Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Ny praksis fra Landsskatteretten – En asfalteret parkeringsplads er en bygning efter momsloven
CO2-grænsetilpasningsmekanisme er på vej
Styresignaler
Styresignal - mineralolieafgiftsloven - praksisændring - tilbagebetaling af den særlige overskudsvarmeafgift for raffinaderier - orientering om ny mulighed for skønsmæssig opgørelse af almindelig overskudsvarmeafgift i denne forbindelse
Genoptagelse og tilbagebetaling af renter ved for sen betaling af afgifter i henhold til brændstof-forbrugsafgiftsloven og vægtafgiftsloven - styresignal
Afgørelser
Lystfartøjsforsikringsafgift
Opkrævning af chokolade- og sukkervareafgift - Kosttilskud - Vingummivitaminer
Domme
Afgift af engangsservice efter emballageafgiftslovens § 2 c
Dagældende momslovs § 45, stk. 4 (nugældende lovs § 37, stk. 7) - opgørelsen af godtgørelse af (dansk) moms for et dansk forsikringsselskab med fast forretningssted i Norge
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
Bech-BruunNy praksis fra Landsskatteretten – En asfalteret parkeringsplads er en bygning efter momsloven I en ny afgørelse fandt Landsskatteretten – modsat Skattestyrelsen – at en ejendom kunne overdrages momsfrit, idet ejendommen på leveringstidspunktet, var bebygget med en grundfast konstruktion, i form af asfalterede parkeringspladser med et underliggende kloak- og regnvandsanlæg. |
EYCO2-grænsetilpasningsmekanisme er på vej CO2-grænsetilpasningsmekanisme indføres fra 1. oktober 2023. Mekanismen fastsætter nye forpligtelser for importører af visse produkter til EU. |
Ved en lovteknisk fejl i lov nr. 138 af 25. februar 2020 blev den særlige afgiftspligt for overskudsvarme fra energiprodukter, der anvendes til at producere tilsvarende energiprodukter, ophævet i mineralolieafgiftsloven fra og med den 1. januar 2022.
Ved lov nr. 329 af 28. marts 2023 er den særlige afgiftspligt for den pågældende overskudsvarme genindført.
Styresignalet beskriver muligheden for genoptagelse i tilfælde, hvor virksomheder, der anvender energiprodukter til at producere tilsvarende energiprodukter (herefter benævnt raffinaderier), har betalt den særlige overskudsvarmeafgift for perioden.
Endvidere beskriver styresignalet en adgang til skønsmæssig opgørelse af anden overskudsvarme i de situationer, hvor ovennævnte virksomheder ikke har kunnet måle eller ikke har målt andelen af anden overskudsvarme, hvoraf der fortsat skal betales almindelig overskudsvarmeafgift.
Skattestyrelsen har konstateret, at fastsættelse af sidste rettidige betalingsdato for opkrævning af brændstofforbrugsafgift og vægtafgift ikke har været i overensstemmelse med lovgivningen på området. Dette betyder, at der ved for sen betaling af de nævnte afgifter er opkrævet renter fra et for tidligt tidspunkt.
Styresignalet fastsætter, i hvilke tilfælde der kan anmodes om tilbagebetaling af renten, reaktionsfristen for anmodning om tilbagebetaling samt krav til den dokumentation, der skal vedlægges en anmodning om tilbagebetaling.
I perioden fra den 1. juli 2016 til den 30. juni 2019 var der hos klageren, der drev forsikringsvirksomhed, tegnet en kaskoforsikring for et skib med en længde på 53,5 meter og en brede på 7,70 meter. Skibet blev betegnet som en yacht og var indrettet med 7 kabiner med plads til 12 overnattende personer og en besætning på 10 personer.
Landsskatteretten fandt, at skibet var hjemmehørende i Danmark, og at det ikke i tilstrækkelig grad var sandsynliggjort, at skibet udelukkende blev anvendt til erhvervsmæssige formål. Skibet skulle således anses som et lystfartøj i lystfartøjsforsikringsafgiftslovens forstand, hvorfor der skulle svares afgift af skibets kaskoforsikring.
Selskabet importerede her til landet to forskellige vitamin- og kosttilskudsprodukter, der fremstod som vingummier i forskellige former med en størrelse på ca. én kubikcentimeter. Produkterne havde et sukkerindhold på ca. 25 %. Henset til produkternes indhold af sukker, produkternes smag samt produkternes udseende fandt Landsskatteretten, at produkterne skulle anses som sukkervarer, der var omfattet af chokoladeafgiftslovens afgiftspligtige vareområde, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1. Selskabets henvisning til produkternes pris, produkternes benævnelse som kosttilskud samt produkternes tiltænkte anvendelse kunne ikke føre til et andet resultat. Landsskatteretten foretog en mindre korrektion af afgiftstilsvaret, da selskabet havde importeret en mindre mængde af produkterne end opgjort af Skattestyrelsen.
Sagen angik en plastske, som appellanten producerede for en fast food-restaurationskæde, der anvendte skeen i forbindelse med salg af en isdessert. Plastskeen havde to funktioner, nemlig for det første at blive monteret på en røremaskine for at røre rundt i et isbæger med softice tilsat smagsgivere, og for det andet at blive udleveret til kunden, som anvender plastskeen til at spise isdesserten med og derefter bortkaster den som affald.
Landsretten fandt ligesom byretten, at plastskeen under hensyn til dens udformning, funktion og anvendelse måtte anses som engangsservice omfattet af afgiftspligten efter emballageafgiftslovens § 2 c. Landsretten henviste til, at skeen var udformet som en ske med henblik på, at restaurationskunderne kunne benytte den ved spisning af isdesserten, og at skeen var bestemt til bortkastning som affald efter brug. Det kunne ikke føre til andet resultat, at skeen også blev anvendt til at blande is og fyld inden servering for kunden.
Sagen angik, om A A/S, der driver momsfritaget forsikringsvirksomhed efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 10, og derfor ikke har fradragsret for moms af sine indkøb i medfør af momslovens § 37, stk. 1, for årene 2007-2011 havde krav på (yderligere) godtgørelse af et momsbeløb på ca. 57 mio. i medfør af den dagældende momslovs § 45, stk. 4. Dette beroede på, om omsætningen fra A's faste forretningssted i Norge ved salg af forsikringer til norske kunder kunne medregnes ved opgørelsen af godtgørelsen.
På baggrund af en gennemgang af EU-Domstolens praksis vedrørende fortolkningen af momssystemdirektivets artikel 169, litra c, som er gennemført ved momslovens § 45, stk. 4, navnlig dommen i sag C-388/11, Crédit Lyonnais, gav Østre Landsret Skatteministeriet medhold i, at A ikke kunne medregne omsætningen fra det faste forretningssted. Vedrørende et subsidiært spørgsmål i sagen gav landsretten ministeriet med- hold i, at A ikke havde dokumenteret at have allokeret omkostninger til (gen-)forsikring til det faste for- retningssted, hvilket kunne have medført, at A havde ret til en vis - mindre - godtgørelse.
Skatteministeriet blev herefter frifundet for A's påstande.
Motorstyrelsen ændrer praksis i forhold til fristen for at udføre køretøjer, som er anmeldt til eksport.
Fremover er det ikke en betingelse for udbetaling af eksportgodtgørelse, at køretøjet er udført af Danmark inden for en frist på 3 måneder. Det er dog fortsat en betingelse for udbetaling af eksportgodtgørelse, at det er dokumenteret, at køretøjet er udført.
Motorstyrelsen ændrer praksis på grundlag af en dom fra Østre Landsret af 8. juli 2022. Dommen er offentliggjort som SKM2022.448.ØLR.
Østre Landsret har ved dommen fastslået, at retten til at få udbetalt eksportgodtgørelse ikke fortabes, fordi et køretøj anmeldt til eksport via selvanmelderordningen først udføres efter lukning af virksomhedens månedsangivelse, for den måned, hvor køretøjet er anmeldt til eksport.
Det er Motorstyrelsens vurdering, at dommen har betydning i sager, som Motorstyrelsen behandler (enkeltanmodninger om eksportgodtgørelse).
Ændringen af praksis kan give anledning til at genoptage sager, hvor Motorstyrelsen har genopkrævet godtgørelsen, fordi køretøjet ikke er dokumenteret udført, før selvanmelderen har lukket månedsangivelsen.
Ændringen kan også give anledning til at genoptage sager, hvor Motorstyrelsen har givet afslag på eksportgodtgørelse, fordi køretøjet først er dokumenteret udført senere end 3 måneder efter, at køretøjet er anmeldt til eksport via Motorregistret.
For begge typer sager kan der være anledning til at anmode om genoptagelse, hvis der i forbindelse med den oprindelige afgørelse forelå dokumentation for udførsel efter fristen. Der kan også være anledning til at anmode om genoptagelse, hvis anmelder kan fremlægge ny dokumentation for, at et køretøj er udført efterfølgende. Der skal dog fortsat være sammenhæng imellem dokumentation for ejerskab og udførsel.
I dette styresignal fastsættes frister for genoptagelse, reaktionsfrist og krav til den dokumentation, der skal vedlægges en anmodning om genoptagelse. Der henvises til afsnit 5 om mulighederne for genoptagelse.
Styresignalet har virkning fra den [dato]
Høringssvar:
Ved en lovteknisk fejl i lov nr. 138 af 25. februar 2020 blev den særlige afgiftspligt for overskudsvarme fra energiprodukter, der anvendes til at producere tilsvarende energiprodukter, ophævet i mineralolieafgiftsloven fra og med den 1. januar 2022.
Ved lov nr. 329 af 28. marts 2023 er den særlige afgiftspligt for den pågældende overskudsvarme genindført.
Styresignalet beskriver muligheden for genoptagelse i tilfælde, hvor virksomheder, der anvender energiprodukter til at producere tilsvarende energiprodukter (herefter benævnt raffinaderier), har betalt den særlige overskudsvarmeafgift for perioden.
Endvidere beskriver styresignalet en adgang til skønsmæssig opgørelse af anden overskudsvarme i de situationer, hvor ovennævnte virksomheder ikke har kunnet måle eller ikke har målt andelen af anden overskudsvarme, hvoraf der fortsat skal betales almindelig overskudsvarmeafgift.
Høringssvar:
Journalnr: 20/0011007
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for 3. kvartal 2015 med henblik på nedsættelse af momstilsvaret, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-05-2023
Journalnr: 20/0032608
Betalingspligt - formidlingsydelser
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har pålagt indehaveren moms af modtagne formidlingsydelser med omvendt betalingspligt, jf. momslovens § 46, stk. 1, nr. 3, samt lønsumsafgift af personbefordringsydelser, jf. lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 1, og § 2, stk. 2. Landsskatteretten nedsætter det skyldige momsbeløb delvist.
Afsagt: 01-06-2023
Journalnr: 22/0018416
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar, idet Skattestyrelsen ikke har godkendt momsfradrag for udgifter til fem underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-05-2023
Journalnr: 18/0003111
Nægtet momsfradrag
Klagen skyldes, at SKAT ikke har ændret klagerens momstilsvar efter klagerens genoptagelsesanmodning idet der ikke er grundlag for fradrag for købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-05-2023
Journalnr: 21/0092223
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen marginalt.
Afsagt: 26-05-2023
Journalnr: 20/0031746
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms og købsmoms. Landsskatteretten nedsætter den skønsmæssige købsmoms til nul.
Afsagt: 22-05-2023
Journalnr: 22/0061178
Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-05-2023
Journalnr: 21/0019476
Ombygning af motorkøretøj
Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har truffet afgørelse om opkrævning af registreringsafgift, da det er Motorstyrelsens opfattelse, at køretøjet er blevet ombygget, således at det ikke opfylder betingelserne i registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, nr. 2. Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse.
Afsagt: 22-05-2023
Journalnr: 22/0019636
Yderligere tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af yderligere tingslysningsafgift for klagerens tinglysninger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-05-2023
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 22-06-2023 dom i C-833/21 Endesa Generación
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 14, stk. 1, litra a) - fritagelse for energiprodukter, der anvendes til produktion af elektricitet - undtagelse - beskatning af energiprodukter af »miljøpolitiske hensyn« - rækkevidde
Tidligere dokument: C-833/21 Endesa Generación - IndstillingDen 22-06-2023 dom i C-24/22 PR Pet
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - fælles toldtarif - tarifering af varer - kombineret nomenklatur - pos. 9403 - varer, der består af en struktur, og som er beregnet til katte og benævnt »kradsetræer til katte« - varer bestående af forskellige materialer - gennemførelsesforordning (EU) nr. 1229/2013 og (EU) nr. 350/2014
Den 29-06-2023 dom i C-232/22 Cabot Plastics Belgium
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 44 - leveringsstedet for tjenesteydelser - gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 - artikel 11, stk. 1 - levering af tjenesteydelser - afgiftsmæssigt tilknytningssted - begrebet »fast forretningssted« - passende struktur med hensyn til de menneskelige og tekniske midler - evne til at modtage og anvende ydelserne til det faste forretningssteds egne formål - forarbejdningstjenesteydelser og accessoriske tjenesteydelser - forpligtelse i henhold til en eksklusivaftale indgået mellem et tjenesteydende selskab i en medlemsstat og det modtagende selskab med hjemsted i et tredjeland - juridisk uafhængige selskaber
Den 29-06-2023 dom i C-108/22 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (TVA - Agrégateur de services hôteliers)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - særordning for rejsebureauer - anvendelsesområde - hotelservicekonsolidator, som køber sådanne ydelser for egen regning, og som videresælger tjenesteydelserne til andre erhvervsdrivende uden tillægsydelser
Den 13-07-2023 indstilling i C-340/22 Etableringsfrihed Cofidis
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse - direkte beskatning - artikel 49 TEUF - afgiftspålæggelse af kreditinstitutter med henblik på finansiering af den sociale sikring - adgang til fradrag i beskatningsgrundlaget for enheder med juridisk personlighed - begrundelse - afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne
Den 13-07-2023 dom i C-180/22 Mensing II
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 311 ff. - særordninger for kunstgenstande - fortjenstmargenordningen - afgiftspligtige videreforhandlere - levering af kunstgenstande foretaget af kunstneren eller dennes retssuccessorer - transaktioner inden for Fællesskabet - ret til fradrag af afgift, der er betalt i tidligere led
Den 13-07-2023 dom i C-344/22 Gemeinde A
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af ydelser mod vederlag - offentligretlige organer - kommune, der opkræver en kurafgift for tilrådighedsstillelse af kurfaciliteter, som alle har adgang til
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - tarifering af varer - kombineret nomenklatur - pos. 1511 og 1517 - raffineret, bleget og deodoriseret palmeolie - ingen fastsat metode til analyse af et produkts konsistens
Domstolens dom:
1) Den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, således som dette bilag er affattet ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/1602 af 11. oktober 2018 og ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2019/1776 af 9. oktober 2019,
skal fortolkes således, at
- en spiselig tilberedning af palmeolie, der ikke henhører under denne nomenklaturs pos. 1516, og som har undergået en anden behandling end raffinering, henhører under pos. 1517, og spørgsmålet om, hvorvidt denne tilberedning er blevet kemisk modificeret som følge af denne behandling, er uden betydning i denne henseende.
2) Den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til forordning nr. 2658/87, som affattet ved gennemførelsesforordning 2018/1602 og gennemførelsesforordning 2019/1776,
skal fortolkes således, at
- når der ikke foreligger metoder og kriterier fastsat i denne nomenklatur med henblik på at fastslå, om en sådan tilberedning har undergået en anden behandling end raffinering, kan toldmyndighederne vælge den metode, der er egnet hertil, forudsat at denne metode kan føre til resultater, som er forenelige med nævnte nomenklatur, hvilket det tilkommer den nationale ret at efterprøve.
CM 3451 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Customs Union
ST 10710 2023 INIT - OUTCOME OF PROCEEDINGS. Ecofin report to the European Council on tax issues
Lov om vejafgift, LOV nr 763 af 13/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen, BEK nr 790 af 13/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse af lov om afgift af spildevand, LBK nr 765 af 07/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om afgift af lønsum m.v., BEK nr 811 af 13/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om farvning af gas- og dieselolier og petroleum
Oprettelsesdato: 15-06-2023
Høringsfrist: 01-08-2023
Bilag 164 |
Bilag 165 |
Bilag 167 | Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022 |
Bilag 168 |
Spm. 247 |
Spm. 248 |
Spm. 249 |
Spm. 250 |
Spm. 274 |
Spm. 276 |
Spm. 277 |
Spm. 278 |
Spm. 279 |
Spm. 280 |