![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Anmodningsprocessen for toldovervågninger i EU bliver papirløs
Momsfri dagrenovation
Større problemer med partsrepræsentation i Skatteforvaltningen end tidligere afdækket
Moms på dagrenovation - så kom styresignalet
Bruger du udenlandske leverandører til at udføre ydelser på ejendomme i Danmark? - Så skal du huske momsen
SKM-meddelelse
Liste over anerkendte luftfartsselskaber for 2023
Bindende svar
Leasingtager - fradrag for importmoms - lejekøb
Emballageafgift - Engangsservice
Afgørelser
Råstofafgift - Afgiftspligt - Registreringspligt - Opsugning af sand og grus fra kontinentalsoklen (dansk havbund)
Domme
Søgsmålsfrist ikke overholdt - skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3
Nyt på inddrivelsesområdet
Nye straffesager
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
Bech-BruunAnmodningsprocessen for toldovervågninger i EU bliver papirløs I starten af 2024 bliver det obligatorisk at indlevere anmodninger om toldovervågninger i EU elektronisk. |
DeloitteLandsskatteretten fastslog i 2020, at kommuners opkrævning af gebyrer for dagrenovation hos private er momsfrit. Skattestyrelsen har nu endelig udsendt et styresignal, som beskriver, hvordan kommuner historisk kan få momsen retur, og hvordan de skal forholde sig til fremtidige opkrævninger. |
Folketingets OmbudsmandStørre problemer med partsrepræsentation i Skatteforvaltningen end tidligere afdækket For to år siden kritiserede ombudsmanden, at fem it-systemer på skatteområdet ikke i tilstrækkelig grad gav borgerne mulighed for at benytte partsrepræsentanter såsom advokater eller revisorer til at hjælpe dem med deres sager om for eksempel skattepligt eller gæld. |
PwCMoms på dagrenovation - så kom styresignalet Efter lang tids venten har Skatteministeriet nu udsendt styresignalet, som muliggør, ,at kommuner, § 60-selskaber og aktieselskaber mv. kan kræve den ulovlige... |
RedmarkLandsskatteretten har igen haft lejlighed til at tage stilling til, hvem der har forpligtelsen til at betale momsen af byggearbejder/serviceydelser udført på fast ejendom i Danmark, når leverandøren er en udenlandsk virksomhed. I to afgørelser vedrørende køb af byggeydelser på fast ejendom og rengøringsydelser fra en udenlandsk virksomhed, har Landsskatteretten således udtalt, at det er […] |
Listen over godkendte luftfartsselskaber for 2023 er opdateret med yderligere 3 selskaber, og et selskab er udgået.
Skattestyrelsen har anerkendt, at 27 luftfartsselskaber mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik og derfor står på listen for 2023.Luftfartsselskaber, der ønsker optagelse på listen, skal årligt ansøge Skattestyrelsen. Meddelelsen opstiller en række betingelser, som skal være opfyldt for, at luftfartsselskabet kan opnå fritagelse for moms på leverancer af og til de enkelte luftfartøjer.
Spørger leaser visse aktiver af en leasinggiver. Spørger importerer selv aktiverne fra et sted uden for EU. Efter de oplyste om lejekontrakterne kunne Skatterådet som udgangspunkt bekræfte, at der er tale om lejekøb. Det bemærkedes dog, at vurderingen af, om der er tale om lejekøb skal ske konkret i det enkelte tilfælde. Leasingydelserne skal dermed momsmæssigt ikke anses for vederlag for modtagne ydelser, men behandles som en del af vederlaget for købene af aktiverne. I forbindelse med spørgsmålet om fradragsret for importmoms skal spørger derfor behandles som køber af aktiverne. Da aktiverne anvendes til brug for momspligtige aktiviteter, er betingelserne for fradragsret opfyldt.
Skatterådet fandt, at forskelligt bestik er omfattet afgiftspligten for engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c, stk. 1. Der blev lagt vægt på, at bestikket ikke adskilte sig fra andet engangsservice, som er omfattet afgiftspligten, og ikke var sammenlignelig med andet bestik, som almindeligvis bruges flere gange. Skatterådet fandt, at produkterne fremstod meget spinkle, og i funktion var de ikke stive, men meget bøjelige, og blev vurderet til at blive bortkastet efter brug. Skatterådet bemærkede, at på trods af produkterne kan anvendes flere gange, ændrede det ikke ved vurderingen, da produkterne ikke havde en beskaffenhed, hvor det forventedes, at produkterne ville bruges igen Skatterådet fandt, at forskelligt service ikke var afgiftspligtigt engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c. Der blev lagt vægt på produkternes beskaffenhed, og at produkterne ikke lignede sædvanligt engangsservice, men fremstod robuste og stive, og det forventedes at produkterne ville blive brugt flere gange.
Et selskab havde påklaget Skatterådets bindende svar, hvorefter Skatterådet ikke kunne bekræfte, at råstofmængden, der blev indvundet på den danske kontinentalsokkel, og som transporteredes direkte til udlandet, ikke var omfattet af råstofafgiftsloven. Indvindingen var erhvervsmæssig, og de indvundne råstoffer var omfattet af affalds- og råstofafgiftslovens bilag 1. Indvindingen krævede tilladelse efter råstofloven. Til støtte for, at spørgsmålet skulle besvares bekræftende, gjorde selskabet gældende, at loven ikke indeholdt hjemmel til beskatning af råstoffer, der blev indvundet fra områder uden for den danske 12 sømilegrænse, når råstofferne transporteredes direkte til udlandet.
Landsskatteretten henviste til affalds- og råstofafgiftslovens § 1, stk. 1, hvorefter der skulle betales en afgift på 5,56 kr. pr. kubikmeter af råstoffet. Af forarbejderne til lov nr. 838 af 19. december 1989 om afgift af affald og råstoffer fremgik, at afgiften skulle betales af sådanne råstoffer, hvortil der krævedes indvindingstilladelse efter råstofloven eller kontinentalsokkelloven, og som erhvervsmæssigt blev indført eller indvundet her i landet. Landsskatteretten fandt herefter, at affalds- og råstofafgiftslovens § 1, stk. 1, fandt anvendelse. Landsskatteretten anførte, at bemærkningerne til lovforslag nr. 73 af 29. marts 2023 om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskatteloven og ligningsloven angik disse love, at FN's Havretskonvention af 10. december 1982 havde tildelt Danmark ret til at udnytte de omhandlede råstoffer på den danske kontinentalsokkel, og at Danmark ved affalds- og råstofafgiftsloven havde etableret en konkret lovhjemmel til at afgiftspålægge disse. Herefter, og da det selskabet i øvrigt havde anført, ikke kunne føre til et andet resultat, stadfæstede Landsskatteretten Skatterådets besvarelse.
Sagen angik en prøvelse af Landsskatterettens to afgørelser af 27. oktober 2022, Skatteankenævn Vestjyllands afgørelse af 28. oktober 2022 og Skattestyrelsens afgørelse af 19. marts 2019.
Skatteministeriet nedlagde påstand om afvisning, idet ministeriet gjorde gældende, at sagen var blevet anlagt for sent, jf. skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3, hvorefter retten udskilte spørgsmålet om afvisning til særskilt behandling uden mundtlig hovedforhandling, jf. retsplejelovens § 253, stk. 1, og § 366, stk. 1.
Det var ubestridt, at sagsøgeren indleverede stævningen på (red.fjernet.hjemmeside) den 30. januar 2023. Det var desuden ubestridt, at søgsmålsfristen for indbringelsen af Landsskatterettens afgørelser for domstolene udløb den 27. januar 2023, og at søgsmålsfristen for indbringelsen af Skatteankenævn Vestjyllands afgørelse for domstolene udløb den 28. januar 2023.
Retten lagde efter sagens oplysninger til grund, at Skattestyrelsens afgørelse af 19. marts 2019 var upåklaget, og at søgsmålsfristen derfor udløb den 19. juli 2019.
Retten fandt det ikke godtgjort, at sagsøgeren som følge af operation eller driftsforstyrrelser på (red.fjernet.hjemmeside) havde været forhindret i at anlægge sagen inden for søgsmålsfristens udløb. Retten lagde herved vægt på, at operationen den 26. januar 2023 havde været planlagt siden den 15. december 2022, og at der ikke var dokumenteret driftsforstyrrelser i et sådant omfang, at det ikke havde været muligt for sagsøgeren at anlægge sagen rettidigt.
På den baggrund afviste retten sagen.
Regulering af satser i gældsinddrivelsesbekendtgørelsen for 2024 Offentliggørelse af regulerede beløbssatser for beregning af betalingsevne for 2024 |
Straffesag og klagesag om samme forhold - justering af praksis - styresignal Styresignalet justerer kriterierne i Den juridiske vejledning afsnit A.C.3.4.4 om behandling eller berostillelse af straffesager i Skattestyrelsen, når der er en klagesag over den underliggende materielle afgørelse. Hovedreglen efter de gældende kriterier er, at straffesagen afventer afgørelse i klagesagen. Efter justeringen af kriterierne vil hovedreglen være, at straffesag og klagesag kan behandles sideløbende. Behandling af straffesagen kan, som hidtil, efter en konkret vurdering afvente afgørelsen i klagesagen. Skatteankestyrelsen og klageorganerne kan, som hidtil, efter en konkret vurdering lade behandlingen af klagesagen afvente udfaldet af straffesagen. | |
Straf - punktafgifter - frifindelse - emballageafgift - prøvesag ændret sanktionspraksis punktafgifter - bagatelgrænsen T var tiltalt for at have handlet groft uagtsomt ved den 24. november 2020, ved grænsen, som indehaver og direktør af et selskab, at have fortiet oplysninger til brug for afgiftskontrollen, ved at have købt engangsservice og bæreposer fra udlandet samt indført de nævnte varer til Danmark, uden at lade sig registrere som varemodtager og afgiftsberigtige varerne, uagtet at det ved modtagelsen af varerne kunne konstateres, at selskabet var afgiftspligtigt efter emballageafgiftsloven. Det offentlige blev herved unddraget i alt 50.547 kr. i emballageafgift. T erkendte de faktiske omstændigheder og den beløbsmæssige opgørelse. T forklarede, at han var bekendt med pligten til at angive afgift af modtagne varer og til at lade sig registrere som varemodtager vedrørende emballage, når bagatelgrænsen for emballageafgift var overskredet. Omkring gerningstidspunktet havde han som følge af private forhold uddelegeret opgaven med at bestille varer hjem til en kollega. Det var T, der oplærte kollegaen i at bestille varer, men han orienterede hende ikke om pligten til at angive afgift af modtagne varer, og til at lade sig registrere som varemodtager vedrørende emballage, når bagatelgrænsen for emballageafgift var overskredet, idet selskabet ikke plejede at bestille varer hjem i en mængde, der ville føre til en overskridelse af bagatelgrænsen for emballageafgift. Kollegaen havde ved en fejl bestilt varer hjem i kasser i stedet for kartoner, og T blev først bekendt hermed, da Skattestyrelsen kontaktede ham herom den 18. december 2020, og da han omkring samme tidspunkt udarbejdede regnskab for selskabet. T var ikke til stede i selskabet, da varerne blev modtaget, og han kom ikke ret meget i virksomheden hverken på dette tidspunkt eller i perioden frem til Skattestyrelsens henvendelse i december 2020. Byretten frifandt T på baggrund af hans forklaring. Uanset at T som ejer og direktør af selskabet havde ansvaret for sine ansattes handlinger og undladelser, fandt retten ikke, at den manglende overholdelse af forpligtelserne til at angive afgift af modtagne varer, og til at lade sige registrere som varemodtager vedrørende emballage, da bagatelgrænsen for emballageafgift var overskredet, kunne tilregnes T som groft uagtsomt. |
Journalnr: 21/0001059
Momstilsvar - autoforhandler
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret hos autoforhandler, primært fra salg af fire biler. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen i overvejende grad.
Afsagt: 10-10-2023
Journalnr: 19/0078112
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-10-2023
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 16-11-2023 dom i C-349/22 Autoridade Tributária e Aduaneira (Taxe sur les véhicules d’occasion importés)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - artikel 110 TEUF - interne afgifter - forbud mod diskriminerende afgifter - afgifter på motorkøretøjer - brugte motorkøretøjer indført fra andre medlemsstater - anvendelse af forskellige afgiftssatser afhængigt af datoen for indregistreringen af et motorkøretøj i Portugal
Den 16-11-2023 indstilling i C-606/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy (Possibilité de correction en cas de taux erroné)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - momsgrundlag - princippet om afgiftsneutralitet - fejl med hensyn til den korrekte afgiftssats - berigtigelse af afgiftsskylden på grund af en ændring af momsgrundlaget - national praksis om at afvise et tilbagebetalingskrav på grundlag af en ændring af momsgrundlaget med den begrundelse, at der ikke er udstedt nogen fakturaer, som forinden skal berigtiges - en berigtigelse af fakturaer kan undlades, hvis der ikke er udstedt fakturaer til slutforbrugere - indsigelse om ugrundet berigelse - princippet nemo auditur propriam turpitudinem allegans
Den 16-11-2023 dom i C-366/22 Viterra Hungary
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - toldpositioner - pos. 2304 og 2309 - sojakage
Den 23-11-2023 dom i C-532/22 Westside Unicat
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 53 - ydelse, der består i at give adgang til arrangementer inden for underholdning - leveringsstedet for tjenesteydelser - udsendelse af interaktive videosessioner via streaming - tilrådighedsstillelse af lokaler og nødvendigt udstyr til videooptagelse af forestillinger samt ledsagende ydelser med henblik på at levere kvalitetsforestillinger
Den 23-11-2023 dom i C-653/22 J. P. Mali
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EF) nr. 952/2013 - artikel 42, stk. 1 - medlemsstaternes forpligtelse til at indføre sanktioner for manglende overholdelse af toldlovgivningen, som skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning - ukorrekt angivelse af de importerede varers oprindelsesland - national lovgivning, hvorefter der pålægges en bøde svarende til 50% af toldunderskuddet - proportionalitetsprincippet
Agenda 43rd GFV meeting 09-11-2023 - EN.pdf
11153657-APM AW GFV 130 Amendments in a late submitted OSS VAT return - EN.pdf
11143615-APM CK GFV 131 SME Explanatory Notes MS suggestions of topics - EN.pdf
11144240-APM TH GFV 129 electronic exemption certificate - EN.pdf
Applications now open for EU Recognition of State-of-the-Art Customs Academic Programmes
Bekendtgørelse af lov om afgift af elektricitet, LBK nr 1284 af 03/11/2023. Udstedt af Skatteministeriet
Bilag 4 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Spm. 5 |
Spm. 6 | Spm., om ministeren er enig i, at lovforslaget svækker retssikkerheden for den enkelte? |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 | Spm., om ministeren er indstillet på at indsætte en revisionsklausul i lovforslaget? |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 | Spm., om lovforslaget medfører øget lønindeholdelse for personer under lavindkomstgrænsen? |
Spm. 8 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 8 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 8 |
Bilag 43 | Program til Skatteudvalgets studietur til Bruxelles den 12. - 13. november 2023 |
Bilag 44 | Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023 |
Bilag 45 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 20 |
Spm. 61 |
Spm. 62 |
Spm. 63 |
Spm. 64 |
Spm. 65 |
Spm. 66 |
Spm. 67 |
Spm. 68 |
Spm. 69 |
Spm. 70 |
Spm. 71 |
Spm. 76 |
Spm. 77 |
Spm. 78 |
Spm. 281 |
Spm. 336 |
Spm. 345 |