MomsMail 2023, uge 24

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Ny praksis fra Landsskatteretten – En asfalteret parkeringsplads er en bygning efter momsloven
CO2-grænsetilpasningsmekanisme er på vej

Styresignaler
Styresignal - mineralolieafgiftsloven - praksisændring - tilbagebetaling af den særlige overskudsvarmeafgift for raffinaderier - orientering om ny mulighed for skønsmæssig opgørelse af almindelig overskudsvarmeafgift i denne forbindelse
Genoptagelse og tilbagebetaling af renter ved for sen betaling af afgifter i henhold til brændstof-forbrugsafgiftsloven og vægtafgiftsloven - styresignal

Afgørelser
Lystfartøjsforsikringsafgift
Opkrævning af chokolade- og sukkervareafgift - Kosttilskud - Vingummivitaminer

Domme
Afgift af engangsservice efter emballageafgiftslovens § 2 c
Dagældende momslovs § 45, stk. 4 (nugældende lovs § 37, stk. 7) - opgørelsen af godtgørelse af (dansk) moms for et dansk forsikringsselskab med fast forretningssted i Norge

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Bech-Bruun

Ny praksis fra Landsskatteretten – En asfalteret parkeringsplads er en bygning efter momsloven

I en ny afgørelse fandt Landsskatteretten – modsat Skattestyrelsen – at en ejendom kunne overdrages momsfrit, idet ejendommen på leveringstidspunktet, var bebygget med en grundfast konstruktion, i form af asfalterede parkeringspladser med et underliggende kloak- og regnvandsanlæg.

EY

CO2-grænsetilpasningsmekanisme er på vej

CO2-grænsetilpasningsmekanisme indføres fra 1. oktober 2023. Mekanismen fastsætter nye forpligtelser for importører af visse produkter til EU.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Styresignal - mineralolieafgiftsloven - praksisændring - tilbagebetaling af den særlige overskudsvarmeafgift for raffinaderier - orientering om ny mulighed for skønsmæssig opgørelse af almindelig overskudsvarmeafgift i denne forbindelse

SKM2023.275.SKTST

Ved en lovteknisk fejl i lov nr. 138 af 25. februar 2020 blev den særlige afgiftspligt for overskudsvarme fra energiprodukter, der anvendes til at producere tilsvarende energiprodukter, ophævet i mineralolieafgiftsloven fra og med den 1. januar 2022.

Ved lov nr. 329 af 28. marts 2023 er den særlige afgiftspligt for den pågældende overskudsvarme genindført.

Styresignalet beskriver muligheden for genoptagelse i tilfælde, hvor virksomheder, der anvender energiprodukter til at producere tilsvarende energiprodukter (herefter benævnt raffinaderier), har betalt den særlige overskudsvarmeafgift for perioden.

Endvidere beskriver styresignalet en adgang til skønsmæssig opgørelse af anden overskudsvarme i de situationer, hvor ovennævnte virksomheder ikke har kunnet måle eller ikke har målt andelen af anden overskudsvarme, hvoraf der fortsat skal betales almindelig overskudsvarmeafgift.

 

Styresignal: Genoptagelse og tilbagebetaling af renter ved for sen betaling af afgifter i henhold til brændstof-forbrugsafgiftsloven og vægtafgiftsloven - styresignal

SKM2023.274.SKTST

Skattestyrelsen har konstateret, at fastsættelse af sidste rettidige betalingsdato for opkrævning af brændstofforbrugsafgift og vægtafgift ikke har været i overensstemmelse med lovgivningen på området. Dette betyder, at der ved for sen betaling af de nævnte afgifter er opkrævet renter fra et for tidligt tidspunkt.

Styresignalet fastsætter, i hvilke tilfælde der kan anmodes om tilbagebetaling af renten, reaktionsfristen for anmodning om tilbagebetaling samt krav til den dokumentation, der skal vedlægges en anmodning om tilbagebetaling.

 

Afgørelse: Lystfartøjsforsikringsafgift

SKM2023.271.LSR

I perioden fra den 1. juli 2016 til den 30. juni 2019 var der hos klageren, der drev forsikringsvirksomhed, tegnet en kaskoforsikring for et skib med en længde på 53,5 meter og en brede på 7,70 meter. Skibet blev betegnet som en yacht og var indrettet med 7 kabiner med plads til 12 overnattende personer og en besætning på 10 personer.

Landsskatteretten fandt, at skibet var hjemmehørende i Danmark, og at det ikke i tilstrækkelig grad var sandsynliggjort, at skibet udelukkende blev anvendt til erhvervsmæssige formål. Skibet skulle således anses som et lystfartøj i lystfartøjsforsikringsafgiftslovens forstand, hvorfor der skulle svares afgift af skibets kaskoforsikring.

 

Afgørelse: Opkrævning af chokolade- og sukkervareafgift - Kosttilskud - Vingummivitaminer

SKM2023.266.LSR

Selskabet importerede her til landet to forskellige vitamin- og kosttilskudsprodukter, der fremstod som vingummier i forskellige former med en størrelse på ca. én kubikcentimeter. Produkterne havde et sukkerindhold på ca. 25 %. Henset til produkternes indhold af sukker, produkternes smag samt produkternes udseende fandt Landsskatteretten, at produkterne skulle anses som sukkervarer, der var omfattet af chokoladeafgiftslovens afgiftspligtige vareområde, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1. Selskabets henvisning til produkternes pris, produkternes benævnelse som kosttilskud samt produkternes tiltænkte anvendelse kunne ikke føre til et andet resultat. Landsskatteretten foretog en mindre korrektion af afgiftstilsvaret, da selskabet havde importeret en mindre mængde af produkterne end opgjort af Skattestyrelsen.

 

Dom: Afgift af engangsservice efter emballageafgiftslovens § 2 c

SKM2023.272.VLR

Sagen angik en plastske, som appellanten producerede for en fast food-restaurationskæde, der anvendte skeen i forbindelse med salg af en isdessert. Plastskeen havde to funktioner, nemlig for det første at blive monteret på en røremaskine for at røre rundt i et isbæger med softice tilsat smagsgivere, og for det andet at blive udleveret til kunden, som anvender plastskeen til at spise isdesserten med og derefter bortkaster den som affald.

Landsretten fandt ligesom byretten, at plastskeen under hensyn til dens udformning, funktion og anvendelse måtte anses som engangsservice omfattet af afgiftspligten efter emballageafgiftslovens § 2 c. Landsretten henviste til, at skeen var udformet som en ske med henblik på, at restaurationskunderne kunne benytte den ved spisning af isdesserten, og at skeen var bestemt til bortkastning som affald efter brug. Det kunne ikke føre til andet resultat, at skeen også blev anvendt til at blande is og fyld inden servering for kunden.

 

Dom: Dagældende momslovs § 45, stk. 4 (nugældende lovs § 37, stk. 7) - opgørelsen af godtgørelse af (dansk) moms for et dansk forsikringsselskab med fast forretningssted i Norge

SKM2023.264.ØLR

Sagen angik, om A A/S, der driver momsfritaget forsikringsvirksomhed efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 10, og derfor ikke har fradragsret for moms af sine indkøb i medfør af momslovens § 37, stk. 1, for årene 2007-2011 havde krav på (yderligere) godtgørelse af et momsbeløb på ca. 57 mio. i medfør af den dagældende momslovs § 45, stk. 4. Dette beroede på, om omsætningen fra A's faste forretningssted i Norge ved salg af forsikringer til norske kunder kunne medregnes ved opgørelsen af godtgørelsen.

På baggrund af en gennemgang af EU-Domstolens praksis vedrørende fortolkningen af momssystemdirektivets artikel 169, litra c, som er gennemført ved momslovens § 45, stk. 4, navnlig dommen i sag C-388/11, Crédit Lyonnais, gav Østre Landsret Skatteministeriet medhold i, at A ikke kunne medregne omsætningen fra det faste forretningssted. Vedrørende et subsidiært spørgsmål i sagen gav landsretten ministeriet med- hold i, at A ikke havde dokumenteret at have allokeret omkostninger til (gen-)forsikring til det faste for- retningssted, hvilket kunne have medført, at A havde ret til en vis - mindre - godtgørelse.

Skatteministeriet blev herefter frifundet for A's påstande.

 

Høringssvar til udkast til styresignal:

Udkast til styresignal - Genoptagelse og ændring af praksis i forhold til fristen for at udføre køretøjer, som er anmeldt til eksport
22-0870395

Motorstyrelsen ændrer praksis i forhold til fristen for at udføre køretøjer, som er anmeldt til eksport.

Fremover er det ikke en betingelse for udbetaling af eksportgodtgørelse, at køretøjet er udført af Danmark inden for en frist på 3 måneder. Det er dog fortsat en betingelse for udbetaling af eksportgodtgørelse, at det er dokumenteret, at køretøjet er udført.

Motorstyrelsen ændrer praksis på grundlag af en dom fra Østre Landsret af 8. juli 2022. Dommen er offentliggjort som SKM2022.448.ØLR.

Østre Landsret har ved dommen fastslået, at retten til at få udbetalt eksportgodtgørelse ikke fortabes, fordi et køretøj anmeldt til eksport via selvanmelderordningen først udføres efter lukning af virksomhedens månedsangivelse, for den måned, hvor køretøjet er anmeldt til eksport.

Det er Motorstyrelsens vurdering, at dommen har betydning i sager, som Motorstyrelsen behandler (enkeltanmodninger om eksportgodtgørelse).

Ændringen af praksis kan give anledning til at genoptage sager, hvor Motorstyrelsen har genopkrævet godtgørelsen, fordi køretøjet ikke er dokumenteret udført, før selvanmelderen har lukket månedsangivelsen.

Ændringen kan også give anledning til at genoptage sager, hvor Motorstyrelsen har givet afslag på eksportgodtgørelse, fordi køretøjet først er dokumenteret udført senere end 3 måneder efter, at køretøjet er anmeldt til eksport via Motorregistret.

For begge typer sager kan der være anledning til at anmode om genoptagelse, hvis der i forbindelse med den oprindelige afgørelse forelå dokumentation for udførsel efter fristen. Der kan også være anledning til at anmode om genoptagelse, hvis anmelder kan fremlægge ny dokumentation for, at et køretøj er udført efterfølgende. Der skal dog fortsat være sammenhæng imellem dokumentation for ejerskab og udførsel.

I dette styresignal fastsættes frister for genoptagelse, reaktionsfrist og krav til den dokumentation, der skal vedlægges en anmodning om genoptagelse. Der henvises til afsnit 5 om mulighederne for genoptagelse.

Styresignalet har virkning fra den [dato]

Høringssvar:

  • Ole Kirkelund
  • Karoline H. Thomsen
  •  

    Høringssvar til udkast til styresignal:

    Udkast til styresignal - mineralolieafgiftsloven - praksisændring - tilbagebetaling af den særlige overskudsvarmeafgift for raffinaderier - orientering om ny mulighed for skønsmæssig opgørelse af almindelig overskudsvarmeafgift i denne forbindelse.
    23-0087945

    Ved en lovteknisk fejl i lov nr. 138 af 25. februar 2020 blev den særlige afgiftspligt for overskudsvarme fra energiprodukter, der anvendes til at producere tilsvarende energiprodukter, ophævet i mineralolieafgiftsloven fra og med den 1. januar 2022.

    Ved lov nr. 329 af 28. marts 2023 er den særlige afgiftspligt for den pågældende overskudsvarme genindført.

    Styresignalet beskriver muligheden for genoptagelse i tilfælde, hvor virksomheder, der anvender energiprodukter til at producere tilsvarende energiprodukter (herefter benævnt raffinaderier), har betalt den særlige overskudsvarmeafgift for perioden.

    Endvidere beskriver styresignalet en adgang til skønsmæssig opgørelse af anden overskudsvarme i de situationer, hvor ovennævnte virksomheder ikke har kunnet måle eller ikke har målt andelen af anden overskudsvarme, hvoraf der fortsat skal betales almindelig overskudsvarmeafgift.

    Høringssvar:

  • DI
  •  

    Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

    Journalnr: 20/0011007
    Genoptagelse af momstilsvaret
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for 3. kvartal 2015 med henblik på nedsættelse af momstilsvaret, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 26-05-2023

    Journalnr: 20/0032608
    Betalingspligt - formidlingsydelser
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har pålagt indehaveren moms af modtagne formidlingsydelser med omvendt betalingspligt, jf. momslovens § 46, stk. 1, nr. 3, samt lønsumsafgift af personbefordringsydelser, jf. lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 1, og § 2, stk. 2. Landsskatteretten nedsætter det skyldige momsbeløb delvist.
    Afsagt: 01-06-2023

    Journalnr: 22/0018416
    Momsfradrag - underleverandører
    Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar, idet Skattestyrelsen ikke har godkendt momsfradrag for udgifter til fem underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 26-05-2023

    Journalnr: 18/0003111
    Nægtet momsfradrag
    Klagen skyldes, at SKAT ikke har ændret klagerens momstilsvar efter klagerens genoptagelsesanmodning idet der ikke er grundlag for fradrag for købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 22-05-2023

    Journalnr: 21/0092223
    Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen marginalt.
    Afsagt: 26-05-2023

    Journalnr: 20/0031746
    Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms og købsmoms. Landsskatteretten nedsætter den skønsmæssige købsmoms til nul.
    Afsagt: 22-05-2023

    Journalnr: 22/0061178
    Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 26-05-2023

    Journalnr: 21/0019476
    Ombygning af motorkøretøj
    Klagen skyldes, at Motorstyrelsen har truffet afgørelse om opkrævning af registreringsafgift, da det er Motorstyrelsens opfattelse, at køretøjet er blevet ombygget, således at det ikke opfylder betingelserne i registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, nr. 2. Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse.
    Afsagt: 22-05-2023

    Journalnr: 22/0019636
    Yderligere tinglysningsafgift
    Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af yderligere tingslysningsafgift for klagerens tinglysninger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 23-05-2023

     

    Nyt fra EU-domstolen

    Retsliste 19-06-2023 - 18-07-2023

    Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

    Den 22-06-2023 dom i C-833/21 Endesa Generación
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 14, stk. 1, litra a) - fritagelse for energiprodukter, der anvendes til produktion af elektricitet - undtagelse - beskatning af energiprodukter af »miljøpolitiske hensyn« - rækkevidde

    Tidligere dokument: C-833/21 Endesa Generación - Indstilling

    Den 22-06-2023 dom i C-24/22 PR Pet
    Toldunion

    Præjudiciel forelæggelse - fælles toldtarif - tarifering af varer - kombineret nomenklatur - pos. 9403 - varer, der består af en struktur, og som er beregnet til katte og benævnt »kradsetræer til katte« - varer bestående af forskellige materialer - gennemførelsesforordning (EU) nr. 1229/2013 og (EU) nr. 350/2014

    Den 29-06-2023 dom i C-232/22 Cabot Plastics Belgium
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 44 - leveringsstedet for tjenesteydelser - gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 - artikel 11, stk. 1 - levering af tjenesteydelser - afgiftsmæssigt tilknytningssted - begrebet »fast forretningssted« - passende struktur med hensyn til de menneskelige og tekniske midler - evne til at modtage og anvende ydelserne til det faste forretningssteds egne formål - forarbejdningstjenesteydelser og accessoriske tjenesteydelser - forpligtelse i henhold til en eksklusivaftale indgået mellem et tjenesteydende selskab i en medlemsstat og det modtagende selskab med hjemsted i et tredjeland - juridisk uafhængige selskaber

    Den 29-06-2023 dom i C-108/22 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (TVA - Agrégateur de services hôteliers)
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - særordning for rejsebureauer - anvendelsesområde - hotelservicekonsolidator, som køber sådanne ydelser for egen regning, og som videresælger tjenesteydelserne til andre erhvervsdrivende uden tillægsydelser

    Den 13-07-2023 indstilling i C-340/22 Etableringsfrihed Cofidis
    Fiskale bestemmelser

    Anmodning om præjudiciel afgørelse - direkte beskatning - artikel 49 TEUF - afgiftspålæggelse af kreditinstitutter med henblik på finansiering af den sociale sikring - adgang til fradrag i beskatningsgrundlaget for enheder med juridisk personlighed - begrundelse - afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne

    Den 13-07-2023 dom i C-180/22 Mensing II
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 311 ff. - særordninger for kunstgenstande - fortjenstmargenordningen - afgiftspligtige videreforhandlere - levering af kunstgenstande foretaget af kunstneren eller dennes retssuccessorer - transaktioner inden for Fællesskabet - ret til fradrag af afgift, der er betalt i tidligere led

    Den 13-07-2023 dom i C-344/22 Gemeinde A
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af ydelser mod vederlag - offentligretlige organer - kommune, der opkræver en kurafgift for tilrådighedsstillelse af kurfaciliteter, som alle har adgang til

     

    Domme
    C-292/22 Nova Targovska Kompania 2004

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - tarifering af varer - kombineret nomenklatur - pos. 1511 og 1517 - raffineret, bleget og deodoriseret palmeolie - ingen fastsat metode til analyse af et produkts konsistens

    Domstolens dom:

    1) Den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, således som dette bilag er affattet ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/1602 af 11. oktober 2018 og ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2019/1776 af 9. oktober 2019,

    skal fortolkes således, at

    - en spiselig tilberedning af palmeolie, der ikke henhører under denne nomenklaturs pos. 1516, og som har undergået en anden behandling end raffinering, henhører under pos. 1517, og spørgsmålet om, hvorvidt denne tilberedning er blevet kemisk modificeret som følge af denne behandling, er uden betydning i denne henseende.

    2) Den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til forordning nr. 2658/87, som affattet ved gennemførelsesforordning 2018/1602 og gennemførelsesforordning 2019/1776,

    skal fortolkes således, at

    - når der ikke foreligger metoder og kriterier fastsat i denne nomenklatur med henblik på at fastslå, om en sådan tilberedning har undergået en anden behandling end raffinering, kan toldmyndighederne vælge den metode, der er egnet hertil, forudsat at denne metode kan føre til resultater, som er forenelige med nævnte nomenklatur, hvilket det tilkommer den nationale ret at efterprøve.

     

    Nyt fra EU

    Nyt fra Rådet

    ST 10001 2023 INIT - LOVGIVNINGSMÆSSIGE RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER. RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om tilladelse til Polen til at anvende nedsatte punktafgiftssatser for svær brændselsolie, naturgas, kul og koks, der anvendes som brændsel til opvarmning, i overensstemmelse med artikel 19 i direktiv 2003/96/EF

    CM 3344 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (High Level) - MORNING ONLY

    PE 18 2023 REV 1 - LOVGIVNINGSMÆSSIGE RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER. EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING OM ÆNDRING AF FORORDNING (EU) 2020/2170 FOR SÅ VIDT ANGÅR ANVENDELSEN AF UNIONENS TOLDKONTINGENTER OG ANDRE IMPORTKONTINGENTER FOR VISSE STÅLPRODUKTER, DER OVERFØRES TIL NORDIRLAND

    ST 9557 2023 COR 1 - LOVGIVNINGSMÆSSIGE RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER. RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) 2021/2278 om suspension af de toldsatser i den fælles toldtarif, der er omhandlet i artikel 56, stk. 2, litra c), i forordning (EU) nr. 952/2013 for visse landbrugs- og industriprodukter

    CM 3451 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Customs Union

    ST 10710 2023 INIT - OUTCOME OF PROCEEDINGS. Ecofin report to the European Council on tax issues

     

    Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

    kommissionens gennemførelsesforordning (eu) 2023/1159 af 13. juni 2023 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af okoumé-krydsfiner med oprindelse i folkerepublikken kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i europa-parlamentets og rådets forordning (eu) 2016/1036

     

    Lovtidende

    Lov om vejafgift, LOV nr 763 af 13/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af momsloven (Indberetning af betalingsoplysninger til bekæmpelse af grænseoverskridende momssvig, omvendt betalingspligt for teleydelser, notifikationsordning i visse afgiftslove, ændring af regler om ansvarsfrihed, tydeliggørelse af praksis om skærpede bøder, oplysningspligt i forbindelse med delvis momsfradragsret, justering af regler om udtagning, fritagelse for lønsumsafgift på energivirksomheders aktiviteter vedrørende indefrysning i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger, ændring af regler om kompetence til opkrævning af visse underholdsbidrag m.v.), LOV nr 755 af 13/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen, BEK nr 790 af 13/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Bekendtgørelse af lov om afgift af spildevand, LBK nr 765 af 07/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Bekendtgørelse om ikrafttræden af dele af lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love (Implementering af det omarbejdede cirkulationsdirektiv, direktivet om militær mobilitet og ændringer i alkoholstrukturdirektivet, justering af reglerne om adgang til virksomheders bevillings- og registreringsforhold, præcisering af bagatelgrænsereglen i en række afgiftslove, justering af momsreglerne for udlejningsvirksomheder og køreskolers salg af motorkøretøjer og tilpasning til EU-regler af tidspunktet for momsfradragsrettens indtræden m.v.), BEK nr 764 af 13/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om afgift af lønsum m.v., BEK nr 811 af 13/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet

    Høringsportalen

    Bekendtgørelse om farvning af gas- og dieselolier og petroleum
    Oprettelsesdato: 15-06-2023
    Høringsfrist: 01-08-2023

     

    Nyt fra Folketinget

    Almindelig del

    Bilag

    Bilag 164

    Kopi af KEF alm. del - foreløbigt svar på spm. 287 om vurdering af klimaeffekten, ændringer i provenu og skyggeprisen for det af CONCITO stillede forslag i analysen »Sidste udkald for at nå om klimamålet for 2025« fra maj 2023

    Bilag 165

    Henvendelse af 12/6-23 fra Henrik Lyngbo vedr. midlertidigt stop for opkrævning af told og importmoms fra Ukraine

    Bilag 167

    Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022

    Bilag 168

    Publikation fra Skattestyrelsen, juni 2023: Skattestyrelsen konstaterer svig i 9 ud af 10 kontroller mod kædesvig

    Spørgsmål og svar

    Spm. 247

    Vil ministeren redegøre for, hvor stort et provenu man forventer at få i statskassen, når CO2-afgiften til det danske fiskeri, jf. aftalen om grøn skattereform, er implementeret i 2025?  Svar  

    Spm. 248

    Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 83 sammenligne virkningen på Gini-koefficienten ved hhv. procentvise topskattelettelser og forøgelse af afgiften på cigaretter, så konkrete lettelser sammenlignes med en gennemsnitspris pr. pakke på 60, 70, 80, 90 og 100 kr.?  Svar  

    Spm. 249

    Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 83 grafisk illustrere, hvordan de økonomiske effekter, herunder fordelingseffekterne, af højere priser på cigaretter påvirker personer, der lever under fattigdomsgrænsen og som har hjemmeboende børn, ud fra en gennemsnitspris pr. pakke på 60, 70, 80, 90 og 100 kr., samt oplyse hvor mange børn der påvirkes?  Svar  

    Spm. 250

    Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 83 vurdere, om højere cigaretafgifter vil betyde, at nogle LO-arbejdere fravælger medlemskab af en fagforening på baggrund af økonomisk prioritering?  Svar  

    Spm. 274

    Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at fjerne tinglysningsafgiftens faste del for boliger med en salgspris på under 1 mio. kr.?  Svar  

    Spm. 276

    Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 13. juni 2023 om ECOFIN-rådsmødet den 16. juni 2023, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål K.Talepapiret bedes også sendt til Boligudvalget og Udvalget for Landdistrikter og Øer.  Svar  

    Spm. 277

    Vil ministeren i tabelform og grafisk vurdere, hvordan de økonomiske effekter, herunder fordelingseffekterne, af højere priser på cigaretter påvirker forskellige indkomstgrupper, der som minimum omfatter kontanthjælpsmodtagere, almindelige LO-arbejdere, pensionister, funktionærer og direktører, ved en årlig indeksering af tobaksafgiften på 3,5 pct. fra 2024 frem mod 2030?  Svar  

    Spm. 278

    Vil ministeren beregne effekten på Danmarks Gini-koefficient ved en indeksering af tobaksafgiften på 3,5 pct. fra 2024 frem mod 2030?  Svar  

    Spm. 279

    Vil ministeren i tabelform og grafisk illustrere, hvordan den økonomiske effekt af en årlig indeksering af tobaksafgiften på 3,5 pct. fra 2024 påvirker en enlig pensionist og et pensionistpars årlige disponible indkomst sammenholdt med et scenarie, hvor tobaksafgiften forøges markant til en gennemsnitspris pr. pakke cigaretter på 90 DKK?  Svar  

    Spm. 280

    Det fremgår af tal fra analysevirksomheden Nielsen IQ refereret i Dagligvarehandlen (»Salget af cigaretter rasler ned i Danmark – erstattes af udenlandske cigaretter«, www.dagligevarehandlen.dk, den 28. februar 2023), at antallet af solgte cigaretter i Danmark på to år er faldet med 580 mio. til 3,85 mia. stk. Ifølge tal fra Skatteministeriet vil mængden af grænsehandlede cigaretter stige til 2,7 mia. stk. ved en forhøjelse af tobaksafgiften, svarende til en gennemsnitlig pris pr. pakke cigaretter på 100 DKK. Hvordan forholder ministeren sig til, at mængden af grænsehandlede og illegale cigaretter i Danmark forventes at udgøre op mod 70 pct. af det indenlandske salg ved en forøgelse af tobaksafgiften til 100 DKK pr. pakke cigaretter?  Svar