![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Rabat på momsbøder
Momsfrit salg af byggejord - nye muligheder og nye krav
Renter på moms- og afgiftskorrektioner – nu sker det!
Kommende ændringer af momsloven
Renter ved moms- og afgiftskorrektioner forventes fra 1. juli 2023
Rentetillæg på moms- og afgiftskorrektioner kan muligvis opkræves pr. 1. juli 2023
ViDA - Modernisering af momssystemet på tværs af EU - Regler for digitale platforme
Udkast til styresignal
Genoptagelse og tilbagebetaling af renter ved for sen betaling af afgifter i henhold til brændstof-forbrugsafgiftsloven og vægtafgiftsloven - Udkast til styresignal
Bindende svar
OPP-projekt vedrørende kloakanlæg
Innovationsstøtte, Innofounder
Domme
Underleverandørydelser - fradrag for købsmoms - ansvar for betaling af ikke-indeholdt A-skat og AM-bidrag
Leasingforhold - markedsmæssige vilkår - hæftelse
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOLange sagsbehandlingstider i Skattestyrelsen betyder, at der gives rabat på bøden, hvis forholdet ligger flere år tilbage. Alligevel kan det godt blive dyrt. Derfor er det vigtigt at reagere på foreløbige fastsættelser af moms, hvis de er for lave. |
BeierholmMomsfrit salg af byggejord - nye muligheder og nye krav Flere bindende svar fra Skatterådet bidrager med både godt og skidt til den i forvejen meget omfangsrige praksis |
DeloitteRenter på moms- og afgiftskorrektioner – nu sker det! Hvis man har planer om at gennemgå og afdække sine risici i forhold til moms og afgifter, inden de nye renteregler træder fuldt ud i kraft, har man travlt. Der er meget, som tyder på, at de nye renteregler for alle moms- og afgiftskorrektioner vil træde i kraft allerede 1. juli 2023. |
EYKommende ændringer af momsloven Nyt lovforslag har til formål at minimere momssvig samt sikre oplysninger til Skattestyrelsen. |
EYRenter ved moms- og afgiftskorrektioner forventes fra 1. juli 2023 Skatteministeriet tilkendegiver, at vedtagne regler om renter ved moms- og afgiftskorrektioner forventes at få virkning fra 1. juli 2023. |
KPMG Acor TaxRentetillæg på moms- og afgiftskorrektioner kan muligvis opkræves pr. 1. juli 2023 Den nye udmelding kan betyde, at du skal foretage korrektioner inden den 1. juli for at undgå et rentetillæg. |
PwCViDA - Modernisering af momssystemet på tværs af EU - Regler for digitale platforme EU-kommissionen har fremlagt en ambitiøs plan for modernisering og digitaliseringrnaf momssystemet på tværs af EU. Planen går under navnet ViDA - VAT in the... |
Skattestyrelsen har konstateret, at fastsættelse af sidste rettidige betalingsdato for opkrævning af brændstofforbrugsafgift og vægtafgift ikke har været i overensstemmelse med lovgivningen på området. Dette betyder, at der ved for sen betaling af de nævnte afgifter er opkrævet renter fra et for tidligt tidspunkt.
Styresignalet fastsætter, i hvilke tilfælde der kan anmodes om tilbagebetaling af renten, reaktionsfristen for anmodning om tilbagebetaling samt krav til den dokumentation, der skal vedlægges en anmodning om tilbagebetaling.
Spørger, som er en kommune, forventes at indgå kontrakt om etablering af et Offentligt-Privat Partnerskab, hvorved OPP-leverandøren mod betaling påtager sig et totaløkonomisk ansvar for projektering, vedligehold, drift mv. samt finansiering af et separeret kloaksystem med spildevandsledninger og regnvandsledninger i et område. Driftsfasen løber fra ibrugtagningstidspunktet for de enkelte delområdet og 30 år frem. Det er bestemt i OPP-aftalen, at Spørger har ret til at købe og overtage anlæggene ved kontraktperiodens ophør, ligesom OPP-leverandøren har ret til at meddele, at Spørger skal købe og overtage anlæggene ved kontraktperiodens ophør. Købesummen, som Spørger skal betale ved udnyttelse af køberetten ved kontraktperiodens udløb, er fastlagt til 56% af anlægssummen med fradrag af udgifter til udbedring af funktions- og anlægsmangler.
På baggrund af en samlet vurdering af kontraktforholdet mellem OPP-leverandøren og Spørger kunne Skatterådet bekræfte, at OPP-leverandøren i skattemæssig henseende kan anses som ejer af de omhandlede kloakanlæg.
Skatterådet kunne endvidere bekræfte, at kloakanlæggene i relation til afskrivningsloven skal behandles som bygninger/bygningsbestanddele, ligesom Skatterådet endvidere kunne bekræfte, at kloakanlægget skal anses som fast ejendom efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 9.
Da Skatterådet afviste besvarelse af spørgsmål 5 med baggrund i, at en frivillig momsregistrering for udlejning af fast ejendom er et bevillingsspørgsmål, afviste Skatterådet ligeledes at besvare spørgsmål 4, da besvarelsen heraf afhænger af besvarelsen af spørgsmål 5. Skatterådet afviste således både at besvare spørgsmål 4 og 5.
Skatterådet besvarede en række spørgsmål i relation til skatte- og momspligt samt periodisering af ydelser modtaget fra Innovationsfonden under fondens Innofounder program. Innofounder er Innovationsfondens program for vidensbaseret iværksætteri i de tidlige faser.
Innofounder gives til virksomheden, og udbetales til virksomhedens NEMkonto, men er knyttet til enkeltpersoner/konkrete personer, der optages på Innofounder", som alle skal være founders af virksomheden
Skatterådet kunne bekræfte,
at det månedlige tilskud og udviklingstilskuddet såvel som værdien af et modtaget sparringsforløb ikke skal beskattes hos founder men hos Spørger og at Spørger ikke er momspligtig af de modtagne ydelserSkatterådet kunne ikke bekræfte,
at den del af udviklingstilskuddet, der ikke er forbrugt ved regnskabsårets udgang skal henføres til et senere år, at værdien af modtaget sparring skal indtægtsføres med 1/12, pr. måned.Skatterådet udtalte herved, at ydelserne skal indtægtsføres i forbindelse med modtagelse af støttetilsagnet.
Skatterådet kunne endvidere ikke bekræfte,
at værdien af modtaget sparring kan afskrives efter LL § 8 B, stk. 4 eller i øvrigt fradrages.Skatterådet udtalte herved, at der alene er fradragsret for udgifter, og ikke for indtægter som i spørgsmålet. Der vil heller ikke kunne opnås fradrag som korresponderende fradrag.
Det kunne i øvrigt bekræftes, at virksomhedens branchekode ikke havde betydning for besvarelsen.
Sagen angik, om appellanten opfyldte betingelserne for fradrag af købsmoms for i alt 191.460 kr. anført på fakturaer udstedt af virksomheder, der ifølge appellanten havde leveret underleverandørydelser til appellanten i perioden 1. juli 2012 til 31. marts 2014. Spørgsmålet var, om appellanten havde godtgjort, at appellanten reelt havde fået leveret de ydelser fra underleverandører, som fakturaerne ifølge appellanten dækkede over.
Sagen angik desuden, om appellanten var ansvarlig for betaling til statskassen af manglende, indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag med henholdsvis 387.515 kr. og 61.267 kr. for indkomstårene 2013 og 2014 af løn til personer, som ifølge skattemyndighederne reelt har udført kurerarbejde som ansatte hos appellanten.
Landsretten var enig i byrettens begrundelse og resultat og udtalte, at de for landsretten afgivne forklaringer ikke kunne føre til et andet resultat.
Landsretten stadfæstede derfor byrettens dom.
Sagen angik, om en leasingvirksomhed hæftede for den fulde registreringsafgift af en Ferrari, der var afgiftsberigtiget efter reglerne om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift i registreringsafgiftslovens § 3 b.
Retten fandt, at det var en betingelse efter registreringsafgiftslovens § 3 b om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift, at leasingaftalen er indgået på markedsmæssige vilkår. Retten fandt desuden, at den omhandlede leasingaftale, der var indgået mellem interesseforbundne parter, ikke var indgået på markedsmæssige vilkår, og leasingforholdet var derfor ikke omfattet af registreringsafgiftslovens § 3 b.
Leasingvirksomheden hæftede derfor for den fulde registreringsafgift i medfør af registreringsafgiftslovens § 17.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Journalnr: 18/0017504
Afgiftspligtig person - væddeløbsstald
Klagen skyldes, at virksomheden ikke anses for at drive selvstændig økonomisk virksomhed med drift af væddeløbsstald, hvorfor virksomheden fremadrettet ikke er berettiget til fradrag af købsmoms for udgifter, der vedrører væddeløbshestene. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-04-2023
Journalnr: 21/0055567
Frivillig registrering for udlejning af fast ejendom
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har tilbagekaldt virksomhedens tilladelse til frivillig momsregistrering af udlejning af fast ejendom, idet det ikke er dokumenteret, at der er tale om erhvervsmæssig udlejning. Landsskatteretten annullerer Skattestyrelsens afgørelse.
Afsagt: 21-04-2023
Journalnr: 22/0091120
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt momsfradrag vedrørende fakturaer fra seks underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-04-2023
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 17-05-2023 dom i C-105/22 Fri udveksling af tjenesteydelser Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (Taxation des véhicules d’occasion exportés)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - frie varebevægelser - fiskale bestemmelser - artikel 110 TEUF - punktafgifter - eksport af et køretøj, der er indregistreret i en medlemsstat, til et land i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) - afslag på at godtgøre den punktafgift, der er erlagt for dette køretøj, op til et beløb, som er proportionalt med varigheden af køretøjets anvendelse på indregistreringsmedlemsstatens område - princippet om én enkelt punktafgiftsopkrævning og proportionalitetsprincippet
Den 17-05-2023 dom i C-365/22 État belge (TVA – Véhicules vendus pour pièces)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fortjenstmargenordningen - artikel 311 - begrebet »brugte genstande« - udrangerede køretøjer solgt som reservedele
Den 17-05-2023 dom i C-418/22 Cezam
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - merværdiafgift (moms) - pligt til angivelse og til betaling af momsen - artikel 273 - sanktioner fastsat for det tilfælde, at den afgiftspligtige person ikke opfylder sine forpligtelser - proportionalitetsprincippet og princippet om momsens neutralitet - ret til fradrag af moms - sanktionernes forenelighed med EU-retten
Den 25-05-2023 dom i C-114/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (TVA – Acquisition fictive)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag af moms - nægtelse - nægtelse begrundet i, at transaktionen er ugyldig i henhold til national civilret
Den 25-05-2023 indstilling i C-249/22 GIS
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af tjenesteydelser mod vederlag - begreb - offentlig radio- og fjernsynsvirksomhed, der finansieres ved hjælp af en obligatorisk afgift, som pålægges personer, der ejer radio- og TV-modtagere, og som befinder sig i områder, hvor der udsendes jordbaserede radio- og TV-programmer - artikel 378, stk. 1, og bilag X, del A, nr. 2) - akten vedrørende vilkårene for Østrigs tiltrædelse - artikel 151, stk. 1, og bilag XV, del IX, nr. 2), litra h) - undtagelse - anvendelsesområde
Den 25-05-2023 dom i C-368/22 Danish Fluid System Technologies
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - forordning (EØF) nr. 2658/87 - toldunion - fælles toldtarif - tarifering - kombineret nomenklatur - pos. 7307 - rørfittings - underposition 7307 22 10 - muffer
Den 08-06-2023 indstilling i C-96/22 Companhia de Distribuição Integral Logista Portugal
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 7 og 9 - rækkevidde - national lovgivning, der pålægger de mængder cigaretter, der overstiger den kvantitative grænse, den afgiftssats, der er gældende på et senere tidspunkt end det tidspunkt, hvor cigaretterne overgik til forbrug
Den 08-06-2023 dom i C-322/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wroclawiu
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - princippet om loyalt samarbejde - effektivitetsprincippet - skat, som en medlemsstat har opkrævet i strid med EU-retten - tilsidesættelse, der er fastslået som følge af en dom afsagt af Domstolen - ret til betaling af renter af overskydende skat - national lovgivning, der begrænser retten til betaling af renter til perioden indtil den 30. dag efter offentliggørelsen af Domstolens dom i Den Europæiske Unions Tidende
Den 08-06-2023 dom i C-640/21 Zes Zollner Electronic
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - EU-toldkodeksen - overskydende varemængde opdaget efter frigivelsen af varerne - artikel 173 - ændring af en toldangivelse - andre varer end dem, der oprindeligt var omfattet af den angivelse, der skal ændres - artikel 174 - ugyldiggørelse af en toldangivelse - artikel 42 - sanktioner pålagt af de kompetente toldmyndigheder - delegeret forordning (EU) 2015/2446
Tidligere dokument: C-640/21 Zes Zollner Electronic - Indstilling
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra g) - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring, som præsteres af organer, der er anerkendt af den pågældende medlemsstat som foretagender af almennyttig karakter - tjenesteydelser, der leveres til en ikke-afgiftspligtig person i en anden medlemsstat end den, hvor tjenesteyderen er etableret - vurdering af ydelsernes art og betingelsen om, at der er tale om et organ, der er anerkendt som foretagende af almennyttig karakter - fastlæggelse af den relevante nationale ret - begrebet »den pågældende medlemsstat«
Domstolens dom:
1) Artikel 132, stk. 1, litra g), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2008/8/EF af 12. februar 2008,
skal fortolkes således, at
dels kan levering af sociale tjenesteydelser til fysiske personer med bopæl i en anden medlemsstat end den, hvor tjenesteyderen har etableret hjemstedet for sin økonomiske virksomhed, være fritaget i henhold til denne bestemmelse, dels er det i denne henseende uden betydning, at den nævnte tjenesteyder har benyttet et selskab, der er etableret i denne anden medlemsstat, til at kontakte sine kunder.
2) Artikel 132, stk. 1, litra g), i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2008/8,
skal fortolkes således, at
når et selskab leverer sociale tjenesteydelser til fysiske personer med bopæl i en anden medlemsstat end den, hvor dette selskab har etableret hjemstedet for sin økonomiske virksomhed, skal arten af disse tjenesteydelser og kendetegnene ved dette selskab med henblik på at fastslå, om de nævnte tjenesteydelser er omfattet af begrebet »levering af ydelser [...] med nær tilknytning til social bistand og social sikring, [...] som præsteres af [et organ], der er anerkendt af den pågældende medlemsstat som [foretagende] af almennyttig karakter« som omhandlet i denne bestemmelse, undersøges i overensstemmelse med den lovgivning, som gennemfører direktiv 2006/112, som ændret, i den medlemsstat, hvor det nævnte selskab har etableret hjemstedet for sin økonomiske virksomhed.
3) Artikel 132, stk. 1, litra g), i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2008/8,
skal fortolkes således, at
den omstændighed, at et selskab, som leverer sociale tjenesteydelser, er registreret ved et offentligt organ i beskatningsmedlemsstaten som leverandør af sociale ydelser i overensstemmelse med denne medlemsstats lovgivning, kun er tilstrækkelig til at anse dette selskab for at være omfattet af begrebet »[organ], der er anerkendt af den pågældende medlemsstat som [foretagende] af almennyttig karakter« som omhandlet i denne bestemmelse, såfremt en sådan registrering er underlagt de kompetente nationale myndigheders forudgående kontrol af dette selskabs almennyttige karakter med henblik på den nævnte bestemmelse.
Bekendtgørelse om registrering af køretøjer
Oprettelsesdato: 10-05-2023
Høringsfrist: 23-05-2023
Bilag 11 |
Bilag 12 | Henvendelse af 9/5-23 fra FDL - Frie danske lastbilvognmænd vedrørende foretræde om lovforslaget |
Bilag 13 |
Bilag 14 | Henvendelse af 9/5-23 fra DTL-Danske Vognmænd om præsentation til foretræde den 10/5-23 |
Bilag 15 |
Spm. 78 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Bilag 139 |
Bilag 142 |
Bilag 143 | Publikation fra Skattestyrelsen, april 2023: Skattestyrelsen øger kontrollen med momsangivelser |
Spm. 204 |
Spm. 205 |
Spm. 209 |
Spm. 210 |
Spm. 238 |
Spm. 239 |
Spm. 240 |
Spm. 241 |
Spm. 242 |
Spm. 244 |
Spm. US 27 |