![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
BDO Offentlig Moms: Styresignalet er landet!
Styresignaler
Styresignal - Momslovens § 3, stk. 2, nr. 2 og 3 - kommunale renovationsydelser - Genoptagelse
Bindende svar
Chokoladeafgift - proteinbar - sukkervare
Afgørelser
Salg af skins i online spil - Forhøjelse af momstilsvar - Genoptagelse af momstilsvar
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOBDO Offentlig Moms: Styresignalet er landet! Det længeventede styresignal for den varslede praksisændring er endelig blevet offentliggjort ved styresignalet SKM2023.515.SKTST. BDO har gennemgået styresignalet, og fremhæver nedenfor nogle relevante punkter. |
Styresignalet beskriver en praksisændring og muligheden for genoptagelse vedrørende godtgørelse af mineralolie- og gasafgift som følge af en afgørelse fra Landsskatteretten - offentliggjort som SKM2023.502.LSR.
SKAT havde nægtet en virksomhed procesgodtgørelse af energiafgiften på olie til forskellige anlæg, der blev forsynet med olie fra samme olietank, som virksomheden havde fået udbetalt. Nægtelsen var begrundet med, at ikke var foretaget målinger af olieforbruget med henblik på opgørelse af det godtgørelsesberettigede forbrug. Virksomheden havde anvendt olien til både godtgørelses- og ikke-godtgørelsesberettigede formål.
Landsskatteretten hjemviste SKATs afgørelse for så vidt angår omfanget af nedsættelsen af virksomhedens godtgørelse. Skattestyrelsen skal herefter foretage en skønsmæssig ansættelse af det beløb, som virksomheden har modtaget for meget i godtgørelse (det skyldige beløb) som følge af, at der ikke er foretaget nedslag for olie, der ikke er godtgørelsesberettiget efter mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 1, nr. 1, stk. 4 og stk. 5, jf. mineralolieafgiftslovens § 29, stk. 1, 2. pkt.
Praksis for mineralolieafgift og gasafgift ændres i overensstemmelse hermed.
Adgangen til genoptagelse omfatter alene skatteforvaltningens afgørelser vedrørende mineralolieafgift eller gasafgift, hvor brændsel, der tilføres forskellige anlæg, hvoraf ét eller flere, men ikke alle anlæg, udelukkende producerer til godtgørelsesberettigede formål, ikke er målt, og skatteforvaltningen har nedsat en udbetalt godtgørelse uden, at skatteforvaltningen har foretaget en skønsmæssig nedsættelse af godtgørelsen (det skyldige beløb) efter mineralolieafgiftslovens § 29, stk. 1, 2. pkt. eller gasafgiftslovens § 28, stk. 2.
Skattestyrelsens hidtidige praksis hvorefter der skal opkræves moms på kommuners levering af renovationsydelser til private grundejere og grundejerforeninger, er blevet underkendt ved Landsskatterettens afgørelser af 21. oktober 2020.
Skatterådet fandt, at en proteinbar var omfattet af begrebet "sukkervarer", jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som bl.a. omfatter sukkervarer af enhver art. Der blev lagt vægt på den relative mængde af sukkerarter (31 %), samt på produktets smag og visuelle fremtræden. Indholdet af sukker var karaktergivende for produktet, med henvisning til SKM2015.654.ØLR, jf. SKM202021.600.LSR, samt SKM2009.816.LSR. Afgørelsen er offentliggjort i redigeret form.
Sagen angik, om klageren i perioden fra 1. januar 2016 - 31. december 2019 var en afgiftspligtig person i henhold til momslovens § 3 for aktiviteter med køb og salg af skins, det vil sige digitale udsmykningsgenstande til brug for et computerspil.
Landsskatteretten anførte, at klageren havde foretaget en lang række salg af skins og i perioden havde oppebåret indtægter på 7.760.529 kr. Klageren havde markedsført sig med annoncer på Twitter.com og Reddit.com, ligesom klageren havde haft diverse alias inde i spillet, der gav udtryk for, at han købte og solgte skins. Under disse omstændigheder fandt Landsskatteretten, at klagerens salg af skins i den omhandlede afgiftsperiode havde et sådant omfang, at klageren drev selvstændig økonomisk virksomhed i henhold til momslovens § 3. Den omstændighed, at klageren havde erhvervet en stor del af de solgte skins i spil, kunne ikke føre til et andet resultat, ligesom Landsskatteretten ikke fandt anledning til at undtage visse skins fra den afgiftspligtige virksomhed. Landsskatteretten fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens skønsmæssige opgørelse af klagerens momstilsvar.
Da Landsskatteretten for så vidt angik perioden 1. januar 2016 - 30. juni 2018 endvidere fandt, at Skattestyrelsen med rette havde foretaget ansættelsen ekstraordinært i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, jf. stk. 2 (dissens), stadfæstede Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse.
Journalnr: 20/0018358
Momsfradrag - husleje
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar idet Skattestyrelsen alene har godkendt delvis fradragsret for virksomhedens udgifter til husleje, jf. momslovens § 38, stk. 1 og videre har nedsat virksomhedens godtgørelse af elafgift. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse, idet vurdering af de fremlagte fakturaer vedrørende udgifter til løbebånd m.v. i den omhandlede periode dog hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.
Afsagt: 29-09-2023
Journalnr: 22/0074852
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-09-2023
Journalnr: 19/0081545
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 26-09-2023
Journalnr: 21/0012707
Udeholdt omsætning mm
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret, bl.a. med baggrund i udeholdt omsætning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-09-2023
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 16-11-2023 dom i C-349/22 Autoridade Tributária e Aduaneira (Taxe sur les véhicules d’occasion importés)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - artikel 110 TEUF - interne afgifter - forbud mod diskriminerende afgifter - afgifter på motorkøretøjer - brugte motorkøretøjer indført fra andre medlemsstater - anvendelse af forskellige afgiftssatser afhængigt af datoen for indregistreringen af et motorkøretøj i Portugal
Den 16-11-2023 indstilling i C-606/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy (Possibilité de correction en cas de taux erroné)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - momsgrundlag - princippet om afgiftsneutralitet - fejl med hensyn til den korrekte afgiftssats - berigtigelse af afgiftsskylden på grund af en ændring af momsgrundlaget - national praksis om at afvise et tilbagebetalingskrav på grundlag af en ændring af momsgrundlaget med den begrundelse, at der ikke er udstedt nogen fakturaer, som forinden skal berigtiges - en berigtigelse af fakturaer kan undlades, hvis der ikke er udstedt fakturaer til slutforbrugere - indsigelse om ugrundet berigelse - princippet nemo auditur propriam turpitudinem allegans
Den 16-11-2023 dom i C-366/22 Viterra Hungary
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - toldpositioner - pos. 2304 og 2309 - sojakage
Den 23-11-2023 dom i C-532/22 Westside Unicat
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 53 - ydelse, der består i at give adgang til arrangementer inden for underholdning - leveringsstedet for tjenesteydelser - udsendelse af interaktive videosessioner via streaming - tilrådighedsstillelse af lokaler og nødvendigt udstyr til videooptagelse af forestillinger samt ledsagende ydelser med henblik på at levere kvalitetsforestillinger
Den 23-11-2023 dom i C-653/22 J. P. Mali
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EF) nr. 952/2013 - artikel 42, stk. 1 - medlemsstaternes forpligtelse til at indføre sanktioner for manglende overholdelse af toldlovgivningen, som skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning - ukorrekt angivelse af de importerede varers oprindelsesland - national lovgivning, hvorefter der pålægges en bøde svarende til 50% af toldunderskuddet - proportionalitetsprincippet
Commission publishes the 2024 version of the Combined Nomenclature
Bekendtgørelse om efterlevelse af regler for tildeling af statsstøtte på Skatteområdet
Oprettelsesdato: 01-11-2023
Høringsfrist: 29-11-2023
Forslag til lov om ændring af lov om spil (Styrket indsats mod matchfixing, forbedrede sanktionsmuligheder, hjemmel til øget databehand- ling, ændrede gebyrer for spilleautomater og diverse justeringer af spilområdet).
Oprettelsesdato: 03-11-2023
Høringsfrist: 01-12-2023
Bilag 3 |
Bilag 2 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Bilag 4 |
Spm. 5 | Spm., om lovforslaget medfører øget lønindeholdelse for personer under lavindkomstgrænsen? |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Bilag 4 |
Bilag 4 |
Bilag 28 |
Bilag 29 |
Bilag 30 |
Bilag 31 |
Bilag 32 | Publikation fra Spillemyndigheden: "Mange unge under 18 år spiller online spil", november 2023 |
Bilag 33 | Henvendelse af 1/11-23 fra Nikotinbranchen om politiske forhandlinger om tobaksforebyggelse |
Bilag 36 |
Spm. 355 |
Spm. S 159 | Om at det ikke kan betale sig at særbeskatte energihandlere i Danmark. |