MomsMail 2024, uge 05

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Moms af udgifter vedrørende parkeringspladser
Energiafgifter 2024 - overblik over godtgørelse og satser
Årets ultimative Bilmagasin er på gaden
Stutteri og moms
Responsible Tax Matters: Special edition
Nyt om energiafgifter 2024
EU-domstolen har fastslået, at advokatens bestyrelsesarbejde ikke er momspligtig virksomhed

Afgørelser
Toldskyld i forbindelse med kurators salg af varer på toldoplag - Debitor
Omkostningsgodtgørelse - Godtgørelsesberettigede udgifter - Bistandsyderen har repræsenteret sit eget selskab
Tinglysningsafgift - Tinglysningsafgiftslovens § 6 a - Tilførsel af aktiver fra et interessentskab til et andet interessentskab - Afgiftsnedsættelse

Nye straffesager

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Moms af udgifter vedrørende parkeringspladser

En ny afgørelse bekræfter den benhårde praksis om, at moms af udgifter vedrørende parkeringspladser til personbiler ikke kan fratrækkes. Det gælder uanset om p-pladsen findes på egen grund eller er lejet.

Beierholm

Energiafgifter 2024 - overblik over godtgørelse og satser

Vi har opdateret vores vejledning vedrørende energiafgifter. Vejledningen giver et overblik over de fleste afgiftssatser, der skal anvendes i forbindelse med virksomhedens opgørelse af betaling og eventuel godtgørelse af energiafgifter. Vejledningen er opdateret med de satser, der er gældende fra og med den 1. januar 2024.

Dansk Revision

Årets ultimative Bilmagasin er på gaden

Få det komplette overblik over beskatning, fradrag, afgifter mm. i vores lækre bilmagasin med 45 rigt illustrerede sider om indretning, udlejning, privatbil, firmabil, virksomhedsordning, ejerafgift, leasing, papegøjeplader, dagsbeviser og meget andet.

Deloitte

Stutteri og moms

Skattestyrelsen har tabt en sag om stutterivirksomhed, og det kan have betydning for dig og din virksomheds fradragsmuligheder. Nu skal stutterier vurderes uafhængigt af deres skattemæssige klassifikation. Dette fremgår af Skattestyrelsens dugfriske styresignal, som også skeler til nyere EU-dom på området.

KPMG Acor Tax

Responsible Tax Matters: Special edition

In this special edition, we are wrapping up some of the major trends from 2023 which have followed us into 2024. We have witnessed significant decisions shaping outcomes across the globe and abbreviations that we explored in 2023 such as CBAM, CbCR, GRI, CSRD, representing impactful initiatives within the sustainability and ESG landscape. These initiatives continues their relevance in 2024. With the latest developments in mind, we are looking at how these powerful abbreviations are shaping the future of tax.

Redmark

Nyt om energiafgifter 2024

I denne nyhed fokuserer vi på årets nye godtgørelsessatser for el, fossile brændsler og vand samt de nye godtgørelsesregler for hoteller, campingpladser m.v. forbrug af rumvarme m.v. Generelt om godtgørelse af energiafgifter Godtgørelse af energiafgifter forudsætter, at energien forbruges i en momsregistreret virksomhed i forbindelse med udøvelse af aktiviteter, der er omfattet af afgiftspligten og […]

TVC Advokatfirma

EU-domstolen har fastslået, at advokatens bestyrelsesarbejde ikke er momspligtig virksomhed

En advokats arbejde som bestyrelsesmedlem i en række Luxembourgske selskaber var ikke selvstændig virksomhed og udgjorde som følge heraf ikke momspligtig økonomisk virksomhed.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Afgørelse: Toldskyld i forbindelse med kurators salg af varer på toldoplag - Debitor

SKM2024.55.LSR

Klagen angik, om der var opstået toldskyld i forbindelse med kurators salg af varer, der lå på toldoplag, og om klageren/kurator var debitor herfor. Landsskatteretten lagde til grund, at virksomheden H1 ikke havde overholdt sin forpligtelse til at føre et toldoplagsregnskab i den omhandlede periode. De varer, der blev angivet til opbevaring på H1s toldoplag, var dermed unddraget toldtilsyn, og der var derfor opstået toldskyld i medfør af EUTK artikel 79, stk. 1, litra a. Da H1 ikke havde udarbejdet et behørigt toldoplagsregnskab, var der opstået toldskyld på de tidspunkter, toldangivelserne blev antaget, jf. EUTK artikel 79, stk. 2, litra b. Det var i alle tilfælde før H1s konkurs. Landsskatteretten fandt, at toldskylden hverken kunne anses for ophørt ved konkursdekretets afsigelse eller under den efterfølgende behandling i boet, jf. EUTK artikel 124, stk. 1, da det ikke herved var dokumenteret, at gælden ikke kunne inddrives. Dette skyldtes, at H1 var en personligt drevet virksomhed, og fordringen mod debitor dermed fortsat bestod efter boets afslutning. Landsskatteretten fandt, at der opstod toldskyld første gang de i artikel 79, stk. 1, nævnte forpligtelser ikke blev overholdt, og at det var forholdene på dette tidspunkt, der bl.a. var afgørende for hvem, der hæftede for toldskylden. Det kunne ikke tillægges vægt, at årsagen til toldskyldens opståen var forskellig for H1 og klageren. Selv om klagerens handlinger i den foreliggende sag isoleret set var grundlag for toldskyld, kunne han således ikke gøres ansvarlig for toldskylden, fordi den allerede eksisterede, da klageren blev kurator for H1. Landsskatteretten ændrede herefter Toldstyrelsens afgørelse.

 

Afgørelse: Omkostningsgodtgørelse - Godtgørelsesberettigede udgifter - Bistandsyderen har repræsenteret sit eget selskab

SKM2024.50.LSR

Sagen angik, om klageren var berettiget til omkostningsgodtgørelse af udgifter til sagkyndig bistand i en klagesag for Landsskatteretten. Da klageren var den eneste ansatte i det selskab, der havde ydet den omhandlede bistand, lagde Landsskatteretten til grund, at det var klageren selv, som havde udført arbejdet med bistanden. Udgifterne var derfor ikke godtgørelsesberettigede i medfør af skatteforvaltningslovens § 54, stk. 1, nr. 1. Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse.

 

Afgørelse: Tinglysningsafgift - Tinglysningsafgiftslovens § 6 a - Tilførsel af aktiver fra et interessentskab til et andet interessentskab - Afgiftsnedsættelse

SKM2024.49.LSR

En række kommuner ønskede at samle aktiviteterne fra to interessentskaber i ét fortsættende interessentskab. Landsskatteretten fandt under henvisning til SKM2021.110.HR, at overdragelsen af aktiverne var omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 6 a. Der skulle således alene svares 1.750 kr. i tinglysningsafgift for tinglysning af ejerskiftet af den samlede faste ejendom.

 

Nye straffesager

SKM2024.62.BR

Straf - tobaksafgift - told - skattekontrollov - prøvesag ændret sanktionspraksis punktafgifter - tobaksafgift - bagatelgrænsen - tilståelse

T var tiltalt for som forhold 1 at have været i besiddelse af euforiserende stoffer med henblik på videreoverdragelse (ca. 200 gram (red.euforiserende-stoffer.nr.1.fjernet) og ca. 12 gram (red.euforiserende-stoffer.nr.2.fjernet) ). Som forhold 2 var T tiltalt for med forsæt til at unddrage statskassen tobaksafgift, at have været i besiddelse af 35.100 kopicigaretter, som ikke var forsynet med stempelmærker og derfor ikke var blevet afgiftsberigtiget efter lovgivningen, hvorved T fortiede oplysninger til brug for afgiftskontrollen, hvorved det offentlige blev unddraget 61.965 kr. i tobaksafgift. Som forhold 3 var T tiltalt for med forsæt til at unddrage statskassen told, at have købt og opbevaret 35.100 kopicigaretter, uagtet at T vidste at de var indsmuglede, hvorved statskassen blev unddraget 6.267 kr. i told. Som forhold 4-5 var T for indkomstårene 2017 og 2018, tiltalt for med forsæt til at unddrage det offentlige skat, at have undladt inden 4 uger efter selvangivelsesfristen, at meddele told-og skatteforvaltningen, at lønindkomsten fra T's selskab på henholdsvis 147.700 kr. og 203.660 kr. ikke var medtaget på skatteansættelsen, hvorved det offentlige blev unddraget henholdsvis 54.626 kr. i skat og ikke under 70.000 kr. i skat. Som forhold 6 var T for indkomståret 2019 tiltalt for med forsæt til at unddrage det offentlige skat, at have afgivet vildledende eller urigtige oplysninger til brug for skatteansættelsen, idet han angav oplysninger til brug for skatteansættelsen uden samtidig at oplyse om lønindkomst på 237.856 kr. fra T's selskaber, hvorved det offentlige blev unddraget 99.931 kr. i skat. T tilstod. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. Tilståelsen fandtes støttet af de oplysninger, der i øvrigt forelå. T idømtes 60 dages betinget fængsel samt en tillægsbøde på 286.000 kr. samt konfiskation. Henset til forholdenes alder fandtes et vilkår om samfundstjeneste ikke fornødent.

SKM2024.61.BR

Straf - tobaksafgift - prøvesag ændret sanktionspraksis punktafgifter

T var tiltalt for som forhold 1 med forsæt til unddragelse af betaling af tobaksafgifter af særlig grov karakter i perioden mellem den 30. marts 2020 og 19. maj 2020, i forening efter forudgående aftale eller fælles forståelse med flere medgerningsmænd gennem korrespondance på en krypteret chatside ved brug af et profilnavn, at have erhvervet, overdraget og deltaget i videresalg af ikke under 3.290.000 cigaretter, der ikke var afgiftsberigtigede og fremstillet efter behørig autorisation hos myndighederne, alt hvorved T i forening med de øvrige medgerningsmænd undlod at opgøre og betale tobaksafgift, hvorved statskassen blev unddraget i alt ikke under 5.808.166 kr. i tobaksafgifter. Som forhold 2 var T tiltalt for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer ved den 6. januar 2023 at have været i besiddelse af 200 g hash med henblik på delvis videreoverdragelse. T tilstod. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. Tilståelsen fandtes støttet af de oplysninger, der i øvrigt forelå. T idømtes fængsel i 1 år og 9 måneder, en tillægsbøde på 5.800.000 kr., svarende til 1 x unddragelsen samt konfiskation.

SKM2024.60.BR

Straf - tobaksafgift - prøvesag ændret sanktionspraksis punktafgifter - tilståelse

T var tiltalt for svig af særlig grov karakter med tobaksafgift, ved i tiden frem til den 8. oktober 2021 på sin bopæl, med forsæt til at unddrage det offentlige afgift og for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, at have modtaget, besiddet og overdraget mindst 4.115.000 stk. ikke-afgiftsberigtigede cigaretter med henblik på videresalg til tredjemand her i landet, alt hvorved det offentlige blev unddraget mindst 7.254.333,50 kr. i afgift. T tilstod. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. Tilståelsen fandtes støttet af de oplysninger, der i øvrigt forelå. Ved straffastsættelsen lagde byretten vægt på, at T havde haft en forholdsvis mindre rolle i det helt organiserede netværk af produktion og videredistribution af ulovlige og ikke-afgiftsberigtigede cigaretter, men at T's rolle samtidig havde været nødvendig som et led i distributionskæden, og han havde selv haft et økonomisk motiv i form af videresalg af nogle af cigaretterne. Desuden tillagdes det store beløb, som disse mange cigaretter udgjorde i afgift, vægt, samt at T var ustraffet og hans gode personlige forhold. Endvidere blev det tillagt en vis mindre vægt, at der var gået godt to år, siden kriminaliteten blev afdækket, til der blev afsagt dom, og at dette ikke skyldtes T's forhold. T idømtes 1 år og 6 måneders fængsel, heraf 1 år og 3 måneder betinget med vilkår om samfundstjeneste i 200 timer, konfiskation samt en tillægsbøde på 7.250.000 kr., der efter den nyeste praksis blev fastsat til et beløb svarende til den unddragne afgift. Henset til de kriminalpræventive og pønale hensyn bag en tillægsbøde ved afgiftsunddragelse fandt retten ikke grundlag for at nedsætte tillægsbøden.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 23/0072776
Forbrugsudgifter (el vand og varme)
Klagen vedrører nedsat momsfradrag for forbrugsudgifter (el vand og varme). Landsskatteretten nedsætter fradraget yderligere (til nul).
Afsagt: 02-01-2024

Journalnr: 20/0051923
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 2 og 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-01-2024

Journalnr: 21/0105357
Moms - selvstændige leverancer
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms da ydelser i form af indretning, istandsættelse og renovering m.v. af 3. mands ejendom ikke kan indgå i en leasingkontrakt. Som følge heraf skal selskabet til søsterselskabet udstede en faktura inkl. moms for leveringen af disse ydelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-01-2024

Journalnr: 20/0059116
Moms af provision mv.
Klagen vedrører ændring af momstilsvaret på baggrund af bogføringen samt ikke godkendt nedsættelse af salgsmoms med moms af provision. Landsskatteretten hjemviser ændringerne på baggrund af bogføringen til fornyet behandling og stadfæster fsv. angår provision med en mindre beløbsmæssig nedsættelse.
Afsagt: 15-12-2023

Journalnr: 19/0103410
Momsfradrag - ejendomsmægler og advokat
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har anerkendt selskabets anmodning om fradrag for indgående moms af udgifter til ejendomsmægler og advokat. Landsskatteretten stadfæster i relation til momsfradrag for udgifter forbundet med salget af ejendommen.
Afsagt: 03-01-2024

Journalnr: 22/0103350
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for selskabets udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-01-2024

Journalnr: 22/0000693
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar idet Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms af udgifter til 10 underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2023

Journalnr: 16/1410332
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter ansættelsen delvist.
Afsagt: 04-01-2024

Journalnr: 21/0098553
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-01-2024

Journalnr: 17/0987345
Gasafgift
Klagen vedrører ordinær og ekstraordinær genoptagelse af godtgørelse af gasafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen, dog bortfalder tilbagebetalingen fsv. angår forbrug til opvarmning af pulverhaller.
Afsagt: 13-12-2023

Journalnr: 20/0070738
Mandskabsvogn
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at sagens køretøj blev anvendt i strid med betingelserne for afgiftsfritagelse som mandskabsvogn efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9, og at køretøjet derfor skal afgiftsberigtiges som personbil efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3, jf. § 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-01-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 05-02-2024 - 05-03-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 08-02-2024 dom i C-733/22 Valentina Heights
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en nedsat momssats på visse leveringer af varer og tjenesteydelser - bilag III, nr. 12) - nedsat momssats for ophold på hoteller og lignende etablissementer - udelukkende anvendelse af denne sats på opholdsfaciliteter, der har en klassificeringsattest - princip om afgiftens neutralitet

Den 22-02-2024 dom i C-694/22 Kommissionen mod Malte (Taxation des véhicules d’occasion)
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud - artikel 110 TEUF - årlig færdselsafgift - højere afgifter på indførte brugte køretøjer end på lignende køretøjer, der allerede befinder sig på det indenlandske marked

Den 22-02-2024 dom i C-674/22 Gemeente Dinkelland
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - afgifter, som er opkrævet i strid med EU-retten - pligt til at tilbagebetale merværdiafgift (moms) og betale renter af beløbet - tilbagebetaling som følge af fejl begået i den afgiftspligtige persons regnskab - tilbagebetaling, der skyldes en ændring med tilbagevirkende kraft af fremgangsmåden for beregningen af den fradragsberettigede moms vedrørende den afgiftspligtige persons generalomkostninger

Den 29-02-2024 dom i C-676/22 B2 Energy
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 138, stk. 1 - fritagelse i forbindelse med leveringer af varer inden for Fællesskabet - afslag på indrømmelse af fritagelsen - beviser - vareleverandør, der ikke beviser, at varerne er blevet leveret til den modtager, som er angivet i skatte- og afgiftsdokumenterne - leverandør, der fremlægger andre oplysninger, som beviser den faktiske modtagers egenskab af afgiftspligtig person

Den 29-02-2024 dom i C-314/22 Consortium Remi Group
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - fravigelse fastsat i artikel 90, stk. 2 - afgiftsgrundlag - nedsættelse af afgiftsgrundlaget - ikke-betaling eller kun delvis betaling af prisen - præklusionsfrist for anmodning om efterfølgende nedsættelse af momsgrundlaget - tidspunkt, fra hvilket præklusionsfristen begynder at løbe - den afgiftspligtige persons ret til forrentning

 

Indstillinger
C-533/22 Adient

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - leveringsstedet for tjenesteydelser - hovedsæde eller fast forretningssted - et indenlandsk koncernselskabs filial som fast forretningssted for et udenlandsk koncernselskab - selskabsretlige tilknytningers manglende relevans - tilskrivning til kontrahentens filial - begrundelse for et fast forretningssted ved hjælp af en tjenesteydelsesaftale - fast forretningssted i indlandet som substitution for et hovedsæde i udlandet

Generaladvokatens indstilling:

1) Da de samme midler ikke samtidig kan anvendes til at levere og modtage de samme tjenesteydelser, foreligger der i den foreliggende sag ikke en afgiftspligtig transaktion som omhandlet i artikel 2, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, selv ikke hvis det lægges til grund, at der foreligger et fast forretningssted.

2) Et selvstændigt koncernselskab (i en anden medlemsstat) er ikke et andet koncernselskabs faste forretningssted som omhandlet i artikel 44, stk. 2, i direktiv 2006/112 alene på grund af deres selskabsretlige tilknytning. Heller ikke en kompleks kontrakt om levering af tjenesteydelser kan principielt føre til, at tjenesteyderen udfører en afgiftspligtig transaktion for et derved opstående fast forretningssted tilhørende modtageren af tjenesteydelsen. I denne forbindelse er leveringsstedet for disse tjenesteydelser lige så uafhængigt af arten af ydelsesmodtagerens udgående transaktioner (levering af varer eller tjenesteydelser), som det er af stedet for forbruget af de konkrete forarbejdningstjenesteydelser.

3) Der foreligger først et fast forretningssted som omhandlet i artikel 44, stk. 2, i direktiv 2006/112, hvis dette erstatter hovedsædet, som er beliggende i en anden medlemsstat. Således kan en aftale med en leverandør af tjenesteydelser kun begrunde et fast forretningssted, hvis den ikke alene omhandler levering af tjenesteydelser på varer tilhørende modtageren af tjenesteydelserne. Den skal tværtimod omhandle tilrådighedsstillelse af de nødvendige menneskelige og/eller tekniske midler, for at modtageren af tjenesteydelsen kan udføre lignende tjenesteydelser eller leveringer på stedet (dvs. på stedet for det faste forretningssted) som fra et hovedsæde.


 

Domme
C-442/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Lublinie (Fraude d’un employé)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 203 - betalingsforpligtelse - person, som anfører momsen på en faktura - betalingspligtig person for momsen - falske fakturaer udstedt af en ansat, der anfører arbejdsgiverens oplysninger uden dennes vidende og samtykke - arbejdsgivers fornødne omhu

Domstolens dom:

Artikel 203 Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at

når en ansat hos en person, som er betalingspligtig for merværdiafgift (moms), har udstedt en falsk faktura med angivelse af moms ved brug af arbejdsgiverens identitet som afgiftspligtig uden arbejdsgiverens vidende og samtykke, skal denne ansatte anses for at være den person, som anfører momsen på en faktura som omhandlet i denne artikel 203, medmindre denne afgiftspligtige arbejdsgiver ikke har udvist den fornødne omhu, der med rimelighed kan kræves for at kontrollere nævnte ansattes adfærd.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

Technical issues related to the CBAM Transitional Registry and Import Control System 2 (ICS2)

 

Nyt fra EUR_LEX

forslag til rådets gennemførelsesafgørelse om bemyndigelse af sverige til at anvende nedsatte punktafgiftssatser for elektricitet, der forbruges af husholdninger og virksomheder i servicesektoren, som er beliggende i visse områder i det nordlige sverige

 

Nyt fra Folketinget

Nye lovforslag

L 100 Forslag til lov om ændring af lov om spil. (Styrket indsats mod matchfixing, forbedrede sanktionsmuligheder, hjemmel til øget databehandling, ændrede gebyrer for spilleautomater og diverse justeringer af spilområdet).
Fremsat den 31. januar 2024

Vedtagne lovforslag

L 93 A Forslag til lov om ændring af ligningsloven og registreringsafgiftsloven. (Forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og på visse småøer og forhøjelse af bundfradraget for nulemissionskøretøjer).
Vedtaget den 30. januar 2024

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 100 Forslag til lov om ændring af lov om spil. (Styrket indsats mod matchfixing, forbedrede sanktionsmuligheder, hjemmel til øget databehandling, ændrede gebyrer for spilleautomater og diverse justeringer af spilområdet).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)

Bilag 2

Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 212 om, hvor mange penge Spillemyndigheden bruger på kontrol af landbaserede gevinstgivende spilleautomater

Almindelig del

Bilag

Bilag 127

Skattestyrelsens status til Folketingets Ombudsmand om Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger

Bilag 128

Henvendelse af 30/1-24 fra House of Oliver Twist A/S vedrørende Powerpoint til foretræde om afgiftsforhøjelser på tyggetobak den 31/1-24

Bilag 131

Revideret grund- og nærhedsnotat af 4/12-23 om forslag til Rådets direktiv om indførelse af et hovedkontorbaseret beskatningssystem for mikrovirksomheder samt små og mellemstore virksomheder fremsat af Europa-Kommissionen den 12. september 2023

Bilag 132

Henvendelse af 27/1-24 fra Jens Christiansen, Hillerød, om borgernes retsstilling i skattesager

Bilag 133

Ungespilpanelets anbefalinger, februar 2024

Spørgsmål og svar

Spm. 203

Vil ministeren redegøre for, hvorfor man i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 230 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) omtaler SIFA TV Bingo som en spilvirksomhed og ikke en forening, når nettooverskud går til lokale idrætsforeninger i Aalborg, altså almennyttige formål?  Svar  

Spm. 204

Vil ministeren redegøre for, om SIFA TV Bingo kan blive omfattet af en af de kommende modeller for almene lotterier (banko), hvis foreningen adskiller TV- og onlinedelen, så TV-delen – som blandt andet henvender sig til ældre og udsatte medborgere, der ikke fysisk har mulighed for at besøge det lokale bingo/bankoforeninger – bliver beskattet på lige fod med sammenlignelige almene lotterier, når eneste væsentlige forskel er, at det foregår i fjernsynet og ikke fysisk?  Svar  

Spm. 205

Vil ministeren redegøre for, om personer med forfalden misligholdt gæld til SU, SU-lån og boligstøtte fortsat kan modtage yderligere SU, SU-lån og boligstøtte til trods for deres misligholdte aftale om tilbagebetaling af selvsamme ydelser, og vil ministeren i bekræftende fald redegøre for, hvor mange personer med misligholdt gæld til disse typer der aktuelt modtager ydelserne samt kommentere på, om ministeren finder det rimeligt, at skatteyderne skal lastes yderligere til dårlige betalere?  Svar  

Spm. 210

Er ministeren bekendt med uoverensstemmelserne mellem PostNord og transportministeren vedrørende annulleringen af frimærker på grund af moms?  Svar  

Spm. 212

Vil ministeren oplyse, hvor mange penge Spillemyndigheden bruger på kontrol af landbaserede gevinstgivende spilleautomater?  Svar  

Spm. 275

Vil ministeren redegøre for Skatteforvaltningens kontrol med herboende udlændinges kørsel i egen bil på udenlandske nummerplader, herunder oplyse om hvor mange sager Skatteforvaltningen de seneste fem år har haft om misbrug af reglerne?  Svar  

Spm. 276

Vil ministeren oplyse, om det er muligt for en tysk statsborger, der har erhvervet fast ejendom i Danmark og er skattepligtig her i landet, at beholde retten til at køre i et tysk indregistreret køretøj, hvis dennes kone og børn fortsat bor i Tyskland og er skattepligtige dér?  Svar  

Spm. 277

Vil ministeren oplyse om mulighederne for, at udlændinge med bopæl i Danmark, der dagligt arbejder i udlandet og dermed er grænsegængere, kan beholde retten til at køre i et udenlandsk indregistreret køretøj i Danmark, herunder retten til privat kørsel i Danmark?  Svar  

Spm. 281

Ministeren bedes kommentere Powerpoint fra House of Oliver Twist A/S anvendt under foretræde den 31/1-24 om afgiftsforhøjelser på tyggetobak, jf. SAU alm. del - bilag 128.  Svar  

Spm. 282

Vil ministeren som opfølgning på udvalgets modtagelse af deputation fra House of Oliver Twist A/S om afgiftsforhøjelser på tyggetobak den 31. januar 2024 redegøre for udviklingen i grænsehandlen med nikotinposer?  Svar  

Spm. 309

Vil ministeren kommentere den fortrolige henvendelse af 28. januar 2024, jf. SAU alm. del – bilag 134, og herunder belyse, hvordan den konkrete lønindeholdelsesordning er sammensat og hvilke leveomkostninger, det giver mulighed for? Endvidere bedes oplyst, om den beskrevne lønindeholdelsesordning og konsekvenserne for borgeren giver anledning til ændringer af reglerne? I det omfang en del af ministerens besvarelse er fortrolig, bedes denne del oversendt særskilt.  Svar  

Spm. 310

Kan ministeren bekræfte, at der er forskel i den måde, man beregner rådighedsbeløbet på ved henholdsvis gældssanering og gældsinddrivelse (lønindeholdelse) og i givet fald redegøre for, hvorfor der skal være forskel og om forskellen er rimelig?  Svar  

Spm. 311

Vil ministeren kommentere den fortrolige henvendelse af 30. januar 2024, jf. SAU alm. del – bilag 135, og herunder redegøre for, hvorfor man vælger at inddrive på den i henvendelsen beskrevne måde, og hvordan der tages hensyn til helbred? I det omfang en del af ministerens besvarelse er fortrolig, bedes denne del oversendt særskilt.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 484

Om eftergivelse af gælden til rocker- og bandemedlemmerne kan tilbagekaldes.