MomsMail 2025, uge 24

Kære læser !

Hermed den sidste uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Fem ofte stillede spørgsmål om transfer pricing og de amerikanske toldsatser
Splitmoms: Husk oplysning og justering i momsangivelsen for juni måned

Bindende svar
Moms - Royaltyaftale - vederlag ikke momsfritaget
Momsfritagelse - behandling - mestringsforløb for voksne
Moms- og afgiftspligt ved virksomheds afhentning af varer i andet EU-land

Afgørelser
Omkostningsgodtgørelse - Medholdsgrad - Hjemvisning

System teknisk
Moms ift. udbetaling af ekstraordinær sikkerhedsstillelse efter ABT-18

Nyt fra Toldstyrelsen

Nye straffesager

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
1 dom

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

PwC

Fem ofte stillede spørgsmål om transfer pricing og de amerikanske toldsatser

Nye toldsatser kan få direkte indflydelse på transfer pricing-modeller. Læs om de fem centrale spørgsmål, multinationale selskaber bør overveje i lyset af de annoncerede ændringer i april 2025.

Revisionsinstituttet

Splitmoms: Husk oplysning og justering i momsangivelsen for juni måned

Hvis din virksomhed har både momspligtige og momsfritagne aktiviteter, skal du være...

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Moms - Royaltyaftale - vederlag ikke momsfritaget

SKM2025.338.SR

To designeres efterfølgere har overdraget retten til at fremstille, markedsføre og sælge produkter designet af designerne til en fabrik. Skatterådet kunne ikke bekræfte, at royaltyvederlaget ikke er momspligtigt efter momsloven. Skatterådet kunne ligeledes ikke bekræfte, at royaltyvederlaget er omfattet af momsfritagelsen for ydelser leveret af forfattere og kunstnere, herunder udøvende kunstnere, i forbindelse med forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet.

 

Bindende svar: Momsfritagelse - behandling - mestringsforløb for voksne

SKM2025.336.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at spørgers intensive mestringsforløb for voksne med ADHD eller ADHD og autisme var momsfritaget efter momslovens §13, stk. 1, nr. 1.

Det var Skatterådets opfattelse, at spørger havde dokumenteret, at forløbet havde et terapeutisk formål. Formålet med forløbet var at forbedre deltagernes mentale sundhed og trivsel og øge deltagernes funktionsniveau. Forløbet gav deltagerne redskaber til at sikre en konkret og målrettet opkvalificering af deltagernes evne til at håndtere de udfordringer, der fulgte af deres handicap, så de kunne øge deres sundhed og indgå i samfundet og på arbejdsmarkedet på lige fod med andre uden et handicap. Spørgers forløb var således ikke en generel personlig udviklingsaktivitet.

Der blev ved vurderingen ligeledes lagt vægt på, at forløb var opbygget på baggrund af metoder, som var anbefalet af Sundhedsstyrelsen og internationale sundhedsorganisationer til forbedring af helbred hos voksne med ADHD og autisme.

Spørger var uddannet og autoriseret læge, forløbet blev derfor leveret som led i udøvelsen af lægegerning og dertil knyttede erhverv.

Begge betingelser for at blive omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 1 var således opfyldt.

 

Bindende svar: Moms- og afgiftspligt ved virksomheds afhentning af varer i andet EU-land

SKM2025.321.SR

Anmodningen drejer sig om, hvorvidt Spørger bliver afgiftspligtig af varer omfattet af chokoladeafgiftslovens kapitel 1 og 3, når varerne indføres fra et andet EU-land af Spørger for Spørgers regning og risiko, uanset at de indkøbes fra en dansk leverandør.

Samt om Spørger er betalingspligtig for moms, jf. momslovens § 11, stk. 1, nr. 1, når Spørger køber varer fra en dansk leverandør, og Spørger afhenter varerne på leverandørens lager i et andet EU-land.

Skatterådet finder, at Spørger bliver afgiftspligtig efter chokoladeafgiftslovens kapitel 1 og 3, samt betalingspligtig for moms efter momslovens § 11, stk. 1, nr. 1, og § 46, stk. 3.

 

Afgørelse: Omkostningsgodtgørelse - Medholdsgrad - Hjemvisning

SKM2025.331.LSR

Sagen angik, hvordan medholdsvurderingen skulle foretages i et tilfælde, hvor byretten havde hjemvist den indbragte afgørelse til fornyet behandling i Skattestyrelsen. Landsskatteretten fandt, at medholdsvurderingen skulle foretages med udgangspunkt i byrettens dom og ud fra de forhold, der forelå på domstidspunktet. Landsskatteretten fandt herefter, at byrettens hjemvisning af sagen til fornyet behandling i Skattestyrelsen ikke i sig selv kunne medføre, at klageren havde opnået medhold i overvejende grad, idet bedømmelsen heraf måtte bero på en samlet konkret vurdering af, hvilke forhold, der havde medført hjemvisningen, sammen med de øvrige forhold, der kunne indgå i medholdsvurderingen. Da Skattestyrelsen ikke havde foretaget en sådan samlet konkret vurdering, hjemviste Landsskatteretten sagen til fornyet behandling i Skattestyrelsen med henblik på, at Skattestyrelsen foretog en ny skønsmæssig vurdering af medholdsgraden ud fra de forhold, der forelå på tidspunktet for byrettens dom, herunder de forhold, der havde medført hjemvisningen, såvel som de øvrige forhold, der ifølge forarbejderne kunne indgå i medholdsvurderingen.

 

System teknisk: Moms ift. udbetaling af ekstraordinær sikkerhedsstillelse efter ABT-18

SKM2025.334.SR

Spørger driver entreprisevirksomhed med levering af anlæg til bl.a. forsyningsselskaber. Der er mellem Spørger (entreprenør) og G1 (bygherre) indgået en totalentreprisekontrakt baseret på "Almindelige betingelser for totalentreprise i bygge- og anlægsvirksomhed 2018" (ABT-18), idet visse af standardbetingelserne dog er fraveget.

I henhold til kontrakten skal Spørger i sin egenskab af entreprenør stille sikkerhed for opfyldelsen af sine forpligtigelser.

Den i medfør af kontraktens § 9 stillede sikkerhed tjener til fyldestgørelse af alle krav, som bygherren måtte have i anledning af aftaleforholdet, herunder krav vedrørende eventuelle ekstraarbejder og tilbagebetaling af for meget udbetalt entreprisesum.

I medfør af kontraktens § 34, stk. 2, har Spørger endvidere stillet sikkerhed for bygherrens forudbetaling af 1. rate. Anmodningen om bindende svar angår alene den momsmæssige behandling såfremt sikkerhedsstillelsen i medfør af kontraktens § 34, stk. 2, udbetales til bygherren.

Skatterådet bemærker, at uanset om det er sikkerhedsstillelsen i medfør af ABT-18, § 9 eller § 34, stk. 2, som udbetales, er det afgørende for den momsmæssige behandling, om udbetalingen er et vederlag for leveringen af en vare eller ydelse, eller om udbetalingen er en erstatning, som derfor falder uden for momslovens anvendelsesområde.

I forhold til en eventuel udbetaling af den konkrete sikkerhedsstillelse i medfør af § 34, stk. 2, kan Skatterådet bekræfte, at en eventuel udbetaling af sikkerhedsstillelsen i medfør af kontraktens § 34, stk. 2, skal ske uden tillæg af moms, idet denne udgør en erstatning uden modydelse og derfor falder uden for momsloven.

 

Nyt fra Toldstyrelsen

Webinarer om H1- og H2-angivelsen i DMS Import
På to nye webinarer kan du få en gennemgang af henholdsvis H1- og H2-angivelsen i DMS Import.
11-06-2025

Udligningstold
Der indføres en endelig udligningstold på importen af optiske fiberkabler og forordning (EU) 2024/3014 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af optiske fiberkabler ændres.
11-06-2025

Antidumpingtold
Der indføres en midlertidig antidumpingtold på importen af krydsfiner af løvtræsved
10-06-2025

Invitation til onlinemøde om digitalisering af toldvaremanifester (PoUS CGM)
PoUS-systemet erstatter fra 15. august 2025 de fysiske toldvaremanifester. I løbet af sommeren har du flere muligheder for at deltage i et onlinemøde om de ændringer, som digitaliseringen af toldvaremanifesterne medfører.
13-06-2025

Invitation: Kom og test med os i PoUS CGM
Toldstyrelsen inviterer virksomheder til en testsession, hvor man kan teste den digitale løsning for toldvaremanifester (CGM’er, Customs Goods Manifests) i PoUS-systemet.
13-06-2025

Antidumpingtold
Der indføres en endelig antidumpingtold på importen af vanillin.
12-06-2025

 

Nye straffesager

SKM2025.329.BR

Straf - moms - fortsat forbrydelse - forsæt - revisorerklæring om opdragets karakter

T var tiltalt for overtrædelse af momsloven, ved som indehaver af en enkeltmandsvirksomhed med forsæt til momsunddragelse for perioden 1. januar 2016 - 31. december 2016, for perioden 1. januar 2017 - 31. december 2017, for perioden 1. januar 2018 - 31. december 2018, for perioden 1. juli 2019 - 31. december 2019 samt for perioden 1. januar 2020 -31. december 2020 via TastSelv Erhverv, at have afgivet urigtige eller vildledende eller fortiet oplysninger, ved at have angivet sin virksomheds momstilsvar for lavt med henholdsvis 63.626 kr. (2016), 42.698 kr. (2017), 40.085 kr. (2018), 4.782 kr. (2. halvår 2019) og 36.713 kr. (2020). T havde derved unddraget 187.904 kr. i moms.

T forklarede, at han selv foretog indberetning af moms for hele gerningsperioden. Han foretog også selv bogføring i sit økonomistyringssystem. I forbindelse med indberetning af moms var han imidlertid ikke opmærksom på, at hans økonomistyringssystem kunne udarbejde lister med de eksakte tal for både indgående og udgående moms. Han foretog derfor en manuel udregning af momstallene ved gennemgang af samtlige fakturaer og bilag og ved sammenlægning af tallene på en lommeregner. Han gjorde det på samme måde i alle årene. Han måtte have tastet forkert for første halvår af 2016. Han kunne godt se nu, at der var en voldsom difference. Til de afrundede tal til nærmeste hundrede forklarede T, at han ikke kunne give en nærmere forklaring herpå men afviste, at have skønnet eller afrundet tallene. T gik ud fra, at hans revisor i forbindelse med udarbejdelse af årsregnskabet kontrollerede momstallene og ville have meddelt ham, hvis der var fejl i de tal, som han havde indberettet til told- og skatteforvaltningen. Han havde ikke læst årsregnskaberne, herunder revisorens erklæring om omfanget af revisorens arbejde.

Retten fastslog, at efter fast praksis ansås urigtige momsangivelser i fortløbende angivelsesperioder i udgangspunktet som en fortsat forbrydelse, og forældelsesfristen beregnedes fra den dag, forbrydelsen var ophørt, svarende til den seneste angivelsesfrist. Den omstændighed, at T ved en tilfældighed ved indberetningen af moms vedrørende 1. halvår af 2019 indberettede moms til ugunst for sig selv kunne ikke føre til en anden vurdering. Forældelsesfristen blev afbrudt ved sigtelsen af T den 12. juli 2023. Retten fandt herefter ingen af forholdene forældet.

Retten lagde vægt på, at T som selvstændig erhvervsdrivende havde påtaget sig forpligtelser, herunder til at foretage korrekt indberetning af moms, og retten lagde til grund, at T igennem hele gerningsperioden ved hver af de halvårlige indberetninger, dog undtaget 1. halvår 2019, havde angivet momstilsvaret for lavt. Henset til, at T's momsindberetninger i hele gerningsperioden var afrundet til hele hundrede, og at differencen mellem det reelle tilsvar opgjort efter T's eget bogføringsmateriale og T's indberetninger for flere perioders vedkommende var betydelig, tilsidesattes T's forklaring om, hvorledes han havde udregnet momstilsvarene. T havde skønnet momstilsvarene, og han havde derved haft det fornødne forsæt til momsunddragelsen. Eventuelle uklarheder vedrørende omfanget af T's revisors opgaver kunne ikke føre til en anden vurdering, navnlig henset til revisorens erklæring om opdragets karakter i alle årsrapporterne i gerningsperioden.

T idømtes en bøde på 290.000 kr. som en tillægsstraf med forvandlingsstraf af fængsel i 60 dage.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 21/0096320
EU-oprindelse
Klagen vedrører Toldstyrelsens efterkontrol af selskabets eksportangivelser med fakturaerklæringer om EU-oprindelse. I tre angivelser fandt Toldstyrelsen, at selskabet ikke kunne dokumentere varernes præferentielle oprindelse, og styrelsen afslog herefter at give varerne EU-oprindelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-05-2025

Journalnr: 22/0056772
Moms ved udlejning af stande
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset selskabets udlejning af stande til brug for kommissionssalg som momspligtige aktiviteter, jf. momslovens § 3, stk. 1, § 4, stk. 1, og § 4, stk. 3, nr. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-05-2025

Journalnr: 24/0083471
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen blandt andet har nedsat virksomhedens købsmoms idet Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til fire underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-05-2025

Journalnr: 23/0038415
Nægtede momsfradrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen skyldes ikke godkendt fradrag for købsmoms vedrørende, dels udgifter til en underleverandør, dels udokumenterede udgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-05-2025

Journalnr: 24/0051521
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes ændring af selskabets salgsmoms samt nægtelse af fradrag for købsmoms af selskabets udgifter til ni underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-05-2025

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 16-06-2025 - 15-07-2025

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 19-06-2025 dom i C-645/23 Hera Comm
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 1, stk. 2 - yderligere indirekte afgifter på punktafgiftspligtige varer - elektricitet - national lovgivning om indførelse af en tillægspunktafgift på elektricitet - ingen særlige formål - tillægsafgift til regionale og lokale myndigheder, som af de nationale retsinstanser anses for at være i strid med direktiv 2008/118 - den endelige forbrugers tilbagesøgning af den uretmæssigt betalte afgift hos leverandøren

Den 19-06-2025 dom i C-785/23 Bulgarian posts
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - fritagelse i forbindelse med visse former for virksomhed af almen interesse - artikel 132 - det offentlige postvæsen - direktiv 97/67/EF - artikel 12 - befordringspligtig postvirksomhed - begrebet »offentligt postvæsen« og begrebet »tjenesteydelse af almen interesse«

Den 03-07-2025 indstilling i C-796/23 Ceská sít (Associés d’une « société »)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 9, stk. 1 - begrebet »afgiftspligtig person« - retsevne - henføring af transaktionen til en afgiftspligtig person - flere personers fælles handling som selskabsdeltagere i et selskab uden retsevne - bestemmelse af den betalingspligtige for momsen

Den 03-07-2025 dom i C-605/23 Ati-19
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 - artikel 47, stk. 1, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - adgang til effektive retsmidler - administrativ tvangsforanstaltning i form af forsegling af et forretningslokale - anmodning om udsættelse - begrænset domstolsprøvelse

Den 03-07-2025 dom i C-733/23 Beach and bar management
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 - artikel 49, stk. 3, og artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - princippet ne bis in idem - kumulation af strafferetlige og administrative sanktioner for den samme overtrædelse - økonomisk sanktion og forsegling af et forretningslokale - foreløbig fuldbyrdelse af forseglingen - proportionalitetsprincippet

Den 03-07-2025 dom i C-808/23 Högkullen
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 72 - normalværdi - artikel 80 - revurdering af afgiftsgrundlaget - moderselskab, der leverer tjenesteydelser til sine datterselskaber inden for rammerne af den aktive administration af disse - fastsættelse af normalværdien

Den 09-07-2025 dom i T-534/24 Gotek
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgift - direktiv 2008/118/EF - artikel 7 - punktafgiftens forfald - overgang til forbrug - energiprodukter - tidspunktet for punktafgiftens forfald - fiktiv levering af punktafgiftspligtige varer, der angives på falske fakturaer

Den 10-07-2025 dom i C-276/24 KONREO
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 205 - solidarisk hæftelse - hæftelsens betingelser og omfang - bekæmpelse af momssvig - moms, som leverandøren ikke har indbetalt - nægtelse af at indrømme modtageren af leveringen ret til fradrag af moms - mulighed for at pålægge modtageren af leveringen solidarisk hæftelse for betalingen af den moms, som påhviler leverandøren - proportionalitetsprincippet

Den 10-07-2025 indstilling i C-379/24 Agrupació de Neteja Sanitaria Educat Serveis auxiliars
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra f) - fritagelse af såkaldte de facto-grupper - fritagelse af tjenesteydelser, som muligvis ikke er uomgængelig nødvendige, men nyttige for medlemmernes fritagne virksomhed - direkte nødvendige tjenester for udøvelsen af den afgiftsfritagne virksomhed - spørgsmålet om, hvorvidt der foreligger konkurrenceforvridning som følge af indrømmelse af en EU-retligt fastsat afgiftsfritagelse

 

Indstillinger
C-433/24 Galerie Karsten Greve

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - særordninger for brugte genstande, kunstgenstande, samlerobjekter og antikviteter - artikel 316 - afgiftspligtige videreforhandlere - fortjenstmargenordningen - begrebet »kunstner« - juridisk person

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 316, stk. 1, litra b), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at

medlemsstaterne skal give de afgiftspligtige videreforhandlere ret til at vælge at anvende fortjenstmargenordningen på leveringer af kunstgenstande, der er leveret til dem af kunstneren, som handler gennem en juridisk person, når for det første kunstneren har en beslutningskompetence inden for den juridiske person, som er tilstrækkelig til at have den afgørende stemme med hensyn til salget af den pågældende genstand, og når for det andet indtægterne fra salget af denne genstand eller i det mindste en væsentlig del af disse indtægter, direkte eller indirekte, indgår i kunstnerens formue.


 

Domme
C-125/24 Palmstråle

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - momsfritagelse - artikel 143, stk. 1, litra e) - genindførsel af varer - betingelse, at returvarerne er fritaget for importafgifter - forordning (EU) nr. 952/2013 - artikel 86, stk. 6, og artikel 203 - toldskyld opstået som følge af manglende overholdelse af en formel forpligtelse foreskrevet i toldlovgivningen - tilfælde, hvor en sådan gæld opstår

Domstolens dom:

Artikel 143, stk. 1, litra e), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem og artikel 86, stk. 6, og artikel 203 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen

skal fortolkes således at

medmindre der er tale om forsøg på at begå urigtigheder, er den manglende overholdelse af formelle forpligtelser, såsom den frembydelse af varer for toldmyndighederne, som er foreskrevet i denne forordnings artikel 139, stk. 1, litra a), og den angivelse til fri omsætning, der er foreskrevet i nævnte forordnings artikel 203, ikke til hinder for, at den fritagelse for merværdiafgift, der er fastsat i dette direktivs artikel 143, stk. 1, litra e), for genindførsel til Den Europæiske Unions område af varer i samme stand som ved udførslen, finder anvendelse.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Parlamentet

Proposal for a Council Directive restructuring the Union framework for the taxation of energy products and electricity (recast)

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1139 af 6. juni 2025 om indførelse af en midlertidig antidumpingtold på importen af krydsfiner af løvtræsved med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1135 af 10. juni 2025 om indførelse af en endelig udligningstold på importen af optiske fiberkabler med oprindelse i Indien og om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2024/3014 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af optiske fiberkabler med oprindelse i Indien

Forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1151 af 11. juni 2025 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af vanillin med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Meddelelse om indledning af en udløbsundersøgelse af antisubsidieforanstaltningerne vedrørende importen af visse vævede og/eller stingfæstnede stoffer af glasfiber med oprindelse i Folkerepublikken Kina og Egypten

 

Nyt fra EUR_LEX

CELEX:32025R1135: Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1135 af 10. juni 2025 om indførelse af en endelig udligningstold på importen af optiske fiberkabler med oprindelse i Indien og om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2024/3014 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af optiske fiberkabler med oprindelse i Indien

CELEX:52025XC03232: Forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur

 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om afgift af naturgas og bygas m.v., LBK nr 649 af 28/05/2025. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse af lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., LBK nr 648 af 28/05/2025. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse af lov om vejafgift, LBK nr 647 af 28/05/2025. Udstedt af Skatteministeriet

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 247

Orientering om ændringsforslag til L 204

Bilag 250

Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen den 11. juni 2025 som er relevante for Skatteudvalget

Spørgsmål og svar

Spm. 377

Vil ministeren redegøre for, hvorvidt man har koordineret med Social- og Boligministeriet i forhold til at sikre, at initiativerne i regeringens udspil til en værdighedsreform vedrørende eftergivelse af gæld ikke underminerer initiativerne fra aftalen om betinget eftergivelse af gæld?  Svar  

Spm. 387

Vil ministeren oplyse, hvor mange boliger der blev solgt med en salgspris på under 1. mio. kr. i henholdsvis 2021, 2022, 2023 og 2024. Opgørelsen bedes opgjort på årsbasis.  Svar  

Spm. 401

Vil ministeren redegøre for, hvori uenigheden mellem Rigspolitiet og Skattestyrelsen består omkring momsbehandlingen af salg af genstande jf. REU alm. del - svar på spørgsmål 1024? Vil ministeren desuden oplyse om, hvornår denne uenighed forventes løst og afklaret, da det vel må antages, at det er Skatteministeriet, der har ansvaret og kompetencen til at afklare uenigheden? Og i forlængelse af dette, kan ministeren bekræfte, at man kan frigive salget af hvidplade biler inden for rammerne af de nuværende regler?  Svar  

Spm. 415

Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste i 2026-niveau at hæve reparationsgrænsen for biler drevet af fossiler og for elbiler til henholdsvis 80 pct., 85 pct., 90 pct. og 95 pct., samt hvad det vil koste helt at afskaffe reparationsgrænsen? Der bedes tillige gives et estimat på, hvordan tallene forventes at se ud de kommende fem år på baggrund af den forventede udvikling i antallet af fossile biler og elbiler.  Svar  

Spm. 416

Vil ministeren redegøre for, hvor meget afgiften på kaffe har indbragt statskassen årligt de sidste fem år, oplyse hvad afgiften skal sættes ned til for at matche tyske butikspriser, samt oplyse hvad det vil koste statskassen i 2026 og varigt?  Svar  

Spm. 419

Vil ministeren oplyse om status på at finde en ny model for banko via walkie talkie og lokalradio, jf. SAU alm. del - bilag 185? Herudover bedes ministeren oplyse, hvornår den foreslåede model vil kunne træde i kraft, om den nye model kræver lovgivning, samt oplyse, om partierne bag aftalen ”Enklere regler for lotterier og banko” af 20. marts 2024 vil blive inddraget.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1235

Om provenutab fra afgifter på tobak.

Bilag fra andre udvalg end Folketingets Skatteudvalg

Sundhedsudvalget
Spm. om, hvad det koster statskassen at hæve cigaretpriserne