MomsMail 2023, uge 45

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Anmodningsprocessen for toldovervågninger i EU bliver papirløs
Momsfri dagrenovation
Større problemer med partsrepræsentation i Skatteforvaltningen end tidligere afdækket
Moms på dagrenovation - så kom styresignalet
Bruger du udenlandske leverandører til at udføre ydelser på ejendomme i Danmark? - Så skal du huske momsen

SKM-meddelelse
Liste over anerkendte luftfartsselskaber for 2023

Bindende svar
Leasingtager - fradrag for importmoms - lejekøb
Emballageafgift - Engangsservice

Afgørelser
Råstofafgift - Afgiftspligt - Registreringspligt - Opsugning af sand og grus fra kontinentalsoklen (dansk havbund)

Domme
Søgsmålsfrist ikke overholdt - skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3

Nyt på inddrivelsesområdet

Nye straffesager

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Bech-Bruun

Anmodningsprocessen for toldovervågninger i EU bliver papirløs

I starten af 2024 bliver det obligatorisk at indlevere anmodninger om toldovervågninger i EU elektronisk.

Deloitte

Momsfri dagrenovation

Landsskatteretten fastslog i 2020, at kommuners opkrævning af gebyrer for dagrenovation hos private er momsfrit. Skattestyrelsen har nu endelig udsendt et styresignal, som beskriver, hvordan kommuner historisk kan få momsen retur, og hvordan de skal forholde sig til fremtidige opkrævninger.

Folketingets Ombudsmand

Større problemer med partsrepræsentation i Skatteforvaltningen end tidligere afdækket

For to år siden kritiserede ombudsmanden, at fem it-systemer på skatteområdet ikke i tilstrækkelig grad gav borgerne mulighed for at benytte partsrepræsentanter såsom advokater eller revisorer til at hjælpe dem med deres sager om for eksempel skattepligt eller gæld. 

PwC

Moms på dagrenovation - så kom styresignalet

Efter lang tids venten har Skatteministeriet nu udsendt styresignalet, som muliggør, ,at kommuner, § 60-selskaber og aktieselskaber mv. kan kræve den ulovlige...

Redmark

Bruger du udenlandske leverandører til at udføre ydelser på ejendomme i Danmark? - Så skal du huske momsen

Landsskatteretten har igen haft lejlighed til at tage stilling til, hvem der har forpligtelsen til at betale momsen af byggearbejder/serviceydelser udført på fast ejendom i Danmark, når leverandøren er en udenlandsk virksomhed. I to afgørelser vedrørende køb af byggeydelser på fast ejendom og rengøringsydelser fra en udenlandsk virksomhed, har Landsskatteretten således udtalt, at det er […]

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKM-meddelelse: Liste over anerkendte luftfartsselskaber for 2023

SKM2023.526.SKTST

Listen over godkendte luftfartsselskaber for 2023 er opdateret med yderligere 3 selskaber, og et selskab er udgået.

Skattestyrelsen har anerkendt, at 27 luftfartsselskaber mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik og derfor står på listen for 2023.Luftfartsselskaber, der ønsker optagelse på listen, skal årligt ansøge Skattestyrelsen. Meddelelsen opstiller en række betingelser, som skal være opfyldt for, at luftfartsselskabet kan opnå fritagelse for moms på leverancer af og til de enkelte luftfartøjer.

 

Bindende svar: Leasingtager - fradrag for importmoms - lejekøb

SKM2023.522.SR

Spørger leaser visse aktiver af en leasinggiver. Spørger importerer selv aktiverne fra et sted uden for EU. Efter de oplyste om lejekontrakterne kunne Skatterådet som udgangspunkt bekræfte, at der er tale om lejekøb. Det bemærkedes dog, at vurderingen af, om der er tale om lejekøb skal ske konkret i det enkelte tilfælde. Leasingydelserne skal dermed momsmæssigt ikke anses for vederlag for modtagne ydelser, men behandles som en del af vederlaget for købene af aktiverne. I forbindelse med spørgsmålet om fradragsret for importmoms skal spørger derfor behandles som køber af aktiverne. Da aktiverne anvendes til brug for momspligtige aktiviteter, er betingelserne for fradragsret opfyldt.

 

Bindende svar: Emballageafgift - Engangsservice

SKM2023.517.SR

Skatterådet fandt, at forskelligt bestik er omfattet afgiftspligten for engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c, stk. 1. Der blev lagt vægt på, at bestikket ikke adskilte sig fra andet engangsservice, som er omfattet afgiftspligten, og ikke var sammenlignelig med andet bestik, som almindeligvis bruges flere gange. Skatterådet fandt, at produkterne fremstod meget spinkle, og i funktion var de ikke stive, men meget bøjelige, og blev vurderet til at blive bortkastet efter brug. Skatterådet bemærkede, at på trods af produkterne kan anvendes flere gange, ændrede det ikke ved vurderingen, da produkterne ikke havde en beskaffenhed, hvor det forventedes, at produkterne ville bruges igen Skatterådet fandt, at forskelligt service ikke var afgiftspligtigt engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c. Der blev lagt vægt på produkternes beskaffenhed, og at produkterne ikke lignede sædvanligt engangsservice, men fremstod robuste og stive, og det forventedes at produkterne ville blive brugt flere gange.

 

Afgørelse: Råstofafgift - Afgiftspligt - Registreringspligt - Opsugning af sand og grus fra kontinentalsoklen (dansk havbund)

SKM2023.536.LSR

Et selskab havde påklaget Skatterådets bindende svar, hvorefter Skatterådet ikke kunne bekræfte, at råstofmængden, der blev indvundet på den danske kontinentalsokkel, og som transporteredes direkte til udlandet, ikke var omfattet af råstofafgiftsloven. Indvindingen var erhvervsmæssig, og de indvundne råstoffer var omfattet af affalds- og råstofafgiftslovens bilag 1. Indvindingen krævede tilladelse efter råstofloven. Til støtte for, at spørgsmålet skulle besvares bekræftende, gjorde selskabet gældende, at loven ikke indeholdt hjemmel til beskatning af råstoffer, der blev indvundet fra områder uden for den danske 12 sømilegrænse, når råstofferne transporteredes direkte til udlandet.

Landsskatteretten henviste til affalds- og råstofafgiftslovens § 1, stk. 1, hvorefter der skulle betales en afgift på 5,56 kr. pr. kubikmeter af råstoffet. Af forarbejderne til lov nr. 838 af 19. december 1989 om afgift af affald og råstoffer fremgik, at afgiften skulle betales af sådanne råstoffer, hvortil der krævedes indvindingstilladelse efter råstofloven eller kontinentalsokkelloven, og som erhvervsmæssigt blev indført eller indvundet her i landet. Landsskatteretten fandt herefter, at affalds- og råstofafgiftslovens § 1, stk. 1, fandt anvendelse. Landsskatteretten anførte, at bemærkningerne til lovforslag nr. 73 af 29. marts 2023 om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskatteloven og ligningsloven angik disse love, at FN's Havretskonvention af 10. december 1982 havde tildelt Danmark ret til at udnytte de omhandlede råstoffer på den danske kontinentalsokkel, og at Danmark ved affalds- og råstofafgiftsloven havde etableret en konkret lovhjemmel til at afgiftspålægge disse. Herefter, og da det selskabet i øvrigt havde anført, ikke kunne føre til et andet resultat, stadfæstede Landsskatteretten Skatterådets besvarelse.

 

Dom: Søgsmålsfrist ikke overholdt - skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3

SKM2023.521.BR

Sagen angik en prøvelse af Landsskatterettens to afgørelser af 27. oktober 2022, Skatteankenævn Vestjyllands afgørelse af 28. oktober 2022 og Skattestyrelsens afgørelse af 19. marts 2019.

Skatteministeriet nedlagde påstand om afvisning, idet ministeriet gjorde gældende, at sagen var blevet anlagt for sent, jf. skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3, hvorefter retten udskilte spørgsmålet om afvisning til særskilt behandling uden mundtlig hovedforhandling, jf. retsplejelovens § 253, stk. 1, og § 366, stk. 1.

Det var ubestridt, at sagsøgeren indleverede stævningen på (red.fjernet.hjemmeside) den 30. januar 2023. Det var desuden ubestridt, at søgsmålsfristen for indbringelsen af Landsskatterettens afgørelser for domstolene udløb den 27. januar 2023, og at søgsmålsfristen for indbringelsen af Skatteankenævn Vestjyllands afgørelse for domstolene udløb den 28. januar 2023.

Retten lagde efter sagens oplysninger til grund, at Skattestyrelsens afgørelse af 19. marts 2019 var upåklaget, og at søgsmålsfristen derfor udløb den 19. juli 2019.

Retten fandt det ikke godtgjort, at sagsøgeren som følge af operation eller driftsforstyrrelser på (red.fjernet.hjemmeside) havde været forhindret i at anlægge sagen inden for søgsmålsfristens udløb. Retten lagde herved vægt på, at operationen den 26. januar 2023 havde været planlagt siden den 15. december 2022, og at der ikke var dokumenteret driftsforstyrrelser i et sådant omfang, at det ikke havde været muligt for sagsøgeren at anlægge sagen rettidigt.

På den baggrund afviste retten sagen.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2023.534.GÆLDST

Regulering af satser i gældsinddrivelsesbekendtgørelsen for 2024

Offentliggørelse af regulerede beløbssatser for beregning af betalingsevne for 2024

 

Nye straffesager

SKM2023.518.SKTST

Straffesag og klagesag om samme forhold - justering af praksis - styresignal

Styresignalet justerer kriterierne i Den juridiske vejledning afsnit A.C.3.4.4 om behandling eller berostillelse af straffesager i Skattestyrelsen, når der er en klagesag over den underliggende materielle afgørelse.

Hovedreglen efter de gældende kriterier er, at straffesagen afventer afgørelse i klagesagen. Efter justeringen af kriterierne vil hovedreglen være, at straffesag og klagesag kan behandles sideløbende.

Behandling af straffesagen kan, som hidtil, efter en konkret vurdering afvente afgørelsen i klagesagen.

Skatteankestyrelsen og klageorganerne kan, som hidtil, efter en konkret vurdering lade behandlingen af klagesagen afvente udfaldet af straffesagen.

SKM2023.525.BR

Straf - punktafgifter - frifindelse - emballageafgift - prøvesag ændret sanktionspraksis punktafgifter - bagatelgrænsen

T var tiltalt for at have handlet groft uagtsomt ved den 24. november 2020, ved grænsen, som indehaver og direktør af et selskab, at have fortiet oplysninger til brug for afgiftskontrollen, ved at have købt engangsservice og bæreposer fra udlandet samt indført de nævnte varer til Danmark, uden at lade sig registrere som varemodtager og afgiftsberigtige varerne, uagtet at det ved modtagelsen af varerne kunne konstateres, at selskabet var afgiftspligtigt efter emballageafgiftsloven. Det offentlige blev herved unddraget i alt 50.547 kr. i emballageafgift.

T erkendte de faktiske omstændigheder og den beløbsmæssige opgørelse. T forklarede, at han var bekendt med pligten til at angive afgift af modtagne varer og til at lade sig registrere som varemodtager vedrørende emballage, når bagatelgrænsen for emballageafgift var overskredet. Omkring gerningstidspunktet havde han som følge af private forhold uddelegeret opgaven med at bestille varer hjem til en kollega. Det var T, der oplærte kollegaen i at bestille varer, men han orienterede hende ikke om pligten til at angive afgift af modtagne varer, og til at lade sig registrere som varemodtager vedrørende emballage, når bagatelgrænsen for emballageafgift var overskredet, idet selskabet ikke plejede at bestille varer hjem i en mængde, der ville føre til en overskridelse af bagatelgrænsen for emballageafgift. Kollegaen havde ved en fejl bestilt varer hjem i kasser i stedet for kartoner, og T blev først bekendt hermed, da Skattestyrelsen kontaktede ham herom den 18. december 2020, og da han omkring samme tidspunkt udarbejdede regnskab for selskabet. T var ikke til stede i selskabet, da varerne blev modtaget, og han kom ikke ret meget i virksomheden hverken på dette tidspunkt eller i perioden frem til Skattestyrelsens henvendelse i december 2020.

Byretten frifandt T på baggrund af hans forklaring. Uanset at T som ejer og direktør af selskabet havde ansvaret for sine ansattes handlinger og undladelser, fandt retten ikke, at den manglende overholdelse af forpligtelserne til at angive afgift af modtagne varer, og til at lade sige registrere som varemodtager vedrørende emballage, da bagatelgrænsen for emballageafgift var overskredet, kunne tilregnes T som groft uagtsomt.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 21/0001059
Momstilsvar - autoforhandler
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret hos autoforhandler, primært fra salg af fire biler. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen i overvejende grad.
Afsagt: 10-10-2023

Journalnr: 19/0078112
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-10-2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 13-11-2023 - 12-12-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 16-11-2023 dom i C-349/22 Autoridade Tributária e Aduaneira (Taxe sur les véhicules d’occasion importés)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - artikel 110 TEUF - interne afgifter - forbud mod diskriminerende afgifter - afgifter på motorkøretøjer - brugte motorkøretøjer indført fra andre medlemsstater - anvendelse af forskellige afgiftssatser afhængigt af datoen for indregistreringen af et motorkøretøj i Portugal

Den 16-11-2023 indstilling i C-606/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy (Possibilité de correction en cas de taux erroné)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - momsgrundlag - princippet om afgiftsneutralitet - fejl med hensyn til den korrekte afgiftssats - berigtigelse af afgiftsskylden på grund af en ændring af momsgrundlaget - national praksis om at afvise et tilbagebetalingskrav på grundlag af en ændring af momsgrundlaget med den begrundelse, at der ikke er udstedt nogen fakturaer, som forinden skal berigtiges - en berigtigelse af fakturaer kan undlades, hvis der ikke er udstedt fakturaer til slutforbrugere - indsigelse om ugrundet berigelse - princippet nemo auditur propriam turpitudinem allegans

Den 16-11-2023 dom i C-366/22 Viterra Hungary
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - toldpositioner - pos. 2304 og 2309 - sojakage

Den 23-11-2023 dom i C-532/22 Westside Unicat
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 53 - ydelse, der består i at give adgang til arrangementer inden for underholdning - leveringsstedet for tjenesteydelser - udsendelse af interaktive videosessioner via streaming - tilrådighedsstillelse af lokaler og nødvendigt udstyr til videooptagelse af forestillinger samt ledsagende ydelser med henblik på at levere kvalitetsforestillinger

Den 23-11-2023 dom i C-653/22 J. P. Mali
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EF) nr. 952/2013 - artikel 42, stk. 1 - medlemsstaternes forpligtelse til at indføre sanktioner for manglende overholdelse af toldlovgivningen, som skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning - ukorrekt angivelse af de importerede varers oprindelsesland - national lovgivning, hvorefter der pålægges en bøde svarende til 50% af toldunderskuddet - proportionalitetsprincippet

 

Nyt fra EU

Nyt fra Group on the future of VAT (GFV)

Agenda 43rd GFV meeting 09-11-2023 - EN.pdf

11153657-APM AW GFV 130 Amendments in a late submitted OSS VAT return - EN.pdf

11143615-APM CK GFV 131 SME Explanatory Notes MS suggestions of topics - EN.pdf

11144240-APM TH GFV 129 electronic exemption certificate - EN.pdf

 

Nyt fra Kommissionen

Applications now open for EU Recognition of State-of-the-Art Customs Academic Programmes

 

Nyt fra EUR_LEX

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/2218 af 16. oktober 2023 om tarifering af varer i den kombinerede nomenklatur

 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om afgift af elektricitet, LBK nr 1284 af 03/11/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 4 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.).

Bilag

Bilag 4

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 52 Forslag til lov om ændring af momsloven, opkrævningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love. (Gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere sanktioner på skatteområdet).

Spørgsmål og svar

Spm. 5

Spm., om at bekræfte, at der med forslaget administrativt vil kunne pålægges bøder på op til en mio. kr.?

Spm. 6

Spm., om ministeren er enig i, at lovforslaget svækker retssikkerheden for den enkelte?

Spm. 7

Spm. om, hvordan ministeren mener, at borgernes retssikkerhed er tilstrækkeligt sikret ved gennemførelsen af lovforslaget

Spm. 8

Spm., om der efter ministerens opfattelse også er andre områder, hvor det ville være nemmere for myndighederne, hvis en lang domstolsproces kunne undgås ved at give øgede beføjelser til myndighederne?

Spm. 9

Spm., om ministeren er indstillet på at indsætte en revisionsklausul i lovforslaget?

L 9 Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven. (Gennemførelse af aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.).

Bilag

Bilag 5

1. udkast til betænkning

Bilag 6

Internt dokument

Spørgsmål og svar

Spm. 1

MFU spm. om, hvor stor den samlede gæld til staten vil være efter vedtagelsen af lovforslaget L 9 i 2024, 2025 og frem til 2030

Spm. 2

Spm. om vilkårene for de afskrivninger, som der med forslaget om at genindføre den særlige hjemmel vil blive mulighed for

Spm. 3

Spm. om hvor mange endelige afskrivninger af grupper fordringer, der blev foretaget under den tidligere hjemmel i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige § 18 h, stk. 10, 1. pkt.

Spm. 4

Spm. om hvor stort et samlet beløb ministeren forventer, at der vil blive afskrevet for med genindførelsen af muligheden for ekstraordinær afskrivning af grupper af fordringer

Spm. 5

Spm., om lovforslaget medfører øget lønindeholdelse for personer under lavindkomstgrænsen?

Spm. 8

Spm., om at kommentere den internt omdelte henvendelse af 5/11-23 fra Per Frederik Nielsen Lund, Grenaa

L 9 A Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven. (Gennemførelse af aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.).

Bilag

Bilag 5

1. udkast til betænkning

Bilag 6

Internt dokument

Spørgsmål og svar

Spm. 1

L 9 - svar på spm. 1 om, hvor stor den samlede gæld til staten vil være efter vedtagelsen af lovforslaget L 9 i 2024, 2025 og frem til 2030

Spm. 2

L 9 - svar på spm. 2 om vilkårene for de afskrivninger, som der med forslaget om at genindføre den særlige hjemmel vil blive mulighed for

Spm. 3

L 9 - svar på spm. 3 om, hvor mange endelige afskrivninger af grupper af fordringer, der blev foretaget under den tidligere hjemmel i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, § 18 h, stk. 10, 1. pkt.

Spm. 4

L 9 - svar på spm. 4 om, hvor stort et samlet beløb der vil blive afskrevet for med genindførelsen af muligheden for ekstraordinær afskrivning af grupper af fordringer

Spm. 5

L 9 - svar på spm. 5, om lovforslaget medfører øget lønindeholdelse for personer under lavindkomstgrænsen

Spm. 8

L 9 - svar på spm. 8 om at kommentere den internt omdelte henvendelse af 5/11-23 fra Per Frederik Nielsen Lund, Grenaa

L 9 B Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. (Tværgående lønindeholdelse for fordringer fra flere inddrivelsessystemer m.v.).

Bilag

Bilag 5

1. udkast til betænkning

Bilag 6

Internt dokument

Spørgsmål og svar

Spm. 1

L 9 - svar på spm. 1 om, hvor stor den samlede gæld til staten vil være efter vedtagelsen af lovforslaget L 9 i 2024, 2025 og frem til 2030

Spm. 2

L 9 - svar på spm. 2 om vilkårene for de afskrivninger, som der med forslaget om at genindføre den særlige hjemmel vil blive mulighed for

Spm. 3

L 9 - svar på spm. 3 om, hvor mange endelige afskrivninger af grupper af fordringer, der blev foretaget under den tidligere hjemmel i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, § 18 h, stk. 10, 1. pkt.

Spm. 4

L 9 - svar på spm. 4 om, hvor stort et samlet beløb der vil blive afskrevet for med genindførelsen af muligheden for ekstraordinær afskrivning af grupper af fordringer

Spm. 5

L 9 - svar på spm. 5, om lovforslaget medfører øget lønindeholdelse for personer under lavindkomstgrænsen

Spm. 8

L 9 - svar på spm. 8 om at kommentere den internt omdelte henvendelse af 5/11-23 fra Per Frederik Nielsen Lund, Grenaa

Almindelig del

Bilag

Bilag 43

Program til Skatteudvalgets studietur til Bruxelles den 12. - 13. november 2023

Bilag 44

Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023

Bilag 45

Henvendelser af 31/10-23 og 7/11-23 fra Stabrand Spedition ApS om at Toldstyrelsen lukker alle virksomheder i Københavns Frihavn

Spørgsmål og svar

Spm. 17

Vil ministeren i tabelform illustrere det forventede afgiftsprovenu fra introduktionen af en passagerafgift på indenrigsrejser i intervallet 10 – 100 kr. i 10 kroners intervaller samt den tilsvarende forventede nedgang i antallet af passagerer?  Svar  

Spm. 18

Vil ministeren forholde sig til Klimapartnerskabet for luftfarts forslag om at etablere Luftfartens Klimafond via et fondsopbyggende bidrag på ca. 30 kr. per lokalt afrejsende passager fra danske lufthavne? I forlængelse af dette bedes ministeren redegøre for, hvorvidt Klimapartnerskabets forslag følges i forbindelse med introduktionen af en passagerafgift på flyrejser jf. regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark” fra december 2022. Hvis regeringen ikke følger Klimapartnerskabet for Luftfarts forslag, bedes ministeren redegøre for formålet i at nedsætte et Klimapartnerskab på området, når partnerskabets anbefalinger ikke følges.  Svar  

Spm. 20

Vil ministeren oversende sin kommende redegørelse til Statsrevisorerne om Skatteministeriets kontrol med spildevandsafgiften, jf. beretning nr. 2/2023, fra oktober 2023, til udvalget?  Svar  

Spm. 61

Vil ministeren bekræfte, at en stigning i cigaretafgifterne vil mindske kapacitetspresset i Danmark, idet Skatteministeriet antager, at en stigning i cigaretafgifterne fører til dels 1) en positiv arbejdsudbudseffekt (indkomsteffekten dominerer substitutionseffekten) og dels 2) en reduktion i den indenlandske reale efterspørgsel blandt andet på grund af en stigning i danskeres grænsehandel i udlandet og et fald i udlændinges grænsehandel i Danmark? Givet, at der er et politisk flertal for at hæve cigaretafgifterne, bedes ministeren bekræfte, at det vil være hensigtsmæssigt at indføre et sådant tiltag i den aktuelle situation med højt kapacitetspres på økonomiens ressourcer.  Svar  

Spm. 62

Vil ministeren kommentere på, at 1) KPMG finder, at den illegale handel med cigaretter faldt i Danmark fra 2021 til 2022 modsat Skatteministeriets forventning om, at den illegale handel burde være steget, jf. svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 88 (2022-23, 2. samling). 2) KPMG finder, at grænsehandlen inkl. illegal handel faldt fra 2021 til 2022 modsat Skatteministeriets forventning om en næste tre-dobling, jf. Skatteministeriet (juni 2023): Skatteøkonomisk Redegørelse. KPMG’s skøn fremgår af KPMG (juni 2023): Illicit cigarette consumption in the EU, UK, Norway, Switzerland, Moldova and Ukraine, bestilt af Philip Morris Products SA.  Svar  

Spm. 63

Vil ministeren kommentere på, at KPMG’s skøn for grænsehandlen inkl. illegal handel med cigaretter faldt fra før corona-epidemien i 2019 til 2022 modsat Skatteministeriets forventning om en næste tre-dobling, jf. Skatteministeriet (juni 2023): Skatteøkonomisk Redegørelse. KPMG’s skøn fremgår af KPMG (juni 2023): Illicit cigarette consumption in the EU, UK, Norway, Switzerland, Moldova and Ukraine, bestilt af Philip Morris Products SA.  Svar  

Spm. 64

Vil ministeren redegøre for, om beregningen af provenuvirkningerne ved afgiftsforhøjelser af cigaretafgifterne tager højde for planlagte afgiftsstigninger i udlandet? Hvis ikke, vil ministeren da bekræfte, at provenuvirkningerne må formodes at blive mindre end skønnet i svar på SAU alm. del – spørgsmål nr. 84 (2022-23, 2. samling), hvis der planlægges afgiftsforhøjelser på cigaretter i de lande, som skønnet for beregningen af grænsehandlen tager udgangspunkt i?  Svar  

Spm. 65

Vil Skatteministeriet oplyse alle planlagte afgiftsstigninger på cigaretter for de lande, der indgår i skønnet for Skatteministeriets beregning af grænsehandlen med cigaretter?  Svar  

Spm. 66

Af svar på SAU alm. del – spørgsmål nr. 87 (2022-23, 2. samling) fremgår det, at ”Skatteministeriets beregninger i forbindelse med afgiftsændringer på tobak er baseret på en model, der ikke er opdelt på grænsehandel fra samtlige lande, hvorfra danskere grænsehandler. Modellen er derimod opdelt på to landekategorier benævnt ”Tyskland” og ”Syd- og Østeuropa”, hvor grænsehandel i ”Tyskland” dog også dækker over grænsehandel i andre omkringliggende lande, herunder Sverige.” Der er tilsyneladende afgiftsstigninger på vej i vores omkringliggende lande, herunder Tyskland, hvor en pakke cigaretter vil stige med i gen. 8-8,7 cents pr. år mellem 2022 og 2026, jf. pressemeddelelse fra German Federal Ministry of Finance (marts 2021): Tobacco Duty Modernisation Act adopted. Vil ministeren oplyse, hvor meget det danske provenu skønnes at ville stige, som følge af planlagte afgiftsforhøjelser i udlandet?  Svar  

Spm. 67

Vil ministeren oplyse de aktuelle beregningsantagelser bag provenuvirkningen af grænsehandlen med cigaretter ligesom i Skatteministeriets publikation Skatteøkonomisk Redegørelse 2019, hvor Skatteministeriet eksplicit beskriver beregningsantagelserne for, hvordan Skatteministeriet beregner provenuvirkningen af grænsehandlen med cigaretter?  Svar  

Spm. 68

Vil ministeren oplyse, om skønnet for faldet i udlændinges køb af cigaretter i Danmark for hver krone gennemsnitsprisen i Danmark stiger, baserer sig på skønnet for udlændinges grænsehandel pr. kr. prisforskel ved det aktuelle niveau ligesom i Skatteøkonomisk Redegørelse 2019? I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse, hvilket skøn der indgår i svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 84 (2022-23, 2. samling) om provenuvirkningerne af forskellige afgiftsforhøjelser på cigaretter for udlændinges køb af cigaretter i Danmark samt gennemsnitsprisen i lande som grænsehandler i Danmark og hvilket data, disse skøn hviler på?  Svar  

Spm. 69

Vil ministeren oplyse, om skønnet for stigningen i danskeres køb af cigaretter fra Sydeuropa m.v. for hver krone gennemsnitsprisen i Danmark stiger, baserer sig på skønnet for grænsehandlen pr. kr. prisforskel ved det aktuelle niveau ligesom i Skatteøkonomisk Redegørelse 2019? I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse hvilket skøn, der indgår i svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 84 (2022-23, 2. samling) for danskeres køb af cigaretter i Sydeuropa m.v. samt gennemsnitspris for Sydeuropa m.v. og hvilket data, disse skøn hviler på?  Svar  

Spm. 70

Vil ministeren oplyse, om skønnet for stigningen i danskeres køb af cigaretter i Tyskland for hver krone gennemsnitsprisen i Danmark stiger (udover en prisforskel på 4 kr.), baserer sig på den tidligere opgjorte grænsehandel i Tyskland relativt til det aktuelle forbrug ligesom i Skatteøkonomisk Redegørelse 2019? I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse, om man fortsat tager udgangspunkt i data fra 2000 for danskeres grænsehandel i Tyskland ligesom i Skatteøkonomisk Redegørelse 2019? Ministeren bedes også oplyse, hvilket skøn der indgår i svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 84 (2022-23, 2. samling) for danskeres køb af cigaretter i Tyskland (omkringliggende lande) samt gennemsnitspris for Tyskland (omkringliggende lande) og hvilket data, disse skøn hviler på? Hvis man fortsat tager udgangspunkt i data fra 2000 for danskeres grænsehandel i Tyskland, bedes ministeren opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål nr. 84 (2022-23, 2. samling), hvor man tager udgangspunkt i data for 2022 i stedet for?  Svar  

Spm. 71

I svar på SAU alm. del – spørgsmål nr. 722 (2020-21) fremhæver den daværende skatteminister Morten Bødskov, at de samfundsøkonomiske omkostninger ved rygning vil være undervurderet, hvis den enkelte undervurderer de individuelle omkostninger, der er knyttet til de skader, som rygning forårsager. Det må formodes at være en problematik, der er særligt relevant for unge. Vil ministeren oplyse, om man har kendskab til empiri, der undersøger om den enkelte (og særligt unge), har en korrekt vurdering af de individuelle skader, som rygning forårsager eller de individuelle skader undervurderes af den enkelte?  Svar  

Spm. 76

På det seneste er der kommet en del ny machine learning og andre AI-relaterede teknologiløsninger indenfor skanning af pakker og forsendelser, der kommer ind i Danmark. Vil ministeren redegøre for, om det vil være muligt at integrere sådanne løsninger i Toldstyrelsens arbejde, så ulovlige varer ikke kommer ud til forbrugerne?  Svar  

Spm. 77

Vil ministeren redegøre for, hvorvidt det være muligt at pålægge toldmyndighederne et større ansvar for at skanne pakker for piratkopier, pakker indeholdende giftige kemikalier og andet direkte ulovligt indhold i beskyttelse af danske forbrugere?  Svar  

Spm. 78

Vil ministeren levere et estimat på, hvor mange piratkopier og ulovligt indhold der importeres til Danmark årligt med de nuværende sikkerhedsprocedurer?  Svar  

Spm. 281

I svar på udvalgets alm. del - spørgsmål nr. 248 af 25. maj 2023 angives det, at en forhøjelse af cigaretafgifterne med 20 kr. øger Gini med 0,04 pct. point. I svar på Finansudvalgets alm. del - spørgsmål nr. 67 af 24. november 2020 (folketingsåret 2020-21) angives en effekt på Gini på 0,15 procentpoint ved forhøjelse af cigaretafgifterne med 19 kr. i FL2020, dvs. en ca. 4 gange så stor effekt som i det nye svar. Vil ministeren redegøre for den store forskel i effekterne på Gini i de to besvarelser?  Svar  

Spm. 336

Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 1. og 4. september 2023 fra Tobaksproducenterne om foretræde vedrørende illegal handel med tobaks- og nikotinprodukter og grænsehandel, jf. SAU alm. del – bilag 222 og 225.  Svar  

Spm. 345

Ministeren bedes kommentere præsentationen fra Tobaksproducenternes foretræde den 6. september 2023 om illegal handel med tobaks- og nikotinprodukter og grænsehandel, jf. SAU alm. del – bilag 230.  Svar