MomsMail 2023, uge 39

Kære læser !

Desværre var der en fejl i den tidligere udsendt MomsMail, hvorfor den sendes igen.

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Momsfrie virksomheders køb af ydelser i udlandet
ViDA - Modernisering af momssystemet på tværs af EU - En udvidet OSS-ordning
Redmark lancerer endnu en digital løsning – validering af EU-momsnumre

Nye straffesager

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Momsfrie virksomheders køb af ydelser i udlandet

Virksomheder, der betaler lønsumsafgift, skal momsregistreres, hvis de køber ydelser i udlandet. De skal nemlig betale dansk erhvervelsesmoms af deres udenlandske ydelseskøb. Det skal visse skoler og foreninger mv. også.

PwC

ViDA - Modernisering af momssystemet på tværs af EU - En udvidet OSS-ordning

EU-Kommissionen har fremlagt en ambitiøs plan for modernisering og digitalisering af momssystemet på tværs af EU, hvilket også får konsekvenser for danske...

Redmark

Redmark lancerer endnu en digital løsning – validering af EU-momsnumre

Kravet om validering af momsnumre på EU-kunder kan hurtigt gå hen og blive en tidskrævende opgave – især når der er flere kunder, der skal valideres. Redmark har netop lanceret en ny løsning under paraplyen af digitale løsninger, der foruden at spare medarbejderens tid, også sikrer valide data.

 

Nye straffesager

SKM2023.466.VLR

Straf - tobaksafgift - distribution og salg af smuglercigaretter

T var tiltalt for 2 forhold af overtrædelse af afgiftslovgivningen af særlig grov karakter med forsæt til at unddrage statskassen afgift og 1 forhold af forsøg herpå.

Som forhold 1 ved den 30. november og den 1. december 2018 sammen med en anden i varebil at have afhentet i alt 800.000 uberigtigede cigaretter på ejendom nr. 1. Cigaretterne var indsmuglet af andre fra udlandet og den 29. november 2018 aflæsset på ejendom nr. 1, hvorefter T efter aftale og sammen med en anden, kørte cigaretterne ud til flere aftagere.

Som forhold 2 ved den 15. februar 2019 sammen med en anden i varebil at have afhentet ikke under 2.830.000 uberigtigede cigaretter på ejendom nr. 2. Cigaretterne var indsmuglet af andre fra udlandet og den 15. februar 2019 aflæsset på ejendom nr. 2, hvorefter T sammen med en anden, den anden efter T's instruks, kørte cigaretterne, i alt ikke under 283 kasser, ud til flere aftagere, ligesom T selv videresolgte nogle af cigaretterne til forskellige aftagere.

Som forhold 3 ved forud for den 13. marts 2019 at have indgået aftale om sammen med en anden til flere aftagere at videreoverdrage ikke under 3.000.000 uberigtigede cigaretter, ligesom T selv havde indgået aftale om videresalg af nogle af cigaretterne til forskellige aftagere. De 3.000.000 uberigtigede cigaretter havde flere personer organiseret indsmugling af fra udlandet til Danmark, formentlig til ejendom nr. 2, hvilket mislykkedes, idet de udenlandske chauffører under transport af cigaretterne til Danmark blev anholdt i udlandet.

Det offentlige blev herved unddraget i alt 4.358.000 kr. i tobaksafgift og forsøgt unddraget 3.600.000 kr.

T forklarede, at han først blev involveret i at køre med cigaretter i forbindelse med leveringen i februar 2019, og at han ikke kendte noget til kørslen i november og december 2018. T og en anden kørte den 15. februar 2019 op til en rasteplads i hver sin udlejningsbil. Nogle personer hentede udlejningsbilerne på rastepladsen og fyldte dem med cigaretter. Han kørte ud med omkring 86 kasser uberigtigede cigaretter til flere aftagere, og han mente, at han kun kørte én gang. Han havde fået besked om en mulig kørsel i marts 2019, og han fik muligvis besked om, at der kom 300 kasser cigaretter. Han forventede, at han skulle køre med 100 kasser.

Byretten fandt T skyldig i forhold 1 og forhold 2. T's forklaring tilsidesattes som utroværdig. Der blev henset til vidneforklaringer og politiets observationer. Der forelå ikke straffri efterfølgende medvirken. T fandtes tillige skyldig i forhold 3. Der blev henset til telefonaflytninger af T's telefon den 7. marts 2019 herunder telefonsamtaler med de to andre samt den 13. marts 2019 hvor T telefonisk blev informeret om, at leveringen ikke blev til noget, fordi lastbilen var blevet stoppet i udlandet.

T blev idømt 1 år og 9 måneders ubetinget fængsel og en tillægsbøde på 3.000.000 kr. Ved strafudmålingen lagde byretten i skærpende retning vægt på mængden af cigaretter og størrelsen af det unddragne beløb og det beløb, der var forsøgt unddraget, at der var tale om flere forhold, og at forholdene var begået i forening med flere andre. I formildende retning lagde byretten vægt på T's relativt mindre rolle. Retten fandt ikke grundlag for at gøre straffen helt eller delvist betinget.

T ankede dommen med påstand om frifindelse, subsidiært formildelse. Anklagemyndigheden påstod skærpelse.

Landsretten stadfæstede byretsdommen.

SKM2023.461.VLR

Straf - momssvig - frifindelse - deltidsansat sælger ikke anset for reel medejer eller deltager i ledelsen

T var tiltalt for momssvig ved i perioden fra den 1. april 2011 til den 31. marts 2015 i forening med to medgerningsmænd som direktør og reel indehaver af tre nærmere angivne selskaber for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding og med forsæt til at unddrage statskassen afgift, at have afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger til brug for afgiftskontrollen vedrørende de tre selskabers moms. Statskassen blev herved unddraget for 4.371.335 kr. i moms i alt.

De to medgerningsmænd blev dømt i landsretten den 12. september 2019 for momsunddragelserne i selskaberne.

T forklarede, at de 3 selskaber drev samme form for virksomhed, og at han arbejdede sammen med de to medgerningsmænd, samt at det arbejde han udførte for selskaberne, var det samme. Han var ansat i selskaberne på deltid, beskæftigede sig ikke med momsangivelse og modtog løn i selskaberne.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen. Byretten lagde til grund, at alle 3 selskabers fakturaer lignede hinanden, og at T's navn og telefonnummer fremgik af fakturaerne, samt at alle de tiltaltes navne fremgik af det visitkort, som T udleverede. De 3 selskaber drev erhvervsmæssig aktivitet i forlængelse af hinanden, og de overtog igangværende kontrakter fra hinanden uden, at der blev udarbejdet overdragelsesaftaler. T bidrog til driften af selskaberne i et samvirke med de to medgerningsmænd på en sådan måde, at han kunne holdes ansvarlig for selskabernes momsunddragelser på lige fod med de to medgerningsmænd. Efter det oplyste om den måde, som selskaberne blev drevet på, herunder at der ikke blev udarbejdet regnskaber eller systematisk blev indberettet moms, fandt retten det bevist, at T sammen med to medgerningsmænd havde handlet med forsæt til at unddrage statskassen momstilsvaret.

T idømtes en fællesstraf på 1 år og 7 måneders fængsel, heraf 1 år og 4 måneder betinget af vilkår om samfundstjeneste, samt en tillægsbøde på 4.350.000 kr. Ved strafudmålingen lagde byretten vægt på, at der var tale om en systematisk og grov momsunddragelse begået af T i forening med to medgerningsmænd. Retten fandt ikke grundlag for at gøre hele straffen betinget, heller ikke henset til sagens alder, idet den lange sagsbehandlingstid i relation til T's sag i væsentligt omfang kunne tilskrives, at T udeblev under hovedforhandlingen i den tidligere sag og i en periode var forsvundet. Desuden blev T dømt til at betale 4.357.811 kr. i erstatning til Skattestyrelsen. Kravet blev nedsat til det beløb, som blev opgjort i sagen mod de to medgerningsmænd, der hæfter solidarisk for kravet.

T ankede byretsdommen med påstand om frifindelse. Anklagemyndigheden påstod stadfæstelse dog således, at tiltalen blev berigtiget, hvorved momsunddragelsen blev ændret fra 4.371.335 kr. til 4.359.041 kr.

Landsretten frifandt T. Landsretten fandt det ikke bevist, at T reelt har været medejer eller deltager i ledelsen af selskaberne på en sådan måde, at han kunne gøres strafferetligt ansvarlig for den momsunddragelse, der var sket i selskaberne. Landsretten lagde blandt andet vægt på, at T ikke som direktør formelt var ansvarlig for momsangivelse i selskaberne, at medgerningsmændene var blevet fundet skyldige i momsunddragelse fra selskaberne som direktører og reelle ejere i selskaberne, at ingen af de to medgerningsmænd har forklaret, at T var en del af ledelsen i nogen af selskaberne, eller at han skulle varetage opgaver med hensyn til momsangivelserne i selskaberne, at revisoren ikke opfattede T som reel ejer eller en del af ledelsen samt at der heller ikke forelå oplysninger om økonomiske forhold, som sandsynliggjorde, at T var reelt medejer af selskaberne.

SKM2023.460.VLR

Straf - momssvig - skattesvig - fiktive fakturaer - betinget dom på grund af personlige forhold

T var tiltalt for skattesvig af særlig grov karakter ved som direktør og regnskabsansvarlig i et ApS med forsæt til skatteunddragelse af særlig grov karakter, i selskabets selvangivelser for indkomstårene 2001-2005, at have angivet selskabets skattepligtige indkomst for lavt med i alt 2.612.390 kr., idet han blandt andet ved brug af fiktive fakturaer og fiktiv bogføring udeholdt omsætning, hvorved det offentlige blev unddraget 779.765 kr. i alt i selskabsskat. T var endvidere tiltalt for momssvig af særlig grov karakter ved som direktør og regnskabsansvarlig i anpartsselskabet med forsæt til afgiftsunddragelse af særlig grov karakter urigtigt for perioden fra 1. januar 2001 til 31. december 2005, at have angivet salgsmomsen for lavt med samlet 1.462.015 kr., hvorved det offentlige blev unddraget 1.462.015 kr. i moms i alt.

Der blev afgivet forklaring af T og to vidner.

T forklarede at told- og skatteforvaltningens beregninger støttes på de oplysninger, der blev givet til revisor med henblik på udfærdigelse af regnskab, og at disse ikke er korrekte, idet der er foretaget periodeforskydning grundet likviditetsmæssige behov. T har i forbindelse med told- og skatteforvaltningens behandling af sagen fremsendt yderligere og ændrede oversigter. T benægtede i retten, at han til politiet den 2. november 2005 skulle have forklaret om fiktive fakturaer.

Efter bevisførelsen lagde retten til grund, at selskabets skattepligtige indkomst i den anførte periode blev angivet for lavt med de beløb, der er anført i forhold 1, og at salgsmomsen var oplyst for lav ansat med de i forhold 2 anførte beløb.

Byretten fandt T skyldig i skattesvig af særlig grov karakter. De oversigter, der er udfærdiget og sendt til revisor som grundlag for regnskaberne skal lægges til grund som værende de oplysninger, T, der stod for bogføringen, udarbejdede. Under hensyn til omfanget, T's handlinger og perioden er det bevist, at T forsætligt begik skatteunddragelse af særlig grov karakter. Retten fandt også vedrørende tiltalen for momssvig af særlig grov karakter, at de oplysninger, der er udarbejdet til revisor og som danner grundlag for udarbejdelse af regnskab, skal lægges til grund som værende de oplysninger, T har videregivet. På baggrund af beløbenes størrelse og den tidsmæssige periode sammenholdt med, at det var T, der stod for bogføringen, fandtes T skyldig i momssvig af særlig grov karakter.

T blev idømt 1 års fængsel samt en tillægsbøde på 2.225.000 kr. samt rettighedsfrakendelse. Et af rettens medlemmer voterede for at fastsætte straffen til fængsel i 1 år og 6 måneder. Retten fandt ikke, at sagsbehandlingstiden beroede på anklagemyndighedens eller rettens forhold, men i det væsentligste skyldtes T's sygdom. Da forholdene blev begået i perioden 2001-2005, og T's fravær skyldtes lovligt forfald, fandt retten, også henset til T's personlige forhold, undtagelsesvist, at frihedsstraffen kunne gøres betinget.

T ankede dommen og påstod frifindelse. Anklagemyndigheden påstod skærpelse.

Landsretten stadfæstede byretsdommen, men forhøjede fængselsstraffen til 1 år 6 måneder under hensyn til forholdenes omfang, og da de er begået få år efter, at T blev idømt en længerevarende fængselsstraf for ligeartet kriminalitet. Landsretten tiltrådte med samme begrundelse, som af byretten anførte, at fængselsstraffen gøres betinget, og at der sker rettighedsfrakendelse.

SKM2023.458.BR

Straf - registreringsafgift - særlig grov karakter - tilbagedaterede fakturaer - leasingaftaler - forholdsmæssig registreringsafgift

T var tiltalt for registreringsafgiftsunddragelse af særlig grov karakter vedrørende 92 køretøjer ved i perioden fra den 8. maj 2013 til og med den 28. februar 2017 som ejer af en enkeltmandsvirksomhed i gerningsperioden mellem den 8. maj 2013 og den 3. august 2015 og som ejer gennem selskaber i holdingkonstruktion, stifter, direktør og daglig leder af et aktieselskab i gerningsperioden mellem den 6. august 2015 og den 28. februar 2017 for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, med forsæt til afgiftsunddragelse, ved indsendelse af oplysninger til told- og skatteforvaltningen eller ved anvendelse af autoriseret selvbetjening i Motorregisteret, at have afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger til brug for afgiftskontrollen, idet T - eller andre, der handlede efter foregående aftale og efter fælles forståelse med T - afgav oplysninger i modstrid med underliggende leasingaftaler, ligesom det blev fortiet, at den til grund for afgiftsberigtigelsen af det enkelte køretøj liggende leasingaftale, ikke var indgået i overensstemmelse med regelsættet om forholdsmæssig registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 3b - idet det reelle ejerskab af køretøjet ikke var overgået til leasinggiver på tidspunktet for oprettelsen af leasingaftalen og indregistreringen af aftalen i Motorregisteret - hvorfor regelsættet blev anvendt uberettiget, idet der rettelig skulle have været afregnet fuld registreringsafgift. T havde derved unddraget for 11.056.424 kr. i registreringsafgift i alt. T nægtede sig skyldig. Vedrørende tiltalen har T om ejerskab af køretøjerne i leasingperioden forklaret, at alle de leasede køretøjer, som er nævnt i anklageskriftet, tilhørte leasinggiver og at dette støttes af leasinggivers besiddelse af registreringsattesterne, vilkårene i leasingkontrakterne, slutsedler samt posteringer i bogføring.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen vedrørende 90 ud af de 92 køretøjer. Efter en samlet vurdering af sagens oplysninger fandt retten det godtgjort, at der - bortset fra 2 køretøjer - ikke forelå et reelt leasingforhold, og at ejendomsretten til køretøjerne ikke reelt blev overdraget til leasinggiver. Retten lagde navnlig vægt på ejerskabet af køretøjet forud for leasingperioden, leasingaftalens klausul om leasingtagers køberet/pligt, oplysningerne om, hvad der skete med køretøjet efter leasingperiodens ophør, og de foreliggende oplysninger om leasinggivers overdragelse af køretøjer i form af slutsedler, fakturaer, bogføring og kontoudskrifter før og efter leasingperioden. Retten lagde tillige vægt på fremgangsmåden ved indgåelse af leasingaftalerne, herunder at køretøjerne reelt var finansieret af leasingtagerne selv, og at enkeltmandsvirksomheden undlod at oplyse told- og skatteforvaltningen om leasingkontrakternes vilkår om blandt andet leasingtagers køberet/pligt, selvom dette var en betingelse for told- og skatteforvaltningens godkendelse af, at leasingforholdene var omfattet af registreringsafgiftslovens § 3b. T idømtes 3 års fængsel, heraf 2½ år betinget samt en tillægsbøde på 5.300.000 kr. Ved strafudmålingen lagde retten navnlig vægt på den tid, der er gået, siden den strafbare handling blev foretaget og Ts gode personlige forhold, herunder at han ikke i øvrigt er straffet af relevans for sagen.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 22/0024800
Momspligtens indtræden
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2020 med 13.268 kr., idet Skattestyrelsen anser virksomhedens indtægter for momspligtige fra årets begyndelse, jf. momslovens § 3, stk. 1, § 4, stk. 1 og § 48, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-08-2023

Journalnr: 19/0104390
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 30-08-2023

Journalnr: 16/1453111
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 29-08-2023

Journalnr: 20/0056794
Ændring af salgsmoms og købsmoms
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms og nedsat den godkendte købsmoms. Landsskatteretten stadfæster forhøjelsen af salgsmoms og hjemviser nedsættelsen af købsmomsen.
Afsagt: 29-08-2023

Journalnr: 20/0059345
Forholdsmæssig registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet ekstra leasingafgift (forholdsmæssig registreringsafgift) da køretøjet ikke er blevet afmeldt rettidigt, jf. registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 8. Landsskatteretten ændrer afgørelsen så der opkræves for en kortere periode.
Afsagt: 28-08-2023

Journalnr: 21/0026731
Fritagelse for registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har afgjort, at køretøjet ikke opfylder betingelserne for afgiftsfritagelse i henhold til registreringsafgiftslovens § 1, stk. 4 og 5. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-08-2023

Journalnr: 20/0067898
Gyldighed af afgørelse
Klagen vedrører gyldigheden af Skattestyrelsens opkrævning af isafgift og dækningsafgift efter chokoladeafgiftsloven for klagerens import af varer. Klageren har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse er ugyldig som følge af væsentlige sagsbehandlingsfejl, idet Skattestyrelsen ikke har iagttaget kravet om forbud mod selvinkriminering. Opgørelsen af afgiftskravene er ikke påklaget. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-08-2023

Journalnr: 20/0102057
Yderligere tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af yderligere tinglysningsafgift for tinglysningen af et skøde. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-08-2023

Journalnr: 21/0018697
Yderligere tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af yderligere tinglysningsafgift som følge af klagerens tinglysning af et skøde. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-08-2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 02-10-2023 - 31-10-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 05-10-2023 dom i C-146/22 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (TVA pour boissons chaudes lactées)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98, stk. 2 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en reduceret afgiftssats for leveringen af visse varer og tjenesteydelser - bilag III, punkt 1) og 12a) - lignende levnedsmidler, der tilberedes ud fra samme hovedingrediens - varme drikkevarer tilberedt på basis af mælk - anvendelse af forskellige nedsatte momssatser - varer med samme karakteristika og samme objektive egenskaber - varer med eller uden tilknyttede tilberedningsydelse og ydelse i form af leverandørens tilrådighedsstillelse heraf

Den 05-10-2023 dom i C-355/22 Osteopathie Van Hauwermeiren
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - opretholdelse af virkningerne af en national lovgivning, som er uforenelig med EU-retten

Den 05-10-2023 dom i C-505/22 Deco Proteste - Editores
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - artikel 2, stk. 1, litra a) - levering af varer mod vederlag - gratis levering af en tablet eller en smartphone mod tegning af et nyt abonnement på et tidsskrift - begrebet »en enkelt ydelse« - kriterier - artikel 16, stk. 2 - udtagelse af varer til virksomhedens eget brug med henblik på at uddele gaver af ringe værdi

Den 12-10-2023 dom i C-670/21 Frie kapitalbevægelser BA (Successions - Politique sociale de logement dans l’Union)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - frie kapitalbevægelser - artikel 63 TEUF til 65 TEUF - arveafgift - kapitalbevægelser mellem medlemsstaterne og tredjelande - fast ejendom beliggende i et tredjeland - en mere gunstig afgiftsbehandling af ejendomme beliggende i en medlemsstat eller i en medlemsstat i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - restriktion - begrundelse - boligpolitik - effektiv afgiftskontrol

Tidligere dokument: C-670/21 Frie kapitalbevægelser BA (Successions - Politique sociale de logement dans l’Union) - Indstilling

Den 26-10-2023 dom i C-249/22 GIS
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af tjenesteydelser mod vederlag - begreb - et offentligt radio- og fjernsynsforetagendes virksomhed, der finansieres ved en obligatorisk licensafgift, som betales af indehavere af radio- og fjernsynsmodtagere, der befinder sig i det jordbaserede sendeområde - artikel 378, stk. 1, og bilag X, del A, nr. 2) - akten vedrørende Republikken Østrigs tiltrædelse - undtagelse - anvendelsesområde

 

Indstillinger
C-336/22 f6 Cigarettenfabrik

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - direktiv 2008/118/EF - den generelle ordning for punktafgifter - artikel 1 - direktiv 2011/64/EU - punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak - artikel 14 - opkrævning af afgifter - opvarmet tobak - national bestemmelse, som for opvarmet tobak fastsætter en anden struktur og en anden afgiftssats end dem, der gælder for anden røgtobak

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 1, stk. 2, i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF, sammenholdt med artikel 2, stk. 1, første afsnit, litra c), nr. ii), i direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak,

skal fortolkes således, at

disse bestemmelser ikke er til hinder for en national ordning om opkrævning af en tillægsafgift for opvarmet tobak, som med hensyn til beregningen af afgiften fastsætter, at der foruden en afgiftssats for pibetobak opkræves en tillægsafgift, som udgør 80% af afgiftsbeløbet for cigaretter fratrukket afgiftsbeløbet for pibetobak.


C-341/22 Feudi di San Gregorio Aziende Agricole

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtig person - ikke-operativt selskab - afkræftelig formodning baseret på forholdet mellem værdien af økonomiske transaktioner og materielle anlægsaktiver - begrænsning af fradragsretten - princippet om momsens neutralitet - proportionalitet - retssikkerhed - berettigede forventninger

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 9, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at kvalifikationen som afgiftspligtig person ikke kan nægtes, når de foretagne udgående momspligtige transaktioner i tre på hinanden følgende år er af et omfang, der ikke anses for at stå i et rimeligt forhold til den indtægt, som med rimelighed kan forventes på grundlag af de aktiver, som personen råder over.

2) Princippet om momsens neutralitet og proportionalitetsprincippet

skal fortolkes således, at disse principper ikke er til hinder for en national lovgivning, hvorefter retten til fradrag af den betalte overvæltede moms på erhvervelser, retten til tilbagebetaling af denne moms eller retten til at overføre det respektive tilgodehavende til en senere afgiftsperiode kan nægtes, såfremt de foretagne udgående momspligtige transaktioner i tre på hinanden følgende afgiftsår er af et omfang, som ikke anses for at stå i forhold til den indtægt, der med rimelighed kan forventes på grundlag af de aktiver, som personen råder over, og når den pågældende ikke kan godtgøre, at der foreligger objektive grunde hertil. Betingelserne for, at sådanne grunde kan anses for godtgjorte, må ikke gøre det praktisk umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt for de berørte personer at udøve retten til momsfradrag, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.

3) Retssikkerhedsprincippet og princippet om beskyttelse af den berettigede forventning

skal fortolkes således, at disse principper ikke er til hinder for en national lovgivning, hvorefter retten til fradrag af den betalte overvæltede moms på erhvervelser, retten til tilbagebetaling af denne moms eller retten til at overføre det respektive tilgodehavende til en senere afgiftsperiode kan nægtes, såfremt de foretagne udgående momspligtige transaktioner i tre på hinanden følgende afgiftsår er af et omfang, som ikke anses for at stå i forhold til den indtægt, der med rimelighed kan forventes på grundlag af de aktiver, som personen råder over, og når den pågældende ikke kan bevise, at der foreligger objektive grunde hertil.


C-509/22 Girelli Alcool

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - afgiftsordning - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 7, stk. 4 - punktafgifters forfald - produkters overgang til forbrug - fritagelse i tilfælde af total ødelæggelse eller uigenkaldeligt tab af punktafgiftspligtige varer i henhold til en afgiftssuspensionsordning - hændelige omstændigheder - tilladelse fra medlemsstatens kompetente myndigheder - uigenkaldeligt tab som følge af, at en ansat hos den godkendte oplagshaver har udvist ringe uagtsomhed

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 7, stk. 4, i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF

skal fortolkes således, at begrebet »hændelige omstændigheder« i denne bestemmelse ligesom »force majeure« henviser til usædvanlige og uforudseelige omstændigheder, som den godkendte oplagshaver ikke har nogen indflydelse på, og hvis følger den pågældende ikke har kunnet undgå, også selv om vedkommende har udvist den fornødne påpasselighed. Kravet om, at omstændighederne skal ligge uden for den godkendte oplagshavers indflydelse, er ikke begrænset til omstændigheder, som er udefrakommende i forhold til den godkendte oplagshaver i materiel eller fysisk forstand, men omfatter omstændigheder, som objektivt set unddrager sig vedkommendes kontrol, eller som ligger uden for vedkommendes ansvarssfære.

2) Artikel 7, stk. 4, i direktiv 2008/118

skal fortolkes således, at anerkendelse af, at der foreligger hændelige omstændigheder, kræver, at den godkendte oplagshaver har udvist den fornødne påpasselighed med henblik på at undgå, at der indtræffer skade.

3) Artikel 7, stk. 4, i direktiv 2008/118

skal fortolkes således, at bestemmelsen er til hinder for national lovgivning, hvor faktiske omstændigheder, der udgør ringe uagtsomhed, skal sidestilles med hændelige omstændigheder og force majeure.

4) Artikel 7, stk. 4, i direktiv 2008/118

skal fortolkes således, at udtrykket »efter tilladelse fra medlemsstatens kompetente myndigheder« i denne bestemmelse ikke gør det muligt for medlemsstater at tilføje generelle omstændigheder, der er baseret på, at der er udvist ringe uagtsomhed, til de omstændigheder, hvor total ødelæggelse eller uigenkaldeligt tab af punktafgiftspligtige varer ikke anses for en overgang til forbrug.


 

Domme
C-508/22 Administra?ia Jude?eana a Finan?elor Publice Bra?ov (Transfert du droit au remboursement)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - interne afgifter - artikel 110 TEUF - tilbagebetaling af en afgift, som en medlemsstat har opkrævet i strid med EU-retten - afgift ved den første indregistrering af et motorkøretøj - spørgsmålet, om afgiften indgår i markedsværdien af det køretøj, for hvilket den er betalt - overdragelse af retten til tilbagebetaling til en senere erhverver af dette køretøj

Domstolens dom:

1) Artikel 110 TEUF skal fortolkes således, at beløbet af en afgift på motorkøretøjer, som er opkrævet i strid med EU-retten af en medlemsstat i forbindelse med den første indregistrering, kan indgå i værdien af disse køretøjer, således at fordringen på staten som følge af den retsstridige opkrævning af den nævnte afgift anses for, i forbindelse med salg af de nævnte køretøjer, at være overdraget til de senere erhververe af køretøjerne.

2) Artikel 110 TEUF skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for en national lovgivning, som fastsætter, at en afgift på motorkøretøjer, som er opkrævet af en medlemsstat i strid med EU-retten i forbindelse med den første indregistrering, alene kan tilbagebetales til den afgiftspligtige, der har betalt afgiften, og ikke til en senere erhverver af det omhandlede køretøj, forudsat at erhververen, som faktisk har båret byrden af denne afgift, i henhold til de nationale processuelle regler kan opnå tilbagebetaling heraf fra den afgiftspligtige, som har betalt den, eller, efter omstændighederne, fra skattemyndighederne, bl.a. når tilbagebetaling fra den afgiftspligtige viser sig at være umulig eller uforholdsmæssigt vanskelig.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/2072 af 27. september 2023 om ophævelse af den antidumpingtold på importen af biodiesel med oprindelse i argentina og indonesien, der indførtes ved rådets gennemførelsesforordning (eu) nr. 1194/2013

rådets gennemførelsesafgørelse (eu) 2023/2094 af 25. september 2023 om ændring af gennemførelsesafgørelse (eu) 2018/485 for så vidt angår en forlængelse af tilladelsen til danmark til at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 75 i direktiv 2006/112/ef om det fælles merværdiafgiftssystem

 

Nyt fra EUR_LEX

kommissionens afgørelse (eu) 2023/1810 af 19. september 2023 om en anmodning om udvidet kumulation mellem cambodja og vietnam, jf. artikel 56, stk. 1, i delegeret forordning (eu) 2015/2446, for så vidt angår de oprindelsesregler, der anvendes med henblik på arrangement med generelle toldpræferencer i henhold til delegeret forordning (eu) 2015/2446 for visse materialer eller dele, der anvendes i produktionen af cykler

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige, BEK nr 1207 af 27/09/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 253

Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om Skatteministeriets kontrol på leasingområdet

Spørgsmål og svar

Spm. 240

Vil ministeren i lyset af de store udsving i elpriserne og den deraf afledte risiko for elhandlerne oplyse, om der er en risiko for, at staten vil miste momsindbetalinger, såfremt virksomheder, der handler med el, går konkurs? Ministeren bedes videre oplyse, om der er en tilsvarende risiko for at miste indtægter fra den almindelige elafgift, eller om der i forhold til elafgiften kræves en særlig sikkerhedsstillelse.  Svar  

Spm. 241

Vil ministeren bedes oplyse værdien af bruttomomsindbetalingerne og momsrefusionerne fra 2020 til 2022 fra virksomheder, der handler med el?  Svar  

Spm. 321

Vil ministeren sørge for at holde udvalget orienteret om arbejdet med at revidere regneprincipperne som opfølgning på vismændenes kritik, jf. også svarene på FIU alm. del – spørgsmål 220-223?  Svar  

Spm. 324

Vil ministeren oversende sin kommende redegørelse til Statsrevisorerne om Skatteministeriets kontrol på leasingområdet, jf. beretning nr.19/2022, fra juni 2023, til udvalget?  Svar  

Spm. 325

Vil ministeren oversende Skattestyrelsens kommende redegørelse til Folketingets Ombudsmand om sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, og vil ministeren efterfølgende give udvalget en teknisk gennemgang af redegørelsen og de styresignaler af betydning for sagen, som Skattestyrelsen udsender?  Svar  

Spm. 328

Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at hæve reparationsgrænsen for biler til hhv. 80 pct., 85 pct., 90 pct., 95 pct., og hvad det vil koste helt at afskaffe reparationsgrænsen?  Svar  

Spm. 331

Kan ministeren oplyse de økonomiske konsekvenser af at fritage tøj, som er omfattet af brugtmomsordningen, for moms ved videresalg, herunder effekten på provenu og BNP? Vil ministeren samtidig oplyse de administrative konsekvenser af en sådan momsfritagelse samt effekten på C02-udslippet?  Svar  

Spm. 337

Vil ministeren redegøre for de udfordringer som EU-Kommissionens forslag KOM (2022) 701 om ”Moms i den digital tidsalder” vil give for danske sommerhusudlejere, hvis forslaget om at gøre udlejning af sommerhuse momspligtig med 25 pct. går igennem, herunder redegøre for:• Hvordan forventes prisdannelsen på sommerhusudlejning at blive med en moms på 25 pct.• Hvordan forventes markedet for udlejning af sommerhuse at blive påvirket med en moms på 25 pct.• Hvilke væsentlige administrative byrder forventes sommerhusudlejere at komme til at døje med som følge af EU-Kommissionens forslag• Hvem har fradragsretten for købsmoms, når sommerhusudlejeren skal afregne salgsmoms• Kan EU-Kommissionens forslag på nogen måde bringe den danske sommerhusregel i fare• Hvad er regeringens holdning til EU-Kommissionens forslag, og vil regeringen modarbejde forslaget med henvisning til det nuværende velfungerende danske sommerhusudlejningssystem?  Svar  

Spm. 347

Ministeren bedes kommentere præsentationen og analysen fra Kindred Groups foretræde den 6. september 2023 om resultater af rapporten ”Analyse af forholdet mellem ludomani og psykiske lidelser” af 14/6-23, jf. SAU alm. del –bilag 233 og 209.  Svar  

Spm. 367

Vil ministeren sende en samlet oversigt over gældende forlig og politiske aftaler inden for Skatteministeriets ressort med oplysning om, hvilke partier der er med i forligskredsen og de enkelte aftaler, samt hvornår forligene og aftalerne eventuelt udløber? Ministeren bedes medtage gældende forlig og politiske aftaler, som regeringen ikke selv er en del af.  Svar  

Spm. 410

Vil ministeren redegøre for arbejdet med at indføre et nyt grønt investeringsvindue, herunder udformning og ikrafttrædelse, som blev aftalt med grøn skattereform for industri m.v.?  Svar  

Spm. 411

Vil ministeren redegøre for arbejdet med at fremme oprindelsesgarantier for biogas gennem afgiftsfritagelse?  Svar  

Spm. 412

Vil ministeren fritage biogas, der har oprindelsesgarantier, for CO2-afgift?  Svar  

Spm. 413

Vil ministeren redegøre for, hvad pengene, der er afsat til at fremme af oprindelsesgarantier, skal anvendes til, hvis ministeren ikke ønsker at fritage biogas for CO2-afgift ved hjælp af oprindelsesgarantier?  Svar  

Spm. 414

Vil ministeren angive effekten på GINI-koefficienten og rådighedsbeløb for familietyperne i lovmodellen ved indførelse af en ensartet afgift på CO2 og andre drivhusgasser på 1.500 kr. pr. t. CO2e med tilbagebetaling af det fulde provenu fra afgiften til alle borgere over 18 år med samme beløb til alle?  Svar  

Spm. 415

Vil ministeren angive effekten på GINI-koefficienten og rådighedsbeløb for familietyperne i lovmodellen ved indførelse af en forbrugerafgift på oksekød, der svarer til 1.500 kr. pr. t. CO2e med tilbagebetaling af det fulde provenu fra afgiften til alle borgere over 18 år med samme beløb til alle?  Svar  

Spm. 416

Vil ministeren angive effekten på GINI-koefficienten og rådighedsbeløb for familietyperne i lovmodellen ved indførelse af en forbrugerafgift på flyrejser, der svarer til 1.500 kr. pr. t. CO2e med tilbagebetaling af det fulde provenu fra afgiften til alle borgere over 18 år med samme beløb til alle?  Svar