøre gældende, at vedkommende har udvist den fornødne omhu i forbindelse med det pågældende selskabs forretninger, idet det præciseres, at nævnte bestyrelsesmedlem eller tidligere bestyrelsesmedlem i denne henseende ikke blot kan gøre gældende, at dette selskab på det tidspunkt, hvor selskabet blev varigt insolvent, havde statskassen som eneste kreditor.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - EU-toldkodeks - artikel 116, stk. 7 - genindførelse af toldskyld - begrebet godtgørelse, der er indrømmet »med urette« - fejlagtig tarifering
Domstolens dom:
Artikel 116, stk. 7, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen
skal fortolkes således, at
denne bestemmelse ikke udelukkende omfatter situationer, hvor der er blevet godtgjort told som følge af en utilsigtet fejl fra toldmyndighedernes side, men ligeledes omfatter situationer, hvor disse myndigheder bevidst har foretaget en tarifering, som efterfølgende viser sig at være fejlagtig.
Answer for question E-002053/24
Understanding import tariffs under WTO law
Answer for question E-002474/24
Bekendtgørelse af lov om afgift af visse klorerede opløsningsmidler, LBK nr 401 af 23/04/2025. Udstedt af Skatteministeriet
Bilag 203 |
Bilag 208 |
Spm. 287 |
Spm. 293 |
Spm. 335 | Vil ministeren opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål nr. 284 (2017-2018)? Svar |
Spm. 342 |
Spm. S 1053 |