![]() |
Kære læser !
Desværre var der en fejl i den tidligere udsendt MomsMail, hvorfor den sendes igen.
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Momsfrie virksomheders køb af ydelser i udlandet
ViDA - Modernisering af momssystemet på tværs af EU - En udvidet OSS-ordning
Redmark lancerer endnu en digital løsning – validering af EU-momsnumre
Nye straffesager
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOMomsfrie virksomheders køb af ydelser i udlandet Virksomheder, der betaler lønsumsafgift, skal momsregistreres, hvis de køber ydelser i udlandet. De skal nemlig betale dansk erhvervelsesmoms af deres udenlandske ydelseskøb. Det skal visse skoler og foreninger mv. også. |
PwCViDA - Modernisering af momssystemet på tværs af EU - En udvidet OSS-ordning EU-Kommissionen har fremlagt en ambitiøs plan for modernisering og digitalisering af momssystemet på tværs af EU, hvilket også får konsekvenser for danske... |
RedmarkRedmark lancerer endnu en digital løsning – validering af EU-momsnumre Kravet om validering af momsnumre på EU-kunder kan hurtigt gå hen og blive en tidskrævende opgave – især når der er flere kunder, der skal valideres. Redmark har netop lanceret en ny løsning under paraplyen af digitale løsninger, der foruden at spare medarbejderens tid, også sikrer valide data. |
Straf - tobaksafgift - distribution og salg af smuglercigaretter T var tiltalt for 2 forhold af overtrædelse af afgiftslovgivningen af særlig grov karakter med forsæt til at unddrage statskassen afgift og 1 forhold af forsøg herpå. Som forhold 1 ved den 30. november og den 1. december 2018 sammen med en anden i varebil at have afhentet i alt 800.000 uberigtigede cigaretter på ejendom nr. 1. Cigaretterne var indsmuglet af andre fra udlandet og den 29. november 2018 aflæsset på ejendom nr. 1, hvorefter T efter aftale og sammen med en anden, kørte cigaretterne ud til flere aftagere. Som forhold 2 ved den 15. februar 2019 sammen med en anden i varebil at have afhentet ikke under 2.830.000 uberigtigede cigaretter på ejendom nr. 2. Cigaretterne var indsmuglet af andre fra udlandet og den 15. februar 2019 aflæsset på ejendom nr. 2, hvorefter T sammen med en anden, den anden efter T's instruks, kørte cigaretterne, i alt ikke under 283 kasser, ud til flere aftagere, ligesom T selv videresolgte nogle af cigaretterne til forskellige aftagere. Som forhold 3 ved forud for den 13. marts 2019 at have indgået aftale om sammen med en anden til flere aftagere at videreoverdrage ikke under 3.000.000 uberigtigede cigaretter, ligesom T selv havde indgået aftale om videresalg af nogle af cigaretterne til forskellige aftagere. De 3.000.000 uberigtigede cigaretter havde flere personer organiseret indsmugling af fra udlandet til Danmark, formentlig til ejendom nr. 2, hvilket mislykkedes, idet de udenlandske chauffører under transport af cigaretterne til Danmark blev anholdt i udlandet. Det offentlige blev herved unddraget i alt 4.358.000 kr. i tobaksafgift og forsøgt unddraget 3.600.000 kr. T forklarede, at han først blev involveret i at køre med cigaretter i forbindelse med leveringen i februar 2019, og at han ikke kendte noget til kørslen i november og december 2018. T og en anden kørte den 15. februar 2019 op til en rasteplads i hver sin udlejningsbil. Nogle personer hentede udlejningsbilerne på rastepladsen og fyldte dem med cigaretter. Han kørte ud med omkring 86 kasser uberigtigede cigaretter til flere aftagere, og han mente, at han kun kørte én gang. Han havde fået besked om en mulig kørsel i marts 2019, og han fik muligvis besked om, at der kom 300 kasser cigaretter. Han forventede, at han skulle køre med 100 kasser. Byretten fandt T skyldig i forhold 1 og forhold 2. T's forklaring tilsidesattes som utroværdig. Der blev henset til vidneforklaringer og politiets observationer. Der forelå ikke straffri efterfølgende medvirken. T fandtes tillige skyldig i forhold 3. Der blev henset til telefonaflytninger af T's telefon den 7. marts 2019 herunder telefonsamtaler med de to andre samt den 13. marts 2019 hvor T telefonisk blev informeret om, at leveringen ikke blev til noget, fordi lastbilen var blevet stoppet i udlandet. T blev idømt 1 år og 9 måneders ubetinget fængsel og en tillægsbøde på 3.000.000 kr. Ved strafudmålingen lagde byretten i skærpende retning vægt på mængden af cigaretter og størrelsen af det unddragne beløb og det beløb, der var forsøgt unddraget, at der var tale om flere forhold, og at forholdene var begået i forening med flere andre. I formildende retning lagde byretten vægt på T's relativt mindre rolle. Retten fandt ikke grundlag for at gøre straffen helt eller delvist betinget. T ankede dommen med påstand om frifindelse, subsidiært formildelse. Anklagemyndigheden påstod skærpelse. Landsretten stadfæstede byretsdommen. | |
Straf - momssvig - frifindelse - deltidsansat sælger ikke anset for reel medejer eller deltager i ledelsen T var tiltalt for momssvig ved i perioden fra den 1. april 2011 til den 31. marts 2015 i forening med to medgerningsmænd som direktør og reel indehaver af tre nærmere angivne selskaber for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding og med forsæt til at unddrage statskassen afgift, at have afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger til brug for afgiftskontrollen vedrørende de tre selskabers moms. Statskassen blev herved unddraget for 4.371.335 kr. i moms i alt. De to medgerningsmænd blev dømt i landsretten den 12. september 2019 for momsunddragelserne i selskaberne. T forklarede, at de 3 selskaber drev samme form for virksomhed, og at han arbejdede sammen med de to medgerningsmænd, samt at det arbejde han udførte for selskaberne, var det samme. Han var ansat i selskaberne på deltid, beskæftigede sig ikke med momsangivelse og modtog løn i selskaberne. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. Byretten lagde til grund, at alle 3 selskabers fakturaer lignede hinanden, og at T's navn og telefonnummer fremgik af fakturaerne, samt at alle de tiltaltes navne fremgik af det visitkort, som T udleverede. De 3 selskaber drev erhvervsmæssig aktivitet i forlængelse af hinanden, og de overtog igangværende kontrakter fra hinanden uden, at der blev udarbejdet overdragelsesaftaler. T bidrog til driften af selskaberne i et samvirke med de to medgerningsmænd på en sådan måde, at han kunne holdes ansvarlig for selskabernes momsunddragelser på lige fod med de to medgerningsmænd. Efter det oplyste om den måde, som selskaberne blev drevet på, herunder at der ikke blev udarbejdet regnskaber eller systematisk blev indberettet moms, fandt retten det bevist, at T sammen med to medgerningsmænd havde handlet med forsæt til at unddrage statskassen momstilsvaret. T idømtes en fællesstraf på 1 år og 7 måneders fængsel, heraf 1 år og 4 måneder betinget af vilkår om samfundstjeneste, samt en tillægsbøde på 4.350.000 kr. Ved strafudmålingen lagde byretten vægt på, at der var tale om en systematisk og grov momsunddragelse begået af T i forening med to medgerningsmænd. Retten fandt ikke grundlag for at gøre hele straffen betinget, heller ikke henset til sagens alder, idet den lange sagsbehandlingstid i relation til T's sag i væsentligt omfang kunne tilskrives, at T udeblev under hovedforhandlingen i den tidligere sag og i en periode var forsvundet. Desuden blev T dømt til at betale 4.357.811 kr. i erstatning til Skattestyrelsen. Kravet blev nedsat til det beløb, som blev opgjort i sagen mod de to medgerningsmænd, der hæfter solidarisk for kravet. T ankede byretsdommen med påstand om frifindelse. Anklagemyndigheden påstod stadfæstelse dog således, at tiltalen blev berigtiget, hvorved momsunddragelsen blev ændret fra 4.371.335 kr. til 4.359.041 kr. Landsretten frifandt T. Landsretten fandt det ikke bevist, at T reelt har været medejer eller deltager i ledelsen af selskaberne på en sådan måde, at han kunne gøres strafferetligt ansvarlig for den momsunddragelse, der var sket i selskaberne. Landsretten lagde blandt andet vægt på, at T ikke som direktør formelt var ansvarlig for momsangivelse i selskaberne, at medgerningsmændene var blevet fundet skyldige i momsunddragelse fra selskaberne som direktører og reelle ejere i selskaberne, at ingen af de to medgerningsmænd har forklaret, at T var en del af ledelsen i nogen af selskaberne, eller at han skulle varetage opgaver med hensyn til momsangivelserne i selskaberne, at revisoren ikke opfattede T som reel ejer eller en del af ledelsen samt at der heller ikke forelå oplysninger om økonomiske forhold, som sandsynliggjorde, at T var reelt medejer af selskaberne. | |
Straf - momssvig - skattesvig - fiktive fakturaer - betinget dom på grund af personlige forhold T var tiltalt for skattesvig af særlig grov karakter ved som direktør og regnskabsansvarlig i et ApS med forsæt til skatteunddragelse af særlig grov karakter, i selskabets selvangivelser for indkomstårene 2001-2005, at have angivet selskabets skattepligtige indkomst for lavt med i alt 2.612.390 kr., idet han blandt andet ved brug af fiktive fakturaer og fiktiv bogføring udeholdt omsætning, hvorved det offentlige blev unddraget 779.765 kr. i alt i selskabsskat. T var endvidere tiltalt for momssvig af særlig grov karakter ved som direktør og regnskabsansvarlig i anpartsselskabet med forsæt til afgiftsunddragelse af særlig grov karakter urigtigt for perioden fra 1. januar 2001 til 31. december 2005, at have angivet salgsmomsen for lavt med samlet 1.462.015 kr., hvorved det offentlige blev unddraget 1.462.015 kr. i moms i alt. Der blev afgivet forklaring af T og to vidner. T forklarede at told- og skatteforvaltningens beregninger støttes på de oplysninger, der blev givet til revisor med henblik på udfærdigelse af regnskab, og at disse ikke er korrekte, idet der er foretaget periodeforskydning grundet likviditetsmæssige behov. T har i forbindelse med told- og skatteforvaltningens behandling af sagen fremsendt yderligere og ændrede oversigter. T benægtede i retten, at han til politiet den 2. november 2005 skulle have forklaret om fiktive fakturaer. Efter bevisførelsen lagde retten til grund, at selskabets skattepligtige indkomst i den anførte periode blev angivet for lavt med de beløb, der er anført i forhold 1, og at salgsmomsen var oplyst for lav ansat med de i forhold 2 anførte beløb. Byretten fandt T skyldig i skattesvig af særlig grov karakter. De oversigter, der er udfærdiget og sendt til revisor som grundlag for regnskaberne skal lægges til grund som værende de oplysninger, T, der stod for bogføringen, udarbejdede. Under hensyn til omfanget, T's handlinger og perioden er det bevist, at T forsætligt begik skatteunddragelse af særlig grov karakter. Retten fandt også vedrørende tiltalen for momssvig af særlig grov karakter, at de oplysninger, der er udarbejdet til revisor og som danner grundlag for udarbejdelse af regnskab, skal lægges til grund som værende de oplysninger, T har videregivet. På baggrund af beløbenes størrelse og den tidsmæssige periode sammenholdt med, at det var T, der stod for bogføringen, fandtes T skyldig i momssvig af særlig grov karakter. T blev idømt 1 års fængsel samt en tillægsbøde på 2.225.000 kr. samt rettighedsfrakendelse. Et af rettens medlemmer voterede for at fastsætte straffen til fængsel i 1 år og 6 måneder. Retten fandt ikke, at sagsbehandlingstiden beroede på anklagemyndighedens eller rettens forhold, men i det væsentligste skyldtes T's sygdom. Da forholdene blev begået i perioden 2001-2005, og T's fravær skyldtes lovligt forfald, fandt retten, også henset til T's personlige forhold, undtagelsesvist, at frihedsstraffen kunne gøres betinget. T ankede dommen og påstod frifindelse. Anklagemyndigheden påstod skærpelse. Landsretten stadfæstede byretsdommen, men forhøjede fængselsstraffen til 1 år 6 måneder under hensyn til forholdenes omfang, og da de er begået få år efter, at T blev idømt en længerevarende fængselsstraf for ligeartet kriminalitet. Landsretten tiltrådte med samme begrundelse, som af byretten anførte, at fængselsstraffen gøres betinget, og at der sker rettighedsfrakendelse. | |
Straf - registreringsafgift - særlig grov karakter - tilbagedaterede fakturaer - leasingaftaler - forholdsmæssig registreringsafgift T var tiltalt for registreringsafgiftsunddragelse af særlig grov karakter vedrørende 92 køretøjer ved i perioden fra den 8. maj 2013 til og med den 28. februar 2017 som ejer af en enkeltmandsvirksomhed i gerningsperioden mellem den 8. maj 2013 og den 3. august 2015 og som ejer gennem selskaber i holdingkonstruktion, stifter, direktør og daglig leder af et aktieselskab i gerningsperioden mellem den 6. august 2015 og den 28. februar 2017 for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, med forsæt til afgiftsunddragelse, ved indsendelse af oplysninger til told- og skatteforvaltningen eller ved anvendelse af autoriseret selvbetjening i Motorregisteret, at have afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger til brug for afgiftskontrollen, idet T - eller andre, der handlede efter foregående aftale og efter fælles forståelse med T - afgav oplysninger i modstrid med underliggende leasingaftaler, ligesom det blev fortiet, at den til grund for afgiftsberigtigelsen af det enkelte køretøj liggende leasingaftale, ikke var indgået i overensstemmelse med regelsættet om forholdsmæssig registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 3b - idet det reelle ejerskab af køretøjet ikke var overgået til leasinggiver på tidspunktet for oprettelsen af leasingaftalen og indregistreringen af aftalen i Motorregisteret - hvorfor regelsættet blev anvendt uberettiget, idet der rettelig skulle have været afregnet fuld registreringsafgift. T havde derved unddraget for 11.056.424 kr. i registreringsafgift i alt. T nægtede sig skyldig. Vedrørende tiltalen har T om ejerskab af køretøjerne i leasingperioden forklaret, at alle de leasede køretøjer, som er nævnt i anklageskriftet, tilhørte leasinggiver og at dette støttes af leasinggivers besiddelse af registreringsattesterne, vilkårene i leasingkontrakterne, slutsedler samt posteringer i bogføring. Byretten fandt T skyldig i tiltalen vedrørende 90 ud af de 92 køretøjer. Efter en samlet vurdering af sagens oplysninger fandt retten det godtgjort, at der - bortset fra 2 køretøjer - ikke forelå et reelt leasingforhold, og at ejendomsretten til køretøjerne ikke reelt blev overdraget til leasinggiver. Retten lagde navnlig vægt på ejerskabet af køretøjet forud for leasingperioden, leasingaftalens klausul om leasingtagers køberet/pligt, oplysningerne om, hvad der skete med køretøjet efter leasingperiodens ophør, og de foreliggende oplysninger om leasinggivers overdragelse af køretøjer i form af slutsedler, fakturaer, bogføring og kontoudskrifter før og efter leasingperioden. Retten lagde tillige vægt på fremgangsmåden ved indgåelse af leasingaftalerne, herunder at køretøjerne reelt var finansieret af leasingtagerne selv, og at enkeltmandsvirksomheden undlod at oplyse told- og skatteforvaltningen om leasingkontrakternes vilkår om blandt andet leasingtagers køberet/pligt, selvom dette var en betingelse for told- og skatteforvaltningens godkendelse af, at leasingforholdene var omfattet af registreringsafgiftslovens § 3b. T idømtes 3 års fængsel, heraf 2½ år betinget samt en tillægsbøde på 5.300.000 kr. Ved strafudmålingen lagde retten navnlig vægt på den tid, der er gået, siden den strafbare handling blev foretaget og Ts gode personlige forhold, herunder at han ikke i øvrigt er straffet af relevans for sagen. |
Journalnr: 22/0024800
Momspligtens indtræden
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2020 med 13.268 kr., idet Skattestyrelsen anser virksomhedens indtægter for momspligtige fra årets begyndelse, jf. momslovens § 3, stk. 1, § 4, stk. 1 og § 48, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-08-2023
Journalnr: 19/0104390
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 30-08-2023
Journalnr: 16/1453111
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 29-08-2023
Journalnr: 20/0056794
Ændring af salgsmoms og købsmoms
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms og nedsat den godkendte købsmoms. Landsskatteretten stadfæster forhøjelsen af salgsmoms og hjemviser nedsættelsen af købsmomsen.
Afsagt: 29-08-2023
Journalnr: 20/0059345
Forholdsmæssig registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har opkrævet ekstra leasingafgift (forholdsmæssig registreringsafgift) da køretøjet ikke er blevet afmeldt rettidigt, jf. registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 8. Landsskatteretten ændrer afgørelsen så der opkræves for en kortere periode.
Afsagt: 28-08-2023
Journalnr: 21/0026731
Fritagelse for registreringsafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har afgjort, at køretøjet ikke opfylder betingelserne for afgiftsfritagelse i henhold til registreringsafgiftslovens § 1, stk. 4 og 5. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-08-2023
Journalnr: 20/0067898
Gyldighed af afgørelse
Klagen vedrører gyldigheden af Skattestyrelsens opkrævning af isafgift og dækningsafgift efter chokoladeafgiftsloven for klagerens import af varer. Klageren har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse er ugyldig som følge af væsentlige sagsbehandlingsfejl, idet Skattestyrelsen ikke har iagttaget kravet om forbud mod selvinkriminering. Opgørelsen af afgiftskravene er ikke påklaget. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-08-2023
Journalnr: 20/0102057
Yderligere tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af yderligere tinglysningsafgift for tinglysningen af et skøde. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-08-2023
Journalnr: 21/0018697
Yderligere tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af yderligere tinglysningsafgift som følge af klagerens tinglysning af et skøde. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-08-2023
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 05-10-2023 dom i C-146/22 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (TVA pour boissons chaudes lactées)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98, stk. 2 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en reduceret afgiftssats for leveringen af visse varer og tjenesteydelser - bilag III, punkt 1) og 12a) - lignende levnedsmidler, der tilberedes ud fra samme hovedingrediens - varme drikkevarer tilberedt på basis af mælk - anvendelse af forskellige nedsatte momssatser - varer med samme karakteristika og samme objektive egenskaber - varer med eller uden tilknyttede tilberedningsydelse og ydelse i form af leverandørens tilrådighedsstillelse heraf
Den 05-10-2023 dom i C-355/22 Osteopathie Van Hauwermeiren
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - opretholdelse af virkningerne af en national lovgivning, som er uforenelig med EU-retten
Den 05-10-2023 dom i C-505/22 Deco Proteste - Editores
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - artikel 2, stk. 1, litra a) - levering af varer mod vederlag - gratis levering af en tablet eller en smartphone mod tegning af et nyt abonnement på et tidsskrift - begrebet »en enkelt ydelse« - kriterier - artikel 16, stk. 2 - udtagelse af varer til virksomhedens eget brug med henblik på at uddele gaver af ringe værdi
Den 12-10-2023 dom i C-670/21 Frie kapitalbevægelser BA (Successions - Politique sociale de logement dans l’Union)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - frie kapitalbevægelser - artikel 63 TEUF til 65 TEUF - arveafgift - kapitalbevægelser mellem medlemsstaterne og tredjelande - fast ejendom beliggende i et tredjeland - en mere gunstig afgiftsbehandling af ejendomme beliggende i en medlemsstat eller i en medlemsstat i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - restriktion - begrundelse - boligpolitik - effektiv afgiftskontrol
Tidligere dokument: C-670/21 Frie kapitalbevægelser BA (Successions - Politique sociale de logement dans l’Union) - IndstillingDen 26-10-2023 dom i C-249/22 GIS
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af tjenesteydelser mod vederlag - begreb - et offentligt radio- og fjernsynsforetagendes virksomhed, der finansieres ved en obligatorisk licensafgift, som betales af indehavere af radio- og fjernsynsmodtagere, der befinder sig i det jordbaserede sendeområde - artikel 378, stk. 1, og bilag X, del A, nr. 2) - akten vedrørende Republikken Østrigs tiltrædelse - undtagelse - anvendelsesområde
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - direktiv 2008/118/EF - den generelle ordning for punktafgifter - artikel 1 - direktiv 2011/64/EU - punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak - artikel 14 - opkrævning af afgifter - opvarmet tobak - national bestemmelse, som for opvarmet tobak fastsætter en anden struktur og en anden afgiftssats end dem, der gælder for anden røgtobak
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 1, stk. 2, i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF, sammenholdt med artikel 2, stk. 1, første afsnit, litra c), nr. ii), i direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak,
skal fortolkes således, at
disse bestemmelser ikke er til hinder for en national ordning om opkrævning af en tillægsafgift for opvarmet tobak, som med hensyn til beregningen af afgiften fastsætter, at der foruden en afgiftssats for pibetobak opkræves en tillægsafgift, som udgør 80% af afgiftsbeløbet for cigaretter fratrukket afgiftsbeløbet for pibetobak.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtig person - ikke-operativt selskab - afkræftelig formodning baseret på forholdet mellem værdien af økonomiske transaktioner og materielle anlægsaktiver - begrænsning af fradragsretten - princippet om momsens neutralitet - proportionalitet - retssikkerhed - berettigede forventninger
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 9, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem
skal fortolkes således, at kvalifikationen som afgiftspligtig person ikke kan nægtes, når de foretagne udgående momspligtige transaktioner i tre på hinanden følgende år er af et omfang, der ikke anses for at stå i et rimeligt forhold til den indtægt, som med rimelighed kan forventes på grundlag af de aktiver, som personen råder over.
2) Princippet om momsens neutralitet og proportionalitetsprincippet
skal fortolkes således, at disse principper ikke er til hinder for en national lovgivning, hvorefter retten til fradrag af den betalte overvæltede moms på erhvervelser, retten til tilbagebetaling af denne moms eller retten til at overføre det respektive tilgodehavende til en senere afgiftsperiode kan nægtes, såfremt de foretagne udgående momspligtige transaktioner i tre på hinanden følgende afgiftsår er af et omfang, som ikke anses for at stå i forhold til den indtægt, der med rimelighed kan forventes på grundlag af de aktiver, som personen råder over, og når den pågældende ikke kan godtgøre, at der foreligger objektive grunde hertil. Betingelserne for, at sådanne grunde kan anses for godtgjorte, må ikke gøre det praktisk umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt for de berørte personer at udøve retten til momsfradrag, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.
3) Retssikkerhedsprincippet og princippet om beskyttelse af den berettigede forventning
skal fortolkes således, at disse principper ikke er til hinder for en national lovgivning, hvorefter retten til fradrag af den betalte overvæltede moms på erhvervelser, retten til tilbagebetaling af denne moms eller retten til at overføre det respektive tilgodehavende til en senere afgiftsperiode kan nægtes, såfremt de foretagne udgående momspligtige transaktioner i tre på hinanden følgende afgiftsår er af et omfang, som ikke anses for at stå i forhold til den indtægt, der med rimelighed kan forventes på grundlag af de aktiver, som personen råder over, og når den pågældende ikke kan bevise, at der foreligger objektive grunde hertil.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - afgiftsordning - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 7, stk. 4 - punktafgifters forfald - produkters overgang til forbrug - fritagelse i tilfælde af total ødelæggelse eller uigenkaldeligt tab af punktafgiftspligtige varer i henhold til en afgiftssuspensionsordning - hændelige omstændigheder - tilladelse fra medlemsstatens kompetente myndigheder - uigenkaldeligt tab som følge af, at en ansat hos den godkendte oplagshaver har udvist ringe uagtsomhed
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 7, stk. 4, i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF
skal fortolkes således, at begrebet »hændelige omstændigheder« i denne bestemmelse ligesom »force majeure« henviser til usædvanlige og uforudseelige omstændigheder, som den godkendte oplagshaver ikke har nogen indflydelse på, og hvis følger den pågældende ikke har kunnet undgå, også selv om vedkommende har udvist den fornødne påpasselighed. Kravet om, at omstændighederne skal ligge uden for den godkendte oplagshavers indflydelse, er ikke begrænset til omstændigheder, som er udefrakommende i forhold til den godkendte oplagshaver i materiel eller fysisk forstand, men omfatter omstændigheder, som objektivt set unddrager sig vedkommendes kontrol, eller som ligger uden for vedkommendes ansvarssfære.
2) Artikel 7, stk. 4, i direktiv 2008/118
skal fortolkes således, at anerkendelse af, at der foreligger hændelige omstændigheder, kræver, at den godkendte oplagshaver har udvist den fornødne påpasselighed med henblik på at undgå, at der indtræffer skade.
3) Artikel 7, stk. 4, i direktiv 2008/118
skal fortolkes således, at bestemmelsen er til hinder for national lovgivning, hvor faktiske omstændigheder, der udgør ringe uagtsomhed, skal sidestilles med hændelige omstændigheder og force majeure.
4) Artikel 7, stk. 4, i direktiv 2008/118
skal fortolkes således, at udtrykket »efter tilladelse fra medlemsstatens kompetente myndigheder« i denne bestemmelse ikke gør det muligt for medlemsstater at tilføje generelle omstændigheder, der er baseret på, at der er udvist ringe uagtsomhed, til de omstændigheder, hvor total ødelæggelse eller uigenkaldeligt tab af punktafgiftspligtige varer ikke anses for en overgang til forbrug.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - interne afgifter - artikel 110 TEUF - tilbagebetaling af en afgift, som en medlemsstat har opkrævet i strid med EU-retten - afgift ved den første indregistrering af et motorkøretøj - spørgsmålet, om afgiften indgår i markedsværdien af det køretøj, for hvilket den er betalt - overdragelse af retten til tilbagebetaling til en senere erhverver af dette køretøj
Domstolens dom:
1) Artikel 110 TEUF skal fortolkes således, at beløbet af en afgift på motorkøretøjer, som er opkrævet i strid med EU-retten af en medlemsstat i forbindelse med den første indregistrering, kan indgå i værdien af disse køretøjer, således at fordringen på staten som følge af den retsstridige opkrævning af den nævnte afgift anses for, i forbindelse med salg af de nævnte køretøjer, at være overdraget til de senere erhververe af køretøjerne.
2) Artikel 110 TEUF skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for en national lovgivning, som fastsætter, at en afgift på motorkøretøjer, som er opkrævet af en medlemsstat i strid med EU-retten i forbindelse med den første indregistrering, alene kan tilbagebetales til den afgiftspligtige, der har betalt afgiften, og ikke til en senere erhverver af det omhandlede køretøj, forudsat at erhververen, som faktisk har båret byrden af denne afgift, i henhold til de nationale processuelle regler kan opnå tilbagebetaling heraf fra den afgiftspligtige, som har betalt den, eller, efter omstændighederne, fra skattemyndighederne, bl.a. når tilbagebetaling fra den afgiftspligtige viser sig at være umulig eller uforholdsmæssigt vanskelig.
Bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige, BEK nr 1207 af 27/09/2023. Udstedt af Skatteministeriet
Bilag 253 | Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om Skatteministeriets kontrol på leasingområdet |
Spm. 240 |
Spm. 241 |
Spm. 321 |
Spm. 324 |
Spm. 325 |
Spm. 328 |
Spm. 331 |
Spm. 337 |
Spm. 347 |
Spm. 367 |
Spm. 410 |
Spm. 411 |
Spm. 412 | Vil ministeren fritage biogas, der har oprindelsesgarantier, for CO2-afgift? Svar |
Spm. 413 |
Spm. 414 |
Spm. 415 |
Spm. 416 |