Kære læser !
Denne uges MomsMail indeholder nyheder bredt fra alle kilder.
Vi har skruet lidt op for EU-Domstolens retsliste. Fra og med denne MomsMail viser vi kommende sager 30 dage frem frem for kommende sager den "næste uge".
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Omkostningsgodtgørelse i skattesager genindføres
Omkostningsgodtgørelse i skattesager genindføres
Godtgørelse af Energiafgifter 2017
Nu er der igen omkostningsgodtgørelse for selskaber og fonde mv.
Regnskabshåndbogen 2017
Skematisk oversigt over fradragsreglerne på moms
Momsvejledning 2017
Afgiftsvejledning 2017
Personalegoder 2017
Udkast til styresignal
Ny formel til fuldstændig denaturering af alkohol - udkast til styresignal
Styresignaler
Kantinemoms - standardsats i administrativt forenklet ordning 2
Domme
Afgiftsmæssig identitet - konstruktive ændringer - udskiftning af motor - registreringsafgift
IT-ydelser fra underleverandør til bank momsfritaget
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20170102' AND [SkatteraadChanged] <= '20170108') OR ([LSRChanged] >= '20170102' AND [LSRChanged] <= '20170108') OR ([ByretChanged] >= '20170102' AND [ByretChanged] <= '20170108') OR ([LandsretChanged] >= '20170102' AND [LandsretChanged] <= '20170108') OR ([HojesteretChanged] >= '20170102' AND [HojesteretChanged] <= '20170108')) ORDER BY AppelId DESC
Bech-BruunOmkostningsgodtgørelse i skattesager genindføres Folketinget har den 15. december 2016 vedtaget en ændring af skatteforvaltningsloven som led i gennemførelsen af Retssikkerhedspakke II, der skal forbedre retssik-kerheden på skatteområdet og genoprette tilliden til SKAT. Lovændringen medfører, at der bliver genindført omkostningsgodtgørelse for selskaber og fonde i skatte- og afgiftssager, og at ombudsmandens kontrol med SKAT styrkes. |
Bech-BruunOmkostningsgodtgørelse i skattesager genindføres Folketinget har den 15. december 2016 vedtaget en ændring af skatteforvaltningsloven som led i gennemførelsen af Retssikkerhedspakke II, der skal forbedre retssik-kerheden på skatteområdet og genoprette tilliden til SKAT. Lovændringen medfører, at der bliver genindført omkostningsgodtgørelse for selskaber og fonde i skatte- og afgiftssager, og at ombudsmandens kontrol med SKAT styrkes. |
Dansk RevisionGodtgørelse af Energiafgifter 2017 De nye satser og procenter for godtgørelse af energiafgifter fra 1. januar 2017 er nu offentliggjort. |
PwCNu er der igen omkostningsgodtgørelse for selskaber og fonde mv. Folketinget vedtog den 15. december 2016 forslaget (L28/2016), som genindfører muligheden for omkostningsgodtgørelse for selskaber og fonde. Endvidere blev ændringen af fristreglerne vedrørende klage til Folketingets Ombudsmand vedtaget. |
PwCRegnskabshåndbogen 2017 giver dig et samlet overblik over tendenser, nyheder og gældende regler inden for regnskab, selskabsskat, selskabsret samt moms og afgifter. |
PwCSkematisk oversigt over fradragsreglerne på moms Skemaet indeholder en oversigt over almindelige udgifter, hvor der er specielle fradragsbegrænsninger, og momsen derfor ikke altid kan fradrages fuldt ud. |
PwCFå her et overblik over de nyeste momsregler. Momsvejledning 2017 giver dig en praktisk guide til de danske momsregler. |
PwCSamlet overblik over afregning og godtgørelse af afgifter. Afgiftsvejledningen beskriver de regler, som er gældende for 2017. |
Revisorgruppen DanmarkSkatte- og momsmæssig behandling af personalegoder |
Fra 1. august 2017 ændres formlen for fuldstændig denaturering af alkohol i henhold til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/1867 af 20. oktober 2016. Styresignalet indeholder overgangsregler vedrørende fuldstændig denatureret alkohol, som er fremstillet eller modtaget inden den 1. august 2017.
Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1 og § 29, jf. § 28, stk. 3
SKAT fastsætter en standardsats, som kan anvendes i ordning 2, når kantinemaden fremstilles i virksomheden.
Vedrører: Registreringsafgiftslovens § 1 stk. 3 og § 7a, stk. 2, nr. 2
Sagen angik, om appellantens motorcykel var blevet ændret i sådan en grad, at den havde mistet sin afgiftsmæssige identitet, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 3.
Motorcyklen blev importeret fra USA til Danmark i 2007. Ved indregistreringen i Danmark var det blevet oplyst, at der ikke var foretaget konstruktive ændringer af motorcyklen, og at motorcyklens motor havde en effekt på 65 HK. Efter en ulykke i 2012 blev det ved en teknisk gennemgang af motorcyklen konstateret, at der var foretaget en række ændringer af motorcyklen, herunder af motor, styreapparat, bremser og bagparti, og at kørsel på motorcyklen som følge heraf var til fare for færdselssikkerheden.
Appellanten gjorde under sagen gældende, at appellanten alene havde udskiftet motorcyklens motor til en Revtech-motor med en motorydelse på 81 HK samt udskiftet motorcyklens bremser og speedometer, og at de øvrige ændringer var foretaget inden indregistreringen i Danmark.
Ligesom byretten fandt Landsretten, at appellanten ved fremlæggelse af en servicemanuel fra Z... med oplysninger om, at motorcykler af den pågældende type oprindeligt har en motorydelse på 69 HK, havde godtgjort, at udskiftningen af motoren ikke havde medført en effektforøgelse på over 20 pct. Udskiftningen af motoren medførte derfor ikke i sig selv, at motorcyklen havde skiftet afgiftsmæssig identitet, jf. registreringsafgiftslovens § 7 a, stk. 2, nr. 2.
Vedrørende de øvrige ændringer af motorcyklen, fandt landsretten i lyset af at motorcyklen var indregistreret uden konstruktive ændringer, og at motorcyklen ved et syn umiddelbart efter importen var blevet godkendt uden fejl at det havde formodningen imod sig, at de ændringer af motorcyklen, der blev konstateret i 2012, var foretaget inden indregistreringen i Danmark. Appellanten havde ikke ved den foretagne bevisførelse afkræftet denne formodning.
Landsretten fandt endvidere, at de foretagne ændringer ikke kunne anses som udført løbende som almindelige vedligeholdelse efter registreringsafgiftslovens § 7 a, stk. 1, hvorfor motorcyklen ikke i afgiftsmæssig henseende var identisk med den tidligere afgiftsberigtigede motorcykel, jf. registreringslovens § 1, stk. 3.
Landsretten stadfæstede herefter byrettens dom af 9. november 2015 ( SKM2016.38.BR ), hvorved Skatteministeriet blev frifundet.
Vedrører: Momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra c
Appellanten, H1, udøvede lånevirksomhed og havde som led heri antaget en underleverandør til løsning af visse it-opgaver i forbindelse med låntagernes tilbagebetaling af lån. Underleverandørens databehandlingssystem beregnede den ydelse, låntageren skulle betale, og systemet genererede en betalingsfil, der sendtes til Nets, der videresendte filen til låntagerens bank med henblik på betaling af ydelsen. Spørgsmålet i sagen var, om underleverandørens it-ydelser udgjorde en momsfritaget finansiel transaktion i medfør af momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra c, som påstået af banken. Højesteret fandt, at underleverandøren gennem betalingsfilen iværksætter en betalingsordre, og at underleverandøren har ansvaret for, at betalingsfilen bliver sendt rettidigt og er i orden. Når debitering og kreditering i overensstemmelse med betalingsfilen har fundet sted, sker der en retlig og økonomisk ændring af gældsforholdet mellem låntageren og banken. Højesteret fandt endvidere, at dannelsen af betalingsfilen må anses som en hovedydelse, og at underleverandørens øvrige "Processing Services" var bi-ydelser til hovedydelsen. På denne baggrund og i lyset af EU-Domstolens praksis fandt Højesteret, at underleverandørens ydelse set under ét måtte anses for at udgøre transaktioner vedrørende betalinger eller overførsler, der er moms-fritaget i medfør af momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra c. Underleverandøren leverede således ikke blot en teknisk ydelse som gjort gældende Skatteministeriet. Endelig fandt Højesteret, at underleverandørens ydelser ikke var omfattet af begrebet inddrivelse af fordringer, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra c, in fine, hvilket ellers også ville have ført til, at ydelserne var momspligtige. Banken fik herefter medhold i sin påstand om, at underleverandørens ydelser til banken var momsfritaget, og Højesteret ændrede herved Østre Landsrets dom af 5. januar 2016 ( SKM2016.47.ØLR ).
SKM2017.9.ØLR Straf – momssvig – fiktive fakturaer fra tredjemand | Vedrører: Momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1 og stk. 4. T1 var tiltalt for momssvig. T1 var indehaver af to virksomheder. T1 havde for perioden 1. januar 2012 til 30. juni 2012 angivet en negativ moms på 150.000 kr. vedrørende den ene virksomhed og negativ moms på 165.000 kr. vedrørende den anden virksomhed, selvom momstilsvaret rettelig var 0 kr. for hver af virksomhederne. T2 var tiltalt for at have udstedt to fiktive fakturaer til T1s virksomheder for at T1 kunne anvende dem over for SKAT til at dokumentere en købsmoms på henholdsvis 150.000 kr. og 165.000 kr. T1 havde derved unddraget for 315.000 kr. i moms. T1 og T2 var i perioden 15. oktober 2009 til 15. juni 2012 tilmeldt samme folkeregisteradresse. De to fakturaer var benævnt invoice. Der var ingen aktiviteter i selskaberne og ingen af de to tiltalte havde midler til at betale for programmeringsopgaven som de to fakturaer vedrørte. Der fandtes ikke skriftligt materiale eller kravspecifikation ud over fakturaerne. Fakturaerne var belagt med moms selvom ingen af selskaberne var momsregistrerede. T1 forklarede at der var indgået to reelle aftaler, hvor der blev udstedt sædvanlige fakturaer. At aftalerne ikke blev gennemført skyldtes pengemangel forårsaget af SKATs tilbageholdelse af negativ moms. T2 forklarede at der aldrig blev indgået en endelig aftale. Der var ikke tale om to fakturaer, som T1 skulle benytte i forbindelse med momsafregninger. Byretten fandt T1 skyldig i momssvig og T2 skyldig i forsætligt som led i sin virksomhed at have udfærdiget 2 fakturaer med et urigtigt indhold som dokumentation for T1s købsmoms. Retten lagde til grund, at fakturaerne er fiktive og udarbejdet efter fælles aftale med henblik på tilegnelse. T1 idømtes 40 dages ubetinget fængsel samt en tillægsbøde på 315.000 kr. T2 idømtes 40 dages ubetinget fængsel. Landsretten stadfæstede byretsdommen, men gjorde fængselsstraffene betingede af samfundstjeneste i medfør af lovændringen der tilsigter en øget anvendelse af samfundstjeneste. |
SKM2017.1.ØLR Straf – momssvig – dokumentfalsk – bedrageri - straffelovsovertrædelser | Vedrører: Straffelovens § 286, stk. 2, jf. straffelovens § 279 jf. § 89 Straffelovens § 172, stk. 2, jf. § 171, jf. § 89 Selskabslovens § 367, stk. 1, jf. § 210, stk. 1, jf. straffelovens § 89 Straffelovens § 21 Straffelovens § 289, jf. momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 2, jf. § 47, stk. 1, 1. pkt. og T var tiltalt for 25 forhold, herunder momssvig af særlig grov beskaffenhed for perioden fra den 1. januar 2013 til den 30. juni 2013. T havde stiftet et selskab, der drev momspligtig virksomhed uden registrering og havde udstedt fakturaer med moms uden at angive og afregne til SKAT. T havde derved unddraget for 654.056 kr. i moms. T forklarede, at han var medstifter og direktør i selskabet undtagen en kort periode hvor en anden var direktør. I 2013 var han ikke direktør. T havde kontakten med kunderne. Pengene i selskabet kørte via T's private konto. Det var den anden direktør, der skulle stå for moms og regnskab. T har ikke været med til at lede selskabet. T betalte og modtog betalinger. Da T var direktør bad han revisoren om at få selskabet momsregistreret. T har ikke kontrolleret, om momsregistrering fandt sted. T brugte pengene på sin private konto. T samlede sine bilag ind, der ikke blev afleveret til revisor, da det hele endte med at gå i fisk. Byretten fandt T skyldig i tiltalen, bortset fra forhold 25, hvor han frifandtes. Retten lagde til grund at den af T anførte anden direktør ikke havde haft med ledelsen af selskabet at gøre. Den fakturerede moms er blevet indbetalt på T's private konto og er forbrugt af T. T idømtes en samlet straf og tillægsstraf på fængsel i 4 år og 6 måneder samt en tillægsbøde på 25.000 kr. Ved strafudmålingen lagdes der vægt på det meget store antal kriminelle forhold, de involverede værdiers omfattende størrelse, gerningsperiodens betydelige længde, T's for lige artet kriminalitet, T's hurtige recidiv samt kriminalitetens professionelle og planlagte karakter. Landsretten stadfæstede byretsdommen. |
Journalnr: 15/2523732
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT kun delvist har imødekommet en anmodning om genoptagelse af et momsstilsvaret, idet SKAT imødekom den del af anmodningen, som vedrørte perioden 1. juli 2011 til 30. juni 2014, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, men gav afslag på ekstraordinær genoptagelse for den del af anmodningen, som vedrørte perioden 1. juli 2004 til 30. juni 2011, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1 og nr. 4 og § 32, stk. 2. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-11-2016
Journalnr: 14/0657359
Moms - gratis synsprøver
Klagen skyldes, at SKAT for perioden 1. oktober 2009 til den 31. december 2011 ikke har imødekommet en anmodning om nedsættelse af selskabets momstilsvar med 458.045 kr., idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten ændrer afgørelsen.
Afsagt: 14-11-2016
Journalnr: 14/0687201
Moms - gratis synsprøver
Klagen skyldes, at SKAT for perioden fra den 1. januar 2010 til den 31. december 2011 ikke har imødekommet en anmodning om nedsættelse af selskabets momstilsvar med 441.492 kr., idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten ændrer afgørelsen.
Afsagt: 01-11-2016
Journalnr: 14/0805068
Momsfradrag - ikke levering
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt fradrag for moms vedrørende udgift til en minilæsser, da der ifølge SKAT ikke er sket levering mod vederlag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-11-2016
Journalnr: 13/0194083
Selvstændig økonomisk virksomhed
Klagen skyldes SKATs afgørelse om, at [virksomhed1], herefter benævnt virksomheden, ikke udøver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, hvorefter konsulentindtægter er anset for lønindkomst. Som følge heraf er ikke godkendt fradrag for indgående moms, og udgående momser i konsekvens heraf anset for opkrævet med urette. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-11-2016
Journalnr: 13/0023127
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 17-11-2016
Journalnr: 15/2962781
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar som følge af tilsidesættelse af regnskabet i indkomståret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-11-2016
Journalnr: 14/5156942
Godtgørelse af tinglysningsafgift
SKAT har truffet afgørelse om, størrelsen af tinglysningsafgiften for tinglysning af det pågældende skøde og har fundet, at der ikke er grundlag for godtgørelse af tinglysningsafgift efter tinglysningsafgiftslovens § 23, stk. 2. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-11-2016
Journalnr: 16/0842780
Rejsegods
Sagen drejer sig om opkrævning af øl- og vinafgift samt spiritusafgift da SKAT har fundet, at indførslen af afgiftspligtige varer ikke er til eget brug. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-11-2016
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 18-01-2017 dom i C-189/15 IRCCS - Fondazione Santa Lucia
Fiskale bestemmelser
Beskatning - skat af energiprodukter og elektricitet - begrebet »skattelettelser« - energiintensive virksomheder i fremstillingssektoren - mekanisme til reduktion af generelle omkostninger til forsyningsnet
Tidligere dokument: C-189/15 IRCCS - Fondazione Santa Lucia - IndstillingDen 18-01-2017 dom i C-37/16 SAWP
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – det fælles merværdiafgiftssystem – afgiftspligtige transaktioner – begrebet levering af tjenesteydelser mod vederlag – betaling af gebyrer til kollektive forvaltningsorganisationer for ophavsret eller beslægtede rettigheder som rimelig kompensation – ikke omfattet
Tidligere dokument: C-37/16 SAWP - DomDen 18-01-2017 dom i C-471/15 Sjelle Autogenbrug
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – direktiv 2006/112/EF – det fælles merværdiafgiftssystem – særordning for afgiftspligtige videreforhandlere – fortjenstmargenordningen – salg af reservedele fra motorkøretøjer – begrebet »brugte genstande«
Tidligere dokument: C-471/15 Sjelle Autogenbrug - DomDen 18-01-2017 dom i C-365/15 Wortmann
Toldunion
Toldunionen og den fælles toldtarif – tilbagebetaling af importafgiftsbeløb – annullation af forordningen om indførelse af en antidumpingtold – gyldigheden af toldkodeksens artikel 241 – toldkodeksens anvendelsesområde – forpligtelse til at betale renter
Tidligere dokument: C-365/15 Wortmann - DomDen 19-01-2017 dom i C-344/15 National Roads Authority
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – artikel 13, stk. 1 – afgiftspligtige personer – virksomhed eller transaktioner, som offentligretlige organer udøver eller foretager i deres egenskab af offentlig myndighed – anlæggelse og forvaltning af betalingsveje – konkurrenceforvridning
Tidligere dokument: C-344/15 National Roads Authority - DomDen 19-01-2017 indstilling i C-465/15 Hüttenwerke Krupp Mannesmann
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse – beskatning af energiprodukter og elektricitet – direktiv 2003/96/EU - anvendelsesområde – begrebet elektricitet, der fortrinsvis anvendes til kemisk reduktion – inddragelse af elektricitet, der anvendes til ventilatorer ved fremstillingen af råjern i højovnsprocesser
Tidligere dokument: C-465/15 Hüttenwerke Krupp Mannesmann - DomDen 25-01-2017 dom i C-679/15 Ultra-Brag
Toldunion
EF-toldkodeks – artikel 202, stk. 3 – artikel 212a – toldskyld opstået som følge af ikke-forskriftsmæssig indførsel af varer – debitorbegrebet – medarbejder hos juridisk person ansvarlig for ikke-forskriftsmæssig indførsel af varer – en ansats adfærd og viden tilregnes arbejdsgive
Tidligere dokument: C-679/15 Ultra-Brag - DomDen 01-02-2017 indstilling i C-26/16 Santogal M-Comércio e Reparação de Automóveis
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift (moms) – fritagelser – transaktioner inden for Fællesskabet – levering af nye transportmidler – betingelser for at indrømme fritagelser til sælgeren – køberens bopæl i bestemmelsesmedlemsstaten – midlertidig indregistrering i bestemmelsesmedlemsstaten – risiko for skatte- og afgiftssvig – god tro – sælgers forpligtelse til at udvise omhu
Tidligere dokument: C-26/16 Santogal M-Comércio e Reparação de Automóveis - DomDen 16-02-2017 dom i T-191/14 Lubrizol France mod Rådet
Toldunion
Artikel 1 og 4 i Rådets forordning (EU) nr. 1387/2013 af 17. december 2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1344/2011 annulleres, for så vidt som de tilsidesætter sagsøgerens ret til erhvervelse af tre toldsuspensioner i henhold til de tidligere TARIC-koder 2918 2900.80, 3811 2900.10 og 3811 9000.30, under henvisning til, at den indeholder åbenbare retlige og faktiske fejl og blev vedtaget under overtrædelse af væsentlige formforskrifter og sikkerhedskrav.
Commission welcomes entry into force of new transparency rules for tax rulings
Nyhedsbrev til virksomheder
Offentliggørelse af toldsuspensioner og toldkontingenter med virkning fra 1. januar 2017
Ansøgning om toldsuspension eller toldkontingent med virkning fra 1. januar 2018
Ændringer til Motorregistret gældende fra 1. januar 2017
Spm. 7 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/12-16 fra Danmarks Frie AutoCampere, til skatteministeren |
Spm. 127 |