![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Momsbøvl med hotelregninger
Bindende svar
Godtgørelse af afgift efter el-, gas eller mineralolieafgiftsloven i forbindelse med oprensning af forurenet jord - forbruger af det anvendte energiprodukt
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDODer er stadig hoteller, der ikke er klar over, at deres forretningskunder kun har ret til momsfradrag for overnatningsudgiften, hvis betalingen for morgenmaden er adskilt fra værelsesprisen på fakturaen. |
Med baggrund i sag C-713/21, Finanzamt X, præciseres, at en overdragelse af retten til fremtidige præmiepenge/løbspræmier momsretligt udgør et vederlag på tidspunktet for overdragelsen, idet der med aftalen er skabt et retsforhold, hvor der bliver udvekslet gensidige ydelser, ligesom retten på tidspunktet har en økonomisk værdi.
Endvidere ændres praksis på baggrund af SKM2023.174.LSR. Praksisændringen består i, at der ved vurderingen af, hvorvidt der ved drift af væddeløbsstald og stutterivirksomhed udøves økonomisk virksomhed, skal foretages en sædvanlig momsretlig vurdering, idet der ikke længere kan lægges vægt på, om virksomheden skattemæssigt anses for erhvervsmæssigt drevet.
Skatterådet bekræftede, at Spørger ikke kan anses som forbrugeren af det energiprodukt, der vil blive anvendt til oprensning af den forurenede jord ved godtgørelse af afgiften efter el-, gas eller mineralolieafgiftsloven.
Skatterådet afviste at besvare et spørgsmål om, hvorvidt svaret på spørgsmål 1 vil være det samme, hvis udkastet til totalentreprisekontrakt ændres, således at entreprenøren kan videreføre en meromkostning til energiforbrug til Spørger, når forsyningsselskabets gennemsnitlige enhedspris for en måned ligger 2 % over den i udbuddet fastsatte forecast-enhedspris i stedet for de 5 %, der fremgår af udkastet.
Journalnr: 20/0065693
Erhvervelse af formidlingsydelser
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har efteropkrævet klageren moms af modtagne formidlingsydelser (provision med omvendt betalingspligt), jf. momslovens § 46, stk. 1, nr. 3. Ydelserne er anvendt i forbindelse med klagers virksomhed med udførelse af persontransport. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-09-2023
Journalnr: 21/0107773
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar vedrørende ikke angivet salgsmoms og ikke godkendt købsmoms, herunder købsmomsfradrag vedrørende tre fakturaer fra to underleverandører. Landsskatteretten skærper Skattestyrelsens afgørelse, således selskabets momstilsvar forhøjes yderligere.
Afsagt: 12-09-2023
Journalnr: 21/0059775
Genoptagelse af momstilsvaret.
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2023
Journalnr: 20/0031276
Momsfradrag - dokumentation
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms idet der ikke er fremlagt fakturaer til dokumentation for udgifterne. Landsskatteretten nedsætter beløbet, der nægtes momsfradrag for, delvist.
Afsagt: 29-08-2023
Journalnr: 23/0047275
Momsfradrag - underleverandør
Klagen vedrører nægtet fradrag for købsmoms vedrørende udgift til underleverandør. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-09-2023
Journalnr: 22/0038596
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af selskabets udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-09-2023
Journalnr: 19/0093604
Omvendt betalingspligt - rengøringsydelser
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar idet virksomheden blev anset for at være omfattet af reglerne om omvendt betalingspligt for momsen af købte rengøringsydelser af en udenlandsk virksomhed, jf. momslovens § 46, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2023
Journalnr: 22/0086760
Selvstændig økonomisk virksomhed
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms da klager ikke er anset for at drive selvstændig økonomisk virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2023
Journalnr: 19/0109909
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvar. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 29-08-2023
Journalnr: 21/0046723
Skønsmæssig ansættelse af salgsmoms
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af salgsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-08-2023
Journalnr: 20/0009768
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 30-08-2023
Journalnr: 23/0011617
Yderligere momsfradag
Klagen skyldes, at der efter virksomhedens opfattelse i de omhandlede afgiftsperioder er grundlag for yderligere fradrag for købsmoms end det af Skattestyrelsen godkendte ved den påklagede afgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-09-2023
Journalnr: 21/0092636
Registreringsafgift - mandskabsvogn
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har fundet, at sagens motorkøretøj ikke lever op til kravene for afgiftsfritagelse efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9 (mandskabsvogn). Motorstyrelsen har på den baggrund opkrævet registreringsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-09-2023
Journalnr: 20/0024917
Ekstraordinær genoptagelse af lønsumsafgiftstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens lønsumsafgiftstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2023
Journalnr: 16/0336928
Lønsumsafgift
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at selskabet registreres for og skal afregne lønsumsafgift efter anvist metode (sektor). Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-08-2023
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 26-10-2023 dom i C-249/22 GIS
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af tjenesteydelser mod vederlag - begreb - et offentligt radio- og fjernsynsforetagendes virksomhed, der finansieres ved en obligatorisk licensafgift, som betales af indehavere af radio- og fjernsynsmodtagere, der befinder sig i det jordbaserede sendeområde - artikel 378, stk. 1, og bilag X, del A, nr. 2) - akten vedrørende Republikken Østrigs tiltrædelse - undtagelse - anvendelsesområde
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - efterfølgende fastsættelse af en sikkerhedsstillelse - sikkerhedsstillelse, der er knyttet til en tredjemands skattegæld - inddragelse af skatteidentifikationsnummeret, hvis sikkerheden ikke stilles - ejendomsfriheden og friheden til at oprette og drive egen virksomhed - proportionalitetsprincippet - proportionalitet i snæver forstand - adgangen til effektive retsmidler
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 273 i Rådets direktiv 2006/112 af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med artikel 16 og 17 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder, skal fortolkes således, at disse bestemmelser er til hinder for at påbyde en sikkerhedsstillelse svarende til en anden afgiftspligtig persons ikke-betalte skattegæld, således som det er sket i den foreliggende sag.
2) Chartrets artikel 47 skal fortolkes således, at denne bestemmelse er til hinder for en lovgivning, hvorefter selve et påbud om sikkerhedsstillelse svarende til en anden afgiftspligtig persons ikke-betalte skattegæld ikke kan anfægtes indholdsmæssigt. Denne bestemmelse er også til hinder for en lovgivning, hvorefter ingen mulige retsmidler mod påbuddet af en sikkerhedsstillelse har opsættende virkning, således at betalingsfristen allerede udløber, før en myndighed har truffet afgørelse om påbuddet, og før det overhovedet har været muligt at opnå retsbeskyttelse mod det ved domstolene.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - momsgrundlag - princippet om afgiftsneutralitet - fejl med hensyn til den korrekte afgiftssats - berigtigelse af afgiftsskylden på grund af en ændring af momsgrundlaget - national praksis om at afvise et tilbagebetalingskrav på grundlag af en ændring af momsgrundlaget med den begrundelse, at der ikke er udstedt nogen fakturaer, som forinden skal berigtiges - en berigtigelse af fakturaer kan undlades, hvis der ikke er udstedt fakturaer til slutforbrugere - indsigelse om ugrundet berigelse - princippet nemo auditur propriam turpitudinem allegans
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 1, stk. 2, og artikel 73 i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med artikel 78, litra a), heri, er til hinder for en praksis, anlagt af de nationale skatte- og afgiftsmyndigheder, for så vidt som denne praksis ikke tillader en berigtigelse af den skyldige afgift i afgiftsangivelsen, hvis varer og ydelser er leveret til forbrugere med en for høj momssats, og der kun er udstedt kasseboner, men ikke momsfakturaer. I hvert fald hvis der er aftalt et fast beløb med en slutforbruger, er der ikke sket en ugrundet berigelse af den afgiftspligtige person.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - frie kapitalbevægelser - artikel 63 TEUF til 65 TEUF - arveafgift - kapitalbevægelser mellem medlemsstaterne og tredjelande - fast ejendom beliggende i et tredjeland - en mere gunstig afgiftsbehandling af ejendomme beliggende i en medlemsstat eller i en medlemsstat i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - restriktion - begrundelse - boligpolitik - effektiv afgiftskontrol
Domstolens dom:
Artikel 63 TEUF - 65 TEUF skal fortolkes således, at de er til hinder for en medlemsstats lovgivning, der med henblik på beregning af arveafgift fastsætter, at en bebygget fast ejendom, der er en del af den private formue, som er beliggende i et tredjeland, som ikke er part i aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde af 2. maj 1992, og som udlejes til beboelsesformål, ansættes til sin fulde markedsværdi, mens en ejendom af samme art beliggende på det nationale område, i en anden medlemsstat eller i en stat, der er part i EØS-aftalen, med henblik på denne beregning ansættes til 90% af markedsværdien.
Bilag 1 |
Bilag 3 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Bilag 3 |
Bilag 3 |
Bilag 9 | Rigsrevisionens beretning nr. 2/2023 om Tilsyn og afgiftskontrol med spildevand |
Bilag 12 | Orientering om grund- og nærhedsnotat om forslag til reform af EU's toldregler (KOM (2023) 0258) |
Bilag 13 | Rigsrevisionens notat om Folketingets behandling af beretninger, september 2023. |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 20 |
Spm. 23 |
Spm. 282 |
Spm. 366 |
Spm. 410 |
Spm. 411 |
Spm. 412 | Vil ministeren fritage biogas, der har oprindelsesgarantier, for CO2-afgift? Svar |
Spm. 413 |