Kære læser !
Denne uges MomsMail indeholder igen nyt fra faktisk alle kilder - og især også de kilder hvor vi tillader at fremhæve os selv som "mere dækkende end nogen andre". Således er der i denne uge også nyt fra Group on the future of VAT, VAT Expert group og den danske afgørelsesdatabase.
Og hvis du ikke har nok i moms-, told- og afgiftsnyheder - så kunne du jo prøve vores andre nyhedstjenester:
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Bestil bogen: Skat, moms og personalegoder 2017
Ny momspraksis for firmatelefoner mv.
En Jaguar XF Van er ikke et specialkøretøj
Registreringsafgiftens nedsættelse
Omkostningsgodtgørelse i klagesager til selskaber m.v. er genindført
SKAT præciserer endnu engang kantinemomsreglerne
European Taxation: 1 - 2017
Will the Trade Facilitation Agreement's Novel Architecture and Flexibilities Have Unforeseen Consequences? An Analysis in the Context of World Trade Organization Accessions
The Non-Market Economy Methodology Shall Be Terminated After 2016
Free Trade Is Not Free: The Costs of Trade Compliance for Businesses
Korea's Customs Valuation Method for Transaction Value Between Related Parties
The Shochu Conundrum: Economics and the General Agreement on Tariffs and Trade Article III
International Investment Law, Trade in Services and Customs: Legislative Strategies for States Hosting International Competitive Events
Registrerede eksportører – udstedelse af oprindelsesbeviser
Endnu et kapitel om kantinemomsen
Kan du dokumentere din betaling af afgift? Hvis ikke bliver bøderne højere
Udkast til styresignal
Præcisering af praksis for indretning af lastbiler afgiftsfritaget efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 8, litra a, - udkast til styresignal
Bindende svar
Moms - varer og ydelser leveret som led i et momsfrit vejhjælpsabonnement
Momsfritagelse af selvstændig gruppes ydelser til forsikringsklubber
Momspligt af ydelser fra selvstændig gruppe til forsikringsvirksomheder
Virksomhedsoverdragelse - forsikringsvirksomhed
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 ny sag
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nye satser
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20170109' AND [SkatteraadChanged] <= '20170115') OR ([LSRChanged] >= '20170109' AND [LSRChanged] <= '20170115') OR ([ByretChanged] >= '20170109' AND [ByretChanged] <= '20170115') OR ([LandsretChanged] >= '20170109' AND [LandsretChanged] <= '20170115') OR ([HojesteretChanged] >= '20170109' AND [HojesteretChanged] <= '20170115')) ORDER BY AppelId DESC
Dato | Angivelse | Periode |
16-01-2017 | Lønsumsafgift i 2016 | Metode 1, 3 og 4 (4. kvartal 2016) og metode 2 (december 2016) |
16-01-2017 | Lønsumsafgift i 2017 | Metode 1, 3 og 4 (4. kvartal 2016) og Metode 2 (december 2016) |
17-01-2017 | A-skat og AM-bidrag i 2017 | December 2016 |
17-01-2017 | A-skat mv. for små og mellemstore virksomheder i 2016 | December 2016 |
20-01-2017 | One stop moms i 2016 | 4. kvartal 2016 |
BDOBestil bogen: Skat, moms og personalegoder 2017 Vi har opdateret vores lille – men meget populære – opslagsværk med skattesatser, beløbsgrænser og en omtale af de skatte- og momsregler, der gælder for personalegoder. |
BDONy momspraksis for firmatelefoner mv. Fra 1. april 2017 ændres reglerne for den momsmæssige behandling af aktiver – først og fremmest mobiltelefoner, tablets og computere – der også anvendes af virksomhedens medarbejdere til private formål. |
BDOEn Jaguar XF Van er ikke et specialkøretøj Dyre firehjulstrækkere på gule plader diskrimineres åbenlyst på skatteområdet. SKAT anerkender således sjældent, at de kan sidestilles med øvrige specialindrettede varebiler, selvom de anvendes på samme både. |
BeierholmRegistreringsafgiftens nedsættelse Nedsættelsen af registreringsafgiften består i, at skalaknækket for anvendelse af den lave afgiftssats forhøjes for personbiler, motorcykler og autocampere. Afgiftsforhøjelsen medfører afgiftslettelser på op til DKK 10.000 pr. køretøj. |
Dansk RevisionOmkostningsgodtgørelse i klagesager til selskaber m.v. er genindført Folketinget vedtog inden juleferien at genindføre retten til omkostningsgodtgørelse for skattepligtige selskaber og fonde ved klage i skatte- og afgiftssager. |
DeloitteSKAT præciserer endnu engang kantinemomsreglerne Forenklet ordning 2 giver dog fortsat anledning til tvivl |
DLA PiperRegistrerede eksportører – udstedelse af oprindelsesbeviser Systemet over Registrerede Eksportører blev introduceret i 2010. 1. januar 2017 trådte systemet i kraft og vil den 30. juni 2020 have erstattet det tidligere system. |
European Taxation (ET)I denne udgave bl.a:
|
Global Trade and Customs JournalWhen finalizing the Trade Facilitation Agreement (TFA), World Trade Organization (WTO) Members introduced a highly novel architecture by allowing developing countries to self-designate their transition periods and to make their implementation conditional on the provision of technical assistance. The WTO contains certain rules and conventions of horizontal application and it is unclear how this will interact with the TFA’s novel architecture, especially for special and differential treatment (S&DT). |
Global Trade and Customs JournalThe Non-Market Economy Methodology Shall Be Terminated After 2016 Subparagraph 15(a)(ii) of China’s Accession Protocol (AP) permits the importing World Trade Organization (WTO) Members to use the nonmarket economy (NME) methodology to determine the normal value of Chinese imports under certain condition. This subparagraph will expire 15 years after China’s accession, i.e. 11 December 2016. |
Global Trade and Customs JournalFree Trade Is Not Free: The Costs of Trade Compliance for Businesses This article will examine trade compliance from the perspective of businesses that import and export. Though free trade agreements (FTAs), and specifically the North American Free Trade Agreement (NAFTA) are voluntary, we discuss why this may not hold true in the real world. |
Global Trade and Customs JournalKorea's Customs Valuation Method for Transaction Value Between Related Parties Similar to the World Trade Organization (WTO) Customs Valuation Agreement, the Korean Customs Act provides that if the seller and buyer are related parties, the transaction value is examined in order to verify whether the special relationship affected the transaction value, and in the case the special relationship did have an effect on the transaction value, subordinate methods have to be applied while rejecting the transaction value in the customs valuation. |
Global Trade and Customs JournalThe Shochu Conundrum: Economics and the General Agreement on Tariffs and Trade Article III This article will discuss the National Treatment obligation contained in Article III of the General Agreement on Tariffs and Trade (GATT) 1994 as applied in precedential tax discrimination cases. Case law has not taken a firm stance on the economic versus legal interpretation of the likeness/ directly competitive or substitutable criterion or the principle of ‘so as to afford protection’ captured in Article III.2. |
Global Trade and Customs JournalAny nation hosting a mega sports event faces an onerous and pressing legislative task with an inflexible deadline to introduce or amend essential legislation in order to accommodate the many demands of the event. The requirements of international investors and the laws governing trade in services all need due consideration prior to the execution of such an event. |
PwCEndnu et kapitel om kantinemomsen SKAT tilføjer yderligere til ”the never ending story” om kantinemoms. Den 5. januar 2017 meddelte SKAT, at der skal beregnes 2,5 % i tillæg for indirekte omkostninger, hvis man anvender en ekstern operatør. |
PwCKan du dokumentere din betaling af afgift? Hvis ikke bliver bøderne højere En række danske afgiftslove giver SKAT mulighed for at pålægge virksomheder bøder, hvis virksomhederne ikke kan dokumentere, at virksomheden har betalt afgift af afgiftspligtige varer som fx slik, chokolade, spiritus, tobak mv., og hvis det er usikkert, hvor stort et skyldigt beløb, der er tale om. |
SKAT præciserer i dette styresignal betingelserne for, at biler med tilladt totalvægt over 4 tons kan omfattes af afgiftsfritagelsen i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 8, litra a.
Det er SKATs vurdering, at den afgørende betingelse for afgiftsfritagelsen er, om bilerne utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport. Indretning af førerkabinen med ekstra sæder eller sovebriks bag førersædet påvirker efter SKATs opfattelse ikke køretøjernes utvivlsomme konstruktion og indretning til godstransport. Køretøjerne kan således omfattes af afgiftsfritagelsen med denne indretning.
Vedrører: Momslovens § 13, stk. 1, nr. 10
Skatterådet kan ikke bekræfte, at følgende ydelser kan leveres momsfrit som led i et momsfrit vejhjælpsabonnement: to årlige serviceeftersyn lovpligtigt bilsyn månedlig bilvask to årlige hjulskift dækopbevaring
Skatterådet kan bekræfte, at:
reparation af stenslag i bilens forrude, kan leveres momsfrit som led i et momsfrit vejhjælpsabonnement,
vejhjælpsydelser i form af starthjælp, nødreparationer, punktering og døroplukning kan leveres momsfrit, selv om vejhjælpsabonnementet ikke omfatter bugsering og fritrækning,
når der betales et samlet vederlag for et vejhjælpsabonnement, og dette inkluderer både momspligtige og momsfri ydelser, skal der foretages en fordeling af vederlaget. Når virksomheden ikke leverer ydelserne særskilt skal fordelingen ske efter den omkostningsbaserede metode, hvor vederlaget skal fordeles på leverancerne efter de faktiske omkostninger til hver bestanddel,
der i det første kalenderår kan foretages en begrundet skønsmæssig fordeling af vederlaget mellem de momspligtige og momsfri leverancer, og
fordelingen af vederlaget mellem momspligtige og momsfri leverancer i de efterfølgende kalenderår kan ske på baggrund af fordelingen af de faktiske omkostninger i det foregående kalenderår.
Skatterådet afviser at svare på, om der skal foretages en efterregulering, hvis den faktisk konstaterbare udnyttelsesgrad ved kalenderårets udgang adskiller sig væsentligt fra den skønsmæssigt fastsatte udnyttelsesgrad ved kalenderårets begyndelse.
Vedrører: Momslovens § 13, stk. 1, nr. 19.
Skatterådet kan bekræfte, at et administrationsfællesskab mellem en række forsikringsklubber kan anses for at være en selvstændig gruppe, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 19, og derved levere ydelser momsfrit til medlemmerne.
Såfremt ydelserne fra den selvstændige gruppe til medlemmerne af den selvstændige gruppe imidlertid helt eller delvist bliver anvendt til brug for momspligtige aktiviteter hos medlemmerne, så opfylder ydelserne fra den selvstændige gruppe ikke betingelserne for momsfritagelse.
Vedrører: Momslovens § 13, stk. 1, nr. 19.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at omkostningsfordelinger fra hovedkontoret i et andet EU-land til Spørger opfylder betingelserne for momsfritagelse i momslovens § 13, stk. 1, nr. 19. Der er herved henset til, at Spørger pålægger ydelserne en avance på 5 % i henhold til reglerne om transfer pricing, og Spørger opfylder derfor ikke betingelsen om, at prisen for ydelserne til medlemmerne skal fastsættes således, at det enkelte medlems betaling for ydelserne nøjagtigt svarer til medlemmets andel i de fælles udgifter.
Vedrører: Momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt.
Skatterådet kan bekræfte, at overdragelsen af aktiviteten fra Spørger til en anden filial i Danmark af et selskab i et andet EU-land er en momsfri virksomhedsoverdragelse, jf. momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt.
Der kan dog ved vurderingen ikke tillægges vægt, om køberen bliver momsregistreret i Danmark for levering af momspligtige administrationsydelser til Spørger eller momsregistreret for levering af momspligtige administrationsydelser til et selskabet i et andet EU-land efter reglerne om reverse charge.
Journalnr: 14/0677007
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 14-11-2016
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 18-01-2017 dom i C-189/15 IRCCS - Fondazione Santa Lucia
Fiskale bestemmelser
Beskatning - skat af energiprodukter og elektricitet - begrebet »skattelettelser« - energiintensive virksomheder i fremstillingssektoren - mekanisme til reduktion af generelle omkostninger til forsyningsnet
Tidligere dokument: C-189/15 IRCCS - Fondazione Santa Lucia - IndstillingDen 18-01-2017 dom i C-37/16 SAWP
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – det fælles merværdiafgiftssystem – afgiftspligtige transaktioner – begrebet levering af tjenesteydelser mod vederlag – betaling af gebyrer til kollektive forvaltningsorganisationer for ophavsret eller beslægtede rettigheder som rimelig kompensation – ikke omfattet
Tidligere dokument: C-37/16 SAWP - DomDen 18-01-2017 dom i C-471/15 Sjelle Autogenbrug
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – direktiv 2006/112/EF – det fælles merværdiafgiftssystem – særordning for afgiftspligtige videreforhandlere – fortjenstmargenordningen – salg af reservedele fra motorkøretøjer – begrebet »brugte genstande«
Tidligere dokument: C-471/15 Sjelle Autogenbrug - DomDen 18-01-2017 dom i C-365/15 Wortmann
Toldunion
Toldunionen og den fælles toldtarif – tilbagebetaling af importafgiftsbeløb – annullation af forordningen om indførelse af en antidumpingtold – gyldigheden af toldkodeksens artikel 241 – toldkodeksens anvendelsesområde – forpligtelse til at betale renter
Tidligere dokument: C-365/15 Wortmann - DomDen 19-01-2017 dom i C-344/15 National Roads Authority
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – artikel 13, stk. 1 – afgiftspligtige personer – virksomhed eller transaktioner, som offentligretlige organer udøver eller foretager i deres egenskab af offentlig myndighed – anlæggelse og forvaltning af betalingsveje – konkurrenceforvridning
Tidligere dokument: C-344/15 National Roads Authority - DomDen 19-01-2017 indstilling i C-465/15 Hüttenwerke Krupp Mannesmann
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse – beskatning af energiprodukter og elektricitet – direktiv 2003/96/EU - anvendelsesområde – begrebet elektricitet, der fortrinsvis anvendes til kemisk reduktion – inddragelse af elektricitet, der anvendes til ventilatorer ved fremstillingen af råjern i højovnsprocesser
Tidligere dokument: C-465/15 Hüttenwerke Krupp Mannesmann - DomDen 25-01-2017 dom i C-679/15 Ultra-Brag
Toldunion
EF-toldkodeks – artikel 202, stk. 3 – artikel 212a – toldskyld opstået som følge af ikke-forskriftsmæssig indførsel af varer – debitorbegrebet – medarbejder hos juridisk person ansvarlig for ikke-forskriftsmæssig indførsel af varer – en ansats adfærd og viden tilregnes arbejdsgive
Tidligere dokument: C-679/15 Ultra-Brag - DomDen 01-02-2017 indstilling i C-26/16 Santogal M-Comércio e Reparação de Automóveis
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift (moms) – fritagelser – transaktioner inden for Fællesskabet – levering af nye transportmidler – betingelser for at indrømme fritagelser til sælgeren – køberens bopæl i bestemmelsesmedlemsstaten – midlertidig indregistrering i bestemmelsesmedlemsstaten – risiko for skatte- og afgiftssvig – god tro – sælgers forpligtelse til at udvise omhu
Tidligere dokument: C-26/16 Santogal M-Comércio e Reparação de Automóveis - DomDen 09-02-2017 dom i C-21/16 Euro Tyre
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 131 og 138 – betingelserne for fritagelse for leveringer inden for Fællesskabet – momsinformationsudvekslingssystemet (VIES) – manglende registrering af erhververen – afslag på indrømmelse af fritagelse – lovlighed
Tidligere dokument: C-21/16 Euro Tyre - DomDen 09-02-2017 dom i C-441/15 Madaus
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – pos. 3824 90 97 og 2106 90 92 – en vare i pulverform bestående af calciumkarbonat (95%) og modificeret stivelse (5%)
Tidligere dokument: C-441/15 Madaus - DomDen 16-02-2017 dom i T-191/14 Lubrizol France mod Rådet
Toldunion
Artikel 1 og 4 i Rådets forordning (EU) nr. 1387/2013 af 17. december 2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1344/2011 annulleres, for så vidt som de tilsidesætter sagsøgerens ret til erhvervelse af tre toldsuspensioner i henhold til de tidligere TARIC-koder 2918 2900.80, 3811 2900.10 og 3811 9000.30, under henvisning til, at den indeholder åbenbare retlige og faktiske fejl og blev vedtaget under overtrædelse af væsentlige formforskrifter og sikkerhedskrav.
Skal artikel 184-186 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem fortolkes således, at den mekanisme for regulering af fradrag, der er fastsat i direktiv 2006/112, ikke finder anvendelse under omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede, hvor det oprindelige fradrag af merværdiafgift (moms) slet ikke skulle være foretaget, fordi den pågældende transaktion var en afgiftsfritaget transaktion i forbindelse med levering af grundstykker? .... |
VAT refund in airport duty-free shops
om håndtering af udfordringerne ved gennemførelsen af EU's toldkodeks
Nyhedsbrev til virksomheder
Indregistrering af brugte udenlandske køretøjer
Lovforslag (L93) om nedsættelse af registreringsafgiften er vedtaget
Præcisering af reglerne for import af jagttrofæer inden for CITES området
Lovforslag (L93) om nedsættelse af registreringsafgiften er vedtaget
Rettelse til Toldtariffen - antidumpingtold
Suspension af toldpræferencerne for visse GSP-begunstigede lande med hensyn til visse GSP-afsnit
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Rettelse til Toldtariffen - nye opdelinger
Nyt fra Skatteministeriet
Åbning af skattekontor hos Ombudsmanden: Borgernes retssikkerhed styrkes
Nye eller opdaterede satser fra Skatteministeriet
Registreringsafgiftsloven
Afgiftssatser og beløbsgrænser i registreringsafgiftsloven
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om forretningsorden for skatteankenævn, vurderingsankenævn, skatte- og vurderingsankenævn samt motorankenævn
Bilag 85 |
Bilag 89 |
Spm. 165 | Spm. om finansieringen af de prioriterede 20 årsværk i 2017, til skatteministeren Svar |
Spm. 168 | Spm. om at oversende en oversigt over SKATs it-systemer, til skatteministeren Svar |
Spm. 169 |
Spm. 170 |
Spm. 171 |
Spm. 172 |
Spm. V |
Spm. W | Samrådsspm. om, hvor mange ekstra årsværk ministeren vil tilføre SKAT, til skatteministeren |
Spm. X |