![]() |
Kære læser !
Hermed den sidste uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Kontrolindsats vedr. salg af biler og motorcykler til personale mv.
Motorstyrelsens kontrol af interne handler i bilbranchen rejser alvorlige spørgsmål
Måske håb om løsning på momsbøvlet med kontantrabatter
Fokus på ”interne handler” i bilbranchen
Danish VAT-registered entities subject to new digital bookkeeping requirements
Ej momspligt ved køb og salg af skins i computerspil
Bindende svar
Undervisning m.v. i japansk bondage var, hverken momsfritaget som undervisning, kunstnerisk virksomhed eller som en kulturel aktivitet
Moms - brændstofkort - formidling i eget navn
Moms - salg af fast ejendom - momslovens § 13, stk. 2
Domme
Selvanmelder - motorankenævnets skøn over handelsprisen
Nyt fra Toldstyrelsen
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
3 indstillinger
3 domme
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
Bachmann/PartnersKontrolindsats vedr. salg af biler og motorcykler til personale mv. Skattestyrelsen og Motorstyrelsen har iværksat en landsdækkende kontrolkampagne rettet mod bil- og motorcykelforhandleres egne køb af køretøjer med henblik på videresalg til nærtstående, herunder ejere, ansatte og familiemedlemmer. Motorstyrelsen har [...] |
Bachmann/PartnersMotorstyrelsens kontrol af interne handler i bilbranchen rejser alvorlige spørgsmål Alle bilforhandlere bør tage sig i agt for den varslede kontrol, hvor samtlige interne handler risikerer at blive skåret over én kam. Vi ser allerede nu en masseadministreret kontrolindsats, der [...] |
BDOMåske håb om løsning på momsbøvlet med kontantrabatter Skattestyrelsen har givet tilsagn om at genoverveje sin udmelding om, at virksomheder altid skal korrigere deres momsfradrag, hvis de opnår en rabat fx ved betaling inden for et bestemt antal dage. |
EYFokus på ”interne handler” i bilbranchen Skattestyrelsen og Motorstyrelsen samordner vejledning og kontrol i bilbranchen, men den fælles information til branchen er en rodet affære. |
KPMG Acor TaxDanish VAT-registered entities subject to new digital bookkeeping requirements 2 min read |
TVC AdvokatfirmaEj momspligt ved køb og salg af skins i computerspil Gaming kan blive en momspligtig virksomhed, og ny afgørelse fra Landsskatteretten illustrerer vigtigheden af at fremlægge alle relevante faktiske forhold, når en sådan vurdering skal foretages i en skattekontrol. |
Virksomhedsaktiviteten bestod i undervisning/workshops, hvor der blev undervist i forskellige teknikker inden for japansk bondage, som består i at binde en person med reb, hvor bindingerne udgøres af visuelle mønstre. I forbindelse med undervisningsforløb m.v. formidlede Spørger også en dybere forståelse for den kulturelle og historiske baggrund. Spørger forestod endvidere udlejning af "bindepladser" bestående i en måtte og et stativ til brug for udøvelse af japansk bondage, hvorved Spørger fungerede som samlingspunkt for dyrkere af japansk rebkunst.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at undervisning i og workshops om japansk bondage samt Spørgers aktiviteter i forhold til at agere som socialt samlingspunkt for dyrkere af japansk bondage, var momsfritaget som kulturelle aktiviteter omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 6. Ved vurderingen blev der henset til, at den pågældende aktivitet ikke er sammenlignelig med den virksomhedsaktivitet, som udøves af henholdsvis biblioteker, museer og zoologiske haver og dermed udgør en "lignende" aktivitet. Skatterådet vurderede endvidere at leverancerne heller ikke var momsfritaget som undervisning eller kunstnerisk virksomhed.
Spørgers forretningsmodel består i køb og videresalg af brændstof mv. Spørger indkøber brændstof mv. af underleverandører, primært tankstationer, i en række lande, herunder Danmark, og videresælger umiddelbart efter varerne til sine kunder. Spørgers kunder identificerer sig selv som sådanne over for tankstationerne ved hjælp af brændstofkort udstedt af spørger. Skatterådet fandt efter en konkret vurdering, at spørger som kommissionær kan anses for at have købt varerne af de tilknyttede underleverandører og videresolgt varerne til sine kunder. Det var ikke til hinder for, at spørger kan anses for kommissionær, at spørger leverer tillægsydelser til brændstoffet bestående i CO2-kompensation, digital overvågning af brændstofforbrug samt digital overvågning af lokation.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørger kunne sælge to matrikler momsfrit efter momslovens § 13, stk. 2.
Spørger var en kommune, som købte to matrikler i 2006 med henblik på byfornyelse og dermed salg. Spørger havde bortforpagtet matriklerne uden moms fra 2013 frem til 2021.
Der var indgået en betinget købsaftale, hvorefter overdragelsen af matriklerne først fandt sted efter vedtagelse af en lokalplan, hvorefter matriklerne overgik til byzone og dermed blev egnet til bebyggelse. Først efter vedtagelse af en lokalplan var matriklerne en byggegrund i momslovens forstand.
Da matriklerne var erhvervet med henblik på salg, var de ikke alene anvendt til momsfritaget virksomhed, uanset matriklerne i en periode havde været udlejet uden moms. Derfor kunne salget ikke ske momsfrit efter momslovens §13, stk. 2.
Skatterådet bemærkede desuden, at matriklerne ikke havde været anvendt til momsfri udlejning i tidsrummet efter vedtagelse af lokalplanen, det vil sige efter matriklerne momsmæssigt kunne anses for en byggegrund.
Også af den grund kunne matriklerne ikke anses for udelukkende at have været anvendt til momsfritaget virksomhed og kunne derfor ikke sælges momsfrit efter momslovens § 13, stk. 2.
Sagen angik, om der var grundlag for at ændre den af sagsøgeren selvanmeldte handelspris af et køretøj. Retten fandt det sandsynliggjort, at den selvanmeldte handelspris var forkert bl.a. som følge af, at sagsøgeren i sammenligningsgrundlaget havde anvendt motorkøretøjer, som havde en anden motorstørrelse end det anmeldte køretøj. Der var derfor grundlag for at ændre den selvanmeldte handelspris. Spørgsmålet var herefter, om sagsøgeren havde påvist et sikkert grundlag for at tilsidesætte motorankenævnets skøn over køretøjets handelspris. Retten fandt, at sagsøgeren ikke havde påvist dette. Det var heller ikke godtgjort, at motorankenævnet fejlagtigt havde undladt at give sagsøgeren et "klargøringsfradrag" eller et fradrag for særlig anvendelse. Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet.
Udligningstold
Der indføres en endelig udligningstold på importen af biodiesel med oprindelse i Argentina.
06-05-2025
Antidumpingtold
Berigtigelse til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/591 om indførelse af en midlertidig told på importen af glyoxylsyre.
06-05-2025
Invitation til møde om connectivity til DMS Import
I samarbejde med systemleverandøren Netcompany inviterer Toldstyrelsen 15. maj 2025 til et møde om etablering af connectivity til DMS Import.
09-05-2025
Journalnr: 25/0007757
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om ekstraordinær genoptagelse af selskabets momstilsvar for perioden 10. september 2014 til den 31. december 2015, idet selskabets anmodning ikke er fremsat rettidigt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-04-2025
Journalnr: 23/0065284
Godtgørelse af mineralolieafgift
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om godtgørelse af mineralolieafgift. Skattestyrelsen har fundet, at selskabet ikke kan anvende omsætningsfordelingen til fordeling af selskabets forbrug af mineralolie, herunder farvet dieselolie, medgået til både godtgørelsesberettiget og ikke-godtgørelsesberettiget formål, idet der ikke er udarbejdet opgørelser over selskabets forbrug, jf. mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-03-2025
Journalnr: 23/0095456
Hæftelse for registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har pålagt klageren solidarisk hæftelse for betaling af fuld registreringsafgift jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 5, idet køretøjet anses for omfattet af registreringspligten i registreringslovens § 2, stk. 1, og køretøjet inden anvendelsen på færdselslovens område skulle have været indregistreret og afgiftsberigtiget i Danmark, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-04-2025
Journalnr: 24/0023443
Maskeret udbytte og hæftelse for moms
Klagen skyldes, at udeholdt omsætning i ApS anset som maskeret udbytte til klageren og at klager er anset for at hæfte for ApS' manglende indbetalte moms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-04-2025
Journalnr: 19/0109962
Momsfradrag - rette omkostningsbærer
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har anerkendt selskabets fradrag af købsmoms, idet rådgivningsydelserne er leveret forud for stiftelsen af selskabet og selskabets køb af datterselskabet, hvorfor selskabet ikke er rette omkostningsbærer heraf. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-04-2025
Journalnr: 23/0061130
Privatbenyttelsesafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at sagens køretøj er omfattet af privatbenyttelsesafgiften i vægtafgiftslovens §§ 2 a og 4, og har opkrævet denne privatbenyttelsesafgift under henvisning til, at køretøjet er blevet anvendt til privat kørsel. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-04-2025
Journalnr: 23/0061820
Registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet registreringsafgift under henvisning til, at køretøjet er anvendt til privat kørsel i strid med reglerne om afgiftsfritagelse som mandskabsvogn, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-04-2025
Journalnr: 23/0089545
Skønsmæssig ansættelse af erhvervelsesmoms
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen skønsmæssigt har forhøjet virksomhedens erhvervelsesmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-04-2025
Journalnr: 24/0103133
Skønsmæssig ændring af salgsmoms og købsmoms
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmomsen og nedsættelse af købsmomsen til nul. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-04-2025
Journalnr: 21/0062022
Udlejning af containere anset som udlejning af fast ejendom
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar, idet Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets fradrag for købsmoms, da selskabets aktivitet med udlejning af containere er anset som momsfritaget udlejning af fast ejendom, jf. momslovens § 37, stk. 1, jf. § 13, stk. 1, nr. 8. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-04-2025
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 15-05-2025 dom i C-782/23 Tauritus
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EU-toldkodeksen - metode til toldværdiansættelse - artikel 70 - transaktionsværdi - varer, der importeres på grundlag af en midlertidig købspris - endelig pris afhænger af diverse faktorer, der er ukendte på tidspunktet for antagelsen af toldangivelsen
Den 22-05-2025 indstilling i C-234/24 Brose Prievidza
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - tilbagebetaling af indgående moms til afgiftspligtige, der er etableret i udlandet, i henhold til direktiv 2008/9/EF - såkaldt »tooling« - afgiftspligtig eller afgiftsfri levering af værktøjet, der forbliver på stedet - uafhængig transaktion eller sekundær ydelse i forhold til den afgiftsfrie levering inden for Fællesskabet af de hermed fremstillede komponenter - uafhængige transaktioner eller en enkelt sammensat levering inden for Fællesskabet - kunstig opsplitning af transaktionerne - en enkelt levering inden for Fællesskabet uden transport af værktøjet?
Den 19-06-2025 indstilling i C-436/24 Lyko Operations
Fiskale bestemmelser
Om et instrument i form af point - som omhandlet i den foreliggende sag - udgøre en voucher i henhold til definitionen i momsdirektivets artikel 30a, når pointene tildeles inden for rammerne af et kundeloyalitetsprogram, som er udformet således[,] at en kunde, som køber varer, modtager point i forhold til købets omfang, og derefter i forbindelse med et kommende køb har ret til at anvende pointene for at modtage yderligere varer fra sælgerens sortiment [...]
Den 10-07-2025 indstilling i C-121/24 Vaniz
Fiskale bestemmelser
Om bestemmelserne i 44. betragtning til og artikel 205 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, henset til gennemsigtighedsprincippet og princippet om hæftelsens forholdsmæssighed tillader, at der indledes en procedure med henblik på at fastslå, at en person hæfter solidarisk for skyldig moms, og at fastslå omfanget af den solidariske hæftelse, efter at hovedskyldneren er ophørt med at eksistere og indgå i retsforhold [...]
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - vederlagsfri tjenesteydelse på grund af usikkerhed om et resultatbaseret salær - juridiske tjenesteydelser, som en momsregistreret advokat har udført pro bono - lovbestemt mindstesalær, som den tabende part skal betale, hvis sagen vindes
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 2, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at en tjenesteydelse, som et advokatselskab leverer vederlagsfrit til sin klient, idet den tabende part dog skal betale et ved lov fastsat salær, hvis sagen vindes, skal anses for at blive leveret mod vederlag og dermed at udgøre en afgiftspligtig transaktion. Hverken uvisheden om, hvorvidt og i hvilken størrelse der vil blive betalt et salær, eller den omstændighed, at salæret skyldes i kraft af loven, eller den omstændighed, at en tredjemand skal betale honoraret, er til hinder for pålæggelse af afgift på den tjenesteydelse, som advokatselskabet har leveret, svarende til det faktisk modtagne salær.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - vederlagsfri tjenesteydelse på grund af usikkerhed om et resultatbaseret salær - juridiske tjenesteydelser, som en momsregistreret advokat har udført pro bono - lovbestemt mindstesalær, som den tabende part skal betale, hvis sagen vindes
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 2, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at en tjenesteydelse, som et advokatselskab leverer vederlagsfrit til sin klient, idet den tabende part dog skal betale et ved lov fastsat salær, hvis sagen vindes, skal anses for at blive leveret mod vederlag og dermed at udgøre en afgiftspligtig transaktion. Hverken uvisheden om, hvorvidt og i hvilken størrelse der vil blive betalt et salær, eller den omstændighed, at salæret skyldes i kraft af loven, eller den omstændighed, at en tredjemand skal betale honoraret, er til hinder for pålæggelse af afgift på den tjenesteydelse, som advokatselskabet har leveret, svarende til det faktisk modtagne salær.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØS) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - forordning (EU) nr. 952/2013 - EU-toldkodeks - indførsel af varer - svig som følge af for lavt værdiansatte indførsler af varer - sekundære metoder til fastsættelse af toldværdien - administrativ praksis, der anvender den »laveste antagelige pris til fastsættelse af toldværdien«
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 30 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks og artikel 74, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen
skal fortolkes således, at
de er til hinder for, at aggregerede statistiske data indsamlet på EU-plan kan anvendes af toldmyndighederne til at fastsætte varers toldværdi ved hjælp af de sekundære metoder, der er omhandlet i disse artikler.
2) Artikel 31 i forordning nr. 2913/92 og artikel 74, stk. 3, i forordning nr. 952/2013
skal fortolkes således, at
de ikke er til hinder for, at toldmyndighederne, når de anvender den fall back-metode, der er omhandlet i disse artikler, til fastsættelse af varers toldværdi, benytter aggregerede statistiske data, der er indsamlet på EU-plan, og videregiver dem til de erhvervsdrivende med henblik på at sikre deres ret til at blive hørt, forudsat at anvendelsen af sådanne data sker undtagelsesvist og begrænses til de tilfælde, i hvilke toldmyndigheden, efter at have udtømt alle de procedurer, der er fastsat i lovgivningen, ikke er i stand til at fastsætte en toldværdi på basis af nogen af de andre fastsatte metoder.
3) Anvendelsen af aggregerede statistiske data indsamlet på EU-plan i forbindelse med den fall back-metode, der er fastsat i artikel 31 i forordning nr. 2913/92 og artikel 74, stk. 3, i forordning nr. 952/2013, kan ikke betragtes som en anvendelse af minimumspriser, forudsat at den erhvervsdrivende har mulighed for at begrunde de lave priser, der er anført i toldangivelsen.
4) Fristen på 90 dage, der er fastsat i artikel 152, stk. 1, litra b), i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 46/1999 af 8. januar 1999, og artikel 142, stk. 2, i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 af 24. november 2015 om gennemførelsesbestemmelser til visse bestemmelser i forordning nr. 952/2013, kan anvendes analogt med henblik på at fastsætte den maksimale tilladte tidsperiode mellem de indførsler, der anvendes til at udlede et statistisk resultat, og de kontrollerede indførsler, idet denne frist kan anvendes smidigt, men ikke på en sådan måde, at det skader det mål, der forfølges med denne tidsbegrænsning.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 143, stk. 1, litra b) - fritagelse ved indførsel - direktiv 2006/79/EF - varer i småforsendelser uden erhvervsmæssig karakter fra tredjelande - modtager, der er bosiddende i en anden medlemsstat end indførselsmedlemsstaten
Domstolens dom:
C-615/23 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Services de transport public)Artikel 143, stk. 1, litra b), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2009/69/EF af 25. juni 2009, og artikel 1 i Rådets direktiv 2006/79/EF af 5. oktober 2006 om afgiftsfritagelse ved indførsel af varer i småforsendelser uden erhvervsmæssig karakter fra tredjelande
skal fortolkes således, at
disse bestemmelser er til hinder for en medlemsstats lovgivning, hvorefter småforsendelser uden erhvervsmæssig karakter, der af en privatperson afsendes fra et tredjeland til en anden privatperson, der er bosiddende i en anden medlemsstat, udelukkes fra den momsfritagelse, der er foreskrevet i de nævnte bestemmelser.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles system for merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 73 - afgiftsgrundlag - modværdi - tilskud, der er direkte forbundet med en transaktions pris - kollektive offentlige transporttjenester - kompensation, der betales af en lokal myndighed til tjenesteyderen til dækning af påløbne omkostninger - direkte sammenhæng mellem kompensationen og de leverede tjenesteydelser
Domstolens dom:
C-252/24 Prisum HealthcareArtikel 73 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem
skal fortolkes således, at
den faste kompensation, som en lokal myndighed betaler til en virksomhed, der leverer kollektive offentlige transporttjenester, og som skal dække tab, der er opstået i forbindelse med disse tjenester, ikke indgår i denne virksomheds afgiftsgrundlag.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - den fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering - pos. 2106 og 2202 - kosttilskud i flydende form
Domstolens dom:
Den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse, som følger af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2022/1998 af 20. september 2022,
skal fortolkes således, at
en tilberedt fødevare i flydende form, som indeholder jern i form af ferrosulfat, et vitaminkompleks, mineralske salte, planteekstrakter, naturlige frugtekstrakter, andre næringsstoffer, honning, sukker og glukosesirup, som skal indtages som sådan i doser på to skefulde om dagen, som sælges i plastflasker på 200 ml, som er beregnet til specifik anvendelse med henblik på dannelsen af hæmoglobin og røde blodlegemer, og som fungerer som et kosttilskud, der bidrager til sundhedsbalancen, den generelle kropslige velvære samt immunsystemets normale funktion, skal henføres under denne nomenklaturs pos. 2202.
WP 1109 - Minutes 126th VAT COM meeting.pdf
DRAFT REPORT on the role of simple tax rules and tax fragmentation in European competitiveness
Bekendtgørelse om toldbehandling, BEK nr 456 af 09/05/2025. Udstedt af Skatteministeriet
Høring af danske interesser ift. EU-Kommissionens modsvar på den amerikanske basistold, den såkaldte landespecifikke gengældelsestold og tillægstolden på biler og visse bildele
Oprettelsesdato: 08-05-2025
Høringsfrist: 02-06-2025
Bilag 209 |
Bilag 210 |
Bilag 211 |
Bilag 217 | Henvendelse af 5/5-25 fra Kosangas vedrørende foretræde om CO2-afgift på flydende grøn gas (rLG) |
Bilag 219 |
Spm. 297 |
Spm. 298 |
Spm. 299 |
Spm. 305 |
Spm. 364 |
Spm. 374 |
Spm. S 1093 |
Spm. S 1094 |
Spm. S 1095 | Om at flyafgiften er årsag til, at Ryanair ikke længere har har flyruter i Billund Lufthavn. |