![]() |
Kære læser !
Hermed den sidste uges nyheder fra MomsMail.
Der er en lille nyhed i dataindsamlingen i Skatteforlagets nyhedsbreve. Foranlediget af et spørgsmål til Folketingets Skatteudvalg for nyligt, gik det op for mig, at der i ny og næ kan findes bilag, der vedrører skatte-, moms- og afgiftsområdet, under andre af Folketingets udvalg end Skatteudvalget. Fremover vil disse i videst mulige omfang også blive indsamlet og bragt i SkatteMail, MomsMail og EnergiNyt. De vil være at finde som det sidste punkt under "Nyt fra Folketinget". Det skal for god ordens skyld siges, at det sagtens kan være, at det samme bilag bringes to steder - både under bilagene fra Skatteudvalget og under "Bilag fra andre udvalg end Folketingets Skatteudvalg".
God læselyst
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Hvornår skal der moms på en faktura fra Danmark til en virksomhed i Grønland?
Har I betalt dansk moms, har I muligvis penge til gode
Endeligt styresignal om tilbagebetaling af fejlagtigt opkrævet moms
Endnu en ændring af praksis for negative momsangivelser vedrørende revisor- og advokatomkostninger i konkursboer
Påtænker du at udleje dit sommerhus eller din campingvogn?
Sammensatte leverancer – grundlaget for betaling af salgsmoms
Husk at søge momskompensation senest 1. juli
Styresignaler
Moms - bestyrelseshonorar - praksisændring - genoptagelse - styresignal
Bindende svar
Afgift - emballageafgift, engangsservice
Afgørelser
Momstilsvar - Økonomisk virksomhed med salg af skins
Domme
Chokoladeafgift - sukkervarer
Rette momssubjekt
Nyt fra Toldstyrelsen
Nye straffesager
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOHvornår skal der moms på en faktura fra Danmark til en virksomhed i Grønland? Reglerne for, hvornår der skal opkræves dansk moms på en faktura til jeres grønlandske virksomhed, afhænger af, om der er tale om køb af varer eller (service)ydelser. |
BDOHar I betalt dansk moms, har I muligvis penge til gode Hvis I har haft rejseaktivitet i Danmark og betalt dansk moms under opholdet, kan I have ret til at få momsen refunderet. Hvis I har betalt dansk moms på fakturaer fra danske leverandører, og I ikke er forpligtet til at lade jer registrere for moms i Danmark, kan I have ret til at få den betalte moms refunderet. Fristen for ansøgning om momsrefusion er den 30. september 2025 for udgifter afholdt i kalenderåret 2024. |
RedmarkEndeligt styresignal om tilbagebetaling af fejlagtigt opkrævet moms Skattestyrelsen har nu offentliggjort det endelige styresignal (SKM2025.288.SKTST) om ændring af praksis for tilbagebetaling af fejlagtigt opkrævet moms. |
RedmarkSkattestyrelsen har ændret sin praksis for behandling af negative momsangivelser vedrørende revisor- og advokatomkostninger, der er modtaget efter konkursboets afslutning. |
RedmarkPåtænker du at udleje dit sommerhus eller din campingvogn? Sommeren er lige om hjørnet, og hvis du går med tanker om at udleje dit private sommerhus, campingvogn, lystbåd eller andet, så er der nogle skatte- og momsmæssige forhold, som du skal være opmærksom på. Fortjenesten ved udlejning er skattepligtig Det skattemæssige udgangspunkt for al udlejning er, at fortjenesten er skattepligtig. Dette gælder derfor også […] |
RedmarkSammensatte leverancer – grundlaget for betaling af salgsmoms Ved sammensatte leverancer er den ene momspligtig og den anden momsfritaget. Læs her hvordan momsgrundlaget opgøres. |
RevisionsinstituttetHusk at søge momskompensation senest 1. juli Flere almennyttige og velgørende organisationer har ret til at få refunderet en del af... |
Skatterådet ændrer praksis for den momsmæssige vurdering af bestyrelseshonorarer, som følge af Skatterådets afgørelse i SKM2025.296.SR
EU-Domstolens domme i sag C-420/18, IO, og sag C-288/22, TP, fastslår, at ved vurdering af, om bestyrelsesaktiviteten udgør selvstændig økonomisk virksomhed, skal der foretages en konkret vurdering af, om bestyrelsesmedlemmet handler i eget navn, for egen regning og på eget ansvar, og om det enkelte bestyrelsesmedlem bærer den økonomiske risiko ved en bestyrelsesbeslutning.
Skatterådet har i SKM2025.296.SR truffet afgørelse på baggrund af EU-Domstolens domme, der ændrer praksis. Afgørelsen fra Skatterådet omhandlede en advokat, der drev advokatvirksomhed, og som var bestyrelsesmedlem i en fond. Advokatvirksomheden fakturerede fonden for bestyrelseshonoraret inkl. moms. Skatterådet bekræftede med henvisning til EU-Domstolens afgørelser, at Spørgers bestyrelsesaktivitet ikke udgjorde selvstændig økonomisk virksomhed.
Praksisændringen består i, at der fremover skal foretages en egentlig momsretlig vurdering af, om et bestyrelseshonorar oppebæres som følge af selvstændig økonomisk virksomhed, i henhold til de kriterier EU-Domstolen anfører i de to domme.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørgeres emballage benævnt sushibakker i størrelserne small, medium og large, alle m/låg, ikke er afgiftspligtigt engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c.
Der blev lagt vægt på, at produkterne benævnes sushibakker, at de havde en form og udseende som sushibakker, de havde en længde på henholdsvis 18, 23 og 26 cm, samt produktets glatte, sorte materiale, som gjorde, at produktet kunne karakteriseres som service. Produktet fremstod som en bakke, der kunne benyttes i forbindelse med indtagelse af et måltid, og som efter brug sædvanligvis ville blive bortkastet.
Dette var i overensstemmelse for anvendelsen af emballageafgiftslovens § 2 c, med henvisning til lovforarbejderne om, at bakker med en længde på 33 cm. eller derunder er omfattet af afgiften, samt med henvisning til SKM2023.218.LSR og SKM2023.272.VLR om, at der i forbindelse med vurdering af afgiftspligten skulle lægges vægt på produktet udformning, funktion, anvendelse og salgs- og markedsføringsmateriale mv.
Sagen angik, om det var med rette, at Skattestyrelsen har anset klageren for at have drevet økonomisk virksomhed med salg af skins, jf. momslovens § 3, stk. 1, jf. momslovens § 4, stk. 1.Klageren var i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 studerende på HTX og spillede CSGO i sin fritid. Han var ikke professionel og spillede ikke på hold eller i klub. Klageren havde i den omhandlede periode ifølge Skattestyrelsens opgørelser købt skins for samlet 474.753,66 kr., mens han havde solgt skins for samlet 495.897 kr. Hverken køb eller salg af skins havde været pålagt moms. Efter en samlet konkret vurdering fandt Landsskatteretten, at klagerens salg af skins i den omhandlede periode ikke udgjorde økonomisk virksomhed i momslovens forstand, da de omhandlede skins fandtes at være erhvervet af klageren til brug for spillet i hans egenskab af privatperson og var anvendt af ham som led i hans private interesse i spillet og efterfølgende efter endt anvendelse i spillet solgt videre i samme stand til andre private spillere, jf. momslovens § 3, stk. 1, modsætningsvist. Retten lagde særlig vægt på det af klageren oplyste om, at de omhandlede skins var erhvervet af klageren til brug for klagerens anvendelse i spillet med det ene formål at give klageren en bedre spiloplevelse, og at klageren ved salgene af skins gennemsnitligt havde opnået samme pris for et skin, som han selv havde betalt for dette, idet standen på skins var mere eller mindre konstant. Dette understøttedes også af Skattestyrelsens opgørelse. Det fandtes derfor med urette, at Skattestyrelsen havde fastsat klagerens udgående moms til 99.177 kr. for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020, og Landsskatteretten ændrede således Skattestyrelsens afgørelse.
Sagen angik, om en bar, der havde et sukkerindhold på 25 pct., var en afgiftspligtig sukkervare i medfør af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Retten fandt, at kriterierne fastlagt i SKM2015.654.ØLR for afgrænsningen af chokoladevarer også kan danne grundlag ved afgrænsning af afgiftspligtige sukkervarer.
Retten fandt, at sukker var karaktergivende for varen, og at varen derfor var en afgiftspligtig sukkervare omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Retten lagde vægt på, at indholdet af sukkerarter er et af produktets hovedingredienser, der kun overgås af indholdet af kornsorter, at produktet smager udpræget af sukker, samt på produktets fysiske fremtræden med en overflade af sukker/sirupsglaserede kugler, der signalerer indhold af sukker.
Retten bemærkede derudover, at der ikke findes holdepunkter for at antage, at produktets ernæringsindhold eller dets tiltænkte anvendelse/aftagergrupper kan indgå i afgrænsningen af begrebet sukkervarer i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Det samme gør sig gældende for produktets produktionssted og dets markedsføring, herunder placeringen i butikkerne. Den tariferingsmæssige behandling af varen er heller ikke afgørende for denne afgrænsning.
Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet.
Sagen angik en skønsmæssig forhøjelse af selskabets momstilsvar på baggrund af selskabets udeholdte omsætning. Selskabet havde gjort gældende, at dets eneanpartshaver var rette momssubjekt, idet eneanpartshaveren ved en tidligere landsretsafgørelse blev beskattet af den udeholdte omsætning.
Det var i sagen ubestridt, at selskabet havde haft en udeholdt omsætning, og retten lagde til grund, at den tidligere landsretsafgørelse kun tog stilling til den udeholdte omsætning og beskatningen af eneanpartshaveren i forbindelse hermed. Afgørelsen tog ikke stilling til, hvem der var rette momssubjekt for så vidt angik disse indsætninger.
Retten fandt, at samtlige relevante indsætninger vedrørte selskabets aktiviteter. Selskabet havde ikke godtgjort, at selskabet ikke var rette momssubjekt, og at der som følge heraf skulle være grundlag for at nedsætte momsforhøjelsen eller at anse afgørelsen for ugyldig. Selskabet havde derudover ikke godtgjort, at den skønsmæssige forhøjelse hvilede på et forkert grundlag eller var åbenbar urimelig.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Antidumpingtold
Antidumpingundersøgelsen vedrørende importen af visse sømløse rør af jern eller stål afsluttes.
02-06-2025
DMS Import sættes i drift 7. juni
Den 7. juni sætter Toldstyrelsen strøm til DMS Import, og i samme omgang opdateres DMS Eksport, DMS Forsendelse og H7.
04-06-2025
Straf - told - grænse - nikotinvæske - indførsel uden at angive - accept af risiko T var tiltalt for overtrædelse af toldloven, ved den 19. november 2022 ved indrejse til Danmark via grænseovergang mellem Danmark og Y1-land, med forsæt til at undgå betaling af told og afgifter, at have indført nikotinvæske af et bestemt mærke med 2.000 stk. 10 ml flasker med 12 mg/ml nikotin og 3.000 stk. 10 ml flasker med 6 mg/ml nikotin fra udlandet og undladt at angive dette til told- og skatteforvaltningen. T havde derved unddraget statskassen for 108.987 kr. i told- og afgifter. T erkendte de faktiske omstændigheder. Han havde på intet tidspunkt tænkt over, at der kunne være afgiftsmæssige konsekvenser ved at købe og indføre nikotinvæsken. Retten lagde vægt på de faktiske forhold, hvorefter der var bestilt en stor mængde nikotinvæske, der var et produkt, hvor det hos den almindelige borger måtte stå klart, at disse var afgiftsbelagte og T's egen forklaring om, at væsken var betydeligt billigere end priserne i Danmark. De øvrige omstændigheder, hvorefter bestillingen ikke kunne ske til Danmark, at T selv ved kørsel i personbil til udlandet havde afhentet produkterne, og at han ved indkørsel i Danmark valgte en ubevogtet grænseovergang, til trods for at han skulle videre til Y2-by ad motorvejen, talte for forsæt. Byretten fandt herefter, ud fra en samlet vurdering af sagens oplysninger og T's forklaring, at T måtte have indset risikoen for, at der ved indførslen ville ske unddragelse af told- og afgiftsbeløb, og at han ved at gennemføre dette havde forholdt sig accepterende til risikoen. T idømtes 30 dages betinget fængsel. Ved strafudmålingen henså retten til den forgangne tid, herunder at forholdet var begået i 2022, hans gode personlige forhold, og at han var ustraffet. |
Journalnr: 21/0098588
Diverse forhold
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret med difference mellem indberettet og bogført momstilsvar, nedsættelse af købsmoms vedr. opførelse af bygning, forhøjelse af salgsmoms samt nedsættelse af indberettet købsmoms vedrørende kreditnota på leasingydelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-04-2025
Journalnr: 22/0098619
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt selskabets fradrag for købsmoms for udgifter til otte underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-05-2025
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 12-06-2025 dom i C-125/24 Palmstråle
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - momsfritagelse - artikel 143, stk. 1, litra e) - genindførsel af varer - betingelse, at returvarerne er fritaget for importafgifter - forordning (EU) nr. 952/2013 - artikel 86, stk. 6, og artikel 203 - toldskyld opstået som følge af manglende overholdelse af en formel forpligtelse foreskrevet i toldlovgivningen - tilfælde, hvor en sådan gæld opstår
Den 12-06-2025 indstilling i C-433/24 Galerie Karsten Greve
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - særordninger for brugte genstande, kunstgenstande, samlerobjekter og antikviteter - artikel 316 - afgiftspligtige videreforhandlere - fortjenstmargenordningen - begrebet »kunstner« - juridisk person
Den 19-06-2025 dom i C-645/23 Hera Comm
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 1, stk. 2 - yderligere indirekte afgifter på punktafgiftspligtige varer - elektricitet - national lovgivning om indførelse af en tillægspunktafgift på elektricitet - ingen særlige formål - tillægsafgift til regionale og lokale myndigheder, som af de nationale retsinstanser anses for at være i strid med direktiv 2008/118 - den endelige forbrugers tilbagesøgning af den uretmæssigt betalte afgift hos leverandøren
Den 19-06-2025 dom i C-785/23 Bulgarian posts
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - fritagelse i forbindelse med visse former for virksomhed af almen interesse - artikel 132 - det offentlige postvæsen - direktiv 97/67/EF - artikel 12 - befordringspligtig postvirksomhed - begrebet »offentligt postvæsen« og begrebet »tjenesteydelse af almen interesse«
Den 03-07-2025 indstilling i C-796/23 Ceská sít (Associés d’une « société »)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 9, stk. 1 - begrebet »afgiftspligtig person« - retsevne - henføring af transaktionen til en afgiftspligtig person - flere personers fælles handling som selskabsdeltagere i et selskab uden retsevne - bestemmelse af den betalingspligtige for momsen
Den 03-07-2025 dom i C-605/23 Ati-19
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 - artikel 47, stk. 1, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - adgang til effektive retsmidler - administrativ tvangsforanstaltning i form af forsegling af et forretningslokale - anmodning om udsættelse - begrænset domstolsprøvelse
Den 03-07-2025 dom i C-733/23 Beach and bar management
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 - artikel 49, stk. 3, og artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - princippet ne bis in idem - kumulation af strafferetlige og administrative sanktioner for den samme overtrædelse - økonomisk sanktion og forsegling af et forretningslokale - foreløbig fuldbyrdelse af forseglingen - proportionalitetsprincippet
Den 03-07-2025 dom i C-808/23 Högkullen
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 72 - normalværdi - artikel 80 - revurdering af afgiftsgrundlaget - moderselskab, der leverer tjenesteydelser til sine datterselskaber inden for rammerne af den aktive administration af disse - fastsættelse af normalværdien
Answer for question E-000444/25
Meddelelse om det forestående udløb af visse antisubsidieforanstaltninger
CELEX:52025XC03092: Meddelelse om det forestående udløb af visse antisubsidieforanstaltninger
Bekendtgørelse af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., LBK nr 604 af 28/05/2025. Udstedt af Skatteministeriet
Bilag 240 |
Bilag 241 |
Bilag 242 |
Bilag 244 | Henvendelse af 22/4-25 fra Støtteforeningen Ane Maries Hus om elafgift og kulturelle huse |
Bilag 245 |
Spm. 309 |
Spm. 364 |
Spm. 374 |
Spm. 375 |
Spm. 376 |
Spm. 391 |
Spm. 392 |
Spm. 393 |
Spm. 394 |
Spm. 395 |
Spm. 396 |
Spm. 397 |
Spm. 398 |
Spm. 400 |
Spm. 401 |
Spm. 402 |
Spm. 403 |
Spm. 404 |
Spm. 412 |
Beskæftigelsesudvalget
Spm. om oplysninger vedrørende ATP og deres lønsumsafgift i kapitalfonden ATP PEP
Europaudvalget
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 6/6-25