Kære læser !
"En masse forskelligt" - er den mest dækkende overskrift for denne uges MomsMail. Vi bringer som vanligt en del artikler og supplerer med en række afgørelser fra både danske kilder og EU samt nyt fra Folketinget.
Der er nok mange, som afvikler restferie den kommende uge, men MomsMail udkommer som sædvanligt næste week-end uafhængigt af påsken.
God læselyst og rigtigt god påske.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Ændrede krav til elregningen som betingelse for godtgørelse af elafgift
Ændrede krav – godtgørelse af elafgift
Energi & Forsyning - Marts 2016
Users in EU Trade Defence Investigations: How to Better Take their Interests into Account, and the New Role of Member States as User Champions after Comitology
Tracing GATT-Minus Provisions on Export Restrictions in Regional Trade Agreements
Market Integration through WTO Law and Questions of Democracy: The Case of Ethiopia?s Accession to the WTO
Canada's Sanctions Regime Regarding Iran: How Much has Changed in a Post-Joint Comprehensive Plan of Action Regulated Market?
SKATs kontrolaktiviteter i 2016
Ny toldregulering
Vidtrækkende momsafgørelse ved salg af udlejningsejendom
Kantinemoms – Nyt om anvendelsen af de forenklede ordninger
FACIT marts 2016
Bindende svar
Skade forvoldt af mekaniker er ikke omfattet af registreringsafgiftslovens § 7, stk. 1
Leasingselskaber kan som udgangspunkt afgiftsberigtige på grundlag af indkøbspris. Interesseforbundne parter, skal dokumentere, at der i et ikke uvæsentligt omfang er foretaget afgiftsberigtigelser på et tilsvarende grundlag til uafhængige
Moms på fast ejendom - afgiftspligtig person - uskiftet bo
Afgørelser
Spørgsmål om, hvorvidt klagers anmodning om aktindsigt i kontrolrapporter udgør uforholdsmæssigt ressourceforbrug.
Spørgsmål om hvorvidt et, af et selskab, opkrævet transaktionsgebyr, kunne anses som vederlag for en momsfri finansiel ydelse.
Domme
Domstolsprøvelse - afvisning - fristoverskridelse - kontortids ophør
Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag
2 indstillinger
3 domme
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20160314' AND [SkatteraadChanged] <= '20160320') OR ([LSRChanged] >= '20160314' AND [LSRChanged] <= '20160320') OR ([ByretChanged] >= '20160314' AND [ByretChanged] <= '20160320') OR ([LandsretChanged] >= '20160314' AND [LandsretChanged] <= '20160320') OR ([HojesteretChanged] >= '20160314' AND [HojesteretChanged] <= '20160320')) ORDER BY AppelId DESC
BeierholmÆndrede krav til elregningen som betingelse for godtgørelse af elafgift Den 1. april 2016 bliver det en betingelse for godtgørelse af elafgift, at købers CVR-nr. fremgår af fakturaen fra el-leverandøren. |
Dansk RevisionÆndrede krav – godtgørelse af elafgift Momsregistrerede virksomheder kan få godtgjort deres elafgift i overensstemmelse med deres momsfradragsprocent. |
DLA PiperSKATs kontrolaktiviteter i 2016 SKAT offentliggjorde den 3. marts 2016 planen for SKATs kontrolaktiviteter i 2016, der indeholder både nye og videreførte tiltag i skattekontrollen. |
DLA Piper1. maj 2016 træder en ny toldregulering i kraft. Reguleringen påvirker bl.a. danske importører og eksportører samt logistikvirksomheder. |
DLA PiperVidtrækkende momsafgørelse ved salg af udlejningsejendom Skatterådet har i en nylig afsagt afgørelse fastslået, at en pensionskasse ikke kunne sælge en udlejningsejendom momsfrit efter momslovens § 13, stk. 2. |
EYEnergi & Forsyning - Marts 2016 I dette nummer har vi bl.a. fokus på lovforslag om skattefri virksomheders el- og varmeproduktion og vores seminar om prisloftregulering.
|
Global Trade and Customs JournalIn EU anti-dumping and anti-subsidy investigations, the European Commission may decide not to impose measures even in the face of injurious dumping or subsidization, on the ground that this would be against the interests of the European Union. This article is an attempt at reviewing and summarizing the rules and discipline governing the use of the union interest, and at presenting the practice of the European Commission. It also critically reviews this practice, and suggests ways of improving the level of cooperation by users and the taking into account of their interests. The role of Member States in relaying and defending the interests of their industry, under the comitology procedure applicable since February 2014, is then discussed. |
Global Trade and Customs JournalTracing GATT-Minus Provisions on Export Restrictions in Regional Trade Agreements Regional Trade Agreements (RTAs) have been applauded for advancing new disciplines on export restrictions beyond those provided under the World Trade Organization (WTO), especially with regard to export duties. Nevertheless, RTA provisions that fall short of the WTO’s general prohibition on quantitative restrictions on exports are largely unnoticed. It is important to explore the frequency of these GATT-minus RTA provisions on quantitative export restrictions, their economic importance and the implications for the WTO. WTO Members should be alerted by the prevalence of such provisions and their compatibility with the WTO. |
Global Trade and Customs JournalAmong the factors which could explain the failure and success stories of market integration through the WTO law, issues related to democracy ar the most important as they determine the legitimacy or otherwise of such integration process. This work examines questions of democratic legitimacy in WTO accession with a focus on Ethiopia’s accession process. Many are anticipating that Ethiopia will join the WTO in the near future due to the lowered accession standards under the revised accession guidelines issued in 2012. However, the government has not yet shown willingness to give up control over state-owned services. This work investigates the democratic legitimacy of this accession process. Thus, it answers this question: How far the elements of democratic legitimacy are observed in Ethiopia’s accession process to the WTO? Procedural and substantive elements of democracy are employed in analyzing legitimacy of governance at national and multinational level. |
Global Trade and Customs JournalThe negotiation of the Joint Comprehensive Plan of Action (‘JCPOA’) further to the United Nations Security Council (‘UNSC’) Resolution of 20 July 2015 (‘July 2015 UNSC resolution endorsing the JCPOA’) portends, on full implementation, several significant changes affecting commercial and financial transactions in and with Iran. However, for anyone in Canada and Canadians abroad, the question is whether the JCPOA will result in a repositioning of Canadian sanctions compliance regarding Iran to respond to this evolving Iran sanctions regime. This article will explain that although there will be changes to Canada’s sanctions regime for Iran, most of the current sanctions regime will remain in place now and that for most business in Canada the status quo will prevail for the foreseeable future. This article discusses why. But before doing so, it is important to note that Canadian regulators can seek and in fact have sought criminal sanctions including incarceration for violations of Canada’s sanctions laws on Iran. |
PwCKantinemoms – Nyt om anvendelsen af de forenklede ordninger Kort om kantinemomsreglerneKantinemomsreglerne anvendes, når virksomheder har en kantineordning, hvor medarbejdernes betaling for maden er lavere end kostprisen. Ordningen indebærer, at virksomheden skal beregne salgsmoms af den pris, det koster at fremstille maden og ikke af, hvad medarbejderne faktisk betaler. Det betyder samtidig, at kantinesalget anses for at være en momspligtig leverance, og dermed er der fuldt fradrag for omkostninger til køkkenfaciliteter, indkøb mv. |
Revisorgruppen DanmarkForårsudgaven af FACIT omhandler følgende emner:
|
Vedrører: Persondataloven. Offentlighedsloven. Forvaltningsloven
SKAT præciserer retningslinjerne i forbindelse med anmeldelser, herunder anmeldelser hvor anmelder ønsker at være anonym (konsekvensændring som følge af nedlæggelse af anmeldetjenesten).
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 7, stk. 1
Skatterådet bekræftede, at genopbygning/reparation af et køretøj, efter en skade på køretøjet forvoldt af et værksted på grund af fejl eller mangler ved mekanikerens/værkstedets ydelse, ikke giver anledning til fornyet krav om betaling af afgift i henhold til registreringsafgiftslovens § 7, stk. 1.
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 8
Skatterådet kunne bekræfte, at spørger, som er et leasingselskab, som udgangspunkt kan afgiftsberigtige leasingbiler på grundlag af spørgers egen indkøbspris, uanset at spørger har købt bilerne af deres søsterselskab. Idet bilerne er handlet mellem interesseforbundne parter, er det imidlertid en forudsætning, at spørger kan godtgøre, at der i et ikke uvæsentligt omfang er foretaget afgiftsberigtigelse på et tilsvarende grundlag til andre end virksomhedens eget eller nærtståendes brug.
Vedrører: Momsloven § 3, stk. 1 og 3, § 4, stk. 1, § 13, stk. 1, nr. 9
Skatterådet svarer, at spørger er en afgiftspligtig person ved salget af 3 byggegrunde.
Skatterådet bekræfter, at der skal opkræves moms ved salget af de 3 byggegrunde.
Skatterådet bekræfter, at spørger har fradragsret for moms af udgifter til byggemodning, som er afholdt før 1. januar 2011 og som er afholdt i henholdsvis spørger og spørgers afdøde ægtefælles navn.
Skatterådet afviser at svare på, om retten til momsfradrag fortabes efter overgangsreglerne i lov nr. 520 af 12. juni 2009 § 3, stk. 4, såfremt afgørelsen af denne sag først falder efter indberetningsfristen for sidste halvår 2015 (1. marts 2016).
Vedrører: Offentlighedslovens § 28, § 30, nr. 1, § 33, stk. 2 og § 35. Skatteforvaltningslovens § 17
Landsskatteretten pålagde SKAT at imødekomme klagerens (der var journalist) anmodning om aktindsigt i afslutningsrapporter for SKATs kontrolprojekter med de undtagelser, der måtte følge af offentlighedslovens bestemmelser - bortset fra offentlighedslovens § 28, stk. 2, nr. 1. Landsskatteretten fandt således, ud fra en samlet vurdering ikke, at klagerens anmodning om aktindsigt ville medføre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug for SKAT.
Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1 og § 13, stk. 1, nr. 11, litra c.
Transaktionsgebyr for anvendelse af betalingskort kunne ikke anses for vederlag for en momsfri ydelse.
Vedrører: Skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3
Sagsøgeren havde ved stævning af 20. august 2015 indbragt Motorankenævnet afgørelse af 20. maj 2015. Stævningen blev fremsendt til retten ved e-mail af 20. august 2015, kl. 21.34, og således efter kontortids ophør den pågældende dag.
Skatteministeriet påstod afvisning med henvisning til, at retssagen var anlagt efter udløbet af søgsmålsfristen i skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3. Sagsøgeren gjorde heroverfor blandt andet gældende, at det ikke af vejledningen fra Motorankenævnet fremgik, at søgsmålsfristen på tre måneder udløb ved ophør af rettens kontortid, og at hans stævning derfor var indleveret rettidigt.
Retten udtalte, at stævningen ikke blev modtaget inden normal kontortids ophør den 20. august 2015; og at retten derfor først havde registreret modtagelsen af stævningen som ny sag den 21. august 2015. På den baggrund måtte retten anse stævningen for at være indleveret senere end 3 måneder efter Motorankenævnets afgørelse, og søgsmålsfristen i skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3, var derfor ikke overholdt. Sagen blev som følge heraf afvist.
SKM2016.131.BR Konkursloven - frist - domsindbringelse - erstatning | Vedrører: Konkursloven § 28, stk. 1 og § 242a Sagsøgeren indbragte ved indlevering af stævning den 15. oktober 2014 Skatteankestyrelsens afgørelse af 5. september 2014. Afgørelsen fra Skatteankestyrelsen drejede sig om, hvorvidt sagsøgeren havde krav på delvis eftergivelse af sin gæld til det offentlige, idet sagsøgeren ønskede at få eftergivet renter af sin gæld til det offentlige pr. 31. marts 2006, hvor han blev erklæret konkurs. Styrelsen fandt ikke grundlag for at eftergive renterne i medfør af gældsinddrivelsesloven. Sagsøgeren gjorde i øvrigt en række anbringender gældende vedrørende fordringshavermora samt at SKAT havde handlet ansvarspådragende i forbindelse med indgivelse af konkursbegæringen. Under forberedelsen af sagen for retten frafaldt sagsøgeren prøvelsen af Skatteankestyrelsens afgørelse. Sagsøgeren gjorde i stedet alene gældende, at SKAT havde pådraget sig et erstatningsansvar i medfør af konkurslovens § 28, stk. 1, idet sagsøgeren støttede sit erstatningskrav på, at sagsøgeren er solvent, og at SKAT ikke burde havde indgivet konkursbegæring mod sagsøgeren, hvori SKAT i stedet skulle have benyttet andre retsmidler. Skatteministeriet gjorde gældende, at sagen ikke var anlagt rettidigt, da erstatningskrav efter konkurslovens § 28 skal fremsættes over for skifteretten eller de almindelige domstole senest 3 måneder efter det tidspunkt, da skylderen blev i stand til at gøre krav gældende, jf. konkurslovens § 242a. Desuden gjorde Skatteministeriet gældende, at betingelserne i konkurslovens § 28, stk. 1, ikke var opfyldt. Retten bemærkede, at kravet kunne være gjort gældende på det tidspunkt, hvor det lå fast, at A ikke var insolvent og ikke havde været det. Retten fandt, at sagsøgerens konkursbo blev solvent i 2002, da et værdipapirdepot blev hjemtaget fra Schweiz. Da A ikke havde fremsat kravet rettidigt, afviste retten sagen. |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 06-04-2016 indstilling i C-24/15 Plöckl
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – afgifter – merværdiafgift – sjette direktiv – artikel 28c, punkt A, litra a) og d) – overførsel inden for Fællesskabet – fritagelse – oprindelsesstatens mulighed for at nægte at indrømme en fritagelse som følge af manglende angivelse af et momsregistreringsnummer tildelt af bestemmelsesstaten
Tidligere dokument: C-24/15 Plöckl - DomDen 07-04-2016 dom i C-546/14 Degano Trasporti
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – moms – artikel 4, stk. 3, TEU – direktiv 2006/112/EF – insolvens – akkordprocedure – delvis betaling af momskrav
Tidligere dokument: C-546/14 Degano Trasporti - DomDen 07-04-2016 indstilling i C-4/15 Argos Supply Trading
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – procedure for passiv forædling – forædlingsprodukter – importafgifter – fuldstændig eller delvis fritagelse – meddelelse af bevilling – økonomiske forudsætninger – forarbejdningsvirksomheder – forordning (EØF) nr. 2913/92 – artikel 148, litra c) – misbrug af rettighed
Tidligere dokument: C-4/15 Argos Supply Trading - DomDen 07-04-2016 dom i C-294/14 ADM Hamburg
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – toldunion og fælles toldtarif – EF-toldkodeks – toldpræferencer – forordning (EØF) nr. 2454/93 – artikel 74, stk. 1 – produkter med oprindelse i et præferenceberettiget land – transport – forsendelser bestående af en blanding af rå palmekerneolie med oprindelse i flere lande, der er indrømmet den samme præferencebehandling
Tidligere dokument: C-294/14 ADM Hamburg - Dom
Skal artikel 181a i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 fortolkes således, at den er til hinder for en medlemsstats praksis, hvorefter toldværdien fastsættes efter »transaktionsværdien af lignende varer«, når det skønnes, at den anførte transaktionsværdi sammenlignet med de statistisk gennemsnitlige købspriser, der gælder ved import af lignende varer, er urimeligt lav og dermed urealistisk, til trods for, at toldmyndigheden ikke afviser eller på anden måde r... |
Sagen omhandler:
Skattesystem – merværdiomsætningsafgift – afgiftsfritagelse – virksomhed, der udøves af offentlige radio- og tv-selskaber, der ikke har kommerciel karakter – public service radio- og tv-virksomhed – finansiering via obligatoriske licenser – kvalifikation af en sådan tjenesteydelse
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 2, nr. 1), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, skal fortolkes således, at et offentligt radio- og tv-selskabs virksomhed, der finansieres via en obligatorisk licens fastsat ved lov, som betales af alle indehavere af en radiomodtager, ikke udgør en virksomhed mod vederlag i denne bestemmelses forstand og ikke giver ret til fradrag af merværdiafgift, der skyldes eller er erlagt for goder og tjenesteydelser, som er erhvervet af dette selskab og anvendt i forbindelse med denne virksomhed.
2) Fastsættelsen af metoder og kriterier med henblik på fordelingen af indgående merværdiafgift mellem denne virksomhed og virksomhed, der giver ret til fradrag, henhører under medlemsstaternes skønsbeføjelse, idet medlemsstaterne under udøvelsen af denne beføjelse skal tage hensyn til formålet med og opbygningen af sjette direktiv 77/388 og herved fastsætte en beregningsmetode, som objektivt afspejler, hvilken del af udgifterne i forudgående omsætningsled der reelt skal henføres til hver af disse to former for virksomhed.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – statsstøtte – forordning (EF) nr. 800/2008 – former for støtte, der kan anses for at være forenelige med fællesmarkedet – støtte til miljøbeskyttelse – støtteforanstaltninger i form af nedsættelser af miljøafgifter – den ufravigelige karakter af betingelserne for fritagelse
Generaladvokatens indstilling:
En støtteordning, der i strid med artikel 3, stk. 1, i Kommissionens forordning (EF) nr. 800/2008 af 6. august 2008 om visse former for støttes forenelighed med fællesmarkedet i henhold til traktatens artikel 87 og 88 (Generel gruppefritagelsesforordning) ikke indeholder nogen henvisning til denne forordning via en angivelse af dens titel og en angivelse af publikationsreferencen i Den Europæiske Unions Tidende, opfylder ikke betingelserne for at kunne være fritaget for den i artikel 108, stk. 3, TEUF (tidligere artikel 88, stk. 3, EF) omhandlede anmeldelsespligt.
En støtteordning i form af en lempelse af en energiafgift som omhandlet i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet, i forbindelse med hvilken den person, der er genstand for lempelsen, betaler mindst minimumsafgiftssatsen på fællesskabsplan fastsat i nævnte direktiv, og hvis gyldighed er begrænset til ti år, henhører under anvendelsesområdet for artikel 25 i forordning nr. 800/2008.
En støtteordning, der ikke overholder den i artikel 25, stk. 3, i forordning nr. 800/2008 omhandlede periode for ydelse af støtte på højst ti år, opfylder ikke betingelserne for at være omfattet af den i nævnte forordning omhandlede fritagelse. Et sådant krav indebærer ikke nødvendigvis, at denne begrænsede periode fremgår af selve teksten til den pågældende ordning.
Sagen omhandler:
Statsstøtte – punktafgifter – delvis afskrivning af en skattegæld i henhold til en kreditorordning – afgørelse, der erklærer en støtte uforenelig med det indre marked og kræver tilbagesøgning heraf – ret til forsvar – de berørte parters processuelle rettigheder – kriteriet om den private kreditor – bevisbyrde
Domstolens dom:
1) Kommissionens afgørelse 2014/342/EU af 16. oktober 2013 om statsstøtte nr. SA.18211 (C 25/2005) (ex NN 21/2005) ydet af Den Slovakiske Republik til Frucona Košice a.s. annulleres.
2) Europa-Kommissionen bærer sine egne omkostninger og betaler Frucona Košices omkostninger, herunder omkostningerne i forbindelse med sagen om foreløbige forholdsregler.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – artikel 135, stk. 1, litra a) – fritagelse for forsikringsområdet – begreberne »forsikringstransaktioner« og »ydelser udført af forsikringsmæglere og ‑formidlere i forbindelse med disse transaktioner« – skadereguleringsydelser udført i en forsikringsgivers navn og på dennes regning
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-40/15 Aspiro - IndstillingArtikel 135, stk. 1, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at skadereguleringsydelser som dem, der er omhandlet i hovedsagen, og som leveres af tredjemand i et forsikringsselskabs navn og for dettes regning, ikke er omfattet af den i denne bestemmelse omhandlede fritagelse.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – toldunion og fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – pos. 8517, 8518, 8519, 8527 og 8543 – selvstændige apparater beregnet til at downloade, modtage og gengive digitale lydfiler i form af forstærket lyd
Domstolens dom:
Den kombinerede nomenklatur, som er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse, der følger af henholdsvis Kommissionens forordning (EF) nr. 1031/2008 af 19. september 2008 og af Kommissionens forordning (EF) nr. 948/2009 af 30. september 2009, skal fortolkes således, at et selvstændigt apparat beregnet til at downloade, modtage og gengive digitale lydfiler i form af forstærket lyd, såsom det i hovedsagen omhandlede, skal tariferes i pos. 8519 i denne nomenklatur, med forbehold for den forelæggende rets vurdering af de faktiske omstændigheder, den råder over.
VAT: Express your views on the development of a new EU VAT web portal
Referat
Mødereferat fra særmøde i Toldkontaktudvalget onsdag den 10. februar 2016
Bilag 11 |
Bilag 147 | Statsministerens martsredegørelse for afvikling af regeringens lovprogram 2015-16 |
Bilag 148 |
Bilag 149 | Henvendelse af 15/3-16 fra Finn Mortensen om afgift på El-biler |
Bilag 150 | Henvendelse af 16/3-16 fra Frie Elforbrugere om elpriser og produktion af el |
Spm. 243 |
Spm. 244 |
Spm. 245 |
Spm. 246 |
Spm. 253 |
Spm. 288 |
Spm. 289 |
Spm. 290 |
Spm. 291 |
Spm. 292 |