MomsMail 2025, uge 03

Kære læser !

Hermed den sidste uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Momsfradrag ved køb af ydelser fra freelancere

Udkast til styresignal
Ændring af praksis vedrørende Skatteforvaltningens behandling af negative angivelser vedrørende moms på revisor- og advokatomkostninger, herunder salæret til kurator, der modtages efter konkursboets afslutning - udkast til styresignal

Bindende svar
Ikke momsfradragsret for moms pålagt erhvervelse af lægekliniks ydernummer.
Ikke momsfradragsret for moms pålagt erhvervelse af aktiver fra lægeklinik
Chokoladeafgift - smørepålæg med chokolade - sukkervare
Afgift af motorbrændstof til asfaltmaskiner

Afgørelser
Registreringsafgift - Leaset køretøj - For sen indlevering af nummerplader - Fuld afgift
Afslag på tilbagebetaling af eksportgodtgørelsesgebyr

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Momsfradrag ved køb af ydelser fra freelancere

Især større virksomheder køber ofte konsulentydelser fra enkeltmandsvirksomheder. Den omstændighed, at konsulenten er momsregistreret og fakturerer med moms, er imidlertid ingen garanti for, at købsmomsen kan fratrækkes.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Ændring af praksis vedrørende Skatteforvaltningens behandling af negative angivelser vedrørende moms på revisor- og advokatomkostninger, herunder salæret til kurator, der modtages efter konkursboets afslutning - udkast til styresignal

24-1257581

Skattestyrelsen ændrede ved SKM2023.95.SKTST sin praksis angående behandling af negative angivelser vedrørende moms af revisor- og advokatomkostninger, herunder salæret til kurator, der modtages, efter konkursboet er afsluttet.

Skattestyrelsen er blevet gjort opmærksom på uhensigtsmæssigheder ved det oprindelige styresignal. I forlængelse heraf er Skattestyrelsen blevet bekendt med, at der har dannet sig en praksis ved nogle skifteretter, hvorefter kurator i de omhandlede konkursboer bemyndiges til at varetage opgaven med at søge om momsrefusion hos Skatteforvaltningen efter boets afslutning/opløsning. Denne praksis indarbejdes nu i Skattestyrelsens praksis ved nærværende styresignal.

 

Bindende svar: Ikke momsfradragsret for moms pålagt erhvervelse af lægekliniks ydernummer.

SKM2025.11.SR

Spørger er en virksomhed, som påtænker at erhverve et ydernummer med tilhørende kapacitet fra en eksisterende lægeklinik. Spørger ejes 100 pct. af en læge, som er ansat i et selskab, som erhverver de resterende aktiver i lægeklinikken. Spørger har indgået en samarbejdsaftale med selskabet, hvorefter selskabet påtager sig som underleverandør til Spørger at levere lægekonsultationsydelser til de patienter, som er omfattet af ydernummeret. Spørger betaler i henhold til samarbejdsaftalen selskabet for disse ydelser.

Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørger kan fradrage momsen af købesummen for ydernummeret med tilhørende kapacitet, idet momsen pålægges købesummen i strid med momsloven. Skatterådet har herved henset til, at overdragelsen af ydernummeret med tilhørende kapacitet må anses for en samlet formuemasse, som overdrages som led i en virksomhedsoverdragelse omfattet af momslovens § 4, stk. 5.

 

Bindende svar: Ikke momsfradragsret for moms pålagt erhvervelse af aktiver fra lægeklinik

SKM2025.10.SR

Spørger er en virksomhed, som påtænker at overtage driften af en lægeklinik. Spørger erhverver som led heri alle lægeklinikkens aktiver med undtagelse af ydernummeret med tilhørende kapacitet. Disse erhverves i stedet af et selskab eller en virksomhed, som ejes 100 pct. af en læge ansat hos Spørger. Spørger indgår herefter en samarbejdsaftale med selskabet, hvorefter Spørger vederlægges for de lægekonsultationer, som Spørger leverer til patienterne. Sælgeren af aktiverne pålægger efter det oplyste købesummen moms.

Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørger kan fradrage momsen af købesummen for aktiverne, idet momsen pålægges købesummen i strid med momsloven. Skatterådet har herved henset til, at overdragelsen af aktiverne må anses for en samlet formuemasse, som overdrages som led i en virksomhedsoverdragelse omfattet af momslovens § 4, stk. 5.

Skatterådet bekræfter derimod, at ydelserne leveret af Spørger til selskabet, som er indehaver ydernummeret med tilhørende kapacitet, er momsfritagne lægekonsultationer. Dette vil ligeledes være tilfældet, såfremt selskabet i stedet er et interessentskab.

 

Bindende svar: Chokoladeafgift - smørepålæg med chokolade - sukkervare

SKM2025.6.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at tre smørepålæg ikke var afgiftspligtige i deres helhed efter chokoladeafgiftslovens bestemmelser. Et produkt, indeholdt bl.a. ca. 60 % sukkerarter, og ca. 3 % kakaosmør. Skatterådet fandt, at sukker var karaktergivende for produktet, henset til det høje indhold af sukker, samt at produktet havde et udseende og en fremtoning, der tydeligt signalerede, at der er tale om en sukkerholdig vare. Produktet var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, "sukkervarer af enhver art", samt omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, omhandlende efterligninger af eller erstatningsvarer.To produkter, med indhold af ca. 60 % sukker og ca. 10 % kakao, samt med indhold af ca. 50 % sukker og ca. 20 % kakao, ansås begge for at være omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, som chokoladevarer af enhver art. Det bindende svar er offentliggjort i en redigeret form af hensyn til tavshedspligten.

 

Bindende svar: Afgift af motorbrændstof til asfaltmaskiner

SKM2025.3.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørger kunne opnå afgiftsgodtgørelse for motorbrændstof til drift af maskiner til etablering og renovering af veje og vejbelægninger mv. efter mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 1, nr. 1.

Spørgsmål om opgørelsesmetoder til afgiftsgodtgørelse jf. mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 16 bortfaldt herefter.

 

Afgørelse: Registreringsafgift - Leaset køretøj - For sen indlevering af nummerplader - Fuld afgift

SKM2025.16.LSR

Sagen angik, om det var med rette, at Motorstyrelsen havde opkrævet et selskab fuld registreringsafgift for et køretøj, da køretøjets nummerplader ikke blev afleveret i forbindelse med, at den om køretøjet indgåede leasingkontrakt udløb. Landsskatteretten fandt på baggrund af sagens oplysninger, at selskabet ikke havde godtgjort, at det var på grund af leasingtagers forhold, at selskabet ikke kunne skaffe sig fysisk rådighed over nummerpladerne. Landsskatteretten henså herved til, at selskabet ikke tog skridt til at skaffe sig fysisk rådighed over nummerpladerne i umiddelbar forbindelse med leasingkontraktens udløb. Køretøjet skulle derfor fuldt ud afgiftsberigtiges. Det havde i den forbindelse ikke betydning, om køretøjet konkret blev ført på færdselslovens område i perioden efter den rettidige indlevering af nummerpladerne og afmelding fra Køretøjsregisteret, men inden den faktiske aflevering af nummerpladerne og afmelding af køretøjet, idet køretøjet allerede havde været taget i brug på færdselslovens område. Motorstyrelsen kunne i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, træffe den påklagede afgørelse om afgiftsberigtigelse af køretøjet, selvom Motorstyrelsen tidligere havde truffet en anden afgørelse herom.

 

Afgørelse: Afslag på tilbagebetaling af eksportgodtgørelsesgebyr

SKM2025.15.LSR

Sagen angik, om det var med rette, at Motorstyrelsen ikke havde imødekommet et selskabs anmodning om tilbagebetaling af eksportgodtgørelsesgebyr. Selskabet havde indgivet en anmodning om eks-portgodtgørelse vedrørende et køretøj og indbetalt gebyr i overensstemmelse med § 1 i bekendtgørelse nr. 897 af 16. juni 2020 om opkrævning af gebyr i forbindelse med anmodning om eksportgodtgørelse for brugte motorkøretøjer. Motorstyrelsen anmodede selskabet om at fremsende dokumentation for ejerskab og udførsel af køretøjet. Selskabet oplyste samme dag Motorstyrelsen, at anmodningen skulle annulleres, fordi køretøjet var solgt i Danmark, og anmodede om at få det indbetalte gebyr tilbage. Motorstyrelsen imødekom ikke anmodningen om at tilbagebetale gebyret, idet Motorstyrelsen ikke anså der for at foreligge særlige omstændigheder efter bekendtgørelsens § 2, stk. 2. Landsskatteretten fandt, at det ikke i sig selv kunne udgøre en særlig omstændighed efter bekendtgørelsens § 2, stk. 2, at selskabet tilbagekaldte sin anmodning samme dag, som Motorstyrelsen bad selskabet om at fremsende dokumentation for ejerskab og udførsel af køretøjet. Retten fandt, at det forhold heller ikke i kombination med, at Motorstyrelsen på det tidspunkt endnu ikke havde indledt sagsbehandling i forhold til værdifastsættelse af køretøjet, i den konkret foreliggende situation kunne udgøre en særlig omstændighed, der talte for tilbagebetaling af gebyret efter bekendtgørelsens § 2, stk. 2. Retten lagde i den sammenhæng bl.a. vægt på, at gebyret angik hele eksportgodtgørelsesordningen som sådan og ikke kun værdifastsættelse af køretøjet, ligesom der var forløbet ca. to måneder fra selskabets anmodning om eksportgodtgørelse til tilbagekaldelsen af denne, og tilbagekaldelsen først skete som reaktion på Motorstyrelsens indkaldelse af dokumentation for ejerskab og udførsel. Retten stadfæstede herefter Motorstyrelsens afgørelse om ikke at imødekomme anmodningen om tilbagebetaling af eksportgodtgørelsesgebyret.

 

Nyt fra Toldstyrelsen

Overgangsreglerne for DMS Forsendelse bortfalder, og overgangsreglerne for DMS Eksport forlænges sandsynligvis
I perioden, indtil alle EU-lande har implementeret EUTK-lovgivningen i deres eksport- og forsendelsessystemer (transitionsperioden), har der været nogle midlertidige regler. For DMS Forsendelse udløber transitionsperioden 21. januar 2025, hvor overgangsreglerne også bortfalder. Vi afventer stadig datoen for, hvornår overgangsreglerne for DMS Eksport bortfalder.
16-01-2025

Antidumpingtold
Der indføres en midlertidig antidumpingtold på importen af flerlagstrægulve.
16-01-2025

Antidumpingtold og udligningstold
Der indføres en endelig antidumpingtold og en endelig udligningstold på importen af visse dæk, nye eller regummierede, af gummi, af den art, der anvendes til busser og lastbiler, med belastningsevne over 121.
17-01-2025

Testmiljøet for DMS Import åbner ikke som forventet i januar
Testmiljøet for DMS Import skulle i januar 2025 åbne for alle virksomheder, men Toldstyrelsen vurderer, at testmiljøet endnu ikke har den rette kvalitet. Derfor udskydes åbningen.
17-01-2025

Export followed by Transit aktiveres 21. januar
Proceduren Export followed by Transit (eksport efterfulgt af forsendelse) aktiveres i DMS 21. januar. Du kan teste proceduren i testmiljøet.
17-01-2025

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 22/0043507
Genoptagelse af momsansættelsen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momsansættelsen for 1. halvår 2015, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1, og SKM2020.238.SKTST. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-12-2024

Journalnr: 23/0015081
Lønsumsafgiftspligt
Klagen skyldes, at at Skattestyrelsen har anset klager for lønsumsafgiftspligtig af levering af ydelser inden for anden egentlig sundhedspleje og har opkrævet af den tilhørende afgift. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 27-11-2024

Journalnr: 20/0046619
Momsfradrag - opførelse af fast ejendom til momsfri udlejning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar, idet Skattestyrelsen har reguleret selskabets fradrag for den indgående moms af udgifter til opførelse af lejligheder, der i ibrugtagningsåret anvendes til momsfritaget udlejning, jf. momslovens § 44, stk. 2, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen, men med en tilbagefordeling af momstilsvarene til tidligere afgiftsperioder end ved Skattestyrelsens afgørelse.
Afsagt: 26-11-2024

Journalnr: 22/0028291
Momsfradrag - underleverandør
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af selskabets udgifter til en underleverandør. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-11-2024

Journalnr: 22/0063224
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-11-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 20-01-2025 - 18-02-2025

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 23-01-2025 indstilling i C-782/23 Tauritus
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - EU-toldkodeksen - den fælles toldtarif - toldværdi - transaktionsværdi - fastsættelse - varer, som importeres i henhold til en kontrakt, hvori den foreløbige købspris er angivet - manglende kendskab til den endelige pris på tidspunktet for toldangivelsens antagelse

Den 13-02-2025 indstilling i C-615/23 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Services de transport public)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - tjenesteydelser mod vederlag - afgiftsgrundlag - udbetalinger af kompensation til dækning af tab - tilskud, der er direkte forbundet med prisen - tilskudsstøttet tjenesteydelse leveret af tredjemand i almenhedens interesse - retsforhold og direkte forbindelse mellem tjenesteydelse og vederlag - vederlag fra tredjemand

Den 06-03-2025 indstilling i C-796/23 Ceská sít (Associés d’une « société »)
Fiskale bestemmelser

Er Rådets direktiv 2006/112/EF 1 af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, og navnlig direktivets artikel 9, stk. 1, og artikel 193 til hinder for, at pligten til at betale moms i henhold til særlige momsbestemmelser i national lovgivning, der finder anvendelse på »selskaber« (sammenslutninger af personer uden status som juridisk person), for hele selskabet påhviler en såkaldt »udpeget selskabsdeltager«, selv om en anden selskabsdeltager har ageret over for slutkunden i forbindelse med levering af tjenesteydelser [...]

Den 06-03-2025 indstilling i C-121/24 Vaniz
Fiskale bestemmelser

Om bestemmelserne i 44. betragtning til og artikel 205 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, henset til gennemsigtighedsprincippet og princippet om hæftelsens forholdsmæssighed, tillader at der indledes en procedure med henblik på at fastslå, at en person hæfter solidarisk for skyldig moms, og at fastslå omfanget af den solidariske hæftelse, efter at hovedskyldneren er ophørt med at eksistere og indgå i retsforhold [...]

 

Domme
C-376/23 BALTIC CONTAINER TERMINAL

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - EU-toldkodeksen - delegeret forordning (EU) 2015/2446 - gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 - frizoner - ændring af den toldmæssige status som ikke-EU-varer til status som EU-varer - regnskaber fra indehaveren af en bevilling til at udøve virksomhed i en frizone - berettiget forventning - retskraft

Domstolens dom:

1) Artikel 214, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen og artikel 178, stk. 1, litra b) og c), i Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/2446 af 28. juli 2015 til supplering af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 med nærmere regler angående visse bestemmelser i EU-toldkodeksen

skal fortolkes således, at

disse bestemmelser ikke er til hinder for, at indehaveren af en bevilling til at udøve virksomhed i en frizone i sine regnskaber medtager oplysninger om den måde, hvorpå frizone-toldproceduren blev afsluttet, og oplysninger, som gør det muligt at identificere ethvert dokument, der ikke er en toldangivelse, og som vedrører afslutningen, uden i disse regnskaber at angive det masterreferencenummer, hvorved den toldangivelse, der svarer til henførslen af de pågældende varer under en efterfølgende toldprocedure, identificeres.

2) Artikel 214, stk. 1, og artikel 215, stk. 1, i forordning nr. 952/2013 samt artikel 178, stk. 1, litra b) og c), i delegeret forordning 2015/2446

skal fortolkes således, at disse bestemmelser

- ikke er til hinder for, at indehaveren af en bevilling til at udøve virksomhed i en frizone i sine regnskaber anfører afslutningen af den særlige frizone-toldordning med hensyn til visse varer, og at den pågældende i denne forbindelse nøjes med i regnskaberne at medtage oplysninger, som udelukkende vedrører et fragtbrev udfærdiget i overensstemmelse med konventionen om fragtaftaler ved international godsbefordring ad landevej, undertegnet i Genève den 19. maj 1956, som ændret ved protokollen af 5. juli 1978, der ledsagede disse varer i forbindelse med deres udførsel af den pågældende frizone, angiver varernes toldmæssige status og er bekræftet med et toldstempel og underskrevet af en toldansat, forudsat at toldmyndighederne har givet tilladelse til denne afslutningsmetode i henhold til nævnte artikel 178, stk. 3

- ikke kræver, at indehaveren af en bevilling til at udøve virksomhed i en frizone kontrollerer rigtigheden af denne angivelse.

3) Princippet om beskyttelse af den berettigede forventning

skal fortolkes således, at

indehaveren af en bevilling til at udøve virksomhed i en frizone kan støtte en sådan forventning om, at den pågældendes regnskaber er i overensstemmelse med artikel 178, stk. 1, litra b) og c), i delegeret forordning 2015/2446, på en fast praksis fra toldmyndighederne, hvoraf det præcist og ubetinget fremgår, at den omstændighed, at der i disse regnskaber blot medtages oplysninger vedrørende et fragtbrev udfærdiget i overensstemmelse med konventionen om fragtaftaler ved international godsbefordring ad landevej, undertegnet i Genève den 19. maj 1956, som ændret ved protokollen af 5. juli 1978, der ledsagede de pågældende varer i forbindelse med deres udførsel af en frizone, og som indeholder en håndskreven toldstatusangivelse, der er bekræftet med et toldstempel og underskrevet af en toldansat, er tilstrækkelig til at opfylde de forpligtelser, som følger af disse bestemmelser.

4) EU-retten er ikke til hinder for anvendelsen af en national bestemmelse om retskraft, som forpligter en retsinstans i en medlemsstat til at annullere en toldskyld, som indehaveren af en bevilling til at udøve virksomhed i en frizone skylder i henhold til artikel 79 i forordning nr. 952/2013, med den begrundelse, at den retsinstans i denne medlemsstat, der har kompetence til at efterprøve lovligheden af den administrative sanktion, som denne indehaver af en bevilling til at udøve virksomhed i en frizone er blevet pålagt for de samme toldtransaktioner og af de samme grunde som dem, der ligger til grund for toldskylden, i en retskraftig retsafgørelse har fastslået, at den nævnte indehaver ikke har tilsidesat de forpligtelser, som påhviler den pågældende i medfør af EU’s toldlovgivning.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/74 af 13. januar 2025 om indførelse af en midlertidig antidumpingtold på importen af lysin med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/81 af 13. januar 2025 om indførelse af en midlertidig antidumpingtold på importen af fladvalsede produkter af jern eller ulegeret stål, belagt eller overtrukket med tin med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Meddelelse om det forestående udløb af visse antidumpingforanstaltninger

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/78 af 15. januar 2025 om indførelse af en midlertidig antidumpingtold på importen af flerlagstrægulve med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Bindende oprindelsesoplysninger

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/58 af 15. januar 2025 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse dæk, nye eller regummierede, af gummi, af den art, der anvendes til busser og lastbiler, med belastningsevne over 121, med oprindelse i Folkerepublikken Kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1036

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/60 af 15. januar 2025 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af erythritol med oprindelse i Folkerepublikken Kina og om opkrævning af den endelige antidumpingtold på den registrerede import af erythritol med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/61 af 15. januar 2025 om indførelse af en endelig udligningstold på importen af visse dæk, nye eller regummierede, af gummi, af den art, der anvendes til busser og lastbiler, med belastningsevne over 121, med oprindelse i Folkerepublikken Kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 18, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1037

Meddelelse om indledning af en udløbsundersøgelse af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af peroxosulfater med oprindelse i Folkerepublikken Kina

 

Nyt fra Komotologi

A2 - 124th meeting of the Customs Code Committee - General Customs Legislation Section (CCC/GEN/124)

 

Lovtidende

Lov om ændring af opkrævningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse, regulering af satserne for skattetillæg, modernisering af sanktionspraksis ved passiv skatteunddragelse og midlertidig lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025), LOV nr 16 af 14/01/2025. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse af lov om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v. (tinglysningsafgiftsloven), LBK nr 27 af 13/01/2025. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse af lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. (chokoladeafgiftsloven), LBK nr 26 af 13/01/2025. Udstedt af Skatteministeriet

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 117 Forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven, ligningsloven, lov om registrering af køretøjer og forskellige andre love. (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobordningen og udvidelse af servicefradraget, samt justeringer som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne m.v.).

Bilag

Bilag 4

Henvendelse af 10/1-25 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk

Bilag 5

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 6

1. udkast til betænkning

Bilag 7

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 49 om de økonomiske konsekvenser, herunder BNP-effekt, provenuvirkningen både før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, af at ændre håndværkerfradragets beløbsgrænse mv., fra skatteministerenFIU alm. del - svar på spm. 49 (pdf-version)
FIU alm. del - svar på spm. 51 (pdf-version)

Bilag 8

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 50 om de økonomiske konsekvenser, herunder BNP-effekt, provenuvirkning både før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, af at ændre håndværkerfradragets fradragsværdi mv., fra skatteministerenFIU alm. del - svar på spm. 50 (pdf-version)
FIU alm. del - svar på spm. 51 (pdf-version)

Bilag 9

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 51 om de økonomiske konsekvenser, herunder BNP-effekt, provenuvirkning før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, af kombinerede ændringer af håndværkerfradragets fradragsværdi og beløbsgrænse mv., fra skatteministeren

Bilag 10

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 52 om de økonomiske konsekvenser, herunder BNP-effekt, provenuvirkning før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, af at ændre servicefradragets beløbsgrænse mv., fra skatteministerenFIU alm. del - svar på spm. 52 (pdf-version)
FIU alm. del - svar på spm. 54 (pdf-version)

Bilag 11

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 53 om de økonomiske konsekvenser, herunder BNP-effekt, provenuvirkning både før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, af at ændre servicefradragets fradragsværdi mv., fra skatteministerenFIU alm. del - svar på spm. 53 (pdf-version)
FIU alm. del - svar på spm. 54 (pdf-version)

Bilag 12

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 54 om de økonomiske konsekvenser, herunder BNP-effekt, provenuvirkning både før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, af kombinerede ændringer af servicefradragets fradragsværdi og beløbsgrænse, efter forøgelsen af servicefradragets beløbsgrænse mv., fra skatteministeren

Bilag 13

Betænkning afgivet af udvalget 15/1-25

Spørgsmål og svar

Spm. 2

L 117 - svar på spm. 2 om at kommentere henvendelsen fra Foreningen Rejsearbejdere.dkSAU L 117 - svar på spm. 2 (pdf-version)
Udvalgsspørgsmål (pdf-version)

L 117 A Forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om registrering af køretøjer. (Genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i boligjobordningen og udvidelse af servicefradraget samt justeringer som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne).

Bilag

Bilag 4

Henvendelse af 10/1-25 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk

Bilag 5

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 6

1. udkast til betænkning

Bilag 7

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 49 om de økonomiske konsekvenser af at ændre håndværkerfradragets beløbsgrænse m.v., herunder BNP-effekt, provenuvirkningen både før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, fra skatteministeren

Bilag 8

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 50 om de økonomiske konsekvenser af at ændre håndværkerfradragets fradragsværdi m.v., herunder BNP-effekt, provenuvirkning både før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, fra skatteministeren

Bilag 9

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 51 om de økonomiske konsekvenser af kombinerede ændringer af håndværkerfradragets fradragsværdi og beløbsgrænse m.v., herunder BNP-effekt, provenuvirkning før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, fra skatteministeren

Bilag 10

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 52 om de økonomiske konsekvenser af at ændre servicefradragets beløbsgrænse m.v., herunder BNP-effekt, provenuvirkning før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, fra skatteministeren

Bilag 11

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 53 om de økonomiske konsekvenser af at ændre servicefradragets fradragsværdi m.v., herunder BNP-effekt, provenuvirkning både før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, fra skatteministeren

Bilag 12

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 54 om de økonomiske konsekvenser af kombinerede ændringer af servicefradragets fradragsværdi og beløbsgrænse, herunder BNP-effekt, provenuvirkning både før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, efter forøgelsen af servicefradragets beløbsgrænse m.v., fra skatteministeren

Bilag 13

Betænkning afgivet af udvalget 15/1-25

Spørgsmål og svar

Spm. 2

L 117 - svar på spm. 2 om at kommentere henvendelsen fra Foreningen Rejsearbejdere.dk

Almindelig del

Bilag

Bilag 109

Henvendelse af 12. januar 2025 fra Ebbe Jensen om opladning af elbiler med strøm fra private solceller

Bilag 110

Kopi af UFO alm. del - bilag 16: Orientering om Undersøgelseskommissionen om SKAT's orientering nr. 32.

Bilag 111

Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025 og andre sager af relevans for Skatteudvalget

Bilag 117

Henvendelse af 16/1-25 fra Carina Leuenhagen Jensen, Esbjerg om Gældsstyrelsen

Bilag 118

Henvendelse af 16/1-25 fra Wøldike regnskab ApS om omkostningsgodtgørelse i klagesager

Spørgsmål og svar

Spm. 107

I SAU alm. del - endeligt svar på spørgsmål 214, folketingsåret 2023-24, fremgår det, at salg af nye bygninger kan være momsfritaget, hvis bygningen af sælger er opført til og udelukkende anvendt som led i momsfritaget udlejningsaktivitet. Vil ministeren redegøre for det statslige provenu ved at ophæve momsfritagelsen knyttet til salgsbeløbet ved salg af disse nye udlejningsejendomme?  Svar  

Spm. 108

Vil ministeren redegøre for, om Gældstyrelsen anvender den dokumentation, der bliver fremsendt af den gældsramte borger om ændrede indtægter umiddelbart efter, at styrelsen bliver gjort bekendt med en ny indtægtssituation? En indtægtssituation der ændrer sig fra en høj løn til dagpenge, der er mindre end halvdelen af lønnen forrige måned. Ifølge kilder vil Gældsstyrelsen ikke anerkende dokumentation fra kommune eller A-kasse for skiftet fra lønindtægt til dagpenge, men vil vente 1 måned og 11 dage, indtil at de kan se oplysningerne om ændringer i indtægter i systemerne. Der er risiko for yderligere gældsstiftelse i den måned, hvor der er stærkt forhøjede trækprocenter på en dagpengeindtægt. Ministeren bedes ligeledes redegøre for, om det ikke er i strid med det forvaltningsrettens officialprincip. Især i en sag, hvor det er afgørelser, der er indgribende i borgeres daglige velfærd.  Svar  

Spm. 109

Kan ministeren bekræfte, at Gældsstyrelsen i forbindelse med offentlig gæld i deres betalingsevneberegning accepterer biludgifter for borgere, der anvender en bil at transportere sig til et job, der ligger med stor afstand mellem hjemmet og jobbet?  Svar  

Spm. 110

Kan ministeren bekræfte, at Gældsstyrelsen i deres betalingsevnevurdering ikke accepterer, at pensionister har udgifter til bil, selvom de bor i landområder med dårlige transportforbindelser med bus/tog til indkøbsmuligheder?  Svar  

Spm. 116

Med L 183 (2023-24) blev der indført en CO2-afgift på fiskeri. Af Skatteministeriets publikation ”Afgifts- og tilskudsanalysen på energiområdet Delanalyse 3” fra 2018 fremgår det, at en CO2-afgift på fiskeri: ”…vil også føre til landing af færre fisk i Danmark, da der er stor sammenhæng mellem, hvor fiskere tanker, og hvor de lander deres fangst. Dette må forventes at få erhvervsøkonomiske konsekvenser, også for andre end de, som påvirkes direkte. Færre landinger af fisk i Danmark vil fx alt andet lige have negative konsekvenser for de danske havne og de tilknyttede industrier mv.” Vil ministeren redegøre for, hvorledes dette forhold påvirker provenuet efter adfærd og tilbageløb fra en CO2-afgift på fiskeri, samt hvorledes forholdet indgår i beregningen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser af en CO2-afgift på fiskeri?  Svar  

Spm. 120

Er ministeren enig i, at de investeringer i CO2-reduktion, som fiskerierhvervet allerede har gennemført siden 1990, skal godskrives erhvervets CO2-afgift, således at 70 pct. reduktionsmålsætningen opfyldes, men ikke overopfyldes?  Svar  

Spm. 150

Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 107 oversende den juridiske vurdering af, at det jf. EU’s momsdirektiv er obligatorisk at fritage salg af udlejningsejendomme for moms, og at en sådan momsfritagelse ikke kan bestemmes nationalt?  Svar  

Spm. 152

Vil ministeren oplyse, hvor mange husstande i Danmark, der ejer tre eller flere biler?  Svar  

Spm. 153

Vil ministeren oplyse det samlede salg af nye biler i 2024 fordelt på WLTP-energiklasser?  Svar  

Spm. 154

Vil ministeren oplyse, hvor mange danskere, der ejer tre eller flere boliger egnet til helårsbeboelse?  Svar  

Spm. 155

Vil ministeren oplyse, hvor mange danskere, der ejer to eller flere fritidshuse?  Svar  

Spm. 156

Vil ministeren oplyse antallet af boliger, opgjort på kommune, med hhv. 300-400 kvadratmeter og mere end 400 kvadratmeter boligareal? Ministeren bedes desuden oplyse andelen af boligerne i disse to kategorier, som benytter fossil opvarmning.  Svar  

Spm. 157

Vil ministeren – evt. med bidrag fra erhvervsministeren - oplyse, hvor mange danskere, der ejer en motoriseret lystyacht?  Svar  

Spm. 158

Vil ministeren - evt. med bidrag fra transportministeren – oplyse, hvor mange danskere, der ejer et privatfly, samt fordelingen af disse fly på forskellige vægtklasser?  Svar  

Spm. 159

Vil ministeren redegøre for, hvor mange danskere, herunder hvor stor en andel af befolkningen, der siden grøn checks indførelse har været berettiget til fradraget år for år? For årene efter grøn checks afskaffelse for ikke-pensionister bedes ministeren desuden skønne over fradragets niveau i 2025-priser, såfremt det ikke var blevet afskaffet, samt skønne over, hvor mange flere der ville have været berettiget til fradraget.  Svar  

Spm. 160

Vil ministeren - evt. med bidrag fra transportministeren – oplyse, hvor mange danskere, der fløj udenrigs mere end fem gange pr. år i 2023 og 2024? Hvis muligt bedes ministeren oplyse dette opdelt på erhvervsrejser og personlige rejser.  Svar  

Spm. 161

Vil ministeren oplyse de skønnede fordelingsvirkninger af hver ændring, man har lavet af reglerne for grøn check siden dens indførelse målt ved gini-koefficienten?  Svar  

Spm. 162

Vil ministeren - evt. med bidrag fra transportministeren – oplyse, hvor stor en andel af de solgte flybilletter med afgang fra dansk lufthavn, som billetter på 1. klasse udgjorde i 2024?  Svar  

Spm. 173

Vil ministeren redegøre for udviklingen i den samlede gæld til inddrivelse hos Gældsstyrelsen for kontrolafgifter fra hhv. offentlige og private operatører af offentlig transport de seneste 5 år (inkl. 2024)? Ministeren bedes i forlængelse heraf oplyse både det totale inddrivelsesprovenu og beløbet for nystiftet gæld i de enkelte år. Videre bedes ministeren kommentere på forholdet mellem disse to tal.  Svar