![]() |
Kære læser !
Hermed den sidste uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Brexit-samhandelsaftalen mellem EU og Nordirland forlænget med fire år
Bindende svar
Dækningsafgift af chokoladebrownies
Afgørelser
Forhøjelse af udgående moms - Salg af fire grunde - Momspligt
Toldkontingent - Landsskatterettens kompetence
Opkrævning af fuld registreringsafgift - Køretøjet er ikke blevet afmeldt rettidigt på grund af leasinggivers forhold
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra EU
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
EYBrexit-samhandelsaftalen mellem EU og Nordirland forlænget med fire år Nordirland opretholder EU-momsstatus for varer, men klassificeres fortsat som tredjeland ved tjenesteydelser. |
Skatterådet bekræftede, at der ikke skulle svares afgift af en mindre brownie, der fremstod som en lille chokoladekage med indhold af chokoladestykker og dekoreret med små sukkerdekorationer.
Trods bagværkets mørkebrune farve og smag af kakao og chokolade, fandtes indholdet af kakaopulver og chokoladestykker ikke, at være karaktergivende for produktet. Varen vurderes derimod at fremstå som et traditionelt stykke bagværk og dermed ikke som en chokolade- eller en kakaovare der skulle henføres til det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Varen kunne heller ikke henføres til de øvrige varekategorier i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1.
Skatterådet bekræftede herefter, at der skulle svares dækningsafgift efter chokoladeafgiftslovens § 22 af henholdsvis kakaopulveret i bagværket, den fulde vægt af chokoladestykkerne samt den fulde vægt af sukkerdekorationen.
Spørgsmål 3-5 blev ikke anset for at være omfattet af de situationer, hvor der kunne gives et bindende svar jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1.
Sagen angik, om det var med rette, at Skattestyrelsen havde forhøjet et selskabs udgående moms med 814.400 kr. Spørgsmålet var, om selskabets salg af byggegrunde var momspligtige eller momsfritagne transaktioner. Selskabet var en afgiftspligtig person, der drev selvstændig økonomisk virksomhed med bl.a. udlejning af fast ejendom. Som led heri havde selskabet den 1. december 2006 købt omhandlede ejendom, der på erhvervelsestidspunktet bestod af 18.885 m² beliggende i landzone, der var bebygget med et stuehus og to staldbygninger. Stuehuset blev ifølge en lejekontrakt af 29. september 2009 udlejet til beboelse. Den 22. november 2013 opnåede selskabet tilladelse til at udstykke fire grunde fra ejendommen og opføre bebyggelse til helårsbeboelse herpå. Selskabet udstykkede grundene fra ejendommen. Udstykningen skete med henblik på salg af grundene. Stuehuset blev atter ved lejekontrakt af 21. september 2016 udlejet til beboelse. Selskabet solgte i perioden oktober 2020 til juni 2021 de fire grunde til fire forskellige købere for samlet 4.072.000 kr. Landsskatteretten fandt, at salget af grundene skete i selskabets egenskab af afgiftspligtig person og som led i udøvelse af økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 4, stk. 1, jf. momslovens § 3, stk. 1, hvorfor salget var momspligtigt, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 9, litra b), jf. den dagældende momsbekendtgørelses § 56, stk. 1. Selskabet fandtes ikke at have godtgjort, at grundene efter udmatrikuleringen alene havde været anvendt af selskabet i forbindelse med momsfritaget udlejning, ligesom anskaffelsen og anvendelsen af grundene heller ikke havde været undtaget fra retten til fradrag efter momslovens kapitel 9, idet udstykningen var sket med henblik på salg. Som følge heraf var selskabets salg af grundene ikke omfattet af momslovens § 13, stk. 2. Landsskatteretten bemærkede tillige, at selskabet ikke ved den fremlagte lejekontrakt havde godtgjort, at ejendommen havde været anvendt som led i den momsfritagne udlejning af stuehuset, og at uanset om lejeaftalen alene omfattede stuehuset eller den samlede ejendom, var udmatrikuleringen af de fire grunde sket i 2013, hvorfor det var den efterfølgende anvendelse af disse, der var afgørende for, om salget heraf var omfattet af fritagelsen i momslovens § 13, stk. 2. Landsskatteretten stadfæstede herefter Skattestyrelsens afgørelse.
Klageren anmodede om ændring af en toldangivelse med henblik på at få del i et toldkontingent. Toldstyrelsen imødekom anmodningen, men klageren fik ikke del i kontingentet, fordi det var brugt op, hvilket han var uenig i og klagede over. Landsskatteretten afviste klagen, da det er Kommissionen, der tildeler toldkontingenter, og retten derfor ikke havde kompetence til at behandle klagen efter skatteforvaltningslovens § 11.
Registreringsafgiftsperioden og leasingperioden for et køretøj var ikke sammenfaldende, idet køretøjet var registreret, før der forelå en gyldig leasingaftale. Landsskatteretten fandt, at der herved var indtrådt fuld afgiftspligt for køretøjet efter lovens hovedregel, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, og at undtagelsen i registreringsafgiftslovens § 3 b således ikke fandt anvendelse. Landsskatteretten kunne videre ikke tiltræde det af klageren anførte om, at anvendelsen af § 31 i skatteforvaltningsloven forudsatte, at de almindelige skatteretlige betingelser for tilbagekaldelse af en gyldig afgørelse var opfyldt. Motorstyrelsen var således berettiget til at ændre en tidligere afgørelse.
Antidumpingtold
Importen af visse former for sukkermajs, tilberedt eller konserveret, i form af kerner, gøres til genstand for registrering.
17-02-2025
Antidumpingtold
Importen af valin gøres til genstand for registrering.
19-02-2025
Antidumpingtold
Ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2023/1776 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af melamin.
19-02-2025
Antidumpingtold
Fritagelsen for antidumpingtold på væsentlige dele til cykler, der er indrømmet Solo International Oy tilbagekaldes.
20-02-2025
Tarifering af LED-strips
Kommissionen har ophævet en forordning vedrørende tarifering af LED-strips.
21-02-2025
Journalnr: 23/0023972
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen skyldes dels ikke angivet salgsmoms og dels nægtelse af fradrag for købsmoms af virksomhedens udgifter til en række underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-01-2025
Journalnr: 23/0091600
Genoptagelse af momstilsvarene
Klagen vedrører genoptagelse af momstilsvarene. Landsskatteretten nedsætter forhøjelserne delvist.
Afsagt: 21-01-2025
Journalnr: 24/0074161
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af salgsmoms og købsmoms. Landsskatteretten stadfæster ansættelsen af salgsmomsen og hjemviser ansættelsen af købsmomsen.
Afsagt: 24-01-2025
Journalnr: 24/0040254
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvarene
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse momstilsvarene. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 21-01-2025
Journalnr: 22/0072151
Tilbagebetaling af moms - overvæltning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om tilbagebetaling af moms idet momsens anses for endeligt overvæltet på køberen, jf. SKM2020.238.SKTST og SKM2015.733.SKAT. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-01-2025
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 06-03-2025 indstilling i C-796/23 Ceská sít (Associés d’une « société »)
Fiskale bestemmelser
Er Rådets direktiv 2006/112/EF 1 af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, og navnlig direktivets artikel 9, stk. 1, og artikel 193 til hinder for, at pligten til at betale moms i henhold til særlige momsbestemmelser i national lovgivning, der finder anvendelse på »selskaber« (sammenslutninger af personer uden status som juridisk person), for hele selskabet påhviler en såkaldt »udpeget selskabsdeltager«, selv om en anden selskabsdeltager har ageret over for slutkunden i forbindelse med levering af tjenesteydelser [...]
Den 06-03-2025 indstilling i C-808/23 Högkullen
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 72 - normalværdi - artikel 80 - revurdering af afgiftsgrundlaget - holdingselskab, som udelukkende leverer afgiftspligtige tjenesteydelser til sine datterselskaber - fastsættelse af normalværdien - forhindring af momssvig og momsunddragelse
Den 06-03-2025 indstilling i C-121/24 Vaniz
Fiskale bestemmelser
Om bestemmelserne i 44. betragtning til og artikel 205 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, henset til gennemsigtighedsprincippet og princippet om hæftelsens forholdsmæssighed, tillader at der indledes en procedure med henblik på at fastslå, at en person hæfter solidarisk for skyldig moms, og at fastslå omfanget af den solidariske hæftelse, efter at hovedskyldneren er ophørt med at eksistere og indgå i retsforhold [...]
Den 06-03-2025 indstilling i C-125/24 Palmstråle
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - genindførsel af varer - returvarer - momsfritagelse - artikel 143, stk. 1, litra e) - nødvendigheden af at opfylde toldretlige forskrifter - toldunion - toldkodeksen - afgiftsfritagelse ved import af returvarer - artikel 203 - artikel 86, stk. 6 - forholdet mellem toldretten og momsretten
Den 06-03-2025 indstilling i C-206/24 Caves Andorranes
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - godtgørelse af eller fritagelse for import- eller eksportafgifter - forordning (EØF) nr. 1430/79 - EU-toldkodeksen - forordning (EU) nr. 952/2013 - betingelser for godtgørelse af egen drift - frist på tre år fra datoen for meddelelse af toldskylden - toldmyndighedens kendskab til de berørte erhvervsdrivendes identitet og de beløb, der skal tilbagebetales til hver af disse, uden at den har pligt til at foretage tilbundsgående undersøgelser - retten til god forvaltning
Den 13-03-2025 dom i C-137/23 Alsen
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - fritagelse for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof - artikel 14, stk. 1, litra c) - sejlads i EU-farvande - artikel 15, stk. 1, litra f) - sejlads ad de indre vandveje - direktiv 95/60/EF - afgiftsmærkning af gasolier og petroleum - gasolie, der er beregnet til fremdrift af et skib, og som ikke er afgiftsmærket i overensstemmelse med EU-retten - afslag på at anvende punktafgiftsfritagelsen - proportionalitetsprincippet
Den 13-03-2025 dom i C-640/23 Greentech
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag for merværdiafgift (moms) - salgstransaktion, som skatte- og afgiftsmyndighederne har omkvalificeret til virksomhedsoverdragelse, der ikke er omfattet af momsens anvendelsesområde - manglende berigtigelse af fakturaen inden for forældelsesfristen - manglende mulighed for at inddrive den moms, der er betalt i forbindelse med den nævnte transaktion - effektivitetsprincippet og princippet om afgiftsneutralitet - tilbagebetaling af afgiften
Den 27-03-2025 indstilling i C-744/23 Zlakov
Fiskale bestemmelser
Om begrebet »ydelser« som omhandlet i artikel 2, stk. 1, litra [c)], artikel 24, stk. 1, artikel 26, stk. 1, litra b), og artikel 28 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at det omfatter følgende [...]
Den 10-04-2025 indstilling i C-101/24 XYRALITY
Fiskale bestemmelser
Om artikel 28 i Rådets direktiv 2006/112/EF finder anvendelse under omstændigheder som i hovedsagen, hvor en tysk afgiftspligtig person (udvikleren) før den 1. januar 2015 leverede en tjenesteydelse elektronisk til ikke-afgiftspligtige personer (slutkunder) med bopæl i Fællesskabet via en appstore tilhørende en irsk afgiftspligtig person, med den konsekvens, at den irske afgiftspligtige person skal behandles, som om den pågældende havde modtaget disse tjenesteydelser fra udvikleren og leveret dem til slutkunderne, fordi appstoren [...]
Taxation: member states update EU list of non-cooperative tax jurisdictions
Council Adopts New Legislation on Electronic VAT Exemption Certificate
Update of the EU List of Non-Cooperative Jurisdictions for Tax Purposes
Bilag 140 |
Bilag 143 | EU-nyt: Forenkling og konkurrenceevne præger EU’s arbejdsprogram for 2025 |
Bilag 145 |
Bilag 147 |
Bilag 148 |
Spm. 184 |
Spm. 186 |
Spm. 187 |
Spm. 192 |
Spm. 216 |
Spm. 217 |
Spm. 218 |
Spm. 219 |
Spm. 220 |
Spm. 221 |
Spm. 222 |
Spm. 223 |
Spm. 224 |
Spm. 225 |
Spm. 226 |
Spm. 227 |
Spm. 230 |
Spm. 232 |
Spm. 233 |
Spm. 234 |
Spm. S 709 |
Spm. G |