MomsMail 2025, uge 08

Kære læser !

Hermed den sidste uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Brexit-samhandelsaftalen mellem EU og Nordirland forlænget med fire år

Bindende svar
Dækningsafgift af chokoladebrownies

Afgørelser
Forhøjelse af udgående moms - Salg af fire grunde - Momspligt
Toldkontingent - Landsskatterettens kompetence
Opkrævning af fuld registreringsafgift - Køretøjet er ikke blevet afmeldt rettidigt på grund af leasinggivers forhold

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

EY

Brexit-samhandelsaftalen mellem EU og Nordirland forlænget med fire år

Nordirland opretholder EU-momsstatus for varer, men klassificeres fortsat som tredjeland ved tjenesteydelser.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Dækningsafgift af chokoladebrownies

SKM2025.81.SR

Skatterådet bekræftede, at der ikke skulle svares afgift af en mindre brownie, der fremstod som en lille chokoladekage med indhold af chokoladestykker og dekoreret med små sukkerdekorationer.

Trods bagværkets mørkebrune farve og smag af kakao og chokolade, fandtes indholdet af kakaopulver og chokoladestykker ikke, at være karaktergivende for produktet. Varen vurderes derimod at fremstå som et traditionelt stykke bagværk og dermed ikke som en chokolade- eller en kakaovare der skulle henføres til det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Varen kunne heller ikke henføres til de øvrige varekategorier i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1.

Skatterådet bekræftede herefter, at der skulle svares dækningsafgift efter chokoladeafgiftslovens § 22 af henholdsvis kakaopulveret i bagværket, den fulde vægt af chokoladestykkerne samt den fulde vægt af sukkerdekorationen.

Spørgsmål 3-5 blev ikke anset for at være omfattet af de situationer, hvor der kunne gives et bindende svar jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1.

 

Afgørelse: Forhøjelse af udgående moms - Salg af fire grunde - Momspligt

SKM2025.80.LSR

Sagen angik, om det var med rette, at Skattestyrelsen havde forhøjet et selskabs udgående moms med 814.400 kr. Spørgsmålet var, om selskabets salg af byggegrunde var momspligtige eller momsfritagne transaktioner. Selskabet var en afgiftspligtig person, der drev selvstændig økonomisk virksomhed med bl.a. udlejning af fast ejendom. Som led heri havde selskabet den 1. december 2006 købt omhandlede ejendom, der på erhvervelsestidspunktet bestod af 18.885 m² beliggende i landzone, der var bebygget med et stuehus og to staldbygninger. Stuehuset blev ifølge en lejekontrakt af 29. september 2009 udlejet til beboelse. Den 22. november 2013 opnåede selskabet tilladelse til at udstykke fire grunde fra ejendommen og opføre bebyggelse til helårsbeboelse herpå. Selskabet udstykkede grundene fra ejendommen. Udstykningen skete med henblik på salg af grundene. Stuehuset blev atter ved lejekontrakt af 21. september 2016 udlejet til beboelse. Selskabet solgte i perioden oktober 2020 til juni 2021 de fire grunde til fire forskellige købere for samlet 4.072.000 kr. Landsskatteretten fandt, at salget af grundene skete i selskabets egenskab af afgiftspligtig person og som led i udøvelse af økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 4, stk. 1, jf. momslovens § 3, stk. 1, hvorfor salget var momspligtigt, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 9, litra b), jf. den dagældende momsbekendtgørelses § 56, stk. 1. Selskabet fandtes ikke at have godtgjort, at grundene efter udmatrikuleringen alene havde været anvendt af selskabet i forbindelse med momsfritaget udlejning, ligesom anskaffelsen og anvendelsen af grundene heller ikke havde været undtaget fra retten til fradrag efter momslovens kapitel 9, idet udstykningen var sket med henblik på salg. Som følge heraf var selskabets salg af grundene ikke omfattet af momslovens § 13, stk. 2. Landsskatteretten bemærkede tillige, at selskabet ikke ved den fremlagte lejekontrakt havde godtgjort, at ejendommen havde været anvendt som led i den momsfritagne udlejning af stuehuset, og at uanset om lejeaftalen alene omfattede stuehuset eller den samlede ejendom, var udmatrikuleringen af de fire grunde sket i 2013, hvorfor det var den efterfølgende anvendelse af disse, der var afgørende for, om salget heraf var omfattet af fritagelsen i momslovens § 13, stk. 2. Landsskatteretten stadfæstede herefter Skattestyrelsens afgørelse.

 

Afgørelse: Toldkontingent - Landsskatterettens kompetence

SKM2025.79.LSR

Klageren anmodede om ændring af en toldangivelse med henblik på at få del i et toldkontingent. Toldstyrelsen imødekom anmodningen, men klageren fik ikke del i kontingentet, fordi det var brugt op, hvilket han var uenig i og klagede over. Landsskatteretten afviste klagen, da det er Kommissionen, der tildeler toldkontingenter, og retten derfor ikke havde kompetence til at behandle klagen efter skatteforvaltningslovens § 11.

 

Afgørelse: Opkrævning af fuld registreringsafgift - Køretøjet er ikke blevet afmeldt rettidigt på grund af leasinggivers forhold

SKM2025.87.LSR

Registreringsafgiftsperioden og leasingperioden for et køretøj var ikke sammenfaldende, idet køretøjet var registreret, før der forelå en gyldig leasingaftale. Landsskatteretten fandt, at der herved var indtrådt fuld afgiftspligt for køretøjet efter lovens hovedregel, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, og at undtagelsen i registreringsafgiftslovens § 3 b således ikke fandt anvendelse. Landsskatteretten kunne videre ikke tiltræde det af klageren anførte om, at anvendelsen af § 31 i skatteforvaltningsloven forudsatte, at de almindelige skatteretlige betingelser for tilbagekaldelse af en gyldig afgørelse var opfyldt. Motorstyrelsen var således berettiget til at ændre en tidligere afgørelse.

 

Nyt fra Toldstyrelsen

Antidumpingtold
Importen af visse former for sukkermajs, tilberedt eller konserveret, i form af kerner, gøres til genstand for registrering.
17-02-2025

Antidumpingtold
Importen af valin gøres til genstand for registrering.
19-02-2025

Antidumpingtold
Ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2023/1776 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af melamin.
19-02-2025

Antidumpingtold
Fritagelsen for antidumpingtold på væsentlige dele til cykler, der er indrømmet Solo International Oy tilbagekaldes.
20-02-2025

Tarifering af LED-strips
Kommissionen har ophævet en forordning vedrørende tarifering af LED-strips.
21-02-2025

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 23/0023972
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen skyldes dels ikke angivet salgsmoms og dels nægtelse af fradrag for købsmoms af virksomhedens udgifter til en række underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-01-2025

Journalnr: 23/0091600
Genoptagelse af momstilsvarene
Klagen vedrører genoptagelse af momstilsvarene. Landsskatteretten nedsætter forhøjelserne delvist.
Afsagt: 21-01-2025

Journalnr: 24/0074161
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af salgsmoms og købsmoms. Landsskatteretten stadfæster ansættelsen af salgsmomsen og hjemviser ansættelsen af købsmomsen.
Afsagt: 24-01-2025

Journalnr: 24/0040254
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvarene
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse momstilsvarene. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 21-01-2025

Journalnr: 22/0072151
Tilbagebetaling af moms - overvæltning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om tilbagebetaling af moms idet momsens anses for endeligt overvæltet på køberen, jf. SKM2020.238.SKTST og SKM2015.733.SKAT. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-01-2025

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 24-02-2025 - 25-03-2025

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 06-03-2025 indstilling i C-796/23 Ceská sít (Associés d’une « société »)
Fiskale bestemmelser

Er Rådets direktiv 2006/112/EF 1 af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, og navnlig direktivets artikel 9, stk. 1, og artikel 193 til hinder for, at pligten til at betale moms i henhold til særlige momsbestemmelser i national lovgivning, der finder anvendelse på »selskaber« (sammenslutninger af personer uden status som juridisk person), for hele selskabet påhviler en såkaldt »udpeget selskabsdeltager«, selv om en anden selskabsdeltager har ageret over for slutkunden i forbindelse med levering af tjenesteydelser [...]

Den 06-03-2025 indstilling i C-808/23 Högkullen
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 72 - normalværdi - artikel 80 - revurdering af afgiftsgrundlaget - holdingselskab, som udelukkende leverer afgiftspligtige tjenesteydelser til sine datterselskaber - fastsættelse af normalværdien - forhindring af momssvig og momsunddragelse

Den 06-03-2025 indstilling i C-121/24 Vaniz
Fiskale bestemmelser

Om bestemmelserne i 44. betragtning til og artikel 205 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, henset til gennemsigtighedsprincippet og princippet om hæftelsens forholdsmæssighed, tillader at der indledes en procedure med henblik på at fastslå, at en person hæfter solidarisk for skyldig moms, og at fastslå omfanget af den solidariske hæftelse, efter at hovedskyldneren er ophørt med at eksistere og indgå i retsforhold [...]

Den 06-03-2025 indstilling i C-125/24 Palmstråle
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - genindførsel af varer - returvarer - momsfritagelse - artikel 143, stk. 1, litra e) - nødvendigheden af at opfylde toldretlige forskrifter - toldunion - toldkodeksen - afgiftsfritagelse ved import af returvarer - artikel 203 - artikel 86, stk. 6 - forholdet mellem toldretten og momsretten

Den 06-03-2025 indstilling i C-206/24 Caves Andorranes
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - godtgørelse af eller fritagelse for import- eller eksportafgifter - forordning (EØF) nr. 1430/79 - EU-toldkodeksen - forordning (EU) nr. 952/2013 - betingelser for godtgørelse af egen drift - frist på tre år fra datoen for meddelelse af toldskylden - toldmyndighedens kendskab til de berørte erhvervsdrivendes identitet og de beløb, der skal tilbagebetales til hver af disse, uden at den har pligt til at foretage tilbundsgående undersøgelser - retten til god forvaltning

Den 13-03-2025 dom i C-137/23 Alsen
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - fritagelse for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof - artikel 14, stk. 1, litra c) - sejlads i EU-farvande - artikel 15, stk. 1, litra f) - sejlads ad de indre vandveje - direktiv 95/60/EF - afgiftsmærkning af gasolier og petroleum - gasolie, der er beregnet til fremdrift af et skib, og som ikke er afgiftsmærket i overensstemmelse med EU-retten - afslag på at anvende punktafgiftsfritagelsen - proportionalitetsprincippet

Den 13-03-2025 dom i C-640/23 Greentech
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag for merværdiafgift (moms) - salgstransaktion, som skatte- og afgiftsmyndighederne har omkvalificeret til virksomhedsoverdragelse, der ikke er omfattet af momsens anvendelsesområde - manglende berigtigelse af fakturaen inden for forældelsesfristen - manglende mulighed for at inddrive den moms, der er betalt i forbindelse med den nævnte transaktion - effektivitetsprincippet og princippet om afgiftsneutralitet - tilbagebetaling af afgiften

Den 27-03-2025 indstilling i C-744/23 Zlakov
Fiskale bestemmelser

Om begrebet »ydelser« som omhandlet i artikel 2, stk. 1, litra [c)], artikel 24, stk. 1, artikel 26, stk. 1, litra b), og artikel 28 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at det omfatter følgende [...]

Den 10-04-2025 indstilling i C-101/24 XYRALITY
Fiskale bestemmelser

Om artikel 28 i Rådets direktiv 2006/112/EF finder anvendelse under omstændigheder som i hovedsagen, hvor en tysk afgiftspligtig person (udvikleren) før den 1. januar 2015 leverede en tjenesteydelse elektronisk til ikke-afgiftspligtige personer (slutkunder) med bopæl i Fællesskabet via en appstore tilhørende en irsk afgiftspligtig person, med den konsekvens, at den irske afgiftspligtige person skal behandles, som om den pågældende havde modtaget disse tjenesteydelser fra udvikleren og leveret dem til slutkunderne, fordi appstoren [...]

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

Taxation: member states update EU list of non-cooperative tax jurisdictions

 

Nyt fra Kommissionen

Council Adopts New Legislation on Electronic VAT Exemption Certificate

Update of the EU List of Non-Cooperative Jurisdictions for Tax Purposes

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Meddelelse om indledning af en antidumpingprocedure vedrørende importen af endeløse filamenter af glasfibervarer (GFR) med oprindelse i Bahrain, Egypten og Thailand

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/325 af 18. februar 2025 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2023/1776 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af melamin med oprindelse i Folkerepublikken Kina efter en delvis interimsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1036

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/326 af 18. februar 2025 om at gøre importen af valin med oprindelse i Folkerepublikken Kina til genstand for registrering

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/329 af 19. februar 2025 om tilbagekaldelse af den fritagelse for antidumpingtold på væsentlige dele til cykler, der er indrømmet Solo International Oy

 

Nyt fra EUR_LEX

CELEX:32025R0329: Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/329 af 19. februar 2025 om tilbagekaldelse af den fritagelse for antidumpingtold på væsentlige dele til cykler, der er indrømmet Solo International Oy

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 140

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 81 om en opdateret tabel over alle fiskale afgifter i Danmark, og hvorvidt de indekseres/reguleres mv.

Bilag 143

EU-nyt: Forenkling og konkurrenceevne præger EU’s arbejdsprogram for 2025

Bilag 145

Henvendelse af 19/2-25 fra Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning (Advokatsamfundet) om materiale omtalt på mødet i Skatteudvalget den 19/2-25

Bilag 147

Henvendelse af 20/2-25 fra Camping Outdoor Danmark om materiale fra foretræde den 19/2-25 om brændstofforbrugsafgiftsloven

Bilag 148

Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning om Skatteministeriets kontrol med punktafgifter

Spørgsmål og svar

Spm. 184

Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del - spørgsmål nr. 108 redegøre for, om det er rimeligt, at hvis borgeren kan dokumentere en nedgang i sin indtægt, f.eks. fordi vedkommende nu er på sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp eller lignende, at Gældsstyrelsen så alligevel venter, til de kan se ændringerne i indtægt i indkomstregisteret? Selvom borgeren henvender sig med ændringerne, oplever gældsrådgivere, at svaret er, at man først justerer gældsinddrivelsen, når man kan se, hvad der er indbetalt til Skatteforvaltningen. Ministeren bedes desuden redegøre for, hvor mange gange en borgerhenvendelse af ovenstående karakter rent faktisk har ført til, at Gældsstyrelsen har ændret gældsinddrivelsen på baggrund af borgerens henvendelse/dokumentation med det samme og ikke først, når borgerens oplysninger er tilgængelige i Skatteforvaltningen. Svarene bedes opgjort for 2023 og 2024 og skal forklare, hvor mange henvendelser, Skatteforvaltningen har fået og hvor mange af dem, der førte til ændringer med det samme.  Svar  

Spm. 186

Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del - spørgsmål nr. 110 redegøre for, hvor det fremgår lovgivningsmæssigt, at der ikke kan reserveres indtægter til en beskeden bil, når man ikke har et arbejde og f.eks. er pensionist?  Svar  

Spm. 187

Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål nr. 110 redegøre for, om det er en rimelig landdistriktspolitik, at pensionister i landdistrikter ikke kan beholde penge til en beskeden bil, jf. at læge eller indkøb ofte ikke kan klares uden bil i landdistrikterne? Vil ministeren redegøre for, om han vil lave det om, så det er muligt, hvis borgeren har langt til indkøb og læge og ikke selv kan tilbagelægge vejen til fods eller på cykel (men hvor borgeren ikke har handicaps eller lignende)?  Svar  

Spm. 192

Vil ministeren oplyse, om det ifølge EU’s momsdirektiv er muligt at gøre salget af nye udlejningsejendomme momspligtig, såfremt der samtidig indføres fradrag for købsmoms ved opførelse eller eventuelt brug af nye udlejningsejendomme? Der henvises til SAU alm. del – svar på spørgsmål 150.  Svar  

Spm. 216

Indførelsen af seriel operatørmåling vil gøre det muligt særskilt at opgøre og afregne forbruget inkl. afgifter for f.eks. en ladeboks og dermed dokumentere, hvor stor en del af forbruget, der er betalt elafgift for, hos forbrugere med egenproduktion af strøm fra f.eks. solceller. Vil ministeren bekræfte, at seriel operatørmåling giver mulighed for at løse udfordringen med, at elbilister med solceller i dag ikke kan modtage elafgiftsrefusion? Og agter ministeren at benytte sig af denne mulighed til at sikre en løsning for danskere med både elbil og solceller?  Svar  

Spm. 217

Vil ministeren redegøre for, om ministeren vil ændre på ordningen med opladning af elbiler i en husstand med solceller på taget, så der som tidligere kan søges om refusion af elafgift på el brugt til opladning af elbilen? Der henvises til artiklen i Jyllands-Posten den 14. februar 2025: ”Elbilejere i kattepine, fordi ladeløsning lukkes”.  Svar  

Spm. 218

Er ministeren enig i, at det er et stort problem for den grønne omstilling og for ejere af elbiler, der har solceller på taget i husstanden, at staten ikke længere giver refusion på elafgiften, hvilket får flere til at afkoble deres solceller, fordi det ikke kan betales sig at have solcellerne, når elafgiften til opladning af elbilen ikke længere refunderes?  Svar  

Spm. 219

Vil ministeren, indtil en ny ordning er på plads med refusion af elafgifter til elbil-ejere, lade statskassen refundere den energiafgift, som nogle energiselskaber frivilligt yder til deres kunder, fordi staten ikke længere giver refusion af elafgiften? Der henvises til artiklen i Jyllands-Posten den 15. februar 2025: ”Energiselskab betaler afgiftsrabat af egen lomme”.  Svar  

Spm. 220

Vil ministeren redegøre for, hvilken hjemmel der ligger til grund for Motorstyrelsens vurdering af, at lov om vejafgift ikke gælder renovationskøretøjer til dagrenovation, som Motorstyrelsen meldte ud den 20. december 2024?  Svar  

Spm. 221

Vil ministeren redegøre for årsagen til, at Motorstyrelsen først meldte ud den 20. december 2024, at lov om vejafgift ikke gælder renovationskøretøjer til dagrenovation, når det har den konsekvens, at virksomhederne har haft udgifter til on-board-units og administrative omkostninger til implementering af vejafgiften?  Svar  

Spm. 222

Kan ministeren oplyse, hvorfor Skatteministeriet ikke i forbindelse med Folketingets behandling af L 74 (2022-23, 2. samling), gjorde opmærksom på, at renovationskøretøjer ikke er omfattet af kilometerafgiften, eftersom det fremgår af bemærkninger til lovforslaget, at virksomheder skal betale vejafgift fra 2025, hvis køretøjet tidligere har betalt vejbenyttelsesafgift, eller i forbindelse med besvarelse af L 74 - spørgsmål nr. 55 (2022-23, 2. samling), hvoraf det fremgår, at listen af undtagne køretøjer er udtømmende?  Svar  

Spm. 223

Vil ministeren redegøre for, hvorvidt renovationskøretøjer, som har betalt vejafgift, kan få refunderet deres vejafgift som de uberettiget bliver opkrævet, og hvad tidshorisonten er for tilbagebetaling af vejafgift?  Svar  

Spm. 224

Vil ministeren redegøre for, hvorfor det først den 7. januar 2025, efter at loven er trådt i kraft, bliver muligt at ansøge om at få undtaget renovationskøretøjer via Motorstyrelsens hjemmeside, samt hvorfor det tager 60 dage at få en undtagelse, hvilket betyder at renovationskøretøjer uberettiget skal betale vejafgift, mens sagsbehandlingen pågår?  Svar  

Spm. 225

Vil ministeren redegøre for, hvorvidt renovationskøretøjer til dagrenovation, som frem til den 31. december 2024 har betalt vejbenyttelsesafgift, heller ikke har været omfattet af denne, når det er vurderet, at denne køretøjskategori ikke omfattes af lov om vejafgift?  Svar  

Spm. 226

Kan ministeren oplyse, om andre lastbiler er undtaget fra kilometerafgiften i lov om vejafgift, herunder lastbiler indregistreret til ”særlig anvendelse”, samt hvor virksomhederne kan få information om dette?  Svar  

Spm. 227

Vil ministeren - evt. med bidrag fra transportministeren - redegøre for, hvorfor Færdselsstyrelsen i efteråret sendte oplysninger om indplacering i euroklasser til ejerne/brugerne af renovationskøretøjer til dagrenovation, hvis disse er undtaget fra afgiften?  Svar  

Spm. 230

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. februar 2025 fra Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning om materiale omtalt på mødet i Skatteudvalget den 19. februar 2025, jf. SAU alm. del - bilag 145.  Svar  

Spm. 232

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. februar 2025 fra Camping Outdoor Danmark om materiale fra foretræde den 19. februar 2025 om brændstofforbrugsafgiftsloven, jf. SAU alm. del - bilag 147.  Svar  

Spm. 233

Mener ministeren, at det er korrekt, når man afgiftsmæssigt ikke vurderer, at udenlandske fiskere sejler i udenrigsfart, når man vurderer det anderledes momsmæssigt, jf. PWC’s undersøgelse ”Levering af brændstof til udenlandske fiskere” sendt til ministeriet den 10. februar 2025 samt bindende svar fra Skatterådet af 19. november 2024 (SKM2024.635.SR)?  Svar  

Spm. 234

Har ministeren overvejet de vidtrækkende likviditetsmæssige og administrative konsekvenser af at "tilbagerulle" CO2-afgiften for fiskere i form af en afgiftsgodtgørelse og ikke en afgiftsfritagelse, jf. PWC’s undersøgelse ”Levering af brændstof til udenlandske fiskere” sendt til ministeriet den 10. februar 2025?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 709

Om at indføre en CO2-afgift på fiskeri.

Samrådsspørgsmål

Spm. G

Samrådsspm. om at redegøre for Skatterådets afgørelse om, at der ikke kan ske refusion af elafgift til ejere af elbiler med egenproduktion af elektricitet fra solceller