![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Nye regler for regulering af delvist momsfradrag
Husk fristen for indberetning af godtgjorte energiafgifter, hvis godtgørelsen overstiger EUR 500.000
Flere aktører skal bidrage aktivt til at bekæmpe momssvig
Afgørelser
Nægtelse af registrering for A-skat, AM-bidrag og moms
Skattestyrelsens manglende udbetaling af rentegodtgørelse af selskabets negative momsangivelse - Risiko for afgiftstab
Moms af tilførslen af aktiver til selskab - Virksomhedsoverdragelse
Opkrævning af chokolade- og sukkervareafgift nedsat til 0 kr. - Kosttilskud formet som vingummibamser - Indeholder ikke tilsat sukker
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDONye regler for regulering af delvist momsfradrag Fra 1. juli 2023 skal der betales renter, hvis en virksomhed har positive rettelser til tidligere momsperioder.Ved indførelsen af rentebetalingen har det ikke været hensigten, at virksomheder, der både har momspligtige og momsfrie aktiviteter, skal betale renter, når momsen skal reguleres efter... |
BeierholmHusk fristen for indberetning af godtgjorte energiafgifter, hvis godtgørelsen overstiger EUR 500.000 Når din virksomhed får godtgørelse af energiafgifter eller anvender en lempet afgiftssats, kan dette anses som statsstøtte. Der er pligt til at indberette beløb, der overstiger EUR 500.000 pr. ordning til Skattestyrelsen senest den 31. august 2023. |
DeloitteFlere aktører skal bidrage aktivt til at bekæmpe momssvig Skattestyrelsen har fået tilladelse til at indhente betalingsoplysninger for 2021 og 2022 til brug for kontrol af moms. Dette er en forsmag på de forpligtelser, som penge-, e-penge- og betalingsinstitutter får fra 1. januar 2024. Fra denne dato skal betalinger fra EU-lande automatisk indberettes. |
Landsskatteretten fandt i en sag om nægtelse af registrering for moms, A-skat og AM-bidrag, at der var tale om en direkte fortsættelse af et konkursramt selskab med en ikke uvæsentlig gæld til staten.
Skattestyrelsen havde mulighed for at nægte en registrering, hvis der forelå alvorlige indicier på, at registreringen ville blive anvendt svigagtigt, eller selskabet ikke havde angivet den reelle indeholdelsespligtige (ledelse) eller selskabets reelle adresse. Denne kontrol af forholdene fulgte for momsområdet af EU-Domstolens dom i C-527/11, Ablessio SIA. Landsskatteretten fandt, at den samme kontrol kunne anvendes analogt i forhold til Skattestyrelsens kontrol af, hvorledes en virksomhed skulle registreres for A-skat og AM-bidrag, jf. SKM2021.599.LSR og SKM2022.213.LSR.
Landsskatteretten ændrede Skattestyrelsens begrundelse, idet Skattestyrelsen ikke havde skabt en formodning for, at direktøren udgjorde en del af den reelle ledelse i det konkursramte selskab, og at der som følge heraf forelå alvorlige indicer på, at registreringen ville blive anvendt svigagtigt.
Landsskatteretten fandt, at det forhold, at selskabet havde afgivet urigtige oplysninger om selskabets adresse, at selskabet var vidende herom, og at selskabet ikke straks efter havde forsøgt at rette forholdet, medførte, at der forelå tilstrækkelige alvorlige indicier på, at en registrering for moms, A-skat og AM-bidrag ville blive anvendt svigagtigt af selskabet. Selskabet kunne som følge heraf ikke opnå en registrering for moms, A-skat og AM-bidrag, jf. momslovens § 47, stk. 1, kilde-skattebekendtgørelsens § 16, stk. 1, arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 og C-527/11, Ablessio SIA, præmis 34.
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse.
Sagen vedrørte, om Skattestyrelsen havde været berettiget til at afbryde udbetalingsfristen på tre uger i henhold til opkrævningslovens § 12, stk. 2.
Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsen havde godtgjort, at selskabets forhold havde bevirket, at der ikke kunne foretages en tilstrækkelig kontrol af den angivne negative moms, jf. opkrævningslovens § 12, stk. 3, 1. pkt.
Videre fandt Landsskatteretten, at Skattestyrelsen havde godtgjort, at der forelå en nærliggende risiko for afgiftstab, jf. opkrævningslovens § 12, stk. 3, 2. pkt.
Henset hertil havde Skattestyrelsen været berettiget til at afbryde udbetalingsfristen på 3 uger, jf. opkrævningslovens § 12, stk. 3, 1. og 2. pkt.
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse.
Klagen drejede sig om et bindende svar, hvor SKAT havde svaret "nej" til spørgsmål 2 om, hvorvidt SKAT kunne bekræfte, at spørger ikke skulle betale moms af overdragelse af ejendom til H2 A/S.Henset til repræsentantens påstand og anbringender fremsat over for SKAT forstod Landsskatteretten det stillede spørgsmål således, at repræsentanten ønskede svar på, om overdragelsen af den faste ejendom med tilhørende byggeprojekt kunne kvalificeres som en virksomhedsoverdragelse omfattet af den dagældende momslovs § 8, stk. 1, 3. pkt. Selskabet var en del af en større ejendomskoncern, hvis aktivitet bestod i køb, salg, projektudvikling og erhvervsmæssig udlejning af fast ejendom. Selskabets formål var ifølge det oplyste at erhverve byggegrunde samt at udvikle, udstykke og videresælge disse i storparceller. Selskabet var registreret for udlejning af erhvervsejendomme. Selskabet erhvervede i juli 2012 Adresse Y1. I forbindelse med udviklingen af Adresse Y1 oprettede selskabet ejendomsprojektet […].Selskabet anmodede den 5. juli 2017 om at overdrage ejendommen og ejendomsprojektet til et datterselskab ved skattefri tilførsel med regnskabsmæssig virkning fra 1. maj 2017. Tilladelse til skattefri tilførsel efter fusionsskattelovens §§ 15c og 15d blev givet den 11. oktober 2017. Datterselskabet blev herefter stiftet den 25. oktober 2017, og selskabet indskød ejendommen bestående af en grund med det igangværende byggeri i datterselskabet mod vederlag i form af kapitalandele. Landsskatteretten fandt på den baggrund, at selskabet var en afgiftspligtig person, der drev selvstændig økonomisk virksomhed, og at tilførslen af aktiver til datterselskabet blev gennemført af selskabet i dets egenskab af afgiftspligtig person. Landsskatteretten fandt endvidere, at selskabet den 25. oktober 2017 overdrog en ejendom bestående af en grund med et igangværende byggeri til dets datterselskab, og at overdragelsen var momspligtig, jf. momslovens § 4, stk. 1. Landsskatteretten bemærkede herved, at selskabet ikke havde fremlagt lejeaftaler eller anden dokumentation for, at selskabet på overdragelsestidspunktet drev en igangværende udlejningsaktivitet på ejendommen. Landsskatteretten fandt herved, at overdragelsen af ejendommen ikke bestod af samtlige elementer, der var nødvendige for, at den økonomiske virksomhed med udlejning af fast ejendom kunne udøves af datterselskabet. Transaktionen kunne således ikke kvalificeres som en hel eller delvis virksomhedsoverdragelse i henhold til den dagældende momslovs § 8, stk. 1, 3. pkt. Landsskatteretten bemærkede i øvrigt, at den dagældende momslovs § 8, stk. 1, 3. pkt., alene fandt anvendelse i forbindelse med overdragelse af registreringspligtig virksomhed. Datterselskabet skulle ifølge det oplyste anvende ejendommen til udlejning, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8. Ifølge momslovens § 51, stk. 1, 3. pkt., kunne en frivillig registrering ikke omfatte udlejning til boligformål. Andet led af den dagældende momslovs § 8, stk. 1, 3. pkt., ville således ligeledes ikke være opfyldt. På den baggrund fandt Landsskatteretten, at selskabet skulle betale moms af dets tilførsel af aktiver (ejendommen) til dets datterselskab og stadfæstede herefter SKATs besvarelse af spørgsmål 2. Selskabets påstand vedrørende fritagelse efter momslovens § 8, stk. 1, 1. pkt., modsætningsvist, ansås ikke for omfattet af det af selskabet påklagede spørgsmål i det bindende svar, hvorfor Landsskatteretten henviste selskabet til at anmode om et nyt bindende svar vedrørende dette spørgsmål.
Sagen angik, om et produkt, der var udformet som vingummibamser, men som ikke indeholdt tilsat sukker, var omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 eller 10. Under henvisning til, at produktet ikke indeholdt tilsat sukker, fandt Landsskatteretten, at dette forhold i det konkrete tilfælde medførte, at produktet ikke havde et karaktergivende indhold af sukker, hvorfor produktet hverken kunne anses som konfekt eller en sukkervare. Produktet var derfor ikke omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Efter en samlet bedømmelse af produktets beskaffenhed og anvendelse samt den måde, hvorpå det blev markedsført, fandt Landsskatteretten endvidere, at produktet ikke var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 10, og derfor ikke var afgiftspligtigt efter chokoladeafgiftslovens kapitel 1. Landsskatteretten ændrede Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 07-09-2023 dom i C-461/21 Cartrans Preda
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - fritagelser - vejtransport, der er direkte knyttet til indførsel af varer - bevisførelse - artikel 56 TEUF og 57 TEUF - fri udveksling af tjenesteydelser - opkrævning af moms foretaget af en ikke-hjemmehørende person - beskatning af den betalte modydelse i form af indkomstskat hos ikke-hjemmehørende - kildeskat indeholdt hos den hjemmehørende
Tidligere dokument: C-461/21 Cartrans Preda - IndstillingDen 07-09-2023 indstilling i C-314/22 Consortium Remi Group
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - afgiftsgrundlag - nedsættelse af afgiftsgrundlaget - ikke-betaling eller kun delvis betaling af prisen efter det tidspunkt, hvor transaktionen har fundet sted - medlemsstaternes fravigelsesmulighed i henhold til momsdirektivets artikel 90, stk. 2 - direkte anvendelse af momsdirektivets artikel 90, stk. 1 - præklusionsfrist - fristens begyndelse - tidspunktet for nedsættelsen af afgiftsgrundlaget - ingen nedsættelse med tilbagevirkende kraft - den skatte- og afgiftspligtige persons ret til forrentning
Den 07-09-2023 dom i C-323/22 KRI
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - frie varebevægelser - punktafgifter - direktiv 92/12/EØF - artikel 6, stk. 1, litra a) - punktafgifternes forfald - tilfælde, hvor varer uretmæssigt har forladt suspensionsordningen - ulovlig handling, der udelukkende kan tilregnes tredjemand - forfalskning af det administrative ledsagedokument - artikel 14, stk. 1 - punktafgiftsfritagelse for tab sket under suspensionsordningen - hændelige begivenheder eller force majeure - den godkendte oplagshavers ansvar
Den 07-09-2023 indstilling i C-433/22 HPA - Construções
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - moms - direktiv 2006/112/EF - tidsbegrænset mulighed for en nedsat afgiftssats for arbejdskraftintensive tjenesteydelser - nedsat afgiftssats for renovering af private boliger - begrebet »privat bolig« - grænser for en selektiv nedsat afgiftssats - det demokratiske princip og lovgivers skønsbeføjelse - princippet om afgiftens neutralitet
Den 07-09-2023 dom i C-453/22 Schütte
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - princippet om momsens neutralitet - effektivitetsprincippet - for høj momssats på en købsfaktura - tilbagebetaling af for meget opkrævet moms - direkte krav mod skatte- og afgiftsmyndigheden - betydningen af risikoen for dobbelt tilbagebetaling af den samme moms
Den 14-09-2023 dom i C-820/21 Vinal
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 16 - ordning for afgiftsoplag - betingelser for udstedelse af en bevilling til en godkendt oplagshavers oprettelse og drift af et afgiftsoplag - manglende opfyldelse af disse betingelser - endelig inddragelse af bevillingen anvendt kumulativt med pålæggelsen af en økonomisk sanktion - artikel 50 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - princippet ne bis in idem - proportionalitet
Bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige
Oprettelsesdato: 24-08-2023
Høringsfrist: 20-09-2023
Bilag 211 | Notits til brug for Skatteudvalgets møde med De Økonomiske Vismænd den 30. august 2023 |
Bilag 213 | Publikation fra Spillemyndigheden: Blokering af ulovlige hjemmesider juli 2023 |
Spm. 291 |
Spm. 307 |
Spm. 308 |