![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Regeringens lovkatalog 2023/2024 - skat, moms & afgifter
Regeringens lovprogram for 2023/2024
Mulighed for omkostningsgodtgørelse i klagesager
Moms: Styresignal begrænser tilskudsfinansierede public service-virksomheders ret til fradrag for generalomkostninger
Nyt folketingsår - nyt lovkatalog 2023-2024
Folketingsåret 2023/2024 er skudt i gang
Indberetning af moms ved samhandel med udlandet
Kantinemoms og momsfradrag ved servering i forbindelse med møder mv.
Bindende svar
Afgiftspligt - kokoschips ristet med sukker og kakao
Afgørelser
Moms i forbindelse med kommunes salg af ejendom - Byggegrund
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret i ophørt interessentskab
Nyt på inddrivelsesområdet
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BeierholmRegeringens lovkatalog 2023/2024 - skat, moms & afgifter Ved åbningen af Folketinget den 03.10.2023 har regeringen, som sædvanligt, offentliggjort et lovkatalog med en kort beskrivelse af de lovinitiativer, som regeringen forventer at tage i løbet af Folketingsåret 2023/2024. |
DeloitteRegeringens lovprogram for 2023/2024 Regeringen har den 3. oktober 2023 præsenteret lovprogrammet for folketingsåret 2023/2024. Lovprogrammet indeholder en række lovforslag, hvoraf mange er af mere teknisk karakter. Vi har nedenfor medtaget kommentarer til udvalgte lovforslag på skatteområdet. |
EYMulighed for omkostningsgodtgørelse i klagesager Det er muligt helt eller delvist at få dækket sine omkostninger i forbindelse med visse klagesager over skatte-, told og afgiftsspørgsmål. |
PwCSkattestyrelsen ændrer i et styresignal praksis for tilskudsfinansierede public service-virksomheders ret til momsfradrag for generalomkostninger. Læs mere her. |
PwCNyt folketingsår - nyt lovkatalog 2023-2024 Hvilke tiltag kan der forventes i det kommende folketingsår på indkomstskatteområdet? Det kan man få et vist indtryk af, når man ser på det lovkatalog, der i... |
RedmarkFolketingsåret 2023/2024 er skudt i gang I forbindelse med Folketingets åbning den 3. oktober 2023 præsenterede og offentliggjorde SVM-Regeringen deres lovprogram for Folketingsåret 2023/2024 |
RedmarkIndberetning af moms ved samhandel med udlandet Mange virksomheder har hen over sommeren oplevet, at man får en kontrolbemærkning fra Skattestyrelsen, i det øjeblik man indberetter momsangivelsen. Beskeden er en oplysning til virksomheden om, at Skattestyrelsen har oplysninger om, at virksomheden har haft samhandel med andre EU-lande i momsperioden, som skal medtages på momsangivelsen. Adviset fremkommer både ved køb af varer og ydelser fra andre EU-lande og ved salg af varer og ydelser til andre EU-lande. |
RedmarkKantinemoms og momsfradrag ved servering i forbindelse med møder mv. Mange virksomheder har en kantine-/frokostordning, hvor medarbejderne kan købe mad- og drikkevarer til en pris, der er lavere end indkøbs- eller fremstillingsprisen (kostprisen). Virksomhederne skal her være opmærksomme på de særlige regler om afregning af kantinemoms samt mulighederne for momsfradrag ved servering i forbindelse med møder mv. Kantinemoms Reglerne om afregning af kantinemoms gælder, når […] |
Skatterådet kan bekræfte, at der ikke skal betales afgift efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, af kokoschips ristet med sukker og kakaopulver. Skatterådet kan bekræfte, at der alene skal betales dækningsafgift af indholdet af kakao.
Sagen angik, om en kommune kunne sælge en grund momsfrit. Landsskatteretten fandt, at kommunen drev selvstændig økonomisk virksomhed med salg af fast ejendom, og at kommunen ville handle i denne egenskab ved et salg af den omhandlede grund. Herefter fandt Landsskatteretten, at grunden skulle kvalificeres som en byggegrund, da grunden på overdragelsestidspunktet henlå i ryddet stand, var selvstændigt udmatrikuleret og måtte bebygges med boliger i overensstemmelse med lokalplanen. Det forhold, at kommunen fra ekspropriationen og frem til lejeaftalens ophør fortsatte den momsfritagne aktivitet med udlejning af grunden, bevirkede ikke, at et salg af grunden kunne ske uden moms efter momslovens § 13, stk. 2. Kommunen eksproprierede således grunden med henblik på byudvikling og salg, og grunden havde derfor ikke alene været anvendt i forbindelse med momsfritaget virksomhed som forudsat i momslovens § 13, stk. 2, første led, ligesom kommunens anskaffelse eller anvendelse af grunden ikke havde været undtaget fra retten til fradrag efter momslovens kapitel 9 som forudsat i bestemmelsens andet led. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens besvarelse af kommunens spørgsmål 1.
Sagen angik, om det var berettiget, at Skattestyrelsen havde undladt at tage stilling til en advokats anmodning om genoptagelse af momstilsvarene for et opløst interessentskab efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, stk. 4, med henvisning til, at Skattestyrelsen ikke havde modtaget fuldmagt fra alle ni tidligere interessenter til, at advokaten kunne bede om genoptagelse. Der skulle i den forbindelse tages stilling til, om Skattestyrelsens undladelse af at tage stilling til anmodningen var en forvaltningsafgørelse, der kunne påklages.Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsens beslutning om ikke at tage stilling til genoptagelsesanmodningen var en afgørelse i skatteforvaltningslovens forstand, der kunne påklages.Landsskatteretten udtalte, at et interessentskab i momsretlig henseende er et selvstændigt afgiftssubjekt, og at det er selve interessentskabet, der er den afgiftspligtige i relation til skatteforvaltningslovens § 32, men at et opløst interessentskab ikke længere eksisterer som et selvstændigt retssubjekt. Ved bedømmelsen af om fem tidligere interessenter var berettigede til at bede om genoptagelse af momstilsvarene, fandt Landsskatteretten, at der måtte lægges vægt dels på formålet med genoptagelsesreglerne, og dels på om rimelige hensyn til de interessenter, der ikke havde givet fuldmagt til anmodningen, burde føre til, at anmodningen ikke skulle realitetsbehandles.Landsskatteretten fandt, at de fem tidligere interessenter, herunder klageren, var berettigede til at få behandlet anmodningen om genoptagelse og pålagde Skattestyrelsen at tage stilling til anmodningen. Retten henviste til, at det fulgte af forarbejderne til genoptagelsesreglerne, at hensigten er, at en virksomheds momstilsvar skal ændres til det materielt rigtige, i det omfang betingelserne i skatteforvaltningslovens §§ 31-32 er opfyldt. Retten henviste endvidere til, at de interessenter, der ikke havde givet fuldmagt til advokaten, ikke havde nogen saglig grund til at modsætte sig anmodningen, fordi det måtte lægges til grund, at Skattestyrelsens behandling af anmodningen om nedsættelse af momstilsvarene efter § 32, stk. 1, stk. 4, ikke ville kunne føre til, at momstilsvarene blev forhøjet.
Nye satser i gældsinddrivelsesbekendtgørelsen gældende fra 1. oktober 2023 Nye satser i gældsinddrivelsesbekendtgørelsen gældende fra 1. oktober 2023 |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 12-10-2023 dom i C-670/21 Frie kapitalbevægelser BA (Successions - Politique sociale de logement dans l’Union)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - frie kapitalbevægelser - artikel 63 TEUF til 65 TEUF - arveafgift - kapitalbevægelser mellem medlemsstaterne og tredjelande - fast ejendom beliggende i et tredjeland - en mere gunstig afgiftsbehandling af ejendomme beliggende i en medlemsstat eller i en medlemsstat i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - restriktion - begrundelse - boligpolitik - effektiv afgiftskontrol
Tidligere dokument: C-670/21 Frie kapitalbevægelser BA (Successions - Politique sociale de logement dans l’Union) - IndstillingDen 26-10-2023 dom i C-249/22 GIS
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af tjenesteydelser mod vederlag - begreb - et offentligt radio- og fjernsynsforetagendes virksomhed, der finansieres ved en obligatorisk licensafgift, som betales af indehavere af radio- og fjernsynsmodtagere, der befinder sig i det jordbaserede sendeområde - artikel 378, stk. 1, og bilag X, del A, nr. 2) - akten vedrørende Republikken Østrigs tiltrædelse - undtagelse - anvendelsesområde
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98, stk. 2 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en reduceret afgiftssats for leveringen af visse varer og tjenesteydelser - bilag III, punkt 1) og 12a) - lignende levnedsmidler, der tilberedes ud fra samme hovedingrediens - varme drikkevarer tilberedt på basis af mælk - anvendelse af forskellige nedsatte momssatser - varer med samme karakteristika og samme objektive egenskaber - varer med eller uden tilknyttede tilberedningsydelse og ydelse i form af leverandørens tilrådighedsstillelse heraf
Domstolens dom:
C-355/22 Osteopathie Van HauwermeirenArtikel 98 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv (EU) 2018/1713 af 6. november 2018, sammenholdt med bilag III, punkt 1) og 12a), hertil, artikel 6 i Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 af 15. marts 2011 om foranstaltninger til gennemførelse af direktiv 2006/112 og princippet om afgiftsneutralitet
skal fortolkes således, at
den ikke er til hinder for en national lovgivning, som fastsætter, at levnedsmidler bestående af samme hovedingrediens og som opfylder samme behov hos den gennemsnitlige forbruger, er underlagt to forskellige nedsatte merværdiafgiftssatser (moms), alt efter om de sælges i detailhandel i butikker eller om de tilberedes og tilbydes varme til en kunde på dennes bestilling med henblik på indtagelse heraf på stedet, forudsat at disse levnedsmidler ikke har ensartede egenskaber til trods for den hovedingrediens, som de har til fælles, eller at de forskelle, der eksisterer mellem de nævnte levnedsmidler, herunder for så vidt angår de støtteydelser, der ledsager deres levering, har en betydelig indflydelse på den gennemsnitlige forbrugers valg om at købe den ene eller den anden af disse.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - opretholdelse af virkningerne af en national lovgivning, som er uforenelig med EU-retten
Domstolens dom:
C-505/22 Deco Proteste - EditoresEn national ret kan ikke gøre brug af en national bestemmelse, der bemyndiger den til at opretholde visse virkninger af en bestemmelse i national ret, som den har fundet er uforenelig med Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, ved at henvise til, at det angiveligt er umuligt at tilbagebetale den med urette opkrævede merværdiafgift (moms) til aftagerne af ydelser leveret af en afgiftspligtig person, bl.a. på grund af det store antal berørte personer, eller når disse ikke har et regnskabssystem, der gør det muligt for dem at identificere disse ydelser og deres værdi.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - artikel 2, stk. 1, litra a) - levering af varer mod vederlag - gratis levering af en tablet eller en smartphone mod tegning af et nyt abonnement på et tidsskrift - begrebet »en enkelt ydelse« - kriterier - artikel 16, stk. 2 - udtagelse af varer til virksomhedens eget brug med henblik på at uddele gaver af ringe værdi
Domstolens dom:
Artikel 2, stk. 1, litra a), og artikel 16, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem
skal fortolkes således, at
uddeling af en abonnementsgave som modydelse for tegning af et abonnement på tidsskrifter udgør en sekundær ydelse i forhold til hovedydelsen, der består i levering af tidsskrifter, som henhører under begrebet »levering af varer mod vederlag« som omhandlet i disse bestemmelser, og skal ikke anses for en vederlagsfri overdragelse af varer som omhandlet i nævnte artikel 16, stk. 1.
Simpler tax rules to cut red tape for cross-border businesses in the EU
Lov om ændring af skatteindberetningsloven (Justering af gennemførelse af direktiv om ændring af direktiv om admi-nistrativt samarbejde på beskatningsområdet om indberetning og udveks-ling af oplysninger fra digitale platforme m.v.)
Oprettelsesdato: 02-10-2023
Høringsfrist: 10-10-2023
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 1 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 1 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 2 |
Bilag 5 | Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 17. oktober 2023 |
Bilag 6 |
Bilag 7 | Brev vedr. fremdriften i arbejdet for Undersøgelseskommissionen om SKAT. |
Spm. 234 |
Spm. 242 |
Spm. 298 |
Spm. 341 |
Spm. 342 |
Spm. 343 |
Spm. 344 |
Spm. 353 |
Spm. 420 |
Spm. 421 |
Spm. 422 |
Spm. 423 |