![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Moms af sagsomkostninger
Sidste udkald for at søge momsrefusion i andre EU-lande for 2022
Lønmodtager eller selvstændig ved udførelse af platformsarbejde?
CBAM – En form for CO2-afgiftsmæssig sidestillelse af visse varer, der importeres med EU-producerede varer
Undgå kædesvig
SKM-meddelelse
Kapitalafkastsatsen og rentekorrektionssatsen for 2023
Styresignaler
Ophævelse af visse SKAT-meddelelser offentliggjort i perioden 2005 til 2009 - styresignal
Afgørelser
Omkostningsgodtgørelse - Afslag på acontogodtgørelse - Hæftelse
Domme
Underleverandører - nægtelse af fradrag for købsmoms og skattemæssigt fradrag - usædvanlige omstændigheder
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOEn virksomhed, der taber en retssag og derfor bliver pålagt at betale sagsomkostninger til modparten, kan ikke fradrage momsen af disse, selvom sagsomkostningerne ifølge dommen er inklusive moms. |
EYSidste udkald for at søge momsrefusion i andre EU-lande for 2022 Fristen for at tilbagesøge moms af omkostninger betalt i andre EU-lande i 2022 udløber den 30. september 2023. |
KammeradvokatenLønmodtager eller selvstændig ved udførelse af platformsarbejde? Hvorfor er det så vigtigt at være opmærksom på, om der er tale om en lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende ved f.eks. platformsarbejde? Det kigger vi nærmere på i denne nyhed. Vi ser også nærmere på den nyeste status for regulering af platformsarbejde. |
RedmarkCarbon Border Adjustment Mechanism – i daglig tale kaldt CBAM – er et væsentligt element i EU’s mål om klimaneutralitet senest i 2050. Formålet med CBAM er at imødegå risikoen for kulstoflækage ved at indføre en form for CO2-afgift på importerede varer, så de CO2-afgiftsmæssigt sidestilles med tilsvarende varer, der er produceret i EU. De […] |
TVC AdvokatfirmaEr du opmærksom på Skattestyrelsens vejledning for at undgå svindel blandt leverandører og underleverandører, der i sidste ende udgør en risiko for dig selv. |
Kapitalafkastsatsen for 2023 er 3 pct. Rentekorrektionssatsen for 2023 er 6 pct.
Styresignalet ophæver en række SKAT-meddelelser, som er offentliggjort i perioden 2005 til 2009. SKAT-meddelelserne ophæves, da de enten er indarbejdet i Den juridiske vejledning eller vedrører ikke længere gældende lovgivning m.v.
Sagen angik, om en forening reelt var forpligtet til at betale et beløb til sagkyndig bistand, som der var ansøgt om omkostningsgodtgørelse for. På grundlag af en konkret vurdering af sagens faktiske omstændigheder fandt Landsskatteretten, at foreningen ikke havde dokumenteret, at foreningen havde indgået en låneaftale med Danmarks Jægerforbund, hvorefter Danmarks Jægerforbunds betaling af beløbet til sagkyndig bistand var udtryk for et lån, som foreningen skulle tilbagebetale. Landsskatteretten fandt derfor, at foreningen ikke havde løftet bevisbyrden for, at foreningen reelt var forpligtet til at betale det omhandlede beløb til sagkyndig bistand. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.
Sagen angik, om sagsøgeren opfyldte betingelserne for fradrag for købsmoms og skattemæssigt fradrag i indkomståret 2016 for tre fakturaer udstedt af en hævdet underleverandør af arbejdsydelser, jf. momslovens § 37, stk. 1, og statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Retten fandt, at der i sagen forelå så usædvanlige omstændigheder, at sagsøgeren var underlagt en skærpet bevisbyrde. Retten fandt, at de tre fremlagte fakturaer ikke opfyldte kravene i momsbekendtgørelsen. Retten bemærkede, at sagsøgeren ikke havde opfyldt Skatteministeriets opfordringer til nærmere at dokumentere de hævdede leverancer, og at det derfor ikke havde været muligt at efterprøve og kontrollere fakturaerne. Retten lagde til grund, at Skattestyrelsen ved kontrol af den hævdede underleverandør havde konstateret, at underleverandøren ikke havde ansatte, at sagsøgerens indbetalinger til underleverandøren straks eller kort efter indsætning var blevet videreoverført til et vekselbureau, og at politiet i forbindelse med efterforskning af underleverandøren havde konstateret, at underleverandøren ikke havde leveret arbejdskraft og havde været anvendt til at udstede fakturaer og føre pengene tilbage til betalere efter fradrag af provision. Retten fandt på den baggrund, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at underleverandøren havde udført det arbejde, fakturaerne ifølge sagsøgeren dækkede over. Retten tog herefter Skatteministeriets frifindelsespåstand til følge.
Landsskatterettens afgørelser offentliggjort som SKM2022.113.LSR og SKM2022.118.LSR giver anledning til en præcisering af Skattestyrelsens praksis om moms på salg af grunde med bygninger bestemt til nedrivning. SKM2022.118.LSR indebærer endvidere en underkendelse af hidtidig praksis med hensyn til lokalplaners betydning for vurderingen af, om en given transaktion må anses for en momspligtig levering af en byggegrund eller en momsfritaget levering af en 'gammel' bygning med tilhørende jord. En række forespørgsler til Skattestyrelsen og to andre landsskatteretsafgørelser fra 2021 og 2022 om levering af grunde med støbte fundamenter, der er indbragt for domstolene af Skatteministeriet, giver Skattestyrelsen anledning til bemærkninger om styrelsens opfattelse af det momsmæssige bygningsbegreb. Endvidere præciseres med styresignalet kriterierne for, hvad der udgør en "bygning" med tilhørende jord henholdsvis levering af en "byggegrund" i momsmæssig henseende, herunder i lyset af EU-Domstolens dom af 30. september 2021 i sag C-299/20, Icade Promotion. Skattestyrelsen ændrer praksis med hensyn til betydningen af indtræden i en forsikringssum for en nedbrændt bygning. Endelig indeholder styresignalet bemærkninger til visse dele af Den juridiske vejledning, afsnit D.A.5.9.5, om momspligt ved levering af byggegrunde.
Høringssvar:
Styresignalet ophæver en række SKAT-meddelelser, som er offentliggjort i perioden 2005 til 2009. SKAT-meddelelserne ophæves, da de enten er indarbejdet i Den juridiske vejledning eller vedrører ikke længere gældende lovgivning m.v.
Høringssvar:
Journalnr: 17/0988098
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen skyldes dels forhøjelse af virksomhedens salgsmoms på grund af for lidt angivet moms og primært nedsættelse af virksomhedens fradrag for købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-07-2023
Journalnr: 21/0021251
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen skyldes en forhøjelse af virksomhedens salgsmoms, nægtelse af fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandører samt et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 04-07-2023
Journalnr: 21/0117636
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt momsfradrag vedrørende 27 betalinger til selskabets underleverandører. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter selskabets købsmoms til 0 kr.
Afsagt: 04-07-2023
Journalnr: 21/0101217
Nægtet momsfradrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om fradrag af købsmoms, idet selskabet ikke har godtgjort, at betingelserne for fradrag er til stede, jf. momslovens § 37, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-08-2023
Journalnr: 22/0013018
Nægtet registrering
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om registrering for moms, A-skat og AM-bidrag, idet det er sandsynligt, at selskabet vil anvende registreringen til skatte- og afgiftsunddragelse. Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse, men ændrer begrundelsen.
Afsagt: 28-06-2023
Journalnr: 19/0089492
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere ved nedsættelse af købsmomsen.
Afsagt: 26-07-2023
Journalnr: 21/0098629
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret i form af forhøjelse af salgsmoms og nægtelse af momsfradrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-07-2023
Journalnr: 21/0108461
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 04-07-2023
Journalnr: 19/0077973
Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-07-2023
Journalnr: 19/0041926
Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-07-2023
Journalnr: 19/0084240
Skønsmæssigt momsfradrag
Klagen vedrører nægtet skønsmæssigt fradrag for virksomhedens købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-07-2023
Journalnr: 20/0083124
Ændring af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms jf. momslovens § 52 a, stk. 7 og videre, at Skattestyrelsen har nedsat selskabets købsmoms til 0 kr., idet selskabet ikke har godtgjort at betingelserne for fradrag er til stede, jf. momslovens § 37, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-07-2023
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 07-09-2023 dom i C-461/21 Cartrans Preda
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - fritagelser - vejtransport, der er direkte knyttet til indførsel af varer - bevisførelse - artikel 56 TEUF og 57 TEUF - fri udveksling af tjenesteydelser - opkrævning af moms foretaget af en ikke-hjemmehørende person - beskatning af den betalte modydelse i form af indkomstskat hos ikke-hjemmehørende - kildeskat indeholdt hos den hjemmehørende
Tidligere dokument: C-461/21 Cartrans Preda - IndstillingDen 07-09-2023 indstilling i C-314/22 Consortium Remi Group
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - afgiftsgrundlag - nedsættelse af afgiftsgrundlaget - ikke-betaling eller kun delvis betaling af prisen efter det tidspunkt, hvor transaktionen har fundet sted - medlemsstaternes fravigelsesmulighed i henhold til momsdirektivets artikel 90, stk. 2 - direkte anvendelse af momsdirektivets artikel 90, stk. 1 - præklusionsfrist - fristens begyndelse - tidspunktet for nedsættelsen af afgiftsgrundlaget - ingen nedsættelse med tilbagevirkende kraft - den skatte- og afgiftspligtige persons ret til forrentning
Den 07-09-2023 dom i C-323/22 KRI
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - frie varebevægelser - punktafgifter - direktiv 92/12/EØF - artikel 6, stk. 1, litra a) - punktafgifternes forfald - tilfælde, hvor varer uretmæssigt har forladt suspensionsordningen - ulovlig handling, der udelukkende kan tilregnes tredjemand - forfalskning af det administrative ledsagedokument - artikel 14, stk. 1 - punktafgiftsfritagelse for tab sket under suspensionsordningen - hændelige begivenheder eller force majeure - den godkendte oplagshavers ansvar
Den 07-09-2023 indstilling i C-433/22 HPA - Construções
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - moms - direktiv 2006/112/EF - tidsbegrænset mulighed for en nedsat afgiftssats for arbejdskraftintensive tjenesteydelser - nedsat afgiftssats for renovering af private boliger - begrebet »privat bolig« - grænser for en selektiv nedsat afgiftssats - det demokratiske princip og lovgivers skønsbeføjelse - princippet om afgiftens neutralitet
Den 07-09-2023 dom i C-453/22 Schütte
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - princippet om momsens neutralitet - effektivitetsprincippet - for høj momssats på en købsfaktura - tilbagebetaling af for meget opkrævet moms - direkte krav mod skatte- og afgiftsmyndigheden - betydningen af risikoen for dobbelt tilbagebetaling af den samme moms
Den 14-09-2023 dom i C-820/21 Vinal
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 16 - ordning for afgiftsoplag - betingelser for udstedelse af en bevilling til en godkendt oplagshavers oprettelse og drift af et afgiftsoplag - manglende opfyldelse af disse betingelser - endelig inddragelse af bevillingen anvendt kumulativt med pålæggelsen af en økonomisk sanktion - artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - princippet ne bis in idem - proportionalitet
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om momskompensation til velgørende foreninger m.v., BEK nr 1119 af 25/08/2023. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om farvning af gas- og dieselolier og petroleum, BEK nr 1126 af 25/08/2023. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om platformoperatørers indberetningspligt vedrørende sælgere og udlejere, BEK nr 1142 af 28/08/2023. Udstedt af Skatteministeriet
Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Udvidet anvendelse af særlig procedure i visse afgørelsessager på motorområdet)
Oprettelsesdato: 29-08-2023
Høringsfrist: 16-09-2023
Bilag 215 | Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf |
Bilag 219 | Præsentation fra De Økonomiske Vismænds møde med Skatteudvalget den 30/8-23 |
Bilag 220 | Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde |
Bilag 221 |
Spm. 255 |
Spm. 280 |
Spm. 315 |
Spm. 316 |
Spm. 321 |
Spm. 324 |
Spm. 325 |
Spm. 328 |