MomsMail 2023, uge 20

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

Det ser desværre ud til, at konflikten i verden også har strejfet Skatteforlagets indsamling af nyheder. Som en del sikkert har bemærket, bliver danske offentlige hjemmesider i øjeblikket ramt af såkaldte DDOS-angreb, hvilket formentlig er årsagen til, at Folketinget har begrænset adgangen til Folketingets hjemmeside. Der er derfor ingen nyheder fra Folketinget i denne uge.

Jeg arbejder på en løsning.

I samme omgang har jeg derfor også valgt at inaktivere siden med historiske bilag fra Folketinget. Denne bliver nemlig i øjeblikket også angrebet i ny og næ og jeg arbejder også her på, at forbedre beskyttelsen yderligere.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Rentetillæg ved efterangivelse af moms
Nye toldsystemer for eksport- og forsendelsesangivelser
Rentetillæg på moms- og afgiftskorrektioner kan muligvis opkræves pr. 1. juli 2023
Endelig udmelding: Fra den 1. juli 2023 kommer der renter på moms- og afgiftskorrektioner
Renter på moms- og afgiftsområdet - ventetiden er forbi

Afgørelser
Ekstraordinær genoptagelse - Chokolade- og sukkervareafgift - Erhvervsskole
Chokolade, råstof og dækningsafgift - Efteropkrævning - Kakaoglasur, remonce og mazarin
Emballageafgift - Engangsservice
Hjemmel til ændring af registreringsforholdene i interessentskab med tilbagevirkende kraft

Kendelser
Afvist ankesag - genanlæggelse ikke tilladt - rpl § 372, stk. 3

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
3 domme

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

 

Artikler og interessante links

Beierholm

Rentetillæg ved efterangivelse af moms

Folketinget har vedtaget, at der skal betales renter ved angivelse af moms, der skulle være angivet på et tidligere tidspunkt

Deloitte

Nye toldsystemer for eksport- og forsendelsesangivelser

e-Export og NCTS (forsendelsessystemet) er officielt fortid fra 1. september 2023. Da det samtidig tager tid at blive klar til brugen af de nye toldsystemer, DMS Eksport og DMS Forsendelse, er det på tide at sætte sig ind i de nye toldsystemer, hvis du ikke allerede har gjort det.

KPMG Acor Tax

Rentetillæg på moms- og afgiftskorrektioner kan muligvis opkræves pr. 1. juli 2023

Den nye udmelding kan betyde, at du skal foretage korrektioner inden den 1. juli for at undgå et rentetillæg.

KPMG Acor Tax

Endelig udmelding: Fra den 1. juli 2023 kommer der renter på moms- og afgiftskorrektioner

Har du fået foretaget dine korrektioner? Få styr på momsen inden den 27. juni 2023

PwC

Renter på moms- og afgiftsområdet - ventetiden er forbi

Nyt regelsæt vedrørende renter på moms- og afgiftsområdet træder med al sandsynlighed i kraft 1. juli 2023.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Afgørelse: Ekstraordinær genoptagelse - Chokolade- og sukkervareafgift - Erhvervsskole

SKM2023.221.LSR

Klageren drev en erhvervsskole, hvor der i forbindelse med driften heraf blev fremstillet varer, der var afgiftspligtige i medfør af chokoladeafgiftsloven.

Landsskatteretten fandt, at der var tale om erhvervsmæssig fremstilling, idet klageren havde solgt de afgiftspligtige varer, og da varerne ved salget havde tilført klageren yderligere økonomiske midler. Det forhold, at der var tale om en erhvervsskole, kunne ikke føre til et andet resultat. Klageren var således pligtig til at lade sig registrere som oplagshaver og svare chokolade- og sukkervareafgift ved udleveringen af afgiftspligtige varer. Dog skulle klageren ikke svare chokolade- og sukkervareafgift af de afgiftspligtige varer, som klageren havde fremstillet i forbindelse med driften af uddannelsesinstitutionen, hvor varerne efterfølgende var blevet kasseret, idet disse ikke blev fremstillet med henblik på salg.

Landsskatteretten fandt herudover, at der var grundlag for at foretage en ekstraordinær genoptagelse af klagerens afgiftstilsvar, idet klageren ikke havde ladet sig registrere efter chokoladeafgiftsloven, og idet klageren havde indkøbt chokolade- og sukkervareafgiftspligtige varer i ikke-afgiftsberigtiget stand.

 

Afgørelse: Chokolade, råstof og dækningsafgift - Efteropkrævning - Kakaoglasur, remonce og mazarin

SKM2023.219.LSR

Sagen drejede sig om opgørelse af afgift i henhold til chokoladeafgiftsloven af kakaoglasur, remonce og mazarin. Landsskatteretten bemærkede, at kakaoglasuren indeholdt ca. 4 % kakao, at det måtte lægges til grund, at glasuren smagte tydeligt af kakao, og at kakaoglasurens udseende og fremtoning på grund af den brune farve tydeligt signalerede indhold af kakao. Landsskatteretten fandt herefter, at kakaoglasuren skulle anses som en kakaovare, der var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, da indholdet af kakao var karaktergivende for produktet. For så vidt angik den kakaoglasur, som selskabet havde solgt separat under varenr. x1 og x2, fandt retten, at der var tale om varer med en nettovægt på 8,75 kg. Idet disse varer herudover havde et indhold af kakao på mindre end 5 %, og idet kakaoindholdet var tydeligt deklareret, fandt retten, at disse varer var fritaget for chokolade- og sukkervareafgift, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 6. Landsskatteretten bemærkede videre, at minispandauerne/minicakes alle indeholdt et identificerbart remoncefyld, der bestod af 0,433 % mandelmel. Remoncefyldet var derved delvist fremstillet af mandler. Landsskatteretten fandt derfor, at der ved import af de omhandlede varer til Danmark skulle svares dækningsafgift af hele vægten af remoncefyldet, jf. chokoladeafgiftslovens § 22, jf. § 1, stk. 1, nr. 3. Endelig bemærkede Landsskatteretten, at Mazarin indeholdt et samlet, visuelt, identificerbart mazarinfyld, der bl.a. bestod af mandler. Mazarinfyldet var derved delvist fremstillet af mandler. Mazarinfyldet var således en afgiftspligtig bestanddel, hvorfor der skulle svares dækningsafgift af vægten heraf ved import af produktet, jf. chokoladeafgiftslovens § 22, jf. § 1, stk. 1, nr. 3. Skattestyrelsens afgørelse blev således ændret delvist.

 

Afgørelse: Emballageafgift - Engangsservice

SKM2023.218.LSR

Sagen angik, om forskellige produkter var omfattet af pligten til at betale emballageafgift. Landsskatteretten anførte, at det afgørende var, om de omhandlede produkter kunne karakteriseres som service, der blev benyttet i forbindelse med indtagelse af et måltid, og som efter brug sædvanligvis ville blive bortkastet. Landsskatteretten anførte herved, at det forhold, at produkterne kunne tjene flere formål, ikke kunne føre til et andet resultat, jf. byretsdom af 6. december 2021, offentliggjort som SKM2021.712.BR. Landsskatteretten foretog herefter en konkret vurdering af de enkelte produkter, som førte til, at Landsskatteretten ændrede den påklagede afgørelse for et af produkterne.

 

Afgørelse: Hjemmel til ændring af registreringsforholdene i interessentskab med tilbagevirkende kraft

SKM2023.216.LSR

Sagen angik, hvorvidt en interessents anmodning om ændring af tidspunktet for registrering af hans udtræden af et interessentskab den 3. marts 2018 kunne ændres til den 31. december 2013. Landsskatteretten fandt, at interessentens anmodning om ændring af registreringsforholdet tilbage i tid ikke kunne imødekommes, da pligten til at anmelde ændringer i registreringsforholdet påhvilede interessenten. Landsskatteretten bemærkede, at der ikke sås at være hjemmel til, at en ændring i registreringsforholdet kunne ske med tilbagevirkende kraft. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

 

Kendelse: Afvist ankesag - genanlæggelse ikke tilladt - rpl § 372, stk. 3

SKM2023.224.ØLR

En ankesag var i første omgang afvist, idet appellanten ikke indleverede ekstrakt. Appellanten indleverede efterfølgende en ny ankestævning, og spørgsmålet var, om Østre Landsret skulle meddele tilladelse til, at ankesagen skulle tages under behandling på ny efter retsplejelovens § 372, stk. 3.

Landsretten fandt efter en samlet, konkret vurdering og særligt henset til, at appellanten med vilje havde undladt at indsende ekstrakt, at der forelå sådanne særlige omstændigheder, at en sådan tilladelse ikke skulle meddeles.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 19/0053175
Genopkrævning af moms
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har genopkrævet tilbagebetalt moms i henhold til SKATs tidligere afgørelse, hvor SKAT havde forhøjet registreringsafgiften og nedsat momstilsvaret for 83 køretøjer, og efterfølgende under klagesagsbehandlingen frafaldt kravet om betaling af yderligere registreringsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-04-2023

Journalnr: 20/0045153
Indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvarene baseret på indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-04-2023

Journalnr: 22/0081609
Momsfradrag - rette omkostningsbærer
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms idet virksomheden ikke er anset for rette omkostningsbærer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-04-2023

Journalnr: 18/0003360
Momsfrie EU-leverancer
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar, idet SKAT ikke har anset virksomhedens salg af køretøjer for omfattet af reglerne om momsfritagelse, jf. momslovens § 34, stk. 1, nr. 1. Landsskatteretten nedsætter den skyldige moms til 20% af den samlede omsætning.
Afsagt: 28-04-2023

Journalnr: 19/0049105
Momsfrie EU-leverancer
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar idet Skattestyrelsen ikke har anset virksomhedens salg af biler for omfattet af reglerne om momsfritagelse, jf. momslovens § 34, stk. 1, nr. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-04-2023

Journalnr: 20/0089663
Selvstændig økonomisk virksomhed
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset virksomheden for ikke at drive selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, idet indtægter fra selskab er anset for lønindkomst for virksomhedens indehaver. Skattestyrelsen har således nedsat virksomhedens købsmoms til 0 kr. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-04-2023

Journalnr: 21/0006810
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret baseret på indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-04-2023

Journalnr: 23/0008558
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret baseret på indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-04-2023

Journalnr: 21/0019937
Godtgørelse af tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens afslag på godtgørelse af tinglysningsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-04-2023

Journalnr: 21/0019951
Godtgørelse af tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens afslag på godtgørelse af tinglysningsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-04-2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 22-05-2023 - 20-06-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 25-05-2023 indstilling i C-249/22 GIS
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af tjenesteydelser mod vederlag - begreb - offentlig radio- og fjernsynsvirksomhed, der finansieres ved hjælp af en obligatorisk afgift, som pålægges personer, der ejer radio- og TV-modtagere, og som befinder sig i områder, hvor der udsendes jordbaserede radio- og TV-programmer - artikel 378, stk. 1, og bilag X, del A, nr. 2) - akten vedrørende vilkårene for Østrigs tiltrædelse - artikel 151, stk. 1, og bilag XV, del IX, nr. 2), litra h) - undtagelse - anvendelsesområde

Den 25-05-2023 dom i C-114/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (TVA – Acquisition fictive)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag af moms - nægtelse - nægtelse begrundet i, at transaktionen er ugyldig i henhold til national civilret

Den 25-05-2023 dom i C-368/22 Danish Fluid System Technologies
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - forordning (EØF) nr. 2658/87 - toldunion - fælles toldtarif - tarifering - kombineret nomenklatur - pos. 7307 - rørfittings - underposition 7307 22 10 - muffer

Den 08-06-2023 indstilling i C-96/22 Companhia de Distribuição Integral Logista Portugal
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 7 og 9 - rækkevidde - national lovgivning, der pålægger de mængder cigaretter, der overstiger den kvantitative grænse, den afgiftssats, der er gældende på et senere tidspunkt end det tidspunkt, hvor cigaretterne overgik til forbrug

Den 08-06-2023 dom i C-322/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wroclawiu
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - princippet om loyalt samarbejde - effektivitetsprincippet - skat, som en medlemsstat har opkrævet i strid med EU-retten - tilsidesættelse, der er fastslået som følge af en dom afsagt af Domstolen - ret til betaling af renter af overskydende skat - national lovgivning, der begrænser retten til betaling af renter til perioden indtil den 30. dag efter offentliggørelsen af Domstolens dom i Den Europæiske Unions Tidende

Den 08-06-2023 dom i C-640/21 Zes Zollner Electronic
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - EU-toldkodeksen - overskydende varemængde opdaget efter frigivelsen af varerne - artikel 173 - ændring af en toldangivelse - andre varer end dem, der oprindeligt var omfattet af den angivelse, der skal ændres - artikel 174 - ugyldiggørelse af en toldangivelse - artikel 42 - sanktioner pålagt af de kompetente toldmyndigheder - delegeret forordning (EU) 2015/2446

Tidligere dokument: C-640/21 Zes Zollner Electronic - Indstilling

Den 15-06-2023 dom i C-292/22 Nova Targovska Kompania 2004
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - tarifering af varer - kombineret nomenklatur - pos. 1511 og 1517 - raffineret, bleget og deodoriseret palmeolie - ingen fastsat metode til analyse af et produkts konsistens

 

Domme
C-105/22 Fri udveksling af tjenesteydelser Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (Taxation des véhicules d’occasion exportés)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - frie varebevægelser - fiskale bestemmelser - artikel 110 TEUF - punktafgifter - eksport af et køretøj, der er indregistreret i en medlemsstat, til et land i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) - afslag på at godtgøre den punktafgift, der er erlagt for dette køretøj, op til et beløb, som er proportionalt med varigheden af køretøjets anvendelse på indregistreringsmedlemsstatens område - princippet om én enkelt punktafgiftsopkrævning og proportionalitetsprincippet

Domstolens dom:

Den primære EU-ret, navnlig artikel 110, stk. 1, TEUF, og princippet om én enkelt punktafgiftsopkrævning samt proportionalitetsprincippet skal fortolkes således, at disse bestemmelser og principper ikke er til hinder for en national lovgivning, som ikke foreskriver, at punktafgift, der er betalt for en personbil i denne medlemsstat, skal godtgøres op til et beløb, der er proportionalt med varigheden af køretøjets anvendelse på medlemsstatens område, når nævnte køretøj, der er indregistreret i den pågældende medlemsstat, eksporteres.

C-365/22 État belge (TVA – Véhicules vendus pour pièces)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fortjenstmargenordningen - artikel 311 - begrebet »brugte genstande« - udrangerede køretøjer solgt som reservedele

Domstolens dom:

Artikel 311, stk. 1, nr. 1), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at

definitivt udrangerede motorkøretøjer, som en virksomhed har erhvervet fra en af de personer, der er nævnt i dette direktivs artikel 314, og som er bestemt til at sælges »som reservedele«, uden at delene er udtaget, udgør »brugte genstande« som omhandlet i det nævnte direktivs artikel 311, stk. 1, nr. 1), når de for det første fortsat har bestanddele, som bevarer den funktionalitet, som de havde i ny tilstand, og at de derved kan genanvendes som sådan eller efter reparation, og det for det andet godtgøres, at disse køretøjer er forblevet i den økonomiske cyklus, som de tilhørte, som følge af en sådan genanvendelse af reservedelene.

C-418/22 Cezam

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - merværdiafgift (moms) - pligt til angivelse og til betaling af momsen - artikel 273 - sanktioner fastsat for det tilfælde, at den afgiftspligtige person ikke opfylder sine forpligtelser - proportionalitetsprincippet og princippet om momsens neutralitet - ret til fradrag af moms - sanktionernes forenelighed med EU-retten

Domstolens dom:

Artikel 273 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem samt proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsneutralitet

skal fortolkes således, at

de ikke er til hinder for en national lovgivning, hvorefter den manglende opfyldelse af pligten til at angive og betale merværdiafgiften (moms) til statskassen sanktioneres med en fast bøde på 20% af det momsbeløb, der var skyldigt før godskrivning af den fradragsberettigede moms, med forbehold af den efterprøvelse, som det påhviler den forelæggende ret at foretage med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt den i hovedsagen pålagte bøde er forholdsmæssig.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/953 af 12. maj 2023 om ændring af gennemførelsesforordning (eu) 2020/761 for så vidt angår reglerne for toldkontingentet for eksport af mælkepulver til den dominikanske republik

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/968 af 16. maj 2023 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse tykke plader af ulegeret stål eller andre former for legeret stål med oprindelse i folkerepublikken kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i europa-parlamentets og rådets forordning (eu) 2016/1036

 

Nyt fra EUR_LEX

forslag til rådets forordning om ændring af forordning (eu) 2021/2278 om suspension af de toldsatser i den fælles toldtarif, der er omhandlet i artikel 56, stk. 2, litra c), i forordning (eu) nr. 952/2013 for visse landbrugs- og industriprodukter

proposal for a council regulation amending regulation (eec) no 2658/87 as regards the introduction of a simplified tariff treatment for the distance sales of goods and regulation (ec) no 1186/2009 as regards the elimination of the customs duty relief threshold

proposal for a council directive amending directive 2006/112/ec as regards vat rules relating to taxable persons who facilitate distance sales of imported goods and the application of the special scheme for distance sales of goods imported from third territories or third countries and special arrangements for declaration and payment of import vat

 

Høringsportalen

Bekendtgørelse om ikrafttræden af dele af lov om ændring af momsloven, kildeskatteloven, skatteindberetningsloven og lov om afgifter af spil og Bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen
Oprettelsesdato: 17-05-2023
Høringsfrist: 16-06-2023

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 74 Forslag til lov om vejafgift.

Bilag

Bilag 16

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 17

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/4-23 fra borgmestrene i Business Region MidtVest om aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler

Spm. 2

Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/4-23 fra Finans og Leasing om yderligere bemærkninger og spørgsmål til lovforslaget

Spm. 3

MFU spm. om at forholde sig til, at DTL – Danske Vognmænd i sit høringssvar af 7. oktober 2022 anfører, at de må stille et meget stort spørgsmål ved lovforslagets antagelse om, at vejafgiften vil reducere trafikarbejdet med lastbiler med ca. 9 pct. i 2025 og ca. 10 pct. i 2030 på baggrund af de opgjorte omkostninger og forudsatte elasticiteter

Spm. 4

MFU spm. om regeringens forventninger til antallet af nulemissionslastbiler

Spm. 5

MFU spm. om, hvordan regeringen ser på den enkelte vognmandsvirksomheds mulighed for at opnå CO2-emissionsklasse 5

Spm. 6

MFU spm. om, i hvilket omfang det lykkes at opkræve bøder på udenlandske køretøjer i forbindelse med håndhævelsen af de nuværende miljøzoner

Spm. 7

MFU spm. om, hvordan EUCARIS (European Car and Driving License Information System – det europæiske samarbejde for registrering af køretøjsdata) fungerer i praksis

Spm. 8

MFU spm. om, hvornår CO2-emissionklassen forventes at blive tilgængelig i Motorregisteret

Spm. 9

MFU spm. om, det kan bekræftes, at udenlandske ligesom danske lastbiler skal betale vejafgift på det samlede afgiftsbelagte vejnet på ca. 10.900 km.

Spm. 10

MFU spm. om, hvordan den CO2-differentierede kilometerafgift koordineres

Spm. 11

MFU spm. om, hvilke fordyrelser af transporter til og fra danske havne, vil de foreslåede vejafgifter give anledning til

Spm. 12

MFU spm. om at det i de kommende år ikke giver økonomisk mening for vognmænd at investere i en nulemissionslastbiler selv med indførslen af differentierede vejafgifter

Spm. 13

MFU spm. om initiativ til, at der udarbejdes en national strategi for indførsel af nye miljøzoner med henblik på at sikre langsigtede og forudsigelige rammevilkår

Spm. 14

MFU spm. om, hvordan lastbilerne indplaceres i de forskellige emissionsklasser

Spm. 15

MFU spm. om Danmarks minimumsforpligtelser til at indføre en kilometerbaseret vejafgift med hensyn til årstal og vejnet

Spm. 16

MFU spm. om at bevare den nuværende periodebaserede vejbenyttelsesafgift

Spm. 17

MFU spm. om der er overvejelser eller hensigter om at gøre vejafgiftsdata tilgængelige for private og kommercielle aktører

Spm. 18

MFU spm. om det er realistisk at have en tilstrækkelig veludbygget offentlig infrastruktur til alternative brændstoffer til erhvervstransporten

Spm. 19

MFU spm. om det er regeringens ambition at fremrykke og udvide udrulningen, så den er klar i 2025 til, når vejafgiften træder i kraft

Spm. 20

MFU spm. om ministerens holdning til, at konventionelle lastbiler betaler samme afgiftssats som en lastbil, der kører på diesel

Spm. 21

MFU spm. om regeringen har planer om at oprette en ny tilskudspulje for at fremme den grønne omstilling

Spm. 22

Spm. om, hvor meget man vil skulle hæve dieselafgiften for at opnå samme provenu, som opnås ved kørselsafgiften på lastbiler, samtidig med at udligningsafgiften sættes ned

Spm. 23

Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/4-23 fra DI Transport, DI Handel og DI Produktion vedrørende foretræde om lovforslagets negative effekt for dansk konkurrenceevne og vækst

Spm. 26

MFU spm. om beregningerne for, hvordan den foreslåede kilometerbaserede vejafgift vil give en CO2-reduktion på ca. 0,2 mio. ton i 2025 og ca. 0,3 mio. ton i 2030

Spm. 27

MFU spm. om, hvor mange lastbiler der forventes at skifte fra diesel til el pr. 1. januar 2025 pr. år og frem til 1. januar 2030

Spm. 28

MFU spm. om sammenhængen mellem euronorm og CO2-emissionsklasse, og hvordan konverterer man euronorm til CO2-emissionsklasse

Spm. 29

MFU spm. om, hvor mange og hvilke vognmænd ministeren har været ude at tale med, og om de er repræsentativ for branchen

Spm. 30

Spm. om, hvorledes emissionsklasserne, der skal lægges til grund for vejafgiften for det enkelte køretøj, konkret fastsættes og tildeles det enkelte køretøj

Spm. 31

Spm. om at redegøre for forhold, som ikke ses belyst hverken i lovteksten, i bemærkningerne hertil eller i høringsnotatet

Spm. 32

Spm. om en endelig status for de danske myndigheders efterlevelse af bestemmelserne i artikel 4 i forordning (EU) 2018/956 om overvågning og indberetning af nye tunge køretøjers CO2-emissioner

Spm. 33

Spm. om kommentar til henvendelsen fra borgmestrene for 11 nordjyske kommuner, Vesthimmerlands Kommune

Spm. 34

Spm. om, hvor meget en mindre vognmandsforretning i provinsen med 5 dieseldrevne lastbiler i alt kommer til at betale i vejafgift om året, hvis der forudsættes et gennemsnitligt kørselsbehov på 85.000 km om året pr. lastbil

Spm. 35

Spm. om, hvor meget en større vognmandsforretning i provinsen med 120 dieseldrevne lastbiler i alt kommer til at betale i vejafgift om året, hvis der forudsættes et gennemsnitligt kørselsbehov på 85.000 km om året pr. lastbil

Spm. 36

Spm. om, hvor den administrative udgift vedr. den nye vejafgift, herunder indberetning af kørsel til Skatteforvaltningen samt viderefakturering af afgiften til kunderne, skønnes at andrage for en henholdsvis lille og stor vognmandsforretning

Spm. 37

Spm. om det er ministerens forventning, at vognmændene i fuldt omfang kan fakturere den nye vejafgift og den hermed forbundne administrative udgift videre til kunderne

Spm. 38

Spm. om, hvilken effekt den nye vejafgift vil have for inflationen, herunder for prisen på varer i detailhandelsbutikker

Spm. 39

Spm. om, hvilken effekt den nye vejafgift forventes at have set i relation til regeringens mål om et sammenhængende Danmark i bedre balance

Spm. 40

Spm., om antallet af nye regler, afgifter og offentlige nyansættelser under regeringens hidtidige embedsperiode

Spm. 41

MFU spm. om ministeren vurderer, at det er muligt efter EU-reglerne at fritage lastbiler på biogas og/eller biodiesel for kilometerafgiften?

Spm. 42

MFU spm., om ministeren vurderer, at det er muligt efter EU-reglerne at afgiftsfritage el-lastbiler

Spm. 43

MFU spm. om, hvor mange flere el-lastbiler regeringen forventer på vejene i 2025 og 2030 som følge af kilometerafgiften samt CO2-effekten af de ekstra el-lastbiler

Spm. 44

MFU spm., om ministeren vurderer, at en CO2-afgift på diesel er en mere præcis beskatning af CO2 end en kilometerafgift for lastbiler

Spm. 45

MFU spm., om virksomhedernes udgifter til ladestandere er medregnet i ministerens vurdering af antallet af el-lastbiler i 2030

Spm. 46

MFU spm. om, hvor mange offentligt tilgængelige ladestandere vil regeringen opsætte inden 2025 langs det omfattede vejnet

Spm. 47

MFU spm., om lovforslagets CO2 effekter, og forudsætninger herfor

Spm. 48

Spm. om, hvorvidt høringer kan være et virksomt redskab til at afklare eventuelle tvivlsspørgsmål i den parlamentariske proces

Spm. 49

Spm., om en liste, hvor samtlige vejstrækninger, der indgår i lovforslagets bilag, nævnes ved vejnavns nævnelse

Spm. 50

Spm. om, hvilke vejstrækninger på erhvervshavne, der indgår i lovforslaget om vejafgift

Spm. 51

Spm. om, hvor stor andelen af det samlede provenu som de ovenfor nævnte vejstrækninger på erhvervshavne ventes at bidrage med

Spm. 52

Spm., om ministeren vil foretage en vurdering af, om inklusionen af vejstrækninger på erhvervshavne vil have en negativ effekt på søtransporten, eller om de med fordel kunne udelades

Spm. 53

Spm. om, hvorfor afgiftssatserne i lovforslaget er markant højere end de afgiftssatser, der fremgår af den politiske aftale, som offentliggjort på Skatteministeriets hjemmeside dateret 29. marts 2023

Spm. 54

Spm., om reglerne for at køre med farligt gods (ADR) på en elektrisk lastbil

Spm. 55

Spm., om vognmænd vil blive udsat for unfair offentlige konkurrence, når statens og kommunernes lastbiler undtages, mens eksterne vognmænd, der kører for staten og kommunerne gennem udbud ikke bliver undtaget

Spm. 56

Spm., om regeringen kan bekræfte, at kommuner og staten ikke kan undtage egne lastbiler for kilometerafgiften, og dermed ikke får en fordel ved at køre med egne lastbiler, der er undtaget, frem for sende arbejdsopgaver i udbud til eksterne vognmænd, der betaler kilometerafgift

Spm. 57

Spm., om ministeren kan garantere, at regeringen ikke også sætter afgifterne på diesel op, så transportvirksomhederne ikke bliver dobbeltbeskattet

Spm. 58

Spm. om, hvor mange lastbiler der er indregistreret i hver CO2-emissionsklasse

Spm. 59

Spm., om EU-reglerne giver mulighed for, at lastbiler på 100 pct. biogas og 100 pct. biodiesel bliver registreret i Co2-emissionsklasse 4 eller 5

Spm. 60

Spm., om ministeren kan redegøre for, hvordan ejerne/brugerne af lastbiler kan finde deres emissionsklasse

Spm. 61

Spm. om, hvilken emissionsklasse hører en gaslastbil på CNG/LNG til

Spm. 62

Spm. om, hvordan man når frem til det regnestykke?

Spm. 63

Spm. om, hvad regeringens forventninger er til antallet af nulemissionslastbiler (antal og andel af bestanden af danske lastbiler) i henholdsvis 2023, 2025, 2030 og 2035 med eller uden gennemførelse af en vejafgift, som forslået i L 74

Spm. 64

Spm. om, hvordan regeringen ser på den enkelte vognmandsvirksomheds mulighed for at opnå CO2-emissionsklasse 5, dvs. at skifte til et nulemissionskøretøj ift. deres og deres kunders (afsenderes og modtageres) geografiske beliggenhed, størrelse af lastbil/vægt af gods, turlængder og forudsigelighed af turmønstre

Spm. 65

Spm., om i hvilket omfang det lykkes at opkræve bøder på udenlandske køretøjer i forbindelse med håndhævelsen af de nuværende miljøzoner

Spm. 66

Spm. om, hvilke konkrete tiltag der er tale om, og hvordan den erhvervsøkonomisk gevinst på ca. 1 mia. kr. fremkommer

Spm. 67

Spm. om, hvordan den CO2-differentierede kilometerafgift koordineres, hvor regeringen har valgt ”maksimal CO2-diffentiering” i henhold til EU's direktiv om vejafgifter, med CO2- og energiafgifter på brændstoffer (diesel) og de kommende regler for, at vejtransport omfattes af CO2-kvotesystemet

Spm. 68

Spm. om, hvilke fordyrelser af transporter til og fra danske havne, herunder de der ligger i miljøzoner, vil de foreslåede vejafgifter give anledning til

Spm. 69

Spm. om, hvorfor disse forhold ikke længere er tungtvejende hensyn

Spm. 70

Spm., om regeringen vil gøre mere for at kickstarte den grønne omstilling af branchen ved hjælp af markant flere støttemidler til køb af grønne lastbiler i denne svære opstartsfase, hvor bilerne er ca. 3 gange så dyre som konventionelle lastbiler

Spm. 71

Spm., om, hvor stor en procentdel statens omkostninger til at administrere og opkræve den nuværende vejbenyttelsesafgift udgør i forhold til statens indtægter fra denne vejbenyttelsesafgift (ca. 500 mio. kr. årligt)

Spm. 72

Spm., om det er muligt inden for EU-reglerne, at Danmark fastsætter en afgiftsstruktur- og sats for en kilometerbaseret og CO2-differentieret vejafgift for lastbiler, der sikrer en afgiftsbetaling til statskassen på niveau med den vejbenyttelsesafgiftsbetaling, der er under det nuværende system (dvs. ca. 500 mio. kr. årligt)

Spm. 73

Spm. om, hvor meget ministeren skønner, at de årlige offentlige merudgifter for hhv. stat, regioner og kommuner bliver ved indførelsen af vejafgiften

Spm. 74

Spm., om ministeren kan bekræfte, at dette er tilfældet og samtidig redegøre for, om regeringen vil tage initiativ til at komme med sådan en plan, så der kan findes en balance mellem hensynet til sektorens konkurrencekraft, jobskabelse og grønne omstilling

Spm. 75

Spm, om kommentar til henvendelsen af 3/5-23 fra ITD

Spm. 76

Spm. om at kommentere materialet fra Dansk Industri

Spm. 77

Spm., om at kommentere henvendelsen af 4/5-23 fra DTL-Danske Vognmænd

Spm. 78

Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/5-23 fra FDL - Frie danske lastbilvognmænd vedrørende foretræde om lovforslagetUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 74 - svar på spm. 78 (pdf-version)

Spm. 79

L 74 - svar på spm. 79 om kommentar til præsentationen fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransports foretræde den 10/5-23Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 74 - svar på spm. 79 (pdf-version)
SAU L 74 - svar på spm. 78 (pdf-version)

Spm. 80

L 74 - svar på spm. 80 om kommentar til præsentationen fra DTL-Danske Vognmænds foretræde den 10. maj 2023Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 74 - svar på spm. 80 (pdf-version)
SAU L 74 - svar på spm. 77 (pdf-version)

Spm. 81

L 74 - svar på MFU spm. 81 om, hvordan man er nået frem til, at ”vejafgiften reducerer trafikarbejdet med lastbiler med ca. 10 pct. årligt på baggrund af de opgjorte omkostninger og forudsatte elasticiteter”Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 74 - svar på spm. 81 (pdf-version)
SAU L 74 - svar på spm. 3 (pdf-version)

Spm. 82

L 74 - svar på MFU spm. 82 om at redegøre for konstruktionen af den Social Klimafond, herunder hvor indtægterne kommer fra og hvilke kriterier de uddeles på baggrund af, og hvor mange midler der tilfalder DanmarkUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 74 - svar på spm. 82 (pdf-version)

Spm. 83

L 74 - svar på MFU spm. 83 om at redegøre for forslaget som EU-Kommissionen den 4. maj 2023 har fremsat, der fastsætter CO2-emissionsklasser for lastbilvogntog, der benytter påhængs- og sættevogneUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 74 - svar på spm. 83 (pdf-version)

Spm. 84

L 74 - svar på MFU spm. 84 om ministeren overvejer at indføre en højere dieselafgift som supplement til den aftalte kilometerbaserede vejafgiftUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 74 - svar på spm. 84 (pdf-version)
SAU L 74 - svar på spm. 57 (pdf-version)

Spm. 85

L 74 - svar på spm. 85 om kommentar til henvendelsen af 11/5-23 fra JP Group a/sUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 74 - svar på spm. 85 (pdf-version)

Spm. 86

MFU spm. om at fremsende referat fra mødet mellem Vejskatskomiteen og politiet torsdag den 11. maj 2023 om afholdelse af den planlagte demonstration mod den kommende kilometerbaserede vejafgift m.v.

L 75 Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af momsloven (Indberetning af betalingsoplysninger til bekæmpelse af grænseoverskridende momssvig, omvendt betalingspligt for teleydelser, notifikationsordning i visse afgiftslove, ændring af regler om ansvarsfrihed, tydeliggørelse af praksis om skærpede bøder, oplysningspligt i forbindelse med delvis momsfradragsret, justering af regler om udtagning, fritagelse for lønsumsafgift på energivirksomheders aktiviteter vedrørende indefrysning i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger, ændring af regler om kompetence til opkrævning af visse underholdsbidrag m.v.).

Bilag

Bilag 8

Betænkning afgivet den 17. maj 2023

Almindelig del

Bilag

Bilag 144

Orientering om kunstnermoms og dialogen med EU-Kommissionen

Spørgsmål og svar

Spm. 200

Vil ministeren redegøre for sagen, hvor mere end 100 mio. kr. fra to danske momssvindelkomplekser i perioden fra 2020 til 2022 skønnes at være brugt til at betale regninger for vareeksport til virksomheder i Iran, Irak, Libanon og Syrien? Vil ministeren samtidig redegøre for regeringens planer om inddrivelse af det svindlede beløb, herunder hvor mange penge regeringen forventer at kunne inddrive? Vil ministeren endelig redegøre for, hvordan regeringen i fremtiden vil forhindre, at lignende sager vil gentage sig? Der henvises til artiklen »Mere end 100 mio. kr. fra to momssvindelkomplekser brugt til at betale regninger for varer til Mellemøsten«, Finans, den 30. marts 2023. (https://finans.dk/erhverv/ECE15415731/mere-end-100-mio-kr-fra-to-momssvindelkomplekser-brugt-til-at-betale-regninger-for-varer-til-mellemoesten/)  Svar  

Spm. 216

Vil ministeren redegøre for Toldstyrelsens brug af containerscanner på Aarhus Havn, herunder resultaterne samt hvorvidt scanneren er flyttet væk fra havnen og i givet fald hvorfor?  Svar  

Spm. 217

Vil ministeren oplyse, hvor mange pakker med nikotinprodukter Toldstyrelsen stopper, kontrollerer og afgiftsbelægger, når danske forbrugere køber nikotinprodukter online fra udlandet?  Svar  

Spm. 218

Vil ministeren oplyse Toldstyrelsens vurdering af, hvor stor en andel man opdager af de nikotinprodukter, der indføres til Danmark igennem onlinehandel fra udlandet, både igennem sin kontrol med pakkeposten og andre metoder?  Svar  

Spm. 219

Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af S 493 kommentere på, at hovedreglen for forældelsesfristen i Danske Lov 5-14-4 oprindeligt var 20 år, og vil ministeren på baggrund heraf redegøre for, hvilke hensyn og interesser der blev lagt til grund for, at fristen blev nedsat til bare 3 år, jf. forældelseslovens § 3, stk. 1, med en absolut frist for den mulige suspension på 10 år, jf. stk. 3, nr. 4? Der henvises til betænkning KBET nr. 1460 2005 om revision af forældelseslovgivningen afgivet af Justitsministeriets Forældelsesudvalg.  Svar  

Spm. 244

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 11. maj 2023 om ECOFIN-rådsmødet den 16. maj 2023, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J.  Svar