MomsMail 2023, uge 23

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Momsregistrering ved salg til private i andre EU-lande
Fra den 1. juli 2023 skal der betales renter på efterangivelser af moms og afgifter
Fra den 1. juli 2023 vender elafgiften tilbage igen

Styresignaler
Pensionsinstitutter - betingede garantier - investeringsforeninger i momslovens forstand - præcisering - styresignal.
Investeringsforeninger - afdelinger - pensionsprodukter/-ordninger - momsfritagelse - fastlæggelse - præcisering - styresignal
Styresignal - forvaltning af investeringsforeninger - ophævelse af adgang til delvis momsfritagelse - Genoptagelse
Styresignal - Momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra f - forvaltningsbegrebet - softwarelicenser og skattemæssige opgaver - Genoptagelse

Bindende svar
Moms - kunstner - ophavsrettigheder - virksomhedsoverdragelse
Moms - konfusion ikke momsfri virksomhedsoverdragelse

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
2 domme

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Momsregistrering ved salg til private i andre EU-lande

Selvom nogle danske virksomheder sikkert ville foretrække at kunne fakturere deres B2C-salg til kunder i andre EU-lande med dansk moms, er det sjældent en mulighed, og i alle tilfælde ikke klogt at gøre.

Revisionsinstituttet

Fra den 1. juli 2023 skal der betales renter på efterangivelser af moms og afgifter

Folketinget har nu vedtaget, at der skal betales renter i forbindelse med efterangivelse af moms og afgifter med virkning fra den 1. juli 2023.

Revisionsinstituttet

Fra den 1. juli 2023 vender elafgiften tilbage igen

I første halvår af 2023 har elafgiften været midlertidigt suspenderet, hvilket har været til stor glæde for mange, og særligt for dem, der ikke har kunnet få godtgjort elafgiften. Med virkning fra den 1. juli 2023 vil elafgiften være at finde igen på elregningen.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Pensionsinstitutter - betingede garantier - investeringsforeninger i momslovens forstand - præcisering - styresignal.

SKM2023.261.SKTST

I styresignalet præciserer Skattestyrelsen de faktorer, som Skattestyrelsen vil lægge vægt på, når Skattestyrelsen vurderer den aftaleretlige betydning af, at et pensionsinstitut har givet pensionskunderne en garanti om en vis minimumsrente/-forrentning, men hvor garantien imidlertid er betinget.

 

Styresignal: Investeringsforeninger - afdelinger - pensionsprodukter/-ordninger - momsfritagelse - fastlæggelse - præcisering - styresignal

SKM2023.260.SKTST

Med baggrund i EU-Domstolens dom i sag C-424/11, Wheels, præciserer Skattestyrelsen praksis, idet det er Skattestyrelsens vurdering, at det under visse betingelser er pensionsproduktet/-ordningen og ikke pensionsinstituttet, som momsretligt skal vurderes og eventuelt kvalificeres som en investeringsforening.

I styresignal anerkender Skattestyrelsen endvidere, at afdelinger i investeringsinstitutter, som har visse nærmere angivne karakteristika, momsretlig er den enhed, som skal vurderes og eventuelt kvalificeres som en investeringsforening.

 

Styresignal: Styresignal - forvaltning af investeringsforeninger - ophævelse af adgang til delvis momsfritagelse - Genoptagelse

SKM2023.259.SKTST

Skattestyrelsen ændrer på baggrund af EU-Domstolens dom i sag C-231/19, Blackrock, dansk praksis vedrørende fritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger.

Praksisændringen betyder, at den hidtidige delvise momsfritagelse for forvaltningsydelser, der delvist kan henføres til investeringsforeningsaktiviteter og delvist til andre formål, ophæves.

 

Styresignal: Styresignal - Momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra f - forvaltningsbegrebet - softwarelicenser og skattemæssige opgaver - Genoptagelse

SKM2023.258.SKTST

I overensstemmelse med EU-Domstolens dom i de forenede sager C-58/20, K, og C-59/20, DBKAG, anerkender Skattestyrelsen, at tildeling af en brugsret til software som den i sag C-59/20, DBKAG, omhandlede efter en konkret vurdering kan anses for at være "forvaltning" af en investeringsforening i momsmæssig forstand. Skattestyrelsen finder derimod ikke, at dommen medfører en udvidelse af begrebet "forvaltning" af investeringsforeninger i forbindelse med de i sag C-58/20, K, omhandlede skatte- og afgiftsmæssige ydelser i forhold til hidtidig dansk praksis. Ydelserne består i at sikre, at deltageres indtægter fra en fond beskattes i overensstemmelse med loven.

 

Bindende svar: Moms - kunstner - ophavsrettigheder - virksomhedsoverdragelse

SKM2023.257.SR

Spørger, der er sanger og komponist, påtænker at overdrage ophavsrettighederne til sin musik til et selskab som led i et kommende generationsskifte. Der er tale om overdragelse af samtlige ophavsrettigheder inkl. tidsubegrænset overdragelse af vederlagsrettighederne fra Koda/NCB vedrørende alle tidligere musikværker. Til ophavsrettighederne er knyttet licenser som følge af indgåede forvaltningsaftaler. Selskabet, som ophavsrettighederne skal overdrages til, har til hensigt at fortsætte den økonomiske virksomhed vedrørende ophavsrettighederne ved videreførelse og indgåelse af forvaltningsaftaler/licenser mod betaling af vederlag.

Skatterådet fandt, at den påtænkte overdragelse af spørgers ophavsrettigheder udgør en delvis virksomhedsoverdragelse i momslovens forstand. Der overdrages en samlet formuemasse bestående af virksomhedsaktiverne i en identificerbar del af spørgers økonomiske virksomhed (en økonomisk enhed). Overdragelsen sker med henblik på, at selskabet kan fortsætte driften af den hidtidige aktivitet i den økonomiske enhed. Det, der overdrages, er spørgers virksomhed med ophavsrettigheder med tilhørende indgåede forvaltningsaftaler. Overdragelsen er derfor undtaget fra momslovens anvendelsesområde og medfører derfor ikke pligt til at betale moms. Overdragelsen af ophavsrettighederne er allerede derfor ikke omfattet af fritagelsen for forfatter- og komponistvirksomhed samt anden kunstnerisk virksomhed.

 

Bindende svar: Moms - konfusion ikke momsfri virksomhedsoverdragelse

SKM2023.254.SR

Spørger var et kommanditselskab, der ejede og drev to nyopførte udlejningsejendomme. Samtlige kommanditanparter var ejet af et anpartsselskab (H2 Holding ApS), mens et andet anpartsselskab var komplementar. Den selskabsretlige struktur påtænktes ændret, således at H2 Holding ApS skulle overtage funktionen som komplementar, hvilket medførte en selskabsretlig konfusion, hvorved kommanditselskabet ophørte og fik identitet som H2 Holding ApS. Efterfølgende ville H2 Holding ApS stifte to datterselskaber, hvor de to udlejningsejendomme skulle overdrages til hver sit datterselskab.

Skatterådet bekræftede, at konfusionen af kommanditselskabet og H2 Holding ApS ikke kunne anses som en momsfri virksomhedsoverdragelse, idet der ved konfusionen ikke skete overdragelse af aktiver fra kommanditselskabet til H2 Holding ApS mod vederlag.

Skatterådet bekræftede desuden, at overdragelsen af de to udlejningsejendomme fra H2 Holding ApS til hver sit nystiftede selskab kunne anses for en momsfri virksomhedsoverdragelse.

 

Høringssvar til udkast til styresignal:

Udkast til styresignal - Momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra f - forvaltningsbegrebet - softwareli-censer og skattemæssige opgaver - Genoptagelse
21-0783760

I overensstemmelse med EU-Domstolens dom i de forenede sager C-58/20, K og C-59/20, DBKAG, anerkender Skattestyrelsen, at tildeling af en brugsret til software som den i sag C-59/20, DBKAG, omhandlede efter en konkret vurdering kan anses for at være "forvaltning" af en investeringsforening i momsmæssig forstand. Skattestyrelsen finder derimod ikke, at dommen medfører en udvidelse af begrebet "forvaltning" af investeringsforeninger i forbindelse med de i sag C-58/20, K omhandlede skatte- og afgiftsmæssige ydelser i forhold til hidtidig dansk praksis. Ydelserne består i at sikre, at deltageres indtægter fra en fond beskattes i overensstemmelse med loven.

Høringssvar:

  • Finans Danmark
  • Dansk Erhverv
  • Forsikring & Pension
  • Forsikring & pension 2
  • DI
  • Nasdaq
  • FSR - Danske Revisorer
  •  

    Høringssvar til udkast til styresignal:

    Udkast til styresignal - forvaltning af investeringsforeninger - ophævelse af adgang til delvis momsfritagelse - Genoptagelse
    19-0372553

    Skattestyrelsen ændrer på baggrund af EU-Domstolens dom i sag C-231/19, Blackrock, dansk praksis vedrørende fritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger.

    Praksisændringen betyder, at den hidtidige delvise momsfritagelse for forvaltningsydelser, der delvist kan henføres til investeringsforeningsaktiviteter og delvist til andre formål, ophæves.

    Høringssvar:

  • Dansk Erhverv
  • DI
  • Finans Danmark
  • Forsikring & Pension
  • Forsikring & Pension 2
  • FSR Danske Revisorer
  • Nasdaq
  •  

    Høringssvar til udkast til styresignal:

    Pensionsinstitutter - betingede garantier - investeringsforeninger i momslovens forstand - præcisering - udkast til styresignal
    21-1255373

    I styresignalet præciserer Skattestyrelsen de faktorer, som Skattestyrelsen vil lægge vægt på, når Skattestyrelsen vurderer betydningen af, at et pensionsinstitut har givet pensionskunderne en garanti om en vis minimumsrente/-forrentning, hvor garantien imidlertid er betinget.

    Høringssvar:

  • Finans Danmark
  • Dansk Erhverv
  • DI
  • Forsikring & Pension
  • Nasdaq
  • FSR - Danske Revisorer
  • Forsikring & Pension
  •  

    Høringssvar til udkast til styresignal:

    Investeringsforeninger - afdelinger - pensionsprodukter/-ordninger - momsfritagelse - praksisændring - genoptagelse - udkast til styresignal
    21-1255351

    Med baggrund i EU-Domstolens dom i sag C-424/11, Wheels ændrer Skattestyrelsen praksis, idet det er Skattestyrelsens vurdering, at det under visse betingelser er pensionsproduktet/-ordningen og ikke pensionsinstituttet, som momsretligt skal vurderes og eventuelt kvalificeres som en investeringsforening.

    I styresignal anerkender Skattestyrelsen endvidere, at afdelinger i investeringsinstitutter, som har visse nærmere angivne karakteristika, momsretlig er den enhed, som skal vurderes og eventuelt kvalificeres som en investeringsforening.

    Høringssvar:

  • Dansk Erhverv
  • DI
  • Finans Danmark
  • Forsikring & Pension
  • FSR - Danske Revisorer
  • Forsikring og Pension 2
  • Nasdaq
  •  

    Referater fra kontaktudvalg


    Momskontaktudvalg, 10 Maj 2023

     

    Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

    Journalnr: 21/0075166
    Brugtmoms
    Klagen vedrører skyldes, at Skattestyrelsen ikke har anset betingelserne for at anvende brugtmomsreglerne for opfyldt og har forhøjet salgsmomsen med 25% af omsætningen. Landsskatteretten stadfæster at brugtmomsreglerne ikke kan anvendes men nedsætter momsen til 20% af de modtagne betalinger.
    Afsagt: 25-04-2023

    Journalnr: 20/0041532
    Genoptagelse af momstilsvaret
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for 2. halvår 2015 med henblik på tilbagebetaling, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, 1. pkt., og skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.
    Afsagt: 26-04-2023

    Journalnr: 19/0023170
    Moms af ikke opkrævet husleje
    Klagen vedrører opkrævning af moms af aftalt men ikke opkrævet husleje. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 17-05-2023

    Journalnr: 22/0076365
    Momsfradrag
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar, idet der ikke er godkendt fradrag for købsmoms vedr. en faktura udstedt af klagers hovedanpartshavers enkeltmandsvirksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 26-04-2023

    Journalnr: 18/0000531
    Momsfradrag - lease i privat regi
    Klagen skyldes, at SKAT har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms for udgifter til to leasede biler idet SKAT anser bilerne for at være leaset af virksomhedsindehaveren i privat regi frem for igennem virksomheden. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 18-04-2023

    Journalnr: 20/0084133
    Momsfradrag - underleverandører
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af selskabets udgifter til varekøb hos underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 08-05-2023

    Journalnr: 22/0079636
    Registreringspligt
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har fundet, at virksomheden er registreringspligtig og som følge heraf har forhøjet virksomhedens salgsmoms. Landsskatteretten ændrer forhøjelsen delvist.
    Afsagt: 26-04-2023

    Journalnr: 19/0097963
    Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten anser delvist afgørelsen for ugyldig og stadfæster herudover.
    Afsagt: 25-04-2023

    Journalnr: 21/0088355
    Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 09-05-2023

    Journalnr: 21/0067465
    Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 08-05-2023

    Journalnr: 19/0013681
    Skønsmæssig opgørelse af momstilsvar
    Klagen vedrører skønsmæssig opgørelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med et ubetydeligt beløb.
    Afsagt: 10-05-2023

    Journalnr: 20/0086308
    Eksportgodtgørelse
    Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har givet afslag på klagerens anmodning om eksportgodtgørelse, under henvisning til at klageren ikke er ejer af køretøjet på tidspunktet for anmodning om eksportgodtgørelse, jf. registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 2, 1 pkt. Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse, og sagen hjemvises til Motorstyrelsen for så vidt angår værdiansættelsen af køretøjet.
    Afsagt: 25-04-2023

    Journalnr: 21/0023799
    Værdi af anparter
    Sagen vedrører, hvorvidt Skattestyrelsens afgørelse om at forhøje gaveafgiften i forbindelse med klagerens overdragelse af anparter til sine 3 børn er ugyldig, og i anden række, hvorvidt Skattestyrelsens forhøjelse er korrekt. Landsskatteretten hjemviser sagen til fornyet behandling.
    Afsagt: 27-04-2023

    Journalnr: 22/0024901
    Forhøjelse af lønsumsafgift
    Klagen vedrører forhøjelse af lønsumsafgift hos taxivognmand. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 24-04-2023

    Journalnr: 17/0990205
    Tarifering af nippelrør
    Klagen skyldes, at SKAT har ændret selskabets tarifering af nippelrør, hvis længder var mere end to gange tværsnittets udvendige mål, fra KN-position 7307 til KN-position 7306. Ændringen indebærer, at varerne er pålagt antidumpingtold. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 24-04-2023

     

    Nyt fra EU-domstolen

    Retsliste 12-06-2023 - 11-07-2023

    Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

    Den 15-06-2023 dom i C-292/22 Nova Targovska Kompania 2004
    Toldunion

    Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - tarifering af varer - kombineret nomenklatur - pos. 1511 og 1517 - raffineret, bleget og deodoriseret palmeolie - ingen fastsat metode til analyse af et produkts konsistens

    Den 22-06-2023 dom i C-833/21 Endesa Generación
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 14, stk. 1, litra a) - fritagelse for energiprodukter, der anvendes til produktion af elektricitet - undtagelse - beskatning af energiprodukter af »miljøpolitiske hensyn« - rækkevidde

    Tidligere dokument: C-833/21 Endesa Generación - Indstilling

    Den 22-06-2023 dom i C-24/22 PR Pet
    Toldunion

    Præjudiciel forelæggelse - fælles toldtarif - tarifering af varer - kombineret nomenklatur - pos. 9403 - varer, der består af en struktur, og som er beregnet til katte og benævnt »kradsetræer til katte« - varer bestående af forskellige materialer - gennemførelsesforordning (EU) nr. 1229/2013 og (EU) nr. 350/2014

    Den 29-06-2023 dom i C-232/22 Cabot Plastics Belgium
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 44 - leveringsstedet for tjenesteydelser - gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 - artikel 11, stk. 1 - levering af tjenesteydelser - afgiftsmæssigt tilknytningssted - begrebet »fast forretningssted« - passende struktur med hensyn til de menneskelige og tekniske midler - evne til at modtage og anvende ydelserne til det faste forretningssteds egne formål - forarbejdningstjenesteydelser og accessoriske tjenesteydelser - forpligtelse i henhold til en eksklusivaftale indgået mellem et tjenesteydende selskab i en medlemsstat og det modtagende selskab med hjemsted i et tredjeland - juridisk uafhængige selskaber

    Den 29-06-2023 dom i C-108/22 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (TVA - Agrégateur de services hôteliers)
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - særordning for rejsebureauer - anvendelsesområde - hotelservicekonsolidator, som køber sådanne ydelser for egen regning, og som videresælger tjenesteydelserne til andre erhvervsdrivende uden tillægsydelser

     

    Indstillinger
    C-96/22 Companhia de Distribuição Integral Logista Portugal

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 7 og 9 - rækkevidde - national lovgivning, der pålægger de mængder cigaretter, der overstiger den kvantitative grænse, den afgiftssats, der er gældende på et senere tidspunkt end det tidspunkt, hvor cigaretterne overgik til forbrug

    Generaladvokatens indstilling:

    Artikel 7 og 9 i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF

    skal fortolkes således, at

    de er til hinder for en national lovgivning, i henhold til hvilken de mængder cigaretter, der overstiger den kvantitative begrænsning for overgang til forbrug, der er fastsat heri, pålægges den afgiftssats, der er gældende på en senere dato end datoen for overgang til forbrug.


     

    Domme
    C-322/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wroclawiu

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse - princippet om loyalt samarbejde - effektivitetsprincippet - skat, som en medlemsstat har opkrævet i strid med EU-retten - tilsidesættelse, der er fastslået som følge af en dom afsagt af Domstolen - ret til betaling af renter af overskydende skat - national lovgivning, der begrænser retten til betaling af renter til perioden indtil den 30. dag efter offentliggørelsen af Domstolens dom i Den Europæiske Unions Tidende

    Domstolens dom:

    Effektivitetsprincippet, sammenholdt med princippet om loyalt samarbejde, skal fortolkes således, at det er til hinder for en national lovgivning, som i et tilfælde, hvor en anmodning om tilbagebetaling af overskydende skat indgives mere end 30 dage efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende af en dom afsagt af Domstolen, hvoraf følger en konstatering af, at den omhandlede skat er i strid med EU-retten, begrænser den periode, hvori der af den overskydende skat påløber renter, der skal betales til den pågældende skattepligtige, til den 30. dag efter denne offentliggørelse, eller endog udelukker, at der i det hele taget påløber renter, såfremt den nævnte overskydende skat er blevet pålignet den skattepligtige person efter denne 30. dag.

    C-640/21 Zes Zollner Electronic

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - EU-toldkodeksen - overskydende varemængde opdaget efter frigivelsen af varerne - artikel 173 - ændring af en toldangivelse - andre varer end dem, der oprindeligt var omfattet af den angivelse, der skal ændres - artikel 174 - ugyldiggørelse af en toldangivelse - artikel 42 - sanktioner pålagt af de kompetente toldmyndigheder - delegeret forordning (EU) 2015/2446

    Domstolens dom:

    1) Artikel 173 og 174 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen

    skal fortolkes således, at

    disse bestemmelser ikke finder anvendelse i det tilfælde, hvor klarereren efter at have indgivet sin toldangivelse og efter frigivelsen konstaterer, at en overskydende mængde varer i forhold til den varemængde, der oprindeligt var genstand for denne angivelse, ligeledes burde have været genstand for den nævnte angivelse, eftersom

    - en ansøgning om ændring af en toldangivelse på grundlag af den første af disse bestemmelser ikke kan imødekommes, når den tilsigter at ændre denne angivelse, for at den skal vedrøre en mængde varer, der er overskydende i forhold til den varemængde, der er anført i angivelsen, og

    - en ansøgning om, at en toldangivelse erklæres ugyldig på grundlag af den anden af disse bestemmelser, ikke kan imødekommes, når denne ansøgning er blevet indgivet efter varernes frigivelse, men ikke er omfattet af de tilfælde, som Europa-Kommissionen har fastlagt i henhold til denne forordnings artikel 175.

    2) Forordning nr. 952/2013, navnlig dennes artikel 42, artikel 139, stk. 1, og artikel 158, stk. 1,

    skal fortolkes således, at

    en klarerer, der efter frigivelsen konstaterer, at mængden af de indførte varer er større end den varemængde, der er anført i toldangivelsen, er forpligtet til at foretage en ny angivelse for så vidt angår denne overskydende mængde. Hvis toldmyndighederne i tilfælde af en sådan forsinket angivelse skal anvende en national lovgivning, der fastsætter sanktioner i overensstemmelse med kodeksens artikel 42, skal de ved den retlige kvalificering af den eventuelt begåede overtrædelse og med henblik på i givet fald at fastlægge de sanktioner, der skal pålægges for den manglende overholdelse af toldlovgivningen, tage hensyn til alle relevante forhold, herunder om fornødent klarererens gode tro, med henblik på at sikre, at sanktionerne er effektive, står i et rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende virkning.

     

    Nyt fra EU

    Nyt fra Rådet

    ST 10134 2023 INIT - 'A' ITEM NOTE. Draft Ecofin report to the European Council on tax issues - Approval

    ST 10248 2023 COR 1 - RESULTAT AF DRØFTELSERNE. Strategi for toldsamarbejde inden for retshåndhævelse og dets bidrag til EU's indre sikkerhed

    ST 10247 2023 INIT - RESULTAT AF DRØFTELSERNE. Rådets resolution om toldsamarbejde inden for retshåndhævelse og dets bidrag til den indre sikkerhed i EU

    ST 9557 2023 INIT - LOVGIVNINGSMÆSSIGE RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER. RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) 2021/2278 om suspension af de toldsatser i den fælles toldtarif, der er omhandlet i artikel 56, stk. 2, litra c), i forordning (EU) nr. 952/2013 for visse landbrugs- og industriprodukter

    ST 9702 2023 INIT - LOVGIVNINGSMÆSSIGE RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER. RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) 2021/2283 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter

    CM 3289 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - Excise duties/Energy taxation)

    ST 10134 2023 INIT - A-PUNKTSNOTE. Udkast til Økofinrådets rapport til Det Europæiske Råd om beskatningsspørgsmål – Godkendelse

     

    Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

    kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/1102 af 6. juni 2023 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse grafitelektrodesystemer med oprindelse i indien efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i europa-parlamentets og rådets forordning (eu) 2016/1036

    kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/1103 af 6. juni 2023 om indførelse af en endelig udligningstold på importen af visse grafitelektrodesystemer med oprindelse i indien efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 18 i europa-parlamentets og rådets forordning (eu) 2016/1037

    kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/1122 af 7. juni 2023 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse varmvalsede flade produkter af jern og ulegeret stål eller andre former for legeret stål med oprindelse i folkerepublikken kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i europa-parlamentets og rådets forordning (eu) 2016/1036

    kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/1123 af 7. juni 2023 om indførelse af en endelig udligningstold på importen af visse varmvalsede flade produkter af jern og ulegeret stål eller andre former for legeret stål med oprindelse i folkerepublikken kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 18 i europa-parlamentets og rådets forordning (eu) 2016/1037

    meddelelse om ikrafttrædelsesdatoen for aftalen mellem den europæiske union og den føderative republik brasilien i henhold til artikel xxviii i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (gatt) 1994 vedrørende ændring af indrømmelser for alle de toldkontingenter, der er omfattet af eu-liste clxxv, som følge af det forenede kongeriges udtræden af den europæiske union

    kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/1131 af 5. juni 2023 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

     

    Nyt fra Folketinget

    Almindelig del

    Bilag

    Bilag 158

    Henvendelse af 6/6-23 fra Horesta om Spilreklamenævnets seneste afgørelse/udtalelse fra den 22. maj 2023 og pressemeddelelse

    Bilag 161

    Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 16. juni 2023, som er relevante for Skatteudvalget

    Bilag 162

    Publikation fra Toldstyrelsen: Toldangivelser i 2022

    Spørgsmål og svar

    Spm. 20

    Hvor mange penge afsætter regeringsgrundlaget i alt til at sænke skatter og afgifter, og hvordan fordeler skattelettelserne sig i kroner og ører på indkomstdeciler og percentiler?  Svar  

    Spm. 238

    Kan ministeren i forlængelse af ministerens besvarelse af alm. del - spørgsmål nr. 143 af 8. marts 2023 bekræfte, at det vil være muligt at fremrykke hele den aftalte forhøjelse af CO2-afgiften på motorbrændstoffer (og korresponderende nedsættelse af energiafgiften, jf. seneste aftale om grøn skattereform), således at den samlede afgiftsforskel mellem biobrændstoffer og deres fossile alternativer øges med virkning fra eksempelvis 2024?  Svar  

    Spm. 239

    Vurderer ministeren, at det er muligt eksempelvis at hæve CO2-afgiften på motorbrændstoffer til 1000 kr./ton CO2 eller 1500 kr./ton CO2 med korresponderende nedsættelser af energiafgiften (hvorved den samlede afgiftsforskel mellem biobrændstoffer og deres fossile alternativer vil vokse yderligere), indenfor rammen af det eksisterende energibeskatningsdirektiv? Og vil ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser af justeringerne, herunder det midlertidige provenutab ved en fremrykning af den aftalte CO2-afgiftsforhøjelse på motorbrændstoffer og det permanente provenutab ved yderligere forhøjelser af CO2-afgiften på motorbrændstoffer – til f.eks. 1000 kr./ton CO2, 1500 kr./ton CO2 og/eller hvor meget ministeren vurderer, det vil være muligt inden for rammerne af energibeskatningsdirektivet (i alle tilfælde med korresponderende reduktion af energiafgiften)?  Svar  

    Spm. 267

    I forlængelse af den politiske aftale ”Initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet” af 1. juni 2023 bedes ministeren oplyse følgende: 1. Hvor meget gæld bliver afskrevet som konsekvens af aftalen?2. Hvor mange personer og virksomheder får afskrevet deres gæld?3. Hvor mange gældsposter bliver afskrevet, og hvor mange gældsposter er der tilbage? 4. Hvor lang sagsbehandlingstiden forventes at blive for at komme i bund med de resterende ikkeinddrivelsesparate gældsposter? 5. Får man med aftalen stoppet tilgangen af nye ikkeinddrivelsesparate gældsposter?  Svar  

    Spm. 270

    Vil ministeren for de senest mulige tre år opgøre provenuet fra afgifter og kvoter forbundet med energiforbruget i Danmark, herunder energiafgifter, CO2-afgifter samt køb af CO2-kvoter? Opgørelsen bedes foretaget med og uden de energieffektivitetsafhængige ejer- og registreringsafgifter på biler. Provenuet bedes fordelt på fossilt og ikke-fossilt energiforbrug.  Svar