![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Momsregistrering ved salg til private i andre EU-lande
Fra den 1. juli 2023 skal der betales renter på efterangivelser af moms og afgifter
Fra den 1. juli 2023 vender elafgiften tilbage igen
Styresignaler
Pensionsinstitutter - betingede garantier - investeringsforeninger i momslovens forstand - præcisering - styresignal.
Investeringsforeninger - afdelinger - pensionsprodukter/-ordninger - momsfritagelse - fastlæggelse - præcisering - styresignal
Styresignal - forvaltning af investeringsforeninger - ophævelse af adgang til delvis momsfritagelse - Genoptagelse
Styresignal - Momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra f - forvaltningsbegrebet - softwarelicenser og skattemæssige opgaver - Genoptagelse
Bindende svar
Moms - kunstner - ophavsrettigheder - virksomhedsoverdragelse
Moms - konfusion ikke momsfri virksomhedsoverdragelse
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
2 domme
Nyt fra EU
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOMomsregistrering ved salg til private i andre EU-lande Selvom nogle danske virksomheder sikkert ville foretrække at kunne fakturere deres B2C-salg til kunder i andre EU-lande med dansk moms, er det sjældent en mulighed, og i alle tilfælde ikke klogt at gøre. |
RevisionsinstituttetFra den 1. juli 2023 skal der betales renter på efterangivelser af moms og afgifter Folketinget har nu vedtaget, at der skal betales renter i forbindelse med efterangivelse af moms og afgifter med virkning fra den 1. juli 2023. |
RevisionsinstituttetFra den 1. juli 2023 vender elafgiften tilbage igen I første halvår af 2023 har elafgiften været midlertidigt suspenderet, hvilket har været til stor glæde for mange, og særligt for dem, der ikke har kunnet få godtgjort elafgiften. Med virkning fra den 1. juli 2023 vil elafgiften være at finde igen på elregningen. |
I styresignalet præciserer Skattestyrelsen de faktorer, som Skattestyrelsen vil lægge vægt på, når Skattestyrelsen vurderer den aftaleretlige betydning af, at et pensionsinstitut har givet pensionskunderne en garanti om en vis minimumsrente/-forrentning, men hvor garantien imidlertid er betinget.
Med baggrund i EU-Domstolens dom i sag C-424/11, Wheels, præciserer Skattestyrelsen praksis, idet det er Skattestyrelsens vurdering, at det under visse betingelser er pensionsproduktet/-ordningen og ikke pensionsinstituttet, som momsretligt skal vurderes og eventuelt kvalificeres som en investeringsforening.
I styresignal anerkender Skattestyrelsen endvidere, at afdelinger i investeringsinstitutter, som har visse nærmere angivne karakteristika, momsretlig er den enhed, som skal vurderes og eventuelt kvalificeres som en investeringsforening.
Skattestyrelsen ændrer på baggrund af EU-Domstolens dom i sag C-231/19, Blackrock, dansk praksis vedrørende fritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger.
Praksisændringen betyder, at den hidtidige delvise momsfritagelse for forvaltningsydelser, der delvist kan henføres til investeringsforeningsaktiviteter og delvist til andre formål, ophæves.
I overensstemmelse med EU-Domstolens dom i de forenede sager C-58/20, K, og C-59/20, DBKAG, anerkender Skattestyrelsen, at tildeling af en brugsret til software som den i sag C-59/20, DBKAG, omhandlede efter en konkret vurdering kan anses for at være "forvaltning" af en investeringsforening i momsmæssig forstand. Skattestyrelsen finder derimod ikke, at dommen medfører en udvidelse af begrebet "forvaltning" af investeringsforeninger i forbindelse med de i sag C-58/20, K, omhandlede skatte- og afgiftsmæssige ydelser i forhold til hidtidig dansk praksis. Ydelserne består i at sikre, at deltageres indtægter fra en fond beskattes i overensstemmelse med loven.
Spørger, der er sanger og komponist, påtænker at overdrage ophavsrettighederne til sin musik til et selskab som led i et kommende generationsskifte. Der er tale om overdragelse af samtlige ophavsrettigheder inkl. tidsubegrænset overdragelse af vederlagsrettighederne fra Koda/NCB vedrørende alle tidligere musikværker. Til ophavsrettighederne er knyttet licenser som følge af indgåede forvaltningsaftaler. Selskabet, som ophavsrettighederne skal overdrages til, har til hensigt at fortsætte den økonomiske virksomhed vedrørende ophavsrettighederne ved videreførelse og indgåelse af forvaltningsaftaler/licenser mod betaling af vederlag.
Skatterådet fandt, at den påtænkte overdragelse af spørgers ophavsrettigheder udgør en delvis virksomhedsoverdragelse i momslovens forstand. Der overdrages en samlet formuemasse bestående af virksomhedsaktiverne i en identificerbar del af spørgers økonomiske virksomhed (en økonomisk enhed). Overdragelsen sker med henblik på, at selskabet kan fortsætte driften af den hidtidige aktivitet i den økonomiske enhed. Det, der overdrages, er spørgers virksomhed med ophavsrettigheder med tilhørende indgåede forvaltningsaftaler. Overdragelsen er derfor undtaget fra momslovens anvendelsesområde og medfører derfor ikke pligt til at betale moms. Overdragelsen af ophavsrettighederne er allerede derfor ikke omfattet af fritagelsen for forfatter- og komponistvirksomhed samt anden kunstnerisk virksomhed.
Spørger var et kommanditselskab, der ejede og drev to nyopførte udlejningsejendomme. Samtlige kommanditanparter var ejet af et anpartsselskab (H2 Holding ApS), mens et andet anpartsselskab var komplementar. Den selskabsretlige struktur påtænktes ændret, således at H2 Holding ApS skulle overtage funktionen som komplementar, hvilket medførte en selskabsretlig konfusion, hvorved kommanditselskabet ophørte og fik identitet som H2 Holding ApS. Efterfølgende ville H2 Holding ApS stifte to datterselskaber, hvor de to udlejningsejendomme skulle overdrages til hver sit datterselskab.
Skatterådet bekræftede, at konfusionen af kommanditselskabet og H2 Holding ApS ikke kunne anses som en momsfri virksomhedsoverdragelse, idet der ved konfusionen ikke skete overdragelse af aktiver fra kommanditselskabet til H2 Holding ApS mod vederlag.
Skatterådet bekræftede desuden, at overdragelsen af de to udlejningsejendomme fra H2 Holding ApS til hver sit nystiftede selskab kunne anses for en momsfri virksomhedsoverdragelse.
I overensstemmelse med EU-Domstolens dom i de forenede sager C-58/20, K og C-59/20, DBKAG, anerkender Skattestyrelsen, at tildeling af en brugsret til software som den i sag C-59/20, DBKAG, omhandlede efter en konkret vurdering kan anses for at være "forvaltning" af en investeringsforening i momsmæssig forstand. Skattestyrelsen finder derimod ikke, at dommen medfører en udvidelse af begrebet "forvaltning" af investeringsforeninger i forbindelse med de i sag C-58/20, K omhandlede skatte- og afgiftsmæssige ydelser i forhold til hidtidig dansk praksis. Ydelserne består i at sikre, at deltageres indtægter fra en fond beskattes i overensstemmelse med loven.
Høringssvar:
Skattestyrelsen ændrer på baggrund af EU-Domstolens dom i sag C-231/19, Blackrock, dansk praksis vedrørende fritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger.
Praksisændringen betyder, at den hidtidige delvise momsfritagelse for forvaltningsydelser, der delvist kan henføres til investeringsforeningsaktiviteter og delvist til andre formål, ophæves.
Høringssvar:
I styresignalet præciserer Skattestyrelsen de faktorer, som Skattestyrelsen vil lægge vægt på, når Skattestyrelsen vurderer betydningen af, at et pensionsinstitut har givet pensionskunderne en garanti om en vis minimumsrente/-forrentning, hvor garantien imidlertid er betinget.
Høringssvar:
Med baggrund i EU-Domstolens dom i sag C-424/11, Wheels ændrer Skattestyrelsen praksis, idet det er Skattestyrelsens vurdering, at det under visse betingelser er pensionsproduktet/-ordningen og ikke pensionsinstituttet, som momsretligt skal vurderes og eventuelt kvalificeres som en investeringsforening.
I styresignal anerkender Skattestyrelsen endvidere, at afdelinger i investeringsinstitutter, som har visse nærmere angivne karakteristika, momsretlig er den enhed, som skal vurderes og eventuelt kvalificeres som en investeringsforening.
Høringssvar:
Journalnr: 21/0075166
Brugtmoms
Klagen vedrører skyldes, at Skattestyrelsen ikke har anset betingelserne for at anvende brugtmomsreglerne for opfyldt og har forhøjet salgsmomsen med 25% af omsætningen. Landsskatteretten stadfæster at brugtmomsreglerne ikke kan anvendes men nedsætter momsen til 20% af de modtagne betalinger.
Afsagt: 25-04-2023
Journalnr: 20/0041532
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for 2. halvår 2015 med henblik på tilbagebetaling, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, 1. pkt., og skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.
Afsagt: 26-04-2023
Journalnr: 19/0023170
Moms af ikke opkrævet husleje
Klagen vedrører opkrævning af moms af aftalt men ikke opkrævet husleje. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-05-2023
Journalnr: 22/0076365
Momsfradrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar, idet der ikke er godkendt fradrag for købsmoms vedr. en faktura udstedt af klagers hovedanpartshavers enkeltmandsvirksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-04-2023
Journalnr: 18/0000531
Momsfradrag - lease i privat regi
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms for udgifter til to leasede biler idet SKAT anser bilerne for at være leaset af virksomhedsindehaveren i privat regi frem for igennem virksomheden. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-04-2023
Journalnr: 20/0084133
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af selskabets udgifter til varekøb hos underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-05-2023
Journalnr: 22/0079636
Registreringspligt
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har fundet, at virksomheden er registreringspligtig og som følge heraf har forhøjet virksomhedens salgsmoms. Landsskatteretten ændrer forhøjelsen delvist.
Afsagt: 26-04-2023
Journalnr: 19/0097963
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten anser delvist afgørelsen for ugyldig og stadfæster herudover.
Afsagt: 25-04-2023
Journalnr: 21/0088355
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-05-2023
Journalnr: 21/0067465
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-05-2023
Journalnr: 19/0013681
Skønsmæssig opgørelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig opgørelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med et ubetydeligt beløb.
Afsagt: 10-05-2023
Journalnr: 20/0086308
Eksportgodtgørelse
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har givet afslag på klagerens anmodning om eksportgodtgørelse, under henvisning til at klageren ikke er ejer af køretøjet på tidspunktet for anmodning om eksportgodtgørelse, jf. registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 2, 1 pkt. Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse, og sagen hjemvises til Motorstyrelsen for så vidt angår værdiansættelsen af køretøjet.
Afsagt: 25-04-2023
Journalnr: 21/0023799
Værdi af anparter
Sagen vedrører, hvorvidt Skattestyrelsens afgørelse om at forhøje gaveafgiften i forbindelse med klagerens overdragelse af anparter til sine 3 børn er ugyldig, og i anden række, hvorvidt Skattestyrelsens forhøjelse er korrekt. Landsskatteretten hjemviser sagen til fornyet behandling.
Afsagt: 27-04-2023
Journalnr: 22/0024901
Forhøjelse af lønsumsafgift
Klagen vedrører forhøjelse af lønsumsafgift hos taxivognmand. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-04-2023
Journalnr: 17/0990205
Tarifering af nippelrør
Klagen skyldes, at SKAT har ændret selskabets tarifering af nippelrør, hvis længder var mere end to gange tværsnittets udvendige mål, fra KN-position 7307 til KN-position 7306. Ændringen indebærer, at varerne er pålagt antidumpingtold. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-04-2023
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 15-06-2023 dom i C-292/22 Nova Targovska Kompania 2004
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - tarifering af varer - kombineret nomenklatur - pos. 1511 og 1517 - raffineret, bleget og deodoriseret palmeolie - ingen fastsat metode til analyse af et produkts konsistens
Den 22-06-2023 dom i C-833/21 Endesa Generación
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 14, stk. 1, litra a) - fritagelse for energiprodukter, der anvendes til produktion af elektricitet - undtagelse - beskatning af energiprodukter af »miljøpolitiske hensyn« - rækkevidde
Tidligere dokument: C-833/21 Endesa Generación - IndstillingDen 22-06-2023 dom i C-24/22 PR Pet
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - fælles toldtarif - tarifering af varer - kombineret nomenklatur - pos. 9403 - varer, der består af en struktur, og som er beregnet til katte og benævnt »kradsetræer til katte« - varer bestående af forskellige materialer - gennemførelsesforordning (EU) nr. 1229/2013 og (EU) nr. 350/2014
Den 29-06-2023 dom i C-232/22 Cabot Plastics Belgium
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 44 - leveringsstedet for tjenesteydelser - gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 - artikel 11, stk. 1 - levering af tjenesteydelser - afgiftsmæssigt tilknytningssted - begrebet »fast forretningssted« - passende struktur med hensyn til de menneskelige og tekniske midler - evne til at modtage og anvende ydelserne til det faste forretningssteds egne formål - forarbejdningstjenesteydelser og accessoriske tjenesteydelser - forpligtelse i henhold til en eksklusivaftale indgået mellem et tjenesteydende selskab i en medlemsstat og det modtagende selskab med hjemsted i et tredjeland - juridisk uafhængige selskaber
Den 29-06-2023 dom i C-108/22 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (TVA - Agrégateur de services hôteliers)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - særordning for rejsebureauer - anvendelsesområde - hotelservicekonsolidator, som køber sådanne ydelser for egen regning, og som videresælger tjenesteydelserne til andre erhvervsdrivende uden tillægsydelser
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 7 og 9 - rækkevidde - national lovgivning, der pålægger de mængder cigaretter, der overstiger den kvantitative grænse, den afgiftssats, der er gældende på et senere tidspunkt end det tidspunkt, hvor cigaretterne overgik til forbrug
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 7 og 9 i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF
skal fortolkes således, at
de er til hinder for en national lovgivning, i henhold til hvilken de mængder cigaretter, der overstiger den kvantitative begrænsning for overgang til forbrug, der er fastsat heri, pålægges den afgiftssats, der er gældende på en senere dato end datoen for overgang til forbrug.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - princippet om loyalt samarbejde - effektivitetsprincippet - skat, som en medlemsstat har opkrævet i strid med EU-retten - tilsidesættelse, der er fastslået som følge af en dom afsagt af Domstolen - ret til betaling af renter af overskydende skat - national lovgivning, der begrænser retten til betaling af renter til perioden indtil den 30. dag efter offentliggørelsen af Domstolens dom i Den Europæiske Unions Tidende
Domstolens dom:
C-640/21 Zes Zollner ElectronicEffektivitetsprincippet, sammenholdt med princippet om loyalt samarbejde, skal fortolkes således, at det er til hinder for en national lovgivning, som i et tilfælde, hvor en anmodning om tilbagebetaling af overskydende skat indgives mere end 30 dage efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende af en dom afsagt af Domstolen, hvoraf følger en konstatering af, at den omhandlede skat er i strid med EU-retten, begrænser den periode, hvori der af den overskydende skat påløber renter, der skal betales til den pågældende skattepligtige, til den 30. dag efter denne offentliggørelse, eller endog udelukker, at der i det hele taget påløber renter, såfremt den nævnte overskydende skat er blevet pålignet den skattepligtige person efter denne 30. dag.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EU) nr. 952/2013 - EU-toldkodeksen - overskydende varemængde opdaget efter frigivelsen af varerne - artikel 173 - ændring af en toldangivelse - andre varer end dem, der oprindeligt var omfattet af den angivelse, der skal ændres - artikel 174 - ugyldiggørelse af en toldangivelse - artikel 42 - sanktioner pålagt af de kompetente toldmyndigheder - delegeret forordning (EU) 2015/2446
Domstolens dom:
1) Artikel 173 og 174 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen
skal fortolkes således, at
disse bestemmelser ikke finder anvendelse i det tilfælde, hvor klarereren efter at have indgivet sin toldangivelse og efter frigivelsen konstaterer, at en overskydende mængde varer i forhold til den varemængde, der oprindeligt var genstand for denne angivelse, ligeledes burde have været genstand for den nævnte angivelse, eftersom
- en ansøgning om ændring af en toldangivelse på grundlag af den første af disse bestemmelser ikke kan imødekommes, når den tilsigter at ændre denne angivelse, for at den skal vedrøre en mængde varer, der er overskydende i forhold til den varemængde, der er anført i angivelsen, og
- en ansøgning om, at en toldangivelse erklæres ugyldig på grundlag af den anden af disse bestemmelser, ikke kan imødekommes, når denne ansøgning er blevet indgivet efter varernes frigivelse, men ikke er omfattet af de tilfælde, som Europa-Kommissionen har fastlagt i henhold til denne forordnings artikel 175.
2) Forordning nr. 952/2013, navnlig dennes artikel 42, artikel 139, stk. 1, og artikel 158, stk. 1,
skal fortolkes således, at
en klarerer, der efter frigivelsen konstaterer, at mængden af de indførte varer er større end den varemængde, der er anført i toldangivelsen, er forpligtet til at foretage en ny angivelse for så vidt angår denne overskydende mængde. Hvis toldmyndighederne i tilfælde af en sådan forsinket angivelse skal anvende en national lovgivning, der fastsætter sanktioner i overensstemmelse med kodeksens artikel 42, skal de ved den retlige kvalificering af den eventuelt begåede overtrædelse og med henblik på i givet fald at fastlægge de sanktioner, der skal pålægges for den manglende overholdelse af toldlovgivningen, tage hensyn til alle relevante forhold, herunder om fornødent klarererens gode tro, med henblik på at sikre, at sanktionerne er effektive, står i et rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende virkning.
Bilag 158 |
Bilag 161 |
Bilag 162 |
Spm. 20 |
Spm. 238 |
Spm. 239 |
Spm. 267 |
Spm. 270 |