MomsMail 2023, uge 40

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Regeringens lovkatalog 2023/2024 - skat, moms & afgifter
Regeringens lovprogram for 2023/2024
Mulighed for omkostningsgodtgørelse i klagesager
Moms: Styresignal begrænser tilskudsfinansierede public service-virksomheders ret til fradrag for generalomkostninger
Nyt folketingsår - nyt lovkatalog 2023-2024
Folketingsåret 2023/2024 er skudt i gang
Indberetning af moms ved samhandel med udlandet
Kantinemoms og momsfradrag ved servering i forbindelse med møder mv.

Bindende svar
Afgiftspligt - kokoschips ristet med sukker og kakao

Afgørelser
Moms i forbindelse med kommunes salg af ejendom - Byggegrund
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret i ophørt interessentskab

Nyt på inddrivelsesområdet

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Beierholm

Regeringens lovkatalog 2023/2024 - skat, moms & afgifter

Ved åbningen af Folketinget den 03.10.2023 har regeringen, som sædvanligt, offentliggjort et lovkatalog med en kort beskrivelse af de lovinitiativer, som regeringen forventer at tage i løbet af Folketingsåret 2023/2024.

Deloitte

Regeringens lovprogram for 2023/2024

Regeringen har den 3. oktober 2023 præsenteret lovprogrammet for folketingsåret 2023/2024. Lovprogrammet indeholder en række lovforslag, hvoraf mange er af mere teknisk karakter. Vi har nedenfor medtaget kommentarer til udvalgte lovforslag på skatteområdet.

EY

Mulighed for omkostningsgodtgørelse i klagesager

Det er muligt helt eller delvist at få dækket sine omkostninger i forbindelse med visse klagesager over skatte-, told og afgiftsspørgsmål.

PwC

Moms: Styresignal begrænser tilskudsfinansierede public service-virksomheders ret til fradrag for generalomkostninger

Skattestyrelsen ændrer i et styresignal praksis for tilskudsfinansierede public service-virksomheders ret til momsfradrag for generalomkostninger. Læs mere her.

PwC

Nyt folketingsår - nyt lovkatalog 2023-2024

Hvilke tiltag kan der forventes i det kommende folketingsår på indkomstskatteområdet? Det kan man få et vist indtryk af, når man ser på det lovkatalog, der i...

Redmark

Folketingsåret 2023/2024 er skudt i gang

I forbindelse med Folketingets åbning den 3. oktober 2023 præsenterede og offentliggjorde SVM-Regeringen deres lovprogram for Folketingsåret 2023/2024

Redmark

Indberetning af moms ved samhandel med udlandet

Mange virksomheder har hen over sommeren oplevet, at man får en kontrolbemærkning fra Skattestyrelsen, i det øjeblik man indberetter momsangivelsen. Beskeden er en oplysning til virksomheden om, at Skattestyrelsen har oplysninger om, at virksomheden har haft samhandel med andre EU-lande i momsperioden, som skal medtages på momsangivelsen. Adviset fremkommer både ved køb af varer og ydelser fra andre EU-lande og ved salg af varer og ydelser til andre EU-lande.

Redmark

Kantinemoms og momsfradrag ved servering i forbindelse med møder mv.

Mange virksomheder har en kantine-/frokostordning, hvor medarbejderne kan købe mad- og drikkevarer til en pris, der er lavere end indkøbs- eller fremstillingsprisen (kostprisen). Virksomhederne skal her være opmærksomme på de særlige regler om afregning af kantinemoms samt mulighederne for momsfradrag ved servering i forbindelse med møder mv. Kantinemoms Reglerne om afregning af kantinemoms gælder, når […]

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Afgiftspligt - kokoschips ristet med sukker og kakao

SKM2023.469.SR

Skatterådet kan bekræfte, at der ikke skal betales afgift efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, af kokoschips ristet med sukker og kakaopulver. Skatterådet kan bekræfte, at der alene skal betales dækningsafgift af indholdet af kakao.

 

Afgørelse: Moms i forbindelse med kommunes salg af ejendom - Byggegrund

SKM2023.478.LSR

Sagen angik, om en kommune kunne sælge en grund momsfrit. Landsskatteretten fandt, at kommunen drev selvstændig økonomisk virksomhed med salg af fast ejendom, og at kommunen ville handle i denne egenskab ved et salg af den omhandlede grund. Herefter fandt Landsskatteretten, at grunden skulle kvalificeres som en byggegrund, da grunden på overdragelsestidspunktet henlå i ryddet stand, var selvstændigt udmatrikuleret og måtte bebygges med boliger i overensstemmelse med lokalplanen. Det forhold, at kommunen fra ekspropriationen og frem til lejeaftalens ophør fortsatte den momsfritagne aktivitet med udlejning af grunden, bevirkede ikke, at et salg af grunden kunne ske uden moms efter momslovens § 13, stk. 2. Kommunen eksproprierede således grunden med henblik på byudvikling og salg, og grunden havde derfor ikke alene været anvendt i forbindelse med momsfritaget virksomhed som forudsat i momslovens § 13, stk. 2, første led, ligesom kommunens anskaffelse eller anvendelse af grunden ikke havde været undtaget fra retten til fradrag efter momslovens kapitel 9 som forudsat i bestemmelsens andet led. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens besvarelse af kommunens spørgsmål 1.

 

Afgørelse: Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret i ophørt interessentskab

SKM2023.474.LSR

Sagen angik, om det var berettiget, at Skattestyrelsen havde undladt at tage stilling til en advokats anmodning om genoptagelse af momstilsvarene for et opløst interessentskab efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, stk. 4, med henvisning til, at Skattestyrelsen ikke havde modtaget fuldmagt fra alle ni tidligere interessenter til, at advokaten kunne bede om genoptagelse. Der skulle i den forbindelse tages stilling til, om Skattestyrelsens undladelse af at tage stilling til anmodningen var en forvaltningsafgørelse, der kunne påklages.Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsens beslutning om ikke at tage stilling til genoptagelsesanmodningen var en afgørelse i skatteforvaltningslovens forstand, der kunne påklages.Landsskatteretten udtalte, at et interessentskab i momsretlig henseende er et selvstændigt afgiftssubjekt, og at det er selve interessentskabet, der er den afgiftspligtige i relation til skatteforvaltningslovens § 32, men at et opløst interessentskab ikke længere eksisterer som et selvstændigt retssubjekt. Ved bedømmelsen af om fem tidligere interessenter var berettigede til at bede om genoptagelse af momstilsvarene, fandt Landsskatteretten, at der måtte lægges vægt dels på formålet med genoptagelsesreglerne, og dels på om rimelige hensyn til de interessenter, der ikke havde givet fuldmagt til anmodningen, burde føre til, at anmodningen ikke skulle realitetsbehandles.Landsskatteretten fandt, at de fem tidligere interessenter, herunder klageren, var berettigede til at få behandlet anmodningen om genoptagelse og pålagde Skattestyrelsen at tage stilling til anmodningen. Retten henviste til, at det fulgte af forarbejderne til genoptagelsesreglerne, at hensigten er, at en virksomheds momstilsvar skal ændres til det materielt rigtige, i det omfang betingelserne i skatteforvaltningslovens §§ 31-32 er opfyldt. Retten henviste endvidere til, at de interessenter, der ikke havde givet fuldmagt til advokaten, ikke havde nogen saglig grund til at modsætte sig anmodningen, fordi det måtte lægges til grund, at Skattestyrelsens behandling af anmodningen om nedsættelse af momstilsvarene efter § 32, stk. 1, stk. 4, ikke ville kunne føre til, at momstilsvarene blev forhøjet.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2023.471.GÆLDST

Nye satser i gældsinddrivelsesbekendtgørelsen gældende fra 1. oktober 2023

Nye satser i gældsinddrivelsesbekendtgørelsen gældende fra 1. oktober 2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 09-10-2023 - 07-11-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 12-10-2023 dom i C-670/21 Frie kapitalbevægelser BA (Successions - Politique sociale de logement dans l’Union)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - frie kapitalbevægelser - artikel 63 TEUF til 65 TEUF - arveafgift - kapitalbevægelser mellem medlemsstaterne og tredjelande - fast ejendom beliggende i et tredjeland - en mere gunstig afgiftsbehandling af ejendomme beliggende i en medlemsstat eller i en medlemsstat i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - restriktion - begrundelse - boligpolitik - effektiv afgiftskontrol

Tidligere dokument: C-670/21 Frie kapitalbevægelser BA (Successions - Politique sociale de logement dans l’Union) - Indstilling

Den 26-10-2023 dom i C-249/22 GIS
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af tjenesteydelser mod vederlag - begreb - et offentligt radio- og fjernsynsforetagendes virksomhed, der finansieres ved en obligatorisk licensafgift, som betales af indehavere af radio- og fjernsynsmodtagere, der befinder sig i det jordbaserede sendeområde - artikel 378, stk. 1, og bilag X, del A, nr. 2) - akten vedrørende Republikken Østrigs tiltrædelse - undtagelse - anvendelsesområde

 

Domme
C-146/22 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (TVA pour boissons chaudes lactées)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98, stk. 2 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en reduceret afgiftssats for leveringen af visse varer og tjenesteydelser - bilag III, punkt 1) og 12a) - lignende levnedsmidler, der tilberedes ud fra samme hovedingrediens - varme drikkevarer tilberedt på basis af mælk - anvendelse af forskellige nedsatte momssatser - varer med samme karakteristika og samme objektive egenskaber - varer med eller uden tilknyttede tilberedningsydelse og ydelse i form af leverandørens tilrådighedsstillelse heraf

Domstolens dom:

Artikel 98 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv (EU) 2018/1713 af 6. november 2018, sammenholdt med bilag III, punkt 1) og 12a), hertil, artikel 6 i Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 af 15. marts 2011 om foranstaltninger til gennemførelse af direktiv 2006/112 og princippet om afgiftsneutralitet

skal fortolkes således, at

den ikke er til hinder for en national lovgivning, som fastsætter, at levnedsmidler bestående af samme hovedingrediens og som opfylder samme behov hos den gennemsnitlige forbruger, er underlagt to forskellige nedsatte merværdiafgiftssatser (moms), alt efter om de sælges i detailhandel i butikker eller om de tilberedes og tilbydes varme til en kunde på dennes bestilling med henblik på indtagelse heraf på stedet, forudsat at disse levnedsmidler ikke har ensartede egenskaber til trods for den hovedingrediens, som de har til fælles, eller at de forskelle, der eksisterer mellem de nævnte levnedsmidler, herunder for så vidt angår de støtteydelser, der ledsager deres levering, har en betydelig indflydelse på den gennemsnitlige forbrugers valg om at købe den ene eller den anden af disse.

C-355/22 Osteopathie Van Hauwermeiren

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - opretholdelse af virkningerne af en national lovgivning, som er uforenelig med EU-retten

Domstolens dom:

En national ret kan ikke gøre brug af en national bestemmelse, der bemyndiger den til at opretholde visse virkninger af en bestemmelse i national ret, som den har fundet er uforenelig med Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, ved at henvise til, at det angiveligt er umuligt at tilbagebetale den med urette opkrævede merværdiafgift (moms) til aftagerne af ydelser leveret af en afgiftspligtig person, bl.a. på grund af det store antal berørte personer, eller når disse ikke har et regnskabssystem, der gør det muligt for dem at identificere disse ydelser og deres værdi.

C-505/22 Deco Proteste - Editores

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - artikel 2, stk. 1, litra a) - levering af varer mod vederlag - gratis levering af en tablet eller en smartphone mod tegning af et nyt abonnement på et tidsskrift - begrebet »en enkelt ydelse« - kriterier - artikel 16, stk. 2 - udtagelse af varer til virksomhedens eget brug med henblik på at uddele gaver af ringe værdi

Domstolens dom:

Artikel 2, stk. 1, litra a), og artikel 16, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem

skal fortolkes således, at

uddeling af en abonnementsgave som modydelse for tegning af et abonnement på tidsskrifter udgør en sekundær ydelse i forhold til hovedydelsen, der består i levering af tidsskrifter, som henhører under begrebet »levering af varer mod vederlag« som omhandlet i disse bestemmelser, og skal ikke anses for en vederlagsfri overdragelse af varer som omhandlet i nævnte artikel 16, stk. 1.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

Simpler tax rules to cut red tape for cross-border businesses in the EU

 

Høringsportalen

Lov om ændring af skatteindberetningsloven (Justering af gennemførelse af direktiv om ændring af direktiv om admi-nistrativt samarbejde på beskatningsområdet om indberetning og udveks-ling af oplysninger fra digitale platforme m.v.)
Oprettelsesdato: 02-10-2023
Høringsfrist: 10-10-2023

 

Nyt fra Folketinget

Nye lovforslag

L 4 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.).
Fremsat den 3. oktober 2023

L 9 Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven. (Gennemførelse af aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.).
Fremsat den 4. oktober 2023

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 4 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.).

Bilag

Bilag 1

Lovforslag som fremsatOversendelsesbrev - SAU (pdf-version)
Resumé (pdf-version)
Lovforslag (pdf-version)

L 9 Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven. (Gennemførelse af aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema - datalovpakke 3 (pdf-version)
Høringssvar - datalovpakke 3 (pdf-version)

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 9 A Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven. (Gennemførelse af aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 9 B Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. (Tværgående lønindeholdelse for fordringer fra flere inddrivelsessystemer m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 2

Regeringens lovprogram 2023/24

Bilag 5

Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 17. oktober 2023

Bilag 6

Undersøgelseskommissionen om SKAT orientering nr. 26

Bilag 7

Brev vedr. fremdriften i arbejdet for Undersøgelseskommissionen om SKAT.

Spørgsmål og svar

Spm. 234

Vil ministeren opgøre, hvor meget skiftende regeringer har øget arbejdsudbuddet og BNP gennem ændringer af skattesystemet netto siden 2001?  Svar  

Spm. 242

Omsætningen for danske virksomhedernes handel med el er steget meget betydeligt fra 2021 til nu. Det er særligt salget til udlandet, der er steget. Kan ministeren redegøre for, om elhandlere opnår særlige fordele ved at etablere sig i Danmark sammenlignet med øvrige europæiske lande?  Svar  

Spm. 298

Kan ministeren oplyse, hvor lang den aktuelle sagsbehandlingstid er for, at nystartede virksomheder kan få tildelt et CVR-nummer af Skattestyrelsen? I besvarelsen ønskes sagsbehandlingstiden opgjort på hhv. personligt ejede virksomheder og øvrige virksomhedstyper, og ministeren bedes også oplyse den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i hhv. 2022, 2021, 2020 og 2019.  Svar  

Spm. 341

Vil ministeren redegøre for, hvorfor der er krav om en fremløbstemperatur på 90 grader, for at virksomheder kan måle det ikke godtgørelsesberettigede forbrug af varmen, jf. bl.a. gasafgiftslovens §10, stk. 5, nr. 4?  Svar  

Spm. 342

Vil ministeren redegøre for, hvorfor der kun i nogle tilfælde stilles krav om en fremløbstemperatur på 90 grader, når de andre betingelser (mindre end 200 GJ årligt eller mindre end 10 pct. af den samlede fremstilling) ikke kræver en fremløbstemperatur på 90 grader?  Svar  

Spm. 343

Vil ministeren oplyse, hvorvidt det vil have betydning for provenuet, hvis fremløbstemperaturen sænkes til 80 grader?  Svar  

Spm. 344

Vil ministeren sænke kravet om en fremløbstemperatur på over 90 grader til 80 grader eller fjerne temperaturkravet helt, så virksomheder fremover kan anvende f.eks. varmepumper i stedet for naturgas og få lettet deres administrative byrder?  Svar  

Spm. 353

Kan ministeren bekræfte, at ekspertgruppen for en grøn skattereform inddrager mulighederne for at indregne biogasbranchens fangst og geologisk lagring af biogent CO2 i landbrugets CO2-reduktioner? Store dele af biogasbranchens inputmateriale stammer som bekendt fra danske landbrugsbedrifter og dermed opnår det enkelte landbrug en CO2-besparelse ved at sælge materialet til biogasbranchen. Denne model har således en effekt for landbrugets CO2-mål på 55-65 pct. reduktion ift. 1990.  Svar  

Spm. 420

Vil ministeren redegøre for omfanget af illegal handel med slik i kiosker og tag-selv slikbutikker? Ministeren bedes herunder oplyse antallet af kontroller, der er udført i kioskmiljøet årligt de seneste fem år og om antallet af tilfælde, hvor der ikke er betalt punktafgift af varerne.  Svar  

Spm. 421

Vil ministeren redegøre for, hvor mange årsværk der anvendes til at kontrollere kiosker/grønthandlere/vej-selv-slikbutikker m.v. for sort arbejde, illegal arbejdskraft, afgiftssvindel, momssvindel, hæleri og andre former for ulovlig omsætning, herunder hvor mange kontrolbesøg der er gennemført m.v.? Ministeren bedes herunder oplyse specifikt, hvor der konstateres svindel i de enkelte varegrupper (chokolade- og sukkervarer, alkohol, tobak, nikotinprodukter, samt ulovlige produkter som puff bars, lattergas og medicin m.v.)  Svar  

Spm. 422

Vil ministeren redegøre for det aktuelle strafniveau for overtrædelser vedr. sort arbejde, illegal arbejdskraft, afgiftssvindel, momssvindel, hæleri og andre former for ulovlig omsætning, der er hyppigt forekommende i dele af kioskmiljøet? Vil ministeren herunder oplyse, om ministeren finder strafniveauet acceptabelt, eller om ministeren er åben for justering af strafniveauet for visse overtrædelser?  Svar  

Spm. 423

Vil ministeren oplyse, hvad provenuvirkning og øvrige konsekvenser vil være, hvis afgifterne på nydelsesmidler – dog med undtagelse af tobak – sænkes til EU’s minimumssatser, der er gældende for øl, vin og spiritus, som er EU-harmoniserede afgifter på nydelsesmidler?  Svar