MomsMail 2025, uge 23

Kære læser !

Hermed den sidste uges nyheder fra MomsMail.

Der er en lille nyhed i dataindsamlingen i Skatteforlagets nyhedsbreve. Foranlediget af et spørgsmål til Folketingets Skatteudvalg for nyligt, gik det op for mig, at der i ny og næ kan findes bilag, der vedrører skatte-, moms- og afgiftsområdet, under andre af Folketingets udvalg end Skatteudvalget. Fremover vil disse i videst mulige omfang også blive indsamlet og bragt i SkatteMail, MomsMail og EnergiNyt. De vil være at finde som det sidste punkt under "Nyt fra Folketinget". Det skal for god ordens skyld siges, at det sagtens kan være, at det samme bilag bringes to steder - både under bilagene fra Skatteudvalget og under "Bilag fra andre udvalg end Folketingets Skatteudvalg".

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Hvornår skal der moms på en faktura fra Danmark til en virksomhed i Grønland?
Har I betalt dansk moms, har I muligvis penge til gode
Endeligt styresignal om tilbagebetaling af fejlagtigt opkrævet moms
Endnu en ændring af praksis for negative momsangivelser vedrørende revisor- og advokatomkostninger i konkursboer
Påtænker du at udleje dit sommerhus eller din campingvogn?
Sammensatte leverancer – grundlaget for betaling af salgsmoms
Husk at søge momskompensation senest 1. juli

Styresignaler
Moms - bestyrelseshonorar - praksisændring - genoptagelse - styresignal

Bindende svar
Afgift - emballageafgift, engangsservice

Afgørelser
Momstilsvar - Økonomisk virksomhed med salg af skins

Domme
Chokoladeafgift - sukkervarer
Rette momssubjekt

Nyt fra Toldstyrelsen

Nye straffesager

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Hvornår skal der moms på en faktura fra Danmark til en virksomhed i Grønland?

Reglerne for, hvornår der skal opkræves dansk moms på en faktura til jeres grønlandske virksomhed, afhænger af, om der er tale om køb af varer eller (service)ydelser.

BDO

Har I betalt dansk moms, har I muligvis penge til gode

Hvis I har haft rejseaktivitet i Danmark og betalt dansk moms under opholdet, kan I have ret til at få momsen refunderet. Hvis I har betalt dansk moms på fakturaer fra danske leverandører, og I ikke er forpligtet til at lade jer registrere for moms i Danmark, kan I have ret til at få den betalte moms refunderet. Fristen for ansøgning om momsrefusion er den 30. september 2025 for udgifter afholdt i kalenderåret 2024.

Redmark

Endeligt styresignal om tilbagebetaling af fejlagtigt opkrævet moms

Skattestyrelsen har nu offentliggjort det endelige styresignal (SKM2025.288.SKTST) om ændring af praksis for tilbagebetaling af fejlagtigt opkrævet moms.

Redmark

Endnu en ændring af praksis for negative momsangivelser vedrørende revisor- og advokatomkostninger i konkursboer

Skattestyrelsen har ændret sin praksis for behandling af negative momsangivelser vedrørende revisor- og advokatomkostninger, der er modtaget efter konkursboets afslutning.

Redmark

Påtænker du at udleje dit sommerhus eller din campingvogn?

Sommeren er lige om hjørnet, og hvis du går med tanker om at udleje dit private sommerhus, campingvogn, lystbåd eller andet, så er der nogle skatte- og momsmæssige forhold, som du skal være opmærksom på. Fortjenesten ved udlejning er skattepligtig Det skattemæssige udgangspunkt for al udlejning er, at fortjenesten er skattepligtig. Dette gælder derfor også […]

Redmark

Sammensatte leverancer – grundlaget for betaling af salgsmoms

Ved sammensatte leverancer er den ene momspligtig og den anden momsfritaget. Læs her hvordan momsgrundlaget opgøres.

Revisionsinstituttet

Husk at søge momskompensation senest 1. juli

Flere almennyttige og velgørende organisationer har ret til at få refunderet en del af...

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Moms - bestyrelseshonorar - praksisændring - genoptagelse - styresignal

SKM2025.310.SR

Skatterådet ændrer praksis for den momsmæssige vurdering af bestyrelseshonorarer, som følge af Skatterådets afgørelse i SKM2025.296.SR

EU-Domstolens domme i sag C-420/18, IO, og sag C-288/22, TP, fastslår, at ved vurdering af, om bestyrelsesaktiviteten udgør selvstændig økonomisk virksomhed, skal der foretages en konkret vurdering af, om bestyrelsesmedlemmet handler i eget navn, for egen regning og på eget ansvar, og om det enkelte bestyrelsesmedlem bærer den økonomiske risiko ved en bestyrelsesbeslutning.

Skatterådet har i SKM2025.296.SR truffet afgørelse på baggrund af EU-Domstolens domme, der ændrer praksis. Afgørelsen fra Skatterådet omhandlede en advokat, der drev advokatvirksomhed, og som var bestyrelsesmedlem i en fond. Advokatvirksomheden fakturerede fonden for bestyrelseshonoraret inkl. moms. Skatterådet bekræftede med henvisning til EU-Domstolens afgørelser, at Spørgers bestyrelsesaktivitet ikke udgjorde selvstændig økonomisk virksomhed.

Praksisændringen består i, at der fremover skal foretages en egentlig momsretlig vurdering af, om et bestyrelseshonorar oppebæres som følge af selvstændig økonomisk virksomhed, i henhold til de kriterier EU-Domstolen anfører i de to domme.

 

Bindende svar: Afgift - emballageafgift, engangsservice

SKM2025.312.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørgeres emballage benævnt sushibakker i størrelserne small, medium og large, alle m/låg, ikke er afgiftspligtigt engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c.

Der blev lagt vægt på, at produkterne benævnes sushibakker, at de havde en form og udseende som sushibakker, de havde en længde på henholdsvis 18, 23 og 26 cm, samt produktets glatte, sorte materiale, som gjorde, at produktet kunne karakteriseres som service. Produktet fremstod som en bakke, der kunne benyttes i forbindelse med indtagelse af et måltid, og som efter brug sædvanligvis ville blive bortkastet.

Dette var i overensstemmelse for anvendelsen af emballageafgiftslovens § 2 c, med henvisning til lovforarbejderne om, at bakker med en længde på 33 cm. eller derunder er omfattet af afgiften, samt med henvisning til SKM2023.218.LSR og SKM2023.272.VLR om, at der i forbindelse med vurdering af afgiftspligten skulle lægges vægt på produktet udformning, funktion, anvendelse og salgs- og markedsføringsmateriale mv.

 

Afgørelse: Momstilsvar - Økonomisk virksomhed med salg af skins

SKM2025.297.LSR

Sagen angik, om det var med rette, at Skattestyrelsen har anset klageren for at have drevet økonomisk virksomhed med salg af skins, jf. momslovens § 3, stk. 1, jf. momslovens § 4, stk. 1.Klageren var i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 studerende på HTX og spillede CSGO i sin fritid. Han var ikke professionel og spillede ikke på hold eller i klub. Klageren havde i den omhandlede periode ifølge Skattestyrelsens opgørelser købt skins for samlet 474.753,66 kr., mens han havde solgt skins for samlet 495.897 kr. Hverken køb eller salg af skins havde været pålagt moms. Efter en samlet konkret vurdering fandt Landsskatteretten, at klagerens salg af skins i den omhandlede periode ikke udgjorde økonomisk virksomhed i momslovens forstand, da de omhandlede skins fandtes at være erhvervet af klageren til brug for spillet i hans egenskab af privatperson og var anvendt af ham som led i hans private interesse i spillet og efterfølgende efter endt anvendelse i spillet solgt videre i samme stand til andre private spillere, jf. momslovens § 3, stk. 1, modsætningsvist. Retten lagde særlig vægt på det af klageren oplyste om, at de omhandlede skins var erhvervet af klageren til brug for klagerens anvendelse i spillet med det ene formål at give klageren en bedre spiloplevelse, og at klageren ved salgene af skins gennemsnitligt havde opnået samme pris for et skin, som han selv havde betalt for dette, idet standen på skins var mere eller mindre konstant. Dette understøttedes også af Skattestyrelsens opgørelse. Det fandtes derfor med urette, at Skattestyrelsen havde fastsat klagerens udgående moms til 99.177 kr. for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020, og Landsskatteretten ændrede således Skattestyrelsens afgørelse.

 

Dom: Chokoladeafgift - sukkervarer

SKM2025.307.BR

Sagen angik, om en bar, der havde et sukkerindhold på 25 pct., var en afgiftspligtig sukkervare i medfør af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.

Retten fandt, at kriterierne fastlagt i SKM2015.654.ØLR for afgrænsningen af chokoladevarer også kan danne grundlag ved afgrænsning af afgiftspligtige sukkervarer.

Retten fandt, at sukker var karaktergivende for varen, og at varen derfor var en afgiftspligtig sukkervare omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Retten lagde vægt på, at indholdet af sukkerarter er et af produktets hovedingredienser, der kun overgås af indholdet af kornsorter, at produktet smager udpræget af sukker, samt på produktets fysiske fremtræden med en overflade af sukker/sirupsglaserede kugler, der signalerer indhold af sukker.

Retten bemærkede derudover, at der ikke findes holdepunkter for at antage, at produktets ernæringsindhold eller dets tiltænkte anvendelse/aftagergrupper kan indgå i afgrænsningen af begrebet sukkervarer i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Det samme gør sig gældende for produktets produktionssted og dets markedsføring, herunder placeringen i butikkerne. Den tariferingsmæssige behandling af varen er heller ikke afgørende for denne afgrænsning.

Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet.

 

Dom: Rette momssubjekt

SKM2025.304.BR

Sagen angik en skønsmæssig forhøjelse af selskabets momstilsvar på baggrund af selskabets udeholdte omsætning. Selskabet havde gjort gældende, at dets eneanpartshaver var rette momssubjekt, idet eneanpartshaveren ved en tidligere landsretsafgørelse blev beskattet af den udeholdte omsætning.

Det var i sagen ubestridt, at selskabet havde haft en udeholdt omsætning, og retten lagde til grund, at den tidligere landsretsafgørelse kun tog stilling til den udeholdte omsætning og beskatningen af eneanpartshaveren i forbindelse hermed. Afgørelsen tog ikke stilling til, hvem der var rette momssubjekt for så vidt angik disse indsætninger.

Retten fandt, at samtlige relevante indsætninger vedrørte selskabets aktiviteter. Selskabet havde ikke godtgjort, at selskabet ikke var rette momssubjekt, og at der som følge heraf skulle være grundlag for at nedsætte momsforhøjelsen eller at anse afgørelsen for ugyldig. Selskabet havde derudover ikke godtgjort, at den skønsmæssige forhøjelse hvilede på et forkert grundlag eller var åbenbar urimelig.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Nyt fra Toldstyrelsen

Antidumpingtold
Antidumpingundersøgelsen vedrørende importen af visse sømløse rør af jern eller stål afsluttes.
02-06-2025

DMS Import sættes i drift 7. juni
Den 7. juni sætter Toldstyrelsen strøm til DMS Import, og i samme omgang opdateres DMS Eksport, DMS Forsendelse og H7.
04-06-2025

 

Nye straffesager

SKM2025.318.BR

Straf - told - grænse - nikotinvæske - indførsel uden at angive - accept af risiko

T var tiltalt for overtrædelse af toldloven, ved den 19. november 2022 ved indrejse til Danmark via grænseovergang mellem Danmark og Y1-land, med forsæt til at undgå betaling af told og afgifter, at have indført nikotinvæske af et bestemt mærke med 2.000 stk. 10 ml flasker med 12 mg/ml nikotin og 3.000 stk. 10 ml flasker med 6 mg/ml nikotin fra udlandet og undladt at angive dette til told- og skatteforvaltningen. T havde derved unddraget statskassen for 108.987 kr. i told- og afgifter.

T erkendte de faktiske omstændigheder. Han havde på intet tidspunkt tænkt over, at der kunne være afgiftsmæssige konsekvenser ved at købe og indføre nikotinvæsken.

Retten lagde vægt på de faktiske forhold, hvorefter der var bestilt en stor mængde nikotinvæske, der var et produkt, hvor det hos den almindelige borger måtte stå klart, at disse var afgiftsbelagte og T's egen forklaring om, at væsken var betydeligt billigere end priserne i Danmark. De øvrige omstændigheder, hvorefter bestillingen ikke kunne ske til Danmark, at T selv ved kørsel i personbil til udlandet havde afhentet produkterne, og at han ved indkørsel i Danmark valgte en ubevogtet grænseovergang, til trods for at han skulle videre til Y2-by ad motorvejen, talte for forsæt.

Byretten fandt herefter, ud fra en samlet vurdering af sagens oplysninger og T's forklaring, at T måtte have indset risikoen for, at der ved indførslen ville ske unddragelse af told- og afgiftsbeløb, og at han ved at gennemføre dette havde forholdt sig accepterende til risikoen.

T idømtes 30 dages betinget fængsel. Ved strafudmålingen henså retten til den forgangne tid, herunder at forholdet var begået i 2022, hans gode personlige forhold, og at han var ustraffet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 21/0098588
Diverse forhold
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret med difference mellem indberettet og bogført momstilsvar, nedsættelse af købsmoms vedr. opførelse af bygning, forhøjelse af salgsmoms samt nedsættelse af indberettet købsmoms vedrørende kreditnota på leasingydelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-04-2025

Journalnr: 22/0098619
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt selskabets fradrag for købsmoms for udgifter til otte underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-05-2025

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 09-06-2025 - 08-07-2025

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 12-06-2025 dom i C-125/24 Palmstråle
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - momsfritagelse - artikel 143, stk. 1, litra e) - genindførsel af varer - betingelse, at returvarerne er fritaget for importafgifter - forordning (EU) nr. 952/2013 - artikel 86, stk. 6, og artikel 203 - toldskyld opstået som følge af manglende overholdelse af en formel forpligtelse foreskrevet i toldlovgivningen - tilfælde, hvor en sådan gæld opstår

Den 12-06-2025 indstilling i C-433/24 Galerie Karsten Greve
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - særordninger for brugte genstande, kunstgenstande, samlerobjekter og antikviteter - artikel 316 - afgiftspligtige videreforhandlere - fortjenstmargenordningen - begrebet »kunstner« - juridisk person

Den 19-06-2025 dom i C-645/23 Hera Comm
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 1, stk. 2 - yderligere indirekte afgifter på punktafgiftspligtige varer - elektricitet - national lovgivning om indførelse af en tillægspunktafgift på elektricitet - ingen særlige formål - tillægsafgift til regionale og lokale myndigheder, som af de nationale retsinstanser anses for at være i strid med direktiv 2008/118 - den endelige forbrugers tilbagesøgning af den uretmæssigt betalte afgift hos leverandøren

Den 19-06-2025 dom i C-785/23 Bulgarian posts
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - fritagelse i forbindelse med visse former for virksomhed af almen interesse - artikel 132 - det offentlige postvæsen - direktiv 97/67/EF - artikel 12 - befordringspligtig postvirksomhed - begrebet »offentligt postvæsen« og begrebet »tjenesteydelse af almen interesse«

Den 03-07-2025 indstilling i C-796/23 Ceská sít (Associés d’une « société »)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 9, stk. 1 - begrebet »afgiftspligtig person« - retsevne - henføring af transaktionen til en afgiftspligtig person - flere personers fælles handling som selskabsdeltagere i et selskab uden retsevne - bestemmelse af den betalingspligtige for momsen

Den 03-07-2025 dom i C-605/23 Ati-19
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 - artikel 47, stk. 1, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - adgang til effektive retsmidler - administrativ tvangsforanstaltning i form af forsegling af et forretningslokale - anmodning om udsættelse - begrænset domstolsprøvelse

Den 03-07-2025 dom i C-733/23 Beach and bar management
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 - artikel 49, stk. 3, og artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - princippet ne bis in idem - kumulation af strafferetlige og administrative sanktioner for den samme overtrædelse - økonomisk sanktion og forsegling af et forretningslokale - foreløbig fuldbyrdelse af forseglingen - proportionalitetsprincippet

Den 03-07-2025 dom i C-808/23 Högkullen
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 72 - normalværdi - artikel 80 - revurdering af afgiftsgrundlaget - moderselskab, der leverer tjenesteydelser til sine datterselskaber inden for rammerne af den aktive administration af disse - fastsættelse af normalværdien

 

Nyt fra EU

Nyt fra Parlamentet

Answer for question E-000444/25

POSITION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT adopted at first reading on 22 May 2025 with a view to the adoption of Regulation (EU) 2025/… of the European Parliament and of the Council on the modification of customs duties applicable to imports of certain goods originating in or exported from the Russian Federation and the Republic of Belarus

POSITION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT adopted at first reading on 22 May 2025 with a view to the adoption of Regulation (EU) 2025/… of the European Parliament and of the Council on the modification of customs duties applicable to imports of certain goods originating in or exported from the Russian Federation and the Republic of Belarus

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2025/1067 af 28. maj 2025 om afslutning af antidumpingundersøgelsen vedrørende importen af visse sømløse rør af jern eller stål med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Meddelelse om det forestående udløb af visse antisubsidieforanstaltninger

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1132 af 3. juni 2025 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2020/761 og (EU) 2020/1988 for så vidt angår toldkontingenter for produkter med oprindelse i Ukraine i 2025

Meddelelse om indledning af en antidumpingprocedure vedrørende importen af 1,4-butandiol med oprindelse i Folkerepublikken Kina, Saudi-Arabien og Amerikas Forenede Stater

 

Nyt fra EUR_LEX

CELEX:52025XC03092: Meddelelse om det forestående udløb af visse antisubsidieforanstaltninger

CELEX:32025R1132: Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1132 af 3. juni 2025 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2020/761 og (EU) 2020/1988 for så vidt angår toldkontingenter for produkter med oprindelse i Ukraine i 2025

 

Nyt fra Komotologi

Opinion by written procedure (Article 3(5) of Regulation (EU) No 182/2011 and Article 9 of the Rules of Procedure for the Customs Code Committee) - Draft Commission Implementing Regulation concerning of a back belt in the Combined Nomenclature (CN code 6212 90 00)

Opinion by written procedure (Article 3(5) of Regulation (EU) No 182/2011 and Article 9 of the Rules of Procedure for the Customs Code Committee) - Draft Commission Implementing Regulation concerning the classification of a pre-filter in the Combined Nomenclature (CN code 5911 90 99)

COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) …/... of XXX on the derogations from the rules of origin laid down in Protocol 4 to the Euro-Mediterranean Agreement establishing an association between the European Communities and their Member States, of the one part, and the Republic of Tunisia, of the other part, that apply within quotas for certain products from Tunisia

 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., LBK nr 604 af 28/05/2025. Udstedt af Skatteministeriet

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 240

Henvendelse af 29/5-24 fra Birgitte Blichfeldt, Allingåbro og momsfritagelsesgrænsen for små virksomheder

Bilag 241

Nyhedsbrevet ’Illegale hensigter 6.2’, fra Nikotinbranchen

Bilag 242

Publikation fra Toldstyrelsen: Toldangivelser 2024

Bilag 244

Henvendelse af 22/4-25 fra Støtteforeningen Ane Maries Hus om elafgift og kulturelle huse

Bilag 245

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 189 om en oversigt over alle statslige råd, nævn, tilsyn, centre, udvalg, kontroller, puljer m.v. under ministerens ressort mv.

Spørgsmål og svar

Spm. 309

Vil ministeren sende en opgørelse over besparelse i antal årsværk i såvel den offentlige administration hos bl.a. Motorstyrelsen og den private administration hos bilforhandlere, hvis man vælger at fjerne registreringsafgiften for elbiler under antagelse af, at andelen af elbiler i det samlede bilsalg holdes konstant på niveau med de første måneder af 2025?  Svar  

Spm. 364

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. maj 2025 fra Kosangas vedrørende foretræde om CO2-afgift på flydende grøn gas (rLG), jf. SAU alm. del - bilag 217.  Svar  

Spm. 374

Vil ministeren kommentere henvendelsen af 4. maj 2025 fra Danmarks Frie AutoCampere, DFAC, vedrørende afgifter på tunge personbiler, herunder autocampere, jf. SAU alm. del – bilag 209?  Svar  

Spm. 375

Vil ministeren oplyse de 10 største betalere af dækningsafgift til Aarhus Kommune for 2024 og om muligt også for 2025, idet det ikke længere er kommunen selv, der forestår opkrævningen af dækningsafgiften, da opkrævningen er overdraget skattemyndighederne?  Svar  

Spm. 376

Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved følgende initiativer: A) Moms på frugt og grønt sænkes til henholdsvis O pct. og 5 pct. B) Moms på fødevarer sænkes til henholdsvis 10, 12 og 15 pct. C) En kombination af initiativerne A) og B), hvor der ønskes en kombinationsmatrix af de angivne forskellige momssatser? Provenuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd og ønskes opdelt på henholdsvis initiativerne A), B) og C) i tabelform. Provenuet bedes opgjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-priser. Dertil bedes redegjort for de fordelingsmæssige effekter ved ændringerne i gini-koeficienten samt de økonomiske konsekvenser i kroner og øre og i pct. af den disponible indkomst fordelt på indkomstdeciler.  Svar  

Spm. 391

Vil ministeren fremsende en oversigt over Motorstyrelsens kontrolindsats over for leasingselskaber på årlig basis de seneste fem år, herunder hvor mange kontroller der gennemføres årligt, samt hvor stor en andel af disse kontroller, der medfører en regulering af værdifastsættelsen på køretøjer, fordi værdifastsættelsen vurderes som værende sat kunstigt lavt?  Svar  

Spm. 392

Vil ministeren redegøre for, hvordan Motorstyrelsens kontrolindsats fordeler sig mellem henholdsvis etablerede leasingselskaber (over 10 år gamle) og nyere selskaber (under 10 år gamle), samt redegøre for, om der er en sammenhæng mellem de etablerede selskaber og nyere selskaber i forhold til, hvilke selskaber der har værdifastsat køretøjet forkert?  Svar  

Spm. 393

Vil ministeren oplyse, hvilke initiativer ministeren såvel som underliggende myndigheder har taget for at sikre fair og lige konkurrencevilkår på leasingmarkedet, herunder hvordan myndighederne arbejder for at sikre en korrekt prissætning af køretøjer hos de enkelte leasingselskaber?  Svar  

Spm. 394

Vil ministeren fremsende en oversigt over den spredning, der er på kontrollen af leasingselskaberne fordelt på selskabsstørrelse. Herunder et spænd i pct. fra dem som kontrolleres mindst, til dem der kontrolleres mest? Herunder bedes ministeren forholde sig til, om Motorstyrelsens risikobaserede tilsynsmodel, hvor leasingselskaber, der tidligere har fået reguleret deres værdifastsættelse, i højere grad prioriteres i den fremadrettede kontrolindsats, er tilstrækkelig? Vil ministeren i bekræftende fald oplyse, om ministeren kunne finde det formålstjenesteligt at Motorstyrelsen fremadrettet ændrer praksis?  Svar  

Spm. 395

Vil ministeren fremsende en oversigt over, hvor mange sager Motorstyrelsen på årlig basis de seneste fem år har korrigeret, fordi leasingselskabets værdifastsættelse af bilen ikke var korrekt, samt hvor stor en procentdel det udgør i forhold til antallet af kontroller, der er foretaget? Ministeren bedes endvidere redegøre for, i hvor mange tilfælde værdifastsættelsen var sat for lavt, og der dermed er betalt for lav registreringsafgift.  Svar  

Spm. 396

Vil ministeren redegøre for, om Motorstyrelsen når målet om et kontroltryk på 15 pct.? Såfremt målet om 15 pct. ikke er opfyldt på nuværende tidspunkt, vil ministeren så oplyse, hvilke tiltag der er igangsat for at opnå dette mål?  Svar  

Spm. 397

Vil ministeren redegøre for status på implementeringen af den allerede aftalte licensordning for leasingselskaber, samt hvilke tiltag ministeriet og styrelsen har taget for at sikre en fuld implementering af licensordningen?  Svar  

Spm. 398

Vil ministeren opgøre, hvad skønnene over de provenumæssige konsekvenser af sænkelsen af registreringsafgiften jf. Aftale om Omlægning af bilafgifterne af 21. september 2017 havde været, såfremt man – i overensstemmelse med det generelt anbefalede udgangspunkt i De Økonomiske Råds rapport ’Dansk Økonomi, forår 2025’ s. 32 – ikke havde indregnet en arbejdsudbudseffekter af ændringerne af registreringsafgiften? I tabelform bedes ministeren fremstille forskellene på provenuskønnene med og uden adfærdseffekter, og ministeren bedes både oplyse provenuskønnene i sænkelsesårenes priser og 2025-priser.  Svar  

Spm. 400

Vil ministeren – i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del - spørgsmål 342 – oplyse det statslige provenu, der blev opkrævet i perioden 2020-2024 for betaling af registreringsafgift på veteranbiler importeret fra udlandet fraregnet opkrævede registreringsafgifter af leasingkøretøjer?  Svar  

Spm. 401

Vil ministeren redegøre for, hvori uenigheden mellem Rigspolitiet og Skattestyrelsen består omkring momsbehandlingen af salg af genstande jf. REU alm. del - svar på spørgsmål 1024? Vil ministeren desuden oplyse om, hvornår denne uenighed forventes løst og afklaret, da det vel må antages, at det er Skatteministeriet, der har ansvaret og kompetencen til at afklare uenigheden? Og i forlængelse af dette, kan ministeren bekræfte, at man kan frigive salget af hvidplade biler inden for rammerne af de nuværende regler?  Svar  

Spm. 402

Vil ministeren oplyse hvor mange administrative årsværk i staten, der håndterer administrationen af følgende punktafgifter:1. Chokoladeafgiften2. Afgiften på rå kaffe3. Afgiften på brændt kaffe4. Afgiften på kaffeekstrakter5. Afgiften på konsum-is6. Alle fem afgifter samlet?Vil ministeren derudover redegøre for de administrative omkostninger for virksomhederne ved håndtering af chokoladeafgiften, kaffeafgifterne og afgiften på konsum-is og angive hvilke andre lande i verden, der har disse afgifter?  Svar  

Spm. 403

Vil ministeren opdatere tabellen i svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 352 af 24. april 2017 (2016-17)? Der bedes opdateret frem til seneste mulige år. Vil ministeren derudover redegøre for, hvor mange administrative årsværk i staten der er ansat til at håndtere diverse skatter og afgifter i tabellen? Vil ministeren til sidst separat angive mindreprovenuet, både før og efter tilbageløb og adfærd, ved at afskaffe motoransvarsforsikringsafgiften?  Svar  

Spm. 404

Vil ministeren redegøre for mindreprovenuet både før og efter tilbageløb og adfærd ved at afskaffe afgiften på lystfartøjsforsikringer, hvor mange administrative ansatte der er ansat til at håndtere afgiften, og de administrative byrder for virksomhederne forbundet med afgiften?  Svar  

Spm. 412

Vil ministeren kommentere henvendelsen om elafgift og kulturelle huse af 22. april 2025 fra Støtteforeningen Ane Maries Hus, jf. SAU alm. del - bilag 244?  Svar  

Bilag fra andre udvalg end Folketingets Skatteudvalg

Beskæftigelsesudvalget
Spm. om oplysninger vedrørende ATP og deres lønsumsafgift i kapitalfonden ATP PEP

Boligudvalget
Spm. om, hvilken promillesats der vil skulle sættes på salgssummen ved frasalg af fast ejendom for at indbringe hhv. 500 mio. kr., 1.000 mio. kr. eller 1.500 mio. kr. i varigt årligt provenu til statskassen, under antagelse af at tinglysningsafgiften helt afskaffes

Boligudvalget
Spm. om provenueffekten af at afskaffe henholdsvis a) hele tinglysningsafgiften, b) den faste del af tinglysningsafgiften og c) den variable del af tinglysningsafgiften

Europaudvalget
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 6/6-25