Kære læser !
Jeg har egentlig undret mig lidt over afgørelserne fra Landsskatteretten det sidste stykke tid. For hvordan kan det være, at vi - uge efter uge - kan bringe adskillige afgørelser inden for direkte beskatning men fra slet ingen til en lille håndfuld på moms- og afgiftsområdet ?
Er moms- og afgiftskonteret/kontorerne underdrejede, underbemandede eller noget helt tredje ?
Jeg nægter i hvert fald at tro, at der ikke klages over moms- og afgiftsafgørelserne (faktisk så ved jeg, at der klages over moms- og afgiftsafgørelser - men det er i en anden kontekst, så ikke et ord mere om det her).
For så vidt angår de faglige nyheder, så har vi igen nyt fra alle kilder - herunder også én afgørelse fra Landsskatteretten uden SKM-nummer.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Nyt styresignal fra SKAT om kuldioxidafgift for affaldsvirksomheder
Solidarisk hæftelse for betaling af punktafgifter
CO2-afgift - affaldsvirksomheder
Momsfritagelse - salg af storparceller
Afskaffelse af forskudsmomsordningen
Positivt bindende svar om momsfri forvaltning af investeringsforeninger
Har din filial betalt for meget i moms?
Moms i fitnesscenteret – holdundervisning kan stadig omfattes af momsfritagelsen
Delvist farvel til eksportmomsordningen allerede fra 2018
SKAT-meddelelser
Retssagsvejledning
Udkast til styresignal
Moms - personalets private brug af virksomhedens aktiver - udkast til styresignal
Styresignaler
Pålæg om oplysningspligt efter momslovens § 75, stk. 5
Praksisændring - Momsfritagelse af levering af blod fra mennesker - styresignal
Bindende svar
Fordeling imellem udlejer og lejer af varme og kulde til proces - brug af fordelingsnøgle
Modregning og godtgørelse ved fraførsel af affald
Afgørelser
Tilbagebetaling af smøreolieafgift – Landsskatterettens kompetence
Efteropkrævning af affaldsvarme-, tillægs- og CO2-afgift – Ikke berettiget udbetaling af negativt afgiftstilsvar
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 ny sag
1 indstilling
2 domme
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20170626' AND [SkatteraadChanged] <= '20170702') OR ([LSRChanged] >= '20170626' AND [LSRChanged] <= '20170702') OR ([ByretChanged] >= '20170626' AND [ByretChanged] <= '20170702') OR ([LandsretChanged] >= '20170626' AND [LandsretChanged] <= '20170702') OR ([HojesteretChanged] >= '20170626' AND [HojesteretChanged] <= '20170702')) ORDER BY AppelId DESC
Advokatfirmaet Energi & MiljøNyt styresignal fra SKAT om kuldioxidafgift for affaldsvirksomheder SKAT har udstedt et nyt styresignal om ændring af SKATs praksis vedrørende opgørelse af kuldioxidafgiften for [...] |
BDOSolidarisk hæftelse for betaling af punktafgifter SKAT er begyndt at gøre et solidarisk ansvar gældende over for virksomheder, der køber varer, hvor punktafgiften ikke er betalt. |
BeierholmCO2-afgift - affaldsvirksomheder Genoptagelse for perioden 1. januar 2010 til 15. juni 2011 |
BeierholmMomsfritagelse - salg af storparceller Skatterådet har i et nyligt offentliggjort bindende svar afgjort, at en almen boligforening kunne sælge to storparceller uden tillæg af moms |
EYAfskaffelse af forskudsmomsordningen Lovforslag, der afskaffer forskudsmomsordningen, er sendt i høring. Forskudsvist udbetalte beløb skal tilbagebetales til SKAT senest 15. januar 2018. |
PwCPositivt bindende svar om momsfri forvaltning af investeringsforeninger Nyt bindende svar belyser rækkevidden af momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger, og udgør et positivt fortolkningsbidrag i ATP-momssagskomplekset. |
PwCHar din filial betalt for meget i moms? Nyt udkast til styresignal lægger op til, at der historisk i visse tilfælde ikke skulle beregnes dansk moms af ydelser, som ydes fra en udenlandsk fællesregistrering til dennes danske filial. Ændringen åbner op for, at danske filialer potentielt kan tilbagesøge moms betalt i årene 2007-2015. |
PwCMoms i fitnesscenteret – holdundervisning kan stadig omfattes af momsfritagelsen SKAT trækker i land i et nyt styresignal vedrørende momsfritagelsen for legemsøvelser. |
PwCDelvist farvel til eksportmomsordningen allerede fra 2018 Vi har tidligere skrevet i Dialog – læs mere her – at man fra politisk side lagde op til finansiere Nordsøaftalen ved at afskaffe en væsentlig del af eksportmomsordningen – den såkaldte forskudsmoms, der også går under populærbetegnelsen ”det stående lån” |
Vedrører: -
Denne vejledning beskriver de overordnede principper for behandlingen af retssager om skatte- og afgiftsregler, hvori Skatteministeriet optræder som part, og hvor et skatte-, vurderings- eller motorankenævn, Skatteankestyrelsen eller Landsskatteretten efter lovgivningen er sidste administrative klageinstans. Derudover beskrives nu tillige SKATs sager om bl.a. inddrivelse.
Vejledningen beskriver endvidere en række af Kammeradvokatens opgaver i forbindelse med varetagelsen af sagsførelsen for Skatteministeriet. Vejledningen træder i stedet for ministeriets retssagsvejledning af 21. december 2012 (offentliggjort som SKM2012.756.SKAT) og indeholder i forhold til denne bl.a. konsekvensændringer som følge af oprettelsen af Skatteankestyrelsen og ændret ankefrist fra landsretten til Højesteret.
SKAT præciserer, at når en virksomhed indkøber aktiver, der både skal bruges til momspligtige formål og til de ansattes private brug, kan virksomheden vælge at bruge reglerne om delvis fradragsret, jf. momslovens § 38, stk. 2, eller reglerne om fuld eller delvis fradragsret, jf. momslovens § 37, stk. 1, eller § 38, stk. 1. Vælger virksomheden at bruge reglerne om fuld eller delvis fradragsret, jf. momslovens § 37, stk. 1, eller § 38, stk. 1, skal den ansattes private brug af aktivet sidestilles med levering af en ydelse mod vederlag, hvoraf der skal betales udtagningsmoms, jf. momslovens § 5, stk. 3.
Vedrører: Momslovens § 75, stk. 5
Skatterådet fulgte SKATs indstilling om, at en virksomhed efter momslovens § 75, stk. 5, pålægges at meddele SKAT oplysninger vedrørende betalinger, der er sket mellem danske forbrugere og udenlandske e-handelsvirksomheder.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 1.
EU-domstolen ændrer dansk praksis for momsfritagelse af levering af blod fra mennesker, herunder blodplasma fremstillet af blod fra mennesker, idet EU-domstolen fastslår, at momsfritagelsen alene kan udstrækkes til at omfatte levering af blodplasma, som faktisk er beregnet direkte til sundhedspleje eller til behandlingsformål.
Herved kan levering af blodplasma, der er bestemt til at indgå i en industriel produktion, bl.a. med henblik på fremstilling af lægemidler, ikke omfattes af momsfritagelsen.
Vedrører: Gasafgiftsloven § 10. Vandafgiftsloven § 9. Elafgiftsloven § 11
Skatterådet bekræftede ud fra en konkret vurdering, at afgiften på spørgers forbrug af el og gas til spørgers fremstilling af henholdsvis teknisk damp og isvand, hvor damp og isvand også anvendtes af en lejer, kunne fordeles mellem spørger og lejer ved brug af en fordelingsnøgle. Skatterådet lagde bl.a. vægt på, at spørger og lejer var uafhængige parter, og at dampen og isvandet alene anvendtes til godtgørelsesberettigede formål hos enten spørger eller lejer.
Skatterådet bekræftede, at spørger kunne anses for at være forbrugeren af ledningsført vand efter vandafgiftsloven ved fremstilling af henholdsvis teknisk damp, isvand og ionbyttet vand, hvorfor spørger var godtgørelsesberettiget for afgiften af det forbrugte vand.
Skatterådet bekræftede, at spørger kunne anses for at være forbrugeren af elektricitet efter elafgiftsloven ved fremstilling af henholdsvis trykluft og ionbyttet vand, hvorfor spørger var godtgørelsesberettiget for afgiften af den forbrugte elektricitet.
Vedrører: Råstof- og affaldsafgiftsloven § 12
Skatterådet bekræfter, at spørger ved fraførsel af affald fra et deponi i drift kan modregne den fraførte mængde affald i mængden af tilført afgiftspligtigt affald ved opgørelsen af den afgiftspligtige mængde, når det fraførte affald er tilført i perioden 2008 til 2016.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger ved fraførsel af affald fra et deponi i drift kan få udbetalt 475 kr./ton fraført affald for den mængde af affald, som overstiger mængden af tilført affald i afgiftsperioden, når det fraførte affald er tilført i perioden 2008 til 2016, og dele af affaldet er tilført deponiet til en lavere afgift end den gældende afgift på 475 kr./ton.
Vedrører: Skatteforvaltningslovens § 1, § 11 samt § 11, stk. 1 og 3, § 32 samt § 32, stk. 1, nr. 1, § 34a, stk. 4 Dagældende skatteforvaltningslovs § 11, § 32, § 34 a Forældelseslovens § 3 Dagældende olieafgiftslovens § 11, stk. 2
Landsskatteretten afviste en klage over, at SKAT ikke havde imødekommet selskabets anmodning om tilbagebetaling af smøreolieafgift, idet forholdet ikke ansås for omfattet af Landsskatterettens kompetence.
Vedrører: Dagældende kulafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 6 (nugældende nr. 5) § 1, stk. 1, nr. 7 (nugældende nr. 6) Kulafgiftslovens § 2, stk. 2, § 4, § 5, stk. 3, 8 samt 13, § 7, stk. 1, § 7 a, stk. 2, nr. 1 og § 7 a, stk. 3, nr. 1 CO2-afgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 15, § 5, stk. 3
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse, hvorefter der var foretaget efteropkrævning af affaldsvarme-, tillægs- og CO2-afgift, da udbetaling af negativt afgiftstilsvar for perioder, hvor der var fyret med biomasse, ikke var anset for berettiget.
Vedrører: Inddrivelseslovens § 9, stk. 1, § 17. Opkrævningslovens § 16, § 16a, stk. 2-5 og 16b, stk. 1, § 16c, stk. 6 Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse, hvorefter SKAT havde foretaget modregning til dækning af klagerens studiegæld i et beløb fra klagerens virksomheds skattekonto, som var indbetalt til dækning af et specificeret momstilsvar. |
SKM2017.434.ØLR Straf - momssvig - negative momsangivelser - direktør | Vedrører: Straffelovens § 289, jf. momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1, jf. § 89 Færdselslovens § 118, jf. § 4, stk. 1 T var tiltalt for momssvig og overtrædelse af færdselslovens hastighedsgrænser. T havde i perioden 01.01.2011-31.12.2011 som direktør og daglig leder af et busselskab angivet negativ moms for hele perioden på samlet -1.182.988 kr., selvom bogføringen i selskabet pr. 31.12.2011 udviser et momstilsvar på i alt -345.942 kr. Selskabets revisor havde lavet en efterangivelse for 2011. T unddrog herved for 837.046 kr. i moms. T forklarede at han i 2011 ikke havde udskrevet fakturaer selv. Alle indberetninger for 2011 blev foretaget af selskabets bogholder på løbende basis. Der er ikke indberettet forkert en eneste gang, og han nægter at tro på, at hans bogholder har lavet fejl. Hvert eneste år blev der lavet efterposteringer da det først er ved årets afslutning, at der kan foretages en afgørelse af de forskellige kørselskategorier og foretages en fordeling alt efter den momsmæssige behandling af kategorierne. Han havde ikke på noget tidspunkt set revisorens efterangivelse. Det var ikke T& 8217;s underskrift på årsregnskabet og han havde ikke læst ledelseserklæringen, da regnskabet blev aflagt. Han havde overladt det til bogholder og revisor at forholde sig til årsregnskabet. Byretten fandt T skyldig i momssvig og overtrædelse af færdselsloven. Retten lagde blandt andet til grund at T den 12. juni 2012 havde fået overleveret og gennemgået efterangivelsen for moms sammen med det interne og eksterne regnskab og specifikationshæftet. T idømtes en tillægsstraf på fængsel i 6 måneder betinget med vilkår om samfundstjeneste, en tillægsbøde på 840.000 kr. samt betinget frakendelse af kørekortet. Landsretten stadfæstede byretsdommen. |
Vedrører: Bekendtgørelse om registrering af køretøjer nr. 1315 af 9. december 2014 § 117, stk. 3, jf. § 87, stk. 1 og stk. 2 T var tiltalt for overtrædelse af registreringsafgiftsbekendtgørelsen, idet han den 11. januar 2016 havde anvendt en varebil, der har en tilladt totalvægt på ikke over 4 tons og er registreret udelukkende til erhvervsmæssig brug med T& 8217;s virksomhed som registreret ejer og bruger & 8211; uden at have mærket siderne på varebilen med oplysninger om virksomhedens navn eller logo samt virksomhedens cvr-nummer. T udeblev fra retsmødet. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes en bøde på 5.000 kr. | |
SKM2017.419.BR Forsvarer salær – frivillig indbetaling - bødenedsættelse | Vedrører: Forsvarerbistandslovens § 4 I en afsluttet administrativ straffesag havde SKAT anmodet om at retten traf afgørelse om, hvem der endeligt skal udrede salærerne, der foreløbigt var udredt af statskassen til to beskikkede advokater, idet sagen var blevet afgjort med en bøde. Det oprindelige bødeforlæg var blevet nedsat med henvisning til, at T havde medvirket med oplysninger til sagen og havde betalt skatten. Det var SKATs opfattelse, at salæret endeligt skulle udredes af T. Byretten fastsatte salær på 5.100 kr. med tillæg af moms til den tidligere beskikkede forsvarer og 20.400 kr. med tillæg af moms til den senest beskikkede forsvarer. Salæret skulle endeligt betales af T. Retten lagde vægt på, at en bødenedsættelse som følge af T& 8217;s frivillige indbetaling af den skyldige skat ikke kan begrunde, at statskassen skal bære hele eller dele af sagens omkostninger. |
Vedrører: Toldlovens § 73, stk. 2, jf. stk. nr. 1, nr. 1, jf. § 23, stk. 2. Ægteparret T1 og T2 var i forening tiltalte for smugleri ved den 18. juni 2014 ved indrejse i lufthavnen at have indført 20 kg vandpibetobak uden at angive indførslen overfor SKAT. T1 var tillige tiltalt for smugleri ved den 3. juli 2015 i lufthavnen at indføre 5 L vodka 40 % og 1.250 g vandpibetobak uden at angive indførslen overfor SKAT. T1 havde derved unddraget for 24.454 kr. i told i alt og T2 for 22.598 kr. i told. T1 forklarede at han og hans hustru i alt havde 7 stk. bagage med. Han havde haft 3 stk. bagage med som han selv havde pakket og var gået alene med gennem den grønne kanal i lufthavnen. Ved indtjekningen afleverede de alle kufferterne og deres pas. Han vidste ikke, at det hele var noteret i hans navn. Der var tilbehør til vandpiber i bagagen. Han var ikke klar over, at der var vandpibetobak i konens kuffert. I afrejselandet boede de hver for sig. Han var ikke fulgtes med sin hustru fordi han havde noget mad med og han troede kontrollen stoppede alle familier, der gik igennem og han så ikke fik lov at få maden med. T1 erkendte forholdet begået den 3. juli 2015. T2 forklarede at hun havde 2 stk. bagage med og en lille taske. Hun havde selv pakket det. De 20 kg vandpibetobak var ikke i kufferten, da de tog af sted. En mand hun havde mødt på nettet, som solgte vandpibetobak havde lagt vandpibetobakken på hendes kuffert efter at hun var gået igennem kontrollen. Hun betalte med svenske kr. Byretten fandt T1 og T2 skyldige i smugleri. Retten lagde til grund at de tiltalte i forening indførte vandpibetobakken den 18. juni 2014 uden at foretage angivelse. T1 fandtes tillige skyldig i smugleri for indførslen den 3. juli 2015. T1 idømtes en bøde på 48.500 kr. og T2 en bøde på 45.000 kr. Landsretten stadfæstede byretsdommen. | |
SKM2017.416.ØLR Straf - skattesvig - frifindelse - transparente selskaber - ikke forældet | Vedrører: Skattekontrollovens § 13, stk. 1. Straffelovens § 289, jf. skattekontrollovens § 16, stk. 3, jf. stk. 1 T var tiltalt for skattesvig for 2005-2013 ved dels at afgive urigtige eller vildledende oplysninger i sine selvangivelser dels at undlade at reagere på for lave skatteansættelser. T selvangav ikke kapitalindkomst og aktieindkomst hidrørende fra værdipapirer i udenlandsk depot. T havde via sin bankforbindelse oprettet to selskaber i udlandet og det var SKATs opfattelse af selskaberne var transparente. T foretog selvanmeldelse via sin advokat den 22. september 2014. T unddrog herved for 734.189,84 kr. i skat. Byretten fandt T skyldig i skattesvig. Den fandt at T havde holdt sig i bevidst uvidenhed, og at undladelse af at foretage undersøgelser om skatteforholdene i forbindelse med sin investering i udenlandske selskaber kunne tilregnes T som forsætlig. T idømtes 6 måneders betinget fængsel og en tillægsbøde på 367.094 kr. Dommen blev gjort betinget under henvisning til T& 8217;s høje alder, selvanmeldelsen og at samtlige unddragne skatter inklusiv renter og gebyrer var betalt. T forklarede for landsretten, at han ikke tog midler ud af selskaberne i de relevante indkomstår. Han var af den opfattelse, at skattepligten først indtrådte når han tog midler fra selskaberne til Danmark. Han havde selv anmeldt forholdet via sin advokat efter drøftelse af mulighederne om likvidation af det tilbageværende selskab og efter at være orienteret om risikoen for personlig skattepligt for selskabernes kapitalindkomst. Landsretten frifandt med dissens T for forsætlig skattesvig på bevisets stilling og på baggrund af T& 8217;s forklaring til sagen. Det forhold at T undlod nærmere at undersøge de skattemæssige forhold for selskaberne, der i øvrigt var lovligt stiftet i udlandet, var ikke nok til statuere forsæt. Den fandt ikke grundlag for at tage stilling til, om T havde handlet groft uagtsomt under henvisning til anklageskriftets formulering og skattemyndighedernes praksis om anmodning om tiltale når der er tale om selvanmeldelse. |
Journalnr: 12/0191095
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-06-2017
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 04-07-2017 indstilling i C-308/16 Kozuba Premium Selection
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - fritagelse for leveringer af bygninger eller dele heraf og den tilhørende jord - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra j) - artikel 12, stk. 1, litra a), og stk. 2 - begrebet »første indflytning« - begrebet »ombygning«
Tidligere dokument: C-308/16 Kozuba Premium Selection - DomDen 05-07-2017 indstilling i C-374/16 Geissel Butin
Fiskale bestemmelser
Fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 178, litra a) - fradragsret - betingelser for udøvelse - artikel 226, nr. 5) - nødvendige oplysninger på fakturaer - den afgiftspligtige persons adresse - god tro ved opfyldelse af kravene til fradrag af indgående afgift - unddragelse af loven eller retsmisbrug - nationale procedurer - effektivitetsprincippet
Tidligere dokument: C-374/16 Geissel Butin - DomDen 05-07-2017 indstilling i C-375/16 Butin
Fiskale bestemmelser
1. Forudsætter artikel 226, nr. 5), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (momsdirektivet) angivelse af en adresse for den afgiftspligtige person, på hvilken han udøver sine erhvervsaktiviteter?
2. Såfremt første spørgsmål besvares benægtende [...]
Den 05-07-2017 indstilling i C-224/16 AEBTRI
Toldunion
Anmodning om præjudiciel afgørelse - toldunion - ekstern forsendelse - TIR-konventionen - transport på grundlag af TIR-carnet - TIR-forsendelse ikke afsluttet - den garanterende organisations ansvar - solidarisk hæftelse - de kompetente myndigheders forpligtelse til så vidt muligt at forlange indfrielse hos den eller de direkte ansvarlige personer, før de retter krav mod den garanterende organisation - EF-toldkodeksens artikel 203 og 213 - fastlæggelse af, hvem der er debitorer for toldskylden - personer, der har erhvervet eller opbevaret varen, og som vidste eller med rimelighed burde have vidst, at varen var unddraget toldtilsyn
Tidligere dokument: C-224/16 AEBTRI - DomDen 06-07-2017 dom i C-254/16 Glencore Agriculture Hungary
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 183 - princip om afgiftens neutralitet - fradrag for indgående afgift - godtgørelse af overskydende moms - kontrolsag - bøde pålagt den afgiftspligtige person under en sådan kontrolsag - forlængelse af fristen for tilbagebetaling - udelukkelse af betaling af morarenter
Tidligere dokument: C-254/16 Glencore Agriculture Hungary - DomDen 06-07-2017 dom i C-392/16 Marcu
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 199, stk. 1, litra c) - ingen momsregistrering - omvendt betalingspligt - det præjudicielle spørgsmåls hypotetiske karakter - afvisning af anmodningen om præjudiciel afgørelse
Tidligere dokument: C-392/16 Marcu - DomDen 11-07-2017 indstilling i C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma
Fiskale bestemmelser
Merværdiafgift - levering af lægemidler fra producenten til detailhandlende via grossister - artikel 73 og 90 i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem - afgiftsgrundlag - lovbestemt forpligtelse for producenten til at indrømme en prisindekseret rabat - medlemsstatens afgiftsmyndigheder behandler rabatten som en prisnedsættelse for så vidt angår lovbestemte (offentlige) sygekasser, men ikke for så vidt angår private sygekasser - principper udviklet i sag C-317/94, Elida Gibbs - ligebehandlingsprincippet
Tidligere dokument: C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma - DomDen 13-07-2017 dom i C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 14, stk. 1, litra c) - fritagelse for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof med henblik på sejlads i farvande i Den Europæiske Union og til at producere elektricitet om bord på et fartøj - motorbrændstof, der anvendes af et skib til at sejle fra det sted, hvor det blev bygget, til en havn i en anden medlemsstat med henblik på dér at blive lastet med dets første kommercielle last
Tidligere dokument: C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla - DomDen 13-07-2017 dom i C-633/15 London Borough of Ealing
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport - artikel 133 - fritagelse udelukket i tilfælde af risiko for konkurrenceforvridning til skade for momspligtige erhvervsvirksomheder - tjenesteydelser leveret af offentligretlige organer, som ikke arbejder med gevinst for øje
Tidligere dokument: C-633/15 London Borough of Ealing - DomDen 19-07-2017 dom i T-752/14 Combaro mod Kommissionen
Toldunion
Toldunion - associeringsaftale mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Republikken Letland - artikel 239 i forordning (EØF) nr. 2913/92 - godtgørelse af og fritagelse for importafgifter - indførsel af linnedstof fra Letland - billighedsklausul - særlig situation - urigtigheder eller åbenbar forsømmelighed - Kommissionens afgørelse, som fastslår, at der ikke er grundlag for fritagelse for importafgifter
Tidligere dokument: T-752/14 Combaro mod Kommissionen - DomDen 26-07-2017 dom i C-386/16 Toridas
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 138, stk. 1 - kvalificering af en transaktion som levering inden for Fællesskabet - fritagelse i forbindelse med levering af varer inden for Fællesskabet - erhververen har til hensigt at videresælge varerne til en afgiftspligtig person i en anden medlemsstat, inden de transporteres fra den første medlemsstat - den eventuelle betydning af, at en del af varerne er blevet forarbejdet inden afsendelsen
Tidligere dokument: C-386/16 Toridas - Dom
Er en kommune i lyset af artikel 167, 168 og 184 f. i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem samt neutralitetsprincippet berettiget til at fradrage indgående moms (ved regulering) af sine investeringsudgifter, når - det fremstillede (erhvervede) investeringsgode i begyndelsen blev benyttet til formål, som ikke er afgiftspligtige (til kommunens varetagelse af offentlige opgaver i egenskab af offentlig myndighed) [men] - anvendelsen af i... |
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 296, stk. 2, og artikel 299 - fælles standardsatsordning for landbrugere - udelukkelse af landbrugere fra ordningen - betingelser
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 295-305 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at de eneste acceptable forudsætninger for udelukkelse af en standardsatslandbruger fra den fælles standardsatsordning, der reguleres af disse bestemmelser, er de i direktivets artikel 296, stk. 2, fastsatte.
2) Artikel 296, stk. 2, i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at den ikke giver mulighed for udelukkelse fra standardsatsordningen af den kategori af landbrugere, der defineres som landbrugere, der anses for at få tilbagebetalt væsentligt mere som medlemmer af ordningen, end de ville have fået tilbagebetalt, hvis de var momsregistrerede.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - Domstolens kompetence - EU-retlige bestemmelser, der er gjort anvendelige af national ret direkte og ubetinget - moms - oversøiske departementer - byggearbejder - begreb - salg og installation på ejendomme - solcellepaneler - solvandvarmere - betegnelse som »en enkelt ydelse«
Generaladvokatens indstilling:
Henset til de ovenstående betragtninger, som jeg har gjort rede for principalt, foreslår jeg Domstolen, at den erklærer sig inkompetent med henblik på besvarelsen af anmodningen om præjudiciel afgørelse fra Conseil d’État (øverste domstol i forvaltningsretlige sager, Frankrig).
Sagen omhandler:
Traktatbrud - punktafgifter på cigaretter - direktiv 2008/118/EF - forfald - tid og sted for afgiftens forfald - afgiftsmærker - fri bevægelighed for punktafgiftspligtige varer - tidsbegrænsning for markedsføring og salg af cigaretpakninger - proportionalitetsprincippet
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-126/15 Kommissionen mod Portugal - Indstilling1) Den Portugisiske Republik har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 9, stk. 1, i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF samt proportionalitetsprincippet, idet den har fastsat, at cigaretpakninger, der er overgået til forbrug i et givet regnskabsår, efter udløbet af den frist, der er fastsat i artikel 27, litra a), i Portaria n.° 1295/2007 do Ministério das Finanças e da Administração Pública (bekendtgørelse nr. 1295/2007 udstedt af ministeriet for finanser og offentlig forvaltning) af 1. oktober 2007, i den affattelse heraf, som finder anvendelse i denne sag, ikke længere må markedsføres og sælges til offentligheden, når den for disse varer gældende afgiftssats ikke er forhøjet for det på det pågældende regnskabsår følgende år.
2) I øvrigt frifindes Den Portugisiske Republik.
3) Den Portugisiske Republik bærer halvdelen af sine egne omkostninger.
4) Europa-Kommissionen bærer sine egne omkostninger og betaler halvdelen af de af Den Portugisiske Republik afholdte omkostninger.
5) Kongeriget Belgien, Republikken Estland og Republikken Polen bærer hver deres egne omkostninger.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - merværdiafgift (moms) - artikel 146, stk. 1, litra e) - fritagelse ved udførsel - tjenesteydelser, der er direkte knyttet til udførsel eller indførsel af varer - begreb
Domstolens dom:
Artikel 146, stk. 1, litra e), i direktiv 2006/112 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at den heri fastsatte fritagelse ikke finder anvendelse på en levering af tjenesteydelser som den i hovedsagen omhandlede vedrørende transport af varer til et tredjeland, når disse ydelser ikke leveres til afsenderen eller modtageren af disse varer.
Indførelse af midlertidige autonome handelsforanstaltninger til fordel for Ukraine
Indførelse af midlertidige autonome handelsforanstaltninger til fordel for Ukraine
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til Toldtariffen - antidumpingtold
Rettelse til Toldtariffen - antidumpingtold
Rettelse til Toldtariffen - antidumpingtold
Offentliggørelse af toldsuspensioner og toldkontingenter med virkning fra 1. juli 2017
Rettelse til Toldtarifen - antidumpingtold
Rettelse til Toldtariffen - antidumpingtold
Alle eksportkøretøjer skal til udvidet registreringssyn (toldsyn)
Rettelse til Toldtariffen - antidumpingtold
Nyt fra Skatteministeriet
Fjerde og sidste del af Afgifts- og tilskudsanalysen er nu offentliggjort
Nu er der – endelig – ligestilling for barnløse
Enlige og homoseksuelle fritages for moms på fertilitetsbehandling
L 17 - Forslag til lov om ændring af kulbrinteskatteloven, lov om ansættelse og opkrævning m.v. af skat ved kulbrinteindvinding, lov om fremskyndet tilbagebetaling af visse afgifter og fusionsskatteloven (Lempelse af beskatningen af kulbrintevirksomhed for visse investeringer og afskaffelse af forskudsmomsordningen m.v.)
Oprettelsesdato: 26-06-2017
Høringsfrist: 14-08-2017
Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven (Korrektion af fejlagtige indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger)
Oprettelsesdato: 26-06-2017
Høringsfrist: 07-08-2017
L 18 - Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af køretøjer m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas.
Oprettelsesdato: 30-06-2017
Høringsfrist: 14-08-2017
Bilag 225 |
Bilag 228 | Orientering vedrørende sag om momsfritagelse af fertilitetsbehandling |
Bilag 230 |
Bilag 231 |
Bilag 232 |
Bilag 233 |
Bilag 235 |
Bilag 236 | Udkast til kommissorium for en undersøgelseskommission om SKAT, fra justitsministeren |
Spm. 400 |
Spm. 401 |
Spm. 429 |
Spm. 430 |
Spm. 431 | Spm. om, hvor mange punktafgiftslove der er bestemmelser om kædeansvar i, til skatteministeren Svar |
Spm. 432 |
Spm. 503 |
Spm. 504 |
Spm. 505 |
Spm. 506 |
Spm. 507 |
Spm. 508 |
Spm. 509 |