MomsMail 2023, uge 35

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Moms af sagsomkostninger
Sidste udkald for at søge momsrefusion i andre EU-lande for 2022
Lønmodtager eller selvstændig ved udførelse af platformsarbejde?
CBAM – En form for CO2-afgiftsmæssig sidestillelse af visse varer, der importeres med EU-producerede varer
Undgå kædesvig

SKM-meddelelse
Kapitalafkastsatsen og rentekorrektionssatsen for 2023

Styresignaler
Ophævelse af visse SKAT-meddelelser offentliggjort i perioden 2005 til 2009 - styresignal

Afgørelser
Omkostningsgodtgørelse - Afslag på acontogodtgørelse - Hæftelse

Domme
Underleverandører - nægtelse af fradrag for købsmoms og skattemæssigt fradrag - usædvanlige omstændigheder

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Moms af sagsomkostninger

En virksomhed, der taber en retssag og derfor bliver pålagt at betale sagsomkostninger til modparten, kan ikke fradrage momsen af disse, selvom sagsomkostningerne ifølge dommen er inklusive moms.

EY

Sidste udkald for at søge momsrefusion i andre EU-lande for 2022

Fristen for at tilbagesøge moms af omkostninger betalt i andre EU-lande i 2022 udløber den 30. september 2023.

Kammeradvokaten

Lønmodtager eller selvstændig ved udførelse af platformsarbejde?

Hvorfor er det så vigtigt at være opmærksom på, om der er tale om en lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende ved f.eks. platformsarbejde? Det kigger vi nærmere på i denne nyhed. Vi ser også nærmere på den nyeste status for regulering af platformsarbejde.

Redmark

CBAM – En form for CO2-afgiftsmæssig sidestillelse af visse varer, der importeres med EU-producerede varer

Carbon Border Adjustment Mechanism – i daglig tale kaldt CBAM – er et væsentligt element i EU’s mål om klimaneutralitet senest i 2050. Formålet med CBAM er at imødegå risikoen for kulstoflækage ved at indføre en form for CO2-afgift på importerede varer, så de CO2-afgiftsmæssigt sidestilles med tilsvarende varer, der er produceret i EU. De […]

TVC Advokatfirma

Undgå kædesvig

Er du opmærksom på Skattestyrelsens vejledning for at undgå svindel blandt leverandører og underleverandører, der i sidste ende udgør en risiko for dig selv.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKM-meddelelse: Kapitalafkastsatsen og rentekorrektionssatsen for 2023

SKM2023.414.SKTST

Kapitalafkastsatsen for 2023 er 3 pct. Rentekorrektionssatsen for 2023 er 6 pct.

 

Styresignal: Ophævelse af visse SKAT-meddelelser offentliggjort i perioden 2005 til 2009 - styresignal

SKM2023.415.SKTST

Styresignalet ophæver en række SKAT-meddelelser, som er offentliggjort i perioden 2005 til 2009. SKAT-meddelelserne ophæves, da de enten er indarbejdet i Den juridiske vejledning eller vedrører ikke længere gældende lovgivning m.v.

 

Afgørelse: Omkostningsgodtgørelse - Afslag på acontogodtgørelse - Hæftelse

SKM2023.413.LSR

Sagen angik, om en forening reelt var forpligtet til at betale et beløb til sagkyndig bistand, som der var ansøgt om omkostningsgodtgørelse for. På grundlag af en konkret vurdering af sagens faktiske omstændigheder fandt Landsskatteretten, at foreningen ikke havde dokumenteret, at foreningen havde indgået en låneaftale med Danmarks Jægerforbund, hvorefter Danmarks Jægerforbunds betaling af beløbet til sagkyndig bistand var udtryk for et lån, som foreningen skulle tilbagebetale. Landsskatteretten fandt derfor, at foreningen ikke havde løftet bevisbyrden for, at foreningen reelt var forpligtet til at betale det omhandlede beløb til sagkyndig bistand. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

 

Dom: Underleverandører - nægtelse af fradrag for købsmoms og skattemæssigt fradrag - usædvanlige omstændigheder

SKM2023.419.BR

Sagen angik, om sagsøgeren opfyldte betingelserne for fradrag for købsmoms og skattemæssigt fradrag i indkomståret 2016 for tre fakturaer udstedt af en hævdet underleverandør af arbejdsydelser, jf. momslovens § 37, stk. 1, og statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Retten fandt, at der i sagen forelå så usædvanlige omstændigheder, at sagsøgeren var underlagt en skærpet bevisbyrde. Retten fandt, at de tre fremlagte fakturaer ikke opfyldte kravene i momsbekendtgørelsen. Retten bemærkede, at sagsøgeren ikke havde opfyldt Skatteministeriets opfordringer til nærmere at dokumentere de hævdede leverancer, og at det derfor ikke havde været muligt at efterprøve og kontrollere fakturaerne. Retten lagde til grund, at Skattestyrelsen ved kontrol af den hævdede underleverandør havde konstateret, at underleverandøren ikke havde ansatte, at sagsøgerens indbetalinger til underleverandøren straks eller kort efter indsætning var blevet videreoverført til et vekselbureau, og at politiet i forbindelse med efterforskning af underleverandøren havde konstateret, at underleverandøren ikke havde leveret arbejdskraft og havde været anvendt til at udstede fakturaer og føre pengene tilbage til betalere efter fradrag af provision. Retten fandt på den baggrund, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at underleverandøren havde udført det arbejde, fakturaerne ifølge sagsøgeren dækkede over. Retten tog herefter Skatteministeriets frifindelsespåstand til følge.

 

Høringssvar til udkast til styresignal:

Moms - byggegrunde - bygningsbegrebet - præciseringer - praksisændringer - udkast til styresignal
22-0390747

Landsskatterettens afgørelser offentliggjort som SKM2022.113.LSR og SKM2022.118.LSR giver anledning til en præcisering af Skattestyrelsens praksis om moms på salg af grunde med bygninger bestemt til nedrivning. SKM2022.118.LSR indebærer endvidere en underkendelse af hidtidig praksis med hensyn til lokalplaners betydning for vurderingen af, om en given transaktion må anses for en momspligtig levering af en byggegrund eller en momsfritaget levering af en 'gammel' bygning med tilhørende jord. En række forespørgsler til Skattestyrelsen og to andre landsskatteretsafgørelser fra 2021 og 2022 om levering af grunde med støbte fundamenter, der er indbragt for domstolene af Skatteministeriet, giver Skattestyrelsen anledning til bemærkninger om styrelsens opfattelse af det momsmæssige bygningsbegreb. Endvidere præciseres med styresignalet kriterierne for, hvad der udgør en "bygning" med tilhørende jord henholdsvis levering af en "byggegrund" i momsmæssig henseende, herunder i lyset af EU-Domstolens dom af 30. september 2021 i sag C-299/20, Icade Promotion. Skattestyrelsen ændrer praksis med hensyn til betydningen af indtræden i en forsikringssum for en nedbrændt bygning. Endelig indeholder styresignalet bemærkninger til visse dele af Den juridiske vejledning, afsnit D.A.5.9.5, om momspligt ved levering af byggegrunde.

Høringssvar:

  • DI
  • Landbrug & Fødevarer
  • Advokatrådet
  •  

    Høringssvar til udkast til styresignal:

    Ophævelse af visse SKAT-meddelelser offentliggjort i perioden 2005 til 2009 - udkast til styresignal
    22-0329013

    Styresignalet ophæver en række SKAT-meddelelser, som er offentliggjort i perioden 2005 til 2009. SKAT-meddelelserne ophæves, da de enten er indarbejdet i Den juridiske vejledning eller vedrører ikke længere gældende lovgivning m.v.

    Høringssvar:

  • DI
  • Dansk erhverv
  • FSR - Danske Revisorer
  •  

    Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

    Journalnr: 17/0988098
    Forhøjelse af momstilsvaret
    Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen skyldes dels forhøjelse af virksomhedens salgsmoms på grund af for lidt angivet moms og primært nedsættelse af virksomhedens fradrag for købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 31-07-2023

    Journalnr: 21/0021251
    Forhøjelse af momstilsvaret
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen skyldes en forhøjelse af virksomhedens salgsmoms, nægtelse af fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandører samt et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
    Afsagt: 04-07-2023

    Journalnr: 21/0117636
    Momsfradrag - underleverandører
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt momsfradrag vedrørende 27 betalinger til selskabets underleverandører. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter selskabets købsmoms til 0 kr.
    Afsagt: 04-07-2023

    Journalnr: 21/0101217
    Nægtet momsfradrag
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om fradrag af købsmoms, idet selskabet ikke har godtgjort, at betingelserne for fradrag er til stede, jf. momslovens § 37, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 08-08-2023

    Journalnr: 22/0013018
    Nægtet registrering
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om registrering for moms, A-skat og AM-bidrag, idet det er sandsynligt, at selskabet vil anvende registreringen til skatte- og afgiftsunddragelse. Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse, men ændrer begrundelsen.
    Afsagt: 28-06-2023

    Journalnr: 19/0089492
    Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere ved nedsættelse af købsmomsen.
    Afsagt: 26-07-2023

    Journalnr: 21/0098629
    Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret i form af forhøjelse af salgsmoms og nægtelse af momsfradrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 25-07-2023

    Journalnr: 21/0108461
    Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
    Afsagt: 04-07-2023

    Journalnr: 19/0077973
    Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 26-07-2023

    Journalnr: 19/0041926
    Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 26-07-2023

    Journalnr: 19/0084240
    Skønsmæssigt momsfradrag
    Klagen vedrører nægtet skønsmæssigt fradrag for virksomhedens købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 31-07-2023

    Journalnr: 20/0083124
    Ændring af momstilsvaret
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms jf. momslovens § 52 a, stk. 7 og videre, at Skattestyrelsen har nedsat selskabets købsmoms til 0 kr., idet selskabet ikke har godtgjort at betingelserne for fradrag er til stede, jf. momslovens § 37, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 31-07-2023

     

    Nyt fra EU-domstolen

    Retsliste 04-09-2023 - 03-10-2023

    Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

    Den 07-09-2023 dom i C-461/21 Cartrans Preda
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - fritagelser - vejtransport, der er direkte knyttet til indførsel af varer - bevisførelse - artikel 56 TEUF og 57 TEUF - fri udveksling af tjenesteydelser - opkrævning af moms foretaget af en ikke-hjemmehørende person - beskatning af den betalte modydelse i form af indkomstskat hos ikke-hjemmehørende - kildeskat indeholdt hos den hjemmehørende

    Tidligere dokument: C-461/21 Cartrans Preda - Indstilling

    Den 07-09-2023 indstilling i C-314/22 Consortium Remi Group
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - afgiftsgrundlag - nedsættelse af afgiftsgrundlaget - ikke-betaling eller kun delvis betaling af prisen efter det tidspunkt, hvor transaktionen har fundet sted - medlemsstaternes fravigelsesmulighed i henhold til momsdirektivets artikel 90, stk. 2 - direkte anvendelse af momsdirektivets artikel 90, stk. 1 - præklusionsfrist - fristens begyndelse - tidspunktet for nedsættelsen af afgiftsgrundlaget - ingen nedsættelse med tilbagevirkende kraft - den skatte- og afgiftspligtige persons ret til forrentning

    Den 07-09-2023 dom i C-323/22 KRI
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - frie varebevægelser - punktafgifter - direktiv 92/12/EØF - artikel 6, stk. 1, litra a) - punktafgifternes forfald - tilfælde, hvor varer uretmæssigt har forladt suspensionsordningen - ulovlig handling, der udelukkende kan tilregnes tredjemand - forfalskning af det administrative ledsagedokument - artikel 14, stk. 1 - punktafgiftsfritagelse for tab sket under suspensionsordningen - hændelige begivenheder eller force majeure - den godkendte oplagshavers ansvar

    Den 07-09-2023 indstilling i C-433/22 HPA - Construções
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - moms - direktiv 2006/112/EF - tidsbegrænset mulighed for en nedsat afgiftssats for arbejdskraftintensive tjenesteydelser - nedsat afgiftssats for renovering af private boliger - begrebet »privat bolig« - grænser for en selektiv nedsat afgiftssats - det demokratiske princip og lovgivers skønsbeføjelse - princippet om afgiftens neutralitet

    Den 07-09-2023 dom i C-453/22 Schütte
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - princippet om momsens neutralitet - effektivitetsprincippet - for høj momssats på en købsfaktura - tilbagebetaling af for meget opkrævet moms - direkte krav mod skatte- og afgiftsmyndigheden - betydningen af risikoen for dobbelt tilbagebetaling af den samme moms

    Den 14-09-2023 dom i C-820/21 Vinal
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 16 - ordning for afgiftsoplag - betingelser for udstedelse af en bevilling til en godkendt oplagshavers oprettelse og drift af et afgiftsoplag - manglende opfyldelse af disse betingelser - endelig inddragelse af bevillingen anvendt kumulativt med pålæggelsen af en økonomisk sanktion - artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - princippet ne bis in idem - proportionalitet

     

    Lovtidende

    Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om momskompensation til velgørende foreninger m.v., BEK nr 1119 af 25/08/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Bekendtgørelse om farvning af gas- og dieselolier og petroleum, BEK nr 1126 af 25/08/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om platformoperatørers indberetningspligt vedrørende sælgere og udlejere, BEK nr 1142 af 28/08/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Høringsportalen

    Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Udvidet anvendelse af særlig procedure i visse afgørelsessager på motorområdet)
    Oprettelsesdato: 29-08-2023
    Høringsfrist: 16-09-2023

     

    Nyt fra Folketinget

    Almindelig del

    Bilag

    Bilag 215

    Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf

    Bilag 219

    Præsentation fra De Økonomiske Vismænds møde med Skatteudvalget den 30/8-23

    Bilag 220

    Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde

    Bilag 221

    Orientering om Skatteøkonomisk Redegørelse 2023

    Spørgsmål og svar

    Spm. 255

    Vil ministeren oplyse, hvad regeringens holdning ville være til at indføre en minimumspris på alkohol i Danmark efter skotsk forbillede, jf. artiklen ”Scotland’s minimum pricing linked to 13% drop in alcohol-related deaths, study finds” i The Guardian, den 21. marts 2023? Vil ministeren herudover oplyse, hvad provenuvirkningen ville være ved en minimumspris på hhv. 300, 400 og 500 kr. per liter ren alkohol, så fx en 0,7 liters flaske vodka med en alkoholprocent på 37,5 ikke kan koste mindre end hhv. 79, 105 og 131 kr.?  Svar  

    Spm. 280

    Det fremgår af tal fra analysevirksomheden Nielsen IQ refereret i Dagligvarehandlen (»Salget af cigaretter rasler ned i Danmark – erstattes af udenlandske cigaretter«, www.dagligevarehandlen.dk, den 28. februar 2023), at antallet af solgte cigaretter i Danmark på to år er faldet med 580 mio. til 3,85 mia. stk. Ifølge tal fra Skatteministeriet vil mængden af grænsehandlede cigaretter stige til 2,7 mia. stk. ved en forhøjelse af tobaksafgiften, svarende til en gennemsnitlig pris pr. pakke cigaretter på 100 DKK. Hvordan forholder ministeren sig til, at mængden af grænsehandlede og illegale cigaretter i Danmark forventes at udgøre op mod 70 pct. af det indenlandske salg ved en forøgelse af tobaksafgiften til 100 DKK pr. pakke cigaretter?  Svar  

    Spm. 315

    Vil ministeren redegøre for sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen? Svaret bedes opgjort som gennemsnit, længste og korteste behandlingstid ud for hver enkelt sagstype fra 2022 og frem. I forlængelse af dette, mener ministeren, at sagsbehandlingstiderne er tilfredsstillende?  Svar  

    Spm. 316

    Finder ministeren det rimeligt, at Skattestyrelsen gennem Gældsstyrelsen indkræver offentlig gæld via lønindeholdelse, mens en sag står på i Skatteankestyrelsen, og vil ministeren kommentere på et forslag om at sætte lønindeholdelsen i bero, mens ankesagen ikke er afgjort?  Svar  

    Spm. 321

    Vil ministeren sørge for at holde udvalget orienteret om arbejdet med at revidere regneprincipperne som opfølgning på vismændenes kritik, jf. også svarene på FIU alm. del – spørgsmål 220-223?  Svar  

    Spm. 324

    Vil ministeren oversende sin kommende redegørelse til Statsrevisorerne om Skatteministeriets kontrol på leasingområdet, jf. beretning nr.19/2022, fra juni 2023, til udvalget?  Svar  

    Spm. 325

    Vil ministeren oversende Skattestyrelsens kommende redegørelse til Folketingets Ombudsmand om sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, og vil ministeren efterfølgende give udvalget en teknisk gennemgang af redegørelsen og de styresignaler af betydning for sagen, som Skattestyrelsen udsender?  Svar  

    Spm. 328

    Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at hæve reparationsgrænsen for biler til hhv. 80 pct., 85 pct., 90 pct., 95 pct., og hvad det vil koste helt at afskaffe reparationsgrænsen?  Svar