MomsMail 2024, uge 07

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Lønsumsafgift for virksomheder, der formidler lån og forsikring
Den grønne skattereform

Bindende svar
Moms og Forvaltning af investeringsforeninger

Afgørelser
Levering af nyopførte udlejningsejendomme blev ikke anset for virksomhedsoverdragelse
Ikke godkendt fradrag for udgifter til købsmoms for udgifter til køb og opførelse af orangeri

Nye straffesager

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Lønsumsafgift for virksomheder, der formidler lån og forsikring

Grundlaget for beregning af lønsumsafgift må som oftest opgøres efter et skøn, men det kan bestemt ikke tilrådes at springe over, hvor gærdet er lavest. Skønnet skal være retvisende. Det viser seneste praksis.

Deloitte

Den grønne skattereform

Lovforslaget har baggrund i den politiske aftale om den grønne skattereform fra sommeren 2022 og sætter rammerne for betaling og godtgørelse af energiafgifter fra 2025 til 2030.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Moms og Forvaltning af investeringsforeninger

SKM2024.90.SR

Sagen handler om, hvorvidt Spørgers levering af ydelser til tre konkrete kapitalforeningsafdelinger kan omfattes af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra f, omhandlende forvaltning af investeringsforeninger. Herunder omhandler sagen, hvorvidt de tre konkrete aftagere af Spørgers ydelser, kan anses for at være investeringsforeninger i bestemmelsens forstand.

Skatterådet bekræfter, at Spørgers levering af forvaltningsydelser til kapitalforeningsafdelingerne "1A", "1B" og "1C" i Kapitalforeningen X, er momsfritaget, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra f.

 

Afgørelse: Levering af nyopførte udlejningsejendomme blev ikke anset for virksomhedsoverdragelse

SKM2024.86.LSR

I et bindende svar havde Skatterådet ikke bekræftet, at et selskab kunne sælge en ejendom momsfrit til en køber, der videreførte udlejningen af ejendommen.

Efter en samlet konkret vurdering fandt Landsskatteretten i overensstemmelse med Skatterådet, at selskabet var en afgiftspligtig person, der drev selvstændig økonomisk virksomhed med køb og salg af fast ejendom, jf. momslovens § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1. Selskabet havde ikke ved det fremlagte godtgjort, at hensigten med erhvervelsen og opførelsen af den omhandlede ejendom alene var udlejning til beboelse, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8. Overdragelsen af ejendommen var momspligtig, idet selskabet havde handlet i egenskab af afgiftspligtig person, jf. momslovens § 3, stk. 1, § 4, stk. 1, og § 13, stk. 1, nr. 9, litra a), og bygningerne måtte anses for nye, idet leveringen var sket mindre end 5 år efter dagen for bygningernes færdiggørelse, jf. momsbekendtgørelsens § 53, stk. 2, 2. pkt. Med henvisning til SKM2020.329.LSR bemærkede Landsskatteretten, at den dagældende momslovs § 8, stk. 1, 3. pkt., alene fandt anvendelse i forbindelse med overdragelse af registreringspligtig virksomhed. Køberen skulle anvende ejendommen til udlejning, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, og ifølge momslovens § 51, stk. 1, 3. pkt., kunne en frivillig registrering ikke omfatte udlejning til boligformål. Andet led i den dagældende momslovs § 8, stk. 1, 3. pkt., var således heller ikke opfyldt.

Landsskatteretten stadfæstede Skatterådets bindende svar.

 

Afgørelse: Ikke godkendt fradrag for udgifter til købsmoms for udgifter til køb og opførelse af orangeri

SKM2024.80.LSR

Klagen skyldtes, at Skattestyrelsen ikke havde godkendt fradrag for selskabets udgifter til købsmoms for udgifter til køb og opførelse af et orangeri med i alt 41.106 kr. Selskabet havde oplyst, at orangeriet var anskaffet med henblik på salg af orangerier og fremvisning af møbler og brugskunst for interesserede købere. Orangeriet var opført på grunden, hvor selskabets direktør havde sin private bolig. Orangeriet lå derfor i umiddelbar nærhed af huset og var som følge heraf ikke i sin geografiske placering adskilt fra selskabets direktørs private bolig. Orangeriet måtte derfor anses for egnet til privat anvendelse. Under hensyn til karakteren og størrelsen af og anvendelsesmulighederne for orangeriet fandt Landsskatteretten, at udgifterne til køb og opførelse af orangeriet måtte anses for omfattet af momslovens § 39, hvorfor det påhvilede selskabet at godtgøre, at orangeriet udelukkende havde været anvendt erhvervsmæssigt, jf. herved momslovens § 39, stk. 2, nr. 1. Landsskatteretten fandt det ikke godtgjort, at orangeriet udelukkende anvendtes til brug for den momspligtige virksomhed. Den påklagede afgørelse blev derfor stadfæstet.

 

Nye straffesager

SKM2024.85.BR

Straf - tobaksafgift - prøvesag ændret sanktionspraksis punktafgifter - flere tiltalte - produktion og distribution - sandsynlighedsforsæt

T1-T6 var tiltalt for ved i perioden mellem december 2019 og den 2. marts 2021, med forsæt til at undgå betaling af tobaksafgifter af særligt grov karakter, i forening og efter forudgående aftale eller fælles forståelse delvist med de tiltalte T7-T12, og de i sagen dømte to personer, hvis sager blev behandlet særskilt, samt flere uidentificerede medgerningsmænd, fra en professionelt indrettet cigaretfabrik at have:

- deltaget i fremstilling og videredistribution af ikke under 113.667.069 cigaretter, hvilke cigaretter ikke var afgiftsberigtigede, og uden at der forelå autorisation som oplagshaver hos myndighederne, samt ved at have fortiet oplysninger til afgiftskontrollen,

- været i besiddelse af 11.672.931 cigaretter og 7.795 kg. røgtobak, hvilke cigaretter og røgtobak ikke var afgiftsberigtiget, og uden at der forelå autorisation som oplagshaver hos myndighederne, samt ved at have fortiet oplysninger til brug for afgiftskontrollen, med henblik på videredistribution og på at fremstille yderligere 7.795.000 cigaretter til videredistribution, hvilket dog mislykkedes, idet de tiltalte blev anholdt, og [...]

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 23/0007671
Dokumentation for momsfradrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for indgående afgift (købsmoms) som følge af manglende indsendt materiale. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-01-2024

Journalnr: 23/0068129
Forhøjelse af erhvervelsesmoms
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets erhvervelsesmoms af køb fra andre EU-lande. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen, dog med en ubetydelig ændring af både erhvervelsesmoms og købsmoms.
Afsagt: 17-01-2024

Journalnr: 22/0020766
Indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører salgsmoms af indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-01-2024

Journalnr: 22/0111939
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for selskabets udgifter til en konkret underleverandør, der anses for at være fiktiv. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-01-2024

Journalnr: 21/0081702
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms i forbindelse med selskabets udgifter til to underleverandører. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 14-12-2023

Journalnr: 23/0010453
Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-01-2024

Journalnr: 18/0000487
Udtagningsmoms
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen (tidligere SKAT) har truffet afgørelse om, at selskabet skal beregne udtagningsmoms af arbejdsydelser udført på udtagne demobiler. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.
Afsagt: 16-01-2024

Journalnr: 22/0095485
Yderligere salgsmoms
Klagen vedrører opkrævning af yderligere skønsmæssigt fastsat salgsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-01-2024

Journalnr: 21/0013551
Afgift af vandpibetobak
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af tobaksafgift som følge af klagerens involvering i fremstillingen af 557,72 kg vandpibetobak her i landet. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, idet det ikke er godtgjort, at klageren hæfter for tobaksafgiften.
Afsagt: 24-01-2024

Journalnr: 21/0013553
Afgift af vandpibetobak
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af tobaksafgift som følge af klagerens involvering i fremstillingen af 557,72 kg vandpibetobak her i landet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-01-2024

Journalnr: 22/0074066
Privatbenyttelsesafgift
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at sagens køretøj er omfattet af privatbenyttelsesafgiften i vægtafgiftslovens §§ 2 a og 4 og har opkrævet klageren privatbenyttelsesafgift under henvisning til, at køretøjet er blevet anvendt til privat kørsel. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-01-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 19-02-2024 - 19-03-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 22-02-2024 dom i C-674/22 Gemeente Dinkelland
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - afgifter, som er opkrævet i strid med EU-retten - pligt til at tilbagebetale merværdiafgift (moms) og betale renter af beløbet - tilbagebetaling som følge af fejl begået i den afgiftspligtige persons regnskab - tilbagebetaling, der skyldes en ændring med tilbagevirkende kraft af fremgangsmåden for beregningen af den fradragsberettigede moms vedrørende den afgiftspligtige persons generalomkostninger

Den 22-02-2024 dom i C-694/22 Kommissionen mod Malte (Taxation des véhicules d’occasion)
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud - artikel 110 TEUF - årlig færdselsafgift - højere afgifter på indførte brugte køretøjer end på lignende køretøjer, der allerede befinder sig på det indenlandske marked

Den 29-02-2024 dom i C-314/22 Consortium Remi Group
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - fravigelse fastsat i artikel 90, stk. 2 - afgiftsgrundlag - nedsættelse af afgiftsgrundlaget - ikke-betaling eller kun delvis betaling af prisen - præklusionsfrist for anmodning om efterfølgende nedsættelse af momsgrundlaget - tidspunkt, fra hvilket præklusionsfristen begynder at løbe - den afgiftspligtige persons ret til forrentning

Den 29-02-2024 dom i C-676/22 B2 Energy
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 138, stk. 1 - fritagelse i forbindelse med leveringer af varer inden for Fællesskabet - afslag på indrømmelse af fritagelsen - beviser - vareleverandør, der ikke beviser, at varerne er blevet leveret til den modtager, som er angivet i skatte- og afgiftsdokumenterne - leverandør, der fremlægger andre oplysninger, som beviser den faktiske modtagers egenskab af afgiftspligtig person

Den 07-03-2024 dom i C-341/22 Feudi di San Gregorio Aziende Agricole
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag af moms - begrebet afgiftspligtig person - princippet om afgiftsneutralitet - proportionalitetsprincippet - ikke-operativt selskab - national lovgivning, der nægter ret til fradrag for, tilbagebetaling af eller udligning af indgående moms

Den 07-03-2024 indstilling i C-87/23 Latvijas Informacijas un komunikacijas tehnologijas asociacija
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, 9, 28 og 73 - tjenesteydelse mod vederlag - begrebet afgiftspligtig person - økonomisk virksomhed - typologisk model - almennyttig forening, der organiserer og gennemfører uddannelsesprojekter, som finansieres af Den Europæiske Fond for Regionaludvikling - levering af uddannelsestjenester ved anvendelse af underentreprenører - medregning af støttebeløbet i afgiftsgrundlaget

Den 14-03-2024 indstilling i C-639/22 Inspecteur van de Belastingdienst Utrecht Fiscale Eenheid Achmea Y Pensioenfonds voor Fysiotherapeuten BPL Pensioen BPFL
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - momsdirektiv - fritagelser - forvaltning af investeringsfonde - begreb - sammenlignelighed med et investeringsinstitut - pensionsfonde - investorernes investeringsrisiko

Den 14-03-2024 dom i C-336/22 f6 Cigarettenfabrik
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - den generelle ordning for punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 1, stk. 2 - yderligere indirekte afgifter på punktafgiftspligtige varer - betingelser for at pålægge afgift - særlige formål, der forfølges med afgiften - punktafgifter på forarbejdet tobak - direktiv 2011/64/EU - artikel 14 - afgiftsregler - overholdelse af disse regler ved yderligere indirekte afgifter på punktafgiftspligtige varer - opvarmet tobak - national lovgivning, der fastsætter en anden afgiftsstruktur og -sats for opvarmet tobak end de, som gælder for kategorien »anden røgtobak«

 

Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

Publication of amended data requirements, formats and codes

New phase of EU Excise Movement and Control System (EMCS) allows for interoperability with export systems

New measures to fight VAT fraud on online sales

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2024/462 af 8. februar 2024 om gennemførelse af Den Europæiske Unions Domstols dom C-461/18 P og Den Europæiske Unions Rets dom T-442/12 vedrørende Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 626/2012 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) nr. 349/2012 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af vinsyre med oprindelse i Folkerepublikken Kina

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/493 af 12. februar 2024 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af keramiske fliser med oprindelse i Folkerepublikken Kina som følge af en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1036

Meddelelse om indledning af en antidumpingprocedure vedrørende importen af glasfibergarn med oprindelse i Folkerepublikken Kina

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 100 Forslag til lov om ændring af lov om spil. (Styrket indsats mod matchfixing, forbedrede sanktionsmuligheder, hjemmel til øget databehandling, ændrede gebyrer for spilleautomater og diverse justeringer af spilområdet).

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/2-24 fra Dansk Automat Brancheforening om gebyrbetaling for landbaserede spilleautomater

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 324

Vil ministeren redegøre for, om politiet fra 1. januar 2025 fortsat har til opgave at kontrollere, om lastbiler betaler vejafgift i forbindelse med deres almindelige vejsidekontrol, herunder udstedelse af bøder, eller om det fremover ikke længere vil være en politiopgave? Det fremgår af loven om den kilometerbaserede vejafgift (L 74 forslag til lov om vejafgift) og dens forarbejder, at kontrollen overgår fra at være vejsidekontrol foretaget af politiet til en automatisk digital kontrolordning hos Sund og Bælt. Der er derfor usikkerhed om, hvorvidt det fremover fortsat vil være en politiopgave eller om kontrolforpligtelsen alene ligger hos Sund & Bælt. Vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for de bevillingsmæssige konsekvenser for politiets vejsidekontrol som følge af den nye lovgivning, herunder hvor meget bevillingen til vejsidekontrollen er reduceret i det tilfælde, at kontrol med vejafgiften ikke længere er en politiopgave?  Svar  

Spm. 325

Kan ministeren, jf. svar på SAU alm del – spm. 220 bekræfte, at det er underskudsforretning for det offentlige at udsende digitale opkrævninger på beløb under 0,31 henholdsvis 1 kr.?  Svar  

Spm. 326

Vil ministeren redegøre for hvad det - inklusive administrative besparelser m.v. fordelt på ministerområder - vil koste at indføre en generel bagatelgrænse på henholdsvis 1 kr., 5, 10, 25, eller 50 kr. for tilbagebetalingskrav til staten for eksempelvis renteopkrævning på periodiske afgifter eller andre afgifter, i de tilfælde hvor selve det opkrævede beløb er betalt af borgeren eller virksomheden og kun betaling af renter udestår, jf. eksempelvis artiklen ”Absurd renteopkrævning på 21 øre: - Jeg var rystet”, på ekstrabladet.dk den 22. januar 2024?  Svar  

Spm. 327

Ministeren bedes oplyse, hvor mange årsværk hos SKAT, der går til at håndtere opkrævninger af renter m.v., der vedrører beløb under 200 kr.?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 545

Om eftergivelse af gæld til bandekriminelle.