MomsMail 2023, uge 19

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Rabat på momsbøder
Momsfrit salg af byggejord - nye muligheder og nye krav
Renter på moms- og afgiftskorrektioner – nu sker det!
Kommende ændringer af momsloven
Renter ved moms- og afgiftskorrektioner forventes fra 1. juli 2023
Rentetillæg på moms- og afgiftskorrektioner kan muligvis opkræves pr. 1. juli 2023
ViDA - Modernisering af momssystemet på tværs af EU - Regler for digitale platforme

Udkast til styresignal
Genoptagelse og tilbagebetaling af renter ved for sen betaling af afgifter i henhold til brændstof-forbrugsafgiftsloven og vægtafgiftsloven - Udkast til styresignal

Bindende svar
OPP-projekt vedrørende kloakanlæg
Innovationsstøtte, Innofounder

Domme
Underleverandørydelser - fradrag for købsmoms - ansvar for betaling af ikke-indeholdt A-skat og AM-bidrag
Leasingforhold - markedsmæssige vilkår - hæftelse

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Rabat på momsbøder

Lange sagsbehandlingstider i Skattestyrelsen betyder, at der gives rabat på bøden, hvis forholdet ligger flere år tilbage. Alligevel kan det godt blive dyrt. Derfor er det vigtigt at reagere på foreløbige fastsættelser af moms, hvis de er for lave.

Beierholm

Momsfrit salg af byggejord - nye muligheder og nye krav

Flere bindende svar fra Skatterådet bidrager med både godt og skidt til den i forvejen meget omfangsrige praksis

Deloitte

Renter på moms- og afgiftskorrektioner – nu sker det!

Hvis man har planer om at gennemgå og afdække sine risici i forhold til moms og afgifter, inden de nye renteregler træder fuldt ud i kraft, har man travlt. Der er meget, som tyder på, at de nye renteregler for alle moms- og afgiftskorrektioner vil træde i kraft allerede 1. juli 2023.

EY

Kommende ændringer af momsloven

Nyt lovforslag har til formål at minimere momssvig samt sikre oplysninger til Skattestyrelsen.

EY

Renter ved moms- og afgiftskorrektioner forventes fra 1. juli 2023

Skatteministeriet tilkendegiver, at vedtagne regler om renter ved moms- og afgiftskorrektioner forventes at få virkning fra 1. juli 2023.

KPMG Acor Tax

Rentetillæg på moms- og afgiftskorrektioner kan muligvis opkræves pr. 1. juli 2023

Den nye udmelding kan betyde, at du skal foretage korrektioner inden den 1. juli for at undgå et rentetillæg.

PwC

ViDA - Modernisering af momssystemet på tværs af EU - Regler for digitale platforme

EU-kommissionen har fremlagt en ambitiøs plan for modernisering og digitaliseringrnaf momssystemet på tværs af EU. Planen går under navnet ViDA - VAT in the...

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Genoptagelse og tilbagebetaling af renter ved for sen betaling af afgifter i henhold til brændstof-forbrugsafgiftsloven og vægtafgiftsloven - Udkast til styresignal

22-0234812

Skattestyrelsen har konstateret, at fastsættelse af sidste rettidige betalingsdato for opkrævning af brændstofforbrugsafgift og vægtafgift ikke har været i overensstemmelse med lovgivningen på området. Dette betyder, at der ved for sen betaling af de nævnte afgifter er opkrævet renter fra et for tidligt tidspunkt.

Styresignalet fastsætter, i hvilke tilfælde der kan anmodes om tilbagebetaling af renten, reaktionsfristen for anmodning om tilbagebetaling samt krav til den dokumentation, der skal vedlægges en anmodning om tilbagebetaling.

 

Bindende svar: OPP-projekt vedrørende kloakanlæg

SKM2023.210.SR

Spørger, som er en kommune, forventes at indgå kontrakt om etablering af et Offentligt-Privat Partnerskab, hvorved OPP-leverandøren mod betaling påtager sig et totaløkonomisk ansvar for projektering, vedligehold, drift mv. samt finansiering af et separeret kloaksystem med spildevandsledninger og regnvandsledninger i et område. Driftsfasen løber fra ibrugtagningstidspunktet for de enkelte delområdet og 30 år frem. Det er bestemt i OPP-aftalen, at Spørger har ret til at købe og overtage anlæggene ved kontraktperiodens ophør, ligesom OPP-leverandøren har ret til at meddele, at Spørger skal købe og overtage anlæggene ved kontraktperiodens ophør. Købesummen, som Spørger skal betale ved udnyttelse af køberetten ved kontraktperiodens udløb, er fastlagt til 56% af anlægssummen med fradrag af udgifter til udbedring af funktions- og anlægsmangler.

På baggrund af en samlet vurdering af kontraktforholdet mellem OPP-leverandøren og Spørger kunne Skatterådet bekræfte, at OPP-leverandøren i skattemæssig henseende kan anses som ejer af de omhandlede kloakanlæg.

Skatterådet kunne endvidere bekræfte, at kloakanlæggene i relation til afskrivningsloven skal behandles som bygninger/bygningsbestanddele, ligesom Skatterådet endvidere kunne bekræfte, at kloakanlægget skal anses som fast ejendom efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 9.

Da Skatterådet afviste besvarelse af spørgsmål 5 med baggrund i, at en frivillig momsregistrering for udlejning af fast ejendom er et bevillingsspørgsmål, afviste Skatterådet ligeledes at besvare spørgsmål 4, da besvarelsen heraf afhænger af besvarelsen af spørgsmål 5. Skatterådet afviste således både at besvare spørgsmål 4 og 5.

 

Bindende svar: Innovationsstøtte, Innofounder

SKM2023.208.SR

Skatterådet besvarede en række spørgsmål i relation til skatte- og momspligt samt periodisering af ydelser modtaget fra Innovationsfonden under fondens Innofounder program. Innofounder er Innovationsfondens program for vidensbaseret iværksætteri i de tidlige faser.

Innofounder gives til virksomheden, og udbetales til virksomhedens NEMkonto, men er knyttet til enkeltpersoner/konkrete personer, der optages på Innofounder", som alle skal være founders af virksomheden

Skatterådet kunne bekræfte,

at det månedlige tilskud og udviklingstilskuddet såvel som værdien af et modtaget sparringsforløb ikke skal beskattes hos founder men hos Spørger og at Spørger ikke er momspligtig af de modtagne ydelser

Skatterådet kunne ikke bekræfte,

at den del af udviklingstilskuddet, der ikke er forbrugt ved regnskabsårets udgang skal henføres til et senere år, at værdien af modtaget sparring skal indtægtsføres med 1/12, pr. måned.

Skatterådet udtalte herved, at ydelserne skal indtægtsføres i forbindelse med modtagelse af støttetilsagnet.

Skatterådet kunne endvidere ikke bekræfte,

at værdien af modtaget sparring kan afskrives efter LL § 8 B, stk. 4 eller i øvrigt fradrages.

Skatterådet udtalte herved, at der alene er fradragsret for udgifter, og ikke for indtægter som i spørgsmålet. Der vil heller ikke kunne opnås fradrag som korresponderende fradrag.

Det kunne i øvrigt bekræftes, at virksomhedens branchekode ikke havde betydning for besvarelsen.

 

Dom: Underleverandørydelser - fradrag for købsmoms - ansvar for betaling af ikke-indeholdt A-skat og AM-bidrag

SKM2023.213.ØLR

Sagen angik, om appellanten opfyldte betingelserne for fradrag af købsmoms for i alt 191.460 kr. anført på fakturaer udstedt af virksomheder, der ifølge appellanten havde leveret underleverandørydelser til appellanten i perioden 1. juli 2012 til 31. marts 2014. Spørgsmålet var, om appellanten havde godtgjort, at appellanten reelt havde fået leveret de ydelser fra underleverandører, som fakturaerne ifølge appellanten dækkede over.

Sagen angik desuden, om appellanten var ansvarlig for betaling til statskassen af manglende, indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag med henholdsvis 387.515 kr. og 61.267 kr. for indkomstårene 2013 og 2014 af løn til personer, som ifølge skattemyndighederne reelt har udført kurerarbejde som ansatte hos appellanten.

Landsretten var enig i byrettens begrundelse og resultat og udtalte, at de for landsretten afgivne forklaringer ikke kunne føre til et andet resultat.

Landsretten stadfæstede derfor byrettens dom.

 

Dom: Leasingforhold - markedsmæssige vilkår - hæftelse

SKM2023.209.BR

Sagen angik, om en leasingvirksomhed hæftede for den fulde registreringsafgift af en Ferrari, der var afgiftsberigtiget efter reglerne om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift i registreringsafgiftslovens § 3 b.

Retten fandt, at det var en betingelse efter registreringsafgiftslovens § 3 b om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift, at leasingaftalen er indgået på markedsmæssige vilkår. Retten fandt desuden, at den omhandlede leasingaftale, der var indgået mellem interesseforbundne parter, ikke var indgået på markedsmæssige vilkår, og leasingforholdet var derfor ikke omfattet af registreringsafgiftslovens § 3 b.

Leasingvirksomheden hæftede derfor for den fulde registreringsafgift i medfør af registreringsafgiftslovens § 17.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 18/0017504
Afgiftspligtig person - væddeløbsstald
Klagen skyldes, at virksomheden ikke anses for at drive selvstændig økonomisk virksomhed med drift af væddeløbsstald, hvorfor virksomheden fremadrettet ikke er berettiget til fradrag af købsmoms for udgifter, der vedrører væddeløbshestene. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-04-2023

Journalnr: 21/0055567
Frivillig registrering for udlejning af fast ejendom
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har tilbagekaldt virksomhedens tilladelse til frivillig momsregistrering af udlejning af fast ejendom, idet det ikke er dokumenteret, at der er tale om erhvervsmæssig udlejning. Landsskatteretten annullerer Skattestyrelsens afgørelse.
Afsagt: 21-04-2023

Journalnr: 22/0091120
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt momsfradrag vedrørende fakturaer fra seks underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-04-2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 15-05-2023 - 13-06-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 17-05-2023 dom i C-105/22 Fri udveksling af tjenesteydelser Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (Taxation des véhicules d’occasion exportés)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - frie varebevægelser - fiskale bestemmelser - artikel 110 TEUF - punktafgifter - eksport af et køretøj, der er indregistreret i en medlemsstat, til et land i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) - afslag på at godtgøre den punktafgift, der er erlagt for dette køretøj, op til et beløb, som er proportionalt med varigheden af køretøjets anvendelse på indregistreringsmedlemsstatens område - princippet om én enkelt punktafgiftsopkrævning og proportionalitetsprincippet

Den 17-05-2023 dom i C-365/22 État belge (TVA – Véhicules vendus pour pièces)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fortjenstmargenordningen - artikel 311 - begrebet »brugte genstande« - udrangerede køretøjer solgt som reservedele

Den 17-05-2023 dom i C-418/22 Cezam
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - merværdiafgift (moms) - pligt til angivelse og til betaling af momsen - artikel 273 - sanktioner fastsat for det tilfælde, at den afgiftspligtige person ikke opfylder sine forpligtelser - proportionalitetsprincippet og princippet om momsens neutralitet - ret til fradrag af moms - sanktionernes forenelighed med EU-retten

Den 25-05-2023 dom i C-114/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (TVA – Acquisition fictive)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag af moms - nægtelse - nægtelse begrundet i, at transaktionen er ugyldig i henhold til national civilret

Den 25-05-2023 indstilling i C-249/22 GIS
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af tjenesteydelser mod vederlag - begreb - offentlig radio- og fjernsynsvirksomhed, der finansieres ved hjælp af en obligatorisk afgift, som pålægges personer, der ejer radio- og TV-modtagere, og som befinder sig i områder, hvor der udsendes jordbaserede radio- og TV-programmer - artikel 378, stk. 1, og bilag X, del A, nr. 2) - akten vedrørende vilkårene for Østrigs tiltrædelse - artikel 151, stk. 1, og bilag XV, del IX, nr. 2), litra h) - undtagelse - anvendelsesområde

Den 25-05-2023 dom i C-368/22 Danish Fluid System Technologies
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - forordning (EØF) nr. 2658/87 - toldunion - fælles toldtarif - tarifering - kombineret nomenklatur - pos. 7307 - rørfittings - underposition 7307 22 10 - muffer

Den 08-06-2023 indstilling i C-96/22 Companhia de Distribuição Integral Logista Portugal
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 7 og 9 - rækkevidde - national lovgivning, der pålægger de mængder cigaretter, der overstiger den kvantitative grænse, den afgiftssats, der er gældende på et senere tidspunkt end det tidspunkt, hvor cigaretterne overgik til forbrug

Den 08-06-2023 dom i C-322/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wroclawiu
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - princippet om loyalt samarbejde - effektivitetsprincippet - skat, som en medlemsstat har opkrævet i strid med EU-retten - tilsidesættelse, der er fastslået som følge af en dom afsagt af Domstolen - ret til betaling af renter af overskydende skat - national lovgivning, der begrænser retten til betaling af renter til perioden indtil den 30. dag efter offentliggørelsen af Domstolens dom i Den Europæiske Unions Tidende

Den 08-06-2023 dom i C-640/21 Zes Zollner Electronic
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - EU-toldkodeksen - overskydende varemængde opdaget efter frigivelsen af varerne - artikel 173 - ændring af en toldangivelse - andre varer end dem, der oprindeligt var omfattet af den angivelse, der skal ændres - artikel 174 - ugyldiggørelse af en toldangivelse - artikel 42 - sanktioner pålagt af de kompetente toldmyndigheder - delegeret forordning (EU) 2015/2446

Tidligere dokument: C-640/21 Zes Zollner Electronic - Indstilling

 

Domme
C-620/21 MOMTRADE RUSE

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra g) - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring, som præsteres af organer, der er anerkendt af den pågældende medlemsstat som foretagender af almennyttig karakter - tjenesteydelser, der leveres til en ikke-afgiftspligtig person i en anden medlemsstat end den, hvor tjenesteyderen er etableret - vurdering af ydelsernes art og betingelsen om, at der er tale om et organ, der er anerkendt som foretagende af almennyttig karakter - fastlæggelse af den relevante nationale ret - begrebet »den pågældende medlemsstat«

Domstolens dom:

1) Artikel 132, stk. 1, litra g), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2008/8/EF af 12. februar 2008,

skal fortolkes således, at

dels kan levering af sociale tjenesteydelser til fysiske personer med bopæl i en anden medlemsstat end den, hvor tjenesteyderen har etableret hjemstedet for sin økonomiske virksomhed, være fritaget i henhold til denne bestemmelse, dels er det i denne henseende uden betydning, at den nævnte tjenesteyder har benyttet et selskab, der er etableret i denne anden medlemsstat, til at kontakte sine kunder.

2) Artikel 132, stk. 1, litra g), i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2008/8,

skal fortolkes således, at

når et selskab leverer sociale tjenesteydelser til fysiske personer med bopæl i en anden medlemsstat end den, hvor dette selskab har etableret hjemstedet for sin økonomiske virksomhed, skal arten af disse tjenesteydelser og kendetegnene ved dette selskab med henblik på at fastslå, om de nævnte tjenesteydelser er omfattet af begrebet »levering af ydelser [...] med nær tilknytning til social bistand og social sikring, [...] som præsteres af [et organ], der er anerkendt af den pågældende medlemsstat som [foretagende] af almennyttig karakter« som omhandlet i denne bestemmelse, undersøges i overensstemmelse med den lovgivning, som gennemfører direktiv 2006/112, som ændret, i den medlemsstat, hvor det nævnte selskab har etableret hjemstedet for sin økonomiske virksomhed.

3) Artikel 132, stk. 1, litra g), i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2008/8,

skal fortolkes således, at

den omstændighed, at et selskab, som leverer sociale tjenesteydelser, er registreret ved et offentligt organ i beskatningsmedlemsstaten som leverandør af sociale ydelser i overensstemmelse med denne medlemsstats lovgivning, kun er tilstrækkelig til at anse dette selskab for at være omfattet af begrebet »[organ], der er anerkendt af den pågældende medlemsstat som [foretagende] af almennyttig karakter« som omhandlet i denne bestemmelse, såfremt en sådan registrering er underlagt de kompetente nationale myndigheders forudgående kontrol af dette selskabs almennyttige karakter med henblik på den nævnte bestemmelse.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/934 af 11. maj 2023 om indførelse af en endelig antidumpingtold på import af garn med høj styrke af polyestere med oprindelse i folkerepublikken kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, og en delvis interimsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 3, i europa-parlamentets og rådets forordning (eu) 2016/1036

kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/935 af 11. maj 2023 om indførelse af en endelig antidumpingtold på import af garn med høj styrke af polyestere med oprindelse i folkerepublikken kina og fremstillet i zhejiang hailide new material co., ltd.

 

Høringsportalen

Bekendtgørelse om registrering af køretøjer
Oprettelsesdato: 10-05-2023
Høringsfrist: 23-05-2023

 

Nyt fra Folketinget

Vedtagne lovforslag

L 61 Forslag til lov om ændring af lov om et indkomstregister, opkrævningsloven og skatteindberetningsloven. (Sanktionstiltag omfattet af tredje etape af reform af skattekontrollen).
Vedtaget den 9. maj 2023

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 74 Forslag til lov om vejafgift.

Bilag

Bilag 11

Invitation til høring om lovforslag nr. L 74 (vejafgift for lastbiler) 16/5-23, fra Danmarks DemokraterneInvitation DD og DF (pdf-version)
Invitation til høring om L 74 (pdf-version)

Bilag 12

Henvendelse af 9/5-23 fra FDL - Frie danske lastbilvognmænd vedrørende foretræde om lovforslaget

Bilag 13

Henvendelse af 9/5-23 fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport om præsentation til foretræde den 10/5-23

Bilag 14

Henvendelse af 9/5-23 fra DTL-Danske Vognmænd om præsentation til foretræde den 10/5-23

Bilag 15

Henvendelse af 11/5-23 fra JP Group a/s

Spørgsmål og svar

Spm. 78

Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/5-23 fra FDL - Frie danske lastbilvognmænd vedrørende foretræde om lovforslagetUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 74 - svar på spm. 78 (pdf-version)

L 75 Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af momsloven (Indberetning af betalingsoplysninger til bekæmpelse af grænseoverskridende momssvig, omvendt betalingspligt for teleydelser, notifikationsordning i visse afgiftslove, ændring af regler om ansvarsfrihed, tydeliggørelse af praksis om skærpede bøder, oplysningspligt i forbindelse med delvis momsfradragsret, justering af regler om udtagning, fritagelse for lønsumsafgift på energivirksomheders aktiviteter vedrørende indefrysning i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger, ændring af regler om kompetence til opkrævning af visse underholdsbidrag m.v.).

Bilag

Bilag 5

1. udkast til betænkning

Bilag 6

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 7

2. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/4-23 fra Teleindustrien om omvendt betalingspligt for teleydelser

Spm. 2

Spm., om ministeren kan bekræfte, at det alene er energivirksomheders aktiviteter i forbindelse med indefrysningsordningen, som vil blive fritaget for lønsumsafgift

Spm. 3

Spm., om ministeren mener, at det er retfærdigt over for kunderne, at energivirksomhederne skal fritages for lønsumsafgift, mens kunderne i samme periode har haft høje energiregninger

Spm. 4

Spm., om ministeren kan bekræfte, at energibranchens rekordstore overskud medfører, at en lønsumsafgift ikke nødvendigvis vil blive overvæltet på deres kunder

Almindelig del

Bilag

Bilag 139

Henvendelse af 8/5-23 fra Orla Andersen, Lundby, om underskriftsindsamling om fortsat at afvikle bankospil til almennyttige formål

Bilag 142

Henvendelse af 11/5-23 fra CONCITO om notat vedrørende en passagerafgift på flyrejser på gennemsnitligt 100 kr.

Bilag 143

Publikation fra Skattestyrelsen, april 2023: Skattestyrelsen øger kontrollen med momsangivelser

Spørgsmål og svar

Spm. 204

Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 137 oplyse, hvor meget diesel der årligt forventes at tankes i perioden 2021-2030, når der tages højde for effekten af relevante ændringer i tysk regulering, herunder løbende forhøjelse af CO2-afgift og iblandingskrav? Vil ministeren endvidere oplyse, hvilken CO2-udledning og hvilket provenu der årligt og samlet for perioden er forbundet med denne grænsehandel? Svaret bedes sammenstillet med de nuværende antagelser og den seneste klimafremskrivning.  Svar  

Spm. 205

Hvor meget vurderer ministeren, at den danske afgift på diesel ville skulle øges i de kommende år for at reducere grænsehandlen til nul? Og hvad ville effekten af en sådan afgiftsforhøjelse være på det samlede dieselsalg, provenu og udledninger, når effekten på det almindelige dieselforbrug også tages i betragtning?  Svar  

Spm. 209

Vil ministeren oplyse, hvorvidt den udtalelse om Danmark på korrekt vis har implementeret EU-momsdirektiverne, som Skatteministeriet afventer fra EU-Kommissionen på baggrund af EU-Domstolens domme af 14. december 2006 i sag C-401/05 VDP Dental Laboratory, af 14. juli 2011 i sag C-464/10 Henfling og af 21. januar 2021 i sag C-501/19 UCMR – ADA, vil være retligt bindende for Danmark?  Svar  

Spm. 210

Vil ministeren oplyse, om udtalelser fra EU-Kommissionen vedrørende mulige traktatbrud, er retligt bindende for medlemsstaterne, idet det alene er EU-Domstolen, der har afgørelseskompetencen i traktatbrudssager?  Svar  

Spm. 238

Kan ministeren i forlængelse af ministerens besvarelse af alm. del - spørgsmål nr. 143 af 8. marts 2023 bekræfte, at det vil være muligt at fremrykke hele den aftalte forhøjelse af CO2-afgiften på motorbrændstoffer (og korresponderende nedsættelse af energiafgiften, jf. seneste aftale om grøn skattereform), således at den samlede afgiftsforskel mellem biobrændstoffer og deres fossile alternativer øges med virkning fra eksempelvis 2024?  Svar  

Spm. 239

Vurderer ministeren, at det er muligt eksempelvis at hæve CO2-afgiften på motorbrændstoffer til 1000 kr./ton CO2 eller 1500 kr./ton CO2 med korresponderende nedsættelser af energiafgiften (hvorved den samlede afgiftsforskel mellem biobrændstoffer og deres fossile alternativer vil vokse yderligere), indenfor rammen af det eksisterende energibeskatningsdirektiv? Og vil ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser af justeringerne, herunder det midlertidige provenutab ved en fremrykning af den aftalte CO2-afgiftsforhøjelse på motorbrændstoffer og det permanente provenutab ved yderligere forhøjelser af CO2-afgiften på motorbrændstoffer – til f.eks. 1000 kr./ton CO2, 1500 kr./ton CO2 og/eller hvor meget ministeren vurderer, det vil være muligt inden for rammerne af energibeskatningsdirektivet (i alle tilfælde med korresponderende reduktion af energiafgiften)?  Svar  

Spm. 240

Vil ministeren i lyset af de store udsving i elpriserne og den deraf afledte risiko for elhandlerne oplyse, om der er en risiko for, at staten vil miste momsindbetalinger, såfremt virksomheder, der handler med el, går konkurs? Ministeren bedes videre oplyse, om der er en tilsvarende risiko for at miste indtægter fra den almindelige elafgift, eller om der i forhold til elafgiften kræves en særlig sikkerhedsstillelse.  Svar  

Spm. 241

Vil ministeren bedes oplyse værdien af bruttomomsindbetalingerne og momsrefusionerne fra 2020 til 2022 fra virksomheder, der handler med el?  Svar  

Spm. 242

Omsætningen for danske virksomhedernes handel med el er steget meget betydeligt fra 2021 til nu. Det er særligt salget til udlandet, der er steget. Kan ministeren redegøre for, om elhandlere opnår særlige fordele ved at etablere sig i Danmark sammenlignet med øvrige europæiske lande?  Svar  

Spm. 244

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 11. maj 2023 om ECOFIN-rådsmødet den 16. maj 2023, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. US 27

Om den kommende kilometerafgift.