MomsMail 2024, uge 02

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Fra januar 2024 skal virksomheder indberette, når de importerer "CBAM-afgiftspligtige varer"
Fra 1. januar 2024 kan hoteller, campingenheder mv. få godtgjort afgiften af rumvarme baseret på fossile brændsler
Mulighed for genoptagelse af momstilsvar: Fast ejendom

Bindende svar
Moms - Fradrag for anlæggelsesudgifter til parkeringspladser til medarbejdernes personmotorkøretøjer
Momsfritagelse - entréindtægt til kulturel aktivitet
Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for opvarmning af modtagestalde omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk. 1.
Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for foderfremstilling ikke omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk.
Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for foderfremstilling ikke omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk.

Domme
Momslovens § 34, stk. 1, nr. 1 - salg af brugte biler
Demobiler - registreringsafgift

Nye straffesager

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
3 domme

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

PwC

Fra januar 2024 skal virksomheder indberette, når de importerer "CBAM-afgiftspligtige varer"

En ny rapporteringspligt er trådt i kraft, hvilket betyder, at virksomheder, der importerer "CBAM-afgiftspligtige varer", skal sørge for at få adgang til...

PwC

Fra 1. januar 2024 kan hoteller, campingenheder mv. få godtgjort afgiften af rumvarme baseret på fossile brændsler

En ændring af hotellers mv. afgiftsbelast-ning på fossile brændsler anvendt til rum-varme mm. er indført. Dette er en længe ef-terspurgt håndsrækning til...

Redmark

Mulighed for genoptagelse af momstilsvar: Fast ejendom

Nyt styresignal praksisændringer og præciseringer Skattestyrelsen har i slutningen af december 2023 offentliggjort et nyt styresignal, som præciserer begrebet ”byggegrund”, i forbindelse med salg af fast ejendom. Endvidere omhandler styresignalet Skattestyrelsens opfattelse af begrebet “fuld funktionsdygtig bygning”, samt eventuel momspligt i forbindelse med salg af ejendommen. Styresignalet indeholder derudover praksisændringer med eventuel mulighed for genoptagelse […]

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Moms - Fradrag for anlæggelsesudgifter til parkeringspladser til medarbejdernes personmotorkøretøjer

SKM2024.20.SR

Spørger producerer og sælger momspligtige varer. Spørger har afholdt omkostninger til renovering af parkeringspladsen tilhørende deres produktionssted. Parkeringspladsen anvendes af besøgende erhvervsgæster, kunder og virksomhedens medarbejdere i egne personmotorkøretøjer.

Spørger ønskede bekræftet, at Spørger havde momsfradrag for udgifter til anlæggelse af parkeringspladser til medarbejdernes personmotorkøretøjer efter momslovens § 37.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at der er momsfradrag for udgifter til anlæggelse af parkeringspladser til medarbejdernes personmotorkøretøjer, idet drift af personmotorkøretøjer er fradragsbegrænset, jf. momslovens § 42, stk. 1, nr. 6.

Ved vurderingen lagde Skatterådet vægt på afgørelser fra Momsnævnet, Landsskatteretten og Vestre Landsret, hvor det var fastslået, at udgifter til leje af parkeringspladser er omfattet af driftsomkostningsbegrebet, hvorefter der ikke er momsfradrag for udgiften, jf. momslovens § 42, stk. 1, nr. 6.

 

Bindende svar: Momsfritagelse - entréindtægt til kulturel aktivitet

SKM2024.18.SR

Spørger drev et besøgscenter, hvor besøgende fik adgang til dels besøgsanlægget og dels adgang til fire fremvisninger af dyrearter i kategorierne insekter, krybdyr og rovfugle.

Spørgsmålet angik om Spørgers entréindtægter var omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 6.

Skatterådet kunne bekræfte, at Spørgers aktivitet ud fra dens karakter var omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 6, som tilsigter at fritage dele af det kulturelle område for moms.

Skatterådet lagde ved vurderingen vægt på, at Spørgers aktivitet i form af formidling af viden om dyrenes natur og historie, og oplevelsen af de vilde dyr tæt på, samt elementer af underholdning og rekreation, svarer til det, man oplever i zoologiske haver og dyreparker.

Det blev også tillagt vægt, at Spørger havde de fornødne tilladelser til hold af vilde dyrearter, og var godkendt som oplæringsvirksomhed for lærlinge i dyrepasseruddannelsen med speciale i Dyr i zoologiske anlæg.

Spørgers entréindtægter var således momsfritaget, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 6.

 

Bindende svar: Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for opvarmning af modtagestalde omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk. 1.

SKM2024.13.SR

Skatterådet bekræfter, at Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for opvarmning af stalde for slagtesvin er omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk. 1, hvorefter nedsættelsen af tilbagebetalingen af afgift efter mineralolieafgiftslovens § 11 og gasafgiftslovens § 10 sker med den særlige lempelige afgiftssats. Skatterådet finder således, at den pågældende aktivitet med opvarmning af modtagestalde hos Spørger er en aktivitet, der sædvanligvis udøves i en landbrugsvirksomhed.

 

Bindende svar: Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for foderfremstilling ikke omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk.

SKM2024.12.SR

Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for foderfremstilling er omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk. 1, så nedsættelsen af tilbagebetalingen af afgift efter mineralolieafgiftslovens § 11 og gasafgiftslovens § 10 sker med den særlige lempelige afgiftssats. Skatterådet finder således ikke, at den pågældende aktivitet med foderfremstilling hos Spørger er en aktivitet, der sædvanligvis udøves i en landbrugsvirksomhed.

 

Bindende svar: Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for foderfremstilling ikke omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk.

SKM2024.11.SR

Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for foderfremstilling er omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk. 1, så nedsættelsen af tilbagebetalingen af afgift efter mineralolieafgiftslovens § 11 og gasafgiftslovens § 10 sker med den særlige lempelige afgiftssats. Skatterådet finder således ikke, at den pågældende aktivitet med foderfremstilling hos Spørger er en aktivitet, der sædvanligvis udøves i en landbrugsvirksomhed.

 

Dom: Momslovens § 34, stk. 1, nr. 1 - salg af brugte biler

SKM2024.24.BR

Sagen angik, om sagsøgeren opfyldte betingelserne for momsfritagelse ifølge momslovens § 34, stk. 1, nr. 1, i forbindelse sagsøgerens angivelige salg af brugte biler til købere i henholdsvis Y1-land og Y2-land i perioden fra 2011 til 2014, og om der var grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skønsmæssige forhøjelse af sagsøgerens momstilsvar for perioden 2011-2012.

Retten fandt, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at betingelserne for momsfritagelse i medfør af momslovens § 34, stk. 1, nr. 1 var opfyldt, da sagsøgeren ikke havde dokumenteret, at de omhandlede køretøjer var solgt og transporteret af virksomheden som led i de påståede salg til Y2-land og Y1-land. På den baggrund fandt retten også, at sagsøgeren ikke havde været i god tro.

Retten fandt videre, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skønsmæssige forhøjelse af sagsøgerens momstilsvar.

 

Dom: Demobiler - registreringsafgift

SKM2024.21.VLR

Sagen angik, om et selskab skulle betale yderligere registreringsafgift af 81 biler, og om selskabets momstilsvar skulle forhøjes. De omhandlede biler var afgiftsberigtiget på baggrund af "mindstebeskatningsprisen", der svarede til importprisen tillagt en mindsteavance på 9 %.

Landsrettens flertal fandt på baggrund af de foreliggende omstændigheder, at det ikke var dokumenteret, at selskabet ikke var reel bruger af de omhandlede biler på registreringstidspunktet.

 

Nye straffesager

SKM2024.22.VLR

Straf - skattepligtigt udbytte - selvinkriminering - frifindelse

T var tiltalt for en lang række forhold af blandt andet bedrageri af særlig grov karakter samt momssvig, men anklagemyndigheden nedlagde i byretten endelig påstand om, at T dømtes i overensstemmelse med anklageskriftet i forhold 23 dog således, at det samlede unddragne beløb udgjorde 748.948 kr., og at T i øvrigt frifandtes. T var i forhold 23 tiltalt for skattesvig af særlig grov karakter, ved for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 med forsæt til at unddrage det offentlige skat at have undladt inden 4 uger efter selvangivelsesfristen den 1. maj 2017, 1. maj 2018 og 1. maj 2019 ved modtagelse af skatteansættelse at meddele told- og skatteforvaltningen, at indkomsten var ansat for lavt, vedrørende ikke selvangivet udbytte fra et iværksætterselskab med 3.068.462 kr. for 2016, ikke selvangivet udbytte fra iværksætterselskabet og et anpartsselskab med 2.935.835 kr. for 2017 og ikke selvangivet udbytte fra iværksætterselskabet og anpartsselskabet med 707.292 kr. for 2018. T havde herved unddraget for 2.777.746 kr. i skat i alt. T forklarede at baggrunden for, at hun var registreret som ejer af og direktør i såvel iværksætterselskabet som anpartsselskabet var, at hendes daværende samlever, som hun var bekendt med havde en kriminel fortid, havde nogle uoverensstemmelser med told- og skatteforvaltningen og derfor ikke selv kunne være registreret ejer og direktør. Byretten frifandt T i forhold 1-6, 8-12, 19,22 og 24-26 i overensstemmelse med anklagemyndighedens endelige påstand og dømte T for forhold 23. Retten fandt, at T måtte have været klar over eller anset det som overvejende sandsynligt, at hun havde udbytte fra selskaberne, som skulle indberettes til told- og skatteforvaltningen. Der blev herved henset til, at T ikke holdt sig ude af selskaberne. Hun oprettede bankkonti til selskaberne og var i løbende kontakt med banken. Hun udførte arbejde i anpartsselskabet og under en ransagning blev hun fundet i besiddelse af et hævekort tilknyttet iværksætterselskabet. Der blev overført betydelige beløb fra selskabernes konti til T's private konti, og der blev på selskabernes konti foretaget betydelige betalinger, som retten fandt det ubetænkeligt, at lægge til grund var selskaberne uvedkommende. Det kunne ikke føre til en anden vurdering, at T havde anført, at hun blev udnyttet af sin daværende samlever, at hun i forbindelse med selvangivelse ikke havde pligt til at oplyse om forhold, der kunne inkriminere hendes nærmeste, samt det i øvrigt anførte. T idømtes 4 måneders betinget fængsel samt en tillægsbøde på 500.000 kr. Ved strafudmålingen lagde byretten vægt på forholdets karakter herunder det unddragne beløbs størrelse. Henset til T's personlige forhold samt den tid, der var forløbet uden at dette kunne tilskrives T's forhold, fandt retten det forsvarligt at gøre fængselsstraffen betinget. T ankede dommen med påstand om frifindelse i forhold 23, subsidiært formildelse. Anklagemyndigheden påstod domfældelse i overensstemmelse med den i byretten endeligt rejste tiltale i forhold 23 for skatteunddragelse på i alt 748.948 kr. Anklagemyndigheden påstod endvidere skærpelse. Landsretten lagde til grund, at det beløb, som ifølge tiltalen udgjorde det skattepligtige udbytte hos T, i det hele stammede fra de bedragerier, som en anden var dømt for. Det kunne ikke afvises, at T på tidspunktet for indberetningspligten for indkomstårene 2016,2017 og 2018 måtte formode, at hun selv ville kunne risikere strafforfølgning til medvirken til den anden persons bedragerier eller hæleri med hensyn til udbytte fra bedragerierne. Uanset om der måtte foreligge et skattepligtigt udbytte for hende, var det herefter betænkeligt at anse det for bevist, at hun var forpligtet til at indberette det til told- og skatteforvaltningen. Da der dermed ikke var ført det til domfældelse i en straffesag fornødne bevis for, at T var skyldig, frifandtes hun.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 15-01-2024 - 13-02-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 18-01-2024 dom i C-791/22 Hauptzollamt Braunschweig ( Lieu de naissance de la TVA – III)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 30, stk. 1 - artikel 60 - artikel 71, stk. 1 - stedet for afgiftspligtige transaktioner - varer, der føres ind i Den Europæiske Unions toldområde i en første medlemsstat i strid med toldreglerne, og som derefter transporteres til en anden medlemsstat - stedet for importmomsens opståen - national bestemmelse, der henviser til toldlovgivningen i EU

Den 18-01-2024 indstilling i C-104/23 A GmbH & Co. KG
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - den fælles toldtarif - den kombinerede nomenklatur - tarifering af varer - toldposition 9406 - begrebet præfabrikerede bygninger - kalvehytter - tarifering under underposition 9406 0080

Den 25-01-2024 indstilling i C-743/22 DISA
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 5 - punktafgifter på mineralolier - regional punktafgiftssats på mineralolier i tillæg til den nationale afgiftssats - en medlemsstats punktafgiftssatser, som er differentieret efter den region, hvor produktet forbruges

Den 30-01-2024 dom i C-442/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Lublinie (Fraude d’un employé)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 203 - betalingsforpligtelse - person, som anfører momsen på en faktura - betalingspligtig person for momsen - falske fakturaer udstedt af en ansat, der anfører arbejdsgiverens oplysninger uden dennes vidende og samtykke - arbejdsgivers fornødne omhu

Den 01-02-2024 indstilling i C-533/22 Adient
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - leveringsstedet for tjenesteydelser - hovedsæde eller fast forretningssted - et indenlandsk koncernselskabs filial som fast forretningssted for et udenlandsk koncernselskab - selskabsretlige tilknytningers manglende relevans - tilskrivning til kontrahentens filial - begrundelse for et fast forretningssted ved hjælp af en tjenesteydelsesaftale - fast forretningssted i indlandet som substitution for et hovedsæde i udlandet

Den 08-02-2024 dom i C-733/22 Valentina Heights
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en nedsat momssats på visse leveringer af varer og tjenesteydelser - bilag III, nr. 12) - nedsat momssats for ophold på hoteller og lignende etablissementer - udelukkende anvendelse af denne sats på opholdsfaciliteter, der har en klassificeringsattest - princip om afgiftens neutralitet

 

Indstillinger
C-639/22 Inspecteur van de Belastingdienst Utrecht Fiscale Eenheid Achmea Y Pensioenfonds voor Fysiotherapeuten BPL Pensioen BPFL

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - momsdirektiv - fritagelser - forvaltning af investeringsfonde - begreb - sammenlignelighed med et investeringsinstitut - pensionsfonde - investorernes investeringsrisiko

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 135, stk. 1, litra g), i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at en investeringsfond, der kan sammenlignes med et investeringsinstitut og dermed en »investeringsforening«, er en investeringsfond, der i det store og hele opfylder kriterierne i artikel 1, stk. 2, første punktum, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/65/EF af 13. juli 2009 om samordning af love og administrative bestemmelser om visse institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter). Dette forudsætter navnlig, at investeringsfonden er åben for offentligheden, at der ligesom for et investeringsinstitut foreligger en indløsningspligt, og at investorerne bærer en sammenlignelig investeringsrisiko. Sidstnævnte afhænger i væsentlig grad af, om pensionstilsagnet hovedsageligt omhandler garanterede ydelser eller ydelser, der afhænger af udviklingen i værdien af den investerede kapital.

2) Ved anvendelsen af momsdirektivets artikel 135, stk. 1, litra g), for så vidt angår fonde, der ikke er investeringsinstitutter, skal det ikke blot afgøres, om disse kan sammenlignes med investeringsinstitutter, men også om de kan sammenlignes med andre fonde, som ganske vist ikke er investeringsinstitutter, men som af medlemsstaterne betragtes som investeringsforeninger. Medlemsstaten kan fritage forvaltningen af sådanne investeringsforeninger under iagttagelse af neutralitetsprincippet. Dette princip er imidlertid ikke til hinder for en saglig sondring mellem de forskelligt strukturerede søjler i det pågældende pensionssystem og navnlig mellem garanterede pensionstilsagn på den ene side og pensionstilsagn, der afhænger af udviklingen i værdien af den investerede kapital, på den anden side.


C-662/22 Fri udveksling af tjenesteydelser Airbnb Ireland Amazon Services Europe

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - forordning (EU) 2019/1150 - direktiv 2000/31/EF - artikel 3 - tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester - national lovgivning, der pålægger udbydere af onlineformidlingstjenester og onlinesøgemaskiner at registrere sig i et register over kommunikationsoperatører og betale et gebyr

Generaladvokatens indstilling:

1) I sag C-663/22:

Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1150 af 20. juni 2019 om fremme af retfærdighed og gennemsigtighed for brugere af onlineformidlingstjenester og navnlig denne forordnings artikel 15 og 16

skal fortolkes således, at

de ikke kan begrunde vedtagelsen af en national lovgivning, der pålægger udbydere af onlinetjenester en forpligtelse til regelmæssigt at indgive en erklæring med oplysninger om deres økonomiske situation, og som hjemler anvendelse af sanktioner i tilfælde af overtrædelse af denne forpligtelse.

Eftersom en sådan lovgivning ikke henhører under denne forordnings anvendelsesområde, er forordningen ikke til hinder for denne lovgivning.

2) I de forenede sager C-662/22 og C-667/22 og i de forenede sager C-664/22 og C-666/22 og i sag C-665/22:

Artikel 3, stk. 2 og 4, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000 om visse retlige aspekter af informationssamfundstjenester, navnlig elektronisk handel, i det indre marked (»Direktivet om elektronisk handel«)

skal fortolkes således, at

denne bestemmelse er til hinder for generelle og abstrakte nationale foranstaltninger, hvorved en medlemsstat pålægger udbydere af en informationssamfundstjeneste, som er etableret i en anden medlemsstat, a) en forpligtelse til at registrere sig i et register, b) en forpligtelse til at indberette væsentlige oplysninger om deres organisation, c) en forpligtelse til at indberette væsentlige oplysninger om deres økonomiske situation og d) en forpligtelse til at betale et gebyr, og fastsætter anvendelse af sanktioner i tilfælde af manglende overholdelse af disse forpligtelser.

Den omstændighed, at nationale foranstaltninger er blevet vedtaget med det udtrykkelige formål at sikre håndhævelsen af forordning 2019/1150, kan ikke ændre på, at foranstaltningerne ikke finder anvendelse på sådanne tjenesteydere.


 

Domme
C-391/22 Tüke Busz

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 7, stk. 2 og 3 - afgiftssatser, der er differentierede i forhold til, om dieselolien bruges erhvervsmæssigt eller privat - begrebet »erhvervsmæssig brug af dieselolie anvendt i motorkøretøjer« - dieselolie anvendt til regelmæssig passagerbefordring - national lovgivning, der fastsætter tilbagebetaling af punktafgifter, som dog ikke gælder for dieselolie, der anvendes i forbindelse med ture foretaget med henblik på vedligeholdelse af og påfyldning af brændstof på motorkøretøjer til passagerbefordring

Domstolens dom:

Artikel 7, stk. 3, litra b), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet skal fortolkes således, at den dieselolie, der anvendes i forbindelse med ture foretaget med henblik på reparation eller vedligeholdelse af eller påfyldning af brændstof på motorkøretøjer til passagerbefordring, ikke er omfattet af begrebet »erhvervsmæssig brug af dieselolie [...] anvendt i motorkøretøjer« i denne bestemmelses forstand.

C-433/22 HPA - Construções

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - bilag IV - nr. 2) - midlertidige bestemmelser for visse arbejdskraftintensive ydelser - nedsat afgiftssats på ydelser i form af renovering og reparation af private boliger - begrebet »private boliger«

Domstolens dom:

Nr. 2) i bilag IV til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem,

skal fortolkes således, at

denne bestemmelse ikke er til hinder for, at en national lovgivning fastsætter anvendelsen af en nedsat momssats på ydelser i form af reparation og renovering af private boliger, på betingelse af, at de pågældende boliger faktisk anvendes som bolig på det tidspunkt, hvor disse operationer finder sted.

C-537/22 Global Ink Trade

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - nægtelse af retten til fradrag - den afgiftspligtige persons forpligtelser - pligt til at udvise fornøden omhu - bevisbyrde - princippet om afgiftsneutralitet og retssikkerhedsprincippet - EU-rettens forrang - modsætning mellem retspraksis fra en national ret og EU-retten

Domstolens dom:

1) Princippet om EU-rettens forrang skal fortolkes således, at det pålægger en national ret, der har udøvet den mulighed, som den er tillagt i henhold til artikel 267 TEUF, at se bort fra en højere national rets retlige vurderinger, hvis den, henset til den fortolkning af en EU-retlig bestemmelse, som Domstolen har anlagt i en dom eller en begrundet kendelse som omhandlet i artikel 99 i dens procesreglement, er af den opfattelse, at disse vurderinger ikke er i overensstemmelse med EU-retten. Dette princip er imidlertid ikke til hinder for en national lovgivning, der blot forpligter de lavere nationale retsinstanser til at begrunde enhver afvigelse fra disse vurderinger.

2) Artikel 167, artikel 168, litra a), og artikel 178, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006, sammenholdt med princippet om afgiftsneutralitet og retssikkerhedsprincippet, skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for en praksis, ifølge hvilken afgiftsmyndigheden nægter en afgiftspligtig person fradragsret for merværdiafgift (moms) vedrørende erhvervelsen af varer, som er blevet leveret til den afgiftspligtige person, med den begrundelse, at fakturaerne vedrørende disse erhvervelser ikke kan lægges til grund som følge af omstændigheder, som vidner om manglende omhu, der kan tilregnes den afgiftspligtige person, idet disse omstændigheder principielt vurderes på grundlag af et cirkulære, som denne myndighed har udstedt til afgiftspligtige personer, forudsat at

- denne praksis og dette cirkulære ikke rejser tvivl om den forpligtelse, der påhviler den nævnte myndighed til i tilstrækkelig grad at godtgøre de objektive forhold, som gør det muligt at konkludere, at nævnte afgiftspligtige person har begået momssvig, eller at den pågældende vidste eller burde have vidst, at den omhandlede transaktion var led i en sådan svig

- nævnte praksis og nævnte cirkulære ikke pålægger samme afgiftspligtige person at foretage komplekse og detaljerede kontroller af sin medkontrahent

- de krav, som samme myndighed anvender, er i overensstemmelse med de krav, der er fastsat i cirkulæret, og

- det cirkulære, der er udstedt til afgiftspligtige personer, er utvetydigt formuleret, og at borgerne kan forudse dets anvendelse.

3) Direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at

- det er til hinder for, at afgiftsmyndigheden, når denne har til hensigt at nægte en afgiftspligtig person ret til fradrag af indgående moms med den begrundelse, at denne afgiftspligtige person har medvirket til momskarruselsvig, begrænser sig til at fastslå, at denne transaktion er en del af en cirkulær faktureringskæde

- det påhviler nævnte afgiftsmyndighed dels præcist at angive de forhold, der udgør svig, og at føre bevis for svigagtige handlinger, dels at godtgøre, at den afgiftspligtige person har deltaget aktivt i denne svig, eller at den pågældende vidste eller burde have vidst, at erhvervelsen af de varer eller ydelser, der blev påberåbt til støtte for denne ret, var led i nævnte svig, hvilket imidlertid ikke nødvendigvis indebærer, at alle de aktører, der har medvirket til denne svig, og disses respektive handlinger er blevet identificeret.

 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. (øl- og vinafgiftsloven), LBK nr 17 af 09/01/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse af lov om afgift af spiritus m.m. (spiritusafgiftsloven), LBK nr 16 af 09/01/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 93 Forslag til lov om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven. (Forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og visse småøer, forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiftsloven for nulemissionskøretøjer og nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger).

Bilag

Bilag 2

Høringsskema og høringssvarHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)

L 93 A Forslag til lov om ændring af ligningsloven og registreringsafgiftsloven. (Forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og på visse småøer og forhøjelse af bundfradraget for nulemissionskøretøjer).

Bilag

Bilag 2

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 101

Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning nr. 6/2016 om Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet

Bilag 102

Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning nr. 2/2023 om tilsyn og afgiftskontrol med spildevand

Bilag 105

Publikation: Kontrol mod social dumping 2023, fra skatteministeren

Bilag 106

Evaluering af L 137 (om ændring af skattekontrolloven, momsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love (2020-21, 2. samling)

Bilag 107

Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) 16. januar 2024

Spørgsmål og svar

Spm. 193

Vil ministeren skriftligt redegøre for de sager på ECOFIN-rådsmødet den 16. januar 2024, som er relevante for Skatteudvalget?  Svar  

Spm. 210

Er ministeren bekendt med uoverensstemmelserne mellem PostNord og transportministeren vedrørende annulleringen af frimærker på grund af moms?  Svar  

Spm. 211

Vil ministeren oplyse, hvor mange penge gebyrtrappen anslås at indbringe, hvis den gennemføres som beskrevet i forslaget til Lov om ændring af lov om spil (Styrket indsats mod matchfixing, forbedrede sanktionsmuligheder, hjemmel til øget databehandling, ændrede gebyrer for spilleautomater og diverse justeringer af spilområdet), jf. SAU alm. del – bilag 36?  Svar  

Spm. 212

Vil ministeren oplyse, hvor mange penge Spillemyndigheden bruger på kontrol af landbaserede gevinstgivende spilleautomater?  Svar  

Spm. 213

Vil ministeren redegøre for forskellene i reglerne for momsfritagelse for salg og opførelse af henholdsvis 1) nye ejerboliger og 2) nye udlejningsejendomme? Herunder vurdere, hvorvidt nye udlejningsejendomme har en skattemæssig fordel i forhold til nye ejerboliger?  Svar  

Spm. 214

Vil ministeren redegøre for, hvorvidt en eventuel sidestilling af momsreglerne mellem ejerboliger og udlejningsejendomme er i overensstemmelse med EU’s momsdirektiv?  Svar  

Spm. 217

Vil ministeren som opfølgning på besvarelsen af SAU alm. del - spørgsmål nr. 355 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) redegøre for indsatserne imod den illegale handel med tobaks- og nikotinprodukter med følgende: - Antal registreringer af sager vedrørende illegal handel med tobaks- og nikotinprodukter i politiets sagsstyringssystem, POLSAS, i årrækken 2018-2022 (og gerne til med 2023 om muligt), samt hvor mange af disse sager, der har resulteret i domsfældelse.- Antal sager vedrørende illegal handel med tobaks- og nikotinprodukter, som den omtalte task force i regi af Rigspolitiet og Toldstyrelsen har arbejdet med siden dens oprettelse, samt hvor mange af disse sager, der har resulteret i domsfældelse. - Antal sager vedrørende illegal handel med tobaks- og nikotinprodukter, som National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) har behandlet siden 1. januar 2022, samt hvor mange af disse sager, der har resulteret i domsfældelse. - En oversigt over det samlede antal af kontroller og aktioner, som Sikkerhedsstyrelsen, Toldstyrelsen, Skattestyrelsen og Rigspolitiet har foretaget imod den illegale handel med tobaks- og nikotinprodukter siden 2018, samt hvor mange af disse kontroller og aktioner, der har resulteret i domsfældelse, beslaglæggelser og/ straksbøder?

Spm. 218

Vil ministeren forholde sig til, om man vil etablere et formelt samarbejde imellem relevante myndigheder og brancher, der er berørt af illegal handel, for at bekæmpe denne bedst muligt? Et sådant samarbejde kunne bestå af Toldstyrelsen, Rigspolitiet, Sikkerhedsstyrelsen, Skattestyrelsen og relevante aktører fra tobaksbranchen, der kan bidrage med branchens kortlægninger af den illegale handel.  Svar  

Spm. 219

Vil ministeren – assisteret af relevante myndigheder – udlevere en vurdering af omfanget af det illegale marked med tobaks- og nikotinprodukter samt redegøre for andelen af digital illegal handel samt fysisk illegal handel?  Svar  

Spm. 220

Vil ministeren redegøre for omkostningerne ved at udsende en informations- eller opkrævningsskrivelse fra hhv. Udbetaling Danmark og Skattestyrelsen? Prisen bedes oplyst for hhv. udsendelse digitalt og med fysisk brev.  Svar  

Spm. 221

Hvor mange opkrævningsskrivelser hhv. Udbetaling Danmark og Skattestyrelsen udsender hvert år, der vedrører beløb på eller under 200 kr.?  Svar  

Spm. 222

Er ministeren bekendt med, at Skattestyrelsen fejlagtigt pålægger renter grundet for sen betaling af afgifter, selvom de er betalt til tiden?  Svar  

Spm. 223

Vil ministeren oplyse, i hvor mange tilfælde hhv. privatpersoner og erhvervsdrivende er blevet pålagt renter for en for sent betalt afgift i 2023, selvom afgiften er betalt til tiden?  Svar  

Spm. 224

Vil ministeren redegøre for, hvilke bagatelgrænser der findes i forhold til hhv. Skatteforvaltningen og Udbetaling Danmarks opkrævninger eller udbetalinger?  Svar